Prawda

Niedziela, 5 maja 2024 - 01:55

« Poprzedni Następny »


Czy to jest nauka, czy teologia?


Pervez Hoodbhoy 2016-06-05


Kiedy uczniowie w Pakistanie otwierają podręcznik do fizyki lub biologii, jest nieco niejasne, czy uczą się o nauce, czy też o teologii. Powód: każdy podręcznik publikowany przez rządowy zarząd podręczników w Pakistanie musi – według prawa – zawierać w pierwszym rozdziale opowieść o tym, jak Allah stworzył świat, jak również jak muzułmanie i Pakistańczycy stworzyli naukę.

Nie mam problemu ani z jednym, ani z drugim. To pierwsze jednak należy do lekcji o islamie, a to drugie do lekcji o historii islamskiej lub pakistańskiej. Ani jedno, ani drugie nie należy do podręcznika na temat nowoczesnej nauki ścisłej lub przyrodniczej. Jest tak, ponieważ religia i nauka działają bardzo różnie i mają całkowicie inne założenia. Religia jest oparta na wierze i wymaga wiary w istnienia życia pozagrobowego, podczas gdy nauka zajmuje się tylko tym, co tu i teraz.


Żądanie, by nauka i religia były ze sobą powiązane, spowodowało narodową konsternację i masową niemoc intelektualną. Miliony Pakistańczyków uczyły się nauk ścisłych w szkołach i poszły studiować przedmioty techniczne, oparte na nauce na uczelniach i uniwersytetach. Niemniej większość – włącznie z nauczycielami nauk ścisłych – oblałaby najprostszy test naukowy.


Jak to jest możliwe? Popatrzmy na obecny podręcznik do fizyki dla klas 10. Wstęp zawiera zwyczajowe święte wersety. Po nich następuje komiczny przegląd historii fizyki. Newton i Einstein – dwa największe nazwiska – są pominięte. Zamiast nich jest Grek Ptolomeusz, Al-Kindi, Al-Beruni, Ibn-e-Hajsam, A.Q. Khan i — zabawnie — uważany za heretyka Abdus Salam.


Ćwiczenia na końcu rozdziału sprawdzają wiedzę uczniów takimi pytaniami, jak: Zaznacz prawdę/fałsz; A) Pierwsze objawienie zesłane Świętemu Prorokowi (PBUH) było o stworzeniu Niebios? B) Camera obscura została wynaleziona przez Ibn-al-Hajsama? C) Al-Beruni oznajmił, że Sind był doliną podwodną, która stopniowo wypełniła się piaskiem? D) Islam uczy, że tylko mężczyźni muszą nabywać wiedzę?  


Drogi czytelniku: możesz krzyczeć z niedowierzaniem albo po prostu z rozpaczy złapać się za głowę. Jak mogła zbiorowa inteligencja Pakistanu i jakość tego, czego uczymy nasze dzieci, spaść tak nisko?  Żeby zobaczyć więcej takich pytań lub sprawdzić mój przekład z urdu na angielski, odwiedź proszę tę witrynę http://eacpe.org/ gdzie są zeskanowane i zamieszczone odpowiednie strony powyższego tekstu (jak również tych, które omawiam poniżej).


Weźmy inny podręcznik do fizyki – ten jest dla uczniów szóstej klasy. Całkowicie wyraźnie widać problem jaki mają autorzy z nowoczesnym rozumieniem początków wszechświata. Podręcznik przypisuje teorię Wielkiego Wybuchu „księdzu George Lamaitre [sic] z Belgii”. Autorzy chytrze wspominają jego wiarę w nadziei zdyskredytowania jego nauki. Następnie oznajmiają, że „chociaż teoria Wielkiego Wybuchu jest szeroko akceptowana, prawdopodobnie nigdy nie zostanie dowiedziona”.   


Choć Georges Lemaître istotnie był księdzem katolickim, był także kimś znacznie ważniejszym. Jako profesor fizyki wypracował rozwiązanie rozszerzającego się wszechświata dla równań Einsteina. Lemaître nalegał na oddzielenie nauki od religii; publicznie zganił papieża Piusa XII, kiedy ten oznajmił, że wyniki Lemaître’a dostarczyły naukowego uzasadnienia katolicyzmu.


Nasze podręczniki do biologii są jeszcze bardziej schizofreniczne i dezorientujące niż podręczniki do fizyki. Podręcznik dla 10. klasy zaczyna się działem „Życie i jego pochodzenie”, obłudnie przytaczając jeden werset religijny za drugim. Żaden z tych wersetów nie wspomina ewolucji, a wielu muzułmanów uważa, że ewolucja jest antyreligijna. A potem nagle cała strona zaopatrzonego w przypisy wykresu bije cię po oczach. Skradziona z jakiegoś nowoczesnego podręcznika biologii z innej części świata przedstawia rozmaite żyjące organizmy, które ewoluują w małpy a potem w nowoczesnych ludzi. Au!


Taki nieskładny bełkot robi mętlik z nauki – z jej historii, celu, metody i fundamentalnych treści. Jeśli zdezorientowani są autorzy, to proszę sobie wyobrazić wpływ tego zdezorientowania na uczniów, którzy muszą się z ich podręczników uczyć. Cóż za dziwaczne myśli muszą zamieszkiwać ich umysły!


Naukową ignorancję potęgują przesądy. Większość uczniów przekonano do wiary, że tylko muzułmanie wynaleźli naukę. I że bohaterowie nauki muzułmańskiej, tacy jak Ibn-al-Hajsam, Al-Chuwarizmi, Omar Chajjam, Awicenna, itd. zawdzięczali swoje odkrycia naukowe silnej wierze religijnej. To jest nieprawda.


Nauka jest przyrastającym wysiłkiem ludzkości, z najwcześniejszymi zanotowanymi początkami w Babilonie i Egipcie około 6 tysięcy lat temu, przechodząca następnie do Chin i Indii, a potem do Grecji. Dopiero tysiąc lat później dotarła do krajów islamu, gdzie kwitła przez 400 lat zanim przeniosła się do Europy. Omar Chajjam, muzułmanin, był niewątpliwie znakomitym matematykiem. Ale był nim także Arjabhata, hindus. Co ich wiara ma wspólnego z ich nauką? Naturalni geniusze istnieli wszędzie i we wszystkich czasach.


Dzisiejsze masowe wprowadzanie religii do uczenia nauk ścisłych datuje się od dni Zia-ul-Haqa. Nie tylko podręczniki szkolne zostały zawłaszczone. W latach 1980. starający się o pracę na uniwersytecie na dowolnym wydziale, musiał najpierw zdać sprawozdanie ze swej wiary przed komisją selekcyjną.


W owych dniach ulubionym pytaniem na Uniwersytecie Kuaid-e-Azam (jak też prawdopodobnie gdzie indziej) była prośba do kandydata, by wyrecytował Dua-i-Kunoot, dość trudną modlitwę. Innym było pytanie o imiona wszystkich żon Świętego Proroka lub pytania o ideologię Pakistanu. Sprytnie sformułowane pytania mogły ujawnić sektę kandydata, stopień jego pobożności oraz to, czy zaraził się liberalnymi ideami.


Większość kandydatów posłusznie poddawała się temu maglowaniu. Wielu z nich to dzisiejsi przewodniczący, dziekani i rektorzy. Odważniejsi odmawiali, mówiąc, że pytania są niezwiązane z tematem. Z świetnymi dyplomami zdobytymi na zagranicznych uniwersytetach nie musieli poddawać się tym terroryzującym inkwizytorom. Dziesięciolecia później, są oni częścią szeroko rozrzuconej diaspory. Choć straceni dla Pakistanu, bardzo dobrze im się wiedzie.


Nauka nie potrzebuje Pakistanu; w reszcie świata pędzi naprzód. Ale Pakistan potrzebuje nauki, bo jest to podstawa nowoczesnej gospodarki i umożliwia ludziom stworzenie warunków dla przyzwoitego życia. Żeby to osiągnąć, kwestie wiary muszą zostać wyraźnie oddzielone od kwestii nauki. W ten sposób narody na świecie potrafiły zachować swoją wiarę, a jednak rozkwitać. Pakistan także może to zrobić, ale tylko jeśli zechce.


Is it science or theology

7 maja 2016 r.

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

 



Pervez Hoodbhoy

 

Profesor fizyki na uniwersytecie w Lahore w Pakistanie.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Czy to jest nauka, czy teologia? ac 2016-06-05


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 906 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Ekumeniczne spotkanie apostatów   Koraszewski   2021-06-29
Czy wolno krytykować muzułmanów?   Pandavar   2021-06-28
Targniecie się na życie wieczne?   Ferus   2021-06-27
Dwa różne Dekalogi   Ferus   2021-06-20
Pasterze i ich bezwolne owce, czyli paradoksy „duchowego pasterzowania”   Ferus   2021-06-13
Biblia, kobiety i Bóg? Czyli co takiego Bóg chce powiedzieć czytelnikom Pisma Świętego?   Ferus   2021-06-06
Jest człowieczeństwo i jest muzułmańskie człowieczeństwo   Pandavar   2021-06-03
Żałoba bez złudzeń   Igwe   2021-05-26
Bezbożne „Ranczo” (II)   Ferus   2021-05-23
Ateista i „zatroskany głos rozsądku”   Ferus   2021-05-16
Obraza uczuć religijnych. Czyli co obraża osoby wierzące, a co nie, choć może powinno?   Ferus   2021-05-09
„Szczepionkowa” hipoteza powstania religii   Ferus   2021-05-02
Książka Lucjana Ferusa   Koraszewski   2021-04-26
Kłamiemy, gdyż taką mamy naturę? Czyli „względna równowaga między prawdą a fikcją”.   Ferus   2021-04-25
Duchowa służba zdrowia. Czyli oblicze Boga zatroskanego Miłosierdziem.   Ferus   2021-04-18
Poświąteczna refleksja. Kiedy mity traktowane są jako rzeczywistość.   Ferus   2021-04-11
Nieautoryzowany wywiad z Bogiem   Ferus   2021-04-04
Miecz czy Rozum? Czyli jak uczy historia religii: na jedno wychodzi!   Ferus   2021-03-28
Diabelskie zwierciadło jest winne złu?   Ferus   2021-03-21
Dziewuchy dziewuchom tu i tam   Koraszewski   2021-03-16
Irracjonalne „objawienia boże” (II)   Ferus   2021-03-14
Irracjonalne „objawienia boże”   Ferus   2021-03-07
Groza umiarkowanego islamizmu   Chesler   2021-03-04
Hartowanie ciała i hart ducha   Ferus   2021-02-28
Bezbożne „Ranczo”.Czyli nie jest dobrze, iż wierni mało wiedzą o religii, czy raczej bardzo dobrze?   Ferus   2021-02-21
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości (IV)   Ferus   2021-02-14
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości (III)   Ferus   2021-02-07
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości (II)   Ferus   2021-01-31
Uciekinierzy z bastionu fałszywych świętości   Ferus   2021-01-24
Bajkowe dziedzictwo religii. Czyli wspaniała, ale też przerażająca potęga wyobraźni.   Ferus   2021-01-17
Bóg, ojczyzna, nędza i zniewolenie   Koraszewski   2021-01-14
Opatrzność Boża, a szczepienia na COVID-19   Ferus   2021-01-03
W Gazie Hamas jest Grinchem, który ukradł Boże Narodzenie   Fitzgerald   2020-12-31
Episkopat Polski w sprawie szczepionek zaleca: róbta co chceta   Koraszewski   2020-12-30
Bożonarodzeniowa koniunkcja planet. Czyli coroczna „koniunkcja” religii z nauką.   Ferus   2020-12-27
Listy byłych niewolników do ich byłych Panów (III)   Ferus   2020-12-20
Islam nakazuje kochać Mahometa i Dżihad bardziej niż własne rodziny     2020-12-14
Listy byłych niewolników do ich byłych Panów (II)   Ferus   2020-12-13
Listy byłych niewolników do ich byłych Panów   Ferus   2020-11-29
Brudny czyściec i diabelnie skuteczny strach przed piekłem   Ferus   2020-11-22
Dylemat moralny czy prosty wybór?   Ferus   2020-11-15
Refleksje sprzed lat: „W obronie kobiet” II.   Ferus   2020-11-08
Refleksje sprzed lat: „W obronie kobiet”   Ferus   2020-11-01
Nasze zacofanie jest najgorszą obrazą Proroka   Montaser   2020-10-31
USA to jedyny kraj, który rozlicza mułłów   Rafizadeh   2020-10-27
Dyspensa zwalniająca wiernych z myślenia   Ferus   2020-10-25
Dziecinne pytanie: Po co ludzie stworzyli bogów?   Ferus   2020-10-18
Dziecinne pytanie: Po co Bóg stworzył ludzi?   Ferus   2020-10-11
Alternatywa dla idei zbawienia   Ferus   2020-10-04
Beczka dziegciu i łyżka miodu   Ferus   2020-09-27
Refleksje sprzed lat: „Głęboka wiara” i inne.   Ferus   2020-09-20
Zamordowanie amerykańskiego “bluźniercy” w Pakistanie   Ibrahim   2020-09-16
Czy istnieją „głęboko niewierzący”?   Ferus   2020-09-06
Ludzie są grzeszni, ale Kościół (na pokaz) jest święty   Kruk   2020-09-03
Kogo bije dzban?   Koraszewski   2020-08-31
Refleksje sprzed lat: „Łaska boska” i inne   Ferus   2020-08-30
Ignorowane ludobójstwo chrześcijan w Nigerii    Ibrahim   2020-08-25
Egocentryzm religijny   Ferus   2020-08-23
Quo vadis religio?   Ferus   2020-08-16
Palestyńczycy: Priorytety muzułmańskich “uczonych” podczas COVID-19   Toameh   2020-08-04
Ituriel – elektroniczny bóg. Czyli książka, której nie napisałem.   Ferus   2020-08-02
Porwanie Holocaustu dla Dżihadu: Auschwitz i Kneset   Pandavar   2020-07-08
Dlaczego nauki i religii nie można ze sobą pogodzić   Koraszewski   2020-07-05
Palestyńczycy: Nieislamskie prawo o ochronie rodziny   Toameh   2020-07-02
Uprowadzenie Holocaustu dla Dżihadu: Auschwitz i Kneset   Pandavar   2020-07-01
Pochwała parlamentarnego ateizmu   Koraszewski   2020-06-28
Palestyńczycy: Czy rzeczywiście chodzi o “aneksję”?   Toameh   2020-06-26
Uprowadzenie Holocaustu dla Dżihadu: Auschwitz i KnesetCzęść 5: Wbijanie noża   Pandavar   2020-06-24
Przerażająca prawda o dziewicach z raju   Koraszewski   2020-06-24
Najskuteczniejsze narzędzie ludzkości – fikcja (VI)   Ferus   2020-06-21
Turcja: Uczniowie czytają Koran i porzucają islam   Bulut   2020-06-19
Wiara, nauka i umiłowanie bzdury   Koraszewski   2020-06-17
Uprowadzenie Holocaustu dla Dżihadu: Auschwitz i Kneset   Pandavar   2020-06-17
Najskuteczniejsze narzędzie ludzkości – fikcja. V   Ferus   2020-06-14
Dżihadystyczne narracje i islamskie fobie w Nigerii   Igwe   2020-06-11
Uprowadzenie Holocaustu dla Dżihadu (3)   Pandavar   2020-06-10
Najskuteczniejsze narzędzie ludzkości – fikcja. IV   Ferus   2020-06-07
Uprowadzenie Holocaustu dla Dżihadu   Pandavar   2020-06-03
Najskuteczniejsze narzędzie ludzkości – fikcja (III)   Ferus   2020-05-31
Uprowadzenie Holocaustu dla Dżihadu: Auschwitz i Knesset.   Pandavar   2020-05-27
Męczeństwo w obronie niezmiernej głupoty   Koraszewski   2020-05-25
Najskuteczniejsze narzędzie ludzkości – fikcja. II   Ferus   2020-05-24
Nie ma boga nad Boga   Koraszewski   2020-05-18
Najskuteczniejsze narzędzie ludzkości - fikcja   Ferus   2020-05-17
Naprawdę świat chce być oszukiwany?   Ferus   2020-05-10
Usunięcie „Izraela” z duńskiej Biblii   Jacoby   2020-05-05
Fikcja uznawana za Prawdę (VIII)   Ferus   2020-05-03
Fikcja uznawana za Prawdę (VII)   Ferus   2020-04-26
Fikcja uznawana za Prawdę (VI)   Ferus   2020-04-19
Fikcja uznawana za Prawdę (V)   Ferus   2020-04-11
Fikcja uznawana za Prawdę (IV)   Ferus   2020-04-05
Oderwanie charedim   Rosenthal   2020-04-01
Fikcja uznawana za Prawdę (III)   Ferus   2020-03-29
Pandemia i muzułmańskie priorytety   Pandavar   2020-03-26
Fikcja uznawana za Prawdę (II)   Ferus   2020-03-22
Fikcja uznawana za Prawdę   Ferus   2020-03-15
Uciekłaś od wojny, a oni przyjęli cię      2020-03-13
Najdłużej trwająca mistyfikacja. Podsumowanie.   Ferus   2020-03-08
Religie usprawiedliwiają zabijanie, kradzież i inne przestępstwa   Al-Tamimi   2020-03-06
Credo islamu z ust autorytetu     2020-03-02

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk