Prawda

Poniedziałek, 29 kwietnia 2024 - 03:47

« Poprzedni Następny »


Tradycja powinna się zmieniać pod wpływem praw człowieka


Leo Igwe 2021-12-30


„Afrykańskie tradycje” nie są monolitem. Zawsze  ewoluowały i muszą nadal ewoluować, aby dostosować się do praw człowieka. Prawa człowieka nie mogą dostosowywać się tradycji i religii. 


Popularny ugandyjski działacz Simon Ssenkaayi przekonywał, że prawa człowieka nie mogą działać w Afryce, jeśli nie są zgodne z „tradycyjnymi afrykańskimi zwyczajami”. Ten argument był wcześniej często używany, jako uzasadnienia odrzucenia praw kobiet, czy praw osób homoseksualnych. Uważam, że ten argument jest błędny i całkowicie pozbawiony wartości.


Przede wszystkim Afryka nie jest społeczeństwem homogenicznym. Afryka to zróżnicowany kontynent, z różnymi wierzeniami, kulturami i zwyczajami. W rzeczywistości cała idea „afrykańskich tradycji” jest myląca, należy ją rozłożyć na części, aby miała jakikolwiek sens.


Na przykład w samej Nigerii istnieje ponad 200 grup etnicznych. Grupy te mają różne wierzenia i zwyczaje, czasem podobne, a czasem bardzo odmienne religie. W Afryce jest ponad 50 krajów. Kiedy więc Ssenkaayi opowiada się za „poszanowaniem tradycyjnych afrykańskich zwyczajów”, nie bardzo wiadomo, o czym właściwie mówi. Czy mówi o tradycyjnych zwyczajach w Nigerii, czy o tych w Kenii, RPA, Senegalu, Etiopii czy Rwandzie?


Te tradycyjne praktyki lub ich warianty istnieją lub istniały w innych społeczeństwach nieafrykańskich. W rzeczywistości niektóre „afrykańskie” zwyczaje pochodzą z obcych krajów. Są to wierzenia zapożyczone i zaadaptowane na przestrzeni wieków. Jak więc Ssenkaayi określa, co składa się na „tradycyjne afrykańskie zwyczaje”? To, co dziś autor może uznać za „tradycyjne afrykańskie zwyczaje”, zostało prawdopodobnie zapożyczone z obcych kultur dziesięciolecia, a często stulecia temu. Jakich ram czasowych mamy używać do osądzania, co jest afrykańską tradycją?  


Kultura jest dynamiczna. Tradycje się zmieniają. Dotyczy to zarówno Afryki, jak i całej reszty świata. Co pozwala temu autorowi sądzić, że „kultura afrykańska” jest niezmienna? W różnych kulturach ludzie nieustannie wymyślają i wprowadzają innowacje, próbują dostosować się do nowej rzeczywistości.


Tradycyjne afrykańskie zwyczaje  – jak je Ssenkaayi nazywa – nigdy nie były ponadczasowe. Zmieniały się i będą się zmieniać. Te zwyczaje zmieniają się, ponieważ opierają się na wiedzy i pojęciach, które zmieniają się w czasie. Jeśli „afrykańskie” zwyczaje są barykadą na drodze do nowoczesnych przekonań, nadszedł czas, aby je zreformować i dostosować do uniwersalnych praw człowieka. To nie czas, aby budować mur między afrykańskimi tradycjami a prawami człowieka.


Jeśli pewne aspekty lokalnej tradycji są w sprzeczności z prawami człowieka, to tradycyjne zwyczaje muszą dostosować się do praw człowieka, a nie odwrotnie. 


Nie wolno poświęcać praw człowieka na ołtarzu wierzeń religijnych. W rzeczywistości najwyższy czas, by zakazać niektóre tradycyjne praktyki, takie jak okaleczanie żeńskich narządów płciowych, mordy rytualne, dyskryminacja osób homoseksualnych, zabijanie „czarownic” i albinosów oraz składanie ofiar z ludzi. Tradycja, religijna lub kulturowa, nie może być pretekstem do legitymizacji kryminalnych naruszeń praw człowieka.


Ssenkaayi twierdzi również, że religia i działalność na rzecz praw człowieka nie mogą w Afryce iść w parze z powodu analfabetyzmu. Naprawdę? Tan autor mówi, że Afrykanie są niewykształceni i dlatego interpretują życie w sposób, który utrudnia im zrozumienie idei praw człowieka. To oczywiście jest absurdalne. W Afryce istnieje poważny problem analfabetyzmu. Jednak Afrykanie nie są „całkowicie lub częściowo analfabetami” w stopniu, który uniemożliwia zrozumienie idei praw człowieka. Co właściwie jest tak trudnego w uniwersalnych prawach człowieka, czego współcześni Afrykanie nie mogą zrozumieć?


Wartości zapisane w prawach człowieka są również w wielu lokalnych zwyczajach. Obejmują one prawo do życia, wolność sumienia i wypowiedzi, wolność zrzeszania się i poruszania się. W prawach człowieka nie ma nic, co byłoby nie do pogodzenia z religiami. Zielonoświątkowiec, muzułmanin i chrześcijanin mogą dostosowywać swoje wierzenia do lokalnych tradycji. Jednak prawa człowieka nie mogą sobie na to pozwolić. Zasady praw człowieka są uniwersalne. Mogą pogodzić lokalne tradycje tylko w takim stopniu, w jakim są one zgodne z poszanowaniem ludzkiej godności. 


Patrząc na niektóre ustawy w krajach afrykańskich legalizujące dyskryminację homoseksualizmu, widać tragedię z powodu konfliktu między wpływającą na rządy zorganizowaną religią, a grupami działającymi na rzecz praw człowieka. Jednak sprzeciw wielu wierzących wobec praw człowieka nie jest nowy. Nie jest to również zjawisko charakterystyczne dla Afryki. Wiele grup prowadzących kampanię przeciwko legalizacji małżeństw homoseksualnych w Europie i Ameryce to organizacje odwołujące się do religii. W przeszłości byli znacznie silniejsi, ale Europejczycy i Amerykanie nie ugięli się pod presją grup religijnych. Nie odrzucali praw człowieka jako „obcych” i „niezgodnych” z ich tradycyjnymi zwyczajami. W rezultacie dzisiaj wiele grup religijnych w krajach zachodnich stopniowo porzuca homofobiczną postawę i uznaje prawa homoseksualistów. Tak powinno być w Afryce. Każda sprzeczna z prawami człowieka narracja jest po złej stronie historii.


Tradition should defer to human rights, not the other way around

OpenGlobalRights

Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski   



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary. Niedawno ukazał się zbiór jego artykułów tłumaczonych na język polski.                                                          




Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 906 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Ekumeniczne spotkanie apostatów   Koraszewski   2021-06-29
Czy wolno krytykować muzułmanów?   Pandavar   2021-06-28
Targniecie się na życie wieczne?   Ferus   2021-06-27
Dwa różne Dekalogi   Ferus   2021-06-20
Pasterze i ich bezwolne owce, czyli paradoksy „duchowego pasterzowania”   Ferus   2021-06-13
Biblia, kobiety i Bóg? Czyli co takiego Bóg chce powiedzieć czytelnikom Pisma Świętego?   Ferus   2021-06-06
Jest człowieczeństwo i jest muzułmańskie człowieczeństwo   Pandavar   2021-06-03
Żałoba bez złudzeń   Igwe   2021-05-26
Bezbożne „Ranczo” (II)   Ferus   2021-05-23
Ateista i „zatroskany głos rozsądku”   Ferus   2021-05-16
Obraza uczuć religijnych. Czyli co obraża osoby wierzące, a co nie, choć może powinno?   Ferus   2021-05-09
„Szczepionkowa” hipoteza powstania religii   Ferus   2021-05-02
Książka Lucjana Ferusa   Koraszewski   2021-04-26
Kłamiemy, gdyż taką mamy naturę? Czyli „względna równowaga między prawdą a fikcją”.   Ferus   2021-04-25
Duchowa służba zdrowia. Czyli oblicze Boga zatroskanego Miłosierdziem.   Ferus   2021-04-18
Poświąteczna refleksja. Kiedy mity traktowane są jako rzeczywistość.   Ferus   2021-04-11
Nieautoryzowany wywiad z Bogiem   Ferus   2021-04-04
Miecz czy Rozum? Czyli jak uczy historia religii: na jedno wychodzi!   Ferus   2021-03-28
Diabelskie zwierciadło jest winne złu?   Ferus   2021-03-21
Dziewuchy dziewuchom tu i tam   Koraszewski   2021-03-16
Irracjonalne „objawienia boże” (II)   Ferus   2021-03-14
Irracjonalne „objawienia boże”   Ferus   2021-03-07
Groza umiarkowanego islamizmu   Chesler   2021-03-04
Hartowanie ciała i hart ducha   Ferus   2021-02-28
Bezbożne „Ranczo”.Czyli nie jest dobrze, iż wierni mało wiedzą o religii, czy raczej bardzo dobrze?   Ferus   2021-02-21
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości (IV)   Ferus   2021-02-14
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości (III)   Ferus   2021-02-07
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości (II)   Ferus   2021-01-31
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości   Ferus   2021-01-24
Bajkowe dziedzictwo religii. Czyli wspaniała, ale też przerażająca potęga wyobraźni.   Ferus   2021-01-17
Bóg, ojczyzna, nędza i zniewolenie   Koraszewski   2021-01-14
Opatrzność Boża, a szczepienia na COVID-19   Ferus   2021-01-03
W Gazie Hamas jest Grinchem, który ukradł Boże Narodzenie   Fitzgerald   2020-12-31
Episkopat Polski w sprawie szczepionek zaleca: róbta co chceta   Koraszewski   2020-12-30
Bożonarodzeniowa koniunkcja planet. Czyli coroczna „koniunkcja” religii z nauką.   Ferus   2020-12-27
Listy byłych niewolników do ich byłych Panów (III)   Ferus   2020-12-20
Islam nakazuje kochać Mahometa i Dżihad bardziej niż własne rodziny     2020-12-14
Listy byłych niewolników do ich byłych Panów (II)   Ferus   2020-12-13
Listy byłych niewolników do ich byłych Panów   Ferus   2020-11-29
Brudny czyściec i diabelnie skuteczny strach przed piekłem   Ferus   2020-11-22
Dylemat moralny czy prosty wybór?   Ferus   2020-11-15
Refleksje sprzed lat: „W obronie kobiet” II.   Ferus   2020-11-08
Refleksje sprzed lat: „W obronie kobiet”   Ferus   2020-11-01
Nasze zacofanie jest najgorszą obrazą Proroka   Montaser   2020-10-31
USA to jedyny kraj, który rozlicza mułłów   Rafizadeh   2020-10-27
Dyspensa zwalniająca wiernych z myślenia   Ferus   2020-10-25
Dziecinne pytanie: Po co ludzie stworzyli bogów?   Ferus   2020-10-18
Dziecinne pytanie: Po co Bóg stworzył ludzi?   Ferus   2020-10-11
Alternatywa dla idei zbawienia   Ferus   2020-10-04
Beczka dziegciu i łyżka miodu   Ferus   2020-09-27
Refleksje sprzed lat: „Głęboka wiara” i inne.   Ferus   2020-09-20
Zamordowanie amerykańskiego “bluźniercy” w Pakistanie   Ibrahim   2020-09-16
Czy istnieją „głęboko niewierzący”?   Ferus   2020-09-06
Ludzie są grzeszni, ale Kościół (na pokaz) jest święty   Kruk   2020-09-03
Kogo bije dzban?   Koraszewski   2020-08-31
Refleksje sprzed lat: „Łaska boska” i inne   Ferus   2020-08-30
Ignorowane ludobójstwo chrześcijan w Nigerii    Ibrahim   2020-08-25
Egocentryzm religijny   Ferus   2020-08-23
Quo vadis religio?   Ferus   2020-08-16
Palestyńczycy: Priorytety muzułmańskich “uczonych” podczas COVID-19   Toameh   2020-08-04
Ituriel – elektroniczny bóg. Czyli książka, której nie napisałem.   Ferus   2020-08-02
Porwanie Holocaustu dla Dżihadu: Auschwitz i Kneset   Pandavar   2020-07-08
Dlaczego nauki i religii nie można ze sobą pogodzić   Koraszewski   2020-07-05
Palestyńczycy: Nieislamskie prawo o ochronie rodziny   Toameh   2020-07-02
Uprowadzenie Holocaustu dla Dżihadu: Auschwitz i Kneset   Pandavar   2020-07-01
Pochwała parlamentarnego ateizmu   Koraszewski   2020-06-28
Palestyńczycy: Czy rzeczywiście chodzi o “aneksję”?   Toameh   2020-06-26
Uprowadzenie Holocaustu dla Dżihadu: Auschwitz i KnesetCzęść 5: Wbijanie noża   Pandavar   2020-06-24
Przerażająca prawda o dziewicach z raju   Koraszewski   2020-06-24
Najskuteczniejsze narzędzie ludzkości – fikcja (VI)   Ferus   2020-06-21
Turcja: Uczniowie czytają Koran i porzucają islam   Bulut   2020-06-19
Wiara, nauka i umiłowanie bzdury   Koraszewski   2020-06-17
Uprowadzenie Holocaustu dla Dżihadu: Auschwitz i Kneset   Pandavar   2020-06-17
Najskuteczniejsze narzędzie ludzkości – fikcja. V   Ferus   2020-06-14
Dżihadystyczne narracje i islamskie fobie w Nigerii   Igwe   2020-06-11
Uprowadzenie Holocaustu dla Dżihadu (3)   Pandavar   2020-06-10
Najskuteczniejsze narzędzie ludzkości – fikcja. IV   Ferus   2020-06-07
Uprowadzenie Holocaustu dla Dżihadu   Pandavar   2020-06-03
Najskuteczniejsze narzędzie ludzkości – fikcja (III)   Ferus   2020-05-31
Uprowadzenie Holocaustu dla Dżihadu: Auschwitz i Knesset.   Pandavar   2020-05-27
Męczeństwo w obronie niezmiernej głupoty   Koraszewski   2020-05-25
Najskuteczniejsze narzędzie ludzkości – fikcja. II   Ferus   2020-05-24
Nie ma boga nad Boga   Koraszewski   2020-05-18
Najskuteczniejsze narzędzie ludzkości - fikcja   Ferus   2020-05-17
Naprawdę świat chce być oszukiwany?   Ferus   2020-05-10
Usunięcie „Izraela” z duńskiej Biblii   Jacoby   2020-05-05
Fikcja uznawana za Prawdę (VIII)   Ferus   2020-05-03
Fikcja uznawana za Prawdę (VII)   Ferus   2020-04-26
Fikcja uznawana za Prawdę (VI)   Ferus   2020-04-19
Fikcja uznawana za Prawdę (V)   Ferus   2020-04-11
Fikcja uznawana za Prawdę (IV)   Ferus   2020-04-05
Oderwanie charedim   Rosenthal   2020-04-01
Fikcja uznawana za Prawdę (III)   Ferus   2020-03-29
Pandemia i muzułmańskie priorytety   Pandavar   2020-03-26
Fikcja uznawana za Prawdę (II)   Ferus   2020-03-22
Fikcja uznawana za Prawdę   Ferus   2020-03-15
Uciekłaś od wojny, a oni przyjęli cię      2020-03-13
Najdłużej trwająca mistyfikacja. Podsumowanie.   Ferus   2020-03-08
Religie usprawiedliwiają zabijanie, kradzież i inne przestępstwa   Al-Tamimi   2020-03-06
Credo islamu z ust autorytetu     2020-03-02

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk