Prawda

Poniedziałek, 20 maja 2024 - 08:54

« Poprzedni Następny »


Trzy konflikty żydowsko-arabskie


Vic Rosenthal 2017-07-24



Niedawny zamach przy jerozolimskiej Bramie Lwów przypomniał mi (jakby cokolwiek musiało mi o tym przypominać) o rozmiarach skomplikowania żydowsko-arabskiego konfliktu w ziemi Izraela.

Mamy do czynienia z trzema oddzielnymi konfliktami kłębiącymi się w tym samym miejscu, w których zaangażowani są mniej lub bardziej ci sami ludzie. W tych konfliktach chodzi o różne cele, ale są one splecione ze sobą na różne sposoby, co ogromnie utrudnia rozwiązanie któregokolwiek z tych  konfliktów.

Pierwszy z nich, to konflikt politycznymiędzy państwem Izrael a Organizacją Wyzwolenia Palestyny, która zarządza Autonomią Palestyńską (AP). Tu mamy spór o granice, osiedla, bezpieczeństwo i kwestie geopolityczne.    


Drugi konflikt, to konflikt narodowy między żydowskim narodem i tymi Arabami, którzy w narracji narodowej samookreślają się jako “Palestyńczycy”. Mamy tu spór o historyczny tytuł do ziemi między rzeką Jordan a Morzem Śródziemnym.     


Trzeci konflikt, to konflikt religijny między żydami i muzułmanami. Wyrasta on z islamskiego dogmatu o wyższości muzułmanów nad nie-muzułmanami w szczególności nad żydami) oraz nakazu, iż nie-muzułmanie mają być podporządkowani prawu szariatu, (które zakłada muzułmańską zwierzchność) oraz, że nie wolno pozwolić, by ziemia, która raz znalazła się w muzułmańskich rękach, powróciła w ręce niewiernych.

Różne próby zakończenia konfliktu koncentrowały się głównie na konflikcie politycznym i w dużej mierze ignorowały konflikt narodowy i religijny. Powoduje to konsternację u ludzi, którzy nie rozumieją lub nie są świadomi tych dwóch pozostałych konfliktów, a te w moim odczuciu są znacznie poważniejsze niż konflikt polityczny.


Przypomnijmy, że Jasser Arafat, odmówił politycznego kompromisu w Camp David/Taba, który był nieprawdopodobnie wręcz korzystny. Ówczesny amerykański prezydent Bill Clinton był zaszokowany. Ten kompromis nie obejmował jednak prawa powrotu dla arabskich uchodźców i tym samym oznaczał porażkę w narodowym konflikcie, która nie mogła być zaakceptowana przez Arafata.      


Stanowisko arabskie w narodowym konflikcie oparte jest na palestyńskiej narracji, według której „palestyński naród” jest odrębnym narodem, który mieszkał na tych terenach od wielu pokoleń, a nawet od czasów biblijnych. Miał kwitnącą cywilizację, która została przejęta przez syjonistycznych kolonizatorów, którzy najechali na Palestynę, wypierając rdzennych palestyńskich mieszkańców w 1948 roku. Trwająca okupacja, obejmująca terytoria po obu stronach zielonej linii stanowi nieustające poniżenie palestyńskiego honoru.       


Ta historia jest całkowicie zakłamana, ten fakt niczego jednak nie zmienia, ponieważ Arabowie święcie w nią wierzą, a co więcej (i co ma ogromne znaczenie w kulturze honoru-wstydu), reszta świata wierzy w to również. Ta narracja implikuje, że “palestyński lud” posiadał najbardziej cenioną własność – swoją ziemię, która została im siłą odebrana i nie byli w stanie temu zapobiec. Nie dość tego (i tu widzimy powiązania między narodowym i religijnym konfliktem), dokonali tego pogardzani Żydzi. Tylko i wyłącznie całkowite odwrócenie tego wydziedziczenia, w wyniku którego Palestyńczycy przemocą wypędzą Żydów, może przywrócić Palestyńczykom ich narodowy honor.

 

Obecny konflikt wokół Wzgórza Świątynnego to konflikt związany z religią i narodowym honorem. Oczywiście islam nie mówi nic o bramkach z wykrywaczami metalu, są one również używane w Mekce podczas pielgrzymek, podobnie jak i inne drastyczne środki bezpieczeństwa. Jednak sama idea, że to Żydzi (lub inni Izraelczycy nie będący muzułmanami, jak na przykład Druzowie pełniący służbę policyjną) mogą decydować o tym, kto może wejść, a kto nie, uderza w honor Arabów, zarówno jako muzułmanów, jak i jako Palestyńczyków. Fakt, że bramki wykrywające metal zostały zainstalowane w reakcji na brutalny mord, jest całkowicie nieistotny dla tych Palestyńczyków, którzy wierzą, że przemoc w ramach „oporu wobec okupacji” jest całkowicie usprawiedliwiona, jak i dla muzułmanów wierzących, że dżihad na rzecz odzyskania ziemi, która kiedyś była dar al-islam (domem islamu) jest zawsze godny pochwały.

Inaczej mówiąc, mord dwóch policjantów nie jest postrzegany jako niemoralny, ale żydowska kontrola palestyńskich muzułmanów tak.  

Nie ma żadnych możliwości rozdzielenia tych konfliktów. Co więcej, środki jakie możemy zastosować dla rozwiązania politycznego konfliktu – negocjacje, kompromisy, ustępstwa po obydwu stronach – będą wzmacniać konflikty związane z honorem i religią. W tych konfliktach wszelkie ustępstwa są postrzegane jako oznaki słabości i są bodźcem do wzmocnienia nacisków.  Tak więc, nie było niczego dziwnego w tym, że Arafat odpowiedział na zerwane przez niego porozumienia w Camp David wywołaniem drugiej intifady. Uznał, że oferta przedstawiona przez Clintona i Baraka jest objawem desperacji i był pewien, że wzrost przemocy spowoduje załamanie się chwiejącego się na nogach „kolonialnego imperium” (mimo długotrwałych prób wymordowania ich, Arafat nigdy nie zrozumiał Izraelczyków).         


W dawnych czasach konflikty narodowe i religijne rozwiązywano w prosty sposób. Strona, która miała przewagę militarną, wyganiała, zabijała, lub brała do niewoli populację wroga. W dzisiejszym, bardziej oświeconym świecie, to już nie jest takie proste (chociaż nadal w Trzecim Świecie dyktatorzy, gdy tylko mogą, stosują te praktyki). Jest to z pewnością opcja, którą Arabowie wybraliby, gdyby tylko Izrael był słabszy, ale Izrael jest nazbyt zachodni i nazbyt nowoczesny, by optować za takimi zachowaniami.       


Czasami, to co wydaje nam się postępem, jest wręcz jego przeciwieństwem. Współczesna dyplomacja może rozwiązywać wyłącznie polityczne konflikty. Nie ma jednak możliwości rozwiązywania konfliktów na tle narodowego honoru czy religii. Te ciągną się bez końca.

 

The three Jewish-Arab conflicts

 Elder of Ziyon, 21 lipca 2017

Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski



Vic Rosenthal


Emeryt. Zajmował się rozwijaniem programów komputerowych. Studiował informatykę i filozofię na  University of Pittsburgh. Mieszka w Izraelu. Publikuje w izraelskiej prasie. Jego artykuły często zamieszcza Elder of Ziyon.  


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2607 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Kto, kogo i dlaczego?   Koraszewski   2015-01-25
Kanada wybrała wrażliwość kulturową zamiast zachodniej medycyny   Coyne   2015-01-25
Otwarty list do kosmitów   Ferus   2015-01-26
Rodzina zabija młodą parę   Chesler   2015-01-26
Pochwała cudów   Koraszewski   2015-02-02
Cztery księżniczki i prezydent Obama   Chesler   2015-02-04
Zmieniająca się moralność i Friendship Nine   Coyne   2015-02-04
Kiedy strona przegrana dyktuje warunki   Draiman   2015-02-06
Dlaczego wolność słowa jest fundamentalna     2015-02-06
Islam, lewica i sprawa polska   Mencel   2015-02-07
Alarmująca sprawa klimatycznego panikarstwa   Lomborg   2015-02-17
Brakujący przedmiot nauczania   Ferus   2015-02-18
Prześladowani chrześcijanie organizują się przeciwko ISIS   Chesler   2015-02-18
Którędy do miasta?   Koraszewski   2015-02-22
Dlaczego dobre wiadomości to oksymoron   Gardner   2015-02-24
Czy Biały Dom walczy z terroryzmem?     2015-02-27
Wielka Brytania nadal potrzebuje gazu łupkowego   Ridley   2015-03-02
Wzlot i upadek Baracka Obamy   Frantzman   2015-03-06
Śmierć, która wstrząsnęła Turcją     2015-03-07
Susan Rice i polityzacja ludobójstwa   Boteach   2015-03-09
Kantata o pokoju i inne melodie   Koraszewski   2015-03-10
Kto ma się przystosować w imię tolerancji?   Chesler   2015-03-13
Powrót imperiów - perskie marzenia     2015-03-14
Ponury obraz iluzji Zachodu   Blum   2015-03-16
Badanie australijskie: homeopatia jest bezwartościowa   Coyne   2015-03-18
Więcej żywności z mniejszego areału   Ridley   2015-03-20
Bliźni w świadomości bliźniego   Koraszewski   2015-03-20
Rekord Guinessa w pluciu na demokrację   Koraszewski   2015-03-21
Wywiad z Davidem Keyesem   Harris   2015-03-23
Kiedy słowa zabijają?   Koraszewski   2015-03-25
Pełzający podbój Iraku przez Iran   Al-Rashed   2015-03-27
Dlaczego jestem propalestyński   Bellerose   2015-03-29
Mordowanie ateistów w Bangladeszu   Koraszewski   2015-04-02
ONZ walczy o prawa człowieka     2015-04-03
Czy ktokolwiek chce dyskutować o nagich faktach?   Koraszewski   2015-04-04
Problem z wodą w kranach i w propagandzie    Roth   2015-04-05
BBC jako pomocnik antysemickiego terroryzmu   Johnson   2015-04-06
Ktoś w Białym Domu jest zagubiony   Yemini   2015-04-08
Akademia Sukcesu czyli szkoła, która uczy   Koraszewski   2015-04-11
Reformowanie języka zamiast reformowania społeczeństwa   Coyne   2015-04-13
Nie tyle umowa ramowa, co oszustwo   Shargai   2015-04-13
Żydowski antysyjonizm: honorowe zabijanie per procura   Landes   2015-04-14
Wojna (modlitw) na kampusach     2015-04-18
Życie w sumie jest piękne     2015-04-20
Gaza: Egipt utrudnia dostawy broni   Toameh   2015-04-20
Heroiczna walka Kurdów przeciwko ISIS     2015-04-22
Problem uchodźców arabskich opisany w 1967 r.     2015-04-25
Szukanie wiary z ludzką twarzą   Koraszewski   2015-04-29
Tylko innowacje mogą nas uratować   Ridley   2015-05-01
San Remo: Zapomniany kamień milowy   Benzimra   2015-05-02
145 pisarzy podpisało list protestujący przeciwko nagrodzie PEN dla Charlie Hebdo   Coyne   2015-05-04
Elektryczność dla Afryki   Ridley   2015-05-06
Zuchwałość oszustwa: porozumienie z Iranem   Tsalic   2015-05-06
Poliekran: Nepal, Israel   Collins   2015-05-11
Pocztówka z globalnej wioski   Koraszewski   2015-05-15
Pora zaprzestać subsydiowania paliw kopalnych   Lomborg   2015-05-16
Małe, piękne, ignorowane   Koraszewski   2015-05-19
Pośladkowy poród IV Rzeczpospolitej   Koraszewski   2015-05-22
Kolorowi też mogą być rasistami   Owolade   2015-05-25
Illinois uchwala historyczną ustawę przeciwko BDS, a Kongres rozważa podobne posunięcie   Kontorovich   2015-05-26
Prawa człowieka, które budzą zgrozę   Pearson   2015-05-27
Świętoszkowata świętość Stolicy Apostolskiej   Honig   2015-06-01
Sport - czyli szlachetna rywalizacja   Koraszewski   2015-06-01
Święta Semantyka daje prezenty   Kruk   2015-06-03
Biznes z terytoriami okupowanymi, Orange telecom i francuskie podejście do prawa międzynarodowego   Kontorovich   2015-06-08
Konflikt w Gazie oceniany przez wojskowych     2015-06-14
Gdy ISIS brutalnie traktuje kobiety, panuje żałosne milczenie feministek   Chesler   2015-06-16
Zaszczyt bycia obiektem ataku cenzorów   Lomborg   2015-06-19
Fikcja etnograficzna Jordanii?   Salim Mansur   2015-06-22
Raport Departamentu Stanu o terrorze   Roth   2015-06-23
Miły facet na Bliskim Wschodzie   Rosenthal   2015-06-25
FIFA i inne udzielne księstwa   Ridley   2015-06-25
Odwaga i handel – co zrobiło więcej dla wzbogacenia ludzkości   Ridley   2015-06-29
Cierpliwość, niejasność i kryzysy   Frantzman   2015-06-30
Jazydzi nie są tylko ofiarami. Są naszymi partnerami i potrzebują pomocy   Clarfield   2015-07-02
Rasizm niektórych antyrasistów   Owolade   2015-07-04
Turcja woli ISIS od Kurdów   Totten   2015-07-06
Prawne ramy obrony Izraela   Dershowitz   2015-07-08
Technika, konsumeryzm i papież   Ridley   2015-07-08
Gdyby amerykański morderca, Roof, był islamistą, byłby “wojownikiem”   Frantzman   2015-07-10
Irańskie urojenie: elementarz dla skonsternowanych   Totten   2015-07-14
O racji w kwestii dobra i zła   Michael Shermer   2015-07-20
Opowieść o dwóch porozumieniach: co Grecja i Iran mają wspólnego?   Tsalic   2015-07-21
Zdewaluuj, restrukturyzuj i decyduj sam   Ridley   2015-08-05
Paryski szczyt klimatyczny   Ridley   2015-08-08
Strategia równowagi według prezydenta Obamy   Alberto M. Fernandez   2015-08-09
Mniejsza liczba celów rozwojowych znacznie bardziej pomoże Indiom   Lomborg   2015-08-11
Przemilczana czystka etniczna Palestyńczyków   Toameh   2015-08-19
Z głową w piachu   Friedman   2015-08-21
Problem zielonych strachów   Ridley   2015-08-25
Co Palestyńczycy robią z pieniędzmi z USA?   Toameh   2015-08-28
Czy i jak możemy pomóc uchodźcom?   Koraszewski   2015-09-03
Życie czarnych liczy się – poza życiem Birama Daha Oulda Obeida   Brown   2015-09-04
Jeszcze raz w sprawie cenzury   Miś   2015-09-04
Wyobraź sobie... Gazę   Tsalic   2015-09-05
Dejudaizacja Jerozolimy w 1948 roku   Carlson   2015-09-07
Wyzwanie dla Europy: jak zapobiec wpuszczeniu ekstremistów islamskich razem z ich ofiarami   Horovitz   2015-09-10
Egipt z Piotrem Ibrahimem Kalwasem   Koraszewski   2015-09-12
Uchodźcy: punkt, z którego nie ma powrotu   Tsalic   2015-09-15
Jordania: Nie chcemy Palestyńczyków   Toameh   2015-09-16

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk