Prawda

Poniedziałek, 6 maja 2024 - 19:10

« Poprzedni Następny »


Uwagi o rozważaniach o naprawie Rzeczpospolitej


Andrzej Koraszewski 2016-07-31

Oglądając marsze organizowane przez KOD i przez ONR widzimy te same flagi, ale słyszymy inny język.
Oglądając marsze organizowane przez KOD i przez ONR widzimy te same flagi, ale słyszymy inny język.

Na stronie FB Komitetu Obrony Demokracji Patryk Kanapczyk pisze: „Witam serdecznie, mam na imię Patryk, mam 20 lat i jestem tegorocznym maturzystą. Przez całe życie poglądy miałem raczej liberalno-lewicowe, nigdy nie sympatyzowałem z prawicą, nie byłem rasistą ani ksenofobem. Od lat jestem osobą świadomą społecznie.”


Pan Patryk obawia się tego, co się w Polsce dzieje, ale, jak pisze, do KOD-u nie wstąpił. Ja też nie. Jestem stary, właściwie nie ruszam się już z domu, całą energię skupiam na tym co robię, więc byłbym biernym członkiem, a ja za takimi członkami nie przepadam. Jestem sympatykiem i obserwatorem, zaangażowanym obserwatorem, ponieważ kieruje mną nie tylko ciekawość, ale i nadzieja. Komitet Obrony Demokracji jest moim zdaniem najlepszą odpowiedzią na to, co pan Patryk nazywa faszyzacją, a co jest wykorzystywaniem mechanizmów systemu demokratycznego dla ograniczania i (być może) likwidowania systemu demokratycznego.


Pan Patryk nie wstąpił do Komitetu Obrony Demokracji, ponieważ, jak pisze:

„...uważam, że jest to zhermetyzowana grupa establishmentu. Ludzie którzy przyzwyczaili się do Polski z lat 89'-15', ludzie którym się dobrze w tym okresie żyło.
Wy wcale nie chcecie zmian. Chcecie powrotu do tego co bezpieczne, co komfortowe. Właśnie dlatego średnia wieku KODowców jest tak wysoka. Patrzycie tylko na siebie i na Wasze najbliższe otoczenie. Nie chcecie lepszej, nowoczesnej, bardziej otwartej na (każdego - biednego, wykluczonego społecznie etc.) obywatela Polski.”

W komentarzach niektórzy poczuli się urażeni, doszli do wniosku, że to chyba jakiś pisowski troll. Rzeczywiście łatwo się w tym cytacie dopatrzeć powtórki dość prostackiej pisowskiej propagandy. Zakładam, a raczej jestem pewien, że nie jest to obraz przeniesiony wyłącznie z telewizyjnych programów.   


Uśmiechnąłem się czytając w kolejnym akapicie:

„Zapomnieli, że są w tym kraju ludzie, którzy zapieprzają po 12-14 h dziennie za 1300 zł miesięcznie tylko po to, by zapewnić dzieciom byt i start w przyszłość (np. studia), by opłacić rachunki. Tacy ludzie mają w nosie czy szanowany jest trybunał konstytucyjny, czy respektowane są prawa mniejszości narodowych, seksualnych. Człowiek który każdego miesiąca walczy o swój byt wyrabiając 230 godzin jedyne o czym marzy, to o chwili spokoju, oddechu, normalnym życiu. PiS mało tego, że dostrzega tę grupę to daje im (choć złudne) poczucie godności.”

Przez moment zdawało mi się, że znów obcuję z szwedzkim maoistą z początków lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku, albo z młodym londyńskim trockistą z lat 80. Oczywiście pan Patryk szczerze wierzy w to, co mówi i pewnie nie bardzo zdaje sobie sprawę z tego, że nie używa własnych słów.


Kiedy przyjechałem do Szwecji w 1971 roku spotkałem tam po raz pierwszy w życiu szczerych i głęboko przekonanych do takiego karykaturalnego obrazu społeczeństwa komunistów. Komuniści w Polsce byli cyniczni, mówili różne rzeczy na zebraniach i w życiu prywatnym. W Szwecji, kiedy wyraziłem podziw dla poziomu życia robotników, dostałem od młodego komunisty odpowiedź, że „kapitaliści dają robotnikom siłę nabywczą, żeby robotnicy mogli kupować ich towary”. Mój szatański śmiech dotknął go do żywego.


Kiedy osiemnaście lat temu wróciłem do Polski, osiadłem w małym miasteczku, w Polsce C, gdzie największym miejscem pracy był (i jest nadal) urząd gminny, bez przemysłu, z rolnictwem z czasów króla Ćwieczka. Wrosłem w to miasto, tu zaglądanie ludziom do garnków jest łatwiejsze niż w wielkim mieście. Znam ludzi, ich sukcesy i tragedie, patrzyłem jak padały lokalne sklepiki, kiedy wybudowano pierwszy supermarket i byłem przekonany, że ten pierwszy supermarket padnie, kiedy w miasteczku liczącym niespełna trzy tysiące mieszkańców wybudowano drugi.


Początkowo spotykałem tu czasem ludzi tęskniących do PRL, rolnicy częściej narzekali na gangsterstwo przetwórców, niż chwalili wolny rynek i dostęp do własnych maszyn i narzędzi.  Z czasem tęsknota za PRL zmieniła się w tęsknotę za poziomem życia w Niemczech. W wyborach, w których wygrał Lech Kaczyński, w moim okręgu wyborczym wygrał Andrzej Lepper.


Obserwuję w tym miasteczku losy tych zaradnych i tych mniej zaradnych, jedni jeździli do pracy najpierw głównie do Niemiec, potem do Irlandii i Anglii, ktoś nawet dotarł do Australii, inni tu, na miejscu, gonili nowoczesność w rolnictwie i w rzemiośle, jeszcze inni pracowali na czarno, głównie w budownictwie. Tak, to prawda, jest wielu takich, którzy pracują od rana do nocy, żeby zapewnić dzieciom wykształcenie i są tacy, którzy pracują tylko tyle, żeby starczyło na piwo, a na jedzenie matka lub żona przyniesie pieniądze z gminy. Czytając krajowe gazety i raporty z badań socjologicznych, mam czasem wrażenie jakbym podnosił wzrok znad mikroskopu.


W tym miasteczku ropa nie trysnęła z ziemi, Chińczycy nie zbudowali fabryki, samorząd nie zdołał tu ściągnąć tłumów turystów. To nadal jest miejsce, z którego się ucieka, w szkole na pytanie, kto chce tu zostać, nie podnosi się ani jedna ręka. Nie widać już jednak głodnych, ani źle ubranych dzieci, pod blokami z kwaterunkowymi mieszkaniami, gdzie mieszkają głównie bezrobotni, stoją samochody; tak, używane, ściągane z Niemiec po stłuczkach, ale to jest inny świat. Przez te osiemnaście lat dokonał się tu nieprawdopodobny skok cywilizacyjny, najzdolniejsza młodzież ucieka, zostają nieco mniej zaradni i ci, którym alkohol ukradł życie zanim je na dobre zaczęli.


Nie, nie jest lekko, rolnicy płacą ogromną cenę za brak spółdzielczości, w  którą nie umieli uwierzyć, a którą im dodatkowo obrzydzali nowonawróceni fani niewidzialnej ręki; fakt, że znaczna część społeczeństwa żyje w szarej strefie, jest zagrożeniem, że na starość znajdą się   na łasce dzieci. Postawy roszczeniowe górują nad zdolnością korzystania z wolności i organizowania się. W ostatnich wyborach parlamentarnych w moim miasteczku wygrał PiS. Pan Patryk na rację, Trybunał Konstytucyjny mało kogo tu obchodzi, wielu liczy jakie sumy dadzą zasiłki dla bezrobotnych plus dodatki na dzieci, ale okazuje sie, że głównym lękiem jest imigracja, boją się obcych, boją się terroru, boją się destabilizacji. I, jak powiedział mi zaprzyjaźniony sadownik: „Wystarczy, że ktoś z PO powie o potrzebie otwarcia drzwi imigrantom, a PIS-owi przybywa wyborców”.


Jak postrzegana jest krajowa polityka? Przez pryzmat skandali, o których donosi telewizja. Budżet, nowe prawa, partyjne programy, to nie są sprawy, o których ludzie rozmawiają przy piwie. Podczas wyborów ważne są obietnice, nikt się nie zastanawia nad pytaniem, skąd wezmą się pieniądze na ich spełnienie.


Pan Patryk myli Komitet Obrony Demokracji z partią polityczną, nie on jeden i nie jest to wina młodego wieku. Być może trudno jest wyjaśnić, że KOD jest ruchem na rzecz demokratycznej infrastruktury dla partii politycznych oferujących różne programy. Załóżmy że pan Patryk jest fanatykiem piłki ręcznej w moim miasteczku. Idzie do komitetu zajmującego się zarządzaniem tutejszym boiskiem i wygarnia im całą prawdę w oczy. Zupełnie nie interesują was ludzie. Żyjecie sobie wygodnie, a my nie mamy nawet bramek do piłki ręcznej. Przedstawiciel komitetu próbuje wyjaśniać, że komitet stara się pogodzić interesy różnych grup korzystających z boiska, że zadaniem komitetu jest ustalanie reguł porozumiewania się, parlamentarnego rozstrzygania sporów, ustalania grafiku, opłat i innych technicznych szczegółów tak, żeby obiekt był sprawny, zadbany i najlepiej wykorzystywany.


Pan Patryk stwierdza, że nikogo to nie interesuje, że ludzie poświęcają swój czas, są pełni zapału, a nikt o nich nie myśli.


Moglibyśmy tę parodię ciągnąć w nieskończoność, ponieważ pan Patryk wydaje się nie pojmować, że zasady parlamentaryzmu to walka o środowisko, w którym odbywa się polityka, o środowisko, które dopiero umożliwia przedstawianie ludziom programów.   


Mateusz Kijowski mówi

Nie przekształcimy się w partię. Ludzie, którzy tworzą KOD nie chcą by to była partia polityczna. (…) KOD nie planuje własnych list i swoich ludzi na innych listach. Ale nie wiem co może się stać, może nie będę w KOD, różne mogą zdarzyć się rzeczy. KOD jest parasolem i płaszczem porozumienia.

Innymi słowy, KOD nie walczy o władzę, walczy o reguły walki o władzę i o zasady jej sprawowania. Oczywiście wszystko może się zdarzyć, charyzmatyczne postaci z KOD-u mogą się zdecydować na kariery polityczne, w samym KOD-dzie mogą się pojawić pomysły, żeby przekształcić ruch społeczny na rzecz obrony demokracji w opozycyjną partię polityczną. Pan Patryk zastanawia się dlaczego w tym ruchu jest tak mało młodzieży. Krótka odpowiedź brzmi, ponieważ wolność uporządkowana przez  reguły gry wymaga dojrzałości. Dłuższa odpowiedź wymagałaby dyskusji o wolności prowadzącej do ładu, tej wolności, która jest przeciwieństwem anarchii, w której zaradność dominuje nad oczekiwaniami, że przyjdzie dobry władca i da ludziom to, czego pragną.


Organizacja parasolowa oznacza, że spotykają się tu sympatycy różnych partii politycznych, nie tylko sympatycy, ale również politycy, prezentujący często drastycznie odmienne wizje priorytetów, sposobów rozwiązywania społecznych i ekonomicznych problemów, ludzie, którzy spierają się o to, co władza ma zrobić najpierw i jak dzielić publiczny grosz. Zgadzają się w jednej sprawie – będziemy szanować konstytucję i parlamentarne formy prowadzenia sporów. Pan Patryk jeszcze nie wie, że może przeżyć długie życie i nigdy nie znaleźć partii politycznej, którą będzie mógł poprzeć w stu procentach, że głosując, będzie wybierał mniejsze zło, czasem ugrupowanie, które budzi jego sympatię w 50 procentach, by odrzucić to, z którym zgadza się w 30 procentach, ale fundamentalnie nie zgadza się w 20 procentach. Ta trudność zrozumienia czym jest, a czym nie  jest Komitet Obrony Demokracji jest dość powszechna i być może o naturze tego ruchu mówi się za mało i nie dość często, a być może krytycy nie dość uważnie oglądają to, co krytykują.      


Znam wiele podobnych wypowiedzi Mateusza Kijowskiego, znacznie obszerniejszych, dokładniej wyjaśniających ideę i ideologię ruchu społecznego pod nazwą Komitet Obrony Demokracji. Powyższy cytat jest z portalu wpolityce.pl, który sympatią do KOD-u i Kijowskiego raczej nie pała, zgoła przeciwnie. Tu raczej nie znajdziemy dobrej woli zrozumienia, o co w tym ruchu chodzi.


Doniesienie, z którego wziąłem wcześniejszy cytat z wypowiedzi Mateusza Kijowskiego dla TOK FM nosi tytuł: "Jeżeli popatrzymy na liczbę ofiar terroryzmu chrześcijańskiego, to okazuje się, że islamski nie jest zagrożeniem" – jest to inny fragment jego wypowiedzi podczas tej samej audycji. Wytłuszczona jest prywatna opinia, która ma (a przynajmniej ja tak to odczytuję) odwrócić uwagę od celów ruchu, któremu Mateusz Kijowski przewodzi i wywołać reakcję niechęci u ludzi obawiających się polityki imigracyjnej.


Mój problem polega na tym, że ja również prawdopodobnie nie zgadzam się w tej kwestii z Mateuszem Kijowskim, który, jak donosi portal wpolityce.pl, podczas tej audycji powiedział:      

Kiedy mówimy o terrorystach islamskich to wydaje mi się, że w Polsce tego nie rozumiemy. Jeżeli popatrzymy na liczbę ofiar terroryzmu islamskiego w Polsce i Europie i na liczbę terroryzmu chrześcijańskiego, czy innych wydarzeń to okazuje się, że terroryzm islamski nie jest zagrożeniem. Medialnie to się dobrze sprzedaje, bo można to powiązać z wędrówką ludów. (…) Gdybyśmy mieli zdefiniować o co chodzi w tych zamachach, to chodzi o fundamentalizm, którego się boimy. Boimy się fundamentalizmu islamskiego, chrześcijańskiego, czy fundamentalizmu Erdogana, czy PiS-u.

Mam wrażenie, że Mateusz Kijowski źle to ujmuje, nie mogę wykluczyć, że różnimy się w ocenach. Łatwo mogę sobie wyobrazić, jak w kuchennej rozmowie próbowałbym ustalić, gdzie się zgadzamy, a gdzie się różnimy. Islamski terroryzm jest ruchem totalitarnym takim jak nazizm, komunizm, czy średniowieczne chrześcijaństwo. Dąży do panowania nad światem, ale ofiary islamistycznego terroryzmu, to dziś przede wszystkim muzułmanie. Ich ofiary liczą się w milionach, w Afganistanie, w Pakistanie, w Iraku, Iranie, Jemenie, w Nigerii, Libii, Egipcie i innych krajach afrykańskich. Sunnici mordują szyitów i odwrotnie, różne sekty chcą narzucić swoją wizję wiary innym, nieodmiennie odwołując się do przemocy. Terroryzm muzułmański uderza z całą siłą w mniejszości religijne w krajach zdominowanych przez islam, ofiary wśród tamtejszych chrześcijan, Jazydów, Kurdów i innych liczą się w setkach tysięcy istnień ludzkich. Terror muzułmański skierowany przeciw Żydom pochłonął tysiące ofiar, amerykańskich ofiar jest kilka tysięcy, stosunkowo najmniej jest ofiar wśród Europejczyków, ale twierdzenie, że dziś terror chrześcijański (komunistyczny czy neonazistowski) jest nie mniejszy niż islamistyczny, jest po pierwsze nieprawdziwe, a po drugie jawi się jak nieuświadomione lekceważenie milionów ofiar terroru islamistycznego poza Europą.


Są tu również inne aspekty. Obserwując ten problem przez pryzmat arabskich mediów, dysydentów muzułmańskiego świata, słyszę często, że to Europa nie rozumie zagrożenia ze strony totalitarnych ruchów muzułmańskich, nie wspiera dążeń do reformy islamu, szuka „umiarkowanych fanatyków”, gubi się w swojej polityce pomocy uchodźcom, gdyż ci najbardziej zagrożeni, ludzie tacy jak Jazydzi, czy arabscy chrześcijanie, dysydenci wierzący i niewierzący otrzymują najmniej pomocy, są ignorowani i odrzucani, ponieważ nie podzielają naiwnej wersji prezentacji tego problemu, że muzułmański terroryzm nie ma nic wspólnego z religią.


Innym, ale powiązanym z tym aspektem sprawy jest lęk szarego człowieka, który słyszy każdego dnia o obcinaniu głów, gwałtach, atakach samobójczych, o bestialstwie wobec kobiet i dzieci i zapewnienia, że to mogą być sympatyczni sąsiedzi, że terrorystów jest garstka, że to nie ma żadnego związku z religią i kulturą, że powinniśmy okazać ludzką pomoc uciekinierom.


Oczywiście zgadzamy się, że powinniśmy się bać „fundamentalizmu islamskiego, chrześcijańskiego, czy fundamentalizmu Erdogana, czy PiS-u”. Jednak ten fundamentalizm islamski wymaga poważniejszych studiów, bowiem szary człowiek ma wrażenie, że karmi się go jakąś sentymentalną papką, która ma mało wspólnego z rzeczywistością i moim zdaniem, nie jest to wrażenie pozbawione podstaw.


Nie mogę twierdzić, że wiem, co sądzi Mateusz Kijowski o skomplikowanym problemie wyłącznie na podstawie czterech zdań powiedzianych podczas radiowej audycji. Zapewne byłaby to trudna rozmowa utrzymana w parlamentarnej konwencji. Portal wpolityce.pl chciałby użyć tych czterech zdań dla podważenia autorytetu człowieka stojącego na czele Komitetu Obrony Demokracji, ponieważ obrona demokracji ich gniewa, ponieważ odrzucają ideę parlamentarnych sporów i tego, że różniąc się i z konieczności błądząc, możemy zgadzać się na konstytucyjny ład współżycia w państwie.


Głos pana Patryka jest ciekawy i jest ważny, pokazuje rozmiary czekającej nas pracy, by pokazać związek między wolnością i możliwością spierania się o sprawy, które są dla nas ważne. Skutecznie o naprawie Rzeczpospolitej rozmawiać mogą tylko ludzie wolni, w innym przypadku będą to albo nocne Polaków rozmowy, albo wykonywanie poleceń Prezesa.                   

                                             

       


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Znasz li ten kraj

Znalezionych 386 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Raport z oblężonego miasta   Koraszewski   2018-09-12
Jaki ślad zostawiają słowa?   Koraszewski   2018-09-04
PRL Chrystusem narodów   Koraszewski   2018-08-31
Wolna prasa, wolność słowa, wolność handlu    Koraszewski   2018-08-24
Pamiętaj o nim na wszystkich swoich drogach   Lewin   2018-08-21
Doświadczony, kompetentny, rzetelny inteligent poszukuje rozwiązania   Koraszewski   2018-08-17
List otwarty do Mendy   Koraszewski   2018-08-13
Znieważenie pomnika dłuta Stanisława Milewskiego   Koraszewski   2018-07-30
Chłopiec, którego zabito, ponieważ był Żydem   Koraszewski   2018-07-15
Ksiądz pana wini, pan księdza, a wójt jeden taki, a drugi inny   Koraszewski   2018-07-13
Cała Polska myśli o pięcie   Kruk   2018-06-14
Dowcipy, memy, przysłowia    Koraszewski   2018-06-02
Wielkie kazanie o małej dziurze w drzwiach   Kruk   2018-05-23
Czy naród może zakochać się w demokracji?   Koraszewski   2018-05-16
Adoracja Jezusa Użytkowego   Kruk   2018-04-28
Żydzi z Madonną w tle   Lewin   2018-04-28
Hogwart potrzebny od zaraz   Koraszewski   2018-04-24
Płońsk miasto otwarte   Koraszewski   2018-04-18
Niziutkie ciśnienie i Nuż w bżuhu   Kruk   2018-04-13
Wzrost mendowatości w populacji mieszkańców Polski w efekcie zmian pogodowych   Koraszewski   2018-04-01
Polski Marzec – 50 rocznica   Garczyński-Gąssowski   2018-03-08
Byłam w niebie, mówi ośmioletnia Ania   Kruk   2018-03-07
„WSZYSCY WIEDZĄ”   Kłys   2018-03-05
Nieustający marsz niesłusznie dumnych   Koraszewski   2018-02-13
Powrót antysemickiego potwora   Koraszewski   2018-02-10
Powrót Gnoma, czyli naród znowu krzyczy „Wiesław śmiało”   Koraszewski   2018-02-05
Bluźniercy, bałwanochwalcy i inni   Kruk   2018-01-30
Ustawa przeciw kłamstwu czy przeciw prawdzie?   Koraszewski   2018-01-29
Piątek narodowo-erotyczny   Kruk   2018-01-10
Silva rerum, Facebook i rara avis   Koraszewski   2018-01-02
Szkolne orły i wątroba Prometeusza   Kruk   2017-12-25
Sędziami będziem wtedy my!   Koraszewski   2017-12-20
Władca much – lekcja wychowawcza   Kruk   2017-12-11
Idem per idem, czyli polska droga do demokracji   Koraszewski   2017-12-01
Nauczyciel-ateista w szkole   Koraszewski   2017-11-29
Hej, wy, naród…   Koraszewski   2017-11-23
Przypowieść o Janie i Fortepianie   Kruk   2017-11-21
Święto niepodległości, czyli bal sykofantów   Koraszewski   2017-11-11
Stan Polski przed wyborami   Koraszewski   2017-11-09
Zupa z gwoździa do trumny z św. pamięci wkładką   Kruk   2017-11-01
Długi lot bibelota   Kruk   2017-10-26
Kościół, wierzący, dialog   Koraszewski   2017-10-21
W oparach religijnej magii   Koraszewski   2017-10-10
Ipso facto omlet z groszkiem   Kruk   2017-09-19
Mroczny cień udrapowanych autorytetów   Koraszewski   2017-08-23
Apel Stowarzyszenia Miłośników Logiki Nieformalnej   Kruk   2017-08-18
Pan Baginski pyta o antysemityzm   Koraszewski   2017-08-17
Jak to na wojence ładnie, tarara...   Koraszewski   2017-08-09
O seksie, moralności i religii   Koraszewski   2017-08-06
Sumienie, czyli moralność bez smyczy   Koraszewski   2017-08-04
Kryzys komunikacji werbalnej, czyli patos środkowego palca   Koraszewski   2017-07-31
Costaguana dla Costaguańczyków   Koraszewski   2017-07-23
Uchodźcy a sprawa polska   Koraszewski   2017-07-08
Czy suweren jest blondynem?   Koraszewski   2017-06-30
Dramat z nadmiarem inteligencji emocjonalnej   Kruk   2017-06-26
Na tropach chrześcijańskiego feminizmu   Koraszewski   2017-06-24
W poszukiwaniu umiarkowanych katolików   Koraszewski   2017-05-24
Prezydent nie wszystkich Polaków   Koraszewski   2017-05-16
Jak pięknie kwitną kanalie   Koraszewski   2017-05-01
Niechęci etniczne w służbie ratowania czytelnictwa w Polsce   Koraszewski   2017-04-27
Panu Bogu świeczkę, biskupom ogarek, pora zapalić światło   Koraszewski   2017-04-18
Infantylizmofilia czy chrześcijańska myśl światła?   Koraszewski   2017-04-14
My chcemy boga, w książce, w szkole...   Koraszewski   2017-03-27
O płodności intelektualnego onanizmu   Kruk   2017-03-14
Ogień narodowy, czyli patriotyzm patologiczny   Koraszewski   2017-03-10
Czy Polacy wybiją się...   Koraszewski   2017-03-02
Przemysł zmasowanej dezinformacji   Koraszewski   2017-02-27
O trudności zamiany rozmów nocnych na dzienne   Kruk   2017-02-21
Dziewiczy lasek na skraju miasteczka   Kruk   2017-01-21
Narodowy socjalista pisze do mnie list   Koraszewski   2017-01-11
Znaki czasu na Jasnej Górze i gdzie indziej   Koraszewski   2017-01-09
Żaba mortal combat i lewatywa z kawy   Szczęsny   2017-01-05
Jego Małość i halucynogenny grzyb   Kruk   2017-01-02
Krzyżacy, Włodkowic i siekiera na ołtarzu   Koraszewski   2016-12-29
I gdzie nas ten dyskurs prowadzi?   Kruk   2016-12-20
Szlak bojowy Jarosława Kaczyńskiego   Koraszewski   2016-12-17
Ujednolicone miary zdrowego rozsądku   Kruk   2016-12-08
Nauka dla świata pracy   Koraszewski   2016-12-03
Intronizacja Chrystusa, czyli powiedzcie Allahu akbar   Koraszewski   2016-11-23
Awangarda umysłowego proletariatu   Kruk   2016-11-21
Do posłanki co dyskutować chciała   Koraszewski   2016-11-19
Perwersyjny moralista w sutannie   Koraszewski   2016-11-10
Kobieta superpatronką roku 2017   Koraszewski   2016-11-07
Kościół bardzo kocha kobiety   Koraszewski   2016-10-28
Czarny Poniedziałek był tylko początkiem długiego marszu   Koraszewski   2016-10-24
Polityka, Kościół i medycyna   Koraszewski   2016-10-17
Bitwa o historię i nauki ścisłe   Koraszewski   2016-09-20
Burdel w Izbie Gminnych Lordów   Koraszewski   2016-09-15
Nagie szaty króla czyli plaga bytów pozornych   Koraszewski   2016-08-26
Klauzula zdeprawowanego sumienia   Koraszewski   2016-08-03
Uwagi o rozważaniach o naprawie Rzeczpospolitej   Koraszewski   2016-07-31
Serce Prezesa ogrzeje Polskę   Kruk   2016-07-20
O Polskę parlamentarną, czyli kilka myśli po lekturze informacji o projekcie.   Koraszewski   2016-06-09
Co państwu dolega?   Koraszewski   2016-06-07
Tylko „Świerszczyk” nie  kłamie   Koraszewski   2016-05-27
Paraliż postępowy polską racją stanu   Kruk   2016-05-22
Nasza partia jest czystą demokracją   Koraszewski   2016-05-13
Czy leci z nami psychiatra?   Koraszewski   2016-05-10
Gimnazjalna Loża Masońska   Kruk   2016-05-06
Święto Konstytucji, czy świętowanie zdrady?   Koraszewski   2016-05-03

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk