Prawda

Piątek, 26 kwietnia 2024 - 11:02

« Poprzedni Następny »


Rozum i Wiara. Część VI


Lucjan Ferus 2016-01-31


Wiara: Z naszych dotychczasowych rozmów niedwuznacznie wynika, że ty najchętniej chciałbyś zniszczyć wiarę w Boga, ale jak dotąd nikomu to jeszcze się nie udało! Czyżbyś o tym nie wiedział?! Odkąd człowiek stał się świadomy własnej śmiertelności i poznał dzięki religii, że istnieje prosty sposób zapobieżenia temu, zdawałoby się, nieuchronnemu losowi, to ta wiara będzie mu potrzebna i nic na to nie poradzisz.


 

Rozum: A dokładniej, to człowiek wierzy, iż poznał ten „prosty” sposób.Ja chcę zniszczyć wiarę w Boga? Widocznie niedokładnie słuchasz tego, co do ciebie mówię. Mnie sama idea bogów/Boga nie przeszkadza, chociaż nie jestem wyznawcą żadnego z nich. Zawsze uważałem, iż lepiej być znawcą, niż wyznawcą, ale taka jest moja opinia w tej kwestii, z którą nie każdy musi się zgadzać. Mam natomiast uzasadnione zastrzeżenia  do sposobów realizacji tejże idei, przez reprezentujące ją religie i Kościoły. Nie wiem jak ty to widzisz, ale dla mnie to duża różnica w pojmowaniu tego problemu.

 

W: Nie powiesz mi, że akceptujesz ideę Boga?! Jakoś mi trudno to sobie wyobrazić.

 

R: Postaram się wytłumaczyć to w możliwie prosty sposób. Znając dość dobrze historię religii ludzkich, zewnętrzne okoliczności (strach przed siłami natury i nieznajomość jej praw) i określone predyspozycje naszej psychiki, które w dużym stopniu miały wpływ na powstanie wiary w istoty nadprzyrodzone – zdaję sobie sprawę, iż „religijnego etapu” rozwoju naszego gatunku nie mogliśmy w żaden dostępny nam sposób ominąć.

 

Nie sposób było przejść od całkowitej nieświadomości, do świadomości na wyższym poziomie poznawczym, bez etapu pośredniego, czyli pseudoświadomościprzejawiającej się w mitycznym (potem religijnym) myśleniu i wartościowaniu świata. Człowiek po to, by przetrwać, musiał odpowiedzieć na prawdę natury, z której wynika, iż wszystko co żyje musi kiedyś umrzeć, bo nic nie trwa wiecznie – swoją prawdą, mówiącą, że jeśli człowiek spełni określone warunki, będzie mógł żyć wiecznie, po śmierci biologicznej swego ciała.

 

Więc w takim sensie akceptuję tę ideę, ponieważ jest ona integralną częścią naszej kulturowej ewolucji, naszego człowieczeństwa. Nie mogę też negować ludzkich potrzeb duchowych przejawiających się w wierze religijnej,która dostarczając człowiekowi potrzebnych iluzji życia wiecznego, łagodzi jego strach przed śmiercią. Nawet jeśli mam podejrzenie graniczące z pewnością, że religie oszukują ludzi w kwestii życia wiecznego po śmierci biologicznej człowieka, to dobrze uzasadnione przypuszczenie, iż ludzie w przeważającej większości chcą być oszukiwani w tym względzie, nie pozwala mi na „otwieranie im oczu” na siłę.

 

W: To jak właściwie jest z twoją rzekomą akceptacją idei Boga? Tak jakoś zagmatwałeś ten problem, że nie wiem jak mam rozumieć twoją odpowiedź: akceptujesz tę ideę, czy nie?

 

R: I tak i nie. Akceptowałbym ją (jeśli nie całkowicie, to zapewne w dużym stopniu), gdyby ta idea miała na celu rzeczywistą pomoc człowiekowi wierzącemu w nią. Inaczej mówiąc: gdyby wykreowana była wyłącznie po to, aby stworzyć ludziom iluzję pośmiertnego życia wiecznego i służyła im do psychicznego zamknięcia ujemnej pętli sprzężenia zwrotnego. Czyli pogodzenia się z własną śmiertelnością dzięki idei zbawienia ludzkich dusz i obiecania  im przez to – dzięki wierze w pewne prawdy religijne – życia wiecznego.

 

Teraz ci powiem czego nie akceptuję w idei bogów/Boga. Otóż wizerunek Boga (a właściwie bogów, gdyż każda religia ma swojego),jaki się wyłania z idei religii monoteistycznych, jest tak pomyślany, aby poprzez niego można było panować nad wiernymi (i niewiernymi również) i mieć nad nimi władzę, uzurpowaną w imieniu tegoż Boga. Jednym słowem: religie te są systemami władzy człowieka nad człowiekiem, pod pozorem władzy Bożej.  I ten właśnie aspekt powyższego problemu nie podoba mi się i budzi mój zdecydowany sprzeciw.

 

Znam dość dobrze historię religii i wiem w jaki obłudny i perfidny sposób były one (i nadal są) wykorzystywane przez kapłanów, jak i świeckich władców, do realizacji swych chorych ambicji rządzenia ludźmi, najczęściej wbrew ich woli i w imię jakoby wyższych celów. Idee religijne zostały tak pomyślane, iżgłównie służą ich głosicielom za uprawomocnienie ich władzy nad resztą społeczeństwa i przynoszą im określone korzyści z tego tytułu.

 

Inaczej religie nie przetrwałyby do naszych czasów, bo aby je głosić i walczyć za nie z taką determinacją, kapłani zawsze muszą mieć bardzo silną motywację, nie tylko w postaci pośmiertnej nagrody – pobytu w niebie i pośmiertnej kary – wiecznych mąk piekielnych. Najważniejsza jest materialna rekompensata, odbierana w życiu doczesnym. I to z tego ważnego powodu znalazło się w Biblii takie oto pytanie: „Wtedy Piotr rzekł do Niego: „Oto my opuściliśmy wszystko i poszliśmy za Tobą, cóż więc otrzymamy?” (Mt 19,27).

 

Jezus zamiast odpowiedzieć mu: „A co, wieczne życie wam nie wystarczy?! Zaiste, chciwość ludzka nie zna granic!”, czy coś w tym stylu. Nic z tych rzeczy! Jezus jak gdyby nigdy nic, odpowiada Piotrowi: „Zaprawdę powiadam wam: /../ I każdy, kto dla mego imienia opuści dom, braci lub siostry, ojca lub matkę, dzieci lub pole, stokroć tyle otrzyma i życie wieczne odziedziczy. Wielu zaś pierwszych będzie ostatnimi, a ostatnich pierwszymi” (Mt 19,28-30).

 

Jest wiele takich miejsc w Biblii, gdzie jej autorzy (kapłani zazwyczaj) zabezpieczyli swój byt doczesny, wkładając „Bogu w usta” dziwne (jak na Boga) wypowiedzi, nacechowane dużą dbałością o byt materialny duchowych pasterzy. Na przykład:

„Oto co nakazał Pan, mówiąc: „Dajcie z dóbr waszych daninę dla Pana”. Każdy więc /../ winien złożyć /../ złoto, srebro, brąz, purpurę fioletową i czerwoną, karmazyn, bisior oraz sierść kozią, baranie skóry barwione na czerwono i skóry delfinów, oraz drzewo akacjowe, oliwę do świecznika, wonności do wyrobu oleju do namaszczania i pachnących kadzideł, kamienie onyksowe i inne drogie kamienie dla ozdobienia efodu i pektorału. I uczynią Mi święty przybytek, abym mógł zamieszkać wśród was”. (Wj 35,5-10).

Wszędzie tam, gdzie Bóg „zaleca” swym wyznawcom, aby nie pokazywali się przed nim z próżnymi rękami (Wj 23,15 i 34,9), albo tam, gdzie Bóg nakazuje płacić podatek od życia, przy okazji spisu ludności (Wj 30,11), lub ustanawia wykup od ślubów, spłacany mu srebrnymi syklami, według dokładnego cennika (Kpł 27,2-8), albo na przykład: „Jeśli więc my zasialiśmy wam dobra duchowe, to cóż wielkiego, że uczestniczymy w żniwie waszych dóbr doczesnych? /../ Tak też i Pan postanowił, ażeby z Ewangelii żyli ci, którzy głoszą Ewangelię” (1 Kor 8,11-14), itd.

 

I to jest (między innymi) ta strona idei Boga, której nie akceptuję: został przez kapłanów wykreowany wizerunek Boga nie mogącego obejść się bez tych „ziemskich pomocników”, którzy dbając o jego doczesne interesy, muszą być sowicie opłacani przez wiernych, darzeni szacunkiem i uwielbieniem. Jest to wewnętrznie sprzeczne, a co za tym idzie niewiarygodne i na dodatek niesamowicie zakłamane, czyli niemoralne. To tyle tytułem wyjaśnienia.

      

W: Jak zwykle różnimy się w zasadniczy sposób w podejściu do tego problemu; ja jestem całkowicie przekonana, że Pismo Święte przedstawia prawdę o naszym Bogu…

R: Zatem inne „Pisma święte” także przedstawiają prawdy o swych Bogach, czyż nie?

W: Ależ skąd! Co ci przyszło do głowy?! Wszystkie inne przecież są fałszywe.

 

R: Jakie to musi być szczęście, że jest się wyznawcą jedynego prawdziwego Boga, pośród tylu fałszywych, a mimo to, uzurpujących sobie prawo do wyłączności, prawda?

W: A żebyś wiedział! Dla ciebie natomiast, to wszystko od początku do końca jest wymysłem starożytnych kapłanów i nic poza tym. To może zdradzisz mi, jak według ciebie powinna wyglądać idea i wizerunek Boga przedstawionego w Biblii, aby mogły one zaspokoić twoje wygórowane potrzeby duchowe, dotyczące tego teologicznego problemu? 

 

R: Oczywiście! Powiedz mi jednak wpierw, czy akceptujesz jedną z prawd religijnych,  mówiącą, że nasz niewyobrażalnie wielki i stary Wszechświat, w którym istnieją niezliczone miliardy galaktyk, a w każdej z nich setki miliardów gwiazd – jest dziełem Boga, mającego nieskończone i niczym nieograniczone możliwości, na dodatek będącego wszechwiedzącym, oraz wszechobecnym w swoim dziele, a także nieskończonym w czasie i przestrzeni?

 

W: Rzecz jasna, że tak! Przecież Biblia na samym początku o tym mówi, prawda?

R: Tak tylko chciałem się upewnić. Zatem jeśli tak jest jak mówisz, to aby zachować wiarę w ten wizerunek Boga, należałoby odrzucić prawie całą treść Biblii, a zostawić tylko jej pierwszy rozdział z Księgi Rodzaju, noszący tytuł „Dzieje początków świata i ludzkości”, w którym opisany jest sześciodniowy akt kreacji bożej, zaczynający się od słów: „Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię.” (Rdz 1,1), a kończący się słowami: „A Bóg widział, że wszystko, co uczynił, było bardzo dobre. I tak upłynął wieczór i poranek – dzień szósty”. (Rdz 1,31. 2,1).    

 

Całą resztę Biblii należałoby odrzucić, ponieważ nie ma ona nic wspólnego z wizerunkiem Boga Absolutu, Stwórcy Wszechświata, którego Duch wypełnia w całości jego dzieło. Boga, który ma nad nim absolutną władzę, i wie o nim wszystko, nieskończenie wcześniej, zanim cokolwiek zaistnieje w naszej rzeczywistości. W Biblii nie znajdziesz takiego Boga, na żadnej z jej bez mała tysiąca pięciuset stron.

 

W: Zaraz, zaraz! Przecież to, co ty proponujesz jest jakąś piramidalną bzdurą: zostawić tylko półtorej strony Biblii, a resztę wyrzucić?! Według jakiej logiki i jakiego rozumowania ci to wyszło, jeśli można tu w ogóle mówić o jakimkolwiek rozumowaniu?

 

R: Nie wyrzucić, a odrzucić. Chodzi mi o rozumowe odrzucenie, co może ci być obce zgoła. A co do rodzaju logiki i rozumowania; czy sama nie zaakceptowałaś religijnej prawdy, mówiącej, iż to Bóg o określonych atrybutach jest Stwórcą Wszechświata? Dodałaś nawet, że na początku Biblii jest o tym mowa, prawda? To skąd ci teraz wyszło, że moja propozycja respektująca logiczne konsekwencje tej religijnej prawdy jest piramidalną bzdurą? Możesz mi to wytłumaczyć?      

 

W: Zaakceptowałam, zaakceptowałam! A co miałam robić, skoro mnie tak podstępnie podszedłeś? Pewno, że jeśli się wychodzi od niewyobrażalnej wielkości dzieła Bożego, to trudno nie przyznać, iż ten, który je stworzył musi mieć nieskończone możliwości. Ale czy to zaraz oznacza, że powinno się zrezygnować z prawie całego Pisma Świętego, gdyż według ciebie nie pasuje ono do wizerunku Boga Absolutu? Tego nie mogę pojąć.

 

R: A przecież to jest proste: na dalszych stronach Biblii jest przedstawiony Bóg, który jest zaprzeczeniem wszechmocnego, wszechwiedzącego i wszechobecnego Stwórcy tego dzieła, o innych atrybutach (np. nieskończone miłosierdzie, doskonała sprawiedliwość)  nie wspominając. Weź chociażby pod uwagę taką rzecz: Bóg po każdym dniu swej kreacji widział, że to, co dotąd stworzył było dobre. Nie mogło zatem być tak, jak to przedstawia dalej Biblia, że początkowo dobre dzieło, samo potem „zepsuło” się i zostało skażone grzechem. Nie przy bożej wszechmocy i wszechwiedzy. Sprzeczność jakich wiele!

 

A czym dalej zagłębiamy się w lekturę Biblii, tym gorzej to wygląda. Wizerunek Boga, jaki się z niej wyłania jest przerażający w swym okrucieństwie (głównie w Starym Testamencie, ale nie tylko) i braku jakiejkolwiek litości w stosunku do ludzi, których przecież był stwórcą. Również większość bożych zachowań tam opisanych jest nie dość, że naiwna, to także typowo egoistyczna i egotyczna. Bóg, pragnąc dowartościować się poprzez swoje stworzenia – ludzi, objawia im się, aktywnie włączając się w ziemską historię. Domagając się od nich ślepej wiary w siebie i bezwzględnego posłuszeństwa, oraz bojaźni i miłości. Dbając przy tym z chorobliwą zazdrością, aby nikt nie zagroził, ani nie uszczuplił jego władzy nad ludźmi, karząc ich bezlitośnie za najdrobniejszy przejaw nieposłuszeństwa.

 

Żądając od nich oddawania sobie czci, wyrażanej w poświęconych mu świątyniach, poprzez liturgię, rytuał i obrzędy religijne. Nie muszę chyba dodawać, iż na wykreowanie takiego wizerunku „boga” stać było tylko kapłanów z dawnych epok, którzy w trosce o swoje interesy umieścili w napisanym przez siebie Słowie Bożym Księgę Kapłańską, w której Bóg osobiście udziela swemu narodowi wybranemu przepisu, w jaki sposób i przy pomocy jakich ofiar, oraz przedmiotów liturgicznych mają oddawać mu cześć i sprawować kult jego boskiej osoby. Potrafisz wyobrazić sobie w takiej roli Stwórcę Wszechświata? Bo ja nie bardzo.

 

W: No dobrze, może masz nieco racji. Ale gdyby tak zrobić jak mówisz, to jak bez objawiania się swym stworzeniom, Bóg kontaktowałby się z ludźmi? Jakby informował ich czego od nich oczekuje, jakie ma żądania i jakie plany względem nich chce przedsięwziąć? W jaki wreszcie sposób dałby im normy moralne, których ludzie powinni przestrzegać, jeśli nie chcą narazić się na karę od niego? W jaki sposób mielibyśmy czcić go i wyrażać mu swoje uwielbienie? Przecież to wszystko byłoby wtedy niemożliwe! Nie bierzesz tego pod uwagę?!

 

R: Jak słyszę, nie możesz się uwolnić od wizerunku Boga wykreowanego przez kapłanów. Powiedz mi, po co Bóg Absolut miałby się objawiaćludziom i po co miałby się z nimi kontaktować? Po co miałby ich informować o swych planach względem nich? Po co miałby im dawać normy moralne i po co ich karać za ich nieprzestrzeganie? I wreszcie dlaczego miałoby mu zależeć na naszej wierze w niego i na naszym uwielbieniu, jak i oddawaniu mu „czci” w taki prymitywny i infantylny sposób?

 

Myślisz, że Bytowi, który swoją świadomością obejmuje całe stworzone przez siebie Uniwersum, mogącemu uczynić wszystko o czym tylko pomyśli i wiedzącemu wszystko o swym dziele od jego początku, aż po sam kres i mającemu dzięki temu nad nim władzę absolutną – może naprawdę zależeć na tym wszystkim, o czym mówisz? Mimo tego, że takich światów jak nasz z podobnymi istotami jak my, może być w Kosmosie miliardy? Czy ty na przykład chciałabyś objawić się bakteriom i zależałoby ci na tym, aby cię kochały, czciły i wierzyły w ciebie, pod groźbą wiecznych mąk piekielnych?  

W: No, też żeś wymyślił analogię! A jaki to ma związek z naszym Bogiem?!Przecież to, co proponujesz, to nic innego jak deizm: Bóg stwarza świat i ludzi i zostawia ich własnemu losowi, nie próbując im pomóc na życiowej drodze w jakikolwiek sposób. To po co nam w ogóle taki Bóg, skoro nie możemy liczyć na jego opiekę, ani na jego łaskę, ani na wysłuchiwanie modlitw?To przecież tak, jakby go wcale nie było, czyż nie?

 

R: No, właśnie to ci próbuję wytłumaczyć! Wolter powiedział: „Gdyby nie było Boga, należałoby go wymyślić”, czy jakoś tak. I to się właśnie stało: ludzie od zarania dziejów  wymyślali sobie bogów dokładnie takich, jakich im było potrzeba w danym czasie i w określonych okolicznościach. I to nie tylko po to, by zaspokajać swe psychiczne (czy też duchowe) potrzeby, a z czasem także materialne, ale także – a może przede wszystkim –potrzebę władzy i dominacji nad resztą społeczeństwa. A religia idealnie się do tego nadaje.

 

Wystarczy prześledzić historię religii, by zauważyć jak zmieniał się i ewoluował wizerunek Boga, dostosowywany do aktualnych potrzeb kapłanów i sytuacji politycznej, która zawsze miała wpływ na religię i odwrotnie. Po to, aby odpowiedzieć sobie na pytanie: kto komu służy – ludzie Bogu, czy Bóg (idea Boga/bogów) ludziom? Nieodmienny paradoks tej idei jest taki: wierzymy w Boga, Stwórcę Wszechświata, a próbujemy go zadowolić rytuałami, liturgią i religijnymi obrzędami, które chyba nawet człowieka nie usatysfakcjonowałyby całkowicie, a my to z całą powagą kierujemy ku Bogu i nie widzimy w tym ani cienia śmieszności.

 

W: Tak cię słucham i zastanawiam się nad jednym: czy myślisz, że idea Boga, z racji – jak twierdzisz – wymyślenia jej przez kapłanów, ma dla wierzących mniejszą wartość, niż gdyby przedstawiała rzeczywistą prawdę o Bogu?

 

R: Ha! Dobre pytanie. Odpowiem tak: uważam, iż dla głęboko wierzących osób (czyli takich, którzy nie mają żadnych wątpliwości co do przedmiotu swej wiary), nie ma znaczenia czy to, w co oni wierzą jest realną prawdą, czy też nie. Oni przecież wierzą niezachwianie, że to wszystko, co podają im do wierzenia kapłani, jest Prawdą. Tym bardziej, że i tak nie sposób zweryfikować kościelnych dogmatów pod kątem ich prawdziwości, czyż nie?

 

Już większy problem z tym mają sceptycy, czy niewierzący, którzy religijne „prawdy” starają się weryfikować własnym rozumem, bo mimo wszystko bardziej ufają jemu, niż zapewnieniom zawodowych duszpasterzy, którzy żyją z dość powszechnej u ludzi niechęci posługiwania się umysłem w sprawach religijnych i problemach z nimi związanych. Dla tych osób „prawda wiary” nie wystarcza, jeśli nie jest potwierdzona przez rozum.

 

W: Dzięki za szczerość. Utwierdzasz tym samym moje przekonanie, że człowiekowi, który zazwyczaj i tak nie ma możliwości dojścia do prawdy własnym rozumem, pozostaje tylko wiara, iż to, co wie o najważniejszych sprawach życiowych – a religię chyba można do nich zaliczyć – jest prawdą, odkrytą przez mądrzejszych od niego.Czy nie mam racji?

 

R: No cóż, jeśli od tej strony patrzeć na ten problem, to w istocie masz rację. Ale czy to może być dla człowieka dobrym usprawiedliwieniem lub powodem do zadowolenia? Bardzo w to wątpię, tak samo zresztą jak Seneka, który pytał: „Jeszcze wierzysz, czy już myślisz?”.

 

W: Bo nie doceniasz siły i powszechnej potrzeby wiary. A to duży błąd. Ale i tak się cieszę, że dzisiaj przynajmniej w jakimś aspekcie rozmowy zgodziliśmy się ze sobą. To dobry znak.

R: Gratuluję ci zatem dobrego samopoczucia i tej pewności siebie, wynikającej z niczym nieuzasadnionego przekonania, że prawda i racja jest zawsze po twojej stronie.

 

Styczeń 2016 r.                                 

           

 

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Rozum i Wiara. Część VI Cogito ergo ZUM = myślę, więc JEZDEM ... ;) 2016-02-05


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 905 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

"Chrześcijańskie dziewczyny są przeznaczone tylko do jednego – do dawania przyjemności muzułmańskim mężczyznom”   Ibrahim   2016-10-03
"Nic wspólnego z islamem"?   Bergman   2016-12-11
"Time Magazine” i zachodnie podejście do islamizmu   Mahmoud   2021-10-02
#PrayForGaza #PrayForPalestina.   Koraszewski   2018-02-07
„Cywilizacja i islam to dwie różne rzeczy”Ex-muzułmanie, teraz wiele zależy od nas.   Pandavar   2024-04-10
„Szczepionkowa” hipoteza powstania religii   Ferus   2021-05-02
“Atlantic” rozważa ważką kwestię: czy wczesne homininy miały dusze?   Coyne   2015-10-05
“Hańba Pakistanu”: oskarżenia o bluźnierstwo   Saeed   2023-02-03
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
“Newsweek” bezkrytycznie chwali brazylijskiego chirurga fantomowego -  i wychwala inne czary-mary   Coyne   2016-03-12
“Rozum został stworzony przez Boga”   Coyne   2014-01-03
 “Islam przeżywa ostre starcie z nowoczesnością i wymaga reform”     2018-11-22
Uzdrawianie wiarą zabija dzieci   Coyne   2014-11-19
Dzisiejszy strajk i encyklika z 1968 roku   Koraszewski   2016-10-03
Kościół, nauka i próby pogodzenia wiary z życiem   Koraszewski   2016-10-07
Portret wielkiego agnostyka   Coyne   2013-12-14
Ani nie manifest, ani nie tak nowego ateizmu   Koraszewski   2019-04-26
  Egzorcyści kontra Zły (II). Czyli pozorna walka „dobra ze złem”.   Ferus   2023-11-12
(Nie)Fachowe pośrednictwo religijne.Czyli nieudana próba połączenia sprzecznych ze sobą zachowań.   Ferus   2021-08-29
(Nie)zwykła opowieść wigilijna. Czyli moja nocna, niedokończona rozmowa z psem.   Ferus   2021-12-26
Adwokat diabła II.Czyli religijna wersja ludzkich umiejętności „poszukiwania wyjścia”.   Ferus   2018-12-16
Adwokat diabła. Czyli religijne racje zastępujące prawdę.   Ferus   2018-12-09
Ameryko, obudź się!   Imani   2014-08-08
Arabia Saudyjska i jej pięć minut w mediach   Koraszewski   2015-10-02
Bańki, medycyna, islam i sport     2016-08-27
Bezbożne „Ranczo”.Czyli nie jest dobrze, iż wierni mało wiedzą o religii, czy raczej bardzo dobrze?   Ferus   2021-02-21
Bezduszna duchowość ateistów   Koraszewski   2021-08-03
Biblia źródłem moralności? Żartujesz sobie!   Coyne   2014-09-10
Bogowie popkultury.Czyli jakimi religijnymi stereotypami „karmi” nas telewizja.   Ferus   2021-09-05
Boski niebyt, nauka i patriotyzm   Koraszewski   2018-11-07
Boże słowo głoszone z ambony     2017-08-10
Cena świętego spokoju.Czyli religijny raj dla oportunistów albo też azyl ignorancji (wg Spinozy).   Ferus   2024-03-10
Chrześcijanie XXI wieku   Koraszewski   2014-01-17
Czego naucza imam w Kopenhadze     2017-06-19
Czy Bóg jest bezcielesną osobą?   Coyne   2014-03-16
Czy nasze wartości pochodzą od Boga?   Stenger   2014-07-31
Czy nauka czyni zbędną wiarę w Boga?   Stenger   2017-08-25
Czym jest wszechświat wobec chodzenia po wodzie?   Ferus   2015-01-03
Duchowa służba zdrowia. Czyli oblicze Boga zatroskanego Miłosierdziem.   Ferus   2021-04-18
Duchowość i seksualność szatana XXI wieku   Kruk   2014-04-30
Ego kontra Świadomość. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-03-03
Humanizm jako alternatywa   Grayling   2016-06-12
Ignorowane ludobójstwo chrześcijan w Nigerii    Ibrahim   2020-08-25
Indyjskie czary nad słowem sekularyzacja   Ahmad   2015-11-27
Islamscy towarzysze podróży w drodze do bigoterii i masowych mordów   Fernandez   2017-04-23
Jacek Tabisz o nowym humanizmie    Tabisz   2021-12-21
Jak odpowiadać na argumenty teisty   Stenger   2016-08-25
Kiedy największa na świecie sunnicka instytucja religijne potępi swój kolonializm?    Shoaaib   2019-02-24
Koran i mowa nienawiści   Rizvi   2015-03-28
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Miecz czy Rozum? Czyli jak uczy historia religii: na jedno wychodzi!   Ferus   2021-03-28
Moja racjonalna wiara. Czyli idea bogów/Boga dla bardziej wymagających.   Ferus   2023-12-31
Najdłużej trwająca mistyfikacja w dziejach ludzkości. Suplement „B”.   Ferus   2020-01-19
Najlepszy ze światów – Ziemia? Czyli najlepsza z możliwych marności nad marnościami.   Ferus   2023-08-06
Niechciany dar Boga. Czyli trudności z akceptacją nieuniknionego.   Ferus   2018-12-02
Nieudacznicy, tchórze? Nie, idealiści   Carmon   2017-06-02
Nieudane autodafe. Czyli: kiedy ateizm był zbrodnią.    Ferus   2023-11-19
Nocna rozmowa z biskupem o sensie życia   Koraszewski   2018-04-09
Osaczeni przez religię   Rushdie   2017-02-03
Otwarty umysł jest zaletą   Andreadis   2017-02-16
Państwo częściowo wyznaniowe   Koraszewski   2014-06-15
Pod sztandarem Niebios   Foster   2015-03-15
Pod sztandarem Niebios   Foster   2017-03-09
Podsumowanie ataków na ateistów   Coyne   2014-01-07
Poznacie ich po ich owocach   Grayling   2017-07-30
Poświąteczna refleksja. Kiedy mity traktowane są jako rzeczywistość.   Ferus   2021-04-11
Religia, “Playboy” i Frank Sinatra   Coyne   2014-08-27
Republika Ateistów odparła atak religijnych ekstremistów   Stone   2017-06-07
Rozmyślając nad sensem życia (VI)   Ferus   2019-05-12
Rozum i wiara, Część III -Czyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-12-13
Rozum i WiaraCzyli takie sobie rozmowy o religijnych „prawdach” i problemach z nimi związanych.   Ferus   2015-11-01
Sens życia   Haught   2015-11-20
Sumerowie patrzą z osłupieniem jak Bóg tworzy świat     2014-12-23
Szamani: antenaci współczesnych kapłanów. Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (V)   Ferus   2022-08-28
Szamani: antenaci współczesnych kapłanów.Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (II)   Ferus   2022-08-07
Szamani: antenaci współczesnych kapłanówI.Czyli Niezależny Związek Zawodowy Duszpasterzy. (III)   Ferus   2022-08-14
Tako rzecze rzecznik Nycza   Koraszewski   2016-03-28
Teologia wyzwolenia diabłów                  Kruk   2014-10-24
Tęsknota za bezpiecznym miejscem (II)Czyli Królestwo Niebieskie na Ziemi.   Ferus   2018-02-18
Tęsknota za bezpiecznym miejscem. Czyli Królestwo Niebieskie na Ziemi.   Ferus   2018-02-11
Turcja: Czy z religijnego punktu widzenia pożądanie własnej córki jest w porządku?   Bekdil   2016-01-25
Uciekłaś od wojny, a oni przyjęli cię      2020-03-13
Uprowadzenie Holocaustu dla Dżihadu: Auschwitz i KnesetCzęść 5: Wbijanie noża   Pandavar   2020-06-24
Wezwanie do reformy islamu     2016-05-05
Wspólnota (niektórych) wierzących i (niektórych) ateistów   Koraszewski   2014-10-01
Zatrute ziarnoCzyli wkład chrześcijaństwa w cywilizację europejską.   Ferus   2024-02-11
Zbiorowe zmartwychwstanie, czyli jednak Halloween   Kruk   2015-04-09
Zderzenie cywilizacji czy zderzenie idei?     Koraszewski   2015-09-06
Zwrot, który zmienił świat   Koraszewski   2016-07-01
Świadkowie Jehowy i odmowatransfuzji krwi dla dziecka   Coyne   2014-09-07
Pytanie bez odpowiedzi   Łukaszewski   2021-10-18
Wierzę w Boga Ojca   Koraszewski   2016-09-09
Agnostyk czy ateista?   Koraszewski   2013-12-05
Konstytucyjni ateiści   Koraszewski   2013-12-05
Ab ovo   Kruk   2015-02-15
Abraham aresztowany po próbie złożenia ofiary z syna   Swidler   2014-09-29
Absolwent teologii mówi o naszej rzekomej potrzebie dalszych studiów teologicznych zanim zaczniemy krytykować religię   Coyne   2015-06-12
Absurdalna awersja wierzących do ateizmu   Ferus   2021-11-07
Afrykańska ateistka ujawnia, dlaczego się ukrywa   Igwe   2016-01-21
Afrykański eksport starego chrześcijańskiego barbarzyństwa   Igwe   2014-09-16

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk