Prawda

Środa, 24 kwietnia 2024 - 09:31

« Poprzedni Następny »


Ateizm w Nigerii Północnej


Leo Igwe 2018-05-15

W styczniu 2018 pobożni muzułmanie z plemienia Fulani zamordowali w Makurdi 73 osoby.
W styczniu 2018 pobożni muzułmanie z plemienia Fulani zamordowali w Makurdi 73 osoby.

Nigeria Północna jest w przeważającej mierze religijna. Region jest zamieszkały głównie przez chrześcijan, muzułmanów i wyznawców tradycyjnych religii. Czy są tam również ateiści? Okazuje się, że religijna demografia Nigerii Północnej przechodzi jednak obecnie pewną zmianę. Ludzie niereligijni i religijnie obojętni zaczęli otwarcie i publicznie mówić o swoich wątpliwościach i braku wiary. Daje się to zauważyć już od pewnego czasu. Wolnomyśliciele z Nigerii Północnej uczestniczyli w spotkaniu ateistów i humanistów w Ibadan w 2001 r., w Abudża w 2011 r., w Lagos w 2012, 2017 i 2018 r.

Ci delegaci są z regionów Nigerii Północnej, chociaż wielu uważa, że nie ma tam żadnych ateistów, sceptyków lub wolnomyślicieli. Otwarte spotkania religijnych dysydentów, niewierzących i apostatów nadal są niebezpieczne, a jednak wolnomyśliciele i ludzie bez religii stają się ostatnio aktywni i decydują się na publiczne wystąpienia. Są częścią stosunkowo mało znanego Stowarzyszenia Humanistów Nigerii Północnej, które dla bezpieczeństwa działa głównie w Internecie. Niewierzący biorą jednak czasem czynny udział w świeckich i racjonalistycznych programach.


W kwietniu grupa niewierzących z tego regionu spotkała się w stolicy stanu Benue, Makurdi. Choć przybyła tylko garść ludzi, było to ważne wydarzenie. Spotkanie było pierwszym zgromadzeniem ateistów i sceptyków w stanie Benue. Dla obecnych było niezwykłym i  cennym doświadczeniem. Ateiści mogli się osobiście poznać, dyskutowali i debatowali. Większość głosów w tej dyskusji to były opowieści o tym, jak zaczynała się droga uczestników tego spotkania do zakwestionowania religii, jak na ich wątpliwości reagowali inni, jak to wszystko wpływało na ich rozwój intelektualny. 


Te opowieści, jak to określił jeden z uczestników, sprowadzały się do stwierdzenia, że: „niezależnie od tego, jaką drogę wybraliśmy, dochodziliśmy do tego samego wniosku: do ateizmu”. Według innego uczestnika, te osobiste historie były pozytywne i inspirujące:

„można oczekiwać goryczy, bólu i gniewu i jest zrozumiałe, że ludzie czują tego niemało, ale nie ma w tym żadnego powodu do wstydu! Powinniśmy być gniewni wobec niesprawiedliwości i absurdu religii. Ale gorycz to nie wszystko! Mamy członków rodziny, przyjaciół i znajomych, którzy są częścią tego (przepraszam) szaleństwa! W większości były to więc uczucia litości i rozbawienia! Więcej rozumu, mniej emocji!”

To było niezmiernie interesujące. Jeden z uczestników opisał spotkanie w Markurdi jako „Podróż do rozsądku, miłości, piękna i przyjaźni”. Opowiadał o swoich wrażeniach:

„Obudziłem się wcześnie w sobotę, 7 kwietnia, bo nie śpię głęboko, kiedy następnego dnia czeka mnie ważne wydarzenie. Dwa lub trzy tygodnie wcześniej powiedziano mi o spotkaniu, w którym naprawdę chciałem uczestniczyć – spotkanie Stowarzyszenia Ateistów Nigerii, po raz pierwszy w historii! Spotkanie miało rozpocząć się o 10:00; z powodu niecierpliwego oczekiwania i podniecenia, nie mogłem jeść!”

Europejscy ateiści mogą być zdumieni tym podnieceniem. Tu jednak jest ono zrozumiałe.  Ten uczestnik o pierwszych wrażeniach opowiadał:

„Dokładnie o 10:00 dotarłem do Makurdi. Zadzwoniłem, żeby sprawdzić adres i pojechałem rowerem na spotkanie. Kiedy dotarłem na miejsce, zastałem niewielu ludzi – wielu chciało tam być, ale nie mogli przybyć. Był tam nasz gospodarz, człowiek, który wystąpił z pomysłem tego spotkania (wcześniej widziałem go tylko na zdjęciu, ale był z łatwością rozpoznawalny) a także inni ludzie, którzy uważają, że zorganizowana religia jest zła i nigdy nie znaleźli dowodu na istnienie Boga!”

Jego zdaniem fakt, że grupa była niewielka, pozwalał na bliższy kontakt i bardziej ożywioną dyskusją. Rozmawiano o patriarchacie, rodzicielstwie i o stosunkach w rodzinie, ale również o ekonomii w kraju i w regionie.


W najbliższych miesiącach podobne spotkania mają odbyć się w Jos w stanie Plateau i w Kaduna. Spotkania w Jos i Kaduma skupią się na tym, jak humanistyczne ideały i wartości mogą pomóc w poszukiwaniu rozwiązań dla etniczno-religijnego kryzysu w Nigerii Północnej.


Czy to oznacza, że ateizm wkracza do Nigerii Północnej w sposób, jakiego dotąd nie było? Ateiści stają się aktywni i społecznie zaangażowani. Wychodzą z szafy i spotykają się otwarcie i publicznie, on line i off line. Pozwala to na zakwestionowanie stereotypu, że wszyscy ludzie w Nigerii Północnej są głęboko religijnymi teistami. Ateizm może stać się ważnym czynnikiem społeczno-kulturowej transformacji młodego pokolenia. Aktywny ateizm będzie siłą przeciwstawną do teistycznego nonsensu, który jest tak silnie okopany w Afryce. Może stać się siłą powstrzymującą religijny ekstremizm i wszechobecne zabobony, które pustoszą współczesną Nigerię Północną.

 

Atheism and changing religious landscape in Northern Nigeria

Modern Ghana, 1wietnia 2018

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Tipsa en vn Wydrukuj



Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 904 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nowy ateizm   Koraszewski   2013-11-16
Agnostyk czy ateista?   Koraszewski   2013-12-05
Konstytucyjni ateiści   Koraszewski   2013-12-05
Portret wielkiego agnostyka   Coyne   2013-12-14
Złe wiadomości   Coyne   2013-12-17
Pięć dowodów na istnienie Boga od teologa dla ateistów pod choinkę   Coyne   2013-12-19
Katolicki hierarcha mówi, że anioły istnieją, ale są bezskrzydłe   Coyne   2013-12-24
“Rozum został stworzony przez Boga”   Coyne   2014-01-03
Opowieść o religijnym odwróceniu   Joseph   2014-01-06
Podsumowanie ataków na ateistów   Coyne   2014-01-07
Nie - dla umiłowania cierpienia   Kuhlenbeck   2014-01-07
Zmyślona podróż do nieba   Coyne   2014-01-12
Dziedzictwo nietolerancji   Shahid   2014-01-12
Islamscy radykałowie zabili kolejnych medyków   Coyne   2014-01-13
O modlitwie i petycji   Gogineni   2014-01-13
List otwarty do boga islamu   Imani   2014-01-17
Chrześcijanie XXI wieku   Koraszewski   2014-01-17
Kolejne kopniaki dla ateistów w “Slate”   Coyne   2014-01-18
Nauka kontra wiara: żadnego konfliktu!   Coyne   2014-01-21
O źródłach autocenzury   Nasreen   2014-01-24
Jakie są “najlepsze” argumenty na rzecz istnienia Boga?   Coyne   2014-01-24
Ateistom ma być ciężko   Coyne   2014-01-31
No i wydało się...   Kruk   2014-02-04
Strzelanie zza pleców Boga   Koraszewski   2014-02-06
Zostałem “Cenzorem Roku"!   Coyne   2014-02-12
Święta glina   Hili   2014-02-14
Jeśli wlazłeś między wrony...   Coyne   2014-02-17
Dlaczego religia może być racjonalna, ale robi to w zły sposób   Coyne   2014-02-20
Droga do wolności   Feldner   2014-02-24
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Jajecznica   Kruk   2014-02-27
Polityka Nowego Ateizmu   Bum   2014-02-28
Długi ateistów   Koraszewski   2014-03-03
Wkrótce w księgarniach: nowa apolegatyka Boga   Coyne   2014-03-07
Upiory religii   Ferus   2014-03-08
Życie seksualne wczoraj i dziś   Koraszewski   2014-03-11
Testowanie hipotezy Boga   Stenger   2014-03-11
Szkoły nie są polem bitwy religii!   Gogineni   2014-03-13
Czy Bóg jest bezcielesną osobą?   Coyne   2014-03-16
Głos czarnej owcy   Ferus   2014-03-18
Wyrafinowana teologia szyicka   Taheri   2014-03-19
Bóg jako lokomotywa   Koraszewski   2014-03-21
Czy ateiści są snobami intelektualnymi?   Coyne   2014-03-22
Zegarek na wrzosowisku   Ferus   2014-03-26
O nadziei w tym i owym   Koraszewski   2014-03-27
Bóg, moralność i geografia   Coyne   2014-03-28
Humanizm ewolucyjny   Ferus   2014-04-09
Kpatinga: wioska czarownic   Igwe   2014-04-13
Trzeba przestać milczeć   Ahmed   2014-04-15
Rozprawa między panem, zupą i szatanem   Kruk   2014-04-18
Kult Cargo   Szczęsny   2014-04-20
Najgłupsze dokopywanie ateistom w tym roku   Coyne   2014-04-21
Humanizm ewolucyjny II     2014-04-22
Kolejny kiepski argument na rzecz Boga   Coyne   2014-04-24
Duchowość i seksualność szatana XXI wieku   Kruk   2014-04-30
Ateizm luk   Coyne   2014-04-30
Niemago rejestruje swój związek   Kruk   2014-05-04
Ponad dobrem i złem   Ferus   2014-05-05
Recykling sił nadprzyrodzonych   Koraszewski   2014-05-22
Wojna o Adama i Ewę   Coyne   2014-05-25
O kamiennych tablicach i nieco sfałszowanych zwojach   Szczęsny   2014-06-03
Ateizm zakwefiony   Coyne   2014-06-07
Czy religia jest nałogiem?   Koraszewski   2014-06-08
Filozof gromi ateistów z głupich powodów   Coyne   2014-06-10
Państwo częściowo wyznaniowe   Koraszewski   2014-06-15
Kiedy być “ekumenicznym” – a kiedy nie   Tsalic   2014-06-16
Hiszpania deportuje byłego muzułmanina za krytykowanie islamu   Coyne   2014-06-20
Głupie twierdzenia o fundamentalistycznych ateistach   Coyne   2014-06-22
Mój problem z Bogiem   Angier   2014-06-24
Ekumeniczna nienawiść   Koraszewski   2014-06-26
Czy Bóg jest kręgowcem bez substancji?   Coyne   2014-06-26
Manifest ateisty   Harris   2014-06-27
Ewolucja teistyczna kiepsko się sprzedaje   Coyne   2014-06-29
Ostre światło nauki   Dennett   2014-07-01
Socjologia sekularyzmu   Koraszewski   2014-07-02
To nie okupacja, to islam   Greenfield   2014-07-05
Wiara szukająca ucieczki   Koraszewski   2014-07-14
Czy wierzący uważają pismo święte za dosłowną prawdę?   Coyne   2014-07-16
Gdyby Bóg istniał, miałby się z czego tłumaczyć   Fatah   2014-07-22
Dobre i złe powody, by wierzyć   Dawkins   2014-07-24
Nauka Biblii i praktyki religijne   Twain   2014-07-27
Czy nasze wartości pochodzą od Boga?   Stenger   2014-07-31
Segregowanie uczniów według wyznania jest złym pomysłem   Ridley   2014-08-01
Osaczeni   Rushdie   2014-08-05
Ameryko, obudź się!   Imani   2014-08-08
Bonobo i pogromca ateistów   Coyne   2014-08-12
Bonobo i pogromca ateistów. Część II   Coyne   2014-08-13
Królik jest pytaniem   Celeste Hale   2014-08-16
Katolickie barbarzyństwo w Europie   Coyne   2014-08-19
Religia, “Playboy” i Frank Sinatra   Coyne   2014-08-27
Myśli i materia   Stenger   2014-08-31
Świadkowie Jehowy i odmowatransfuzji krwi dla dziecka   Coyne   2014-09-07
Machina religijnej nienawiści w działaniu   Chandra   2014-09-09
Biblia źródłem moralności? Żartujesz sobie!   Coyne   2014-09-10
Marsz lunatyków do Armagedonu   Harris   2014-09-13
O rzekomym wojującym, fundamentalistycznym, ateizmie   Coyne   2014-09-15
Afrykański eksport starego chrześcijańskiego barbarzyństwa   Igwe   2014-09-16
Wolność słowa w Yale   Koraszewski   2014-09-18
Nauka dyskutowania o niczym   Coyne   2014-09-20
Jeśli ISIS nie jest islamskie, Inkwizycja nie była katolicka   Coyne   2014-09-21

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk