Prawda

Poniedziałek, 20 maja 2024 - 03:06

« Poprzedni Następny »


Arabska samokrytyka: klucz do pokoju i dobrobytu


Richard Landes 2016-07-25

David Landes (ojciec Richarda) autor fenomenalnego traktatu The Wealth and Powerty of the Nations.  <br />
David Landes (ojciec Richarda) autor fenomenalnego traktatu The Wealth and Powerty of the Nations. 


Często narzekam na brak arabskiej samokrytyki, co kojarzę z kulturą honoru i hańby oraz obsesją „ratowania twarzy”, więc gorliwie szukam dowodów na to, że jestem w błędzie.

Niedawno na demokratycznej witrynie arabskiej Fikra ukazał się niezwykły artykuł dziennikarki jordańskiej, Hiam Nawas, zatytułowany Pociągając do odpowiedzialności kulturę arabską. Z pewnością jej artykuł uderza w samo sedno całego szeregu problemów, ale jako że jest to tylko esej, z konieczności zbyt mało jest w nim uzasadnień i implikacji.  Przytaczam go poniżej z moimi komentarzami. Mam nadzieję, że Hiam odpowie.


James Clapper, dyrektor National Intelligence, twierdził niedawno, że Stany Zjednoczone „nie mogą rozwiązać” problemów regionu Bliskiego Wschodu. Clapper ma absolutnie rację. Fundamentalne problemy regionu nie są polityczne, ale raczej kulturowe, dlatego Stany Zjednoczone i ich potęga militarna mogą być niezdolne do ich rozwiązania.


Kultura jest ważna, ponieważ jest podstawą zachowania i organizacji każdego społeczeństwa.

Hiam NawasHolding Arab Culture Accountable

Fikra Forum July 8, 2016.

Jednym z ulubionych wyrażeń Davida Landesa było stwierdzenie: “kultura jest ważna”.


Jeśli historia rozwoju ekonomicznego uczy nas czegokolwiek, to tego, że cała różnica, jeśli idzie o rozwój lub zacofanie, polega na kulturze.

Jeśli historia rozwoju ekonomicznego uczy nas czegokolwiek, to tego, że cała różnica, jeśli idzie o rozwój lub zacofanie, polega na kulturze.



Na nieszczęście dla wszystkich poza post-modernistami post-kolonialistami (PoMoPoKo) i dżihadystami rozumienie znaczenia kultury znalazło się w kolizji z poprawnością polityczną.

 

Ogólnie jednak, według standardów Davida Landesa, to, co Nawas opisuje poniżej, nie tyle jest kwestią kulturową, ile kwestią postawy. Analiza obsesji honoru i hańby pomaga zrozumieć, jak taka postawa przeważa obecnie nad kulturą, pozwala zrozumieć jak samce alfa – nazywane czasami silnymi końmi – wykorzystują lojalności arabskie i muzułmańskie, by omotać innych członków swojego plemienia i skłonić ich do popierania ich niezwykle wojowniczej i dysfunkcjonalnej postawy.

Obecny chaos na Bliskim Wschodzie – pisze Hiam Nawas - ma wiele korzeni, ale niektóre z najgłębszych korzeni konfliktu czerpią z kultury i tożsamości arabskiej, której brak empatii wewnętrznej i zewnętrznej, którą faworyzuje autorytaryzm przed autonomią i wybiera rozwiązania o sumie zerowej. Jeśli Arabowie nie spojrzą samokrytycznie na własne wartości, przemoc na Bliskim Wschodzie będzie trwała. 

Proszę zauważyć, jak bardzo wygląda to na ten rodzaj myślenia, jaki z pogardą wygnał Edward Said z uprawnionej dyskusji: odczytywanie kultury arabskiej poprzez pryzmat honoru/hańby.

 

Uwaga o empatii jest ważna. Nowoczesne koncepcje sprawiedliwości – Zabić drozda oparte są na empatii, na czym opiera się także demotyczna religijność monoteistyczna. Niektórzy sądzą, że jest to klucz do pokojowej planety. Potrzeba empatii, by przebaczyć… i prosić o przebaczenie. Nie można iść do przodu, jeśli teraźniejszość i przyszłość są więźniami minionych sporów, a przegrana gra o sumie zerowej musi zostać pomszczona.

 

Brak zewnętrznej i wewnętrznej empatii prowadzi do przerażającego obrazu – także wewnętrznego. Żadnej empatii dla własnego plemienia? Nawet jeśli nienawidzi się drugą stronę?  Rozbita plemienność?

 

W analizie zasad kultury lub zestawu kultur niezmiernie istotne jest zbadanie poczucia moralnego kultury, by ustalić ideały zachowania społeczeństwa. Arabski kodeks moralny ceni wyżej zemstę niż kompromis, mężczyzn niż kobiety i grupy niż jednostki.

Zemsta ponad kompromisem” podsumowuje dość dobrze zachowanie Arabów wobec Izraela od czasu ogłoszenia jego niepodległości.

Kolektywna tożsamość arabska bazuje na plemienności, podporządkowaniu się paternalistycznej władzy, poczuciu honoru związanym z dziewictwem [i czystością] kobiet i skostniałych uświęceniem zwyczajach i tradycji. Jest gloryfikacją przeszłości wraz z odmową przyjęcia odpowiedzialności za teraźniejszość i nadzieją, że przyszłość będzie w cudowny sposób lepsza.  

Podporządkowanie władzy, marzenia o nieosiągalnym honorze, kompensacja przez prześladowanie słabszego, sztywne narzucenie hierarchicznej przeszłości w sposób, który podważa każde szczere pragnienie walki o wolność… co więc znaczy hasło „Od Rzeki do Morza Palestyna będzie wolna”, kiedy wykrzykują je rzecznicy tego rodzaju antywolnościowej (dla innych) „kolektywnej tożsamości arabskiej”? 

Nie znaczy to, że poszczególni Arabowie są wiernym obrazem swojej kultury. Wręcz przeciwnie, kontakt z przeciętnymi członkami społeczeństwa arabskiego pokazuje ogólnie przyzwoite, szczodre i tolerancyjne zachowanie. Ani też kulturze arabskiej nie brakuje wielu stron pozytywnych.

W tym leży wielka nadzieja świata arabskiego, że dołączy do XXI wieku (lub, jak niektórzy mogą optymistycznie powiedzieć, pierwszego globalnego tysiąclecia) z czymś do zaofiarowania, a nie tylko wszystkim do wzięcia.


Na tym świecie mają przewagę optymiści, nie dlatego, że zawsze mają rację, ale dlatego, że są pozytywni. Nawet kiedy mylą się, są pozytywni i to jest droga do osiągnięć, poprawek, ulepszeń i sukcesu. Oświecony optymizm z otwartymi oczyma opłaca się.

Na tym świecie mają przewagę optymiści, nie dlatego, że zawsze mają rację, ale dlatego, że są pozytywni. Nawet kiedy mylą się, są pozytywni i to jest droga do osiągnięć, poprawek, ulepszeń i sukcesu. Oświecony optymizm z otwartymi oczyma opłaca się.



Można sobie wyobrazić i mieć nadzieję.

 

Teraz jednak, przynajmniej z zewnątrz, wygląda na to, że takie samokrytyczne głosy w odniesieniu do własnej kultury są uciszane przez apele i narzucanie siłą lojalności plemiennej. Arabowie – a zresztą, nie tylko oni – nie lubą publicznego prania swoich brudów.

Niemniej te pozytywne strony nie rozwinęły się w postępowy społeczno-polityczny system przekonań. Kolektywna kultura niekoniecznie celebruje wolności polityczne, autonomię osobistą lub szacunek dla kobiet.

Można tutaj założyć, że „niekoniecznie celebruje” jest eufemizmem. Jeśli odczytuję to poprawnie, „kultura kolektywna”, jaką identyfikuje tutaj Hiam Nawas, odnosi się do męskich elit, które zarządzają arabską kulturą polityczną przez narzucanie kodeksów plemiennych, honoru/hańby (włącznie z morderstwami honorowymi) i że inni, w tym większość kobiet, z kulturowych powodów zmuszających do solidarności plemiennej, kolaboruje w narzucaniu tego kodeksu.  „Kolektywna kultura” systematycznie zwalcza wolność (jeśli trzeba, to przemocą), jej wartościami są: samiec alfa/silny koń, gra o sumie zerowej, honor/hańba.  

 

Spojrzenie na palestyńskie traktowanie własnych dziennikarzy karanych za najłagodniejszą krytykę i  impotencja prasy zachodniej, by obronić swoich arabskich kolegów, pokazuje jasno, jaką siłę ma w takich sytuacjach arabska kultura polityczna, która przemocą przeciwstawia się wolności. Żeby kontrolować zachodnich dziennikarzy wystarczy zagrozić ich miejscowym tłumaczom i pomocnikom…

Współczesnemu światu arabskiemu często brakuje także autorefleksji i samokrytycyzmu. Rozmowy z Arabami marokańskimi, egipskimi, tunezyjskimi, jordańskimi i z Zatoki raz za razem pokazują narrację ofiary i obwiniania innego.

Samokrytyka. Klucz do nowoczesności, produktywności, wartości postępowych. Zaprzeczanie… ratowanie twarzy… obwinianie innych… to stanowi niedojrzałe, często okrutne sposoby zachowania się wobec innych.  Stąd też olbrzymia dysfunkcjonalność świata arabskiego, niezdolność do reformy, brak alternatyw do tego rodzaju nieokiełznanej nienawiści, jaka obecnie zalewa serce Lewantu. Takie wszechogarniające, nieprawdopodobne i w ostatecznym rachunku paraliżujące obwinianie innych odzwierciedla głęboko zakorzenioną niepewność siebie, na wszelkie wyzwania wywołuje natychmiastową wrogość. Pytań się nie zadaje. Znajomy, wychowany w rodzinie muzułmańskiej, zwierzył mi się kiedyś, pełen zdumienia: „Możesz zapytać Żyda o wszystko. W islamie, w którym wyrosłem, zadawaj pytania, a napytasz się kłopotów”.

Najwyraźniej objawia się to w nadmiarze teorii spiskowych, takich jak podejrzenie, że ISIS jest wynalazkiem amerykańsko-izraelskim, stworzonym dla zniszczenia regionu, lub że Wiosna Arabska była spiskiem Zachodu, by przekazać region islamistom.

Dowody na tego typu myślenie w niektórych społecznościach „ofiar” są nagminne zarówno wśród Arabów, jak wśród czarnych Amerykanów. Większość teorii spiskowych obrabowuje ich wyznawców ze sprawczości – siły są zbyt wielkie i zbyt rozprzestrzenione, by stawiać im opór. Z drugiej strony, apokaliptyczne teorie spiskowe mogą wywołać szalejącą, pełną przemocy paranoję: obsesję, że musimy zniszczyć wroga zanim będzie za późno.

Ten rodzaj procesu myślowego ujawnia głęboko zakorzenioną awersję do wszelkiej odpowiedzialności

Dwa powody tej niechęci do przyznania się do winy: a) lęk przed utratą twarzy i b) odmowa przyjęcia odpowiedzialności za zmianę zachowania. Oba wyjątkowo nieprzyjemne. Każdy, kto może, unika przyznania się publicznie winy. Pytaniem jest, jak daleko jest się skłonnym posunąć, by tego uniknąć: kłamstwo? szkodzenie innym? mord?  Pojedynkujący się ma prawo zabić dla honoru.

…to powoduje, że takie gesty, jak potępienie terroryzmu przeciwko chrześcijanom, Jazydom, Żydom lub szyitom, są zdawkowe.

Rozumiem to jako jeden z aspektów uwag Nawas o porażce empatii. Zasadniczo rozumowanie arabskie można dzisiaj sprowadzić do stwierdzenia: „To twoja wina, nienawidzę cię. Zasługujesz na wszystko, co dżihadyści ci robią (oczywiście, nie to co robią  mnie!) i jeśli muszę potępić terroryzm, żeby zachować moje miejsce przy stole (uratować twarz), to zrobię to, ale nie oczekuj ode mnie, by było to szczere”.

Tymczasem świat zewnętrzny – Iran, Izrael, Stany Zjednoczone, kolonializm lub niedorastanie do „prawdziwego islamu” innych Arabów – stał się straszydłem wszystkich wewnętrznych niedomagań społecznych. Ten trend doprowadził do ostatecznej ironii: Za problemy Arabów nieustannie obwiniane są siły zewnętrzne, od których następnie oczekuje się rozwiązania.  

Osobliwy paradoks post-modernistycznych teorii spiskowych: ofiary (my) są bezradne wobec spiskowców (źli oni), dlatego oni, których uparcie obwiniam za moje niedole i oskarżam o spiski, muszą się mną zaopiekować. PoMo-PoKo ochoczo przyjmują narrację ofiary i obwiniają kolonialną przeszłość i jej obecnych (zachodnich, białych, uprzywilejowanych, żydowskich) przedstawicieli. Nie jest zaskakujące, że ta perwersyjna kombinacja myślenia pre-modernistycznego i post-modernistycznego wpisuje się zgrabnie w intersekcjonalność – obowiązuje nakaz: obwiniaj uprzywilejowanych, zaprzeczaj kulturze.

Ta obserwacja nie ma na celu uwolnienia od winy mocarstw zachodnich. Nieustanne wspieranie dyktatur arabskich przez mocarstwa zachodnie z pewnością przyczyniło się do utrwalenia przestarzałych priorytetów i niedostatku demokracji.

Żeby im oddać sprawiedliwość: te samce alfa/silne konie byli jedynymi dostępnymi partnerami, jedynymi skutecznymi graczami politycznymi. W rzeczywistości, Zachodowi zabrało stulecia poradzenie sobie z własnymi tyranami. Dla Zachodu dyplomatyczne interweniowanie w arabską kulturę polityczną „silnych koni” w drugiej połowie XX wieku wymagałoby wyjątkowego intelektualnego i emocjonalnego wyrafinowania i prawdopodobnie nie udałoby się, a z pewnością zostałoby potępione przez Edwarda Saida i jego epigonów jako „orientalistyczna fantazja”, jak to potem zrobili dżihadyści, by promować swoją narrację pod hasłem - „obwiniaj Zachód”.

Niemniej, nieustanne poleganie na podkreślaniu regionalnych porażek Zachodu dla uniknięcia autoanalizy i reform jest nieuczciwe intelektualnie. Plemienność i brak szacunku do autonomii jednostki nie może być scharakteryzowana i wytłumaczona jako produkt uboczny kolonializmu i interwencji Zachodu.

Nawas przyjmuje tutaj zachodni dyskurs „autonomii jednostki” (jeden z kluczowych elementów budowania nowoczesnych społeczeństw) i mówi swoim arabskim kolegom: „nie, nie możecie obwiniać nowoczesnego świata za niezdolność stworzenia nowoczesnej kultury politycznej – tolerancyjnej, samokrytycznej, odpowiedzialnej, empatycznej, funkcjonalnej, skutecznej”.

Pod każdym względem kraje arabskie statystycznie pokazują słabość w porównaniu do reszty świata, co udokumentowano w różnych raportach UNDP o rozwoju w świecie arabskim. Na przykład, raport z 2002 r. naświetlił braki w świecie arabskim w trzech dziedzinach uznanych przez społeczność międzynarodową za zasadnicze: wolność, wiedza i emancypacja kobiet. Za te braki można i należy obwiniać rządy i władze arabskie; ale to zajmuje się tylko połową problemu.

W 2002 r. pierwszy raport był sensacją: był miażdżący i był napisany przez Arabów. Co gorsza, łamał narrację politycznej poprawności. Dokładnie potwierdzał to, co przez cały czas mówili ci prawicowi „orientaliści”. Jeden z najbardziej zabójczych dziennikarzy strzelających do własnej bramki w owych dniach, Robert Fisk, cieszył się z uczciwej krytyki kultury, wobec której uprawiał apologetykę w najbardziej poniżający sposób.

Wolność indywidualna nie jest kamieniem węgielnym kultury arabskiej, uczenie się jest traktowane jako proces transmisji, nie zaś kwestionowania, a kobiety często nie są uważane za pełnych obywateli, niezależnie od ich statusu.

(…jeszcze mogłyby zadawać niewłaściwe pytania.)

 

To są verités de la Palice, (truizmy), dlaczego w 2016 r. w żadnym razie nie jest to szeroko zaakceptowanym opisem rzeczywistości? Poza tym, że Said zakazał mówienia takich rzeczy i przez długie pokolenie po nim (1980 do dziś), ludzie zawodowo zajmujący się informowaniem o „Bliskim Wschodzie”, obiecywali, że demokracja jest tuż za rogiem.

Anegdotyczny przykład: kiedy wykształcona żona arabskiego znajomego próbowała ustalić datę na cesarskie cięcie, szpital zażądał jego zgody.  

Najwyraźniej Nawas przyzwyczaiła się do wysokiego stopnia autonomii kobiet w Waszyngtonie.

Według 2015 Global Gender Gap Report, dowody statystyczne pokazują, że z piętnastu krajów z najniższym udziałem kobiet w rynku pracy, trzynaście znajduje się na Bliskim Wschodzie. Raport wylicza dalej, że zaledwie 18% kobiet arabskich w wieku produkcyjnym ma pracę i że w 2015 r. poziom bezrobocia wśród młodych kobiet w państwach arabskich wynosił niemal 44 procent w porównaniu do 22,9 procent młodzieży męskiej.  

Bardzo więc realne jest pytanie, dlaczego nie jest to wysoko priorytetowana kwestia w feministycznym porządku dnia? Dlaczego zachodnie feministki zaciekle krytykują białych mężczyzn, a zwłaszcza żydowskich mężczyzn, niemniej wykazują nadzwyczajny szacunek wobec patriarchalnego zachowania arabskiego i muzułmańskiego?

Można dyskutować o roli różnych nurtów islamu w tworzeniu takich wartości lub o bezskutecznych próbach islamu wykorzenienia plemienności i etnocentryzmu. 

Widziałbym to w kategoriach demotycznej i hierarchicznej lub triumfalistycznej religijności. Demotyczna religijność jest krytyczna wobec norm honoru/hańby, takich jak zabijanie kobiet dla honoru rodziny. Demotyczny islam starał się oprzeć plemiennemu dyktatowi (narzucając wewnętrzny dżihad, podporządkowanie Allahowi); triumfalistyczny islam przeniósł honor religijny na skalę globalną (islam musi dominować na świecie; globalny kalifat).

 

Moim odczuciem/nadzieją jest to, że są dość rozległe demotyczne nurty islamskie, ale dopiero muszą zostać formalnie i szczerze przyjęte. Uwaga Nawas o braku empatii skierowanej do wewnątrz i na zewnątrz sugeruje słabe nurty demotyczne w chwili obecnej.

Niezależnie od tego, jak jest, połączenie plemienności i religii jest zabójcze, co pokazuje chaos w regionie.

Nie tylko dlatego, że pokazuje, jak silne są w kulturze politycznej arabsko-muzułmańskiej niektóre z najbardziej brutalnych, autorytarnych nurtów zachowania ludzkiego – rozpad państwa, narzucenie bezwzględnych, milenijnych ideologii, powrót nieustannej wojny – ale także dlatego, że nie ma tam żadnej poważnej alternatywy społeczeństwa obywatelskiego, ani jednego widocznego eksperymentu w świecie arabskim, w którym buduje się rzeczywistą nowoczesną kulturę polityczną z rzeczywistym respektowaniem praw człowieka.

Obecnie arabska obsesja na punkcie Izraela rozszerzyła się na obsesję irańskiego zagrożenia w połączeniu z szalejącą amnezją moralną w sprawie katastrofy uchodźców syryjskich. Na Bliskim Wschodzie nie brak zasobów finansowych, niemniej pewne kraje arabskie wydają miliardy dolarów na broń, a równocześnie niechętne są wpuszczeniu uchodźców syryjskich do swoich krajów, zrzucając jeszcze cięższe brzemię na samych uchodźców i na kraje już goszczące miliony uciekinierów. Arabowie przyklaskują dowodzonej przez Saudyjczyków koalicji w Jemenie, ale nie czynią żadnych wysiłków, by odbudować ten kraj i/lub osiedlić uchodźców jemeńskich.

Dobieranie się do arabskiej hipokryzji jest bardzo łatwe, co jest paskudnym komplementem jaki Arabowie składają Zachodowi.

Dzisiaj media arabskie, politycy i zwykli ludzie zajęci są potępianiem Iranu i szyitów za zniszczenie regionu. Szkodliwe zachowanie Iranu przynosi efekty przeciwne od zamierzonych; niemniej udawanie, że ingerencja Iranu w „sprawy arabskie” jest źródłem wszystkich problemów w regionie, jest błędem. Baczni obserwatorzy będą twierdzić, że zamęt polityczny narastał przez dziesięciolecia, napędzany przez brutalną kombinację autorytarnego przywództwa, ograniczonego postępu społecznego i ponurej sytuacji gospodarczej.

…oraz użycia nienawiści do Izraela jako ulubionego narkotyku.

 

Obsesja na punkcie zniszczenia Izraela jest podstawową przyczyną tej brutalnej kombinacji, która zdaniem Nawas narasta od długiego czasu, tym, co Irshad Manji nazywa  „bronią masowego odwracania uwagi”. Prawdopodobnie, każdy postępowy naród arabski po przezwyciężeniu wynikającej z kultury honoru/hańby potrzeby odwetu za utracony honor, rozwinąłby pozytywne relacje z Izraelem.

 

Ale… Czy Arabowie mogą zrezygnować z urazy wobec Izraela? Niemożliwe. Nie do pomyślenia. Tylko zemsta przynosi honor. Lepiej nie rozwijać się niż zrezygnować z  wendetty!

Pora, by arabscy intelektualiści poważnie zbadali polityczne, społeczne i ekonomiczne okoliczności, które doprowadziły do tej sytuacji, żeby rozpocząć namawianie do rzeczywistej drogi rozwoju.

Czy arabscy intelektualiści mogą na poważnie rozważać możliwość, że zostali wprowadzeni w błąd przez swoich autorytarnych nauczycieli w sprawie Żydów? 

 

Czy mogą rozważyć możliwość, że Żydzi nie są w Izraelu po to, by ich zniszczyć (złowroga teoria spiskowa, która głównie jest wytworem projekcji)?

 

Czy mogą zrozumieć, że – wręcz przeciwnie – Żydzi uznaliby dążenie do zniszczenia sąsiadów za olbrzymią porażkę moralną?

 

Że, odwrotnie do tego, co sądzą Arabowie, Żydzi wierzą, że spełniają swój wybrany los, kiedy rodziny świata są błogosławione.

 

Twardą prawdą moralną, twardą krytyką własnej postawy jest dla Arabów zrozumienie, że Żydzi w rzeczywistości są (znacznie) bardziej wybaczający niż oni. Żydzi są wychowywani w kulturze kompromisu, nie zaś odwetu (nie zawsze jest to łatwe). W kulturze arabskiej, którą potępiasz, Hiam Nawas, kompromis jest uważany za oznakę słabości, wywołuje pogardę. 

 

To nie tak. Dla Żydów dżihad znaczy: “walkę z własnym gniewem, siłę ducha, a nie przemocy”. Jesteśmy waszymi przyjaciółmi na drodze do wolniejszego i sprawiedliwszego społeczeństwa. Nic dziwnego, że dżihadyści nas nienawidzą. Nic dziwnego, że opowiadają o nas kłamstwa.  

 

Dlaczego im wierzycie?

 

Arab Self Criticism: Key to Modern Peace and Prosperity

The Augean Stables, 15 lipca 2016

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Richard Allen Landes


Amerykański historyk, wykładowca na Boston University, dyrektor bostońskiego Center for Millennial Studies. Autor szeregu książek o średniowieczu i ruchach apokaliptycznych. Obserwator konfliktu na Bliskim Wschodzie (to on ukuł pojęcie „Pallywood” na wyprodukowane ze statystami filmy mające być „dowodami” przeciwko Izraelowi). Jest również autorem dwuczęściowej druzgoczącej analizy  tzw. „Raportu Goldstone’a”.    



Haim Nawas

Amerykańska analityk jordańskiego pochodzenia. Doradzała wielu politykom w sprawach Bliskiego Wschodu. Uważana jest równiez za eksperta w sprawach związanych z amerykańską współpracą z partnerami na Bliskim Wschodzie. 

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2607 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Bliski Wschód jest jak 1000 Hiroszim   Charbel   2016-06-18
Bojkot, osiedla i piękna niewinność   Tsalic   2016-03-12
Co kogo rani i jak mocno?   Koraszewski   2019-02-02
Co się dzieje w gabinecie Putina?   Koraszewski   2022-04-01
Co trzeba wiedzieć o obecnym trudnym położeniu Izraela    Flatow   2018-02-03
Cywilizacja zniszczona przez obojętność Zachodu?   Meotti   2017-11-25
Cywilizacja śmierci czy cywilizacja życia?   Koraszewska   2016-07-26
Czarny sierżant policji pozywa Obamę i Black Lives Matter przed sąd   Greenfield   2016-10-01
Czego chcą Palestyńczycy? Widziane z Malezji   Lau   2017-12-31
Czego lub kogo mamy się bać?   Koraszewski   2017-09-05
Cztery dekady irańskiej nienawiści     2017-11-10
Czy będzie rewolucja w nauczaniu islamu?     2016-08-31
Czy dobry Bóg może latać z kałachem?   Koraszewski   2016-01-08
Czy kobiety rzeczywiście są ofiarami? Cztery kobiety dorzucają swoje zdanie      2017-12-15
Czy można przywrócić pokój w Iraku?   Fernandez   2016-09-23
Czy ONZ ułatwia zbrodnie przeciwko ludzkości?   Frantzman   2016-09-02
Czy Oxfam popiera terror?    Clarfield   2018-01-28
Czy Rashida Tlaib jest winna bigoterii?    Dershowitz   2019-01-22
Czy Waszyngton zakochał się w Hezbollahu?     2014-03-24
Czym zajmuje się WHO?   Ridley   2014-11-09
Demokratyczna republika Somalilandu    Clarfield   2018-08-16
Dlaczego dobre wiadomości to oksymoron   Gardner   2015-02-24
Do czego wzywa imam w New Jersey?     2017-12-22
Do skandującego chłopca w kefijiPrzestań skandować i przeczytaj to.   Finlayson   2024-05-13
Dwadzieścia lat po obaleniu Saddama przez Amerykę Irakijczycy są pod butem islamistycznego Iranu   Abdul-Hussain   2023-04-29
Dyskryminacja z miłości i dobrego serca   Koraszewski   2022-07-29
Elegia z Rakki dla Państwa Islamskiego pokazuje zarówno słabość, jak siłę   Fernandez   2017-06-25
Europa: Muzułmańskie zbrodnie przeciwko kobietom? Nie szkodzi.   Bulut   2017-06-01
Fake news czyli partyjna “Prawda”   Koraszewski   2017-03-29
Fałszywi sojusznicy Ameryki w Zatoce    Bekdil   2018-08-31
Harvard zaprasza głównego palestyńskiego negacjonistę    Lipman   2020-09-04
Holenderscy łowcy Żydów, którzy udzielili olbrzymiej pomocy nazistom   Gerstenfeld   2018-02-07
Irańczycy przeciwko irańskiemu reżimowi      2018-01-03
Islamscy terroryści tworzą klęski głodowe, żeby czerpać korzyści z pomocy zagranicznejWalka z terrorystami nie powoduje klęsk głodowych; pomoc humanitarna dla terrorystów powoduje klęski głodowe.   Greenfield   2024-02-01
Izraelskie osiedla nie są nielegalneOdpowiedź Nathanielowi Bermanowi   Kontorovich   2023-08-18
Jak belgijscy sceptycy popełniali masowe samobójstwo   Bonneux   2014-10-04
Jak Izrael, Diaspora i Polska mogą opanować debatę o Holocauście   Frantzman   2018-03-01
Karykatura sprawiedliwości w Międzynarodowym Trybunale Karnym?Prokuratorka Bensouda powinna zostać zdyskwalifikowana.   Calvo   2020-06-22
Kiedy amerykańska administracja spała, inni spiskowali   Fernandez   2016-12-28
Kogo rzeczywiście obchodzi, gdzie trafia pomoc zagraniczna?   Roth   2016-08-21
Koronawirus: dyrektor WHO ma długą historię tuszowania faktów    Kern   2020-04-21
Kto się boi czarnego luda?   Koraszewski   2016-08-08
Ku politycznemu wymarciu   Carmon   2018-05-11
Kultura arabskapodwójnie zdewaluowała życie ludzkie   Al-Swailem   2014-04-27
Lewica i konflikt izraelsko-palestyński: droga do wzniosłej nienawiści    Palmer   2017-08-13
Lewica podeptała swoje wartości   Koraszewski   2017-03-20
Libańska nienawiść do Izraela objawem choroby kraju   Maroun   2016-10-16
Ludowe diabły i panika moralna   Koraszewski   2017-02-09
Małorolny agent wpływu   Koraszewski   2016-08-18
Milczenie feministycznych owiec: ani słowa o horrorach HamasuZwolennicy #MeToo milczeli.   Chesler   2024-02-22
Mord na Wzgórzu Świątynnym i kanonizacja zbirów     2017-07-22
Mowa obronna na rzecz kurdyjskiej niepodległości    Dershowitz   2017-10-09
Nowa cenzura, czyli powrót Policji Myśli?   Chesler   2018-12-18
Nowy, irański porządek świata     2017-12-21
Obietnica i zagrożenia porozumienia pokojowego z Dżuba    Fernandez   2020-09-04
Obnażenie palestyńskich kłamstw    Blum   2020-09-19
Obozy Hamasjugend, Gaza 2017     2017-08-14
Omar i Mohammed mają wspólny cel    Koraszewski   2017-06-20
ONZ adoptowała palestyńskie kłamstwa, mity i morderczy terror wobec Izraela    Hirsch   2020-07-17
Orwellowskie doniesienie z procesu Franza K.   Koraszewski   2016-08-16
Oxfam, NGO i efekt aureoli    Steinberg   2018-03-04
Oświecenie: Rozum jest niezbywalny    Pinker   2018-02-15
Palestyńczycy oskarżają Izraelo gromadzenie zapasów Żydów     2014-06-04
Palestyńczycy: Nie zaakceptujemy żydowskiego Izraela   Toameh   2016-05-01
Palestyńska kleptokracja i jej zachodni sojusznicy   Roth   2016-05-31
Pandy trzymają się mocno   Lomborg   2017-01-23
Państwo, naród, społeczeństwo   Koraszewski   2019-08-15
Pomieszanie z poplątaniem   Tsalic   2014-09-30
Powrót aborcji domowym sposobem    Koraszewski   2016-03-14
Pośladkowy poród IV Rzeczpospolitej   Koraszewski   2015-05-22
Prawdziwe ludobójstwa, które świat ignorujeZamiast przeciwstawić się prawdziwym zbrodniom przeciw ludzkości, społeczność międzynarodowa obrzuca Izrael krwawymi oszczerstwami.   Bryen   2024-01-29
Problem uchodźców w prasie arabskiej     2015-09-27
Problem z wodą w kranach i w propagandzie    Roth   2015-04-05
Przestańcie “rozumieć” Palestyńczyków    Yemini   2018-01-19
Przypowieść o dobrym muzułmaninie   Koraszewski   2017-08-30
Purytańska świątobliwość Putina i ideologiczna wojna z Zachodem   Meotti   2016-10-18
Rada Bezpieczeństwa żąda, by Izrael przestał być tak cholernie moralny     2014-02-04
Rekord Guinessa w pluciu na demokrację   Koraszewski   2015-03-21
Rozwiązanie w postaci 50 państw   Koraszewski   2017-01-13
Rzecz o etyce w szkole i poza szkołą    Koraszewski   2021-11-25
Rząd USA odmawia ujawnienia antyizraelskiego podżegania w palestyńskich podręcznikach szkolnych   Bedein   2019-01-20
Sam-Wiesz-Kto wraca   Koraszewski   2016-10-22
Sport - czyli szlachetna rywalizacja   Koraszewski   2015-06-01
Stu francuskich intelektualistów ostrzega przed islamskim totalitaryzmem      Fitzgerald   2018-03-23
Sułtan kontra Car: Runda XXI wieku – zderzenia ambicji imperialnych o hegemonię regionalną     2015-12-14
Syria: Wojna, która nie ma końca    Taheri   2023-02-16
Szczepienie dzieci przeciwko liberalizmowi i sekularyzmowi   Kharrazi   2016-12-19
Terytorialne apetyty Turcji   Bekdil   2016-10-25
Testament palestyńskiego nożownika, Katiby Zahrana     2017-09-19
Tragedia dzieci-uchodźców w Syrii   Raphaeli   2013-12-29
Trzy konflikty żydowsko-arabskie   Rosenthal   2017-07-24
Turcja: kraj meczetów, więzień i niedouczonych   Bekdil   2016-10-05
Udręczona granica Turcji z Syrią   Bekdil   2016-02-18
Urojenie dwóch państw jest największą przeszkodą dla pokoju    i Bruce Abramson   2018-01-24
W co wierzy lewica (w sprawie islamu i Izraela)   Davidson   2013-12-21
W krzyżowym ogniu  – na Bliskim Wschodzie i na Zachodzie   Fernandez   2016-12-14
W poszukiwaniu mądrego…   Koraszewski   2019-01-22
Wesołych Świąt!   Dawkins   2013-12-26
Widmo złego rozpoznania końca świata   Koraszewski   2016-09-26
Widziane z Indonezji: Ameryka i rzeczywistość   Lato   2017-05-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


&#8222;Choroba&#8221; przywrócona przez Putina


&#8222;Przebudzeni&#8221;


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk