Prawda

Sobota, 27 kwietnia 2024 - 15:40

« Poprzedni Następny »


Zamordowanie francuskiego nauczyciela i sprawa terminologii używanej przez media


Seth J. Frantzman 2020-10-26

Dlaczego media skupiają uwagę na mordercy zamiast na ofiarach?(zdjęcie: CHARLES PLATIAU / REUTERS)

Dlaczego media skupiają uwagę na mordercy zamiast na ofiarach?

(zdjęcie: CHARLES PLATIAU / REUTERS)



Francuski nauczyciel, Samuel Paty, został zamordowany w Paryżu w piątek w brutalnym ataku religijnego ekstremisty, którego obrał go za cel po usłyszeniu pogłosek, że pokazał w swojej klasie wizerunki, które napastnik uważał za bluźniercze.

 

To zabójstwo było jednym z wielu mordów jakie miały miejsce we Francji w ostatnich latach, gdzie gazety, duchowni i inni byli celem ataków motywowanych islamizmem ekstremistów. To ostatnie morderstwo wywołało kontrowersje online na temat tego, jak o nim informowano, szczególnie, jakich słów używano w tytułach, które zazwyczaj wydawały się skupiać na mordercy zamiast na ofierze.


Według France24, Samuel Paty uczył swoich uczniów o wolności słowa i posłużył się  przykładem kontrowersji w sprawie karykatur “Charlie Hebdo”, magazynu satyrycznego w którym pokazywano wizerunki proroka Mahometa. Ojciec jednej z uczennic rozpoczął w mediach społecznościowych kampanię przeciwko nauczycielowi.

 

Osiemnastolatek z Czeczenii, który wraz z rodzicami otrzymał azyl we Francji ponad dziesięć lat temu, pojechał do szkoły i polował tam na nauczyciela. Sprawca, nazwany “Abdullakh A.”, został następnie zastrzelony przez policję.  

 

Tytuł artykułu “New York Times” o tym zdarzeniu brzmiał pierwotnie: “Francuska policja strzela i zabija mężczyznę po śmiertelnym ataku nożem na ulicy”.  

 

Wielu ludzi zrobiło zrzut z ekranu tego nagłówka i twierdziło, że skupia się on bardziej na fakcie zastrzelenia sprawcy przez policję niż na brutalnym ataku. Inni wskazywali, że podczas gdy tytuł w wydaniu online koncentrował uwagę na strzelaniu przez policję, w drukowanej wersji tytuł brzmiał: “mężczyzna zabija nauczyciela na przedmieściu Paryża, obcinając mu głowę”.  

 

Dyskusja skupiała się wokół tego, jak bardzo ten tytuł przypominał wieloletnie, stronnicze relacjonowanie z Izraela, gdzie morderstwa często “łagodzono” w tytułach lub uwaga kierowała się na izraelskie siły bezpieczeństwa zabijające terrorystę. Te dyskusje wywołują wiele pytań o to, jak media manipulują w relacjach o terroryzmie.  

 

Częste użycie określenia takiego jak “bojownicy” zamazuje fakt, że są to na ogół brutalni mordercy. Terminologia taka jak “terrorysta” lub “agresywny ekstremista” używana jest tylko w opisie pewnych ataków.

 

Są pytania o to, jak przedstawia się ofiary i same ataki, niektóre ataki przedstawiane są w formie bezosobowej, jako “wybuchy”, które „wysadzają autobusy w powietrze”, zamiast wskazania osób i organizacji odpowiedzialnych za zamach. Te pytania są ważne, ponieważ media często używają odmiennych określeń, kiedy opisują różne rodzaje zamachów.

 

Na przykład, staranowanie samochodem w Charlottesville w 2017 roku zostało opisane jako popełnione przez “białego nacjonalistę, który zabił kobietę taranując tłum samochodem”, a w tytule nazwano go „białym suprematystą”.

 

We wrześniu 2020 roku podczas wymiany ognia z policją zginął w Kalifornii mężczyzna. Tytuł brzmiał: “Biały suprematysta zabity podczas strzelaniny”.

 

Są także pytania o religijną i polityczną motywację. Niedawny raport (z czerwca) z Center for Strategic and International Studies (CSIS) informuje, że “przemoc ze strony skrajnie prawicowych grup i osób wyłoniła się jako jedno z najbardziej niebezpiecznych zagrożeń terrorystycznych, przed jakimi stoją służby porządku publicznego USA”.   

 

Duże media używają czasami rozdzielenia określeń “dżihadyści i skrajnie prawicowi ekstremiści”, by opisać grupy ekstremistów, które używają przemocy, bez zastanawiania się i bez wyjaśnienia, dlaczego “dżihadyści” nie są definiowani jako “skrajna prawica”.  

 

W artykule w “New York Times” z lutego 2017 roku argumentowano, że “mówienie ‘radykalny islamski terroryzm’ nie wystarcza”.

 

Autor, Richard Stengel, który jest zwolennikiem używania bardziej ogólnych określeń, takich jak “pełen przemocy ekstremizm”, zauważył, że w latach administracji Obamy, jej przedstawiciele celowo unikali słów, które mogą wiązać zamach z religią.  

 

Różne kraje, podobnie jak różne media, używają różnych terminów. To prowadzi do pytań o to, jak doniesienia medialne mogą minimalizować powagę przestępstw lub łagodzić opisy zamachów. To tonowanie działa na obie strony. W jednych krajach używa się słowa „zneutralizowany” na opisanie zabicia domniemanego “terrorysty”, w innych nie. Jedne media używają określeń takich jak “dżihadysta” i “islamista”, a inne nie.  

 

Często nie ma wiele informacji o rzeczywistych motywach samych morderców. Na przykład, obcięcie głowy nauczycielowi w Paryżu jest związane z wieloma innymi dekapitacjami, co jest metodą używaną przez religijnych ekstremistów zabijania ludzi, których określają jako “kuffar” czyli niewierni i których uważają za podludzi. To znaczy, że ta metoda (w ich pojęciu – „egzekucja”), jest związana z naturą tego, co uważają za „zbrodnię” bluźnierstwa.

 

W 2016 roku dwaj zwolennicy ISIS również obcięli głowę księdzu we Francji, w kościele. Ignorowanie oczywistego związku między licznymi dekapitacjami lub deklarowanymi celami ich ataków oznacza ignorowanie tego, co próbują zrobić: narzucić swoje ekstremistyczne przekonania religijne na całe społeczeństwo. To dlatego w Tuluzie w 2012 roku zaatakowali żydowską szkołę i w 2015 roku ta sama grupa, która zaatakowała “Charlie Hebdo”, zaatakowała także koszerny supermarket.

 

Nie jest przypadkiem, że za cel obierani są Żydzi, ponieważ nienawiść do Żydów jest częścią ideologii nienawiści do “kuffar”, jak również poparcia dla ISIS i nietolerancji głoszonej przez ekstremistów, która motywuje morderców. Media nie zajmują się szeroko tą narracją, bo wolą prostą opowieść o jakimś mężczyźnie, który został zradykalizowany, zabił kogoś i został zastrzelony przez policję – koniec sprawy.  

 

Problem z takimi relacjami polega na tym, że jest to jak gdyby relacjonowano historię linczów na Południu USA przez Ku Klux Klan jako serię “ekstremistycznych” zabójstw “przypadkowych ludzi”.

 

Na przykład, prezydent USA, Barack Obama, opisał zamach z 2015 roku na koszerny supermarket jako “banda pełnych przemocy, brutalnych fanatyków, którzy obcinają ludziom głowy lub losowo strzelają do jakiejś przypadkowej grupy ludzi w delikatesach w Paryżu”.

 

Nie było to jednak przypadkowe. Określenie systematycznego mordowania Afro-Amerykanów przez KKK jako “przypadkowe” zgubiłoby naturę prowadzonej kampanii terroru. KKK wyszukiwał konkretne cele, by szerzyć strach, nie zaś przypadkowych ludzi. Ta sama idea leży u podstaw takich zabójstw jak zamordowanie tego nauczyciela.

 

To prowadzi do pytania, czy nazywanie KKK “pełnymi przemocy ekstremistami” byłoby lepsze niż informowanie o dążeniach tego ruchy do białej supremacji. Określenie „religijny suprematysta” jest niesłychanie rzadko używane do opisania zamachów terrorystycznych w miejscach takich jak Francja, ale u podstaw dekapitacji leży dążenie skrajnie prawicowych, religijnych fanatyków do supremacji właśnie.

 

Skupianie uwagi na końcowym wyniku, takim jak zastrzelenie sprawcy przez policję, przesuwa całą uwagę z ofiary na sprawcę i pomija kwestię motywów i ideologii.

 

Dwadzieścia lat po ogłoszeniu przez USA globalnej wojny z terrorem rządy i media nadal borykają się z problemem, jak zdefiniować tego rodzaju ataki.

 

French teacher’s murder brings mediaterminology into spotlight - analysis 

Jerusalem Post, 18 października 2020

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2592 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Wstydliwa (dla UNESCO) sprawa uchodźców   Julius   2014-06-23
“New York Times” i Izrael   Ini   2014-06-25
Pora przestać infantylizować Palestyńczyków   Johnson   2014-06-27
Chiny zwalczają terror; świat krytykuje Izrael     2014-06-29
Imieniny Semantyki   Kruk   2014-07-05
Amerykanie odchodzą z Afganistanu, kto przychodzi?   Pant   2014-07-06
Potępienie zamordowania Mohammeda Abu Khdeira     2014-07-07
Moralność jest poza dyskusją   Bellerose   2014-07-08
Dlaczego znowu walczymy z Gazą?   Horovitz   2014-07-10
ONZ dodaje ISIS do Rady Praw Człowieka     2014-07-11
BBC i bezstronność   Ridley   2014-07-13
Europa przybliża się do eliminacji burki   Chesler   2014-07-14
Zamiana ról Dawida i Goliata     2014-07-16
Co robi izraelski pilot nad Gazą?   Nirenstein   2014-07-17
Zawsze nazywajcie zabitych “niewinnymi cywilami”     2014-07-18
Świat arabski traci cierpliwość     2014-07-19
Dlaczego?   Smuga-Otto   2014-07-19
Pociski izraelskie i schrony w Gazie   Al-Mulhim   2014-07-20
Ambasador Izraela mówi w ONZ   Prosor   2014-07-21
Fakty o bitwie w Shejaiya   Levick   2014-07-24
Na równiach pochyłych   Ridley   2014-07-25
Cierpienie palestyńskie   Karsh   2014-07-29
Izrael, Bliski Wschód i dysonans poznawczy   Harris   2014-08-02
Powody, by obawiać się Eboli   Ridley   2014-08-15
Komu nie sprzeda broni Wielka Brytania?   Greenfield   2014-08-19
Ognisko   Kruk   2014-08-21
Powody do radości   Ridley   2014-08-22
Chcesz zmniejszyć zanieczyszczeniewalcz z biedą   Lomborg   2014-08-24
Zdobywanie wyżyn moralnych jest zabawą przegranych   Greenfield   2014-08-25
Killer app w Jerozolimie   Boteach   2014-08-26
Pieniądze ONZ płyną do terrorystów   Ehrenfeld   2014-08-27
Listek figowy na łonie okonia   Koraszewski   2014-08-29
Chów wsobny elit   Azad   2014-09-02
Stan globalnej wioski   Koraszewski   2014-09-03
Spróbujcie wolnej przedsiębiorczości w Europie   Ridley   2014-09-04
Człowieczeństwo okaleczone   Valdary   2014-09-06
Muzułmańskie gwałty pod parasolem politycznej poprawności   Lindenberg   2014-09-07
Śmiercionośny dom izraelski uderza ponownie   Greenfield   2014-09-08
Dlaczego myślimy to, co myślimy?   Koraszewski   2014-09-12
Stare antypatie nie giną   Honig   2014-09-15
Turecka “hakawati” w Lewancie   Bekdil   2014-09-17
Ekonomia, głupcze? Owszem, ale jaka?   Koraszewski   2014-09-17
Amerykański negocjator i duże pieniądze z Kataru   Smith   2014-09-22
Więzień sumienia   Koraszewski   2014-09-25
Jazydzi i chrześcijanie obwiniają Obamę   Charbel   2014-09-27
Chodząc wśród duchów Hiroszimy   Boteach   2014-09-28
Pomieszanie z poplątaniem   Tsalic   2014-09-30
Kim są niewidzialne kobiety, które przystępują do ISIS?   Ahmed   2014-10-02
Nigeryjski książę o imieniu Islam   Greenfield   2014-10-04
Jak belgijscy sceptycy popełniali masowe samobójstwo   Bonneux   2014-10-04
Mordowanie więźniów politycznych Iranu   Paveh   2014-10-05
Komu w którym uchu dzwoni?   Koraszewski   2014-10-07
Skąd my to znamy?   Koraszewski   2014-10-09
Akuszerka i powrót do pytania o dobro i zło   Koraszewski   2014-10-11
Usuńcie Izrael z tej mapy!   Toameh   2014-10-13
Mój dziadek nie chciał być palestyńskim uchodźcą   Deek   2014-10-15
Czy można uratować liberalizm przed nim samym?   Harris   2014-10-15
Malala – nagroda Nobla, która przeraża talibów   Nirenstein   2014-10-16
O mechanizmie zniesławiania   Harris   2014-10-16
Czy Turcja powinna być w NATO?   Dershowitz   2014-10-18
Pszczoły i pestycydy   Ridley   2014-10-21
O Krymie, prawie międzynarodowym i Zachodnim Brzegu   Kontorovich   2014-10-22
Pokój, ale kiedy?   Landes   2014-10-23
Hashtag Nikab   Chesler   2014-10-24
Ebola – w poszukiwaniu strategii   Ridley   2014-10-27
Żyć z sensem   Kruk   2014-10-29
Nieoczekiwane konsekwencje pobożnych życzeń   Kemp   2014-11-01
Tańsza ropa to dobra wiadomość   Ridley   2014-11-01
Stop dziecięcej intifadzie!   Toameh   2014-11-03
Ewolucja duszy człowieka   Kruk   2014-11-06
Czym zajmuje się WHO?   Ridley   2014-11-09
Wojna Egiptu z terroryzmem: podwójne standardy świata   Toameh   2014-11-10
Nieznośna lekkość feminizmu   Greenfield   2014-11-14
Najlepsza inwestycja w czynienie dobra na świecie   Lomborg   2014-11-17
Dlaczego Gaza nie jest zdalnie okupowana   Kontorovich   2014-11-22
Uwagi o dyskuterach i kaczkach dziennikarskich   Koraszewski   2014-11-28
Opowieść o dwóch Zielonych Liniach   Kontorovich   2014-11-30
Kolumb nie odkrył Ameryki   Al-Mulhim   2014-12-06
Dobra wola Romson nie pomaga biednym   Lomborg   2014-12-07
Dumni Palestyńczycy muszą prowadzić walkę o zreformowanie UNRWA   Eid   2014-12-08
Czy Putin spotka się z kalifem w Jałcie?   Koraszewski   2014-12-09
Reguły? W walce na noże?!     2014-12-11
Legalność izraelskiego projektu ustawy o państwie narodowym   Kontorovich   2014-12-13
Organizacja Narodów Zjednoczonych potrzebuje strategii   Lomborg   2014-12-14
Listy z naszego sadu - rok w sieci   Koraszewski   2014-12-15
O historii, mitach i narracjach   Corwin   2014-12-16
Mruczanych świąt   Hili   2014-12-24
Pięć łamigłówek o okupacji i osiedlach   Kontorovich   2014-12-27
Poligamia napędza przemoc   Ridley   2014-12-28
Jestem amerykańskim gejem...   Boteach   2014-12-30
Turcja i UE: Kodak Moment   Bekdil   2015-01-01
Czy walczyć z wiatrakami?   Koraszewski   2015-01-02
Rewidowanie rewizjonistycznej historii   Tsalic   2015-01-06
Islamski Deng Xiaoping?   Koraszewski   2015-01-07
Nie ma sprawiedliwości, nie ma pokoju   Lumish   2015-01-12
Rozpoczynają się cyfrowe rządy   Ridley   2015-01-16
10 lat klepto-dyktatury Mahmouda Abbasa   Boteach   2015-01-20
Oznakować żywności, która zawiera… DNA!   Coyne   2015-01-21
Izrael, Palestyna i Międzynarodowy Trybunał Karny   Kontorovich   2015-01-22
Uprawy GMO: spór naukowy rozstrzygnięty   Ridley   2015-01-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk