Prawda

Czwartek, 2 maja 2024 - 23:22

« Poprzedni Następny »


Nauka on-line jest skuteczna


Steven Novella 2020-04-23


Kiedy wszyscy zamykamy się w domach, szczególnie kiedy tygodnie wloką się zbyt powoli, wielu ludzi szuka czegoś konstruktywnego do robienia. Oczywiście, niektórzy z nas mogą pracować z domu, inni mają kluczowe zadania i nadal chodzą do pracy, ale także wówczas spędzamy resztę czasu w domu zamiast gdzieś wyjść. To jest dobre dla mediów strumieniowych, ale zmieniło postrzeganie pewnych czynności on-line, włącznie z telezdrowiem, konferencjami on-line i nauką on-line. Ponieważ zasadniczo jesteśmy do tego zmuszeni, niektórzy ludzie, uprzednio oporni wobec tego kontaktu, odkrywają, że nie jest to takie złe. Zastanawiam się jak długo potrwa ten efekt. Czy będzie to krótkotrwały etap i szybko wrócimy do poprzednich postaw i standardów, czy też trwale zmieni to świat? Dowiemy się za kilka lat.

Tymczasem dobrze jest sprawdzać empirycznie, czy nauka on-line, na przykład, jest równie skuteczna jak nauka z osobistym kontaktem. Było to już przedmiotem wielu badań, a niedawne badanie dokłada się do tej listy. Metaanaliza z 2010 roku takich badań pokazała, że nauka on-line jest lepsza pod względem rezultatów niż tradycyjna nauka z osobistym kontaktem. Te wnioski były jednak krytykowane, ponieważ  badania skupiały się na dobrze przygotowanych studentach uniwersyteckich i nie można tego uogólniać na ludzi mniej uprzywilejowanych lub na całą populację. Ogólnie te badania wskazują, że nauka on-line jest co najmniej równa nauce z osobistym kontaktem, a w niektórych wypadkach może być lepsza.

 

To niedawne badanie zgadza się z ogólnym trendem obserwowanym w innych badaniach. Oto, co zrobili:

Eksperyment obejmował 325 studentów drugiego roku inżynierii z uniwersytetów o ograniczonych środkach. Studenci uczestniczyli w dwóch kursach prowadzonych na platformie Open Education. Przed rozpoczęciem kursu zostali losowo przydzieleni do trzech grup. Pierwsza grupa studiowała z osobistym kontaktem z wykładowcą ze swojego uniwersytetu, druga grupa oglądała wykłady on-line i uczestniczyła w dyskusjach, gdzie studenci byli osobiście obecni (tj. nauczanie mieszane), a trzecia grupa miała cały kurs on-line i komunikowała się z wykładowcą na forum kursu. 

Stwierdzili, że wszystkie trzy grupy otrzymały tę samą wiedzę mierzoną testami. Jednak grupa on-line miała nieco wyższe stopnie, ale nieco niższy poziom ogólnego zadowolenia. Niższe zadowolenie było związane z nieznajomością uczenia się on-line i pewnymi trudnościami w samodzielnym zarządzaniu czasem. To sugeruje, że studenci on-line potrzebują pewnej struktury organizacyjnej i wsparcia.  


Jest to więc mniej więcej zgodne z istniejącymi badaniami – nauka on-line jest równie dobra jak tradycyjna nauka z osobistym kontaktem, ale nie można tego zrobić bez systemu wsparcia. Ekonomiczne konsekwencje są jednak bardziej znaczące. W badaniu stwierdzono, że mieszane podejście kosztuje o 15-19% mniej na studenta, podczas gdy pełen kurs on-line kosztuje 79-81% mniej. Przy absurdalnie wysokich kosztach uniwersytetów i uczelni 80% redukcja kosztów dla osiągnięcia dokładnie tego samego wyniku w kategoria nauczenia się, brzmi wspaniale.  


Oczywiście traci się ”doświadczenie uniwersytetu”, które trudno jest ocenić ilościowo. Jednak, jak wszystkie nowe technologie, początkowo jest to wprowadzone po prostu jako zastępstwo istniejących technologii. Pierwsze samochody były zmotoryzowanymi pojazdami końskimi. Dopiero później zoptymalizowano je jako samochody. Podobnie, nauka on-line jest głównie dodatkiem do istniejącej infrastruktury wyższego wykształcenia. Wiem, że istnieją pełne uniwersytety on-line i wiele hybrydowych programów (moja żona zrobiła doktorat na hybrydowym programie) i idą one w kierunku optymalizowania wyższego nauczania przy użyciu zasobów on-line. W celu pełnego zrealizowania potencjału on-line to jest kierunek, w jakim musimy iść.  


Po pierwsze – programy on-line i hybrydowe powinny zostać uznane za równie pełnoprawne i skuteczne jak tradycyjne nauczanie. Badania potwierdzają to w wystarczającym stopniu, by akademicy starej szkoły nie mogli już dłużej patrzeć z góry na naukę on-line. Tradycyjne uniwersytety i uczelnie powinny w pełni przyjąć naukę on-line, zamiast zwalczać ją, oraz badać sposoby jej optymalizacji. To będzie wymagać kreatywnego myślenia i nowej infrastruktury. Potrzeba solidnego wsparcia technicznego. I trzeba przemyśleć, jaki jest najlepszy sposób rekompensowania tego, czego brakuje edukacji on-line.


Na przykład – można organizować lokalne lub regionalne spotkania z osobistym uczestnictwem studentów. Lub po prostu spotkania on-line. Pomocne byłyby bezpośrednie rozmowy on-line z profesorami poza wykładami i seminariami. Wydaje się, że potrzebne jest wsparcie dla tych studentów, którzy potrzebują struktury i pomocy w zarządzaniu czasem. Nawet niedopracowana nauka on-line, jaką mamy teraz, jest co najmniej równie skuteczna, jak tradycyjna nauka i znacznie tańsza, a także pod wieloma względami wygodniejsza. W pełni dopracowany program nauki on-line będzie prawdopodobnie znacznie lepszy. A może optymalnym systemem będzie jakiś rodzaj hybrydy.   


Dlaczego, na przykład, chodzić na wykład kompetentnego, ale miernego profesora na twojej lokalnej uczelni, skoro możesz obejrzeć ten sam wykład uznanego na całym świecie eksperta? Potem możesz dyskutować o treści ze swoim profesorem z uczelni. Szczegóły będą musiały zostać dopracowane metodą prób i błędów, ale pewnie wyłącznie ulegną poprawie.  


Prawdopodobnie będą także nieprzewidziane zmiany społeczne, jakie wynikną z szerokiej akceptacji i używania nauki on-line. Jeśli uczelnia będzie znacznie tańsza i można w większości uczyć się wirtualnie, otwiera to wiele możliwości, jak ustawić swoje życie wokół studiów. Możemy także spodziewać się powstawania wirtualnych uniwersytetów. Nie chodzi mi tylko o uniwersytety on-line – chodzi mi o wirtualne uniwersytety, których nauczanie może pochodzić z wielu miejsc. Taki wirtualny program mógłby zbierać najlepsze treści z wielu źródeł i splatać je w program prowadzący do dyplomu. Istota uniwersytetów może zmienić się fundamentalnie na zbiornice ekspertyzy, treści i wirtualne infrastruktury całkowicie niezależnych od jakiejkolwiek fizycznej lokalizacji.  


Być może to, za co studenci w przyszłości naprawdę będą płacić, jest obsługa dyplomów – osoba lub instytucja, która potrafi znaleźć i ściągnąć najlepsze dla nich treści, opakować je w  zestaw niezbędny dla uzyskania danego dyplomu i pomóc im przejść przez cały proces.


Po prostu zgaduję, nic takiego nie musi się zdarzyć. Za 100 lat możemy nadal mieć głównie uniwersytety w murach, które po prostu włączyły więcej rodzajów mediów i sposobów docierania do wiedzy. To jest jedna z tych rzeczy, które trudno przewidzieć – musimy próbować wszystkiego i zobaczyć, co będzie. Sądzę jednak, że COVID-19 ma skutek uboczny przełamywania lodów wobec wielu czynności on-line, włącznie z nauką on-line. Nawet jeśli nie będzie niczego innego, jest wielu profesorów, którzy nigdy przedtem nie prowadzili zajęć on-line, a teraz muszą nauczyć się, jak to robić. Niektórzy z nich mogą dlatego być bardziej skłonni do powtarzania tego w przyszłości.

 

Online Learning Works

NeuroLogica Blog, 9 kwietnia 2020

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Steven Novella 

Neurolog, wykładowca na Yale University School of Medicine. Przewodniczący i współzałożyciel New England Skeptical Society. Twórca popularnych (cotygodniowych) podkastów o nauce The Skeptics’ Guide to the Universe. Jest również dyrektorem Science-Based Medicine będącej częścią James Randi Educational Foundation (JREF), członek Committee for Skeptical Inquiry (CSI) oraz członek założyciel Institute for Science in Medicine. Prowadzi blog Neurologica.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nauka

Znalezionych 1476 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Dlaczego kod genetyczny nie jest uniwersalny   Cobb   2014-10-06
Zachwycający rabuś, który liczy sto milionów lat   Cobb   2014-04-28
Twoja wewnętrzna mucha   Cobb   2014-01-22
Ćma gynandromorf wychodzi na światło dzienne  - opowiada historię o nauce    Cobb   2015-09-15
Seksizm w nauce: czy Watson i Crick naprawdę ukradli dane Rosalind Franklin?   Cobb   2015-07-07
Uroczy wykres, który opowiada naszą historię   Cobb   2017-10-17
12 podstawowych punktów biologii ewolucyjnej   Cobb   2016-03-02
Świat RNA   Cobb   2014-11-27
Jak karakara wygrywa z osami   Cobb   2013-12-29
Seymour Benzer: humor, historia i genetyka   Cobb   2014-03-21
Dlaczego powinny nas fascynować liczące 100 tysięcy lat ludzkie zęby z Chin?   Cobb   2015-10-30
DNA: zoptymalizowany kod źródłowy?   Cobb   2015-11-30
Urodziny Rosalind Franklin!   Cobb   2020-07-31
Wszystkiego najlepszego w dniu 60. urodzin, centralny dogmacie!   Cobb   2017-10-04
Dziwaczne, wysysające krew czerwie jurajskie   Cobb   2014-06-28
Geny neandertalskie są wszędzie   Cobb   2015-10-23
Technologia pomaga w kryzysach wodnych na całym globie   Cohen   2019-04-02
Ptasia grypa w czasach ludzkiej zarazy   Collins   2022-01-11
Oszaleć na punkcie nietoperzy w czasach korony i politykierstwa   Collins   2020-07-25
Oxitec rozszerza próby z komarami GMO, by zredukować szerzenie się malarii   Conrow   2022-04-28
Nigeria daje zielone światło kukurydzy GMO   Conrow   2021-11-22
Rośliny zmodyfikowane: odkłamać opinię o GMO   Conrow   2022-04-07
Bakłażan GMO jest udokumentowaną wygraną ubogich farmerów   Conrow   2021-09-23
Selektywnie stosowana koncepcja tabula rasa i ideologicznie motywowane nieporozumienia   Cory Clark   2019-05-09
Dlaczego zwierzęta są urocze?   Coyne   2014-12-30
Trzecia droga ewolucji? Nie sądzę   Coyne   2015-03-05
Lekcja ewolucji: specjacja w akcji!   Coyne   2015-01-12
Moda na kopanie nauki   Coyne   2014-02-03
Niezwykłe pasikoniki naśladujące liście, u których samce i samice są różnych kolorów   Coyne   2017-01-24
Francis Crick był niesamowitym geniuszem   Coyne   2015-04-02
Ogon ćmy i nietoperze   Coyne   2015-02-23
Skąd bóbr? To są szczuroskoczki, a nie wiewiórki!   Coyne   2017-04-11
Dan Brown - akomodacjonista   Coyne   2015-01-31
Ideologiczna opozycja wobec prawdy biologicznej   Coyne   2016-12-28
Nowe niezwykłe skamieniałości typu “Łupki z Burgess”   Coyne   2014-02-22
Kolejny gatunek wron używa narzędzi   Coyne   2016-10-06
Seks paproci i kreacjoniści   Coyne   2015-03-27
Mistyfikacja Sokala: dwadzieścia lat później   Coyne   2017-01-13
Dobór naturalny w naszym gatunku na przestrzeni ostatnich dwóch tysiącleci   Coyne   2016-10-22
Nowa data udomowienia kotów: około 5300 lat temu – i to w Chinach   Coyne   2013-12-26
Pisklę przypominające wyglądem i zachowaniem trującą gąsienicę   Coyne   2014-12-18
Czy rozum jest “większy niż nauka”? Kiepska próba deprecjonowania nauki   Coyne   2015-04-28
Ewolucyjny poziom ludzkiej przemocy   Coyne   2016-10-14
Ciąg dalszy sporu o dobór grupowy   Coyne   2015-04-22
Eureka! Sprytne wrony to odkryły   Coyne   2014-04-07
Koniec humanistyki?   Coyne   2014-01-15
Nowe skamieniałości: najwcześniejszy na świecie znany ptak   Coyne   2015-05-12
Facet od nauki przeciwko GMO   Coyne   2014-11-12
Najstarsze organizmy: 3,7 miliarda lat?   Coyne   2016-09-13
Montezuma i jego flirty   Coyne   2014-05-11
Specjacja hybryd może być rzadka   Coyne   2016-10-29
Trawa w uchu. Ale po co?   Coyne   2014-07-09
Koszmar kreacjonisty: ewolucja w działaniu   Coyne   2016-09-21
Nowy, opierzony i czteroskrzydły dinosaur   Coyne   2014-07-23
Zmień swoje geny przez zmianę swojego życia   Coyne   2014-05-15
Czy człowiek musiał wyewoluować?   Coyne   2015-05-15
Selektywne używanie narzędzi wśród mrówek   Coyne   2017-01-17
Adam i Ewa: dwoje, czy więcej niż dwoje przodków?   Coyne   2017-01-07
Historia porostów i człowieka, który ją skorygował   Coyne   2017-01-26
Delfiny umyślnie narkotyzują się truciznami rozdymków   Coyne   2014-01-04
Przedwczesna wiadomość o śmierci samolubnego genu   Coyne   2013-12-22
Homo floresiensis, hominin “hobbit”, w Internecie   Coyne   2016-11-25
Modliszka storczykowa: czy upodabnia się do storczyka?   Coyne   2015-03-13
Cuda genetyki: arbuz bez pestek   Coyne   2014-08-25
Pająk upodabnia się do ptasich odchodów   Coyne   2014-06-17
Ewolucja i Bóg   Coyne   2014-01-29
Intelektualne danie dnia  The Big Think   Coyne   2014-03-04
Tajemnica pasków zebry rozwiązana – a przynajmniej tak mówią naukowcy   Coyne   2017-01-31
Mimikra chemiczna u mszyc   Coyne   2015-02-19
Jak często geny przeskakują między gatunkami?   Coyne   2015-04-18
Marnie napisany artykuł o uroczym gryzoniu   Coyne   2014-07-03
Ślepa salamandra z Teksasu ma nerw wzrokowy, ale nie ma prawdziwych oczu   Coyne   2016-10-11
Ukwiał żyje w antarktycznym lodzie!   Coyne   2014-01-25
Żebropławy, czyli dziwactwa ewolucji   Coyne   2013-12-30
OLBRZYMI owad wodny (i kilka innych)   Coyne   2014-07-28
Seksizm w nauce o jaskiniowych owadach   Coyne   2014-04-26
Dobór krewniaczy pozostaje wartościowym narzędziem   Coyne   2015-04-06
Najstarsza jak dotąd identyfikacja medycyny sądowej   Coyne   2014-12-10
Pradawnym płazom odrastały kończyny   Coyne   2014-09-29
Dymorfizm płciowy i ideologia   Coyne   2014-12-01
Bajka o kaczkach karolinkach   Coyne   2016-12-16
Grantowie na Galápagos i ich hybrydowe gatunki   Coyne   2014-08-18
Czy humaniści boją się nauki?   Coyne   2014-02-07
Fantastyczna mimikra tropikalnego pnącza   Coyne   2014-05-03
Nowy opierzony dinozaur sugeruje, że większość dinozaurów miała pióra   Coyne   2014-08-03
Dowody ewolucji: wideo i nieco dłuższy wywód   Coyne   2014-10-22
O pochodzeniu dobra i zła   Coyne   2014-02-05
Genetyka kocich łat   Coyne   2014-11-26
Wierzący nagradzani za życia   Coyne   2014-12-21
Lucy mogła umrzeć spadając z drzewa   Coyne   2016-09-07
Opierzony ogon dinozaura w bursztynie!   Coyne   2016-12-19
Nowa i dziwaczna, zmieniająca kształt żaba   Coyne   2015-04-10
Z nowego artykuły wynika, że istnieje nie jeden, a cztery gatunki żyraf, nie jestem jednak pewien   Coyne   2016-09-27
John van Wyhe obala mity o Darwinie   Coyne   2016-11-09
Ewolucja, ptaki i kwiaty   Coyne   2014-06-02
Pradawne rośliny kwitnące znalezione w bursztynie   Coyne   2014-01-10
Najstarsze żyjące organizmy   Coyne   2014-04-03
Użycie ognia przez homininy: przykład szybkiej ewolucji kulturowej?   Coyne   2021-08-04
Cztery prawa biologii ewolucyjnej   Coyne   2015-10-13
Znaleziono najstarszego “bilaterian”: odkryto podobne do robaka stworzenie wraz z jego skamieniałymi śladami   Coyne   2020-04-16

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk