Prawda

Wtorek, 7 maja 2024 - 09:49

« Poprzedni Następny »


O mechanizmie zniesławiania


Sam Harris 2014-10-16

 [“Pewne przekonania są tak niebezpieczne, że może być etyczne zabijanie ludzi w nie wierzących – Sam Harris”]

 

[“Pewne przekonania są tak niebezpieczne, że może być etyczne zabijanie ludzi w nie wierzących – Sam Harris”]



Pozwólcie, że zilustruję, jak to działa. Chociaż mógłbym przytoczyć setki przykładów tylko z ostatnich dwóch tygodni, ograniczę się do jednego. Oto, co zobaczyłem po obudzeniu się dzisiaj rano: jakiś człowiek, którzy na Twitterze używa nicka  @dan_verg_ wyjął z (jego absolutnie niezbędnego) kontekstu najłatwiejsze do przeinaczenia zdanie z Końca wiary, dołączył do tego moje koszmarne zdjęcie i ogłosił mnie „ludobójczym faszystowskim maniakiem”.  Potem Reza Aslan przesłał to ponownie. W godzinę później Glenn Greenwald raz jeszcze przesłał to na swoim Twitterze.

Zabrało im to mniej niż dwie sekundy i informacja została wysłana do milionów ludzi. Wiem jednak z całą pewnością, że zarówno Greenwald, jak Aslan doskonale wiedzą, iż te słowa nie znaczą tego, co wydają się znaczyć. Biorąc pod uwagę ilość korespondencji, jaką miałem z nimi na te tematy oraz fakt, że wielokrotnie zanudzałem publiczność wyjaśnianiem tego zdania (w reakcji na takie przekłamania), prawdopodobieństwo, że któryś z tych dwóch autorów sądzi, iż ujawnia prawdę o moich poglądach – lub, że istotnie jestem ludobójczym faszystowskim maniakiem” – jest równe zeru. Aslan i Greenwald – słynny „uczony” i słynny „dziennikarz” – zajmują się kampanią brutalnego zniesławiania. Świadomie wprowadzają w błąd swoich czytelników i równocześnie powodując zagrożenie mojego bezpieczeństwa.


Niezależnie od tego, jak bardzo byłem przeciwny poglądom innego człowieka, nie zachowywałem się w ten sposób. Nigdy świadomie nie wypaczyłem stanowiska, jakie krytykowałem, czy były to doktryny religijne, czy osobiste przekonania Francisa Collinsa, Ebena Alexander, Deepaka Chopry, Rezy Aslana, Glenna Greenwalda, czy jakiegokolwiek innego autora lub postaci publicznej, z którymi ścierałem się. Zasadniczą granicą między ostrą krytyką a zniesławieniem jest wiedza, że przedstawiasz krytykowanego w nieprawdziwym świetle.   


Tutaj jest to zdanie w kontekście (s. 52−53):


Moc, jaką wiara ma nad naszym życiem emocjonalnym, wydaje się być totalna. Dla każdego uczucia, do jakiego jesteś zdolny, z pewnością istnieje wiara, która momentalnie potrafiłaby je wywołać. Rozważ następujące zdanie:


Twoją córkę powoli torturują w angielskim więzieniu.


Co stoi między tobą i kompletną paniką, jaką takie zdanie wywołałoby w umyśle i ciele osoby, która w to wierzy? Być może nie masz córki, albo wiesz, że jest bezpieczna w domu, lub wierzysz, że angielscy strażnicy więzienni znani są z humanitarnej postawy. Jakakolwiek jest tego przyczyna, drzwi do wiary jeszcze nie obróciły się na zawiasach.


Związek między wiarą a zachowaniem znacznie podnosi stawki. Pewne przekonania są tak niebezpieczne, że może być wręcz etyczne zabijanie ludzi, którzy w nie wierzą. Brzmi to może jak nadzwyczajnie twierdzenie, ale wyraża jedynie zwykły fakt o świecie, w którym żyjemy. Pewne przekonania plasują ich wyznawców poza zasięgiem pokojowych środków perswazji, inspirując ich do popełniania nadzwyczajnych aktów przemocy przeciwko innym. Istotnie, do pewnych ludzi nie da się przemówić. Jeśli nie można ich schwytać, a często nie można, tolerancyjni skądinąd ludzie mogą być usprawiedliwieni, kiedy zabijają ich w samoobronie. To właśnie Stany Zjednoczone próbowały zrobić w Afganistanie i to właśnie my i inne mocarstwa zachodnie powinniśmy próbować, jeszcze większym kosztem własnym i kosztem niewinnych ludzi za granicą, w innych miejscach świata muzułmańskiego. Będziemy rozlewać krew w działaniach, które u podstaw są wojną idei.


Do tego akapitu jest przypis, który brzmi:


Nie musimy oddawać w ręce “sprawiedliwości” członków Al-Kaidy jedynie z powodu tego, co zdarzyło się 11 września 2001 r. Tysiące mężczyzn, kobiet i dzieci, którzy zginęli w gruzach World Trade Center są poza naszą możliwością pomocy – i akt zemsty, jakby nie był satysfakcjonujący dla niektórych ludzi, nie zmieni tego faktu. Nasze późniejsze działania w Afganistanie i gdzie indziej są uzasadnione z powodu tego, co zdarzyłoby się innym niewinnym ludziom, gdyby pozwolić członkom Al-Kaidy na dalsze życie zgodnie z ich osobliwą wiarą. Horror 11 Września powinien motywować nas, nie dlatego, że zadał nam cios, który teraz musimy pomścić, ale ponieważ dowodzi ponad wszelką wątpliwość, że niektórzy muzułmanie dwudziestego pierwszego wieku rzeczywiście wierzą w najbardziej niebezpieczne i nieprawdopodobne nakazy ich wiary.


Szerszy kontekst tego akapitu jest filozoficzną i psychologiczną analizą wiary jako motoru zachowania – i w całej dyskusji chodzi o powiązanie z zachowaniem. Dlaczego byłoby etyczne zrzucenie w chwili obecnej bomby na przywódców ISIS? Z powodu krzywd, których dokonali? Nie. Zabicie ich nie zrobi niczego, by złagodzić te krzywdy. Zabicie tych ludzi byłoby etyczne – i powtarzam, tylko jeśli nie moglibyśmy ich uwięzić – z powodu wszystkich śmierci i cierpienia, jakie zamierzają spowodować w przyszłości. Dlaczego zamierzają to zrobić? Z powodu tego, w co wierzą o niewiernych, apostatach, kobietach, raju, proroctwie, Ameryce i tak dalej.


Aslan i Greenwald wiedzą, że nigdzie w moich pracach nie sugeruję, byśmy zabijali nieszkodliwych ludzi za zbrodnie myśli. Niemniej (wraz z wieloma swoimi kolegami) robią, co mogą, by szerzyć to kłamstwo. Niemal wszystkie inne ich komentarze o mojej pracy są w podobny sposób przekłamane.  


Zarówno Aslan, jak Greenwald deprecjonują nasze publiczne debaty i powodują, że uczciwa dyskusja o ważnych ideach jest coraz bardziej nieprzyjemna – a także sprowadza osobiste niebezpieczeństwo. Dlaczego robią to? Proszę, zapytajcie ich i tych, którzy ich publikują.


On the mechanics of defamation

12 października 2014

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

Od Redakcji

*Reza Aslan - urodzony w 1972 roku w Teheranie, mieszka od 1979 w Stanach Zjednoczonych, jako piętnastolatek nawrócił sie na protestantyzm, potem ponownie na islam. Profesor „twórczego pisania”, członek American Academy of Religion, autor popularnej książki  No god but God: The Origins, Evolution, and Future of Islam.  

*Glenn Greenwald - Amerykański prawnik i dziennikarz mieszkający w Brazylii. Publicysta „Guardiana”, znany w świecie głównie ze względu na rolę jaką odegrał w nagłośnieniu materiałów wykradzionych przez Snowdena.    





Sam Harris


Neurobiolog i filozof, jeden z „czterech jeźdźców Nowego ateizmu”. Jego wydana w 2004 roku książka The End of Faith (Koniec wiary), wywołała burzliwą dyskusję i była tłumaczona na wiele języków.  W 2006 roku opublikował Letter to a Christian Nation, a w 2010The Moral Landscape.


Sam Harris jest często publikowany w głównych mediach amerykańskich, prowadzi również swoją własną stronę internetową: http://www.samharris.org/blog  


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. atak na Owsiaka Mieczysławski 2014-10-16


Notatki

Znalezionych 2598 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Wstydliwa (dla UNESCO) sprawa uchodźców   Julius   2014-06-23
“New York Times” i Izrael   Ini   2014-06-25
Pora przestać infantylizować Palestyńczyków   Johnson   2014-06-27
Chiny zwalczają terror; świat krytykuje Izrael     2014-06-29
Imieniny Semantyki   Kruk   2014-07-05
Amerykanie odchodzą z Afganistanu, kto przychodzi?   Pant   2014-07-06
Potępienie zamordowania Mohammeda Abu Khdeira     2014-07-07
Moralność jest poza dyskusją   Bellerose   2014-07-08
Dlaczego znowu walczymy z Gazą?   Horovitz   2014-07-10
ONZ dodaje ISIS do Rady Praw Człowieka     2014-07-11
BBC i bezstronność   Ridley   2014-07-13
Europa przybliża się do eliminacji burki   Chesler   2014-07-14
Zamiana ról Dawida i Goliata     2014-07-16
Co robi izraelski pilot nad Gazą?   Nirenstein   2014-07-17
Zawsze nazywajcie zabitych “niewinnymi cywilami”     2014-07-18
Świat arabski traci cierpliwość     2014-07-19
Dlaczego?   Smuga-Otto   2014-07-19
Pociski izraelskie i schrony w Gazie   Al-Mulhim   2014-07-20
Ambasador Izraela mówi w ONZ   Prosor   2014-07-21
Fakty o bitwie w Shejaiya   Levick   2014-07-24
Na równiach pochyłych   Ridley   2014-07-25
Cierpienie palestyńskie   Karsh   2014-07-29
Izrael, Bliski Wschód i dysonans poznawczy   Harris   2014-08-02
Powody, by obawiać się Eboli   Ridley   2014-08-15
Komu nie sprzeda broni Wielka Brytania?   Greenfield   2014-08-19
Ognisko   Kruk   2014-08-21
Powody do radości   Ridley   2014-08-22
Chcesz zmniejszyć zanieczyszczeniewalcz z biedą   Lomborg   2014-08-24
Zdobywanie wyżyn moralnych jest zabawą przegranych   Greenfield   2014-08-25
Killer app w Jerozolimie   Boteach   2014-08-26
Pieniądze ONZ płyną do terrorystów   Ehrenfeld   2014-08-27
Listek figowy na łonie okonia   Koraszewski   2014-08-29
Chów wsobny elit   Azad   2014-09-02
Stan globalnej wioski   Koraszewski   2014-09-03
Spróbujcie wolnej przedsiębiorczości w Europie   Ridley   2014-09-04
Człowieczeństwo okaleczone   Valdary   2014-09-06
Muzułmańskie gwałty pod parasolem politycznej poprawności   Lindenberg   2014-09-07
Śmiercionośny dom izraelski uderza ponownie   Greenfield   2014-09-08
Dlaczego myślimy to, co myślimy?   Koraszewski   2014-09-12
Stare antypatie nie giną   Honig   2014-09-15
Turecka “hakawati” w Lewancie   Bekdil   2014-09-17
Ekonomia, głupcze? Owszem, ale jaka?   Koraszewski   2014-09-17
Amerykański negocjator i duże pieniądze z Kataru   Smith   2014-09-22
Więzień sumienia   Koraszewski   2014-09-25
Jazydzi i chrześcijanie obwiniają Obamę   Charbel   2014-09-27
Chodząc wśród duchów Hiroszimy   Boteach   2014-09-28
Pomieszanie z poplątaniem   Tsalic   2014-09-30
Kim są niewidzialne kobiety, które przystępują do ISIS?   Ahmed   2014-10-02
Nigeryjski książę o imieniu Islam   Greenfield   2014-10-04
Jak belgijscy sceptycy popełniali masowe samobójstwo   Bonneux   2014-10-04
Mordowanie więźniów politycznych Iranu   Paveh   2014-10-05
Komu w którym uchu dzwoni?   Koraszewski   2014-10-07
Skąd my to znamy?   Koraszewski   2014-10-09
Akuszerka i powrót do pytania o dobro i zło   Koraszewski   2014-10-11
Usuńcie Izrael z tej mapy!   Toameh   2014-10-13
Mój dziadek nie chciał być palestyńskim uchodźcą   Deek   2014-10-15
Czy można uratować liberalizm przed nim samym?   Harris   2014-10-15
Malala – nagroda Nobla, która przeraża talibów   Nirenstein   2014-10-16
O mechanizmie zniesławiania   Harris   2014-10-16
Czy Turcja powinna być w NATO?   Dershowitz   2014-10-18
Pszczoły i pestycydy   Ridley   2014-10-21
O Krymie, prawie międzynarodowym i Zachodnim Brzegu   Kontorovich   2014-10-22
Pokój, ale kiedy?   Landes   2014-10-23
Hashtag Nikab   Chesler   2014-10-24
Ebola – w poszukiwaniu strategii   Ridley   2014-10-27
Żyć z sensem   Kruk   2014-10-29
Nieoczekiwane konsekwencje pobożnych życzeń   Kemp   2014-11-01
Tańsza ropa to dobra wiadomość   Ridley   2014-11-01
Stop dziecięcej intifadzie!   Toameh   2014-11-03
Ewolucja duszy człowieka   Kruk   2014-11-06
Czym zajmuje się WHO?   Ridley   2014-11-09
Wojna Egiptu z terroryzmem: podwójne standardy świata   Toameh   2014-11-10
Nieznośna lekkość feminizmu   Greenfield   2014-11-14
Najlepsza inwestycja w czynienie dobra na świecie   Lomborg   2014-11-17
Dlaczego Gaza nie jest zdalnie okupowana   Kontorovich   2014-11-22
Uwagi o dyskuterach i kaczkach dziennikarskich   Koraszewski   2014-11-28
Opowieść o dwóch Zielonych Liniach   Kontorovich   2014-11-30
Kolumb nie odkrył Ameryki   Al-Mulhim   2014-12-06
Dobra wola Romson nie pomaga biednym   Lomborg   2014-12-07
Dumni Palestyńczycy muszą prowadzić walkę o zreformowanie UNRWA   Eid   2014-12-08
Czy Putin spotka się z kalifem w Jałcie?   Koraszewski   2014-12-09
Reguły? W walce na noże?!     2014-12-11
Legalność izraelskiego projektu ustawy o państwie narodowym   Kontorovich   2014-12-13
Organizacja Narodów Zjednoczonych potrzebuje strategii   Lomborg   2014-12-14
Listy z naszego sadu - rok w sieci   Koraszewski   2014-12-15
O historii, mitach i narracjach   Corwin   2014-12-16
Mruczanych świąt   Hili   2014-12-24
Pięć łamigłówek o okupacji i osiedlach   Kontorovich   2014-12-27
Poligamia napędza przemoc   Ridley   2014-12-28
Jestem amerykańskim gejem...   Boteach   2014-12-30
Turcja i UE: Kodak Moment   Bekdil   2015-01-01
Czy walczyć z wiatrakami?   Koraszewski   2015-01-02
Rewidowanie rewizjonistycznej historii   Tsalic   2015-01-06
Islamski Deng Xiaoping?   Koraszewski   2015-01-07
Nie ma sprawiedliwości, nie ma pokoju   Lumish   2015-01-12
Rozpoczynają się cyfrowe rządy   Ridley   2015-01-16
10 lat klepto-dyktatury Mahmouda Abbasa   Boteach   2015-01-20
Oznakować żywności, która zawiera… DNA!   Coyne   2015-01-21
Izrael, Palestyna i Międzynarodowy Trybunał Karny   Kontorovich   2015-01-22
Uprawy GMO: spór naukowy rozstrzygnięty   Ridley   2015-01-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk