Prawda

Piątek, 10 maja 2024 - 06:05

« Poprzedni Następny »


Śmierć mniejszości religijnej pod władzą radykalnego islamu


Majid Rafizadeh 2017-06-14

Od założenia reżimu islamskiego społeczność bahajów podlegała systematycznemu prześladowaniu społecznemu, ekonomicznemu, religijnemu i politycznemu. Zdjęcie: Najwyższy przywódca Iranu, ajatollah Ali Chamenei. (Zdjęcie: Khamenei.ir via Wikimedia Commons)
Od założenia reżimu islamskiego społeczność bahajów podlegała systematycznemu prześladowaniu społecznemu, ekonomicznemu, religijnemu i politycznemu. Zdjęcie: Najwyższy przywódca Iranu, ajatollah Ali Chamenei. (Zdjęcie: Khamenei.ir via Wikimedia Commons)

Byli cichą rodziną, bez skłonności politycznych, nie angażowali się w sąsiedzkie niepokoje lub plotki. Obawa przed ludźmi stukającymi do drzwi lub przed obcym, pokazującym się w okolicy z nieznanymi zamiarami, spowodowała, że wycofali się ze społeczności. Byli ostrożni, tak ostrożni, że prawie z nikim się nie spotykali. Byli naszymi sąsiadami w Iranie i ufali nam wystarczająco, by odwiedzać nas, aż pewnego dnia przestali.

Zaniepokoiliśmy się i sprawdziliśmy, co się z nimi dzieje. Ich dom był pusty. Nie było pożegnania z kimkolwiek, listu, po prostu zniknęli. Mimo, że byliśmy przyjaźni wzajem do siebie, nigdy nie podali swojego nazwiska. Nie mieliśmy jak ich szukać, żeby upewnić się, że są bezpieczni i cali.


Potem ktoś wspomniał, że należeli do mniejszości religijnej bahaitów. Wyjaśnił, że rząd w końcu po nich przyszedł. Ich strach i izolacja miały powód. Widzieliśmy, jak opiekuńczy i ostrożny był ojciec, jak przestraszona i milcząca była matka i jak ich córka nigdy nie odchodziła daleko od domu. Myślałem, że ich problemem po prostu była paranoja. W takim momencie zaczynasz widzieć, że ty także masz powód do strachu.


14 maja była dziewiąta rocznica aresztowania kierownictwa bahajów, co obejmowało aresztowanie siedmiu przywódców znanych jako “Jaran” czyli “Przyjaciele w Iranie”.


Wiara bahajów jest monoteistyczna, ale są oni mniejszością religijną w Iranie. Społeczność bahajów od bardzo dawna jest pokojowa i apolityczna.


Ważne jest, by wiedzieć, że mimo sloganów islamistów, którzy twierdzą, że są za akceptacją i tolerancją, jeśli żyjesz pod radykalnymi prawami islamistycznymi, jesteś zagrożony, szczególnie, jeśli nie jesteś muzułmaninem. Rządzący islamistyczni imamowie i duchowni uważają cię za zagrożenie bezpieczeństwa narodowego i religii. Jest tam ciemny nurt nękania, okrucieństwa i ataków na każdego członka mniejszości religijnej.


Jak może religia zdobyć tak wielką władzę w kraju?


Zanim islamiści doszli do władzy składali fałszywe obietnice wszystkim wyznaniom i partiom politycznym. Kombinacja uśmiechów, manipulacji i infiltracji społeczności, robią wrażenie, że będą obrońcami mniejszości i biednych. Kiedy dochodzą jednak do władzy, kiedy było już zbyt późno, by ich zatrzymać, każdy, kto nie spełnia wąskich kryteriów ich poglądów na religię i politykę, zostanie wyeliminowany w imię Boga i islamu.   


To właśnie zdarzyło się i będzie zdarzać nadal ludziom ze społeczności bahajów.


Wielu bahajów uwierzyło, że jest to obejmująca wszystkich demokratyczna rewolucja, i uczestniczyło w rewolucji 1979 r. w Iranie. Kiedy jednak partia islamistyczna ajatollaha Ruhollaha Chomeiniego przejęła władzę, jej członkowie zaczęli eliminować każdego, kto nie podzielał ich poglądów religijnych lub politycznych.


Od założenia reżimu islamskiego społeczność bahajów podlegała systematycznemu prześladowaniu społecznemu, ekonomicznemu, religijnemu i politycznemu. Dziesiątki tysięcy stracono, torturowano, uwięziono.


Dlaczego bahajowie są obrani za cel? Z powodu ich wiary. Społeczność bahajów z zaledwie 300 tysiącami członków w Iranie stała się, wraz z chrześcijanami, jedną z najbardziej prześladowanych mniejszości religijnych w Iranie.


Dyskryminacja przenika każdy sektor, a mowa nienawiści przeciwko bahajom jest dozwolona według islamistycznego prawa Iranu. Według raportu Amnesty International o Iranie za lata 2016/2017 bahajów spotykają:

"dyskryminacja prawna i obyczajowa, włącznie z edukacją, zatrudnieniem i dziedziczeniem i prześladowania za praktykowanie swojej wiary.  


Władze szerzą mowę nienawiści i pozwalają na bezkarne popełnianie przestępstw nienawiści wobec bahajów. Uwięziły dziesiątki bahajów pod sfingowanymi zarzutami o narażenie bezpieczeństwa narodowego za pokojowe praktykowanie ich wiary religijnej. Nie zbadano oskarżeń o tortury 24 bahajów w prowincji Golestan. Władze przymusowo zamknęły dziesiątki przedsiębiorstw bahajów i aresztowały studentów bahajów, którzy publicznie krytykowali władze za zabronienie im dostępu do studiów wyższych”.  

Sytuacja bahajów skrajnie pogorszyła się ostatnio za czasów tak zwanego umiarkowanego rządu w Iranie. Według Human Rights Activist News Agency (HRANA), od 29 kwietnia 2015 r. reżim irański zapieczętował na głucho zakłady 17 bahajów z prowincji Kerman i 25 bahajów w mieście Rafsandżan. Dlaczego? Ponieważ "były zamknięte na jeden dzień w święto religijne".


W zeszłym miesiącu trzech mieszkańców miasta Maszhed, Chaszajar Taffazoli, Szajan Taffazoli i Sina Aghdaszadeh zostało skazanych na rok więzienia każdy pod zarzutem „działania na szkodę bezpieczeństwa narodowego przez nauczanie wiary bahajskiej”, Ich przestępstwem była ich religia; nie ulega wątpliwości, że będą torturowani podczas odsiadywania kary.


Ponadto, według Bahai News, 18 zakładów, których właścicielami byli bahajowie w Szahinszahr w prowincji Isfahan, urzędnicy irańscy zamknęli 1 maja 2017 r. Chociaż właściciele nie naruszyli prawa, ich zakłady zostały zamknięte w trybie natychmiastowym. Według źródła w Bahai News:

"policjanci wybierali tylko zakłady bahajów i oskarżali ich o nie stosowanie się do prawa pracy w ich branży; ale zamykali sklepy z powodu dnia świętego bahajów, kiedy bahajowie dobrowolnie zamykają zakłady. To likwidowanie sklepów bahajów zdarza się co roku”.

Dalsze prześladowania bahajów obejmują zburzenie wielu ich miejsc świętych. Dokonali tego ludzie, którzy – według informacji – związani są z reżimem irańskim i jego siłami bezpieczeństwa.  


Celem prawa islamistycznego reżimu irańskiego wydaje się być eliminacja kultury, historii, wiary i społeczności bahajów. Te ciemiężące akty wrogości uchodzą im bezkarnie z powodu morderczego uścisku stworzonego przez strach, w jakim trzymają swoją ludność. Rodziny, jak nasi sąsiedzi, po prostu znikają.


W Amerykańskiej Izbie Reprezentantów jest obecnie rezolucja, House Resolution 274, a w Senacie jest druga, Senate Resolution 139. Według Biura Spraw Publicznych Bahajów w Stanach Zjednoczonych:

"Te rezolucje rzucają światło na działania władz irańskich i przyczyniają się do protestu międzynarodowego, który pomógł złagodzić srogość prześladowań”.

...

"Te rezolucje omawiają szczegółowo systematyczne i brutalne prześladowania społeczności bahajów w Iranie i potępiają działania rządu irańskiego wobec swoich bahajskich obywateli. Wzywają do uwolnienia więźniów bahajskich – włącznie z przywódcami bahajów – i wszystkich innych więźniów religijnych w Iranie. Wyrażają także życzenie Kongresu, by Prezydent i Sekretarz Stanu zażądali uwolnienia tych osób. Wreszcie, wzywają Prezydenta i Sekretarza Stanu, by narzucili sankcje na poszczególnych funkcjonariuszy w rządzie irańskim, którzy są odpowiedzialni za poważne łamanie praw człowieka”.  

Każdy, kto jest orędownikiem pokoju i praw człowieka, każdy, kto stoi po stronie ofiar radykalnych praw islamistycznych, powinien przyjść z pomocą tej mniejszości religijnej. Potrzebna jest akcja i wpływ sił zewnętrznych, by uratować społeczność przed zniszczeniem przez własny rząd. To nie jest „problem Iranu”, to jest epidemia nienawiści i przemocy, która będzie szerzyć się, jeśli nie zrobi się czegoś, by ją zatrzymać.


Mam nadzieję, że ta miła rodzina bahajska, która żyła z nami po sąsiedzku, żyje obecnie gdzieś w spokoju i praktykuje swoją wiarę bez strachu przed tym, kto może zastukać do ich drzwi. Nadal istnieją całe rodziny, ukrywające się przed groźbą prześladowań, tortur i śmierci, jaka wisi nad nimi we własnym kraju. Powinni móc praktykować swoją wiarę nie w ukryciu i ze strachem przed więzieniem i torturami, ale z radością. To powinno być podstawowe prawo każdego z nas.


Death of Religious Minority Under Radical Islam

Gatestone Institute, 4 czerwca 2017

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska





Majid Rafizadeh

Amerykański przedsiębiorca, politoplog i dziennikarz. Urodzony w 1980 roku w Iranie ukończył studia na uniwersytecie Harvarda, jest dyrektorem International American Council: on the Middle East and North Africa.

Autor książek:

US Foreign Policy: Understanding ISIS, The Middle East, and The Complexity of The Syrian War (March 2016).

My Mother's Story: A Journey Through Poverty, Repression, Civil War, Patience, and Perseverance. (Dec. 2015) [essentially, Rafizadeh's mother biography].

Protecting Human Rights of Children and Women.   

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 907 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Chrześcijaństwo, Zagłada i syjonizm   Koraszewski   2019-12-02
Chusta wreszcie wolna; Turcja wręcz przeciwnie   Bekdil   2014-10-10
Chłopiec kaznodzieja   Dawkins   2017-04-19
Co się właściwie stało?   Kalwas   2022-10-01
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Credo islamu z ust autorytetu     2020-03-02
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Czarne życie, które nie ma znaczenia: 50 chrześcijan zamordowanych w ich kościele   Ibrahim   2022-06-16
Czary, zagrożenie bezpieczeństwa i prawo szariatu   Igwe   2019-04-16
Czas pociągnąć do odpowiedzialności “kapłanów-cudotwórców”   Igwe   2018-01-27
Czego Żydzi nauczyli Koptyjkę     2015-02-20
Cztery słowa i 1280 poszkodowanych…   Bekdil   2015-04-26
Czy Afryce potrzebna jest religijna reformacja?   Igwe   2019-01-08
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Czy ateizm jest irracjonalny? Filozof mówi “tak”   Coyne   2014-10-28
Czy ateizm może być nauczany jako religia?   Koraszewski   2021-07-12
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Czy Bóg kocha małpi patriotyzm?   Koraszewski   2018-03-26
Czy chrześcijaństwo było kluczowe dla rozwoju nauki?   Coyne   2015-09-24
Czy istnieją „głęboko niewierzący”?   Ferus   2020-09-06
Czy jakiś proboszcz popełnił kardynalny błąd?   Koraszewski   2022-10-17
Czy krytyczne myślenie zmieni Afrykę?   Igwe   2017-02-13
Czy ludobójstwo jest miłe Bogu?   Koraszewski   2015-09-30
Czy mit o Świętym Mikołaju jest niemoralny?   Novella   2016-12-23
Czy Pan Bóg lubi kiszone ogórki?   Koraszewski   2018-02-21
Czy panie zaorzą Kościół?   Koraszewski   2018-07-09
Czy religia jest nałogiem?   Koraszewski   2014-06-08
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia?   Ferus   2019-02-10
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia? (II)   Ferus   2019-03-24
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Czy wolno krytykować muzułmanów?   Pandavar   2021-06-28
Czy wolno śmiać się z religii?   Koraszewski   2016-08-29
Czyżby bunt aniołów stróżów?   Ferus   2017-08-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Schizma arcybiskupa Lefebvre'a   Ferus   2018-11-18
Człowiek musi w coś wierzyć. Arianizm.   Ferus   2018-05-27
Człowiek musi w coś wierzyć. Kontynuacja.   Ferus   2018-10-21
Człowiek musi w coś wierzyć. Manicheizm.   Ferus   2018-05-13
Człowiek musi w coś wierzyć. Mariawici.   Ferus   2018-11-11
Człowiek musi w coś wierzyć. Nestorianizm.   Ferus   2018-06-03
Człowiek musi w coś wierzyć. Podsumowanie.   Ferus   2018-11-25
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Savonarola, Luter i inni   Ferus   2018-10-28
Człowiek musi w coś wierzyć. Spadkobiercy manicheizmu.   Ferus   2018-05-20
Człowiek staje przed Bogiem?   Ferus   2015-05-03
Człowiek w labiryncie iluzji   Ferus   2018-03-11
Człowiek w labiryncie iluzji (Część V)   Ferus   2018-04-08
Człowiek w labiryncie iluzji (II)   Ferus   2018-03-18
Człowiek w labiryncie iluzji (III)   Ferus   2018-03-25
Człowiek w labiryncie iluzji  (Część IV)   Ferus   2018-04-02
Człowiek w labiryncie iluzji. Część VI.   Ferus   2018-04-15
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement II.   Ferus   2018-04-29
Człowiek w labiryncie iluzji. Suplement.   Ferus   2018-04-22
DCLXVI Krucjata   Ferus   2014-12-20
De non existentia Dei   Koraszewski   2019-05-06
Deislamizacja jest jedynym sposobem walki z ISIS   Greenfield   2015-06-21
Deizm antytezą teizmu?   Ferus   2022-01-30
Deizm antytezą teizmu? (II)   Ferus   2022-02-06
Deklaracja poddaństwa   Ferus   2014-12-08
Demony w afrykańskiej szkole?   Igwe   2016-09-05
Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Diabelskie zwierciadło jest winne złu?   Ferus   2021-03-21
Dlaczego ateiści walczą o prawo wyjścia z cienia w Afryce i nie tylko w Afryce?   Igwe   2019-04-10
Dlaczego jestem ateistą?   Koraszewski   2017-08-13
Dlaczego musiałem zostać ateistą   Ferus   2019-03-17
Dlaczego nauki i religii nie można ze sobą pogodzić   Koraszewski   2020-07-05
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Dobro i Zło   Ferus   2015-06-07
Dobroć biblijnego Boga   Ferus   2016-09-25
Doradztwo religijne i religioznawcze Część VIII   Ferus   2015-03-21
Doradztwo religijne i religioznawcze IX   Ferus   2015-04-05
Doradztwo religijne i religioznawcze X   Ferus   2015-04-12

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk