Prawda

Czwartek, 2 maja 2024 - 04:47

« Poprzedni Następny »


Czy będzie rewolucja w nauczaniu islamu?


Abd Al-Tawab 2016-08-31

Papież Franciszek serdecznie powitał dr. Ahmeda al-Tayeba, mówiąc po tym spotkaniu, że było ono dowodem, iż muzułmanie są pokojowi. „Miałem długą rozmowę z Wielkim Imamem Uniwersytetu Al-Azhar, i wiem jak oni myślą. Dążą do pokoju i zbliżenia.”        <br />
Papież Franciszek serdecznie powitał dr. Ahmeda al-Tayeba, mówiąc po tym spotkaniu, że było ono dowodem, iż muzułmanie są pokojowi. „Miałem długą rozmowę z Wielkim Imamem Uniwersytetu Al-Azhar, i wiem jak oni myślą. Dążą do pokoju i zbliżenia.”       


Ostatnio opublikowano w prasie egipskiej artykuły atakujące Al-Azhar, najwyższy autorytet religijny Egiptu, z powodu tego, że jego uczeni nie robią wiele, by zrealizować wezwanie prezydenta Egiptu, 'Abd Al-Fattaha Al-Sisiego do „zrewolucjonizowania” dyskursu religijnego. Równocześnie nadal kultywują ekstremizm. Dwa szczególnie ostre artykuły napisał Ahmad 'Abd Al-Tawab, publicysta gazety “Al-Ahram”. Napisał on, że jednym z powodów niedawnej serii ataków na Koptów[1] jest ekstremistyczny program nauczania Al-Azhar, który zatruwa umysły ludzi. Dodał, że mimo pozornie pozytywnego przyjęcia wezwania Al-Sisiego do reformy dyskursu religijnego, Al-Azhar nie zrobił nic, by zrealizować to wezwanie[2]. Poniżej podajemy fragmenty jego artykułów:

Zatruwające umysły programy nauczania Al-Azhar są odpowiedzialne za ataki na Koptów; Al-Azhar oskarża każdego, kto się z nim nie zgadza, o herezję


W pierwszym artykule 'Abd Al-Tawab napisał:


"Pozwólcie, że powiem bez owijania w bawełnę, że instytucje Al-Azhar nie podjęły ani jednego poważnego kroku w reakcji na wezwanie prezydenta Al-Sisiego do rewolucji religijnej[3]. Tutaj jest jeden przykład tej dziwnej sytuacji. Państwo pobiera podatki od wszystkich swoich obywateli, muzułmanów i Koptów, które dołączają do innych dochodów do budżetu, który ma być wydawany na rzecz zarówno muzułmanów, jak Koptów. Z tych funduszy finansuje się różne usługi publiczne, między nimi edukację, co obejmuje Al-Azhar, jego instytucje i uniwersytet. Niemniej studentów Al-Azhar uczy się w oparciu o zatrute programy, które szkodzą egipskiemu podatnikowi, a szczególnie Koptom! Innymi słowy, społeczeństwo płaci za szkolenie, edukowanie i kultywowanie grupy ludzi, którzy nienawidzą społeczeństwa, są wobec niego wrodzy i atakują je według własnego uznania! Do dnia dzisiejszego Al-Azhar uczy studentów rzucania oskarżeń o herezję wobec każdego, kto się z nimi nie zgadza, i utrwala pogląd, że budowa kościołów jest przestępstwem. Na niektórych kursach prowadzonych przez Al-Azhar mówi się, że działalność kościołów powinna być zakazana we wszystkich krajach, które wcześni muzułmanie zdobyli siłą swojej broni, włącznie z Egiptem. W dodatku uczy się studentów, że każdy, kto nie modli się – lub choćby modli się bez uprzedniego dokonania rytuału oczyszczającego – musi zostać zabity i zbrodnię zamordowania go można zlekceważyć.


Niektórzy badacze i intelektualiści dokonują wysiłków, by poinformować społeczeństwo o tych przerażających faktach, wśród nich egipski prawnik i badacz islamu, Ahmad Abdu Maher. Mówi on, że uczeni z Al-Azhar oskarżają go o herezję, podczas gdy oni sami odmawiają oskarżenia ISIS o herezję[4]. W rzeczywistości, niektórzy uczeni Al-Azhar mówią wręcz, że uczestnictwo w międzynarodowej koalicji walczącej z ISIS jest zdradą Allaha i Jego Posłannika.


Stąd więc błędem jest mówienie, że ataki, jakie obecnie mają miejsce wobec Koptów w Minya i innych miejscach, są czynami przestępczych jednostek, a nie częścią szerszego zjawiska. Studenci Al-Azhar będą kontynuować swoje studia aż zdobędą dyplom lub licencję uprawniającą do nauczania w meczecie, a wtedy będą szerzyć wśród wiernych to, czego się nauczyli.


Minęły niemal dwa lata od wezwania prezydenta do rewolucji religijnej, które było pozornie pozytywnie przyjęte przez uczonych z Al-Azhar. Czas dowodzi jednak, że tylko udawali elastyczność, żeby fala przeszła nad nimi. Podkreśla to wagę utworzenia komisji narodowej do wykonania tego zadania, która może obejmować uczonych z Al-Azhar, jeśli nie będą tam większością, która przejmie decyzje komisji. Inaczej będziemy świadkami dalszego marnowania czasu i wysiłku, i umożliwimy ekstremizmowi jeszcze większy wzrost siły"[5].


Al-Azhar nie pomaga promować religijnej rewolucji Al-Sisiego


W drugim artykule  'Abd al-Tawab omawiał spotkanie Al-Sisiego z szejkiem Al-Azhar, Al-Tajebem, po kryzysie w sprawie jednolitych kazań[6] i powtórzył twierdzenie, że mimo pozornie chętnego przyjęcia wezwania Al-Sisiego do reformy dyskursu religijnego, Al-Azhar w rzeczywistości nie zrobił nic, by promować tę sprawę. Napisał:


„Istnieje potrzeba, wręcz zasadnicza potrzeba tej rewolucji jako części starań o ustanowienie konstytucji, która położy fundamenty pod nowoczesne państwo. Musi to być zrobione przez wzmocnienie swobód i obronę ich, włącznie ze swobodą wyznania, badań naukowych, twórczości literackiej i artystycznej itp.,  a także przez wzmocnienie  wszystkich traktatów międzynarodowych, których sygnatariuszem jest Egipt.


Duchowni z Al-Azhar ciepło powitali wezwanie prezydenta do rewolucji religijnej, ale nigdy nie przełożyło się to na czyny. W rzeczywistości, przez ponad dwa lata działalność Al-Azhar szła w odwrotnym kierunku: bezlitośnie atakowali każdego, kto miał inną opinię, używając bez wahania broni oskarżeń o herezję, lub wnosząc sprawy do sądu, co umieściło kilku ludzi za kratami, głównie w oparciu o przepisy prawa, które uważa się za wymagające poprawek tak szybko, jak to możliwe, w celu przystosowania ich do nowej konstytucji.


Oczekiwana zmiana dyskursu religijnego nie zostanie osiągnięta przez walkę z ideologią ekstremistyczną w Internecie. Jest to strata czasu i wysiłku, ponieważ jest to próba leczenia objawów i skutków propagowania ekstremizmu, zamiast skupienia się na właściwych rzeczach – takich jak zreformowanie programów nauczania religii (które nadal zawierają przerażające poglądy), ulepszenie poziomu kształcenia nauczycieli i przystosowanie ich do ducha czasów, usunięcie ekstremistów z wysokich stanowisk i egzekwowanie prawa państwowego zamiast tradycyjnych sesji pojednania z Koptami..."[7]  

 

Przypisy:

 

[1] Ostatnio widzieliśmy eskalację ataków na Koptów, szczególnie w rolniczych prowincjach  Minya oraz Beni Suef. Zamieszki spowodowane były pogłoskami, że Koptowie używają prywatnych domów jako kościołów.

[2] W trzecim artykule o Al-Azhar, 'Abd Al-Tawab krytykował zaangażowanie tej instytucji w politykę zagraniczną Egiptu, po tym jak szejk uniwersytetu Al-Azhar, Ahmed Al-Tayeb spotkał sie z nowymi ambasadorami. Dziennik „Al-Ahram”, 18 sierpnia 2016.

[3] Al-Sisi wezwał do “religijnej rewolucji” w grudniu 2014 roku.  Patrz MEMRI Special Dispatch No. 6114, Egyptian Columnists On Al-Sisi Regime's Campaign For 'Renewal Of Religious Discourse' As A Way Of Fighting Terrorism, 23 lipca 2015.

[4] O odmowie Al-Azhar'u uznania ISIS za ugrupowanie heretyckie patrz MEMRI Seria Specjalnych Komunikatów - Nr 5910 - 21 grudnia 2014
Al-Azhar: Państwo Islamskie (ISIS) jest organizacją terrorystyczną, ale nie wolno go oskarżać o herezję

[5] Al-Ahram” (Egipt), 25 lipca 2016.

[6] O tej sprawie patrz MEMRI Seria Specjalnych Komunikatów - Nr 6556 - 4 sierpnia 2016
Al-Azhar w Egipcie sprzeciwia się planowi ministerstwa dziedzictwa wygłaszania jednolitych kazań piątkowych

[7] Al-Ahram” (Egipt), 6 sierpnia 2016. Określenie "tradycyjne sesje pojednania" odnosi się do “społecznych spotkań sprawiedliwości”, które organizowano po zamieszkach między społecznościami muzułmanów i Koptów. Wielu Koptów (i nie tylko Koptów) protestowało przeciw tej praktyce, twierdząc, że są to działania mające na celu uniknięcie stawiania muzułmańskich sprawców przemocy przed sądami lub przekonania Koptów, aby nie dopominali się o swoje prawa.       


Źródło: MEMRI,Specjalny komunikat Nr 6585, 24 sierpnia 2016                                                                    

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska


Od Redakcji

 

Sylwetkę stojącego na czele uniwersytetu Al-Azhar, dr. Ahmeda al-Tayeba przedstawił kilka dni temu amerykański dziennikarz egipskiego pochodzenia, Raymond Ibrahim. W artykule pod tytułem „Najbardziej wpływowy muzułmanin świata” pisze, że ten absolwent paryskiej Sorbony, piastujący urząd Wielkiego Imama Egiptu, kierujący najważniejszą uczelnią teologiczną w świecie sunnickiego islamu, jest nieodmiennie prezentowany w zachodnich mediach jako umiarkowany, oświecony zwolennik międzyreligijnego dialogu. Wall Street Journal  pisze o nim, że “wzywa do wszechstronnej reformy nauczania islamu, by zwalczać wzrost religijnego ekstremizmu”.         


Niedawno Ahmed al-Tayeb  był z wizytą w Watykanie (po pięcioletniej przerwie w kontaktach ze Stolicą apostolską po tym jak Benedykt XVI wezwał do zwiększenia ochrony chrześcijan w Egipcie. To wezwanie miało miejsce po zamachu na kościół koptyjski w Aleksandrii, podczas którego zginęło 21 osób.)

 

Papież Franciszek serdecznie powitał dra Ahmeda al-Tayeba, mówiąc po tym spotkaniu, że było ono dowodem, iż muzułmanie są pokojowi. „Miałem długą rozmowę z Wielkim Imamem Uniwersytetu Al-Azhar, i wiem jak oni myślą. Dążą do pokoju i zbliżenia.”          


Raymond Ibrahim pisze, że ten ciepły obraz jest rażąco sprzeczny z tym, co widzi człowiek znający język arabski i obserwujący Wielkiego Imama w jego naturalnym środowisku. Kiedy podczas miesiąca Ramadan występował w egipskiej telewizji, wyjaśniając islamskie wartości, trudno było to nazwać dążeniem do pokojowego zbliżenia. Podczas jednego z takich spotkań imam użył określenia charakterystycznego dla islamskich radykałów: al-din wa’l-dawla - religia i państwo – jest to zbitka prezentująca religię islamu jako zbiór zasad rządzenia społeczeństwem i państwem.


Podczas innego wystąpienia przed kamerami mówił, że apostaci to kryminaliści i zdrajcy, że apostazja to zbrodnia, której trzeba się przeciwstawić i za którą trzeba karać. Ci, którzy nie są wierni islamowi mają, zdaniem Wielkiego Imama, skłonność do przestępstw i przywoływał autorytet imamów z czterech szkół, którzy twierdzili, że apostata musi się albo wyrzec swoich poglądów, albo zostać zabity. Odwołał się tu również do słów Mahometa. Oczywiście kiedy mówi do zachodniej publiczności zapewnia, że islam nikogo nie zmusza do religii.


Rymond Ibrahim przywołuje wypowiedź Wielkiego Imama, kiedy wyjaśniał, dlaczego prawo islamskie zezwala na małżeństwo muzułmanina z chrześcijanką, ale nie pozwala na małżeństwo muzułmanki z chrześcijaninem. Sprawa jest prosta, ponieważ kobieta z natury jest podporządkowana mężczyźnie, więc muzułmański mężczyzna będzie trzymał swoją (religijnie) niewierną żonę w ryzach, ale muzułmańska kobieta nie może być podporządkowana niewiernemu.


Patrząc na ten obraz najwyższego muzułmańskiego autorytetu w Egipcie, trudno sobie wyobrazić, aby nagle stał się on nagle chorążym rewolucyjnej zmiany nauczania islamu.                   

 

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Interesujące MEF 2016-08-31


Notatki

Znalezionych 2595 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Wstydliwa (dla UNESCO) sprawa uchodźców   Julius   2014-06-23
“New York Times” i Izrael   Ini   2014-06-25
Pora przestać infantylizować Palestyńczyków   Johnson   2014-06-27
Chiny zwalczają terror; świat krytykuje Izrael     2014-06-29
Imieniny Semantyki   Kruk   2014-07-05
Amerykanie odchodzą z Afganistanu, kto przychodzi?   Pant   2014-07-06
Potępienie zamordowania Mohammeda Abu Khdeira     2014-07-07
Moralność jest poza dyskusją   Bellerose   2014-07-08
Dlaczego znowu walczymy z Gazą?   Horovitz   2014-07-10
ONZ dodaje ISIS do Rady Praw Człowieka     2014-07-11
BBC i bezstronność   Ridley   2014-07-13
Europa przybliża się do eliminacji burki   Chesler   2014-07-14
Zamiana ról Dawida i Goliata     2014-07-16
Co robi izraelski pilot nad Gazą?   Nirenstein   2014-07-17
Zawsze nazywajcie zabitych “niewinnymi cywilami”     2014-07-18
Świat arabski traci cierpliwość     2014-07-19
Dlaczego?   Smuga-Otto   2014-07-19
Pociski izraelskie i schrony w Gazie   Al-Mulhim   2014-07-20
Ambasador Izraela mówi w ONZ   Prosor   2014-07-21
Fakty o bitwie w Shejaiya   Levick   2014-07-24
Na równiach pochyłych   Ridley   2014-07-25
Cierpienie palestyńskie   Karsh   2014-07-29
Izrael, Bliski Wschód i dysonans poznawczy   Harris   2014-08-02
Powody, by obawiać się Eboli   Ridley   2014-08-15
Komu nie sprzeda broni Wielka Brytania?   Greenfield   2014-08-19
Ognisko   Kruk   2014-08-21
Powody do radości   Ridley   2014-08-22
Chcesz zmniejszyć zanieczyszczeniewalcz z biedą   Lomborg   2014-08-24
Zdobywanie wyżyn moralnych jest zabawą przegranych   Greenfield   2014-08-25
Killer app w Jerozolimie   Boteach   2014-08-26
Pieniądze ONZ płyną do terrorystów   Ehrenfeld   2014-08-27
Listek figowy na łonie okonia   Koraszewski   2014-08-29
Chów wsobny elit   Azad   2014-09-02
Stan globalnej wioski   Koraszewski   2014-09-03
Spróbujcie wolnej przedsiębiorczości w Europie   Ridley   2014-09-04
Człowieczeństwo okaleczone   Valdary   2014-09-06
Muzułmańskie gwałty pod parasolem politycznej poprawności   Lindenberg   2014-09-07
Śmiercionośny dom izraelski uderza ponownie   Greenfield   2014-09-08
Dlaczego myślimy to, co myślimy?   Koraszewski   2014-09-12
Stare antypatie nie giną   Honig   2014-09-15
Turecka “hakawati” w Lewancie   Bekdil   2014-09-17
Ekonomia, głupcze? Owszem, ale jaka?   Koraszewski   2014-09-17
Amerykański negocjator i duże pieniądze z Kataru   Smith   2014-09-22
Więzień sumienia   Koraszewski   2014-09-25
Jazydzi i chrześcijanie obwiniają Obamę   Charbel   2014-09-27
Chodząc wśród duchów Hiroszimy   Boteach   2014-09-28
Pomieszanie z poplątaniem   Tsalic   2014-09-30
Kim są niewidzialne kobiety, które przystępują do ISIS?   Ahmed   2014-10-02
Nigeryjski książę o imieniu Islam   Greenfield   2014-10-04
Jak belgijscy sceptycy popełniali masowe samobójstwo   Bonneux   2014-10-04
Mordowanie więźniów politycznych Iranu   Paveh   2014-10-05
Komu w którym uchu dzwoni?   Koraszewski   2014-10-07
Skąd my to znamy?   Koraszewski   2014-10-09
Akuszerka i powrót do pytania o dobro i zło   Koraszewski   2014-10-11
Usuńcie Izrael z tej mapy!   Toameh   2014-10-13
Mój dziadek nie chciał być palestyńskim uchodźcą   Deek   2014-10-15
Czy można uratować liberalizm przed nim samym?   Harris   2014-10-15
Malala – nagroda Nobla, która przeraża talibów   Nirenstein   2014-10-16
O mechanizmie zniesławiania   Harris   2014-10-16
Czy Turcja powinna być w NATO?   Dershowitz   2014-10-18
Pszczoły i pestycydy   Ridley   2014-10-21
O Krymie, prawie międzynarodowym i Zachodnim Brzegu   Kontorovich   2014-10-22
Pokój, ale kiedy?   Landes   2014-10-23
Hashtag Nikab   Chesler   2014-10-24
Ebola – w poszukiwaniu strategii   Ridley   2014-10-27
Żyć z sensem   Kruk   2014-10-29
Nieoczekiwane konsekwencje pobożnych życzeń   Kemp   2014-11-01
Tańsza ropa to dobra wiadomość   Ridley   2014-11-01
Stop dziecięcej intifadzie!   Toameh   2014-11-03
Ewolucja duszy człowieka   Kruk   2014-11-06
Czym zajmuje się WHO?   Ridley   2014-11-09
Wojna Egiptu z terroryzmem: podwójne standardy świata   Toameh   2014-11-10
Nieznośna lekkość feminizmu   Greenfield   2014-11-14
Najlepsza inwestycja w czynienie dobra na świecie   Lomborg   2014-11-17
Dlaczego Gaza nie jest zdalnie okupowana   Kontorovich   2014-11-22
Uwagi o dyskuterach i kaczkach dziennikarskich   Koraszewski   2014-11-28
Opowieść o dwóch Zielonych Liniach   Kontorovich   2014-11-30
Kolumb nie odkrył Ameryki   Al-Mulhim   2014-12-06
Dobra wola Romson nie pomaga biednym   Lomborg   2014-12-07
Dumni Palestyńczycy muszą prowadzić walkę o zreformowanie UNRWA   Eid   2014-12-08
Czy Putin spotka się z kalifem w Jałcie?   Koraszewski   2014-12-09
Reguły? W walce na noże?!     2014-12-11
Legalność izraelskiego projektu ustawy o państwie narodowym   Kontorovich   2014-12-13
Organizacja Narodów Zjednoczonych potrzebuje strategii   Lomborg   2014-12-14
Listy z naszego sadu - rok w sieci   Koraszewski   2014-12-15
O historii, mitach i narracjach   Corwin   2014-12-16
Mruczanych świąt   Hili   2014-12-24
Pięć łamigłówek o okupacji i osiedlach   Kontorovich   2014-12-27
Poligamia napędza przemoc   Ridley   2014-12-28
Jestem amerykańskim gejem...   Boteach   2014-12-30
Turcja i UE: Kodak Moment   Bekdil   2015-01-01
Czy walczyć z wiatrakami?   Koraszewski   2015-01-02
Rewidowanie rewizjonistycznej historii   Tsalic   2015-01-06
Islamski Deng Xiaoping?   Koraszewski   2015-01-07
Nie ma sprawiedliwości, nie ma pokoju   Lumish   2015-01-12
Rozpoczynają się cyfrowe rządy   Ridley   2015-01-16
10 lat klepto-dyktatury Mahmouda Abbasa   Boteach   2015-01-20
Oznakować żywności, która zawiera… DNA!   Coyne   2015-01-21
Izrael, Palestyna i Międzynarodowy Trybunał Karny   Kontorovich   2015-01-22
Uprawy GMO: spór naukowy rozstrzygnięty   Ridley   2015-01-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


&#8222;Choroba&#8221; przywrócona przez Putina


&#8222;Przebudzeni&#8221;


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk