Prawda

Sobota, 4 maja 2024 - 03:29

« Poprzedni Następny »


Zacznijmy od respektowania prawdy


Daniel C. Dennett 2017-01-28


Przypominamy tekst Daniela Dennetta o kryzysie humanistyki. Opublikowany we wrześniu 2013 roku skłania do refleksji o stanie wydziałów humanistyki na uniwersytetach, jak i debat politycznych, w coraz większym stopniu pozbawionych jakichkolwiek zasad i rygorów.

Leon Wieseltier widzi, że humanistyka jest w głębokim kryzysie, ale jego esej „Crimes against the Humanities" nie jest pomocnym wkładem prowadzącym do rozwiązania tego kryzysu. Wyzwiska i sarkazm są na ogół ostatnim szańcem kogoś, kto nie może już wymyśleć, co ma powiedzieć, by odeprzeć wyzwanie, którego nie rozumie i nie może znieść. Jego odpowiedź na zaproponowane przez Stevena Pinkera pojednanie nauki i humanistyki nie jest ani uprzejma, ani sprawiedliwa i w ostatecznym rachunku równa się gniewnej próbie tupnięcia nogą:

Nie do nauki należy powiedzenie, czy nauka należy do moralności, polityki i sztuki. To są kwestie filozoficzne, a nauka nie jest filozofią, choć filozofia od samego początku była otwarta na naukę.

Po części to prawda, jeśli ostrożnie zinterpretowane, ale Wieseltier zapewnia o tym bez żadnego uzasadnienia, pokazując, że nie próbuje nawet być filozofem, ale raczej Mądrym Odkrywcą Niezaprzeczalnych Prawd. On wie — uznajcie jego słowa. Tak więc ten prosty akapit w istocie ilustruje tę właśnie słabość humanistyki, która skłoniła naukowców i innych sumiennych myślicieli do samodzielnych prób znalezienia odpowiedzi na pytania filozoficzne, które nas dręczą, i wyprawiania się poza zamknięcie własnych dyscyplin, by zapełnić pustkę pozostawioną przez humanistykę.


Postmodernizm, szkoła „myśli", która oznajmiła: „Nie istnieje prawda, a tylko interpretacje", w dużej mierze rozpłynęła się w absurdzie, ale pozostawiła za sobą w humanistyce pokolenie akademików okaleczonych przez własną nieufność do samej idei prawdy i przez brak szacunku dla dowodów, godzących się na „konwersacje", w których nikt się nie myli i niczego nie można potwierdzić, a tylko zapewniać o swojej racji w stylu dowolnym, na jaki tylko potrafisz się zdobyć. Wieseltier widzi szkody uczynione humanistyce przez postmodernizm „i inne godne pożałowania mody hermeneutyczne niedawnych dziesięcioleci", ale próbuje przypisać to fiasko „progresizmowi", który skusił humanistów, a który zapożyczyli go z nauki. „Humanistyka nie posuwa się do przodu liniowo, kumulująco, jak nauki ścisłe" — zapewnia, w obliczu stuleci badań i krytyki w humanistyce, które poprawiły, powiększyły, naświetliły i popchnęły do przodu zrozumienie wszystkich jej tematów i tekstów. Całą tę nagromadzoną wiedzę uważano dawniej za skarbnicę intelektualną, którą my, profesorowie humanistyki, przekazywaliśmy kolejnemu pokoleniu i Pinker zachęca nas, byśmy do tego powrócili uzbrojeni w nowe narzędzia intelektualne — zarówno narzędzia myśli (nowe teorie, metody, modele i tym podobne), jak i narzędzia obróbki danych (komputery, optyczne rozpoznawanie cech, statystyka, banki danych). Wieseltier nie chce brać w tym żadnego udziału, ale jego alternatywa jest zadziwiająco podobna do dopiero co zdyskredytowanych przez niego mód; być może niecałkowicie oczyścił umysł z zarazków postmodernizmu. Rozpatrzmy na przykład to obiter dictum Wieseltiera:

Jest to nieredukowalną rzeczywistością życia wewnętrznego [ 1 ] jego autonomii jako kategorii zrozumienia, czym poniewiera Pinker w swoim delirium badań empirycznych. Humanistyka jest badaniem wielu wyrazów tego życia wewnętrznego.

W jakim sensie nieredukowalna? O jakim właściwie życiu wewnętrznym dyskutujemy? Jak ustalono jego autonomię jako kategorię? Krótko mówiąc, kto mówi? Mówi to Wieseltier w imieniu humanistyki, ogłaszając się tym samym za autorytet z całą pompatycznością fałszywego papieża. Proszę też zauważyć wieloznaczność: czy badanie tych wielu wyrazów życia wewnętrznego jest kwestią podlegającą regułom badań empirycznych, czy też jest to tylko kolejny zestaw wyrazów życia wewnętrznego, interpretacji interpretacji interpretacji?


Kwestiami filozoficznymi są te, które wymagają odpowiedzi mogących się utrzymać przy rozważeniu wszystkich aspektów, a więc nie można zajmować się nimi bez zawieszenia wprowadzających przesłanek jakiejkolwiek bardziej szczegółowej dziedziny nauki lub dociekań. Wieseltier wydaje się wierzyć, że te kwestie są wyłączną domeną filozofów, profesjonalistów, którzy otrzymali licencję na przedstawianie ich, ponieważ mają wysokie wykształcenie humanistyczne, które kwalifikuje ich do wykonywania tej ważnej pracy. Jest to dość powszechne złudzenie, podtrzymywane przez struktury administracyjne uniwersytetów i wielu zawodowych filozofów kurczowo się tego trzyma, ale jest oczywistym faktem, że każda dyscyplina tworzy kwestie filozoficzne w miarę jak się rozwija i że nie mogą zajmować się nimi w sposób odpowiedzialny myśliciele, którzy nie znają faktów i problemów danej dyscypliny.


Filozof zajmujący sie estetyką, który przedstawiałby temat piękna w muzyce, ale który nie umiałby czytać nut ani grać na żadnym instrumencie i który nie maiłby pojęcia o różnych  odmianach muzyki na świecie, nie zasługiwałby na naszą uwagę. Nie zasługiwałby na nią również etyk wypowiadający opinię o tym, co powinniśmy zrobić w Syrii, który nie znałby historii, kultury, polityki ani geografii Syrii. Ci, którzy chcą być traktowani poważnie, kiedy prowadzą badania takich centralnych problemów filozoficznych jak moralność, wolna wola, świadomość, znaczenie, przyczynowość, czas i przestrzeń, niechaj lepiej dowiedzą się najpierw wszystkiego o tym, czego dowiedzieliśmy się w ostatnich dziesięcioleciach na te tematy od rozmaitych nauk ścisłych i przyrodniczych. Niestety, wielu humanistów uważa, że mogą zajmować się tymi kwestiami w staromodny sposób, jako fotelowi teoretycy w szczęśliwej niewiedzy o nowych odkryciach.


Pompatyczność może być zabawna, ale pompatyczność, która siedzi jak wielki kapelusz na czubku stracha na wróble, jest przekomiczna. Wieseltier obawia się, że humanistykę opanowują myśliciele z zewnątrz, którzy ośmielają się zajmować jej cennymi problemami lub „problematyką", żeby użyć, hmm, technicznego określenia ulubionego przez wielu humanistów. Słusznie obawia się. Prawdą jest, że istnieje tłum zbyt pewnych siebie naukowców, niecierpliwie zajmujących się wielkimi pytaniami bez zwracania uwagi na subtelności odkryte przez filozofów i innych humanistów, ale sposobem konstruktywnego uporania się z tym zalewem niezdarności jest połączenie sił i wyedukowanie ich, nie zaś ogłoszenie, że wstęp dla nich jest zakazany. Najlepsi z „scjentyzerów" (a Pinker jest jednym z nich) wiedzą więcej o filozofii i argumentują bardziej przekonująco i starannie niż wielu profesorów humanistyki, którzy lekceważą ich i ich metody, broniąc swoich rewirów. Nie można bronić humanistyki przez ogłoszenie jej terenem zakazanym dla amatorów. Najlepszym sposobem, by humanistyka odzyskała mojo [ 2 ]   jest nauczenie się od najeźdźców ich sztuki i odzyskanie respektu dla prawdy, który dawniej podzielali z naukowcami.


Let's Start With A Respect For Truth

The Edge, 10 września 2013


 Przypisy:

[ 1 ] ang. "inwardness" tłumaczone często na polski jako synonim "spirituality" - duchowości. przyp. tłum.

[ 2 ] Autor ma tu na myśli urok, czar; pojęcie "mojo" jest przeniesione z afrykańsko-amerykańskich wierzeń ludowych, szczególnie często używane jest w muzyce. - M.K.

 



Daniel C. Dennett

Ur. 1942, jeden z czołowych filozofów nauki, badacz świadomości, filozofii umysłu oraz sztucznej inteligencji; dyrektor Center for Cognitive Studies na Uniwersytecie Tufts. Absolwent Harvardu i Oxfordu. Członek m.in. Amerykańskiej Akademii Nauk i Sztuk, Academia Scientiarum et Artum Europaea, American Association for Artificial Intelligence, American Philosophical Association (przewodniczący w latach 1999-2000). Ważniejsze książki: Content and Consciousness (1969), Brainstorms (1978), Elbow Room: The Varieties of Free Will Worth Wanting (1984), The Intentional Stance (1985), Consciousness Explained (1991), Darwin's Dangerous Idea. Evolution and the Meanings of Life (1995), Kinds of Minds: Towards to Understanding of Consciousness (1996; wyd. pol. "Natura umysłów", przeł. W. Turopolski, Warszawa 1997), Brainchildren: Essays on Designing Minds (Representation and Mind) (1998), Freedom Evolves (2003), antologia filozoficzno-literacka The Mind's I: Fantasies and Reflections on Self and Soul (1981, wraz z D. Hofstadterem), Odczarowanie. Religia jako zjawisko naturalne (2006). Opublikował ponad 100 artykułów filozoficzno-naukowych.

Daniel Dennett na Facebooku


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2596 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Wsparcie dla terroru: jak terroryści wykorzystują organizacje humanitarne   i Nathaniel Rabkin   2023-12-14
Zdumiewająca naiwność Izraelofobów. Zachodnie oburzenie wywołane wyłapywaniem przez IDF podejrzanych członków Hamasu jest absurdalnym kwiecistym moralizowaniem.   O'Neill   2023-12-13
Redaktor kuwejckiej gazety: Hamas powinien być ścigany sądownie za śmierć i zniszczenie, jakie ściągnął na Gazańczyków atakiem z 7 października     2023-12-11
Tak daleko, tak blisko   Koraszewski   2023-12-10
Za kulisami Human Rights Watch: nienawiść i korupcjaPamięci Roberta Bernsteina, założyciela Human Rights Watch   Steinberg   2023-12-09
Najnowszy hit Pallywoodu. Jak usłużne relacje mediów o „zbombardowaniu” szpitala Al-Ahli promowały propagandę Hamasu   Landes   2023-12-07
Nagroda Nobla za terror i inne absurdy   Fernandez   2023-12-06
Gaza – kto z kim walczy i w imię czego?   Koraszewski   2023-12-05
Unia Europejska jest wspólnikiem Iranu   Rafizadeh   2023-12-05
W  Betlejem Boże Narodzenie zostało odwołane , a winni są Żydzi.     2023-12-04
Porażka zachodniego feminizmu, kiedy jest najbardziej potrzebny   Chesler   2023-12-04
Huti: kim są i dlaczego atakują Izrael?   Flatow   2023-12-03
Krótka historia długiej odpowiedzialności zbiorowej   Koraszewski   2023-12-02
Dlaczego Arabowie “zdradzili” Palestyńczyków   Toameh   2023-12-01
Coleman Hughes atakuje porównania między Palestyńczykami a walką Czarnych o wolność w Afryce Południowej i w Ameryce   Coyne   2023-12-01
Prawdziwi eksperci prawa międzynarodowego są zgodni: Hamas jest winny zbrodni wojennych i niemal na pewno ludobójstwa. Ale media ignorują ten przekaz     2023-11-30
Czerwony Krzyż po raz kolejny zawodzi Żydów   Bard   2023-11-28
“Rozwiązanie w postaci dwóch państw” oznacza terroryzm   Greenfield   2023-11-27
Niebezpieczne fantazje Bidena o państwie palestyńskim   Tobin   2023-11-26
Nie, Joe. Powierzenie ONZ odpowiedzialności za Gazę byłoby kiepskim dowcipem   Kontorovich   2023-11-24
Nagroda administracji Bidena dla Iranu w wysokości 10 miliardów dolarów: tylko małe podziękowanie za zorganizowanie wojny, zranienie 56 żołnierzy amerykańskich i próbę wypędzenia USA z Bliskiego Wschodu.   Rafizadeh   2023-11-23
Gaza moja miłość   Koraszewski   2023-11-22
Oszczerstwa o popełnianiu „ludobójstwa przez Izrael mają na celu usprawiedliwienie ewentualnego prawdziwego ludobójstwa na Żydach     2023-11-21
Dlaczego Palestyńczycy nie chcą rządzić Gazą?   Abdul-Hussain   2023-11-18
Gaza, islam i Zachód   Smith   2023-11-17
Pora, żeby Biden publicznie przyznał, że jest to wojna irańskich mułłów przeciwko Izraelowi i Stanom Zjednoczonym   Rafizadeh   2023-11-15
Amerykański front   Rosenthal   2023-11-07
Antonio Guterres nie jest najgorszym sekretarzem generalnym w historii ONZ, ale jest w czołówce   Fitzgerald   2023-11-04
Normalizacja barbarzyństwa. Społeczeństwa, które rezygnują z wolności, wkrótce zobaczą, że zastąpiła ją przemoc.   O'Neill   2023-11-03
Zamknięcie granicy przez Egipt stanowi naruszenie prawa międzynarodowego   Kontorovich   2023-11-01
Po masakrze Żydów przeprowadzonej przez Hamas „GUARDIAN” nienawidzi Żydów jeszcze bardziej   Levick   2023-10-30
Egipt i Jordania odmawiają ratowania palestyńskiego życia     2023-10-28
Wielki Zderzacz Andronów   Koraszewski   2023-10-26
Lepsze pytanie: czego prawo międzynarodowe wymaga od reszty świata w sprawie Hamasu?   Amos   2023-10-25
Właśnie przeczytałem Idź i wróć człowiekiem   Kalwas   2023-10-24
Piekło wojen miejskich nie jest unikalne dla Gazy   Brincka   2023-10-23
Kto i jak współczuje Palestyńczykom?   Koraszewski   2023-10-21
Czy powinniśmy pomagać Palestyńczykom w Gazie?   Destexhe   2023-10-18
Przyzwoici liberałowie mogą wyrządzić więcej szkody niż demonstranci popierający Hamas   Tobin   2023-10-15
List otwarty do redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej” Jarosława Kurskiego   Koraszewski   2023-10-15
Najważniejsza zmiana w świecie arabskim od końca kolonializmu     2023-10-06
ONZ musi zakończyć wykluczanie Tajwanu — zanim będzie za późno   Jacoby   2023-10-05
Zakrzykiwanie cywilizowanego dialogu   Chesler   2023-10-04
Lekcje z Karabachu dla ofiar i  prześladowców   Fernandez   2023-10-04
Afryka: dzielenie kury, która znosi złote jaja   Taheri   2023-09-30
Dlaczego Palestyńczycy uciekają ze Strefy Gazy?   Tawil   2023-09-28
Nieuniknione dysproporcje   Gal   2023-09-28
Problem imigracji   Lloyd   2023-09-27
Arabscy Izraelczycy przeprowadzają się do Strefy C i rozwalają kłamstwo o „apartheidzie”     2023-09-22
Jerycho NIE jest miejscem palestyńskiego dziedzictwa   Williams   2023-09-21
Donald Tusk, „człowiek Euroislamu” w Unii Europejskiej   Lindenberg   2023-09-21
Pierwszy Sekretarz Wszystkich Narodów Świata przemówił   Koraszewski   2023-09-18
Erdoğan: ochoczy zakładnik antyzachodniej doktryny Putina   Bekdil   2023-09-16
Abbas musi ponieść realne konsekwencje swoich antysemickich uwag   Flatow   2023-09-14
Dziennikarka BBC po raz kolejny zakłada pelerynę aktywistki   Sela   2023-09-11
Kłopot z filmami idealizującymi amerykańskich komunistów   Tobin   2023-09-11
Najnowszy antyizraelski dokument prawny ONZ opiera się na kłamstwach     2023-09-07
Niewolnictwo: ostentacyjna hipokryzja BRICS wobec Czarnych Afrykanów   Trewhela   2023-09-06
Oskarżenie o islamofobię   Dawkins   2023-09-05
Kiedy Stany Zjednoczone odmawiają powiedzenia słowa „palestyński”?   Flatow   2023-09-05
Kiedy Havel spotkał Bidena   Clarke   2023-09-04
Przepływy migracyjne i prawo niezamierzonych konsekwencji   Fernandez   2023-09-02
Do dziś UNRWA nie otrzymała od Stanów Zjednoczonych 75 milionów dolarów. Zobaczymy, czy złowieszcze przewidywania się spełnią.     2023-09-02
Świat staje się wielobiegunowy   Mahjar-Barducci   2023-08-28
Sprawiedliwość wymaga uczciwych procedur   Dershowitz   2023-08-26
Krytyka porozumienia między USA a Iranem o wymianie więźniów w prasie saudyjskiej     2023-08-23
Reporter przewidział pogrom Farhud w 1939 roku     2023-08-22
Nanoracjonalizm wojen religijnych w epoce nuklearnej   Koraszewski   2023-08-21
Syndrom „Musimy coś zrobić”   Taheri   2023-08-18
Izraelskie osiedla nie są nielegalneOdpowiedź Nathanielowi Bermanowi   Kontorovich   2023-08-18
Kto rozpoczął II wojnę światową?   Jacoby   2023-08-17
Co się stało z eskalacją izraelskiej dominacji?   Pandavar   2023-08-16
List do przyjaciela i kilku innych osób   Koraszewski   2023-08-09
Barwna historia Palestyny na Twitterze   Collier   2023-08-08
Byli pracownicy Departamentu Stanu przyznają, że się myliliDlaczego więc Izrael miałby ich teraz słuchać?   Flatow   2023-08-06
„Nasz najmniej odrażający wybór”Od premiery filmu „Oppenheimer” odżyła debata na temat użycia bomby atomowej w Japonii   Jacoby   2023-08-04
Nieznośny irracjonalizm racjonalizmu   Koraszewski   2023-08-03
Robert Malley i zew Trzeciego Świata   Mansour   2023-08-01
Eskalacja agresji irańskich mułłów w Ameryce Łacińskiej i na Bliskim Wschodzie   Rafizadeh   2023-07-27
Administracja Bidena zostawia sojusznika USA na lodzie   Bryen   2023-07-27
Przywoływanie do porządku   Collins   2023-07-25
Dlaczego Palestyńczycy zawsze ogłaszają zwycięstwo, kiedy przegrywają?     2023-07-24
Każda umowa z Iranem wymaga zgody Kongresu   Kemp   2023-07-22
Administracja Bidena na nowo definiuje antysemityzm. I wyklucza najbardziej zgubną obecnie formę nienawiści do Żydów   Kontorovich   2023-07-22
Wizyta irańskiego prezydenta w Ameryce Łacińskiej     2023-07-21
Recenzja książki Andrzeja Koraszewskiego   Eyal-Fajtlowicz   2023-07-20
Czy kłamią, że nie wiedzą?   Koraszewski   2023-07-17
Czy ci się to podoba, czy nie, tożsamość ma znaczenie – ale która tożsamość?   Fernandez   2023-07-14
Biden podaje rękę antysemitomBojkot izraelskich instytucji akademickich jest tylko najnowszym przykładem tego, jak Departament Stanu USA niemal wypowiedział wojnę Izraelowi.   Bard   2023-07-13
Najwyższy czas przyjąć Ukrainę do NATO   Jacoby   2023-07-12
Czy Departament Stanu przestrzega prawa USA na terytoriach spornych?     2023-07-11
Co naprawdę powiedział Frederick Douglass w swoim wspaniałym przemówieniu z okazji Dnia Niepodległości   Jacoby   2023-07-11
Dziennikarstwo z użyciem płynów ustrojowych   Koraszewski   2023-07-10
Świat wysyła komunikat: Izrael powinien po prostu zaakceptować mordowanie Żydów     2023-07-08
Podczas gdy Stany Zjednoczone wzywają Izrael do „powściągliwości”, codziennie bombardują cele terrorystyczne na całym świecie     2023-07-05
Saudyjski publicysta niechętnie chwali Izrael i omawia „zjawisko Edy Cohena”     2023-07-04
Pochwała krytyków gender     2023-07-04
Wyburzenia domów przez Izrael i Egipt   Fitzgerald   2023-07-03
Ostatni upust żółci   Koraszewski   2023-07-03
Co arabscy darczyńcy dla amerykańskich uniwersytetów kupują za 10 miliardów dolarów?   Bard   2023-07-02

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk