Prawda

Niedziela, 28 kwietnia 2024 - 16:02

« Poprzedni Następny »


Miecz Damoklesa nad wolną myślą w Egipcie (i gdzie indziej)


Alberto M. Fernandez 2021-10-25

Egipski badacz Ahmad Abdou Maher
Egipski badacz Ahmad Abdou Maher

Wyobraź sobie, że żyjesz publicznym życiem, z pisaniem i mówieniem na drażliwe tematy i nieustannie musisz oglądać się przez ramię, zastanawiając się, czy nie posunąłeś się zbyt daleko, czy nie ubodłeś jakiejś świętej krowy lub czy nie obraziłeś albo ściągnąłeś uwagę tych, którzy mają władzę lub chcą cię prześladować. To jest rzeczywistość dla intelektualistów i myślicieli w znacznej części arabskiego i muzułmańskiego świata (a także narastająca rzeczywistość na Zachodzie).

Sytuacja jest różna w różnych miejscach. Dzisiaj jest więcej otwartej przestrzeni intelektualnej, więcej tolerancji w kraju takim jak Arabia Saudyjska niż było w przeszłości. W miejscach znanych z szerokich wolnych przestrzeni, takich jak Liban, tolerancja wydaje się kurczyć. To z pewnością zdarzyło się w Turcji Erdoğana.


Pewne kraje od dziesięcioleci mają problemy z wolnomyślicielami. Dziesięciolecia temu słynni egipscy pisarze, tacy jak Naguib Mahfouz i Taha Hussein poczuli bicz cenzorów. W 1985 roku, Al-Azhar, wiodące źródło władzy religijnej Egiptu i świata sunnickich muzułmanów, dał zielone światło dla egzekucji w Sudanie liberalnego islamskiego intelektualisty, Mahmuda Muhammada Tahy, osądzając go jako apostatę i uznając rozlanie jego krwi za legalne[1]. Artykuł 98(f) kodeksu karnego Egiptu penalizuje “zniesławianie religii”, subiektywne określenie, którego używa się głównie przeciwko mniejszości koptyjskich chrześcijan, ale także przeciwko liberalnym, heterodoksyjnym lub świeckim muzułmanom.   


Jedna taka sprawa doprowadziła obecnie do procesu Ahmeda Abdo Muhammada Mahera przed Sądem ds. Wykroczeń Zagrażających Bezpieczeństwu Państwa  w środę, 20 października 2021 r., zgodnie z Ustawą Wyjątkową.[2] Jest on oskarżony o obrazę islamskiej religii i propagowanie ekstremistycznych idei z zamiarem wywołania buntu. Stoi przed sądem, ponieważ napisał i opublikował książkę Wprowadzanie Ummy w błąd przez Fiqh [jurysprudencję] imamów, którą, jak na ironię, opublikowało i nadal sprzedaje rządowe wydawnictwo "Dar El-Maaref."[3] Rozprawa będzie kontynuowana 3 listopada 2021 r. Na wstępnej rozprawie obrona skupiła się na braku pogardy oskarżonego do religii i na tym, że jego krytyka dotyczyła wyłącznie religijnej wykładni prawa, która prowadzi do terroryzmu.


Wydawałoby się, że 77-letni Maher ma życiorys, który powinien dać mu jakiś immunitet. Popiera rząd prezydenta Al-Sisiego i jest wojskowym weteranem, który doszedł do rangi generała brygady przed emeryturą w 1988 r. Jak na ironię wśród jego zadań było zwalczanie religijnego ekstremizmu w armii. Został prawnikiem i przez 22 lata był kaznodzieją w meczecie (obie pozycje wymagają rządowej aprobaty). Jest autorem 13 książek, występował w setkach rządowych i prorządowych programów telewizyjnych, ma setki artykułów w gazetach i mnóstwo wideo na YouTube.


W sumie, Maher robi wrażenie szczerze religijnego człowieka, którego niepokoi ekstremizm i który gorliwie propaguje wizję islamu, jaką uważa za wystarczająco tolerancyjną, by odpowiadała młodym ludziom.[4] Chociaż nie jest krytykiem reżimu, był wystarczająco odważny, by ostro krytykować Al-Azhar w 2017 r. po tym, jak ISIS zaatakowało dwa kościoły egipskich Koptów, ostrzegając, że Al-Azhar "został przejęty przez salafizm i wahabizm” i że jego „zdeprawowane i zbrodnicze prawoznawstwo” uczy nienawiści wobec chrześcijan i Żydów.[5] W wystąpieniu telewizyjnym w 2016 r. opisał tradycyjne islamskie prawoznawstwo jako “idiotyzm i szaleństwo".[6] Walka Mahera z Al-Azhar i przeciwko temu, co widzi jako istniejącą od stuleci, pełną przemocy, złą interpretację Koranu, trwa od lat i ma długą historię działania na nerwy religijnego establishmentu.[7]


W swoich uwagach Maher szedł dobrze wydeptaną drogą. Krytyka konserwatyzmu Al-Azhar nie jest nowa i były, i nadal są szkoły islamskich reformatorów, którzy czczą Koran, ale widzą źródło kłopotów islamu w skostniałych ponoć interpretacjach bożych objawień skodyfikowanych stulecia temu w szkołach fiqh i w zmyślonych powiedzeniach proroka. To jest pogląd tak zwanych “koranistycznych” reformatorów[8] i, oczywiście, ma także echa szyickie w koncepcji, że interpretacja ksiąg świętych i powiedzeń proroka wymagają uaktualnienia i oczyszczenia.[9]


Najnowsze kłopoty Mahera zaczęły się w maju 2020 r., kiedy obsesyjnie islamistyczny prawnik, Samir Sabri, zwrócił się do prokuratora generalnego Egiptu i najwyższego prokuratora ds. bezpieczeństwa państwa, oskarżając Mahera o „pogardę dla islamu".[10] Sabri mógł to zrobić, ponieważ egipskie prawo pozwala osobom trzecim inicjować takie procesy, a Sabri jest osławioną postacią i rozpoczął tysiące takich spraw na podstawach moralnych i religijnych przeciwko najrozmaitszym postaciom, włącznie z aktorkami, piosenkarkami, tancerkami wykonującymi taniec brzucha, lalkarzami i pisarzami. Groził podaniem do sądu egipskich organizatorów koncertu Jennifer Lopez z powodu skąpej garderoby tej amerykańskiej piosenkarki-aktorki. Osobliwe pieniackie sukcesy Sabriego i jego dziedzina specjalizacji zarobiły mu nawet na profil w „New York Timesie” w 2018 r.[11]


W oskarżeniu Sabri opisał Mahera jako człowieka, “który okazuje nienawiść do sunnitów w szczególności, a do muzułmanów w ogólności”. Maher “walczy z islamem i prześladuje muzułmanów w sprawie ich religii”, wśród jego występków była sprzeczka z Al-Azhar, kiedy kwestionował liczbę radykałów wyprodukowanych przez tę instytucję i wzywał Al-Azhar, by przeprosił za przemoc wczesnych islamskich podbojów. Wśród innych występków Mahera było kwestionowanie poszczenia w ramadan lub twierdzenie, że islamska historia i religia są “splamione zabobonami, mitami, intrygami i kłamstwami, które charakteryzują większość pism historyków”. Ze swej strony, Maher publicznie apelował o poparcie egipskiego prezydenta jako kolegi-wojskowego weterana.[12]


Chociaż Egipt za Al-Sisiego jak najbardziej rozgrywa reformistyczną i oświeconą kartę przed Zachodem, rzeczywistość w Egipcie jest bardziej skomplikowana. Choć reżim jest ostro przeciwny organizacji Bractwa Muzułmańskiego, jest gotowy na pozwolenie, by działały “zaaprobowane” formy religijnego ekstremizmu, szerzone przez pewne grupy, jak również, by działało moralne terroryzowanie przez ludzi takich jak Sabri. W ten sposób państwo może hamować lub rozpętywać uczucia religijne, kiedy uważa to za najlepsze dla osiągnięcia swoich celów – utrzymania kontroli i umocnienia się u władzy. Wysyła także wyraźny komunikat do tych (liberałów, chrześcijan, niezadowolonych umiarkowanych), że “my” (państwo) jesteśmy jedyną instytucją, która stoi między wami a mściwym islamistycznym odwetem.  


Oczywiście, egipskie władze nie mylą się, że islam ma siłę, wielu lub większość Egipcjan jest pobożna i to jest rzeczywistość, którą trzeba uznać. Zachodniej dyplomacji łatwo jest krytykować i wymagać większej tolerancji, ale jest to może trudniejsze dzisiaj niż w przeszłości. Egipcjanie, którzy znają Zachód, mogą zauważyć, że Zachód, szczególnie Stany Zjednoczone, ma własne, mnożące się święte krowy, choć nie są one religijne (tradycyjne chrześcijaństwo jest jednym z najbezpieczniejszych obiektów szyderstwa elit na Zachodzie). 


Autorytarny Egipt i demokratyczna Ameryka nie są tym samym, ale wojny kulturowe i kultura anulowania na Zachodzie z ich dogmatycznymi stanowiskami i coraz bardziej wydłużającą się listą spraw związanych z gender, rasą i polityką, nie są nieznane na Wschodzie. Nasz wizerunek  wzorów wolnej myśli wygląda dzisiaj znacznie chwiejniej. Ameryka ma własnych samozwańczych inkwizytorów, którzy wyszukują naruszenia reguł o gender i zaimkach, obalają pomniki i piszą na nowo historię, bezlitośnie narzucając najnowszy, modny konformizm, karząc heretyków i usuwając ich z życia publicznego z zapałem i poczuciem celu, które napełniłyby dumą Samira Sabriego.


*Alberto M. Fernandez jest wiceprezesem MEMRI.

 


[1] See MEMRI Daily Brief No. 47, Remembering A Radical Reformer: The Legacy Of Mahmud Muhammad Taha, June 11, 2015.

[2] Anahwa, October 19, 2021.

[3] Youtube, September 7, 2021.

[4] See MEMRI TV clip no. 8473 Egyptian Researcher Ahmad Abdou Maher: Young People Are Becoming Atheists Because They Are Faced With Religious Texts That Include Unscientific 'Facts', November 16, 2020.

[5] See MEMRI TV clip no. 5999, Following Church Bombings, Egyptian Researcher Ahmad Abdou Maher Slams Al-Azhar Teachings: Vile Deformed Jurisprudence, April 12, 2017.

[6] See MEMRI TV clip no. 5669, Egyptian Researcher Ahmad Abdou Maher Criticizes Ancient Islamic Jurisprudence: "Idiocy and Insanity", August 26, 2016.

[7] Raseef22, October 31, 2018.

[8] Arabicpost, December 11, 2017.

[9] Ahmedabdomaher, accessed October 20, 2021.

[10] Alwafd news, May 9, 2020

[11] Nytimes, January 12, 2018.

[12] Youtube, October 17, 2021.


MEMRI, Daily Brief, nr 328, 20 października 2021

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2592 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Wstydliwa (dla UNESCO) sprawa uchodźców   Julius   2014-06-23
“New York Times” i Izrael   Ini   2014-06-25
Pora przestać infantylizować Palestyńczyków   Johnson   2014-06-27
Chiny zwalczają terror; świat krytykuje Izrael     2014-06-29
Imieniny Semantyki   Kruk   2014-07-05
Amerykanie odchodzą z Afganistanu, kto przychodzi?   Pant   2014-07-06
Potępienie zamordowania Mohammeda Abu Khdeira     2014-07-07
Moralność jest poza dyskusją   Bellerose   2014-07-08
Dlaczego znowu walczymy z Gazą?   Horovitz   2014-07-10
ONZ dodaje ISIS do Rady Praw Człowieka     2014-07-11
BBC i bezstronność   Ridley   2014-07-13
Europa przybliża się do eliminacji burki   Chesler   2014-07-14
Zamiana ról Dawida i Goliata     2014-07-16
Co robi izraelski pilot nad Gazą?   Nirenstein   2014-07-17
Zawsze nazywajcie zabitych “niewinnymi cywilami”     2014-07-18
Świat arabski traci cierpliwość     2014-07-19
Dlaczego?   Smuga-Otto   2014-07-19
Pociski izraelskie i schrony w Gazie   Al-Mulhim   2014-07-20
Ambasador Izraela mówi w ONZ   Prosor   2014-07-21
Fakty o bitwie w Shejaiya   Levick   2014-07-24
Na równiach pochyłych   Ridley   2014-07-25
Cierpienie palestyńskie   Karsh   2014-07-29
Izrael, Bliski Wschód i dysonans poznawczy   Harris   2014-08-02
Powody, by obawiać się Eboli   Ridley   2014-08-15
Komu nie sprzeda broni Wielka Brytania?   Greenfield   2014-08-19
Ognisko   Kruk   2014-08-21
Powody do radości   Ridley   2014-08-22
Chcesz zmniejszyć zanieczyszczeniewalcz z biedą   Lomborg   2014-08-24
Zdobywanie wyżyn moralnych jest zabawą przegranych   Greenfield   2014-08-25
Killer app w Jerozolimie   Boteach   2014-08-26
Pieniądze ONZ płyną do terrorystów   Ehrenfeld   2014-08-27
Listek figowy na łonie okonia   Koraszewski   2014-08-29
Chów wsobny elit   Azad   2014-09-02
Stan globalnej wioski   Koraszewski   2014-09-03
Spróbujcie wolnej przedsiębiorczości w Europie   Ridley   2014-09-04
Człowieczeństwo okaleczone   Valdary   2014-09-06
Muzułmańskie gwałty pod parasolem politycznej poprawności   Lindenberg   2014-09-07
Śmiercionośny dom izraelski uderza ponownie   Greenfield   2014-09-08
Dlaczego myślimy to, co myślimy?   Koraszewski   2014-09-12
Stare antypatie nie giną   Honig   2014-09-15
Turecka “hakawati” w Lewancie   Bekdil   2014-09-17
Ekonomia, głupcze? Owszem, ale jaka?   Koraszewski   2014-09-17
Amerykański negocjator i duże pieniądze z Kataru   Smith   2014-09-22
Więzień sumienia   Koraszewski   2014-09-25
Jazydzi i chrześcijanie obwiniają Obamę   Charbel   2014-09-27
Chodząc wśród duchów Hiroszimy   Boteach   2014-09-28
Pomieszanie z poplątaniem   Tsalic   2014-09-30
Kim są niewidzialne kobiety, które przystępują do ISIS?   Ahmed   2014-10-02
Nigeryjski książę o imieniu Islam   Greenfield   2014-10-04
Jak belgijscy sceptycy popełniali masowe samobójstwo   Bonneux   2014-10-04
Mordowanie więźniów politycznych Iranu   Paveh   2014-10-05
Komu w którym uchu dzwoni?   Koraszewski   2014-10-07
Skąd my to znamy?   Koraszewski   2014-10-09
Akuszerka i powrót do pytania o dobro i zło   Koraszewski   2014-10-11
Usuńcie Izrael z tej mapy!   Toameh   2014-10-13
Mój dziadek nie chciał być palestyńskim uchodźcą   Deek   2014-10-15
Czy można uratować liberalizm przed nim samym?   Harris   2014-10-15
Malala – nagroda Nobla, która przeraża talibów   Nirenstein   2014-10-16
O mechanizmie zniesławiania   Harris   2014-10-16
Czy Turcja powinna być w NATO?   Dershowitz   2014-10-18
Pszczoły i pestycydy   Ridley   2014-10-21
O Krymie, prawie międzynarodowym i Zachodnim Brzegu   Kontorovich   2014-10-22
Pokój, ale kiedy?   Landes   2014-10-23
Hashtag Nikab   Chesler   2014-10-24
Ebola – w poszukiwaniu strategii   Ridley   2014-10-27
Żyć z sensem   Kruk   2014-10-29
Nieoczekiwane konsekwencje pobożnych życzeń   Kemp   2014-11-01
Tańsza ropa to dobra wiadomość   Ridley   2014-11-01
Stop dziecięcej intifadzie!   Toameh   2014-11-03
Ewolucja duszy człowieka   Kruk   2014-11-06
Czym zajmuje się WHO?   Ridley   2014-11-09
Wojna Egiptu z terroryzmem: podwójne standardy świata   Toameh   2014-11-10
Nieznośna lekkość feminizmu   Greenfield   2014-11-14
Najlepsza inwestycja w czynienie dobra na świecie   Lomborg   2014-11-17
Dlaczego Gaza nie jest zdalnie okupowana   Kontorovich   2014-11-22
Uwagi o dyskuterach i kaczkach dziennikarskich   Koraszewski   2014-11-28
Opowieść o dwóch Zielonych Liniach   Kontorovich   2014-11-30
Kolumb nie odkrył Ameryki   Al-Mulhim   2014-12-06
Dobra wola Romson nie pomaga biednym   Lomborg   2014-12-07
Dumni Palestyńczycy muszą prowadzić walkę o zreformowanie UNRWA   Eid   2014-12-08
Czy Putin spotka się z kalifem w Jałcie?   Koraszewski   2014-12-09
Reguły? W walce na noże?!     2014-12-11
Legalność izraelskiego projektu ustawy o państwie narodowym   Kontorovich   2014-12-13
Organizacja Narodów Zjednoczonych potrzebuje strategii   Lomborg   2014-12-14
Listy z naszego sadu - rok w sieci   Koraszewski   2014-12-15
O historii, mitach i narracjach   Corwin   2014-12-16
Mruczanych świąt   Hili   2014-12-24
Pięć łamigłówek o okupacji i osiedlach   Kontorovich   2014-12-27
Poligamia napędza przemoc   Ridley   2014-12-28
Jestem amerykańskim gejem...   Boteach   2014-12-30
Turcja i UE: Kodak Moment   Bekdil   2015-01-01
Czy walczyć z wiatrakami?   Koraszewski   2015-01-02
Rewidowanie rewizjonistycznej historii   Tsalic   2015-01-06
Islamski Deng Xiaoping?   Koraszewski   2015-01-07
Nie ma sprawiedliwości, nie ma pokoju   Lumish   2015-01-12
Rozpoczynają się cyfrowe rządy   Ridley   2015-01-16
10 lat klepto-dyktatury Mahmouda Abbasa   Boteach   2015-01-20
Oznakować żywności, która zawiera… DNA!   Coyne   2015-01-21
Izrael, Palestyna i Międzynarodowy Trybunał Karny   Kontorovich   2015-01-22
Uprawy GMO: spór naukowy rozstrzygnięty   Ridley   2015-01-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk