Prawda

Poniedziałek, 13 maja 2024 - 17:35

« Poprzedni Następny »


Miecz Damoklesa nad wolną myślą w Egipcie (i gdzie indziej)


Alberto M. Fernandez 2021-10-25

Egipski badacz Ahmad Abdou Maher
Egipski badacz Ahmad Abdou Maher

Wyobraź sobie, że żyjesz publicznym życiem, z pisaniem i mówieniem na drażliwe tematy i nieustannie musisz oglądać się przez ramię, zastanawiając się, czy nie posunąłeś się zbyt daleko, czy nie ubodłeś jakiejś świętej krowy lub czy nie obraziłeś albo ściągnąłeś uwagę tych, którzy mają władzę lub chcą cię prześladować. To jest rzeczywistość dla intelektualistów i myślicieli w znacznej części arabskiego i muzułmańskiego świata (a także narastająca rzeczywistość na Zachodzie).

Sytuacja jest różna w różnych miejscach. Dzisiaj jest więcej otwartej przestrzeni intelektualnej, więcej tolerancji w kraju takim jak Arabia Saudyjska niż było w przeszłości. W miejscach znanych z szerokich wolnych przestrzeni, takich jak Liban, tolerancja wydaje się kurczyć. To z pewnością zdarzyło się w Turcji Erdoğana.


Pewne kraje od dziesięcioleci mają problemy z wolnomyślicielami. Dziesięciolecia temu słynni egipscy pisarze, tacy jak Naguib Mahfouz i Taha Hussein poczuli bicz cenzorów. W 1985 roku, Al-Azhar, wiodące źródło władzy religijnej Egiptu i świata sunnickich muzułmanów, dał zielone światło dla egzekucji w Sudanie liberalnego islamskiego intelektualisty, Mahmuda Muhammada Tahy, osądzając go jako apostatę i uznając rozlanie jego krwi za legalne[1]. Artykuł 98(f) kodeksu karnego Egiptu penalizuje “zniesławianie religii”, subiektywne określenie, którego używa się głównie przeciwko mniejszości koptyjskich chrześcijan, ale także przeciwko liberalnym, heterodoksyjnym lub świeckim muzułmanom.   


Jedna taka sprawa doprowadziła obecnie do procesu Ahmeda Abdo Muhammada Mahera przed Sądem ds. Wykroczeń Zagrażających Bezpieczeństwu Państwa  w środę, 20 października 2021 r., zgodnie z Ustawą Wyjątkową.[2] Jest on oskarżony o obrazę islamskiej religii i propagowanie ekstremistycznych idei z zamiarem wywołania buntu. Stoi przed sądem, ponieważ napisał i opublikował książkę Wprowadzanie Ummy w błąd przez Fiqh [jurysprudencję] imamów, którą, jak na ironię, opublikowało i nadal sprzedaje rządowe wydawnictwo "Dar El-Maaref."[3] Rozprawa będzie kontynuowana 3 listopada 2021 r. Na wstępnej rozprawie obrona skupiła się na braku pogardy oskarżonego do religii i na tym, że jego krytyka dotyczyła wyłącznie religijnej wykładni prawa, która prowadzi do terroryzmu.


Wydawałoby się, że 77-letni Maher ma życiorys, który powinien dać mu jakiś immunitet. Popiera rząd prezydenta Al-Sisiego i jest wojskowym weteranem, który doszedł do rangi generała brygady przed emeryturą w 1988 r. Jak na ironię wśród jego zadań było zwalczanie religijnego ekstremizmu w armii. Został prawnikiem i przez 22 lata był kaznodzieją w meczecie (obie pozycje wymagają rządowej aprobaty). Jest autorem 13 książek, występował w setkach rządowych i prorządowych programów telewizyjnych, ma setki artykułów w gazetach i mnóstwo wideo na YouTube.


W sumie, Maher robi wrażenie szczerze religijnego człowieka, którego niepokoi ekstremizm i który gorliwie propaguje wizję islamu, jaką uważa za wystarczająco tolerancyjną, by odpowiadała młodym ludziom.[4] Chociaż nie jest krytykiem reżimu, był wystarczająco odważny, by ostro krytykować Al-Azhar w 2017 r. po tym, jak ISIS zaatakowało dwa kościoły egipskich Koptów, ostrzegając, że Al-Azhar "został przejęty przez salafizm i wahabizm” i że jego „zdeprawowane i zbrodnicze prawoznawstwo” uczy nienawiści wobec chrześcijan i Żydów.[5] W wystąpieniu telewizyjnym w 2016 r. opisał tradycyjne islamskie prawoznawstwo jako “idiotyzm i szaleństwo".[6] Walka Mahera z Al-Azhar i przeciwko temu, co widzi jako istniejącą od stuleci, pełną przemocy, złą interpretację Koranu, trwa od lat i ma długą historię działania na nerwy religijnego establishmentu.[7]


W swoich uwagach Maher szedł dobrze wydeptaną drogą. Krytyka konserwatyzmu Al-Azhar nie jest nowa i były, i nadal są szkoły islamskich reformatorów, którzy czczą Koran, ale widzą źródło kłopotów islamu w skostniałych ponoć interpretacjach bożych objawień skodyfikowanych stulecia temu w szkołach fiqh i w zmyślonych powiedzeniach proroka. To jest pogląd tak zwanych “koranistycznych” reformatorów[8] i, oczywiście, ma także echa szyickie w koncepcji, że interpretacja ksiąg świętych i powiedzeń proroka wymagają uaktualnienia i oczyszczenia.[9]


Najnowsze kłopoty Mahera zaczęły się w maju 2020 r., kiedy obsesyjnie islamistyczny prawnik, Samir Sabri, zwrócił się do prokuratora generalnego Egiptu i najwyższego prokuratora ds. bezpieczeństwa państwa, oskarżając Mahera o „pogardę dla islamu".[10] Sabri mógł to zrobić, ponieważ egipskie prawo pozwala osobom trzecim inicjować takie procesy, a Sabri jest osławioną postacią i rozpoczął tysiące takich spraw na podstawach moralnych i religijnych przeciwko najrozmaitszym postaciom, włącznie z aktorkami, piosenkarkami, tancerkami wykonującymi taniec brzucha, lalkarzami i pisarzami. Groził podaniem do sądu egipskich organizatorów koncertu Jennifer Lopez z powodu skąpej garderoby tej amerykańskiej piosenkarki-aktorki. Osobliwe pieniackie sukcesy Sabriego i jego dziedzina specjalizacji zarobiły mu nawet na profil w „New York Timesie” w 2018 r.[11]


W oskarżeniu Sabri opisał Mahera jako człowieka, “który okazuje nienawiść do sunnitów w szczególności, a do muzułmanów w ogólności”. Maher “walczy z islamem i prześladuje muzułmanów w sprawie ich religii”, wśród jego występków była sprzeczka z Al-Azhar, kiedy kwestionował liczbę radykałów wyprodukowanych przez tę instytucję i wzywał Al-Azhar, by przeprosił za przemoc wczesnych islamskich podbojów. Wśród innych występków Mahera było kwestionowanie poszczenia w ramadan lub twierdzenie, że islamska historia i religia są “splamione zabobonami, mitami, intrygami i kłamstwami, które charakteryzują większość pism historyków”. Ze swej strony, Maher publicznie apelował o poparcie egipskiego prezydenta jako kolegi-wojskowego weterana.[12]


Chociaż Egipt za Al-Sisiego jak najbardziej rozgrywa reformistyczną i oświeconą kartę przed Zachodem, rzeczywistość w Egipcie jest bardziej skomplikowana. Choć reżim jest ostro przeciwny organizacji Bractwa Muzułmańskiego, jest gotowy na pozwolenie, by działały “zaaprobowane” formy religijnego ekstremizmu, szerzone przez pewne grupy, jak również, by działało moralne terroryzowanie przez ludzi takich jak Sabri. W ten sposób państwo może hamować lub rozpętywać uczucia religijne, kiedy uważa to za najlepsze dla osiągnięcia swoich celów – utrzymania kontroli i umocnienia się u władzy. Wysyła także wyraźny komunikat do tych (liberałów, chrześcijan, niezadowolonych umiarkowanych), że “my” (państwo) jesteśmy jedyną instytucją, która stoi między wami a mściwym islamistycznym odwetem.  


Oczywiście, egipskie władze nie mylą się, że islam ma siłę, wielu lub większość Egipcjan jest pobożna i to jest rzeczywistość, którą trzeba uznać. Zachodniej dyplomacji łatwo jest krytykować i wymagać większej tolerancji, ale jest to może trudniejsze dzisiaj niż w przeszłości. Egipcjanie, którzy znają Zachód, mogą zauważyć, że Zachód, szczególnie Stany Zjednoczone, ma własne, mnożące się święte krowy, choć nie są one religijne (tradycyjne chrześcijaństwo jest jednym z najbezpieczniejszych obiektów szyderstwa elit na Zachodzie). 


Autorytarny Egipt i demokratyczna Ameryka nie są tym samym, ale wojny kulturowe i kultura anulowania na Zachodzie z ich dogmatycznymi stanowiskami i coraz bardziej wydłużającą się listą spraw związanych z gender, rasą i polityką, nie są nieznane na Wschodzie. Nasz wizerunek  wzorów wolnej myśli wygląda dzisiaj znacznie chwiejniej. Ameryka ma własnych samozwańczych inkwizytorów, którzy wyszukują naruszenia reguł o gender i zaimkach, obalają pomniki i piszą na nowo historię, bezlitośnie narzucając najnowszy, modny konformizm, karząc heretyków i usuwając ich z życia publicznego z zapałem i poczuciem celu, które napełniłyby dumą Samira Sabriego.


*Alberto M. Fernandez jest wiceprezesem MEMRI.

 


[1] See MEMRI Daily Brief No. 47, Remembering A Radical Reformer: The Legacy Of Mahmud Muhammad Taha, June 11, 2015.

[2] Anahwa, October 19, 2021.

[3] Youtube, September 7, 2021.

[4] See MEMRI TV clip no. 8473 Egyptian Researcher Ahmad Abdou Maher: Young People Are Becoming Atheists Because They Are Faced With Religious Texts That Include Unscientific 'Facts', November 16, 2020.

[5] See MEMRI TV clip no. 5999, Following Church Bombings, Egyptian Researcher Ahmad Abdou Maher Slams Al-Azhar Teachings: Vile Deformed Jurisprudence, April 12, 2017.

[6] See MEMRI TV clip no. 5669, Egyptian Researcher Ahmad Abdou Maher Criticizes Ancient Islamic Jurisprudence: "Idiocy and Insanity", August 26, 2016.

[7] Raseef22, October 31, 2018.

[8] Arabicpost, December 11, 2017.

[9] Ahmedabdomaher, accessed October 20, 2021.

[10] Alwafd news, May 9, 2020

[11] Nytimes, January 12, 2018.

[12] Youtube, October 17, 2021.


MEMRI, Daily Brief, nr 328, 20 października 2021

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2603 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Kto, kogo i dlaczego?   Koraszewski   2015-01-25
Kanada wybrała wrażliwość kulturową zamiast zachodniej medycyny   Coyne   2015-01-25
Otwarty list do kosmitów   Ferus   2015-01-26
Rodzina zabija młodą parę   Chesler   2015-01-26
Pochwała cudów   Koraszewski   2015-02-02
Cztery księżniczki i prezydent Obama   Chesler   2015-02-04
Zmieniająca się moralność i Friendship Nine   Coyne   2015-02-04
Kiedy strona przegrana dyktuje warunki   Draiman   2015-02-06
Dlaczego wolność słowa jest fundamentalna     2015-02-06
Islam, lewica i sprawa polska   Mencel   2015-02-07
Alarmująca sprawa klimatycznego panikarstwa   Lomborg   2015-02-17
Brakujący przedmiot nauczania   Ferus   2015-02-18
Prześladowani chrześcijanie organizują się przeciwko ISIS   Chesler   2015-02-18
Którędy do miasta?   Koraszewski   2015-02-22
Dlaczego dobre wiadomości to oksymoron   Gardner   2015-02-24
Czy Biały Dom walczy z terroryzmem?     2015-02-27
Wielka Brytania nadal potrzebuje gazu łupkowego   Ridley   2015-03-02
Wzlot i upadek Baracka Obamy   Frantzman   2015-03-06
Śmierć, która wstrząsnęła Turcją     2015-03-07
Susan Rice i polityzacja ludobójstwa   Boteach   2015-03-09
Kantata o pokoju i inne melodie   Koraszewski   2015-03-10
Kto ma się przystosować w imię tolerancji?   Chesler   2015-03-13
Powrót imperiów - perskie marzenia     2015-03-14
Ponury obraz iluzji Zachodu   Blum   2015-03-16
Badanie australijskie: homeopatia jest bezwartościowa   Coyne   2015-03-18
Więcej żywności z mniejszego areału   Ridley   2015-03-20
Bliźni w świadomości bliźniego   Koraszewski   2015-03-20
Rekord Guinessa w pluciu na demokrację   Koraszewski   2015-03-21
Wywiad z Davidem Keyesem   Harris   2015-03-23
Kiedy słowa zabijają?   Koraszewski   2015-03-25
Pełzający podbój Iraku przez Iran   Al-Rashed   2015-03-27
Dlaczego jestem propalestyński   Bellerose   2015-03-29
Mordowanie ateistów w Bangladeszu   Koraszewski   2015-04-02
ONZ walczy o prawa człowieka     2015-04-03
Czy ktokolwiek chce dyskutować o nagich faktach?   Koraszewski   2015-04-04
Problem z wodą w kranach i w propagandzie    Roth   2015-04-05
BBC jako pomocnik antysemickiego terroryzmu   Johnson   2015-04-06
Ktoś w Białym Domu jest zagubiony   Yemini   2015-04-08
Akademia Sukcesu czyli szkoła, która uczy   Koraszewski   2015-04-11
Reformowanie języka zamiast reformowania społeczeństwa   Coyne   2015-04-13
Nie tyle umowa ramowa, co oszustwo   Shargai   2015-04-13
Żydowski antysyjonizm: honorowe zabijanie per procura   Landes   2015-04-14
Wojna (modlitw) na kampusach     2015-04-18
Życie w sumie jest piękne     2015-04-20
Gaza: Egipt utrudnia dostawy broni   Toameh   2015-04-20
Heroiczna walka Kurdów przeciwko ISIS     2015-04-22
Problem uchodźców arabskich opisany w 1967 r.     2015-04-25
Szukanie wiary z ludzką twarzą   Koraszewski   2015-04-29
Tylko innowacje mogą nas uratować   Ridley   2015-05-01
San Remo: Zapomniany kamień milowy   Benzimra   2015-05-02
145 pisarzy podpisało list protestujący przeciwko nagrodzie PEN dla Charlie Hebdo   Coyne   2015-05-04
Elektryczność dla Afryki   Ridley   2015-05-06
Zuchwałość oszustwa: porozumienie z Iranem   Tsalic   2015-05-06
Poliekran: Nepal, Israel   Collins   2015-05-11
Pocztówka z globalnej wioski   Koraszewski   2015-05-15
Pora zaprzestać subsydiowania paliw kopalnych   Lomborg   2015-05-16
Małe, piękne, ignorowane   Koraszewski   2015-05-19
Pośladkowy poród IV Rzeczpospolitej   Koraszewski   2015-05-22
Kolorowi też mogą być rasistami   Owolade   2015-05-25
Illinois uchwala historyczną ustawę przeciwko BDS, a Kongres rozważa podobne posunięcie   Kontorovich   2015-05-26
Prawa człowieka, które budzą zgrozę   Pearson   2015-05-27
Świętoszkowata świętość Stolicy Apostolskiej   Honig   2015-06-01
Sport - czyli szlachetna rywalizacja   Koraszewski   2015-06-01
Święta Semantyka daje prezenty   Kruk   2015-06-03
Biznes z terytoriami okupowanymi, Orange telecom i francuskie podejście do prawa międzynarodowego   Kontorovich   2015-06-08
Konflikt w Gazie oceniany przez wojskowych     2015-06-14
Gdy ISIS brutalnie traktuje kobiety, panuje żałosne milczenie feministek   Chesler   2015-06-16
Zaszczyt bycia obiektem ataku cenzorów   Lomborg   2015-06-19
Fikcja etnograficzna Jordanii?   Salim Mansur   2015-06-22
Raport Departamentu Stanu o terrorze   Roth   2015-06-23
Miły facet na Bliskim Wschodzie   Rosenthal   2015-06-25
FIFA i inne udzielne księstwa   Ridley   2015-06-25
Odwaga i handel – co zrobiło więcej dla wzbogacenia ludzkości   Ridley   2015-06-29
Cierpliwość, niejasność i kryzysy   Frantzman   2015-06-30
Jazydzi nie są tylko ofiarami. Są naszymi partnerami i potrzebują pomocy   Clarfield   2015-07-02
Rasizm niektórych antyrasistów   Owolade   2015-07-04
Turcja woli ISIS od Kurdów   Totten   2015-07-06
Prawne ramy obrony Izraela   Dershowitz   2015-07-08
Technika, konsumeryzm i papież   Ridley   2015-07-08
Gdyby amerykański morderca, Roof, był islamistą, byłby “wojownikiem”   Frantzman   2015-07-10
Irańskie urojenie: elementarz dla skonsternowanych   Totten   2015-07-14
O racji w kwestii dobra i zła   Michael Shermer   2015-07-20
Opowieść o dwóch porozumieniach: co Grecja i Iran mają wspólnego?   Tsalic   2015-07-21
Zdewaluuj, restrukturyzuj i decyduj sam   Ridley   2015-08-05
Paryski szczyt klimatyczny   Ridley   2015-08-08
Strategia równowagi według prezydenta Obamy   Alberto M. Fernandez   2015-08-09
Mniejsza liczba celów rozwojowych znacznie bardziej pomoże Indiom   Lomborg   2015-08-11
Przemilczana czystka etniczna Palestyńczyków   Toameh   2015-08-19
Z głową w piachu   Friedman   2015-08-21
Problem zielonych strachów   Ridley   2015-08-25
Co Palestyńczycy robią z pieniędzmi z USA?   Toameh   2015-08-28
Czy i jak możemy pomóc uchodźcom?   Koraszewski   2015-09-03
Życie czarnych liczy się – poza życiem Birama Daha Oulda Obeida   Brown   2015-09-04
Jeszcze raz w sprawie cenzury   Miś   2015-09-04
Wyobraź sobie... Gazę   Tsalic   2015-09-05
Dejudaizacja Jerozolimy w 1948 roku   Carlson   2015-09-07
Wyzwanie dla Europy: jak zapobiec wpuszczeniu ekstremistów islamskich razem z ich ofiarami   Horovitz   2015-09-10
Egipt z Piotrem Ibrahimem Kalwasem   Koraszewski   2015-09-12
Uchodźcy: punkt, z którego nie ma powrotu   Tsalic   2015-09-15
Jordania: Nie chcemy Palestyńczyków   Toameh   2015-09-16

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk