Prawda

Sobota, 18 maja 2024 - 19:32

« Poprzedni Następny »


Drobna życzliwość (Koran 107): wielkoduszne rozwiązanie konfliktu arabsko-izraelskiego


Richard Landes 2017-07-17


Ludzie Zachodu, z ich wiarą w obustronne korzyści, widzą “dwa państwa” jako oczywiste rozwiązanie konfliktu o ziemię między rzeką Jordan a morzem. Ale to rozwiązanie, analizowane w kategoriach honoru-hańby nie tylko nie jest rozwiązaniem dla jednej z zaangażowanych stron, ale jest przez nich pomyślane jako “dwu etapowa” strategia zrealizowania ich marzenia o sumie zerowej: „Palestyna od rzeki do morza”. Kiedy zrozumiemy, że problemem wcale nie jest to “ile terytorium Izrael jest skłonny oddać, by zadowolić Palestyńczyków”, ale “jak Arabowie muzułmańscy mogą przezwyciężyć upokorzenie, jakim jest samo istnienie Izraela, i znaleźć godność w społeczności globalnej bez podporządkowywania sobie niewiernych”, powstaje inny krajobraz i inne możliwości.

Po pierwsze, staje się kryształowo jasne, że rozwiązanie tego sporu w sposób, który przekona zwolenników supremacji islamskiej, by ustąpili, staje się koniecznością nie tylko dla Izraela, ale także dla Zachodu i dla wszystkich ludzi na świecie, którzy we wczesnych dziesięcioleciach trzeciego (globalnego) tysiąclecia również są celem tej wersji monoteizmu, która jest napędzana pojęciem honoru, imperialistyczna i zakłada wynik o sumie zerowej: jeden Bóg, jedna władza, jedna religia. Koncepcja, że “ziemia za pokój” jest opcją (lub jedyną prawdziwą opcją), przekonała ludzi postępowych – Żydów lub nie – że tylko jeśli wepchną to rozwiązanie Izraelowi w gardło (dla własnego dobra Izraela, oczywiście, à la J-Street), rozwiążą problem. Ci ludzie wydają się być nieświadomi możliwości, że takie rozwiązanie tylko dolewa oliwy do dżihadystycznego ognia.


Alternatywne spojrzenie jednak, rozważenie rzeczywistych przyczyn, otwiera możliwość nowego myślenia i nowych rozwiązań. Oznacza spojrzenie na ten konflikt nie tak, jak nalegają Palestyńczycy, między izraelskim Goliatem a palestyńskim Dawidem, ale według tego, co znaczy sam termin intifada, czyli „otrząsanie się” z insekta (Izraela) przez wielkie zwierzę.


Kto jest wielkim zwierzem? Oczywiście nie Palestyńczycy. Mogą oni być małą częścią wielkiej skóry zwierza, która strząsa insekta. Ale są na usługach znacznie większego i znacznie potężniejszego stworzenia. Innymi słowy, w oczach arabskich i muzułmańskich konflikt nie jest między potężnymi Izraelczykami i biednymi Palestyńczykami; gdyby był tylko tym, upokorzenie przegranej wobec Żydów mogło by być mniej bolesne. Konflikt jest między Izraelem, jedynym państwem żydowskim na świecie (i demokracją kwitnącą w bardzo trudnych warunkach), odpierającym 22 autorytarne państwa arabskie i 57 muzułmańskich oraz inne, szeroki wachlarz pozarządowych propagatorów dżihadu i daawa, wszystkie napędzane triumfalistyczną wizją islamu, grające w grze o nieprzejednanie zerowym wyniku, która nie może tolerować samego istnienia państwa niewiernych pośrodku Dar al Islam. W skrócie: jest to front bitwy w wojnie między muzułmańską teokratyczną, autorytarną kulturą polityczną a demokratycznym Zachodem. Dla Zachodu zaś nie tylko niezrozumienie tego, ale stawanie po stronie triumfalistycznych Palestyńczyków (dla których żadne państwo żydowskie nie jest do przyjęcia) przeciwko Izraelowi, jest bardziej niż głupie. Jest autodestrukcyjne.


Na tym tle chciałbym zaproponować zainspirowaną Koranem alternatywę, także oczywiste rozwiązanie, ale takie, które idzie do sedna dylematu, nie tylko „lokalnego” konfliktu arabsko-izraelskiego, ale globalnego konfliktu „muzułmanie-niewierni”, a mianowicie trudności, jaką ma tak wielu muzułmanów w pokojowym życiu ze swoimi sąsiadami, czy są oni muzułmanami, czy niewiernymi. Największym wyzwaniem globalnego pokolenia – czy oglądanego jako pierwsze pokolenie XXI wieku, czy drugie pokolenie XV wieku) jest, by muzułmanie dokonali wielkich zmian w sposobie, w jaki historycznie odnosili się do kuffar (niewiernych), kobiet i każdego kto jest mniej potężny od nich, widząc w tym grę o sumie zerowej. Życie wszystkich na tej coraz bardziej połączonej planecie na początku trzeciego tysiąclecia zależy od muzułmanów i niewiernych podejmujących się dokonania tej zmiany.


W tym sensie Izrael jest muzułmańską Sprawą Dreyfusa, ich egzaminem na nowoczesność. Czy potrafią zmienić paradygmaty moralne i porzucić triumfalistyczne religianctwo? Czy potrafią żyć w pokoju z resztą świata, nie próbując podporządkować jej sobie? Testem jest, jak współżyją z Żydami w swoim regionie, szczególnie, ponieważ ci suwerenni Żydzi okazali się znacznie bardziej pokojowi wobec Arabów (także tych najbardziej wojowniczych) niż arabscy muzułmanie są wzajem do siebie.


Dla tych wiernych Allaha, którzy chcieliby, by islam zajął honorowe miejsce wśród narodów pokojowego i miłującego pokój świata, mam propozycję, która, jak sądzę, ustawi ich na owocnej drodze. W Koranie Sura 107 wyjaśnia ludziom, że w Dzień sądu Ostatecznego Allah nie uśmiechnie się do tych, którzy będą podziwiani, ale odmówią drobnej życzliwości.  A właśnie tego Arabowie i muzułmanie odmawiają Żydom przez ostatnie 69 lat


Jest ponad miliard muzułmanów na świecie czyli około jednej piątej populacji globalnej; jest 12 milionów Żydów czyli około jednej piątej jednego procenta populacji świata. Z całych terytoriów zajmowanych przez arabsko mówiącą większość na świecie Izrael zajmuje jedną piątą procenta całości. Biorąc pod uwagę wszystko, co islam podziela z judaizmem (czy można odważyć się powiedzieć: przejął od judaizmu), czy wy, muzułmanie, naprawdę myślicie, że w Dzień Sądu ostatecznego Allah wybaczy wam, jeśli odmówicie nam „drobnej życzliwości” pozwolenia na życie na tym małym skrawku ziemi? Na rzecz pokoju światowego – dosłownie – nie odmawiajcie nam tej „drobnej życzliwości”.

 

The Small Kindness (Qur’an 107): A Magnanimous Solution to the Arab Israeli Conflict

The Augean Stables, 9 lipca 2017

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Richard Allen Landes


Amerykański historyk, wykładowca na Boston University, dyrektor bostońskiego Center for Millennial Studies. Autor szeregu książek o średniowieczu i ruchach apokaliptycznych. Obserwator konfliktu na Bliskim Wschodzie (to on ukuł pojęcie „Pallywood” na wyprodukowane ze statystami filmy mające być „dowodami” przeciwko Izraelowi). Jest również autorem dwuczęściowej druzgoczącej analizy  tzw. „Raportu Goldstone’a”.    


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2606 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Kto, kogo i dlaczego?   Koraszewski   2015-01-25
Kanada wybrała wrażliwość kulturową zamiast zachodniej medycyny   Coyne   2015-01-25
Otwarty list do kosmitów   Ferus   2015-01-26
Rodzina zabija młodą parę   Chesler   2015-01-26
Pochwała cudów   Koraszewski   2015-02-02
Cztery księżniczki i prezydent Obama   Chesler   2015-02-04
Zmieniająca się moralność i Friendship Nine   Coyne   2015-02-04
Kiedy strona przegrana dyktuje warunki   Draiman   2015-02-06
Dlaczego wolność słowa jest fundamentalna     2015-02-06
Islam, lewica i sprawa polska   Mencel   2015-02-07
Alarmująca sprawa klimatycznego panikarstwa   Lomborg   2015-02-17
Brakujący przedmiot nauczania   Ferus   2015-02-18
Prześladowani chrześcijanie organizują się przeciwko ISIS   Chesler   2015-02-18
Którędy do miasta?   Koraszewski   2015-02-22
Dlaczego dobre wiadomości to oksymoron   Gardner   2015-02-24
Czy Biały Dom walczy z terroryzmem?     2015-02-27
Wielka Brytania nadal potrzebuje gazu łupkowego   Ridley   2015-03-02
Wzlot i upadek Baracka Obamy   Frantzman   2015-03-06
Śmierć, która wstrząsnęła Turcją     2015-03-07
Susan Rice i polityzacja ludobójstwa   Boteach   2015-03-09
Kantata o pokoju i inne melodie   Koraszewski   2015-03-10
Kto ma się przystosować w imię tolerancji?   Chesler   2015-03-13
Powrót imperiów - perskie marzenia     2015-03-14
Ponury obraz iluzji Zachodu   Blum   2015-03-16
Badanie australijskie: homeopatia jest bezwartościowa   Coyne   2015-03-18
Więcej żywności z mniejszego areału   Ridley   2015-03-20
Bliźni w świadomości bliźniego   Koraszewski   2015-03-20
Rekord Guinessa w pluciu na demokrację   Koraszewski   2015-03-21
Wywiad z Davidem Keyesem   Harris   2015-03-23
Kiedy słowa zabijają?   Koraszewski   2015-03-25
Pełzający podbój Iraku przez Iran   Al-Rashed   2015-03-27
Dlaczego jestem propalestyński   Bellerose   2015-03-29
Mordowanie ateistów w Bangladeszu   Koraszewski   2015-04-02
ONZ walczy o prawa człowieka     2015-04-03
Czy ktokolwiek chce dyskutować o nagich faktach?   Koraszewski   2015-04-04
Problem z wodą w kranach i w propagandzie    Roth   2015-04-05
BBC jako pomocnik antysemickiego terroryzmu   Johnson   2015-04-06
Ktoś w Białym Domu jest zagubiony   Yemini   2015-04-08
Akademia Sukcesu czyli szkoła, która uczy   Koraszewski   2015-04-11
Reformowanie języka zamiast reformowania społeczeństwa   Coyne   2015-04-13
Nie tyle umowa ramowa, co oszustwo   Shargai   2015-04-13
Żydowski antysyjonizm: honorowe zabijanie per procura   Landes   2015-04-14
Wojna (modlitw) na kampusach     2015-04-18
Życie w sumie jest piękne     2015-04-20
Gaza: Egipt utrudnia dostawy broni   Toameh   2015-04-20
Heroiczna walka Kurdów przeciwko ISIS     2015-04-22
Problem uchodźców arabskich opisany w 1967 r.     2015-04-25
Szukanie wiary z ludzką twarzą   Koraszewski   2015-04-29
Tylko innowacje mogą nas uratować   Ridley   2015-05-01
San Remo: Zapomniany kamień milowy   Benzimra   2015-05-02
145 pisarzy podpisało list protestujący przeciwko nagrodzie PEN dla Charlie Hebdo   Coyne   2015-05-04
Elektryczność dla Afryki   Ridley   2015-05-06
Zuchwałość oszustwa: porozumienie z Iranem   Tsalic   2015-05-06
Poliekran: Nepal, Israel   Collins   2015-05-11
Pocztówka z globalnej wioski   Koraszewski   2015-05-15
Pora zaprzestać subsydiowania paliw kopalnych   Lomborg   2015-05-16
Małe, piękne, ignorowane   Koraszewski   2015-05-19
Pośladkowy poród IV Rzeczpospolitej   Koraszewski   2015-05-22
Kolorowi też mogą być rasistami   Owolade   2015-05-25
Illinois uchwala historyczną ustawę przeciwko BDS, a Kongres rozważa podobne posunięcie   Kontorovich   2015-05-26
Prawa człowieka, które budzą zgrozę   Pearson   2015-05-27
Świętoszkowata świętość Stolicy Apostolskiej   Honig   2015-06-01
Sport - czyli szlachetna rywalizacja   Koraszewski   2015-06-01
Święta Semantyka daje prezenty   Kruk   2015-06-03
Biznes z terytoriami okupowanymi, Orange telecom i francuskie podejście do prawa międzynarodowego   Kontorovich   2015-06-08
Konflikt w Gazie oceniany przez wojskowych     2015-06-14
Gdy ISIS brutalnie traktuje kobiety, panuje żałosne milczenie feministek   Chesler   2015-06-16
Zaszczyt bycia obiektem ataku cenzorów   Lomborg   2015-06-19
Fikcja etnograficzna Jordanii?   Salim Mansur   2015-06-22
Raport Departamentu Stanu o terrorze   Roth   2015-06-23
Miły facet na Bliskim Wschodzie   Rosenthal   2015-06-25
FIFA i inne udzielne księstwa   Ridley   2015-06-25
Odwaga i handel – co zrobiło więcej dla wzbogacenia ludzkości   Ridley   2015-06-29
Cierpliwość, niejasność i kryzysy   Frantzman   2015-06-30
Jazydzi nie są tylko ofiarami. Są naszymi partnerami i potrzebują pomocy   Clarfield   2015-07-02
Rasizm niektórych antyrasistów   Owolade   2015-07-04
Turcja woli ISIS od Kurdów   Totten   2015-07-06
Prawne ramy obrony Izraela   Dershowitz   2015-07-08
Technika, konsumeryzm i papież   Ridley   2015-07-08
Gdyby amerykański morderca, Roof, był islamistą, byłby “wojownikiem”   Frantzman   2015-07-10
Irańskie urojenie: elementarz dla skonsternowanych   Totten   2015-07-14
O racji w kwestii dobra i zła   Michael Shermer   2015-07-20
Opowieść o dwóch porozumieniach: co Grecja i Iran mają wspólnego?   Tsalic   2015-07-21
Zdewaluuj, restrukturyzuj i decyduj sam   Ridley   2015-08-05
Paryski szczyt klimatyczny   Ridley   2015-08-08
Strategia równowagi według prezydenta Obamy   Alberto M. Fernandez   2015-08-09
Mniejsza liczba celów rozwojowych znacznie bardziej pomoże Indiom   Lomborg   2015-08-11
Przemilczana czystka etniczna Palestyńczyków   Toameh   2015-08-19
Z głową w piachu   Friedman   2015-08-21
Problem zielonych strachów   Ridley   2015-08-25
Co Palestyńczycy robią z pieniędzmi z USA?   Toameh   2015-08-28
Czy i jak możemy pomóc uchodźcom?   Koraszewski   2015-09-03
Życie czarnych liczy się – poza życiem Birama Daha Oulda Obeida   Brown   2015-09-04
Jeszcze raz w sprawie cenzury   Miś   2015-09-04
Wyobraź sobie... Gazę   Tsalic   2015-09-05
Dejudaizacja Jerozolimy w 1948 roku   Carlson   2015-09-07
Wyzwanie dla Europy: jak zapobiec wpuszczeniu ekstremistów islamskich razem z ich ofiarami   Horovitz   2015-09-10
Egipt z Piotrem Ibrahimem Kalwasem   Koraszewski   2015-09-12
Uchodźcy: punkt, z którego nie ma powrotu   Tsalic   2015-09-15
Jordania: Nie chcemy Palestyńczyków   Toameh   2015-09-16

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk