Prawda

Piątek, 3 maja 2024 - 01:34

« Poprzedni Następny »


Moje świadectwo o reparacjach za niewolnictwo


Coleman Hughes 2019-06-29


Nota od wydawcy: Coleman Hughes wygłosił następujące świadectwo na przesłuchaniu podkomisji Sądowej Izby Reprezentantów o ustawie H.R. 40 (dotyczącej odszkodowań za niewolnictwo) w dniu 19 czerwca 2019. (Jeśli ustawa zostanie uchwalona, powstanie specjalna komisja ds. reparacji.)

 


Dziękuję, panie przewodniczący, Cohen i członkowie komisji. Jest zaszczytem składanie świadectwa w tak ważnej sprawie, jak ta.  


Nic, co powiem tutaj, nie ma na celu minimalizowania horroru i brutalności niewolnictwa i praw Jima Crowa. Rasizm jest krwawą plamą na historii tego kraju i uważam niewypłacenie reparacji uwolnionym niewolnikom bezpośrednio po wojnie secesyjnej za jedną z największych niesprawiedliwości wyrządzonych przez rząd USA.


Obawiam się jednak, że nasze pragnienie naprawienia przeszłości szkodzi naszej możliwości naprawienia teraźniejszości. Pomyślmy, co robimy dzisiaj. Spędzamy czas na debacie o ustawie, która mówi 25 razy o niewolnictwie, ale wspomina uwięzienie tylko raz i to w czasie, kiedy jest zero czarnych niewolników, ale jest niemal milion czarnych więźniów – ustawie, która ani razu nie wspomina zabójstwa w czasie, kiedy Ośrodek Kontroli Chorób podaje zabójstwo jako główną przyczynę śmierci młodych czarnych mężczyzn. Nie mówię, że uznanie historii nie ma znaczenia. Ma znaczenie. Mówię, że istnieje różnica między uznaniem historii a pozwoleniem, by historia odwróciła naszą uwagę od problemów, przed jakimi stoimy dzisiaj.


W 2008 roku Izba Reprezentantów formalnie przeprosiła za niewolnictwo i prawa Jima Crowa. W 2009 roku to samo zrobił Senat. Czarni ludzie nie potrzebują kolejnych przeprosin. Potrzebujemy bezpiecznych dzielnic i lepszych szkół. Potrzebujemy mniej odwetowego systemu sądownictwa karnego. Potrzebujemy dostępnej opieki zdrowotnej. A żadnej z tych rzeczy nie można osiągnąć przez reparacje za niewolnictwo.  

Niemal wszyscy bliscy mi ludzie mówili mi, bym nie składał dzisiaj świadectwa. Mówili, że chociaż całe życie głosowałem na Demokratów, będę postrzegany jako Republikanin – i dlatego nienawidzony przez połowę kraju. Inni mówili mi, że zdystansowanie się od Republikanów rozgniewa drugą połowę kraju. I smutną prawdą jest to, że oni wszyscy mają rację. Tak bardzo podzieleni jesteśmy jako naród.  


Gdybyśmy dzisiaj mieli wypłacać reparacje, tylko bardziej podzielilibyśmy kraj, utrudniając zbudowanie politycznej koalicji, która jest niezbędna do rozwiązania problemów stojących dzisiaj przed czarnymi ludźmi; obrazilibyśmy wielu czarnych Amerykanów przez nałożenie ceny na cierpienia ich przodków; i zamienilibyśmy stosunki miedzy czarnymi Amerykanami i białymi Amerykanami z koalicji w transakcję – ze związku między obywatelami w sprawę sądową między pozywającymi i pozwanymi.


Co powinniśmy zrobić, to wypłacić reparacje czarnym Amerykanom, którzy faktycznie dorastali za czasów praw Jima Crowa i którzy doznali bezpośrednich szkód z powodu obywatelstwa drugiej kategorii – ludziom takim jak moi dziadkowie.


Ale płacenie reparacji wszystkim potomkom niewolników jest błędem. Weźcie mnie za przykład. Urodziłem się trzydzieści lat po zakończeniu praw Jima Crowa w uprzywilejowanej rodzinie na przedmieściu. Ukończyłem uniwersytet należący do Ivy League. Niemniej jestem potomkiem niewolników, którzy pracowali na plantacji Monticello Thomasa Jeffersona. A więc reparacje z zasobów federalnych za niewolnictwo przypadłyby mnie, ale nie byłoby ich dla Amerykanina o niewłaściwych przodkach – nawet jeśli ten Amerykanin żyłby od jednej wypłaty do drugiej i podejmował się rozmaitych dodatkowych prac, żeby wyżywić rodzinę. Możecie nazywać to sprawiedliwością. Ja nazywam to sprawiedliwością dla zmarłych i ceną sprawiedliwości dla żywych.


Rozumiem, że w reparacjach chodzi o to, co się ludziom należy, niezależnie od tego, jak dobrze powodzi im się teraz. Ale ludzie, którym należy się rekompensata za niewolnictwo, nie są dłużej z nami, a my nie mamy upoważnienia do odbioru tego długu, który im się należał. W momencie więc, w którym dajecie mi reparacje, robicie ze mnie ofiarę bez mojej zgody. Nie tylko to: robicie ofiary z jednej trzeciej czarnych Amerykanów – którzy konsekwentnie głosują przeciwko reparacjom – bez ich zgody, a czarni Amerykanie walczyli zbyt długo o prawo do definiowania siebie, by można było o nich mówić w tak protekcjonalny sposób.


Nie jest właściwym pytanie, co Ameryka jest mi dłużna z powodu mojego pochodzenia; właściwym pytaniem jest, co wszyscy Amerykanie są dłużni sobie wzajemnie z powodu bycia obywatelami tego samego narodu. A obowiązek obywatelski nie podlega transakcjom. Nie zależy od pochodzenia, nigdy nie wygasa i nie można go opłacić. Z wszystkich tych powodów ustawa H.R. 40 jest moralnym i politycznym błędem. Dziękuję.

 

My Testimony on Reparations

Quillette, 20 czerwca 2019

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

 

Coleman Cruz Hughes

Amerykański pisarz i publicysta. Urodzony w 1996 roku, studiuje filozofię na Columbia University. Publikował w „New York Times”, „Columbia Daily Spectator”, Quillette”.    

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Głos rozsądku Marek Eyal 2019-06-29


Notatki

Znalezionych 2596 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Wstydliwa (dla UNESCO) sprawa uchodźców   Julius   2014-06-23
“New York Times” i Izrael   Ini   2014-06-25
Pora przestać infantylizować Palestyńczyków   Johnson   2014-06-27
Chiny zwalczają terror; świat krytykuje Izrael     2014-06-29
Imieniny Semantyki   Kruk   2014-07-05
Amerykanie odchodzą z Afganistanu, kto przychodzi?   Pant   2014-07-06
Potępienie zamordowania Mohammeda Abu Khdeira     2014-07-07
Moralność jest poza dyskusją   Bellerose   2014-07-08
Dlaczego znowu walczymy z Gazą?   Horovitz   2014-07-10
ONZ dodaje ISIS do Rady Praw Człowieka     2014-07-11
BBC i bezstronność   Ridley   2014-07-13
Europa przybliża się do eliminacji burki   Chesler   2014-07-14
Zamiana ról Dawida i Goliata     2014-07-16
Co robi izraelski pilot nad Gazą?   Nirenstein   2014-07-17
Zawsze nazywajcie zabitych “niewinnymi cywilami”     2014-07-18
Świat arabski traci cierpliwość     2014-07-19
Dlaczego?   Smuga-Otto   2014-07-19
Pociski izraelskie i schrony w Gazie   Al-Mulhim   2014-07-20
Ambasador Izraela mówi w ONZ   Prosor   2014-07-21
Fakty o bitwie w Shejaiya   Levick   2014-07-24
Na równiach pochyłych   Ridley   2014-07-25
Cierpienie palestyńskie   Karsh   2014-07-29
Izrael, Bliski Wschód i dysonans poznawczy   Harris   2014-08-02
Powody, by obawiać się Eboli   Ridley   2014-08-15
Komu nie sprzeda broni Wielka Brytania?   Greenfield   2014-08-19
Ognisko   Kruk   2014-08-21
Powody do radości   Ridley   2014-08-22
Chcesz zmniejszyć zanieczyszczeniewalcz z biedą   Lomborg   2014-08-24
Zdobywanie wyżyn moralnych jest zabawą przegranych   Greenfield   2014-08-25
Killer app w Jerozolimie   Boteach   2014-08-26
Pieniądze ONZ płyną do terrorystów   Ehrenfeld   2014-08-27
Listek figowy na łonie okonia   Koraszewski   2014-08-29
Chów wsobny elit   Azad   2014-09-02
Stan globalnej wioski   Koraszewski   2014-09-03
Spróbujcie wolnej przedsiębiorczości w Europie   Ridley   2014-09-04
Człowieczeństwo okaleczone   Valdary   2014-09-06
Muzułmańskie gwałty pod parasolem politycznej poprawności   Lindenberg   2014-09-07
Śmiercionośny dom izraelski uderza ponownie   Greenfield   2014-09-08
Dlaczego myślimy to, co myślimy?   Koraszewski   2014-09-12
Stare antypatie nie giną   Honig   2014-09-15
Turecka “hakawati” w Lewancie   Bekdil   2014-09-17
Ekonomia, głupcze? Owszem, ale jaka?   Koraszewski   2014-09-17
Amerykański negocjator i duże pieniądze z Kataru   Smith   2014-09-22
Więzień sumienia   Koraszewski   2014-09-25
Jazydzi i chrześcijanie obwiniają Obamę   Charbel   2014-09-27
Chodząc wśród duchów Hiroszimy   Boteach   2014-09-28
Pomieszanie z poplątaniem   Tsalic   2014-09-30
Kim są niewidzialne kobiety, które przystępują do ISIS?   Ahmed   2014-10-02
Nigeryjski książę o imieniu Islam   Greenfield   2014-10-04
Jak belgijscy sceptycy popełniali masowe samobójstwo   Bonneux   2014-10-04
Mordowanie więźniów politycznych Iranu   Paveh   2014-10-05
Komu w którym uchu dzwoni?   Koraszewski   2014-10-07
Skąd my to znamy?   Koraszewski   2014-10-09
Akuszerka i powrót do pytania o dobro i zło   Koraszewski   2014-10-11
Usuńcie Izrael z tej mapy!   Toameh   2014-10-13
Mój dziadek nie chciał być palestyńskim uchodźcą   Deek   2014-10-15
Czy można uratować liberalizm przed nim samym?   Harris   2014-10-15
Malala – nagroda Nobla, która przeraża talibów   Nirenstein   2014-10-16
O mechanizmie zniesławiania   Harris   2014-10-16
Czy Turcja powinna być w NATO?   Dershowitz   2014-10-18
Pszczoły i pestycydy   Ridley   2014-10-21
O Krymie, prawie międzynarodowym i Zachodnim Brzegu   Kontorovich   2014-10-22
Pokój, ale kiedy?   Landes   2014-10-23
Hashtag Nikab   Chesler   2014-10-24
Ebola – w poszukiwaniu strategii   Ridley   2014-10-27
Żyć z sensem   Kruk   2014-10-29
Nieoczekiwane konsekwencje pobożnych życzeń   Kemp   2014-11-01
Tańsza ropa to dobra wiadomość   Ridley   2014-11-01
Stop dziecięcej intifadzie!   Toameh   2014-11-03
Ewolucja duszy człowieka   Kruk   2014-11-06
Czym zajmuje się WHO?   Ridley   2014-11-09
Wojna Egiptu z terroryzmem: podwójne standardy świata   Toameh   2014-11-10
Nieznośna lekkość feminizmu   Greenfield   2014-11-14
Najlepsza inwestycja w czynienie dobra na świecie   Lomborg   2014-11-17
Dlaczego Gaza nie jest zdalnie okupowana   Kontorovich   2014-11-22
Uwagi o dyskuterach i kaczkach dziennikarskich   Koraszewski   2014-11-28
Opowieść o dwóch Zielonych Liniach   Kontorovich   2014-11-30
Kolumb nie odkrył Ameryki   Al-Mulhim   2014-12-06
Dobra wola Romson nie pomaga biednym   Lomborg   2014-12-07
Dumni Palestyńczycy muszą prowadzić walkę o zreformowanie UNRWA   Eid   2014-12-08
Czy Putin spotka się z kalifem w Jałcie?   Koraszewski   2014-12-09
Reguły? W walce na noże?!     2014-12-11
Legalność izraelskiego projektu ustawy o państwie narodowym   Kontorovich   2014-12-13
Organizacja Narodów Zjednoczonych potrzebuje strategii   Lomborg   2014-12-14
Listy z naszego sadu - rok w sieci   Koraszewski   2014-12-15
O historii, mitach i narracjach   Corwin   2014-12-16
Mruczanych świąt   Hili   2014-12-24
Pięć łamigłówek o okupacji i osiedlach   Kontorovich   2014-12-27
Poligamia napędza przemoc   Ridley   2014-12-28
Jestem amerykańskim gejem...   Boteach   2014-12-30
Turcja i UE: Kodak Moment   Bekdil   2015-01-01
Czy walczyć z wiatrakami?   Koraszewski   2015-01-02
Rewidowanie rewizjonistycznej historii   Tsalic   2015-01-06
Islamski Deng Xiaoping?   Koraszewski   2015-01-07
Nie ma sprawiedliwości, nie ma pokoju   Lumish   2015-01-12
Rozpoczynają się cyfrowe rządy   Ridley   2015-01-16
10 lat klepto-dyktatury Mahmouda Abbasa   Boteach   2015-01-20
Oznakować żywności, która zawiera… DNA!   Coyne   2015-01-21
Izrael, Palestyna i Międzynarodowy Trybunał Karny   Kontorovich   2015-01-22
Uprawy GMO: spór naukowy rozstrzygnięty   Ridley   2015-01-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk