Prawda

Poniedziałek, 20 maja 2024 - 11:11

« Poprzedni Następny »


Co naprawdę powiedział Frederick Douglass w swoim wspaniałym przemówieniu z okazji Dnia Niepodległości


Jeff Jacoby 2023-07-11

<span>Urodzony w niewoli, Frederick Douglass uciekł jako młody człowiek i został znanym abolicjonistą. (Courtesy of HBO)</span>
Urodzony w niewoli, Frederick Douglass uciekł jako młody człowiek i został znanym abolicjonistą. (Courtesy of HBO)

5 lipca 1852 roku Frederick Douglass przemawiał do Ladies' Antislavery Society w Rochester w stanie Nowy Jork i wygłosił coś, co często określa się jako najwspanialsze przemówienie abolicjonistów w historii Stanów Zjednoczonych. „Czym dla amerykańskiego niewolnika - zapytał Douglass swojej publiczności - jest wasz Czwarty Lipca?”


To nie przypadek, że Douglass wygłosił swoje słynne przemówienie z okazji 4 lipca dzień po 4 lipca. Nalegał na to. Odkąd niewolnictwo zostało zniesione kilkadziesiąt lat wcześniej w stanie Nowy Jork, czarnoskórzy nowojorczycy świętowali swoją emancypację 5 lipca. Data została wybrana zarówno jako symbol niepodległości, wciąż odmawianej niewolnikom w 15 innych stanach i Dystrykcie Kolumbii, jak i jako cierpki komentarz na temat fałszywości narodu, który upamiętniał swoją wolność paradami i fajerwerkami, jednocześnie zezwalając i egzekwując niewolnictwo Afroamerykanów.


Kiedy więc Douglass wyznaczył datę swojego przemówienia na 5 lipca, jego słuchacze prawdopodobnie spodziewali się, że zjadliwie potępi te groteskowe podwójne standardy. Nie zawiódł ich.


Z gniewem proroka Starego Testamentu Douglass oświadczył, że „z punktu widzenia niewolnika” czwarty lipca bardziej niż jakikolwiek inny dzień podkreśla „rażącą niesprawiedliwość i okrucieństwo, jakich jest nieustanną ofiarą”.


Douglass, który urodził się w niewoli i uciekł jako młody dorosły, wyładował swoje moralne oburzenie.

„Wasze świętowanie to oszustwo, wasza wychwalana wolność to bezbożne zezwolenie na wszystko, wasza narodowa wielkość to nadmuchana próżność. Wasze modlitwy i hymny, kazania i dziękczynienia, z całą religijną pompą i namaszczeniem, są… tylko patosem, oszustwem, podstępem, bezbożnością i hipokryzją – cienką zasłoną zakrywającą zbrodnie, które zhańbiłyby naród dzikusów. Nie ma narodu na ziemi winnego praktyk bardziej szokujących i krwawych niż naród Stanów Zjednoczonych w obecnej godzinie”.

Przemówienie Douglassa pojawia się w wielu antologiach i przedrukach; często jest lekturą obowiązkową uczniów i studentów; i można je usłyszeć w licznych nagraniach w sieci, gdzie słowa Douglassa recytują wszyscy, od znanych aktorów po potomków tego wielkiego człowieka. Ponieważ jednak przemówienie jest bardzo długie — prawie 10 500 słów — rzadko jest prezentowane w całości. Zamiast tego czytelnicy i widzowie na ogół otrzymują tylko kilka najważniejszych fragmentów, a przede wszystkim jego żarliwe ataki na dwulicowość, która utrzymywała niewolnictwo przy życiu.


Choć te fragmenty zapadają w pamięć i są wymowne, nie stanowiły one jednak sedna jego przesłania. Douglass ostro potępił hipokryzję Ameryki. Radowała go jednak demokratyczna obietnica Ameryki. Pokładał wiarę w zasadzie równości i sprawiedliwości zapisaną w Deklaracji Niepodległości i Konstytucji. Przybył do Rochester nie po to, by potępić białych Amerykanów, ale by błagać ich, by spełniali najwyższe ideały Założycieli. Wiele lat później Martin Luther King Jr., kiedy przemawiał do ogromnego tłumu pod pomnikiem Lincolna, przedstawiał podobny argument.


Pierwszy jednak zrobił to Douglass. Tym samym odrzucał poglądy niektórych wybitnych abolicjonistów swoich czasów, także swojego mentora, bohatera i byłego sojusznika, Williama Lloyda Garrisona z Bostonu.


W swoich wykładach i artykułach we wpływowej gazecie „The Liberator” Garrison głosił, że Konstytucja jest złym dokumentem, paktem z diabłem, który chroni niewolnictwo, i nie może być tu kompromisu. Na jednym z wieców 4 lipca Garrison spalił kopię Konstytucji, nazywając ją „przymierzem ze śmiercią i ugodą z piekłem”. Douglass przez lata zgadzał się z Garrisonem i uważał założenie Ameryki za skorumpowane od samego początku. Wyrzekł się wszelkiego patriotyzmu. Jak powiedział Garrisonowi w 1846 r.: właściciele niewolników, którzy maltretowali go w młodości, „już dawno wybatożyli ze mnie wszelkie uczucia patriotyczne”.


Ale stopniowo Douglass zmienił zdanie. Zaczął „ponownie myśleć o całej sprawie”, jak później napisał w autobiografii. W końcu doszedł do wniosku, że Garrison i jego uczniowie mylili się. Konstytucja nie była dokumentem popierającym niewolnictwo. Była fundamentalnie przeciwna niewolnictwu. Nawet gdy odnosiła się do niewolnictwa, jak w osławionej Klauzuli Trzech Piątych, czyniła to pośrednio, używając eufemizmów i mówiąc tylko o „osobach”, nigdy o niewolnikach.

„Spójrzcie na Konstytucję według jej prostego odczytania – powiedział Douglass słuchaczom w Rochester - a twierdzę, że nie znajdziecie w niej choćby jednej klauzuli popierającej niewolnictwo. Z drugiej strony zobaczycie, że zawiera ona zasady i cele całkowicie wrogie wobec niewolnictwa”. Twórcy Konstytucji, dalecy od trwałego zagwarantowania ludzkiej niewoli, położyli podwaliny pod jej wykorzenienie. „Interpretowana tak, jak powinna być interpretowana — głosił Douglass — Konstytucja jest wspaniałym dokumentem wolności”.


Ta prawda zawarta w Konstytucji, w jeszcze większym stopniu była widoczna w Deklaracji. Mimo wszystkich swoich grzechów – w tym w niektórych przypadkach zniewolenia bliźnich – sygnatariusze Deklaracji byli odważnymi i mądrymi ludźmi, powiedział Douglass. „Nie mogę rozpatrywać ich wielkich czynów z niczym poza podziwem… A za dobro, które uczynili i zasady, o które walczyli, zjednoczę się z wami w uczczeniu ich pamięci”.

Tym, co sprawia, że przemówienie Douglassa w Rochester jest tak niezwykłe, nie jest jego druzgocący gniew na hipokrytów, którzy mówili o wolności, jednocześnie podtrzymując niewolnictwo. Jest przekonany, że w amerykańskich dokumentach statutowych zawarte były zasady, dzięki którym można było znieść niewolnictwo. W czasie, gdy czołowi działacze przeciw niewolnictwu uważali amerykański eksperyment za porażkę i zdradę, Douglass widział w nim powód do nadziei i optymizmu.


Przemawiał 5 lipca, ale mimo to sławił datę postawioną na Deklaracji Niepodległości. „Czwarty lipca jest pierwszym wielkim faktem w historii waszego narodu – punktem zaczepienia łańcucha - zalążka waszego przeznaczenia – powiedział Douglass swoim słuchaczom. - Trzymajcie się tego dnia – trzymajcie się go i jego zasad tak, jak rzucany sztormem marynarz trzyma się drzewca o północy”. Ten wielki abolicjonista odrzucił podszepty rozpaczy i pogardy. Wiedział, że amerykański dokument założycielski był równie istotny jak zawsze, obiecując lepsze, wspanialsze dni, które nadejdą. Tak było w 1852 roku. Tak pozostaje do dziś.

 

Link do oryginału: https://jeffjacoby.com/27078/the-essential-insight-in-frederick-douglass-great

2 lipca 2023

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

*Jeff Jacoby – amerykański prawnik i dziennikarz, wieloletni publicysta “Boston Globe”.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2607 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Wstydliwa (dla UNESCO) sprawa uchodźców   Julius   2014-06-23
“New York Times” i Izrael   Ini   2014-06-25
Pora przestać infantylizować Palestyńczyków   Johnson   2014-06-27
Chiny zwalczają terror; świat krytykuje Izrael     2014-06-29
Imieniny Semantyki   Kruk   2014-07-05
Amerykanie odchodzą z Afganistanu, kto przychodzi?   Pant   2014-07-06
Potępienie zamordowania Mohammeda Abu Khdeira     2014-07-07
Moralność jest poza dyskusją   Bellerose   2014-07-08
Dlaczego znowu walczymy z Gazą?   Horovitz   2014-07-10
ONZ dodaje ISIS do Rady Praw Człowieka     2014-07-11
BBC i bezstronność   Ridley   2014-07-13
Europa przybliża się do eliminacji burki   Chesler   2014-07-14
Zamiana ról Dawida i Goliata     2014-07-16
Co robi izraelski pilot nad Gazą?   Nirenstein   2014-07-17
Zawsze nazywajcie zabitych “niewinnymi cywilami”     2014-07-18
Świat arabski traci cierpliwość     2014-07-19
Dlaczego?   Smuga-Otto   2014-07-19
Pociski izraelskie i schrony w Gazie   Al-Mulhim   2014-07-20
Ambasador Izraela mówi w ONZ   Prosor   2014-07-21
Fakty o bitwie w Shejaiya   Levick   2014-07-24
Na równiach pochyłych   Ridley   2014-07-25
Cierpienie palestyńskie   Karsh   2014-07-29
Izrael, Bliski Wschód i dysonans poznawczy   Harris   2014-08-02
Powody, by obawiać się Eboli   Ridley   2014-08-15
Komu nie sprzeda broni Wielka Brytania?   Greenfield   2014-08-19
Ognisko   Kruk   2014-08-21
Powody do radości   Ridley   2014-08-22
Chcesz zmniejszyć zanieczyszczeniewalcz z biedą   Lomborg   2014-08-24
Zdobywanie wyżyn moralnych jest zabawą przegranych   Greenfield   2014-08-25
Killer app w Jerozolimie   Boteach   2014-08-26
Pieniądze ONZ płyną do terrorystów   Ehrenfeld   2014-08-27
Listek figowy na łonie okonia   Koraszewski   2014-08-29
Chów wsobny elit   Azad   2014-09-02
Stan globalnej wioski   Koraszewski   2014-09-03
Spróbujcie wolnej przedsiębiorczości w Europie   Ridley   2014-09-04
Człowieczeństwo okaleczone   Valdary   2014-09-06
Muzułmańskie gwałty pod parasolem politycznej poprawności   Lindenberg   2014-09-07
Śmiercionośny dom izraelski uderza ponownie   Greenfield   2014-09-08
Dlaczego myślimy to, co myślimy?   Koraszewski   2014-09-12
Stare antypatie nie giną   Honig   2014-09-15
Turecka “hakawati” w Lewancie   Bekdil   2014-09-17
Ekonomia, głupcze? Owszem, ale jaka?   Koraszewski   2014-09-17
Amerykański negocjator i duże pieniądze z Kataru   Smith   2014-09-22
Więzień sumienia   Koraszewski   2014-09-25
Jazydzi i chrześcijanie obwiniają Obamę   Charbel   2014-09-27
Chodząc wśród duchów Hiroszimy   Boteach   2014-09-28
Pomieszanie z poplątaniem   Tsalic   2014-09-30
Kim są niewidzialne kobiety, które przystępują do ISIS?   Ahmed   2014-10-02
Nigeryjski książę o imieniu Islam   Greenfield   2014-10-04
Jak belgijscy sceptycy popełniali masowe samobójstwo   Bonneux   2014-10-04
Mordowanie więźniów politycznych Iranu   Paveh   2014-10-05
Komu w którym uchu dzwoni?   Koraszewski   2014-10-07
Skąd my to znamy?   Koraszewski   2014-10-09
Akuszerka i powrót do pytania o dobro i zło   Koraszewski   2014-10-11
Usuńcie Izrael z tej mapy!   Toameh   2014-10-13
Mój dziadek nie chciał być palestyńskim uchodźcą   Deek   2014-10-15
Czy można uratować liberalizm przed nim samym?   Harris   2014-10-15
Malala – nagroda Nobla, która przeraża talibów   Nirenstein   2014-10-16
O mechanizmie zniesławiania   Harris   2014-10-16
Czy Turcja powinna być w NATO?   Dershowitz   2014-10-18
Pszczoły i pestycydy   Ridley   2014-10-21
O Krymie, prawie międzynarodowym i Zachodnim Brzegu   Kontorovich   2014-10-22
Pokój, ale kiedy?   Landes   2014-10-23
Hashtag Nikab   Chesler   2014-10-24
Ebola – w poszukiwaniu strategii   Ridley   2014-10-27
Żyć z sensem   Kruk   2014-10-29
Nieoczekiwane konsekwencje pobożnych życzeń   Kemp   2014-11-01
Tańsza ropa to dobra wiadomość   Ridley   2014-11-01
Stop dziecięcej intifadzie!   Toameh   2014-11-03
Ewolucja duszy człowieka   Kruk   2014-11-06
Czym zajmuje się WHO?   Ridley   2014-11-09
Wojna Egiptu z terroryzmem: podwójne standardy świata   Toameh   2014-11-10
Nieznośna lekkość feminizmu   Greenfield   2014-11-14
Najlepsza inwestycja w czynienie dobra na świecie   Lomborg   2014-11-17
Dlaczego Gaza nie jest zdalnie okupowana   Kontorovich   2014-11-22
Uwagi o dyskuterach i kaczkach dziennikarskich   Koraszewski   2014-11-28
Opowieść o dwóch Zielonych Liniach   Kontorovich   2014-11-30
Kolumb nie odkrył Ameryki   Al-Mulhim   2014-12-06
Dobra wola Romson nie pomaga biednym   Lomborg   2014-12-07
Dumni Palestyńczycy muszą prowadzić walkę o zreformowanie UNRWA   Eid   2014-12-08
Czy Putin spotka się z kalifem w Jałcie?   Koraszewski   2014-12-09
Reguły? W walce na noże?!     2014-12-11
Legalność izraelskiego projektu ustawy o państwie narodowym   Kontorovich   2014-12-13
Organizacja Narodów Zjednoczonych potrzebuje strategii   Lomborg   2014-12-14
Listy z naszego sadu - rok w sieci   Koraszewski   2014-12-15
O historii, mitach i narracjach   Corwin   2014-12-16
Mruczanych świąt   Hili   2014-12-24
Pięć łamigłówek o okupacji i osiedlach   Kontorovich   2014-12-27
Poligamia napędza przemoc   Ridley   2014-12-28
Jestem amerykańskim gejem...   Boteach   2014-12-30
Turcja i UE: Kodak Moment   Bekdil   2015-01-01
Czy walczyć z wiatrakami?   Koraszewski   2015-01-02
Rewidowanie rewizjonistycznej historii   Tsalic   2015-01-06
Islamski Deng Xiaoping?   Koraszewski   2015-01-07
Nie ma sprawiedliwości, nie ma pokoju   Lumish   2015-01-12
Rozpoczynają się cyfrowe rządy   Ridley   2015-01-16
10 lat klepto-dyktatury Mahmouda Abbasa   Boteach   2015-01-20
Oznakować żywności, która zawiera… DNA!   Coyne   2015-01-21
Izrael, Palestyna i Międzynarodowy Trybunał Karny   Kontorovich   2015-01-22
Uprawy GMO: spór naukowy rozstrzygnięty   Ridley   2015-01-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


&#8222;Choroba&#8221; przywrócona przez Putina


&#8222;Przebudzeni&#8221;


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk