Prawda

Piątek, 3 maja 2024 - 10:19

« Poprzedni Następny »


Ateizm w Nigerii Północnej


Leo Igwe 2018-05-15

W styczniu 2018 pobożni muzułmanie z plemienia Fulani zamordowali w Makurdi 73 osoby.
W styczniu 2018 pobożni muzułmanie z plemienia Fulani zamordowali w Makurdi 73 osoby.

Nigeria Północna jest w przeważającej mierze religijna. Region jest zamieszkały głównie przez chrześcijan, muzułmanów i wyznawców tradycyjnych religii. Czy są tam również ateiści? Okazuje się, że religijna demografia Nigerii Północnej przechodzi jednak obecnie pewną zmianę. Ludzie niereligijni i religijnie obojętni zaczęli otwarcie i publicznie mówić o swoich wątpliwościach i braku wiary. Daje się to zauważyć już od pewnego czasu. Wolnomyśliciele z Nigerii Północnej uczestniczyli w spotkaniu ateistów i humanistów w Ibadan w 2001 r., w Abudża w 2011 r., w Lagos w 2012, 2017 i 2018 r.

Ci delegaci są z regionów Nigerii Północnej, chociaż wielu uważa, że nie ma tam żadnych ateistów, sceptyków lub wolnomyślicieli. Otwarte spotkania religijnych dysydentów, niewierzących i apostatów nadal są niebezpieczne, a jednak wolnomyśliciele i ludzie bez religii stają się ostatnio aktywni i decydują się na publiczne wystąpienia. Są częścią stosunkowo mało znanego Stowarzyszenia Humanistów Nigerii Północnej, które dla bezpieczeństwa działa głównie w Internecie. Niewierzący biorą jednak czasem czynny udział w świeckich i racjonalistycznych programach.


W kwietniu grupa niewierzących z tego regionu spotkała się w stolicy stanu Benue, Makurdi. Choć przybyła tylko garść ludzi, było to ważne wydarzenie. Spotkanie było pierwszym zgromadzeniem ateistów i sceptyków w stanie Benue. Dla obecnych było niezwykłym i  cennym doświadczeniem. Ateiści mogli się osobiście poznać, dyskutowali i debatowali. Większość głosów w tej dyskusji to były opowieści o tym, jak zaczynała się droga uczestników tego spotkania do zakwestionowania religii, jak na ich wątpliwości reagowali inni, jak to wszystko wpływało na ich rozwój intelektualny. 


Te opowieści, jak to określił jeden z uczestników, sprowadzały się do stwierdzenia, że: „niezależnie od tego, jaką drogę wybraliśmy, dochodziliśmy do tego samego wniosku: do ateizmu”. Według innego uczestnika, te osobiste historie były pozytywne i inspirujące:

„można oczekiwać goryczy, bólu i gniewu i jest zrozumiałe, że ludzie czują tego niemało, ale nie ma w tym żadnego powodu do wstydu! Powinniśmy być gniewni wobec niesprawiedliwości i absurdu religii. Ale gorycz to nie wszystko! Mamy członków rodziny, przyjaciół i znajomych, którzy są częścią tego (przepraszam) szaleństwa! W większości były to więc uczucia litości i rozbawienia! Więcej rozumu, mniej emocji!”

To było niezmiernie interesujące. Jeden z uczestników opisał spotkanie w Markurdi jako „Podróż do rozsądku, miłości, piękna i przyjaźni”. Opowiadał o swoich wrażeniach:

„Obudziłem się wcześnie w sobotę, 7 kwietnia, bo nie śpię głęboko, kiedy następnego dnia czeka mnie ważne wydarzenie. Dwa lub trzy tygodnie wcześniej powiedziano mi o spotkaniu, w którym naprawdę chciałem uczestniczyć – spotkanie Stowarzyszenia Ateistów Nigerii, po raz pierwszy w historii! Spotkanie miało rozpocząć się o 10:00; z powodu niecierpliwego oczekiwania i podniecenia, nie mogłem jeść!”

Europejscy ateiści mogą być zdumieni tym podnieceniem. Tu jednak jest ono zrozumiałe.  Ten uczestnik o pierwszych wrażeniach opowiadał:

„Dokładnie o 10:00 dotarłem do Makurdi. Zadzwoniłem, żeby sprawdzić adres i pojechałem rowerem na spotkanie. Kiedy dotarłem na miejsce, zastałem niewielu ludzi – wielu chciało tam być, ale nie mogli przybyć. Był tam nasz gospodarz, człowiek, który wystąpił z pomysłem tego spotkania (wcześniej widziałem go tylko na zdjęciu, ale był z łatwością rozpoznawalny) a także inni ludzie, którzy uważają, że zorganizowana religia jest zła i nigdy nie znaleźli dowodu na istnienie Boga!”

Jego zdaniem fakt, że grupa była niewielka, pozwalał na bliższy kontakt i bardziej ożywioną dyskusją. Rozmawiano o patriarchacie, rodzicielstwie i o stosunkach w rodzinie, ale również o ekonomii w kraju i w regionie.


W najbliższych miesiącach podobne spotkania mają odbyć się w Jos w stanie Plateau i w Kaduna. Spotkania w Jos i Kaduma skupią się na tym, jak humanistyczne ideały i wartości mogą pomóc w poszukiwaniu rozwiązań dla etniczno-religijnego kryzysu w Nigerii Północnej.


Czy to oznacza, że ateizm wkracza do Nigerii Północnej w sposób, jakiego dotąd nie było? Ateiści stają się aktywni i społecznie zaangażowani. Wychodzą z szafy i spotykają się otwarcie i publicznie, on line i off line. Pozwala to na zakwestionowanie stereotypu, że wszyscy ludzie w Nigerii Północnej są głęboko religijnymi teistami. Ateizm może stać się ważnym czynnikiem społeczno-kulturowej transformacji młodego pokolenia. Aktywny ateizm będzie siłą przeciwstawną do teistycznego nonsensu, który jest tak silnie okopany w Afryce. Może stać się siłą powstrzymującą religijny ekstremizm i wszechobecne zabobony, które pustoszą współczesną Nigerię Północną.

 

Atheism and changing religious landscape in Northern Nigeria

Modern Ghana, 1wietnia 2018

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Tipsa en vn Wydrukuj



Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 906 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Afrykański eksport starego chrześcijańskiego barbarzyństwa   Igwe   2014-09-16
Allah mi kazał   Greenfield   2014-10-08
Allah stworzył kobiety, żeby były w domach     2018-10-25
Alternatywa dla idei zbawienia   Ferus   2020-10-04
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Alternatywna koncepcja zbawienia   Ferus   2022-04-17
Alternatywna koncepcja zbawienia (II)   Ferus   2022-04-18
Apostołowie Nowego Ładu (II)   Ferus   2019-07-14
Apostołowie Nowego Ładu. Czyli ludzie pogodzeni z nieubłaganymi prawami natury.   Ferus   2019-07-07
Archipelag islam, czy mamy się bać?   Koraszewski   2018-02-08
Artykuł ateistki w “New York Times” zachwala prawdziwe cuda dokonane przez początkujących świętych   Coyne   2016-09-16
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Atak ateizmu na ludzki rozum? (III)   Ferus   2021-10-24
Atak ateizmu na ludzki rozum? II.   Ferus   2021-10-17
Atak ateizmu na ludzki rozum?!   Ferus   2021-10-10
Ateista i „zatroskany głos rozsądku”   Ferus   2021-05-16
Ateistom ma być ciężko   Coyne   2014-01-31
Ateistyczny Kościół powszechny?   Ferus   2014-10-08
Ateizm i religijna nienawiść w Zambii   Igwe   2018-03-15
Ateizm luk   Coyne   2014-04-30
Ateizm w Etiopii   Igwe   2016-07-06
Ateizm w Nigerii Północnej   Igwe   2018-05-15
Ateizm w społecznościach czarnych   Igwe   2014-12-29
Ateizm zakwefiony   Coyne   2014-06-07
Ateiści nie pomagają, pewnie źle patrzyłeś   Koraszewski   2017-06-03
Australijka, Świadek Jehowy (i jej płód) umierają, bo odmówiła transfuzji krwi   Coyne   2015-04-16
Australijski arcybiskup odmawia informowania o pedofilii księży i ich ofiarach   Coyne   2018-04-12
Autor urojony i jego frustracje   Ferus   2017-04-02
Ayyan Hirsi Ali porzuciła ateizm dla chrześcijaństwa   Koraszewski   2024-01-01
Azyl ignorancji, Część II   Ferus   2016-11-06
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
Azyl ignorancji.   Ferus   2016-10-23
Azyl ignorancji. Część III.   Ferus   2016-11-20
Azyl ignorancji. Część IV.   Ferus   2016-12-04
Azyl ignorancji. Część V.   Ferus   2016-12-18
Azyl ignorancji. Część VI.   Ferus   2017-01-29
Azyl ignorancji. Część VII.   Ferus   2017-02-19
Azyl ignorancji. Część VIII.   Ferus   2017-03-12
Azyl ignorancji. Część X.   Ferus   2017-04-30
Bóg bez państwa i państwo bez Boga   Koraszewski   2019-07-12
Bóg jako lokomotywa   Koraszewski   2014-03-21
Bóg odkrywa modlitwy ludzkości w spamie     2015-01-01
Bóg pierwszego kontaktu   Kruk   2014-10-14
Bóg się rodzi i inne troski   Koraszewski   2017-12-24
Bóg się rodzi i islmofobia w kafkowskim świecie   Koraszewski   2021-12-26
Bóg ześle naukę i technikę     2016-08-30
Bóg, moralność i geografia   Coyne   2014-03-28
Bóg, ojczyzna, nędza i zniewolenie   Koraszewski   2021-01-14
Bajka o „zagubionej owcy” i cwanych „pasterzach duchowych”   Ferus   2021-07-11
Bajka-nie bajka o powstaniu religii   Ferus   2019-12-01
Bajkowe dziedzictwo religii. Czyli wspaniała, ale też przerażająca potęga wyobraźni.   Ferus   2021-01-17
Bandycki ramadan   Bekdil   2016-07-15
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga II   Ferus   2023-09-10
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Baśnie wywołujące waśnie   Ferus   2015-11-29
Beczka dziegciu i łyżka miodu   Ferus   2020-09-27
Będzie zadowoleni (po śmierci)!   Ferus   2022-03-06
Bezbożne „Ranczo” (II)   Ferus   2021-05-23
Bezbożny Olimp   Koraszewski   2015-01-04
Bezlitosne Miłosierdzie Boże   Ferus   2019-06-16
Biblia, kobiety i Bóg? (II)   Ferus   2021-07-04
Biblia, kobiety i Bóg? (III)   Ferus   2021-08-08
Biblia, kobiety i Bóg? Czyli co takiego Bóg chce powiedzieć czytelnikom Pisma Świętego?   Ferus   2021-06-06
Biskupa czerep rubaszny   Koraszewski   2019-11-08
Biły się dwa bogi   Koraszewski   2019-04-29
Bogom/Bogu nic nie jesteśmy winniCzyli „prawda” religii versus prawda rozumu   Ferus   2024-02-18
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby   Ferus   2018-06-10
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (II)   Ferus   2018-06-17
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (III)   Ferus   2018-06-24
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (IV)   Ferus   2018-07-01
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (V)   Ferus   2018-07-08
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (VI)   Ferus   2018-07-15
Bogowie, przesądy i fizjologia   Koraszewski   2023-08-13
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (II)   Ferus   2024-02-25
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (III)   Ferus   2024-03-03
Bohaterscy imamowie, o których nic nie słychać   Khan   2017-08-03
Bonobo i pogromca ateistów   Coyne   2014-08-12
Bonobo i pogromca ateistów. Część II   Coyne   2014-08-13
Boże, zbaw nas od religii!   Farhi   2014-12-19
Bożonarodzeniowa koniunkcja planet. Czyli coroczna „koniunkcja” religii z nauką.   Ferus   2020-12-27
Boży ludzie w Afryce i w Polsce   Koraszewski   2023-06-15
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Brudny czyściec i diabelnie skuteczny strach przed piekłem   Ferus   2020-11-22
Byli ateiści, obecnie wierzący   Ferus   2019-11-17
Było sobie kłamstwo   Ferus   2015-07-05
Bądźmy uczniami Chrystusa?   Ferus   2022-04-03
Bądźmy uczniami Chrystusa? (II)   Ferus   2022-04-10
Błędna analogia o wybaczaniu   Ferus   2022-02-13
Błędna droga rozwoju ludzkości   Ferus   2022-11-06
Błędna droga rozwoju ludzkości (II)   Ferus   2022-11-13
Błądzenie - ludzka rzecz   Ferus   2023-09-17
Błądzenie - ludzka rzecz II   Ferus   2023-09-24
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Chcę sprzedać moją córkę, co ksiądz o tym sądzi?   Söderberg   2015-03-26
Chcecie zamknąć mi usta? Idźcie na koniec kolejki!   Raza   2017-10-16
Chora koncepcja Boga/bogów   Ferus   2021-08-22
Chrześcijanie przestawiają bramki, kiedy nie mogą wygrać uczciwie   Seidensticker   2015-07-27
Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17
Chrześcijaństwo, Zagłada i syjonizm   Koraszewski   2019-12-02

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk