Prawda

Poniedziałek, 27 marca 2017 - 20:19

« Poprzedni Następny »


Youtube

Najnowsze filmy
Najczęściej oglądane
youtube - ikona

Artykuł ateistki w “New York Times” zachwala prawdziwe cuda dokonane przez początkujących świętych


Jerry Coyne 2016-09-16


Spotkaliśmy już dr Dr. Jacalyn Duffin, specjalistkę hematologii z Queen’s University w Ontario, kiedy w radiu NPR uwiarygodniała “cuda” spowodowane rzekomo przez zmarłą Matkę Teresę. Duffin, ateistka, badała metody Watykanu wykluczenia naturalistycznych skutków wyleczenia, używanych do uzasadnienia świętości (potrzeba dwóch takich cudów) i zgodziła się z oceną Watykanu. Te wydarzenia nie mają naturalistycznego wyjaśnienia, a więc są “cudami”, zdaniem Duffin.

No cóż, Duffin żeruje przy stole “boga luk”, bo w dziale “Opinii” w “New York Times” zamieściła nowy i podobny artykuł: Pondering miracles, medical and religious. Omawia w nim remisję ostrej białaczki szpikowej (AML), co doprowadziło do długoterminowego przeżycia chorej kobiety.


Zdarza się to bardzo rzadko, ale mój zajmujący się medycyną kolega, przekopując się przez literaturę znalazł kilka przykładów wyleczenia AML po przeprowadzonej terapii („cudownemu” ozdrowieniu także towarzyszyła terapia, przypuszczalnie chemoterapia). Nie jest to więc nieznane i nie ma żadnej wzmianki o modłach w pozostałych wypadkach wyleczenia. I, chociaż Duffin twierdzi, że nie możemy zrozumieć uzdrowienia, o którym pisze, istnieją sprecyzowane czynniki, związane z remisją i wyzdrowieniem w opublikowanych przypadkach. Jednym jest specyficzna mutacja powodująca AML. Innym jest obecność zakażenia wirusowego lub bakteryjnego: zakażenie podnosi szanse remisji lub wyleczenia. Przypuszczalnie jest tak dlatego, że infekcje aktywują układ odpornościowy, który wówczas przypadkowo atakuje także komórki rakowe. (Jeden z lekarzy próbował „terapii infekcją” przeciwko AML, z pewnym ograniczonym sukcesem.)


Korelacja spontanicznych wyleczeń i remisji z pewnymi mutacjami lub z infekcjami sugeruje raczej naturalistycznie przyczyny zamiast boskich. W końcu, Bóg i Matka Teresa byliby w stanie wyleczyć wszystkie AML, a nie tylko pewne typy tej choroby.


Tym, co skłania Duffin do powiedzenia, że ten przypadek jest autentycznym „cudem”, jest to, że po kuracji przeciwko AML pacjentka weszła w remisję, potem miała wznowę, znowu była leczona i weszła w DRUGĄ remisję – tym razem trwałą. Duffin nie zna żadnych przypadków podwójnej remisji prowadzącej do wyleczenia i istotnie, może żadnej nie być w literaturze. Czy znaczy to jednak, zgodnie z zasadą Hume’a, że interwencja boska jest bardziej prawdopodobna niż przyczyny naturalne? Nie sądzę. Nawe najbardziej śmiertelne choroby mogą czasami zniknąć spontanicznie, a ponieważ są to rzadkie wypadki, nie wiemy dlaczego. Duffin znowu ucieka się do Boga Luk: uzasadnianie cudem, ponieważ nie znamy naturalistycznego wyjaśnienia.


Później napiszę o tym więcej, ale chcę przytoczyć kilka akapitów, które pokazują, jak łatwowierna – i postmodernistyczna – jest Duffin, posuwając się aż do pogardzania nauką i zrównywania jej z „wiarą”. Fragmenty jej artykułu są wcięte; moje komentarze wysunięte w lewo.


Jeśli chora osoba powraca do zdrowia dzięki modlitwom i bez medycyny, to miłe, ale to nie jest cud. Musi być chora lub umierająca pomimo otrzymywania najlepszej opieki medycznej. Kościół nie widzi niezgodności między naukową medycyną a wiarą religijną; dla wierzących medycyna jest tylko jeszcze jednym przejawem pracy Boga na ziemi.  


Niezbyt rozumiem, dlaczego przypisuje się takie znaczenie “najlepszej opiece medycznej”? Czy cud nie byłby jeszcze bardziej przekonujący bez opieki medycznej? I dlaczego remisje zawsze zdarzają się dla chorób, w których znamy spontaniczne remisje i wyleczenia bez modlitw? W końcu, jak na to wielokrotnie wskazywano, nie widzimy odrastania brakujących kończyn i wyłupanych oczu, niemniej cuda powinny być w stanie i tego dokonać. (“Why won’t God heal amputees?” jest świetną witryną internetową!) Już to samo jest jednym z mocniejszych argumentów przeciwko cudom medycznym.


Duffin pisze następnie (wszystkie pogrubienia są moje):

Perwersyjnie więc, ten prastary proces religijny, zamierzony jako celebrowanie przykładowego życia, jest zakładnikiem relatywistycznej mądrości i świeckich opinii nowoczesnej nauki. Lekarze, jako bezstronni świadkowie i niestowarzyszone trzecie strony, są niezbędni dla potwierdzenia roszczeń pełnych nadziei postulantów. Tylko z tego powodu historie chorób są na czele twierdzeń o cudach. Nigdy nie spodziewałam się takiego odwrócenia sceptycyzmu i podkreślania nauki w kościele.

Proszę zauważyć wytłuszczone słowa. Czysta pogarda dla nauki i nie muszę dalej komentować. Ale poczekajcie! Jest więcej!  

Dowiedziałam się także więcej o medycynie i jej paralelach z religią. Obie są złożonymi, ewoluującymi systemami wiary. Medycyna jest zakorzeniona w naturalnych wyjaśnieniach i przyczynach, nawet pod nieobecność rozstrzygających dowodów. Religia jest definiowana przez to co nadnaturalne i przez możliwość transcendencji. Obie zajmują się naszym losem cierpiących śmiertelników – jedna, by opóźnić śmierć i złagodzić objawy, druga, by nas pocieszyć i pogodzić z bólem i stratą.

Więcej postmodernizmu: oparta na nauce medycyna jest tylko jeszcze jednym „systemem wiary”! Przepraszam, ale istnieje olbrzymia różnica między tym, jak ustalamy fakty w nauce, a tym, jak ustalamy “fakty” w religii. Argumenty można przeczytać w Faith Versus Fact,  albo w moim artykule w “Slate”” No faith in science. Tutaj jednak mamy jeszcze więcej postmodernizmu. Wreszcie, ostatni akapit Duffin:

Szacunek dla naszych religijnych pacjentów wymaga zrozumienia i tolerancji; ich wiara jest dla nich równie prawdziwa, jak “fakty” mogą być prawdziwe dla lekarza. Teraz, niemal 40 lat później, ta tajemnicza kobieta nadal żyje i ja nadal nie umiem wyjaśnić, dlaczego. Wraz z Watykanem nazywa to cudem. Dlaczego moja niezdolność podania wyjaśnienia ma przebić jej wiarę? Jakkolwiek by je interpretować, cuda istnieją, bo tak przeżywa się je w naszym świecie.  

Proszę zauważyć, że słowo fakty podane jest w cudzysłowie. To sugeruje, że fakty religijne, takie jak cudowne wyzdrowienia, są właściwie takie same jak fakty naukowe. Ostatnie zdanie jest zarówno niedorzeczne, jak szkodliwe, powtarzając zasadę postmodernizmu, że „przeżyte doświadczenie” zawsze oznacza „prawdę”. No cóż, tylko dlatego, że ktoś myśli, że cud jest zjawiskiem nadnaturalnym, nie czyni go takim. Kiedyś myślano, że błyskawice i magnetyzm są zjawiskami nadnaturalnymi, ale dowiedzieliśmy się, że jest inaczej. Czy kiedyś były one „cudami”, ale już nie są? Duffin wypowiada tutaj słowa, które nie mają żadnej treści, ale brzmią słodko w uszach wierzących i akomodacjonistów.


Dyskutowałem o tym artykule z osobą, która podała kilka ciętych i krytycznych uwag. Zapytana, czy mogę podać jego/jej nazwisko, osoba odpowiedziała;


A może zidentyfikować mnie jako anonimowego kolegę i przyjaciela, by dało się łatwo zaprzeczyć, gdyby kiedykolwiek potrzebna mi była operacja chirurgiczna?


A oto jej/jego uwagi, przytoczone za pozwoleniem:


Jak ateistka i lekarka może publikować takie bzdury? I są to niebezpieczne bzdury, bo ludzie na skraju, którzy czytają to, mogą wstrzymać swoje leczenie (a co gorsza, leczenie swoich dzieci) na rzecz modłów zamiast rzeczywistości. Sądzę, że widać tu trzy rzeczy:  

  1. Wielu lekarzy nie myśli jak naukowcy. Zawodowo są potomkami średniowiecznych balwierzy i aptekarzy i w różnych okresach historii medycyny były starania o włączenie do zawodu standardów naukowych (włącznie z dzisiejszym ruchem na rzecz medycyny opartej na dowodach – dlaczego nie jest to tautologia?).
  1. “Historia nauki” jest na ogół dyscypliną postmodernistyczną i zastanawiam się, czy dotyczy to także historii medycyny.
  1. Druga Kultura intelektualistów zorientowanych na nauki humanistyczne jest sentymentalnie przywiązana do religii, być może dlatego sądzą, że wróg ich wroga (myślenie naukowe) jest ich przyjacielem.
  2. Zauważ także kluczowe pomieszanie pojęciowe w artykule:

a. Nauka nie może wyjaśnić wszystkiego, ponieważ wiele zjawisk w naturze, szczególnie w systemach biologicznych, jest stochastyczne, a naukowcy nie są demonem Maxwella, który może śledzić pozycję i prędkość każdej cząsteczki.


b. Nauka nie może wyjaśnić wszystkiego, ponieważ istnieją w naturze zjawiska tajemne, które wykraczają poza jej zasięg.  

 

New York Times column by atheist touts real miracles produced by incipient saints

Why Evolution Is True, 7 września 2016

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne


Profesor (emeritus) na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.


Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj




Komentarze
1. pasuje Lucyan 2016-12-08


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 369 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
O jakości naszych bogów.Część III.   Ferus   2017-03-19
O religii bez cienia szacunku   Koraszewski   2017-03-16
Azyl ignorancji. Część VIII.   Ferus   2017-03-12
Dyskryminacja jest wynikiem fanatyzmu w systemie edukacji   Al-Dachachni   2017-03-11
Pod sztandarem Niebios   Foster   2017-03-09
O jakości naszych bogów. Część II.   Ferus   2017-03-05
O jakości naszych bogów   Ferus   2017-02-26
Wierzący wszelkiej maści łączcie się   Koraszewski   2017-02-23
Azyl ignorancji. Część VII.   Ferus   2017-02-19
Otwarty umysł jest zaletą   Andreadis   2017-02-16
Czy krytyczne myślenie zmieni Afrykę?   Igwe   2017-02-13
Wolna wola - klucz do piekielnych bram (II).   Ferus   2017-02-12
Wolna wola - klucz do piekielnych bram   Ferus   2017-02-05
Osaczeni przez religię   Rushdie   2017-02-03
Azyl ignorancji. Część VI.   Ferus   2017-01-29
Rozum i Wiara. Część  XVII   Ferus   2017-01-22
Refleksje sprzed lat: „Spisek sykstyński”   Ferus   2017-01-15
Wystarczy zadawać pytania?   Ferus   2017-01-08
Niewierny Tomasz i krzew gorejący   Ferus   2017-01-01
Nie pożądaj żony bliźniego swego nadaremno   Koraszewski   2016-12-27
Rozum i Wiara. Część XVI   Ferus   2016-12-25
Czy mit o Świętym Mikołaju jest niemoralny?   Novella   2016-12-23
Dwie tezy dla „postępowców” o dżihadzie   Lumish   2016-12-23
Kolejne wyznanie ex-muzułmanki     2016-12-21
Azyl ignorancji. Część V.   Ferus   2016-12-18
"Nic wspólnego z islamem"?   Bergman   2016-12-11
Rozum i Wiara. Część XV.   Ferus   2016-12-11
Pierwsze pokolenie ex-muzułmanów     2016-12-07
Azyl ignorancji. Część IV.   Ferus   2016-12-04
Podporządkować prawo Bogu, czy bogów prawu?   Koraszewski   2016-11-30
Rozum i Wiara. Część XIV.   Ferus   2016-11-27
Azyl ignorancji. Część III.   Ferus   2016-11-20
Rozum i Wiara. Część XIII   Ferus   2016-11-13
Azyl ignorancji, Część II   Ferus   2016-11-06
Test na prawdziwość religijnej wiary   Ferus   2016-10-30
Azyl ignorancji.   Ferus   2016-10-23
Refleksje sprzed lat   Ferus   2016-10-16
Kościół, nauka i próby pogodzenia wiary z życiem   Koraszewski   2016-10-07
Uwagi o prawdziwych katolikach i prawdziwych muzułmanach   Koraszewski   2016-10-05
Dzisiejszy strajk i encyklika z 1968 roku   Koraszewski   2016-10-03
"Chrześcijańskie dziewczyny są przeznaczone tylko do jednego – do dawania przyjemności muzułmańskim mężczyznom”   Ibrahim   2016-10-03
Fiasko poszukiwań dobrego Boga   Ferus   2016-10-02
Podobno obrona ewolucji stała się właśnie trudniejsza. A juści.   Coyne   2016-09-30
Wywiad z Waleedem Al-Husseinim   Canlorbe   2016-09-29
Dobroć biblijnego Boga   Ferus   2016-09-25
Po wygnaniu 160 tysięcy demonów, główny egzorcysta Watykanu idzie do nieba   Coyne   2016-09-24
Szukając dobrego Boga w Biblii   Ferus   2016-09-18
Artykuł ateistki w “New York Times” zachwala prawdziwe cuda dokonane przez początkujących świętych   Coyne   2016-09-16
Szukając dobrego Boga w realnym świecie   Ferus   2016-09-11
Wierzę w Boga Ojca   Koraszewski   2016-09-09
Rozdzielenie religii i państwa – warunkiem demokracji     2016-09-08
Demony w afrykańskiej szkole?   Igwe   2016-09-05
Tłumaczenie rzeczywistości na religijną modłę   Ferus   2016-09-04
W poszukiwaniu drogi do świeckiego państwa   Koraszewski   2016-09-01
Bóg ześle naukę i technikę     2016-08-30
Czy wolno śmiać się z religii?   Koraszewski   2016-08-29
Rozum i Wiara. Część XII   Ferus   2016-08-28
Bańki, medycyna, islam i sport     2016-08-27
Jak odpowiadać na argumenty teisty   Stenger   2016-08-25
Niebiański haczyk i portfele wiernych   Ferus   2016-08-21
Tajemnicza logika Boga   Ferus   2016-08-14
Papież i Święta Wojna   MacEoin   2016-08-09
Homo sapiens i owoc z drzewa wiadomości   Kruk   2016-08-07
Religia zdrowego rozsądku   Dennett   2016-08-01
Trzystu wybitnych i Biblia   Ferus   2016-07-24
Młode pokolenie i imperatyw humanizmu w Afryce   Igwe   2016-07-18
Zaprzeczanie - ISIS zwycięża, kiedy milczysz   Frantzman   2016-07-17
Bandycki ramadan   Bekdil   2016-07-15
Misterium telefonicznych objawień   Kruk   2016-07-13
Powrót ofiary całopalnej   Ferus   2016-07-10
Ateizm w Etiopii   Igwe   2016-07-06
Hejże dzieci (boże), hejże ha   Ferus   2016-07-03
Zwrot, który zmienił świat   Koraszewski   2016-07-01
Dławienie wolnej myśli w Kenii   Igwe   2016-06-28
Niezastąpieni szafarze łask bożych   Ferus   2016-06-26
Humanizm jako alternatywa   Grayling   2016-06-12
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Czy to jest nauka, czy teologia?   Hoodbhoy   2016-06-05
O religiach z twarzą ludzką i nieludzką   Koraszewski   2016-05-31
Zachód musi powiedzieć "Je Suis Asia Bibi"   Meotti   2016-05-30
Matka jest tylko jedna?Czyli quasi teologiczna refleksja o Dniu Matki.   Ferus   2016-05-26
W obronie Sama Harrisa   Coyne   2016-05-09
Infantylizm marzeń o życiu wiecznym   Koraszewski   2016-05-08
Wezwanie do reformy islamu     2016-05-05
Religia to piekło kobiet     2016-05-04
Zakwefić kobiety: najpotężniejsza broń islamistów   Meotti   2016-05-04
Karta islamofobii pozostaje w grze   Coyne   2016-05-02
Rozum i Wiara. Część XI   Ferus   2016-05-01
Cuda, cuda ogłaszają   Ferus   2016-04-24
Nie wiedzieliście? Bóg jest pytaniem, nie zaś odpowiedzią!   Coyne   2016-04-23
Rozum i Wiara. Część X   Ferus   2016-04-10
Rozum i Wiara. Część IX   Ferus   2016-04-03
Tako rzecze rzecznik Nycza   Koraszewski   2016-03-28
Grzechy religii: dziecinna wyobraźnia   Ferus   2016-03-27
Dławienie krytyki przez państwo     2016-03-24
Potęga mitów. Zakończenie.   Ferus   2016-03-20
Skarga ewolucyjnie poszkodowanego?   Koraszewski   2016-03-16
Kolejny wierny twierdzi, że nauka oparta jest na wierze   Coyne   2016-03-15
Rozum i Wiara. Część VIII   Ferus   2016-03-13

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Drugie prawo termodynamiki



Pochwała ignorancj



Mistyfikacja Sokala



Intronizacja Chrystusa



Obama chrzescijanie



Szelest liści



Czego wam nie pokazują?



Rozdzielenie religii i państwa



Trwa ewolucyjne upokorzenie archeopteryksa



Trucizna, kamuflaż i tęcza ewolucji



Religia zdrowego rozsądku



Kto się boi czarnego luda?



Land of the pure



świecące ryby



Lewica klania sie



Nis zgubic



Religia pieklo



Nienawisc



Niedożywienie w Ugandzie



Ewolucja nieunikniona



Starty z powierzchni



Niewolnictwo seksualne



Miłość teoretycznie przyzwoitych



Psy nie idą do Nieba



Problem zielonych strachów



Antysemiccy Żydzi



Nowy gatunek homininów na czołówkach gazet.



Moc Chrystusa zmusza cię


Technika, konsumeryzm i papież


W obronie pesymizmu



Tracąc moją religię?



Ewolucja pomogła im...



Konstytucyjni demokraci