Prawda

Poniedziałek, 20 maja 2024 - 02:57

« Poprzedni Następny »


Dlaczego nie można być osobą transrasową?


Jerry A. Coyne 2023-08-10

Rachel Dolezal (Żródło zdjęcia: Wikipedia)
Rachel Dolezal (Żródło zdjęcia: Wikipedia)

Jakiś czas temu toczyła się dyskusja na temat tego, czy ludzie mogą twierdzić, że są członkami rasy/etniczności innej niż ta, w której się urodzili. Modelowym przykładem jest Rachel Dolezal, biała kobieta ze Spokane w stanie Waszyngton, która twierdziła, że jest czarna i zmieniła swój wygląd, aby pasował do jej twierdzeń. Doszła do stanowiska prezesa lokalnego NAACP (Krajowe Stowarzyszenie Na Rzecz Popierania Ludności Kolorowej), zanim została zdemaskowana przez rodzinę i prasę. Wyrzucono ją z NAACP i ogromnie demonizowano za udawanie, że jest czarna. Stało się jasne, że „transrasowość” nie jest czymś, co można zrobić, w przeciwieństwie do twierdzenia, że jest się transpłciowym, co jest nie tylko powszechnie akceptowane, ale i wychwalane.

Moja pierwsza reakcja: jeśli Dolezal rzeczywiście czuła się czarna, to dlaczego demonizowano ją w przeciwieństwie do kobiety, która twierdzi, że tak naprawdę jest mężczyzną uwięzionym w ciele kobiety? Wydaje się, że nie ma fundamentalnej filozoficznej lub moralnej różnicy między transrasowością a transpłciowością, jeśli zgłaszający takie twierdzenia człowiek wyraża szczere uczucia. Jasne, można wymyślać powody, dla których niewielkie różnice sprawiłyby, że to pierwsze byłyby nie do przyjęcia, ale są to tylko wymyślone powody, żeby w jakiś sposób bronić świętości rasy. Aby zobaczyć, jak daleko posuwają się ludzie, by demonizować transrasowość, przeczytaj niektóre argumenty w artykule NBC News poniżej.

Filozoficzne podobieństwo transpłciowości i transrasowości zostało dokładnie omówione przez filozofkę Rebeccę Tuvel w czasopiśmie „Hypatia” w artykule z 2017 r. zatytułowanym In Defense of Transracialism (zobacz moje zdanie tutaj) i Tuvel była natychmiast demonizowana, redaktor czasopisma przeprosił na Facebooku, jak również krążyły petycje wzywające do wycofania artykułu. To wszystko dlatego, że w analizie filozoficznej Tuvel nie znalazła istotnej różnicy między transpłciowością a transrasowością. Oto jej streszczenie i przypis:


[StreszczeniePróba tranzycji byłej prezeski oddziału NAACP, Rachel Dolezal, z białej do czarnej rasy wywołała zagorzałą kontrowersję. Jej sprawa zyskała złą sławę w tym samym czasie, kiedy Caitlyn (poprzednio Bruce) Jenner ozdabiała okładkę „Vanity Fair”, co sygnalizowało rosnącą akceptację transpłciowej tożsamości. Niemniej krytyka Dolezal za błędne przedstawianie swojej rasy wskazuje na szeroko rozpowszechniony pogląd społeczny, że nie jest ani możliwe, ani akceptowalne zmienianie rasy w sposób, w jaki można zmienić płeć. Argumenty, które wspierają transpłciowość, wydają się w równym stopniu stosować do transrasowości. Choć Dolezal może, ale nie musi reprezentować autentycznego przypadku osoby transrasowej, jej historia i publiczna reakcja na nią służy pomocnym celom ilustracyjnym.1 Co ważne, nie twierdzę, że rasa i płeć są równoważne. Zamiast tego mam zamiar pokazać, że podobne argumenty, które wspierają transpłciowość, wspierają też transrasowość. Moja teza w żaden sposób nie polega na twierdzeniu, że rasa i płeć są odpowiednikami ani że są historyczne skonstruowane w dokładnie ten sam sposób.]

[Streszczenie

Próba tranzycji byłej prezeski oddziału NAACP, Rachel Dolezal, z białej do czarnej rasy wywołała zagorzałą kontrowersję. Jej sprawa zyskała złą sławę w tym samym czasie, kiedy Caitlyn (poprzednio Bruce) Jenner ozdabiała okładkę „Vanity Fair”, co sygnalizowało rosnącą akceptację transpłciowej tożsamości. Niemniej krytyka Dolezal za błędne przedstawianie swojej rasy wskazuje na szeroko rozpowszechniony pogląd społeczny, że nie jest ani możliwe, ani akceptowalne zmienianie rasy w sposób, w jaki można zmienić płeć. Argumenty, które wspierają transpłciowość, wydają się w równym stopniu stosować do transrasowości. Choć Dolezal może, ale nie musi reprezentować autentycznego przypadku osoby transrasowej, jej historia i publiczna reakcja na nią służy pomocnym celom ilustracyjnym.

1 Co ważne, nie twierdzę, że rasa i płeć są równoważne. Zamiast tego mam zamiar pokazać, że podobne argumenty, które wspierają transpłciowość, wspierają też transrasowość. Moja teza w żaden sposób nie polega na twierdzeniu, że rasa i płeć są odpowiednikami ani że są historyczne skonstruowane w dokładnie ten sam sposób.]



(Zwróć uwagę na przypis Tuvel, gdy czytasz krytykę transrasowości w poniższym artykule).


I tak, zgadzam się z Tuvel. Jeśli społeczeństwo uważa, że w porządku jest przybieranie cech płci innej niż płeć urodzeniowa, powinno również zaakceptować kogoś, kto przyjmuje cechy rasy innej niż rasa urodzeniowa, o ile osobowość transrasowa wynika z uczciwych motywacji. W końcu mówi się, że zarówno płeć, jak i rasa są konstruktami społecznymi (nie są, ale to nie ma tu znaczenia) dlaczego więc można zmienić płeć, ale nie rasę? Jedynym powodem, jaki widzę, jest to, że „rasa” jest widziana jako coś świętego, chociaż, podobnie jak seks, jest czymś, z czym się rodzisz (zarówno płeć urodzeniowa, jak i rasa mają w rzeczywistości biologiczne realia). Rasa jest obecnie tak drażliwym i powodującym podziały tematem, że najwyraźniej uważa się ją za coś, czego jednostka nie może zmienić, nawet jeśli, podobnie jak Dolezal, przechodzisz z rasy „uprzywilejowanej” do rasy „mniejszościowej”. A jest to dziś często wybierany kierunek.


Ta kontrowersja jest tematem tego artykułu NBC News. Kliknij, na link pod zrzutem z ekranu aby przeczytać:


https://www.nbcnews.com/news/asian-america/race-change-to-another-trend-online-rcna93759?cid=sm_npd_nn_tw_ma&taid=64c66cf355e1c3000166eb72&utm_campaign=trueanthem&utm_medium=social&utm_source=twitter
https://www.nbcnews.com/news/asian-america/race-change-to-another-trend-online-rcna93759?cid=sm_npd_nn_tw_ma&;taid=64c66cf355e1c3000166eb72&utm_campaign=trueanthem&utm_medium=social&utm_source=twitter

Rezultat jest taki, że wielu ludzi próbuje teraz przyjąć nową rasę – większość z nich to młode kobiety, a większość z nich próbuje stać się wschodnioazjatkami. Często odbywa się to za pomocą jakiejś tajemniczej metody zwanej „podprogowa”, dzięki której możesz zmienić swój wygląd, słuchając plików audio. To oczywiście bzdura, ale pomińmy to i przyjrzyjmy się argumentom skierowanym przeciwko ludziom, którzy czują się Azjatami i chcą, aby inni akceptowali ich jako takich. Lub przeciwko tym, którzy chcą zmienić swoją rasę urodzeniową na jakąkolwiek. NBC News nie cytuje w artykule ani jednej osoby, która twierdzi, że ta zmiana jest w porządku. Cytaty z artykułu są wcięte:

Praktykujący to, co nazywają „zmianą rasy na inną” lub RCTA, twierdzą, że są w stanie doznać fizycznych zmian w swoim wyglądzie, a nawet w genetyce, by stać się inną rasą. Oglądają podprogowe filmy, które twierdzą, że mogą nadać im „wschodnioazjatycki wygląd” lub „koreański DNA”.


Eksperci podkreślają jednak, że zmiana rasy jest po prostu niemożliwa.


„To tylko wiara” — powiedział Jamie Cohen, adiunkt na wydziale studiów kulturowych i medialnych w Queens College na City University of New York. „To tak naprawdę nigdy nie działa, ponieważ nic nie robi, ale przekonali samych siebie, że to działa, ponieważ są też inni ludzie, którzy też się przekonali”.

Cóż, może nie zmieniasz swojej genetyki, by odpowiadała grupom etnicznym, które nazywamy „rasami”, ale osoby transpłciowe (czasami nazywane „transseksualnymi”) również nie zmieniają swoich gamet. Zmienia to twoją twarz publiczną i możesz to zrobić z rasą równie łatwo, jak z płcią. Argument Cohena jest po prostu niespójny, ponieważ zarówno transpłciowość, jak i transrasowość to „tylko wiara”!

Eksperci są zgodni, że rasa nie jest genetyczna. Twierdzą jednak, że chociaż rasa jest konstruktem kulturowym, zmiana rasy jest niemożliwa z powodu systemowych nierówności nieodłącznie związanych z urodzeniem się w określonej rasie.


David Freund, historyk rasy i polityki oraz profesor nadzwyczajny na Uniwersytecie Maryland w College Park, potwierdza pogląd, że „rasa biologiczna” nie istnieje. Powiedział, że to, co dziś nazywamy „rasą”, jest połączeniem odziedziczonych cech i tradycji kulturowych przekazywanych z pokolenia na pokolenie.


Ponadto Freund powiedział, że współczesna koncepcja rasy jest nierozerwalnie związana z systemową hierarchią rasową, która powstawała przez setki lat. Mówiąc najprościej, zmiana ras nie jest możliwa, ponieważ same „rasy biologiczne” nie są prawdziwe.


Freund dodał, że pomysł zmiany rasy działa inaczej w zależności od pochodzenia rasowego danej osoby i że biali ludzie, którzy chcą „przejść” na inną rasę, często mogą uniknąć szkód wynikających z rasizmu.

Po pierwsze, jak pokazujemy z Luaną w naszym artykule w „Skeptical Inquirer”, rasa (nawet w swojej najbardziej prymitywnej klasyfikacji) ma podłoże poligeniczne: rasy i grupy etniczne bardzo dobrze odpowiadają analizie skupień opartej na wielu genach. I oczywiście płeć jest przekazywana przez aktywację genów, które uruchamiają ścieżkę prowadzącą do tego, czy masz sprzęt do produkcji nasienia, czy komórek jajowych. Biologia jest kluczem do kształtowania się zarówno pochodzenia etnicznego, jak i płci urodzeniowej. Więc jeśli możesz zmienić jedno, ponieważ czujesz się niekomfortowo, dlaczego nie możesz zmienić drugiego? (Przez „zmianę” mam oczywiście na myśli „zmianę twierdzenia o tym, kim jesteś”, a nie zmianę rzeczywistości twojej biologicznej płci i rasy.)


Więc Freund myli się tu. Ale co z hierarchią płciową niższości kobiet, która również powstawała przez setki lat? Ponownie jednak nie widzę znaczenia argumentu „hierarchicznego”, zwłaszcza że większość ludzi, którzy chcą zmienić swoją rasę, przechodzi z rasy białej na „osobę kolorową” – w kierunku narastania większej bigoterii. (Najwyraźniej czarnoskórzy „uchodzący za białych” ze względu na ich jasną skórę nie są tacy źli, z wyjątkiem Południa Jima Crow, gdzie przestrzegano zasady „jednej kropli”).


Kolejny krytyk:

Kevin Nadal, profesor psychologii na City University of New York, powiedział: „Możliwość zmiany rasy lub mówienie, że się zmienia, to przywilej. Jest wielu ludzi, którzy nigdy nie byliby w stanie zmienić swojej rasy. W szczególności Czarni w tym kraju nie byliby w stanie nagle powiedzieć „jestem biały” i być traktowani z takimi samymi przywilejami, jakie mają ludzie biali”.

Znowu argument nie ma sensu. Ludzie, którzy chcą zmienić swoją rasę, tak jak Dolezal, spotykają się z ogromnym sprzeciwem. Chociaż rzeczywiście istnieją transfobi, ogólny ton myśli liberalnej polega na zaakceptowaniu czyjegoś twierdzenia, że ich samoidentyfikowana płeć różni się od płci urodzeniowej. Ponownie, dlaczego rasa się różni? Jasne, trudno jest czarnej osobie twierdzić, że jest biała, jeśli jej pigmentacja i inne cechy są wyraźnie czarne, ale dotyczy to również wielu urodzonych mężczyzn, którzy twierdzą, że ich tożsamość jest kobieca, ale nadal wyglądają jak mężczyźni. W obu przypadkach można zaakceptować zmianę osobowości, wciąż rozpoznając czyjeś pochodzenie. (Aby być uprzejmym, należy jednak zwracać się do kogoś tak, jak chce, żeby się do niego zwracać i identyfikować – z wyjątkiem przypadków takich jak sport i więzienia, gdzie powinna być uznawany płeć urodzeniowa).


Jeszcze jeden:

Tiq Milan, czarnoskóry aktywista i pisarz zajmujący się transpłciowością, powiedział, że takie porównywanie jest krzywdzące dla osób transpłciowych. Powiedział, że rasa historycznie wyłoniła się jako konstrukt społeczny mający na celu ustanowienie hierarchii rasowej z białą rasą na szczycie, podczas gdy różne tożsamości płciowe istnieją od tysięcy lat.


„Jeśli chodzi o to, kim jesteśmy jako ludzie rasy, to w jaki sposób prezentujemy się światu, ale także w jaki sposób ludzie cię traktują – powiedział Milan. - To nie tylko fryzura i makijaż, rozmawianie i chodzenie [w] pewien sposób. To fetyszyzowanie i uprzedmiotawianie, a także pomniejsza to piękne i skomplikowane kultury ludzi o innym kolorze skóry”.

Po pierwsze, nie sądzę, aby rasa została „skonstruowana” w celu ustanowienia hierarchii; o ile mi wiadomo, rasa nie była używana przez starożytnych Rzymian ani Egipcjan do uszeregowania grup etnicznych, a w każdym razie Egipcjanie nie są biali. Oczywiście uznanie różnych typów, zarówno etnicznych, jak i płciowych, istnieje od tysięcy lat. Ale to też wydaje się nieistotne, podobnie jak „piękne i skomplikowane kultury ludzi kolorowych” (czy to sugeruje, że ludzie bez koloru mają gorsze kultury?). Liczy się dla mnie tylko to, że ludzie mogą twierdzić, że płeć lub pochodzenie etniczne różnią się od ich stanu urodzeniowego, a jeśli istnieją ku temu dobre powody i nie jest to mistyfikacja, ale prawdziwe uczucie, dlaczego rasa i płeć miałyby się różnić?


To trwa, ale ani jednej osoby nie poproszono o obronę transrasowości. (Dlaczego nie zadzwonili do Rebeki Tuvel?)


Ostatecznie uważam, że jeśli zgadzasz się z twierdzeniami ludzi, że są innej płci niż ich płeć urodzeniowa, to nie ma powodu, aby nie robić tego samego z rasą lub pochodzeniem etnicznym. Rasa może być trudniejsza, jeśli rasa urodzeniowa jest oczywista, ale często jest to również trudne dla osób transpłciowych, na przykład zaakceptowanie twierdzenia mężczyzny z wąsami i penisem, że jest płci żeńskiej.


W żadnym wypadku nie musimy akceptować rzeczywistości twierdzeń typu „Jestem kobietą” od człowieka urodzonego jako mężczyzna lub „Jestem wschodnim Azjatą” od człowieka urodzonego jako biały. Ale myślę, że całkiem możliwe jest identyfikowanie się z rasą inną niż rasa urodzeniowa i powinniśmy traktować tych, którzy to robią tak samo, jak ludzi transpłciowych.


Jedyną różnicą, jaką dostrzegam, jest to, że istnieją wyjątki dla rasy, jak w akcji afirmatywnej, i wydaje się niesprawiedliwe mówić, że jesteś czarny, skoro urodziłeś się biały, tylko po to, by to wykorzystać. Ale takie wyjątki znikają i tak naprawdę nie powinny w ogóle istnieć. I pamiętaj, że są też wyjątki dla kobiet, a te również wydają się niesprawiedliwe. Większość z nas uważa, że transpłciowa kobieta nie powinna rywalizować w kobiecych drużynach lekkoatletycznych.


Być może czytelnicy mogą znaleźć istotną filozoficzną różnicę na rzecz traktowania transrasowości inaczej niż transpłciowości. Nie do końca rozumiem, dlaczego są traktowani inaczej, ani też powyższe wyjaśnienia nie wyjaśniają mi sprawy. Wydaje się, że dotyczy to centralnej pozycji rasy w dyskursie publicznym, ale nawet to nie jest zbyt pomocne, ponieważ płeć biologiczna i transpłciowość to również gorące tematy w dzisiejszych czasach.


Aby zapoznać się z sarkastycznym podejściem do artykułu NBC, przeczytaj poniższy fragment Not The Bee (kliknij, aby przeczytać, h/t Luana):


[NBC News mówi, że rasa jest ustalona od urodzenia i nie można jej zmienić, ale także, że jest wymyślona… ale nie można jej zmienić, bo nie jest rzeczywista]
[NBC News mówi, że rasa jest ustalona od urodzenia i nie można jej zmienić, ale także, że jest wymyślona… ale nie można jej zmienić, bo nie jest rzeczywista]

Link do oryginału: https://whyevolutionistrue.com/2023/08/02/why-cant-you-be-transracial/

Why Evolution Is True, 2 sierpnia 2023

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne

Emerytowany profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków. Jest również jednym ze znanych "nowych ateistów" i autorem (wydanej również po polsku przez wydawnictwo "Stapis") książki "Faith vs Fakt". Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
2. Transrasowość a transpłciowość. Łukasz Zagórski 2023-08-23
1. Transrasowość a transpłciowość. Łukasz Zagórski 2023-08-16


Nauka

Znalezionych 1479 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Rośliny zmodyfikowane: odkłamać opinię o GMO   Conrow   2022-04-07
Odmowa szczelinowania jest szaleństwem   Ridley   2022-04-02
Jak wirusy chorób układu oddechowego ewoluują, by stać się łagodniejsze   Ridley   2022-03-22
Czy globalne ocieplenie może być dla nas dobre?   Ridley   2022-03-03
Południowa Afryka powinna przemyśleć regulacje dotyczące genetycznie modyfikowanych roślin   i Priyen Pillay   2022-03-01
Dlaczego środowiskowcy stanowią większą przeszkodę dla skutecznej polityki klimatycznej niż negacjoniści?   Boudry   2022-02-21
O figach i osach   Júnior   2022-02-18
Pień liczący 40 tysięcy lat przekazany Maorysom zamiast nauce   Coyne   2022-02-14
Propaganda anty-GMO obraża drobnych farmerów w Afryce i w Azji   Gakpo   2022-02-08
Jak “tubylcza medycyna” różni się od medycyny   Coyne   2022-02-07
Biotechnologia podnosi plony wysokobiałkowego afrykańskiego pochrzynu   Wetaya   2022-02-04
Spadanie w przepaść   Turski   2022-01-27
Czy koniki morskie coś nam mówią o LGBT? Błąd naturalistyczny popełniony przez Sussex Wildlife Trust   Coyne   2022-01-25
Ojczyznę wolną (od GMO) zachowują pany   Koraszewski   2022-01-22
Namawianie roślin, żeby podjęły ryzyko   Karavolias   2022-01-20
Czy uczenie się metodą prób i błędów jest „nauką”?   Coyne   2022-01-14
Czy gaz i energia jądrowa są “zielone”   Novella   2022-01-12
Ptasia grypa w czasach ludzkiej zarazy   Collins   2022-01-11
Rasa jest kontinuum. Płeć jest cholernie binarna   Dawkins   2022-01-10
Komiczne krzyki o klimatycznej Apokalipsie –— 50 lat nieuzasadnionego siania paniki   Lomborg   2022-01-06
Gnidy, o których PIS ci nie powie   Koraszewski   2022-01-05
Niebezpieczeństwo upolitycznienia nauki   Krylov   2022-01-01
Specjalne przesłanie do muzułmanów na całym świecie   Pandavar   2021-12-28
Nowe badania pokazują, że kraje rozwijające się płacą wysoką cenę za ograniczanie upraw roślin GMO   Maina   2021-12-25
Jajo, które wywołało sensację   Koraszewski   2021-12-24
Pięć powodów zakończenia debaty o GMO   Evanea   2021-12-16
Richard Dawkins pisze do “przyjaciół nauki i rozumu” w Nowej Zelandii   Coyne   2021-12-14
 Syntetyczna biologia oferuje obietnicę rozwiązania globalnego problemu z plastikiem   Agaba   2021-12-13
Nigeria wzywa Afrykę, by szła w jej ślady w sprawie GM wspięgi wężowatej   Opoku Gakpo   2021-12-09
Małe nietoperze idą do przedszkola   Koraszewski   2021-12-06
Afrykańscy naukowcy wzywają do polityki poparcia biologii syntetycznej i innych innowacji   Agaba   2021-12-02
Uprawy GMO zredukowały zatrucia farmerów pestycydami   Maina   2021-11-27
Czy genetyka może pomóc wyeliminować nierówność?   Coyne   2021-11-26
Matematyka i prawdziwa historia katastrofy klimatycznej   Lomborg   2021-11-24
Nigeria daje zielone światło kukurydzy GMO   Conrow   2021-11-22
Ugandyjscy studenci nalegają na powszechne stosowanie biotechnologii i uchwalenie prawa o biobezpieczeństwie   Agaba   2021-11-17
Organiczny eksperyment Sri Lanki   Novella   2021-11-16
Ruanda skwapliwie przyjmuje biotechnologię poprzez ekspansję OFAB   Meeme   2021-11-12
Sprzeciw wobec anulowania Huxleya   Coyne   2021-11-05
Farmerka z Kenii zbiera obfity plon z bawełny GM   Meeme   2021-11-04
Czarni uczeni i nauka o rasizmie   Koraszewski   2021-11-03
Kłusownictwo narzuca na słonie dobór w kierunku ewolucji słoni bez ciosów   Coyne   2021-11-01
Marnujemy naszą wielką szansę na edytowanie genów   Ridely   2021-10-29
“Czarne tygrysy” w małym indyjskim rezerwacie sugerują losowy dryf genetyczny   Coyne   2021-10-26
Wytwarzanie białek w roślinach przez rolnictwo molekularne   Novella   2021-10-20
Strzelby, zarazki, maszyny to zdecydowanie antyrasistowska książka. Dlaczego lewica jej nie kocha?   Barnett   2021-10-13
Nigeryjscy farmerzy nie mogą się doczekać wystarczających ilości GM nasion wspięgi wężowatej   Gakpo   2021-10-12
Dobór płciowy versus dobór naturalny: na przykładzie chrząszczy   Coyne   2021-10-08
Edytowanie genów kluczem do ulepszenia podstawowych upraw w Afryce   Abugu   2021-10-01
Bakłażan GMO jest udokumentowaną wygraną ubogich farmerów   Conrow   2021-09-23
O Jezu, wskrzeszają mamuta!   Koraszewski   2021-09-17
Wszystkie antyizraelskie wiadomości zasługują na publikację   Bard   2021-09-04
Tożsamość etniczna i rasa   Coyne   2021-08-30
Środowiskowcy mylili się – nie stoimy przed apokalipsą owadów   Ridley   2021-08-13
Czy znaleziono najstarszy dowód na istnienie zwierzęcia? Nowa gąbko-podobna skamieniałość liczy 890 milionów lat   Coyne   2021-08-11
Psy rozumieją ludzi   Novella   2021-08-06
Nowy start nauki o życiu w epoce genu   Ridley   2021-08-05
Użycie ognia przez homininy: przykład szybkiej ewolucji kulturowej?   Coyne   2021-08-04
Historia pandemii jest historią zaprzeczania   Jackoby   2021-07-27
Nieuchwytny neuron babci   Novella   2021-07-22
Cierpienie i pytanie, czy przestaniemy jeść mięso   Koraszewski   2021-07-14
Czy nadchodzi hydroponika?   Novella   2021-07-13
Raport Unii Europejskiej o glifosacie   Novella   2021-07-10
Dlaczego ideologii nie należy mieszać z nauką   Coyne   2021-06-30
Nagonka na Izrael grasuje w stowarzyszeniach nauk ścisłych, medycyny i edukacji   Chesler   2021-06-24
Szczęśliwi pracoholicy   Witkowski   2021-06-03
Propaganda w wykonaniu nauczycieli akademickich   Chesler   2021-06-02
Ewolucja wielokomórkowości   Novella   2021-05-07
Polityczna polaryzacja jest przesadzona   Novella   2021-05-04
Wrotki były kiedyś sztandarową grupą istot bez seksu, a teraz sądzi się, że ukradkiem odstawiają szybkie numerki   Coyne   2021-04-22
Błędna historia antykolonializmu   Tupy   2021-04-21
Mayflower wyrusza w podróż raz jeszcze   Koraszewski   2021-04-19
Genetyczny przełącznik CRISPR   Novella   2021-04-16
Wielkie zdarzenie oksydacyjne   Novela   2021-04-09
Kiedy panika klimatyczna zlewa się z kulturą anulowania   Lomborg   2021-04-06
Czy wykształceni ludzie są bardziej antysemiccy?   Albert Cheng i Ian Kingsbury   2021-04-05
Nieoczekiwana historia i cudowny sukces szczepionek   Ridley   2021-03-31
Innowacja jest geograficznie zlokalizowanym i chwilowym zjawiskiem   Ridley   2021-03-29
Czy gąbki są najbliższymi krewnymi pozostałych zwierząt?   Coyne   2021-03-26
Kilka lekcji z rosyjskiej rewolucji. Jak kuszący radykalny nihilizm prowadzi do ekstremizmu   Geifman   2021-03-22
Wracamy do raju?   Łukaszewski   2021-03-18
Ślimakowi morskiemu odrasta tułów z odciętej głowy, czyli “autotomia z kleptoplastią”   Coyne   2021-03-15
Ewolucyjne korzyści udawania ofiary   Clark   2021-03-11
Ludzie i wymieranie megafauny   Novella   2021-03-10
Banany edytowane przez CRISPR   Novella   2021-03-02
Nikczemne grzyby naśladują kwiaty trawy, by ułatwić własne rozmnażanie się   Coyne   2021-02-26
Co zabiło megafaunę Ameryki Północnej?   Novella   2021-02-25
Stresy i nowe szczepy wirusa   Ridley   2021-02-12
EWOLUCJA wirusa Covid-19   Coyne   2021-02-10
Czy „toksyczna kobiecość” jest główną przyczyną bojów o społeczną sprawiedliwość?   Coyne   2021-02-08
Najmniejszy gad (i owodniowiec) świata: BARDZO mały kameleon   Coyne   2021-02-05
Dlaczego kocimiętka i matatabi doprowadzają koty do szaleństwa? Grupa badaczy mówi, że te rośliny mogą chronić je przed komarami   Coyne   2021-02-02
Bądźcie sceptyczni wobec wideo pokazujących “skutki uboczne” szczepionki   Novella   2021-01-28
Szaleństwo odnawialnej energii   Ridley   2021-01-23
Głębia ludzkiej historii   Novella   2021-01-19
Dlaczego szczepionki mRNA mogą zrewolucjonizować medycynę?   Ridley   2021-01-02
Szczepionka mRNA na koronawirusa: świadectwo ludzkiej pomysłowości i mocy nauki   Coyne   2021-01-01
Dziwaczny rodzaj rasistowskiego patriarchatu   Arora   2020-12-31
Centrala muszek owocowych: Bloomington Drosophila Stock Center   Coyne   2020-12-29
Pierwszy raport o używaniu narzędzi przez pszczoły: rodzimy gatunek używa grudek łajna, by odeprzeć drapieżne szerszenie   Coyne   2020-12-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk