Prawda

Wtorek, 19 marca 2024 - 04:09

« Poprzedni Następny »


Ateizm w Nigerii Północnej


Leo Igwe 2018-05-15

W styczniu 2018 pobożni muzułmanie z plemienia Fulani zamordowali w Makurdi 73 osoby.
W styczniu 2018 pobożni muzułmanie z plemienia Fulani zamordowali w Makurdi 73 osoby.

Nigeria Północna jest w przeważającej mierze religijna. Region jest zamieszkały głównie przez chrześcijan, muzułmanów i wyznawców tradycyjnych religii. Czy są tam również ateiści? Okazuje się, że religijna demografia Nigerii Północnej przechodzi jednak obecnie pewną zmianę. Ludzie niereligijni i religijnie obojętni zaczęli otwarcie i publicznie mówić o swoich wątpliwościach i braku wiary. Daje się to zauważyć już od pewnego czasu. Wolnomyśliciele z Nigerii Północnej uczestniczyli w spotkaniu ateistów i humanistów w Ibadan w 2001 r., w Abudża w 2011 r., w Lagos w 2012, 2017 i 2018 r.

Ci delegaci są z regionów Nigerii Północnej, chociaż wielu uważa, że nie ma tam żadnych ateistów, sceptyków lub wolnomyślicieli. Otwarte spotkania religijnych dysydentów, niewierzących i apostatów nadal są niebezpieczne, a jednak wolnomyśliciele i ludzie bez religii stają się ostatnio aktywni i decydują się na publiczne wystąpienia. Są częścią stosunkowo mało znanego Stowarzyszenia Humanistów Nigerii Północnej, które dla bezpieczeństwa działa głównie w Internecie. Niewierzący biorą jednak czasem czynny udział w świeckich i racjonalistycznych programach.


W kwietniu grupa niewierzących z tego regionu spotkała się w stolicy stanu Benue, Makurdi. Choć przybyła tylko garść ludzi, było to ważne wydarzenie. Spotkanie było pierwszym zgromadzeniem ateistów i sceptyków w stanie Benue. Dla obecnych było niezwykłym i  cennym doświadczeniem. Ateiści mogli się osobiście poznać, dyskutowali i debatowali. Większość głosów w tej dyskusji to były opowieści o tym, jak zaczynała się droga uczestników tego spotkania do zakwestionowania religii, jak na ich wątpliwości reagowali inni, jak to wszystko wpływało na ich rozwój intelektualny. 


Te opowieści, jak to określił jeden z uczestników, sprowadzały się do stwierdzenia, że: „niezależnie od tego, jaką drogę wybraliśmy, dochodziliśmy do tego samego wniosku: do ateizmu”. Według innego uczestnika, te osobiste historie były pozytywne i inspirujące:

„można oczekiwać goryczy, bólu i gniewu i jest zrozumiałe, że ludzie czują tego niemało, ale nie ma w tym żadnego powodu do wstydu! Powinniśmy być gniewni wobec niesprawiedliwości i absurdu religii. Ale gorycz to nie wszystko! Mamy członków rodziny, przyjaciół i znajomych, którzy są częścią tego (przepraszam) szaleństwa! W większości były to więc uczucia litości i rozbawienia! Więcej rozumu, mniej emocji!”

To było niezmiernie interesujące. Jeden z uczestników opisał spotkanie w Markurdi jako „Podróż do rozsądku, miłości, piękna i przyjaźni”. Opowiadał o swoich wrażeniach:

„Obudziłem się wcześnie w sobotę, 7 kwietnia, bo nie śpię głęboko, kiedy następnego dnia czeka mnie ważne wydarzenie. Dwa lub trzy tygodnie wcześniej powiedziano mi o spotkaniu, w którym naprawdę chciałem uczestniczyć – spotkanie Stowarzyszenia Ateistów Nigerii, po raz pierwszy w historii! Spotkanie miało rozpocząć się o 10:00; z powodu niecierpliwego oczekiwania i podniecenia, nie mogłem jeść!”

Europejscy ateiści mogą być zdumieni tym podnieceniem. Tu jednak jest ono zrozumiałe.  Ten uczestnik o pierwszych wrażeniach opowiadał:

„Dokładnie o 10:00 dotarłem do Makurdi. Zadzwoniłem, żeby sprawdzić adres i pojechałem rowerem na spotkanie. Kiedy dotarłem na miejsce, zastałem niewielu ludzi – wielu chciało tam być, ale nie mogli przybyć. Był tam nasz gospodarz, człowiek, który wystąpił z pomysłem tego spotkania (wcześniej widziałem go tylko na zdjęciu, ale był z łatwością rozpoznawalny) a także inni ludzie, którzy uważają, że zorganizowana religia jest zła i nigdy nie znaleźli dowodu na istnienie Boga!”

Jego zdaniem fakt, że grupa była niewielka, pozwalał na bliższy kontakt i bardziej ożywioną dyskusją. Rozmawiano o patriarchacie, rodzicielstwie i o stosunkach w rodzinie, ale również o ekonomii w kraju i w regionie.


W najbliższych miesiącach podobne spotkania mają odbyć się w Jos w stanie Plateau i w Kaduna. Spotkania w Jos i Kaduma skupią się na tym, jak humanistyczne ideały i wartości mogą pomóc w poszukiwaniu rozwiązań dla etniczno-religijnego kryzysu w Nigerii Północnej.


Czy to oznacza, że ateizm wkracza do Nigerii Północnej w sposób, jakiego dotąd nie było? Ateiści stają się aktywni i społecznie zaangażowani. Wychodzą z szafy i spotykają się otwarcie i publicznie, on line i off line. Pozwala to na zakwestionowanie stereotypu, że wszyscy ludzie w Nigerii Północnej są głęboko religijnymi teistami. Ateizm może stać się ważnym czynnikiem społeczno-kulturowej transformacji młodego pokolenia. Aktywny ateizm będzie siłą przeciwstawną do teistycznego nonsensu, który jest tak silnie okopany w Afryce. Może stać się siłą powstrzymującą religijny ekstremizm i wszechobecne zabobony, które pustoszą współczesną Nigerię Północną.

 

Atheism and changing religious landscape in Northern Nigeria

Modern Ghana, 1wietnia 2018

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Tipsa en vn Wydrukuj



Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 898 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Logika świadectwem prawdy       Ferus   2024-03-17
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Cena świętego spokoju.Czyli religijny raj dla oportunistów albo też azyl ignorancji (wg Spinozy).   Ferus   2024-03-10
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (III)   Ferus   2024-03-03
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (II)   Ferus   2024-02-25
Bogom/Bogu nic nie jesteśmy winniCzyli „prawda” religii versus prawda rozumu   Ferus   2024-02-18
Droga Saladyna kończy się w Rafah   Pandavar   2024-02-17
Zatrute ziarnoCzyli wkład chrześcijaństwa w cywilizację europejską.   Ferus   2024-02-11
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Moja racjonalna wiara (III)   Ferus   2024-01-14
Nowe książki Lucjana Ferusa   Koraszewski   2024-01-12
Moja racjonalna wiara (II)   Ferus   2024-01-07
Ayyan Hirsi Ali porzuciła ateizm dla chrześcijaństwa   Koraszewski   2024-01-01
Moja racjonalna wiara. Czyli idea bogów/Boga dla bardziej wymagających.   Ferus   2023-12-31
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Niewiarygodna idea bogów/Boga (IV)   Ferus   2023-12-17
Niewiarygodna idea bogów/Boga III.   Ferus   2023-12-10
Niewiarygodna idea bogów/Boga II.   Ferus   2023-12-03
Niewiarygodna idea bogów/Boga   Ferus   2023-11-26
Nieudane autodafe. Czyli: kiedy ateizm był zbrodnią.    Ferus   2023-11-19
  Egzorcyści kontra Zły (II). Czyli pozorna walka „dobra ze złem”.   Ferus   2023-11-12
Egzorcyści kontra Zły. Czyli pozorna walka „dobra” ze „złem”.   Ferus   2023-11-05
Tanatos, czyli refleksja eschatologiczna   Ferus   2023-10-29
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (III)   Ferus   2023-10-22
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (II)   Ferus   2023-10-08
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy   Ferus   2023-10-01
Błądzenie - ludzka rzecz II   Ferus   2023-09-24
Błądzenie - ludzka rzecz   Ferus   2023-09-17
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga II   Ferus   2023-09-10
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Sztuczna inteligencja i sen   Ferus   2023-08-27
Ogromna transformacja Indii i Bliskiego Wschodu   Bulut   2023-08-22
Najlepszy ze światów - Ziemia? III.   Ferus   2023-08-20
Najlepszy ze światów - Ziemia? (II)   Ferus   2023-08-13
Bogowie, przesądy i fizjologia   Koraszewski   2023-08-13
Pakistan: “Oko za oko” – reperkusje palenia Koranu w Szwecji dla chrześcijan   Saeed   2023-08-12
Nowy ateizm i żądanie dogmatów   Johnson   2023-08-07
Najlepszy ze światów – Ziemia? Czyli najlepsza z możliwych marności nad marnościami.   Ferus   2023-08-06
Palenie pism świętych i innych śmieci   Koraszewski   2023-08-05
Wieżo z gierkowskiej cegły…   Kruk   2023-07-31
Kiedy prowadzą nas ślepi przewodnicy (II)   Ferus   2023-07-30
Ślepi przewodnicy   Ferus   2023-07-23
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Objawienie Maurycego Kazimierza Hieronima Ćwiercikowskiego   Kruk   2023-06-26
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Boży ludzie w Afryce i w Polsce   Koraszewski   2023-06-15
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Marzenie o religii z ludzką twarzą   Koraszewski   2023-06-10
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Odłożone w czasie zbawienie (IV)   Ferus   2023-04-16
Dorastać we wszechświecie   Koraszewski   2023-04-15
Odłożone w czasie zbawienie (III)   Ferus   2023-04-09
Odłożone w czasie zbawienie (II)   Ferus   2023-04-02
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
Odłożone w czasie zbawienie   Ferus   2023-03-26
Nawróć się, wyjdź za mnie lub giń: Chrześcijanki w muzułmańskim Pakistanie   Ibrahim   2023-03-21
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Galopujący wzrost dyskrepancji między słowem i jego desygnatem   Koraszewski   2023-03-13
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Turcja: seks islamistów z dziećmi jest w porządku; potępienie tego to przestępstwo   Bekdil   2023-03-10
Skandal wokół Jezusa niefrasobliwego   Kruk   2023-03-08
Zbliżają się dni religijnej zemsty   Carmon   2023-03-06
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
“Hańba Pakistanu”: oskarżenia o bluźnierstwo   Saeed   2023-02-03
Watykan przeciw Izraelowi   Koraszewski   2023-02-02
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Skąd Jezus wziął swoje DNA? Spór między katolikami a ewangelikami   Coyne   2023-01-25
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Przekleństwo nieskończonych możliwości (II)   Ferus   2022-12-18
Przekleństwo nieskończonych możliwości   Ferus   2022-12-11
Nasza lepsza połowa (III)   Ferus   2022-12-04
Nasza lepsza połowa (II)   Ferus   2022-11-27
Nasza lepsza połowa   Ferus   2022-11-20
List do chrześcijan i nie tylko   Koraszewski   2022-11-19
Błędna droga rozwoju ludzkości (II)   Ferus   2022-11-13
Błędna droga rozwoju ludzkości   Ferus   2022-11-06
Zbłąkane dzieci Matki Natury (VI)   Ferus   2022-10-30
Zbłąkane dzieci Matki Natury (V)   Ferus   2022-10-23
Czy jakiś proboszcz popełnił kardynalny błąd?   Koraszewski   2022-10-17
Zbłąkane dzieci matki Natury (IV)   Ferus   2022-10-16
Zbłąkane dzieci Matki Natury (III)   Ferus   2022-10-09

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk