Prawda

Sobota, 18 maja 2024 - 00:20

« Poprzedni Następny »


Czy będzie rewolucja w nauczaniu islamu?


Abd Al-Tawab 2016-08-31

Papież Franciszek serdecznie powitał dr. Ahmeda al-Tayeba, mówiąc po tym spotkaniu, że było ono dowodem, iż muzułmanie są pokojowi. „Miałem długą rozmowę z Wielkim Imamem Uniwersytetu Al-Azhar, i wiem jak oni myślą. Dążą do pokoju i zbliżenia.”        <br />
Papież Franciszek serdecznie powitał dr. Ahmeda al-Tayeba, mówiąc po tym spotkaniu, że było ono dowodem, iż muzułmanie są pokojowi. „Miałem długą rozmowę z Wielkim Imamem Uniwersytetu Al-Azhar, i wiem jak oni myślą. Dążą do pokoju i zbliżenia.”       


Ostatnio opublikowano w prasie egipskiej artykuły atakujące Al-Azhar, najwyższy autorytet religijny Egiptu, z powodu tego, że jego uczeni nie robią wiele, by zrealizować wezwanie prezydenta Egiptu, 'Abd Al-Fattaha Al-Sisiego do „zrewolucjonizowania” dyskursu religijnego. Równocześnie nadal kultywują ekstremizm. Dwa szczególnie ostre artykuły napisał Ahmad 'Abd Al-Tawab, publicysta gazety “Al-Ahram”. Napisał on, że jednym z powodów niedawnej serii ataków na Koptów[1] jest ekstremistyczny program nauczania Al-Azhar, który zatruwa umysły ludzi. Dodał, że mimo pozornie pozytywnego przyjęcia wezwania Al-Sisiego do reformy dyskursu religijnego, Al-Azhar nie zrobił nic, by zrealizować to wezwanie[2]. Poniżej podajemy fragmenty jego artykułów:

Zatruwające umysły programy nauczania Al-Azhar są odpowiedzialne za ataki na Koptów; Al-Azhar oskarża każdego, kto się z nim nie zgadza, o herezję


W pierwszym artykule 'Abd Al-Tawab napisał:


"Pozwólcie, że powiem bez owijania w bawełnę, że instytucje Al-Azhar nie podjęły ani jednego poważnego kroku w reakcji na wezwanie prezydenta Al-Sisiego do rewolucji religijnej[3]. Tutaj jest jeden przykład tej dziwnej sytuacji. Państwo pobiera podatki od wszystkich swoich obywateli, muzułmanów i Koptów, które dołączają do innych dochodów do budżetu, który ma być wydawany na rzecz zarówno muzułmanów, jak Koptów. Z tych funduszy finansuje się różne usługi publiczne, między nimi edukację, co obejmuje Al-Azhar, jego instytucje i uniwersytet. Niemniej studentów Al-Azhar uczy się w oparciu o zatrute programy, które szkodzą egipskiemu podatnikowi, a szczególnie Koptom! Innymi słowy, społeczeństwo płaci za szkolenie, edukowanie i kultywowanie grupy ludzi, którzy nienawidzą społeczeństwa, są wobec niego wrodzy i atakują je według własnego uznania! Do dnia dzisiejszego Al-Azhar uczy studentów rzucania oskarżeń o herezję wobec każdego, kto się z nimi nie zgadza, i utrwala pogląd, że budowa kościołów jest przestępstwem. Na niektórych kursach prowadzonych przez Al-Azhar mówi się, że działalność kościołów powinna być zakazana we wszystkich krajach, które wcześni muzułmanie zdobyli siłą swojej broni, włącznie z Egiptem. W dodatku uczy się studentów, że każdy, kto nie modli się – lub choćby modli się bez uprzedniego dokonania rytuału oczyszczającego – musi zostać zabity i zbrodnię zamordowania go można zlekceważyć.


Niektórzy badacze i intelektualiści dokonują wysiłków, by poinformować społeczeństwo o tych przerażających faktach, wśród nich egipski prawnik i badacz islamu, Ahmad Abdu Maher. Mówi on, że uczeni z Al-Azhar oskarżają go o herezję, podczas gdy oni sami odmawiają oskarżenia ISIS o herezję[4]. W rzeczywistości, niektórzy uczeni Al-Azhar mówią wręcz, że uczestnictwo w międzynarodowej koalicji walczącej z ISIS jest zdradą Allaha i Jego Posłannika.


Stąd więc błędem jest mówienie, że ataki, jakie obecnie mają miejsce wobec Koptów w Minya i innych miejscach, są czynami przestępczych jednostek, a nie częścią szerszego zjawiska. Studenci Al-Azhar będą kontynuować swoje studia aż zdobędą dyplom lub licencję uprawniającą do nauczania w meczecie, a wtedy będą szerzyć wśród wiernych to, czego się nauczyli.


Minęły niemal dwa lata od wezwania prezydenta do rewolucji religijnej, które było pozornie pozytywnie przyjęte przez uczonych z Al-Azhar. Czas dowodzi jednak, że tylko udawali elastyczność, żeby fala przeszła nad nimi. Podkreśla to wagę utworzenia komisji narodowej do wykonania tego zadania, która może obejmować uczonych z Al-Azhar, jeśli nie będą tam większością, która przejmie decyzje komisji. Inaczej będziemy świadkami dalszego marnowania czasu i wysiłku, i umożliwimy ekstremizmowi jeszcze większy wzrost siły"[5].


Al-Azhar nie pomaga promować religijnej rewolucji Al-Sisiego


W drugim artykule  'Abd al-Tawab omawiał spotkanie Al-Sisiego z szejkiem Al-Azhar, Al-Tajebem, po kryzysie w sprawie jednolitych kazań[6] i powtórzył twierdzenie, że mimo pozornie chętnego przyjęcia wezwania Al-Sisiego do reformy dyskursu religijnego, Al-Azhar w rzeczywistości nie zrobił nic, by promować tę sprawę. Napisał:


„Istnieje potrzeba, wręcz zasadnicza potrzeba tej rewolucji jako części starań o ustanowienie konstytucji, która położy fundamenty pod nowoczesne państwo. Musi to być zrobione przez wzmocnienie swobód i obronę ich, włącznie ze swobodą wyznania, badań naukowych, twórczości literackiej i artystycznej itp.,  a także przez wzmocnienie  wszystkich traktatów międzynarodowych, których sygnatariuszem jest Egipt.


Duchowni z Al-Azhar ciepło powitali wezwanie prezydenta do rewolucji religijnej, ale nigdy nie przełożyło się to na czyny. W rzeczywistości, przez ponad dwa lata działalność Al-Azhar szła w odwrotnym kierunku: bezlitośnie atakowali każdego, kto miał inną opinię, używając bez wahania broni oskarżeń o herezję, lub wnosząc sprawy do sądu, co umieściło kilku ludzi za kratami, głównie w oparciu o przepisy prawa, które uważa się za wymagające poprawek tak szybko, jak to możliwe, w celu przystosowania ich do nowej konstytucji.


Oczekiwana zmiana dyskursu religijnego nie zostanie osiągnięta przez walkę z ideologią ekstremistyczną w Internecie. Jest to strata czasu i wysiłku, ponieważ jest to próba leczenia objawów i skutków propagowania ekstremizmu, zamiast skupienia się na właściwych rzeczach – takich jak zreformowanie programów nauczania religii (które nadal zawierają przerażające poglądy), ulepszenie poziomu kształcenia nauczycieli i przystosowanie ich do ducha czasów, usunięcie ekstremistów z wysokich stanowisk i egzekwowanie prawa państwowego zamiast tradycyjnych sesji pojednania z Koptami..."[7]  

 

Przypisy:

 

[1] Ostatnio widzieliśmy eskalację ataków na Koptów, szczególnie w rolniczych prowincjach  Minya oraz Beni Suef. Zamieszki spowodowane były pogłoskami, że Koptowie używają prywatnych domów jako kościołów.

[2] W trzecim artykule o Al-Azhar, 'Abd Al-Tawab krytykował zaangażowanie tej instytucji w politykę zagraniczną Egiptu, po tym jak szejk uniwersytetu Al-Azhar, Ahmed Al-Tayeb spotkał sie z nowymi ambasadorami. Dziennik „Al-Ahram”, 18 sierpnia 2016.

[3] Al-Sisi wezwał do “religijnej rewolucji” w grudniu 2014 roku.  Patrz MEMRI Special Dispatch No. 6114, Egyptian Columnists On Al-Sisi Regime's Campaign For 'Renewal Of Religious Discourse' As A Way Of Fighting Terrorism, 23 lipca 2015.

[4] O odmowie Al-Azhar'u uznania ISIS za ugrupowanie heretyckie patrz MEMRI Seria Specjalnych Komunikatów - Nr 5910 - 21 grudnia 2014
Al-Azhar: Państwo Islamskie (ISIS) jest organizacją terrorystyczną, ale nie wolno go oskarżać o herezję

[5] Al-Ahram” (Egipt), 25 lipca 2016.

[6] O tej sprawie patrz MEMRI Seria Specjalnych Komunikatów - Nr 6556 - 4 sierpnia 2016
Al-Azhar w Egipcie sprzeciwia się planowi ministerstwa dziedzictwa wygłaszania jednolitych kazań piątkowych

[7] Al-Ahram” (Egipt), 6 sierpnia 2016. Określenie "tradycyjne sesje pojednania" odnosi się do “społecznych spotkań sprawiedliwości”, które organizowano po zamieszkach między społecznościami muzułmanów i Koptów. Wielu Koptów (i nie tylko Koptów) protestowało przeciw tej praktyce, twierdząc, że są to działania mające na celu uniknięcie stawiania muzułmańskich sprawców przemocy przed sądami lub przekonania Koptów, aby nie dopominali się o swoje prawa.       


Źródło: MEMRI,Specjalny komunikat Nr 6585, 24 sierpnia 2016                                                                    

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska


Od Redakcji

 

Sylwetkę stojącego na czele uniwersytetu Al-Azhar, dr. Ahmeda al-Tayeba przedstawił kilka dni temu amerykański dziennikarz egipskiego pochodzenia, Raymond Ibrahim. W artykule pod tytułem „Najbardziej wpływowy muzułmanin świata” pisze, że ten absolwent paryskiej Sorbony, piastujący urząd Wielkiego Imama Egiptu, kierujący najważniejszą uczelnią teologiczną w świecie sunnickiego islamu, jest nieodmiennie prezentowany w zachodnich mediach jako umiarkowany, oświecony zwolennik międzyreligijnego dialogu. Wall Street Journal  pisze o nim, że “wzywa do wszechstronnej reformy nauczania islamu, by zwalczać wzrost religijnego ekstremizmu”.         


Niedawno Ahmed al-Tayeb  był z wizytą w Watykanie (po pięcioletniej przerwie w kontaktach ze Stolicą apostolską po tym jak Benedykt XVI wezwał do zwiększenia ochrony chrześcijan w Egipcie. To wezwanie miało miejsce po zamachu na kościół koptyjski w Aleksandrii, podczas którego zginęło 21 osób.)

 

Papież Franciszek serdecznie powitał dra Ahmeda al-Tayeba, mówiąc po tym spotkaniu, że było ono dowodem, iż muzułmanie są pokojowi. „Miałem długą rozmowę z Wielkim Imamem Uniwersytetu Al-Azhar, i wiem jak oni myślą. Dążą do pokoju i zbliżenia.”          


Raymond Ibrahim pisze, że ten ciepły obraz jest rażąco sprzeczny z tym, co widzi człowiek znający język arabski i obserwujący Wielkiego Imama w jego naturalnym środowisku. Kiedy podczas miesiąca Ramadan występował w egipskiej telewizji, wyjaśniając islamskie wartości, trudno było to nazwać dążeniem do pokojowego zbliżenia. Podczas jednego z takich spotkań imam użył określenia charakterystycznego dla islamskich radykałów: al-din wa’l-dawla - religia i państwo – jest to zbitka prezentująca religię islamu jako zbiór zasad rządzenia społeczeństwem i państwem.


Podczas innego wystąpienia przed kamerami mówił, że apostaci to kryminaliści i zdrajcy, że apostazja to zbrodnia, której trzeba się przeciwstawić i za którą trzeba karać. Ci, którzy nie są wierni islamowi mają, zdaniem Wielkiego Imama, skłonność do przestępstw i przywoływał autorytet imamów z czterech szkół, którzy twierdzili, że apostata musi się albo wyrzec swoich poglądów, albo zostać zabity. Odwołał się tu również do słów Mahometa. Oczywiście kiedy mówi do zachodniej publiczności zapewnia, że islam nikogo nie zmusza do religii.


Rymond Ibrahim przywołuje wypowiedź Wielkiego Imama, kiedy wyjaśniał, dlaczego prawo islamskie zezwala na małżeństwo muzułmanina z chrześcijanką, ale nie pozwala na małżeństwo muzułmanki z chrześcijaninem. Sprawa jest prosta, ponieważ kobieta z natury jest podporządkowana mężczyźnie, więc muzułmański mężczyzna będzie trzymał swoją (religijnie) niewierną żonę w ryzach, ale muzułmańska kobieta nie może być podporządkowana niewiernemu.


Patrząc na ten obraz najwyższego muzułmańskiego autorytetu w Egipcie, trudno sobie wyobrazić, aby nagle stał się on nagle chorążym rewolucyjnej zmiany nauczania islamu.                   

 

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Interesujące MEF 2016-08-31


Notatki

Znalezionych 2606 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Kto, kogo i dlaczego?   Koraszewski   2015-01-25
Kanada wybrała wrażliwość kulturową zamiast zachodniej medycyny   Coyne   2015-01-25
Otwarty list do kosmitów   Ferus   2015-01-26
Rodzina zabija młodą parę   Chesler   2015-01-26
Pochwała cudów   Koraszewski   2015-02-02
Cztery księżniczki i prezydent Obama   Chesler   2015-02-04
Zmieniająca się moralność i Friendship Nine   Coyne   2015-02-04
Kiedy strona przegrana dyktuje warunki   Draiman   2015-02-06
Dlaczego wolność słowa jest fundamentalna     2015-02-06
Islam, lewica i sprawa polska   Mencel   2015-02-07
Alarmująca sprawa klimatycznego panikarstwa   Lomborg   2015-02-17
Brakujący przedmiot nauczania   Ferus   2015-02-18
Prześladowani chrześcijanie organizują się przeciwko ISIS   Chesler   2015-02-18
Którędy do miasta?   Koraszewski   2015-02-22
Dlaczego dobre wiadomości to oksymoron   Gardner   2015-02-24
Czy Biały Dom walczy z terroryzmem?     2015-02-27
Wielka Brytania nadal potrzebuje gazu łupkowego   Ridley   2015-03-02
Wzlot i upadek Baracka Obamy   Frantzman   2015-03-06
Śmierć, która wstrząsnęła Turcją     2015-03-07
Susan Rice i polityzacja ludobójstwa   Boteach   2015-03-09
Kantata o pokoju i inne melodie   Koraszewski   2015-03-10
Kto ma się przystosować w imię tolerancji?   Chesler   2015-03-13
Powrót imperiów - perskie marzenia     2015-03-14
Ponury obraz iluzji Zachodu   Blum   2015-03-16
Badanie australijskie: homeopatia jest bezwartościowa   Coyne   2015-03-18
Więcej żywności z mniejszego areału   Ridley   2015-03-20
Bliźni w świadomości bliźniego   Koraszewski   2015-03-20
Rekord Guinessa w pluciu na demokrację   Koraszewski   2015-03-21
Wywiad z Davidem Keyesem   Harris   2015-03-23
Kiedy słowa zabijają?   Koraszewski   2015-03-25
Pełzający podbój Iraku przez Iran   Al-Rashed   2015-03-27
Dlaczego jestem propalestyński   Bellerose   2015-03-29
Mordowanie ateistów w Bangladeszu   Koraszewski   2015-04-02
ONZ walczy o prawa człowieka     2015-04-03
Czy ktokolwiek chce dyskutować o nagich faktach?   Koraszewski   2015-04-04
Problem z wodą w kranach i w propagandzie    Roth   2015-04-05
BBC jako pomocnik antysemickiego terroryzmu   Johnson   2015-04-06
Ktoś w Białym Domu jest zagubiony   Yemini   2015-04-08
Akademia Sukcesu czyli szkoła, która uczy   Koraszewski   2015-04-11
Reformowanie języka zamiast reformowania społeczeństwa   Coyne   2015-04-13
Nie tyle umowa ramowa, co oszustwo   Shargai   2015-04-13
Żydowski antysyjonizm: honorowe zabijanie per procura   Landes   2015-04-14
Wojna (modlitw) na kampusach     2015-04-18
Życie w sumie jest piękne     2015-04-20
Gaza: Egipt utrudnia dostawy broni   Toameh   2015-04-20
Heroiczna walka Kurdów przeciwko ISIS     2015-04-22
Problem uchodźców arabskich opisany w 1967 r.     2015-04-25
Szukanie wiary z ludzką twarzą   Koraszewski   2015-04-29
Tylko innowacje mogą nas uratować   Ridley   2015-05-01
San Remo: Zapomniany kamień milowy   Benzimra   2015-05-02
145 pisarzy podpisało list protestujący przeciwko nagrodzie PEN dla Charlie Hebdo   Coyne   2015-05-04
Elektryczność dla Afryki   Ridley   2015-05-06
Zuchwałość oszustwa: porozumienie z Iranem   Tsalic   2015-05-06
Poliekran: Nepal, Israel   Collins   2015-05-11
Pocztówka z globalnej wioski   Koraszewski   2015-05-15
Pora zaprzestać subsydiowania paliw kopalnych   Lomborg   2015-05-16
Małe, piękne, ignorowane   Koraszewski   2015-05-19
Pośladkowy poród IV Rzeczpospolitej   Koraszewski   2015-05-22
Kolorowi też mogą być rasistami   Owolade   2015-05-25
Illinois uchwala historyczną ustawę przeciwko BDS, a Kongres rozważa podobne posunięcie   Kontorovich   2015-05-26
Prawa człowieka, które budzą zgrozę   Pearson   2015-05-27
Świętoszkowata świętość Stolicy Apostolskiej   Honig   2015-06-01
Sport - czyli szlachetna rywalizacja   Koraszewski   2015-06-01
Święta Semantyka daje prezenty   Kruk   2015-06-03
Biznes z terytoriami okupowanymi, Orange telecom i francuskie podejście do prawa międzynarodowego   Kontorovich   2015-06-08
Konflikt w Gazie oceniany przez wojskowych     2015-06-14
Gdy ISIS brutalnie traktuje kobiety, panuje żałosne milczenie feministek   Chesler   2015-06-16
Zaszczyt bycia obiektem ataku cenzorów   Lomborg   2015-06-19
Fikcja etnograficzna Jordanii?   Salim Mansur   2015-06-22
Raport Departamentu Stanu o terrorze   Roth   2015-06-23
Miły facet na Bliskim Wschodzie   Rosenthal   2015-06-25
FIFA i inne udzielne księstwa   Ridley   2015-06-25
Odwaga i handel – co zrobiło więcej dla wzbogacenia ludzkości   Ridley   2015-06-29
Cierpliwość, niejasność i kryzysy   Frantzman   2015-06-30
Jazydzi nie są tylko ofiarami. Są naszymi partnerami i potrzebują pomocy   Clarfield   2015-07-02
Rasizm niektórych antyrasistów   Owolade   2015-07-04
Turcja woli ISIS od Kurdów   Totten   2015-07-06
Prawne ramy obrony Izraela   Dershowitz   2015-07-08
Technika, konsumeryzm i papież   Ridley   2015-07-08
Gdyby amerykański morderca, Roof, był islamistą, byłby “wojownikiem”   Frantzman   2015-07-10
Irańskie urojenie: elementarz dla skonsternowanych   Totten   2015-07-14
O racji w kwestii dobra i zła   Michael Shermer   2015-07-20
Opowieść o dwóch porozumieniach: co Grecja i Iran mają wspólnego?   Tsalic   2015-07-21
Zdewaluuj, restrukturyzuj i decyduj sam   Ridley   2015-08-05
Paryski szczyt klimatyczny   Ridley   2015-08-08
Strategia równowagi według prezydenta Obamy   Alberto M. Fernandez   2015-08-09
Mniejsza liczba celów rozwojowych znacznie bardziej pomoże Indiom   Lomborg   2015-08-11
Przemilczana czystka etniczna Palestyńczyków   Toameh   2015-08-19
Z głową w piachu   Friedman   2015-08-21
Problem zielonych strachów   Ridley   2015-08-25
Co Palestyńczycy robią z pieniędzmi z USA?   Toameh   2015-08-28
Czy i jak możemy pomóc uchodźcom?   Koraszewski   2015-09-03
Życie czarnych liczy się – poza życiem Birama Daha Oulda Obeida   Brown   2015-09-04
Jeszcze raz w sprawie cenzury   Miś   2015-09-04
Wyobraź sobie... Gazę   Tsalic   2015-09-05
Dejudaizacja Jerozolimy w 1948 roku   Carlson   2015-09-07
Wyzwanie dla Europy: jak zapobiec wpuszczeniu ekstremistów islamskich razem z ich ofiarami   Horovitz   2015-09-10
Egipt z Piotrem Ibrahimem Kalwasem   Koraszewski   2015-09-12
Uchodźcy: punkt, z którego nie ma powrotu   Tsalic   2015-09-15
Jordania: Nie chcemy Palestyńczyków   Toameh   2015-09-16

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


&#8222;Choroba&#8221; przywrócona przez Putina


&#8222;Przebudzeni&#8221;


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk