Prawda

Czwartek, 9 maja 2024 - 04:31

« Poprzedni Następny »


Trzy konflikty żydowsko-arabskie


Vic Rosenthal 2017-07-24



Niedawny zamach przy jerozolimskiej Bramie Lwów przypomniał mi (jakby cokolwiek musiało mi o tym przypominać) o rozmiarach skomplikowania żydowsko-arabskiego konfliktu w ziemi Izraela.

Mamy do czynienia z trzema oddzielnymi konfliktami kłębiącymi się w tym samym miejscu, w których zaangażowani są mniej lub bardziej ci sami ludzie. W tych konfliktach chodzi o różne cele, ale są one splecione ze sobą na różne sposoby, co ogromnie utrudnia rozwiązanie któregokolwiek z tych  konfliktów.

Pierwszy z nich, to konflikt politycznymiędzy państwem Izrael a Organizacją Wyzwolenia Palestyny, która zarządza Autonomią Palestyńską (AP). Tu mamy spór o granice, osiedla, bezpieczeństwo i kwestie geopolityczne.    


Drugi konflikt, to konflikt narodowy między żydowskim narodem i tymi Arabami, którzy w narracji narodowej samookreślają się jako “Palestyńczycy”. Mamy tu spór o historyczny tytuł do ziemi między rzeką Jordan a Morzem Śródziemnym.     


Trzeci konflikt, to konflikt religijny między żydami i muzułmanami. Wyrasta on z islamskiego dogmatu o wyższości muzułmanów nad nie-muzułmanami w szczególności nad żydami) oraz nakazu, iż nie-muzułmanie mają być podporządkowani prawu szariatu, (które zakłada muzułmańską zwierzchność) oraz, że nie wolno pozwolić, by ziemia, która raz znalazła się w muzułmańskich rękach, powróciła w ręce niewiernych.

Różne próby zakończenia konfliktu koncentrowały się głównie na konflikcie politycznym i w dużej mierze ignorowały konflikt narodowy i religijny. Powoduje to konsternację u ludzi, którzy nie rozumieją lub nie są świadomi tych dwóch pozostałych konfliktów, a te w moim odczuciu są znacznie poważniejsze niż konflikt polityczny.


Przypomnijmy, że Jasser Arafat, odmówił politycznego kompromisu w Camp David/Taba, który był nieprawdopodobnie wręcz korzystny. Ówczesny amerykański prezydent Bill Clinton był zaszokowany. Ten kompromis nie obejmował jednak prawa powrotu dla arabskich uchodźców i tym samym oznaczał porażkę w narodowym konflikcie, która nie mogła być zaakceptowana przez Arafata.      


Stanowisko arabskie w narodowym konflikcie oparte jest na palestyńskiej narracji, według której „palestyński naród” jest odrębnym narodem, który mieszkał na tych terenach od wielu pokoleń, a nawet od czasów biblijnych. Miał kwitnącą cywilizację, która została przejęta przez syjonistycznych kolonizatorów, którzy najechali na Palestynę, wypierając rdzennych palestyńskich mieszkańców w 1948 roku. Trwająca okupacja, obejmująca terytoria po obu stronach zielonej linii stanowi nieustające poniżenie palestyńskiego honoru.       


Ta historia jest całkowicie zakłamana, ten fakt niczego jednak nie zmienia, ponieważ Arabowie święcie w nią wierzą, a co więcej (i co ma ogromne znaczenie w kulturze honoru-wstydu), reszta świata wierzy w to również. Ta narracja implikuje, że “palestyński lud” posiadał najbardziej cenioną własność – swoją ziemię, która została im siłą odebrana i nie byli w stanie temu zapobiec. Nie dość tego (i tu widzimy powiązania między narodowym i religijnym konfliktem), dokonali tego pogardzani Żydzi. Tylko i wyłącznie całkowite odwrócenie tego wydziedziczenia, w wyniku którego Palestyńczycy przemocą wypędzą Żydów, może przywrócić Palestyńczykom ich narodowy honor.

 

Obecny konflikt wokół Wzgórza Świątynnego to konflikt związany z religią i narodowym honorem. Oczywiście islam nie mówi nic o bramkach z wykrywaczami metalu, są one również używane w Mekce podczas pielgrzymek, podobnie jak i inne drastyczne środki bezpieczeństwa. Jednak sama idea, że to Żydzi (lub inni Izraelczycy nie będący muzułmanami, jak na przykład Druzowie pełniący służbę policyjną) mogą decydować o tym, kto może wejść, a kto nie, uderza w honor Arabów, zarówno jako muzułmanów, jak i jako Palestyńczyków. Fakt, że bramki wykrywające metal zostały zainstalowane w reakcji na brutalny mord, jest całkowicie nieistotny dla tych Palestyńczyków, którzy wierzą, że przemoc w ramach „oporu wobec okupacji” jest całkowicie usprawiedliwiona, jak i dla muzułmanów wierzących, że dżihad na rzecz odzyskania ziemi, która kiedyś była dar al-islam (domem islamu) jest zawsze godny pochwały.

Inaczej mówiąc, mord dwóch policjantów nie jest postrzegany jako niemoralny, ale żydowska kontrola palestyńskich muzułmanów tak.  

Nie ma żadnych możliwości rozdzielenia tych konfliktów. Co więcej, środki jakie możemy zastosować dla rozwiązania politycznego konfliktu – negocjacje, kompromisy, ustępstwa po obydwu stronach – będą wzmacniać konflikty związane z honorem i religią. W tych konfliktach wszelkie ustępstwa są postrzegane jako oznaki słabości i są bodźcem do wzmocnienia nacisków.  Tak więc, nie było niczego dziwnego w tym, że Arafat odpowiedział na zerwane przez niego porozumienia w Camp David wywołaniem drugiej intifady. Uznał, że oferta przedstawiona przez Clintona i Baraka jest objawem desperacji i był pewien, że wzrost przemocy spowoduje załamanie się chwiejącego się na nogach „kolonialnego imperium” (mimo długotrwałych prób wymordowania ich, Arafat nigdy nie zrozumiał Izraelczyków).         


W dawnych czasach konflikty narodowe i religijne rozwiązywano w prosty sposób. Strona, która miała przewagę militarną, wyganiała, zabijała, lub brała do niewoli populację wroga. W dzisiejszym, bardziej oświeconym świecie, to już nie jest takie proste (chociaż nadal w Trzecim Świecie dyktatorzy, gdy tylko mogą, stosują te praktyki). Jest to z pewnością opcja, którą Arabowie wybraliby, gdyby tylko Izrael był słabszy, ale Izrael jest nazbyt zachodni i nazbyt nowoczesny, by optować za takimi zachowaniami.       


Czasami, to co wydaje nam się postępem, jest wręcz jego przeciwieństwem. Współczesna dyplomacja może rozwiązywać wyłącznie polityczne konflikty. Nie ma jednak możliwości rozwiązywania konfliktów na tle narodowego honoru czy religii. Te ciągną się bez końca.

 

The three Jewish-Arab conflicts

 Elder of Ziyon, 21 lipca 2017

Tłumaczenie: Andrzej Koraszewski



Vic Rosenthal


Emeryt. Zajmował się rozwijaniem programów komputerowych. Studiował informatykę i filozofię na  University of Pittsburgh. Mieszka w Izraelu. Publikuje w izraelskiej prasie. Jego artykuły często zamieszcza Elder of Ziyon.  


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2598 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Wstydliwa (dla UNESCO) sprawa uchodźców   Julius   2014-06-23
“New York Times” i Izrael   Ini   2014-06-25
Pora przestać infantylizować Palestyńczyków   Johnson   2014-06-27
Chiny zwalczają terror; świat krytykuje Izrael     2014-06-29
Imieniny Semantyki   Kruk   2014-07-05
Amerykanie odchodzą z Afganistanu, kto przychodzi?   Pant   2014-07-06
Potępienie zamordowania Mohammeda Abu Khdeira     2014-07-07
Moralność jest poza dyskusją   Bellerose   2014-07-08
Dlaczego znowu walczymy z Gazą?   Horovitz   2014-07-10
ONZ dodaje ISIS do Rady Praw Człowieka     2014-07-11
BBC i bezstronność   Ridley   2014-07-13
Europa przybliża się do eliminacji burki   Chesler   2014-07-14
Zamiana ról Dawida i Goliata     2014-07-16
Co robi izraelski pilot nad Gazą?   Nirenstein   2014-07-17
Zawsze nazywajcie zabitych “niewinnymi cywilami”     2014-07-18
Świat arabski traci cierpliwość     2014-07-19
Dlaczego?   Smuga-Otto   2014-07-19
Pociski izraelskie i schrony w Gazie   Al-Mulhim   2014-07-20
Ambasador Izraela mówi w ONZ   Prosor   2014-07-21
Fakty o bitwie w Shejaiya   Levick   2014-07-24
Na równiach pochyłych   Ridley   2014-07-25
Cierpienie palestyńskie   Karsh   2014-07-29
Izrael, Bliski Wschód i dysonans poznawczy   Harris   2014-08-02
Powody, by obawiać się Eboli   Ridley   2014-08-15
Komu nie sprzeda broni Wielka Brytania?   Greenfield   2014-08-19
Ognisko   Kruk   2014-08-21
Powody do radości   Ridley   2014-08-22
Chcesz zmniejszyć zanieczyszczeniewalcz z biedą   Lomborg   2014-08-24
Zdobywanie wyżyn moralnych jest zabawą przegranych   Greenfield   2014-08-25
Killer app w Jerozolimie   Boteach   2014-08-26
Pieniądze ONZ płyną do terrorystów   Ehrenfeld   2014-08-27
Listek figowy na łonie okonia   Koraszewski   2014-08-29
Chów wsobny elit   Azad   2014-09-02
Stan globalnej wioski   Koraszewski   2014-09-03
Spróbujcie wolnej przedsiębiorczości w Europie   Ridley   2014-09-04
Człowieczeństwo okaleczone   Valdary   2014-09-06
Muzułmańskie gwałty pod parasolem politycznej poprawności   Lindenberg   2014-09-07
Śmiercionośny dom izraelski uderza ponownie   Greenfield   2014-09-08
Dlaczego myślimy to, co myślimy?   Koraszewski   2014-09-12
Stare antypatie nie giną   Honig   2014-09-15
Turecka “hakawati” w Lewancie   Bekdil   2014-09-17
Ekonomia, głupcze? Owszem, ale jaka?   Koraszewski   2014-09-17
Amerykański negocjator i duże pieniądze z Kataru   Smith   2014-09-22
Więzień sumienia   Koraszewski   2014-09-25
Jazydzi i chrześcijanie obwiniają Obamę   Charbel   2014-09-27
Chodząc wśród duchów Hiroszimy   Boteach   2014-09-28
Pomieszanie z poplątaniem   Tsalic   2014-09-30
Kim są niewidzialne kobiety, które przystępują do ISIS?   Ahmed   2014-10-02
Nigeryjski książę o imieniu Islam   Greenfield   2014-10-04
Jak belgijscy sceptycy popełniali masowe samobójstwo   Bonneux   2014-10-04
Mordowanie więźniów politycznych Iranu   Paveh   2014-10-05
Komu w którym uchu dzwoni?   Koraszewski   2014-10-07
Skąd my to znamy?   Koraszewski   2014-10-09
Akuszerka i powrót do pytania o dobro i zło   Koraszewski   2014-10-11
Usuńcie Izrael z tej mapy!   Toameh   2014-10-13
Mój dziadek nie chciał być palestyńskim uchodźcą   Deek   2014-10-15
Czy można uratować liberalizm przed nim samym?   Harris   2014-10-15
Malala – nagroda Nobla, która przeraża talibów   Nirenstein   2014-10-16
O mechanizmie zniesławiania   Harris   2014-10-16
Czy Turcja powinna być w NATO?   Dershowitz   2014-10-18
Pszczoły i pestycydy   Ridley   2014-10-21
O Krymie, prawie międzynarodowym i Zachodnim Brzegu   Kontorovich   2014-10-22
Pokój, ale kiedy?   Landes   2014-10-23
Hashtag Nikab   Chesler   2014-10-24
Ebola – w poszukiwaniu strategii   Ridley   2014-10-27
Żyć z sensem   Kruk   2014-10-29
Nieoczekiwane konsekwencje pobożnych życzeń   Kemp   2014-11-01
Tańsza ropa to dobra wiadomość   Ridley   2014-11-01
Stop dziecięcej intifadzie!   Toameh   2014-11-03
Ewolucja duszy człowieka   Kruk   2014-11-06
Czym zajmuje się WHO?   Ridley   2014-11-09
Wojna Egiptu z terroryzmem: podwójne standardy świata   Toameh   2014-11-10
Nieznośna lekkość feminizmu   Greenfield   2014-11-14
Najlepsza inwestycja w czynienie dobra na świecie   Lomborg   2014-11-17
Dlaczego Gaza nie jest zdalnie okupowana   Kontorovich   2014-11-22
Uwagi o dyskuterach i kaczkach dziennikarskich   Koraszewski   2014-11-28
Opowieść o dwóch Zielonych Liniach   Kontorovich   2014-11-30
Kolumb nie odkrył Ameryki   Al-Mulhim   2014-12-06
Dobra wola Romson nie pomaga biednym   Lomborg   2014-12-07
Dumni Palestyńczycy muszą prowadzić walkę o zreformowanie UNRWA   Eid   2014-12-08
Czy Putin spotka się z kalifem w Jałcie?   Koraszewski   2014-12-09
Reguły? W walce na noże?!     2014-12-11
Legalność izraelskiego projektu ustawy o państwie narodowym   Kontorovich   2014-12-13
Organizacja Narodów Zjednoczonych potrzebuje strategii   Lomborg   2014-12-14
Listy z naszego sadu - rok w sieci   Koraszewski   2014-12-15
O historii, mitach i narracjach   Corwin   2014-12-16
Mruczanych świąt   Hili   2014-12-24
Pięć łamigłówek o okupacji i osiedlach   Kontorovich   2014-12-27
Poligamia napędza przemoc   Ridley   2014-12-28
Jestem amerykańskim gejem...   Boteach   2014-12-30
Turcja i UE: Kodak Moment   Bekdil   2015-01-01
Czy walczyć z wiatrakami?   Koraszewski   2015-01-02
Rewidowanie rewizjonistycznej historii   Tsalic   2015-01-06
Islamski Deng Xiaoping?   Koraszewski   2015-01-07
Nie ma sprawiedliwości, nie ma pokoju   Lumish   2015-01-12
Rozpoczynają się cyfrowe rządy   Ridley   2015-01-16
10 lat klepto-dyktatury Mahmouda Abbasa   Boteach   2015-01-20
Oznakować żywności, która zawiera… DNA!   Coyne   2015-01-21
Izrael, Palestyna i Międzynarodowy Trybunał Karny   Kontorovich   2015-01-22
Uprawy GMO: spór naukowy rozstrzygnięty   Ridley   2015-01-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk