Prawda

Poniedziałek, 29 kwietnia 2024 - 22:11

« Poprzedni Następny »


Wyzwanie świeckości i praw człowieka dla Afryki


Leo Igwe 2016-03-29


Od czasu uzyskania niepodległości kraje afrykańskie stają przed różnymi wyzwaniami, a jednym z jej dylematów są relacje między polityką i religią. U progu niepodległości kraje afrykańskie odziedziczyły mozaikę wiar i politycznych religii, które dążyły do uzyskania kontroli nad procesem budowania państwa i struktury społecznej.

To wyzwanie ujawnia się w kontrowersjach wokół wprowadzenia i stosowania szariatu w krajach takich jak Nigeria czy Somalia, w krwawych konfliktach religijnych w Sudanie i Afryce Środkowej, w problemach z muzułmańskim ekstremizmem w Nigerii, Kenii, Mali, Kamerunie i w całej Północnej Afryce. Pełne emocji spory i gwałtowna opozycja wobec aktów legislacyjnych i polityki ochrony praw człowieka, w szczególności tych praw człowieka, które postrzegane są przez część religijnego establishmentu jako pogwałcenie dyktatów i dogmatów ich wiary.         


Bazując na moich doświadczeniach dorastania w Nigerii i wielu lat uważnego obserwowania praktyk wykorzystywania religii dla celów politycznych we wszystkich krajach naszego regionu, próbuję pokazać w tym artykule jak mieszanie religii z polityką podważa świeckość, możliwości respektowania wolności wyznania i przekonań oraz szeroko pojętych praw człowieka. Proponuję modele, nie jeden model sekularyzmu, ponieważ sytuacja w naszym regionie, jeśli idzie o religię i politykę nie jest homogenna i nazbyt się różni w poszczególnych krajach, aby zalecać jeden model sekularyzmu, który mógłby być wdrażany w 52 krajach Afryki.           


Uwagi o będącym tabu pojęciu “sekularyzm”:


Aczkolwiek konstytucje różnych krajów w naszym regionie mocniej lub słabiej przywołują to pojęcie, termin sekularyzm często wywołuje w politycznych debatach silny sprzeciw i wrogość, emocje, które często związane są z nieporozumieniami na temat znaczenia tego słowa. Przede wszystkim sekularyzm jest powszechnie kojarzony z zachodnią imperialistyczną ideologią, jako neokolonialistyczne narzędzie wykorzystywane do rozszerzenia socjokulturowych wpływów Zachodu na resztę świata. Dlatego byłe kolonie, w szczególności te, które z jakichś powodów uważają, że znajdują się w ideologicznej kulturowej lub religijnej opozycji do Zachodu, patrzą na ideę sekularyzmu z podejrzliwością.            


Widać to szczególnie wyraźnie w społecznościach zdominowanych przez islam, gdzie bardzo wielu uważa wszystko co zachodnie za grzeszne, zabronione czyli haram. Inną rozpowszechnioną i fałszywą koncepcją jest przekonanie, że sekularyzm to kładka do ateizmu i że kampania na rzecz świeckiego państwa zmierza do uczynienia ateizmu państwową ideologią. Ludzie wierzący są przekonani, że kampania na rzecz świeckiego państwa nie leży w interesie ich wiary. Te dominujące odczucia powstrzymują poszerzanie się sfery sekularyzmu i utrudniają działania na rzecz zaakceptowania i wdrażania modeli świeckiego państwa, które chroniłyby prawa człowieka w następujących przypadkach:


Prawa grup LGBT


Wykorzystywanie religii dla celów politycznych jest szczególnie widoczne i podkreślane w debatach na temat praw homoseksualistów. Na przykład w Nigerii  i Ugandzie religijni politycy i polityczne religie stanowczo przeciwstawiają się przyznaniu praw człowieka gejom, odwołując się do nauk zawartych w ich pismach świętych i do religijnej tradycji jako źródła argumentów przeciwko przyznaniu praw homoseksualistom. Zarówno chrześcijańscy, jak i muzułmańscy przywódcy religijni mobilizują społeczeństwo do poparcia prawnego zakazu małżeństw jednopłciowych, co udało się przeprowadzić w Nigerii i w Ugandzie, gdzie lokalne grupy protestanckie, z poparciem religijnych organizacji amerykańskich, wymusiły ustawę przeciw homoseksualizmowi, która została uchwalona, a następnie uchylona. 


W 2007 roku brałem udział w publicznym przesłuchaniu przez nigeryjską Izbę Ustawodawczą, która zażądała opinii na temat rozważanej wówczas ustawy zabraniającej małżeństw jednopłciowych. Przywódcy religijni, którzy również w tym przesłuchaniu uczestniczyli, opowiadali się za uchwaleniem tej ustawy i naciskali, by zatwierdzić ją bezzwłocznie. Dobrze pamiętam wystąpienie islamskiego „uczonego”, który brał udział w tym spotkaniu i stwierdzał kategorycznie, że prawo szariatu nie dopuszcza możliwości dyskutowania o homoseksualizmie, dodając, że w islamie karą dla homoseksualisty jest śmierć. Proponował, aby osoby homoseksualne, które stanowią niewielką mniejszość, wyłapać i zabić, aby ochronić “heteroseksualną większość”. Model sekularyzmu dla Nigerii musi chronić seksualne mniejszości przed prześladowaniami i mordowaniem zalecanym przez tego islamskiego “uczonego” i innych samozwańczych rzeczników Allaha oraz muzułmańskiej umma.                 


Taki model sekularyzmu musi chronić prawa muzułmanów, którzy wierzą, że geje zasługują na ludzkie traktowanie mimo wszystkich zapisów w Koranie, hadisach, w prawie szariatu i tych którzy są krytyczni wobec muzułmańskiej homofobii. Taki model sekularyzmu musi mieć zarówno pewne cechy lokalne, jak i ponadnarodowe, ponieważ lokalne grupy religijne domagające się, aby dogmaty ich wiary stały się podstawą polityki państwa, często mają bardzo silne wsparcie moralne i finansowe ze Stanów Zjednoczonych i Europy lub od swoich muzułmańskich sojuszników w Azji i na Bliskim Wschodzie. Musimy zrozumieć, że istnieje ponadnarodowy wymiar  religii politycznych, tak chrześcijaństwa, jak i islamu, który w Afryce wymaga krytycznego naświetlenia.              


Do tych międzynarodowych aspektów, o których należy pamiętać, czy to w Nigerii, czy w innym afrykańskim kraju, trzeba dodać presję i wsparcie dla antygejowskich postaw ze strony quasi religijnych organizacji międzynarodowych takich jak Organizacja Islamskiej Współpracy (OIC), które na forum ONZ systematycznie zwalczają próby wprowadzenia ochrony praw mniejszości seksualnych.      


Innym problemem, pokazującym jak mieszanie religii i polityki podważa ochronę praw człowieka, jest narzucanie praw o bluźnierstwie. Istnienie praw, które penalizują “obrażanie religii” jest nieetyczne z punktu widzenia demokratycznych wartości i ochrony praw człowieka. Prawa o bluźnierstwie są nie do pogodzenia z zasadą swobody wyznania i przekonań. Niedawny przypadek w Nigerii ukazuje sprzeczności ukrywające się w tych przepisach i fakt, że prawo o bluźnierstwie jest bronią zabójczą dla swobody wyznania.         


W czerwcu ubiegłego roku szariacki sąd w Kano, w Północnej Nigerii skazał na śmierć 9 członków sekty Tijjaniya, a w styczniu tego roku przywódca tej sekty, Abdulazeez Dauda, został również skazany na śmierć przez powieszenie. Podobno skazani na zgromadzeniu religijnym ku czci szejka Ibrahima Niasse’go, pochodzącego z Senegalu założyciela tej sekty, twierdzili, że „Niasse był większy niż prorok Mahomet”. Sędziowie szariackiego sądu uznali te stwierdzenia za obrazę proroka Mahometa, a więc za przestępstwo karane śmiercią!      


Nigeria potrzebuje modelu sekularyzmu, który mógłby chronić prawo do wolności słowa i do wolności wyznania, w tym różnych sekt muzułmańskich, włącznie z tymi, którzy twierdzą, że prorok Mahomet był większy niż przywódcy sekt, jak i tymi, którzy sądzą, że przywódcy ich sekt są więksi niż prorok Mahomet, a wreszcie tymi, którzy w oparciu o swoją wiarę lub fakty są przekonani, że prorok Mahomet nie był w żaden sposób ani wielkim prorokiem, ani nawet prorokiem. Ten model sekularyzmu powinien służyć jako zapora przeciw islamofobii i przeciw wszelkim próbom zakneblowania wolnego słowa lub odbierania prawa manifestowania swoich przekonań religijnych przez interpretowanie wiary innych jako obrazy proroka Mahometa, obrazy islamu, czy jakiejkolwiek innej religii.        


Wreszcie, sposób traktowania nadużyć związanych z oskarżeniami o czary, również pokazuje jak mieszanie religii i polityki utrudnia skuteczną ochronę praw kobiet i dzieci. Czary to część wierzeń religijnych, głoszących, że niektórzy ludzie mają moc szkodzenia innym za pośrednictwem czynności i środków magicznych. Wyrażanie takich przekonań jest zgodne z zasadą wolności wyznania i wolności słowa. Jednakże wierni nie tylko wyrażają swoje przekonania, ale podejmują działania odmawiając rzekomym czarownicom i czarownikom prawa do życia, do wolności od tortur, od nieludzkiego i poniżającego traktowania.              


Grupy religijne naciskają na uznanie czarów za przestępstwo. Oskarżenia o czary prowadziły do poważnych pogwałceń praw człowieka. Państwa afrykańskie wykazują bardzo ograniczoną wolę walki z jawnym naruszaniem praw osób podejrzanych o czary, mimo możliwości jakie dają istniejące przepisy prawa. Działa tu lęk przed urażeniem religijnych sentymentów oraz obawa przed utraceniem poparcia silnego religijnego establishmentu.            

Jeden z najnowszych przypadków to sprawa czteroletniej dziewczynki w Nigerii, która została oskarżona o czary i w konsekwencji porzucona przez rodzinę. Działo się to w stanie, w którym jest prawo o ochronie dzieci oskarżonych o czary, jednak państwo niechętnie podejmuje kroki prawne przeciw organizującym polowania na czarownice pastorom i kościołom, które podżegają do takich oskarżeń.        


W Malawi rząd nie zdołał egzekwować istniejącego prawa penalizującego oskarżenia o czary, które nierzadko jest używane przez lokalne władze do karania oskarżanych o czary, a nie oskarżających. W Ghanie rząd zamyka sanktuaria dla oskarżonych o czary, gdzie mogli szukać schronienia, zamiast podjąć stanowczą akcję przeciwko wysuwaniu takich oskarżeń, które prowadzą do tego, iż niewinni ludzie staja się uchodźcami we własnym kraju.             


Głównym problemem jest to, że instytucje państwowe obawiają się występowania przeciwko wierzeniom, które są postrzegane, jako afrykańskie wartości i afrykańska tradycja (cokolwiek by to miało oznaczać), jak również tego, że mogą być oskarżane o antyreligijną,  bezbożną czy wręcz ateistyczną działalność na rzecz sekularyzmu.        


Nigeria, Malawi i Ghana potrzebują modeli sekularyzmu, które skutecznie penalizowałyby oskarżenia o czary i chroniły dzieci i kobiety przed związanymi z tymi oskarżeniami nadużyciami. Kraje afrykańskie potrzebują modeli sekularyzmu, które promowałyby i chroniły swobodę wyznania, a równocześnie penalizowały naruszanie praw człowieka w imię religii, wiary w czary, czy to przez chrześcijan, czy muzułmanów, czy w imię jakiejkolwiek innej religii lub ideologii.       


The Challenge of Secularism and Human Rights in Africa

Modern Ghana, 23 marca 2016

Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2592 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

"Guardian" doszlusował do Iranu i Turcji w sprzeciwie wobec umowy pokojowej Izraela i ZEA   Levick   2020-08-19
"Guardian" Palsplains antysemityzm   Levick   2021-11-12
"Hamas nie boi się wyborów"   Toameh   2019-07-14
"Inni" Palestyńczycy   Toameh   2016-09-09
"Liberalna" Turcja twierdzi, że Europa jest rasistowska   Bekdil   2016-09-15
"Muzułmańska Jerozolima": Tureckie przesłanie “pokoju” dla Izraela   Bulut   2016-04-02
"Najpierw przyszli po Asię Bibi"   Murray   2016-11-07
"Ohydne przestępstwo" szkolnego programu   Tawil   2018-03-09
"Palestyna" urojona   Chesler   2018-12-01
"Palestyńczycy są tacy sami jak my", zapewnia mędrzec Blinken   Pandavar   2024-02-20
"Pan Hitler mnie oszukał"   Koraszewski   2021-08-26
"Progresywni" idealizują rakiety terroru Hamasu na festiwalu filmowym     2017-01-20
"Sprawiedliwość" jest dla lewicy antyizraelskim wytrychem. Nie ma nic wspólnego z prawdziwą sprawiedliwością.     2019-08-12
"Usprawiedliwienia" dla terrorystów   Murray   2016-04-07
#MeToo w meczecie   Meotti   2018-03-06
„Arabska ulica” wybucha w Europie   Murray   2017-12-23
„Biedni” Palestyńczycy nie są tacy biedni   Fitzgerald   2023-04-07
„Choroba” przywrócona przez Putina   Taheri   2022-06-18
„Co izraelscy żołnierze robią palestyńskim dzieciom” -  recenzja   Kalwas   2020-11-12
„Global Getaway”: nadmiar pustych obietnic ze strony UE?   Bergman   2023-02-17
„Guardian” trzyma się narracji „biernej ofiary” w sprawie arabskiej przestępczości   Levick   2022-04-16
„Guardian” umniejsza terror LFWP, zbywa ich związki z NGO „praw człowieka”   Levick   2021-11-05
„Imam Pokoju” wzywa Arabów, muzułmanów do zaakceptowania Izraela     2023-02-07
„Lepsi” cywile z Gazy   Dershowitz   2024-04-26
„Nasz najmniej odrażający wybór”Od premiery filmu „Oppenheimer” odżyła debata na temat użycia bomby atomowej w Japonii   Jacoby   2023-08-04
„Niebezpieczna i głupia eskalacja”   Koraszewski   2020-01-04
„Przebudzona” feministka woli, by ludzie umierali, niż żeby biali mężczyźni z Oksfordu pierwsi stworzyli szczepionkę na koronawirusa   Coyne   2020-05-01
„To nie dowcip”: zaskakujące milczenie administracji Bidena, ONZ i UE w sprawie łamania praw człowieka w Iranie   Rafizadeh   2023-06-20
„Umowa stulecia”, czy „policzek stulecia”?   Koraszewski   2020-02-01
„Ustawa o zwalczaniu międzynarodowej islamofobii” może z łatwością być nadużyta do potępiania Izraela, kiedy broni się przed terrorem     2021-12-30
„Żelazne” wsparcie USA dla Izraela oznacza „nie pozwolimy wam wygrać walki”     2024-04-15
“Dla jednego terrorysta…” – fragment książki   Landes   2019-04-12
“Dobrzy terroryści” Europy. Bo mogą zniszczyć Izrael?   Toameh   2016-10-08
“GUARDIAN” znowu propaguje kłamstwo o “50 rasistowskich prawach”   Levick   2020-10-29
“Independent”, Ben White i oskarżenie Izraela o rasizm wobec….Babilończyków i starożytnych Rzymian?   Levick   2016-11-02
“Kiedy Biden zobaczy, że jego błędy szkodzą interesom Ameryki?”   Toameh   2022-04-13
“Koszmar zatajonych pieniędzy”: jak Katar kupił Ligę Bluszczową   Williams   2024-01-20
“Krwawe Boże Narodzenie”: chrześcijanie masakrowani w nigeryjskim ludobójstwie   Ibrahim   2024-01-17
“Między Kijowem a Gazą” – ukrainizacja palestyńskiej narracji     2022-03-09
“Nasz spór z Żydami jest religijny”     2017-10-23
“New York Times” i Izrael   Ini   2014-06-25
“New York Times” i jego współpracownicy   Fitzgerald   2022-12-02
“New York Times” kryje terrorystkę i na dodatek oczernia Goldę Meir   Flatow   2021-03-14
“New York Times” popiera terrorystów   Maroun   2017-04-19
“New York Times”, Izrael i “skradzione palestyńskie potrawy”   Fitzgerald   2021-11-09
“Obowiązek nienawidzenia Brytanii”   Murray   2018-04-14
“Palestyński rząd” umiera, oksymoron się rodzi   Flatow   2019-02-08
“Pomniejsze wtargnięcie” było wielkim błędem   Jacoby   2022-01-31
“Przebudzenie” zagraża amerykańskim Żydom   Tobin   2023-12-23
“Przebudzona” Ameryka — oglądana przez uciekinierkę z Korei Północnej   Bawer   2023-02-27
“Przebudzona” Ameryka jest rosyjską powieściąMetafizyczna przepaść między XIX-wieczną Rosją a XXI-wieczną Ameryką zmniejsza się   Savodnik   2020-07-24
“Przebudzony” świat idzie na wojnę przeciwko Wonder Woman   Tobin   2020-10-18
“Rozwiązanie w postaci dwóch państw” oznacza terroryzm   Greenfield   2023-11-27
“Szlachetna dzikuska” przemówiła   Arbabzadah   2017-10-12
“Słodki handel” Monteskiusza i “dyplomacja Boga” Cobdena   Ridley   2017-10-20
“Tureckie przebudzenie” Europy   Bekdil   2017-03-16
“Uczyńmy antyamerykańskie dyktatury znowu wielkimi”   Rafizadeh   2022-03-25
“Unsilenced” - historia chińskich represji   Jacoby   2022-02-05
“Washington Post” broni Funduszu Męczenników AP   Pomerantz   2018-03-29
“Washington Post” wybiela wezwania do zabijania Żydów   Marquardt-Bigman   2017-08-02
“Wdowy ISIS” i mit o niewinnych kobietach dżihadystkach   Frantzman   2017-12-20
”Antyimperializm” i apologetyka morderstwa   Sixsmith   2018-10-03
”Antysyjonizm” traktuje o Żydach, głupcze!   Tsalic   2018-10-08
”Guardian” nie kwestionuje kłamstw Omara Shakira z HRW   Levick   2019-11-17
”Independent”: 3700 słów przyjaznej Hamasowi propagandy   Levick   2018-11-20
”Pinkwashing” i Izrael: jak działać przeciwko własnym, najlepszym interesom   MacEoin   2019-05-14
”Saudyjska afera” w Stambule ujawnia rywalizację sunnicko sunnicką   Bekdil   2018-10-27
”Zbrodnia” Arabów śpiewających dla Arabów w Izraelu   Toameh   2020-02-08
(Niezbyt) ukryte manipulacje mediów   Cohen   2019-06-10
10 lat klepto-dyktatury Mahmouda Abbasa   Boteach   2015-01-20
100 lat od Balfoura, 70 lat od podziału. Dlaczego nie ma państwa Palestyna?   Collier   2017-01-10
145 pisarzy podpisało list protestujący przeciwko nagrodzie PEN dla Charlie Hebdo   Coyne   2015-05-04
200 dziennikarzy popiera kłamstwa o Izraelu     2021-06-12
220 nalotów na Palestyńczyków; świat ziewa   Toameh   2018-05-14
40. rocznica Islamskiej Republiki Iranu   Rafizadeh   2019-02-21
80 lat temu: senatorzy USA popierają żydowską ojczyznę; brytyjscy i tureccy dyplomaci protestują mówiąc, że świat będzie miał się lepiej, jeśli Żydzi pozostaną pod nazistowskimi rządami     2021-05-04
 Elektroniczne papierosy i ograniczanie szkód   Ridley   2018-07-25
Dawa: sianie nasion nienawiści   Bergman   2017-11-14
Ziemia obiecana Baracka Obamy   Lipman   2020-12-01
Muzułmanie szkodzą sami sobie    Al-Dżibrin   2014-02-20
Czy Turcja powinna być w NATO?   Dershowitz   2014-10-18
Kocha, lubi, szanuje   Koraszewski   2019-07-22
Szokująca decyzja  autobojkotu związków uniwersyteckich   Davidson   2013-12-25
"Jeśli nie masz wolności słowa, nie jesteś wolny". Uchodźcy z krajów komunistycznych przerażeni Ameryką   Meotti   2021-07-26
"Wielka Czystka Turecka": skazani bez sądu   Bekdil   2016-09-27
„Mambo Spinoza”, marokański ateista i inni   Koraszewski   2017-03-25
 Różnorodność jako wartość i historyczna konieczność   Koraszewski   2017-04-25
 Internet i wojna z terrorem   Carmon   2017-05-04
 Niemcy: epidemia gwałtów dokonywanych przez imigrantów   Kern   2015-09-25
 Szpital za pokojową nagrodę Nobla   Frantzman   2018-12-26
 Woda, wojna, innowacje i pokój   Koraszewski   2016-08-22
Antysyjonizm na kampusie widziany oczyma syryjskiego uchodźcy    Dandachi   2019-12-06
Arabowie: "Palestyńczycy powtarzają te same błędy"    Toameh   2020-09-30
Arabskie powody do zawiści   Charbel   2017-07-30
Barack Obama i ludobójstwa    Isaac   2019-08-10
Barbarzyńcy bez granic   Koraszewski   2017-02-03
BBC idzie na wojnę z Żydami w Jerozolimie   Collier   2020-10-03
BBC potrafi znaleźć choinki tylko w Palestynie    Collier   2019-12-25
Bez świeckości nie może być demokracji   Tarabishi   2016-03-22
Big Pharma i inne teorie spiskowe   Koraszewski   2017-09-25

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk