Prawda

Niedziela, 19 maja 2024 - 16:42

« Poprzedni Następny »


O mechanizmie zniesławiania


Sam Harris 2014-10-16

 [“Pewne przekonania są tak niebezpieczne, że może być etyczne zabijanie ludzi w nie wierzących – Sam Harris”]

 

[“Pewne przekonania są tak niebezpieczne, że może być etyczne zabijanie ludzi w nie wierzących – Sam Harris”]



Pozwólcie, że zilustruję, jak to działa. Chociaż mógłbym przytoczyć setki przykładów tylko z ostatnich dwóch tygodni, ograniczę się do jednego. Oto, co zobaczyłem po obudzeniu się dzisiaj rano: jakiś człowiek, którzy na Twitterze używa nicka  @dan_verg_ wyjął z (jego absolutnie niezbędnego) kontekstu najłatwiejsze do przeinaczenia zdanie z Końca wiary, dołączył do tego moje koszmarne zdjęcie i ogłosił mnie „ludobójczym faszystowskim maniakiem”.  Potem Reza Aslan przesłał to ponownie. W godzinę później Glenn Greenwald raz jeszcze przesłał to na swoim Twitterze.

Zabrało im to mniej niż dwie sekundy i informacja została wysłana do milionów ludzi. Wiem jednak z całą pewnością, że zarówno Greenwald, jak Aslan doskonale wiedzą, iż te słowa nie znaczą tego, co wydają się znaczyć. Biorąc pod uwagę ilość korespondencji, jaką miałem z nimi na te tematy oraz fakt, że wielokrotnie zanudzałem publiczność wyjaśnianiem tego zdania (w reakcji na takie przekłamania), prawdopodobieństwo, że któryś z tych dwóch autorów sądzi, iż ujawnia prawdę o moich poglądach – lub, że istotnie jestem ludobójczym faszystowskim maniakiem” – jest równe zeru. Aslan i Greenwald – słynny „uczony” i słynny „dziennikarz” – zajmują się kampanią brutalnego zniesławiania. Świadomie wprowadzają w błąd swoich czytelników i równocześnie powodując zagrożenie mojego bezpieczeństwa.


Niezależnie od tego, jak bardzo byłem przeciwny poglądom innego człowieka, nie zachowywałem się w ten sposób. Nigdy świadomie nie wypaczyłem stanowiska, jakie krytykowałem, czy były to doktryny religijne, czy osobiste przekonania Francisa Collinsa, Ebena Alexander, Deepaka Chopry, Rezy Aslana, Glenna Greenwalda, czy jakiegokolwiek innego autora lub postaci publicznej, z którymi ścierałem się. Zasadniczą granicą między ostrą krytyką a zniesławieniem jest wiedza, że przedstawiasz krytykowanego w nieprawdziwym świetle.   


Tutaj jest to zdanie w kontekście (s. 52−53):


Moc, jaką wiara ma nad naszym życiem emocjonalnym, wydaje się być totalna. Dla każdego uczucia, do jakiego jesteś zdolny, z pewnością istnieje wiara, która momentalnie potrafiłaby je wywołać. Rozważ następujące zdanie:


Twoją córkę powoli torturują w angielskim więzieniu.


Co stoi między tobą i kompletną paniką, jaką takie zdanie wywołałoby w umyśle i ciele osoby, która w to wierzy? Być może nie masz córki, albo wiesz, że jest bezpieczna w domu, lub wierzysz, że angielscy strażnicy więzienni znani są z humanitarnej postawy. Jakakolwiek jest tego przyczyna, drzwi do wiary jeszcze nie obróciły się na zawiasach.


Związek między wiarą a zachowaniem znacznie podnosi stawki. Pewne przekonania są tak niebezpieczne, że może być wręcz etyczne zabijanie ludzi, którzy w nie wierzą. Brzmi to może jak nadzwyczajnie twierdzenie, ale wyraża jedynie zwykły fakt o świecie, w którym żyjemy. Pewne przekonania plasują ich wyznawców poza zasięgiem pokojowych środków perswazji, inspirując ich do popełniania nadzwyczajnych aktów przemocy przeciwko innym. Istotnie, do pewnych ludzi nie da się przemówić. Jeśli nie można ich schwytać, a często nie można, tolerancyjni skądinąd ludzie mogą być usprawiedliwieni, kiedy zabijają ich w samoobronie. To właśnie Stany Zjednoczone próbowały zrobić w Afganistanie i to właśnie my i inne mocarstwa zachodnie powinniśmy próbować, jeszcze większym kosztem własnym i kosztem niewinnych ludzi za granicą, w innych miejscach świata muzułmańskiego. Będziemy rozlewać krew w działaniach, które u podstaw są wojną idei.


Do tego akapitu jest przypis, który brzmi:


Nie musimy oddawać w ręce “sprawiedliwości” członków Al-Kaidy jedynie z powodu tego, co zdarzyło się 11 września 2001 r. Tysiące mężczyzn, kobiet i dzieci, którzy zginęli w gruzach World Trade Center są poza naszą możliwością pomocy – i akt zemsty, jakby nie był satysfakcjonujący dla niektórych ludzi, nie zmieni tego faktu. Nasze późniejsze działania w Afganistanie i gdzie indziej są uzasadnione z powodu tego, co zdarzyłoby się innym niewinnym ludziom, gdyby pozwolić członkom Al-Kaidy na dalsze życie zgodnie z ich osobliwą wiarą. Horror 11 Września powinien motywować nas, nie dlatego, że zadał nam cios, który teraz musimy pomścić, ale ponieważ dowodzi ponad wszelką wątpliwość, że niektórzy muzułmanie dwudziestego pierwszego wieku rzeczywiście wierzą w najbardziej niebezpieczne i nieprawdopodobne nakazy ich wiary.


Szerszy kontekst tego akapitu jest filozoficzną i psychologiczną analizą wiary jako motoru zachowania – i w całej dyskusji chodzi o powiązanie z zachowaniem. Dlaczego byłoby etyczne zrzucenie w chwili obecnej bomby na przywódców ISIS? Z powodu krzywd, których dokonali? Nie. Zabicie ich nie zrobi niczego, by złagodzić te krzywdy. Zabicie tych ludzi byłoby etyczne – i powtarzam, tylko jeśli nie moglibyśmy ich uwięzić – z powodu wszystkich śmierci i cierpienia, jakie zamierzają spowodować w przyszłości. Dlaczego zamierzają to zrobić? Z powodu tego, w co wierzą o niewiernych, apostatach, kobietach, raju, proroctwie, Ameryce i tak dalej.


Aslan i Greenwald wiedzą, że nigdzie w moich pracach nie sugeruję, byśmy zabijali nieszkodliwych ludzi za zbrodnie myśli. Niemniej (wraz z wieloma swoimi kolegami) robią, co mogą, by szerzyć to kłamstwo. Niemal wszystkie inne ich komentarze o mojej pracy są w podobny sposób przekłamane.  


Zarówno Aslan, jak Greenwald deprecjonują nasze publiczne debaty i powodują, że uczciwa dyskusja o ważnych ideach jest coraz bardziej nieprzyjemna – a także sprowadza osobiste niebezpieczeństwo. Dlaczego robią to? Proszę, zapytajcie ich i tych, którzy ich publikują.


On the mechanics of defamation

12 października 2014

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

Od Redakcji

*Reza Aslan - urodzony w 1972 roku w Teheranie, mieszka od 1979 w Stanach Zjednoczonych, jako piętnastolatek nawrócił sie na protestantyzm, potem ponownie na islam. Profesor „twórczego pisania”, członek American Academy of Religion, autor popularnej książki  No god but God: The Origins, Evolution, and Future of Islam.  

*Glenn Greenwald - Amerykański prawnik i dziennikarz mieszkający w Brazylii. Publicysta „Guardiana”, znany w świecie głównie ze względu na rolę jaką odegrał w nagłośnieniu materiałów wykradzionych przez Snowdena.    





Sam Harris


Neurobiolog i filozof, jeden z „czterech jeźdźców Nowego ateizmu”. Jego wydana w 2004 roku książka The End of Faith (Koniec wiary), wywołała burzliwą dyskusję i była tłumaczona na wiele języków.  W 2006 roku opublikował Letter to a Christian Nation, a w 2010The Moral Landscape.


Sam Harris jest często publikowany w głównych mediach amerykańskich, prowadzi również swoją własną stronę internetową: http://www.samharris.org/blog  


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. atak na Owsiaka Mieczysławski 2014-10-16


Notatki

Znalezionych 2607 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Kto, kogo i dlaczego?   Koraszewski   2015-01-25
Kanada wybrała wrażliwość kulturową zamiast zachodniej medycyny   Coyne   2015-01-25
Otwarty list do kosmitów   Ferus   2015-01-26
Rodzina zabija młodą parę   Chesler   2015-01-26
Pochwała cudów   Koraszewski   2015-02-02
Cztery księżniczki i prezydent Obama   Chesler   2015-02-04
Zmieniająca się moralność i Friendship Nine   Coyne   2015-02-04
Kiedy strona przegrana dyktuje warunki   Draiman   2015-02-06
Dlaczego wolność słowa jest fundamentalna     2015-02-06
Islam, lewica i sprawa polska   Mencel   2015-02-07
Alarmująca sprawa klimatycznego panikarstwa   Lomborg   2015-02-17
Brakujący przedmiot nauczania   Ferus   2015-02-18
Prześladowani chrześcijanie organizują się przeciwko ISIS   Chesler   2015-02-18
Którędy do miasta?   Koraszewski   2015-02-22
Dlaczego dobre wiadomości to oksymoron   Gardner   2015-02-24
Czy Biały Dom walczy z terroryzmem?     2015-02-27
Wielka Brytania nadal potrzebuje gazu łupkowego   Ridley   2015-03-02
Wzlot i upadek Baracka Obamy   Frantzman   2015-03-06
Śmierć, która wstrząsnęła Turcją     2015-03-07
Susan Rice i polityzacja ludobójstwa   Boteach   2015-03-09
Kantata o pokoju i inne melodie   Koraszewski   2015-03-10
Kto ma się przystosować w imię tolerancji?   Chesler   2015-03-13
Powrót imperiów - perskie marzenia     2015-03-14
Ponury obraz iluzji Zachodu   Blum   2015-03-16
Badanie australijskie: homeopatia jest bezwartościowa   Coyne   2015-03-18
Więcej żywności z mniejszego areału   Ridley   2015-03-20
Bliźni w świadomości bliźniego   Koraszewski   2015-03-20
Rekord Guinessa w pluciu na demokrację   Koraszewski   2015-03-21
Wywiad z Davidem Keyesem   Harris   2015-03-23
Kiedy słowa zabijają?   Koraszewski   2015-03-25
Pełzający podbój Iraku przez Iran   Al-Rashed   2015-03-27
Dlaczego jestem propalestyński   Bellerose   2015-03-29
Mordowanie ateistów w Bangladeszu   Koraszewski   2015-04-02
ONZ walczy o prawa człowieka     2015-04-03
Czy ktokolwiek chce dyskutować o nagich faktach?   Koraszewski   2015-04-04
Problem z wodą w kranach i w propagandzie    Roth   2015-04-05
BBC jako pomocnik antysemickiego terroryzmu   Johnson   2015-04-06
Ktoś w Białym Domu jest zagubiony   Yemini   2015-04-08
Akademia Sukcesu czyli szkoła, która uczy   Koraszewski   2015-04-11
Reformowanie języka zamiast reformowania społeczeństwa   Coyne   2015-04-13
Nie tyle umowa ramowa, co oszustwo   Shargai   2015-04-13
Żydowski antysyjonizm: honorowe zabijanie per procura   Landes   2015-04-14
Wojna (modlitw) na kampusach     2015-04-18
Życie w sumie jest piękne     2015-04-20
Gaza: Egipt utrudnia dostawy broni   Toameh   2015-04-20
Heroiczna walka Kurdów przeciwko ISIS     2015-04-22
Problem uchodźców arabskich opisany w 1967 r.     2015-04-25
Szukanie wiary z ludzką twarzą   Koraszewski   2015-04-29
Tylko innowacje mogą nas uratować   Ridley   2015-05-01
San Remo: Zapomniany kamień milowy   Benzimra   2015-05-02
145 pisarzy podpisało list protestujący przeciwko nagrodzie PEN dla Charlie Hebdo   Coyne   2015-05-04
Elektryczność dla Afryki   Ridley   2015-05-06
Zuchwałość oszustwa: porozumienie z Iranem   Tsalic   2015-05-06
Poliekran: Nepal, Israel   Collins   2015-05-11
Pocztówka z globalnej wioski   Koraszewski   2015-05-15
Pora zaprzestać subsydiowania paliw kopalnych   Lomborg   2015-05-16
Małe, piękne, ignorowane   Koraszewski   2015-05-19
Pośladkowy poród IV Rzeczpospolitej   Koraszewski   2015-05-22
Kolorowi też mogą być rasistami   Owolade   2015-05-25
Illinois uchwala historyczną ustawę przeciwko BDS, a Kongres rozważa podobne posunięcie   Kontorovich   2015-05-26
Prawa człowieka, które budzą zgrozę   Pearson   2015-05-27
Świętoszkowata świętość Stolicy Apostolskiej   Honig   2015-06-01
Sport - czyli szlachetna rywalizacja   Koraszewski   2015-06-01
Święta Semantyka daje prezenty   Kruk   2015-06-03
Biznes z terytoriami okupowanymi, Orange telecom i francuskie podejście do prawa międzynarodowego   Kontorovich   2015-06-08
Konflikt w Gazie oceniany przez wojskowych     2015-06-14
Gdy ISIS brutalnie traktuje kobiety, panuje żałosne milczenie feministek   Chesler   2015-06-16
Zaszczyt bycia obiektem ataku cenzorów   Lomborg   2015-06-19
Fikcja etnograficzna Jordanii?   Salim Mansur   2015-06-22
Raport Departamentu Stanu o terrorze   Roth   2015-06-23
Miły facet na Bliskim Wschodzie   Rosenthal   2015-06-25
FIFA i inne udzielne księstwa   Ridley   2015-06-25
Odwaga i handel – co zrobiło więcej dla wzbogacenia ludzkości   Ridley   2015-06-29
Cierpliwość, niejasność i kryzysy   Frantzman   2015-06-30
Jazydzi nie są tylko ofiarami. Są naszymi partnerami i potrzebują pomocy   Clarfield   2015-07-02
Rasizm niektórych antyrasistów   Owolade   2015-07-04
Turcja woli ISIS od Kurdów   Totten   2015-07-06
Prawne ramy obrony Izraela   Dershowitz   2015-07-08
Technika, konsumeryzm i papież   Ridley   2015-07-08
Gdyby amerykański morderca, Roof, był islamistą, byłby “wojownikiem”   Frantzman   2015-07-10
Irańskie urojenie: elementarz dla skonsternowanych   Totten   2015-07-14
O racji w kwestii dobra i zła   Michael Shermer   2015-07-20
Opowieść o dwóch porozumieniach: co Grecja i Iran mają wspólnego?   Tsalic   2015-07-21
Zdewaluuj, restrukturyzuj i decyduj sam   Ridley   2015-08-05
Paryski szczyt klimatyczny   Ridley   2015-08-08
Strategia równowagi według prezydenta Obamy   Alberto M. Fernandez   2015-08-09
Mniejsza liczba celów rozwojowych znacznie bardziej pomoże Indiom   Lomborg   2015-08-11
Przemilczana czystka etniczna Palestyńczyków   Toameh   2015-08-19
Z głową w piachu   Friedman   2015-08-21
Problem zielonych strachów   Ridley   2015-08-25
Co Palestyńczycy robią z pieniędzmi z USA?   Toameh   2015-08-28
Czy i jak możemy pomóc uchodźcom?   Koraszewski   2015-09-03
Życie czarnych liczy się – poza życiem Birama Daha Oulda Obeida   Brown   2015-09-04
Jeszcze raz w sprawie cenzury   Miś   2015-09-04
Wyobraź sobie... Gazę   Tsalic   2015-09-05
Dejudaizacja Jerozolimy w 1948 roku   Carlson   2015-09-07
Wyzwanie dla Europy: jak zapobiec wpuszczeniu ekstremistów islamskich razem z ich ofiarami   Horovitz   2015-09-10
Egipt z Piotrem Ibrahimem Kalwasem   Koraszewski   2015-09-12
Uchodźcy: punkt, z którego nie ma powrotu   Tsalic   2015-09-15
Jordania: Nie chcemy Palestyńczyków   Toameh   2015-09-16

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk