Prawda

Wtorek, 7 maja 2024 - 23:17

« Poprzedni Następny »


Szariat to… szariat tamto…


Sadikur Rahman 2014-04-22


Minęły już ponad trzy tygodnie, od kiedy brytyjskie The Law Society opublikowało wskazówki dla prawników dotyczące dziedziczenia zgodnie z prawem szariatu: http://www.euroislam.pl/index.php/2014/03/wielka-brytania-szariat-staje-sie-oficjalnym-prawem/.

Pomimo krytyki z wielu stron i pojawienia się internetowej petycji sprzeciwiającej się nowemu rozporządzeniu, The Law Society (Stowarzyszenie Prawników) wciąż uważa, że wszelkiego rodzaju zarzuty są „nie na miejscu”, i że wynikają z „niedoinformowania”.


Zastanawiam się, czy przedstawiciele brytyjskiego stowarzyszenia mieli okazję przyjrzeć się liście sygnatariuszy wystosowanego w tej sprawie listu otwartego. Ciekawe, czy przewodniczący Stowarzyszenia Prawników uważa tak wpływowych naukowców, jak Richard Dawkins i Lawrence Krauss, czy też znane osobistości walczące o prawa kobiet, do których należą Gita Sahgal, Pragna Patel, Maryam Namazie czy Jackie Jones, za osoby „niedoinformowane”.


Głównym argumentem, na który powołują się obrońcy wskazówek wydanych przez The Law Society, jest fakt, że w rzeczywistości nie doszło do zmiany prawa. Wszelkie nieporozumienia zaś ich zdaniem spowodowane były przez nagłówki w prasie, które wprowadzały społeczeństwo w błąd i siały niepotrzebną panikę.


Zdaniem niektórych komentatorów, zgodne z szariatem prawo dziedziczenia nie jest w żadnym stopniu dyskryminujące. Co więcej, komentatorzy ci uważają, że prawo gwarantujące członkom rodziny dziedziczenie oparte na szariacie, egzekwowane będzie dużo sprawniej niż prawo angielskie. W argumentacji tej (być może świadomie) pomija się fakt, że prawo angielskie z założenia chroni osoby pominięte w testamencie (w tym adoptowane i nieślubne dzieci), które pozostają na cudzym utrzymaniu.


Niektórzy twierdzą, że skoro islam przyznał kobietom prawo dziedziczenia i prawo do własności już 1400 lat temu, to dziś nie mógłby opierać się na dyskryminacji. Zdaniem innych, prawo dziedziczenia oparte na islamie jest rozsądne, praktyczne i dalekie od nierównego traktowania kobiet. Zwolennicy tej tezy utrzymują, iż dziedziczenie przez kobiety zaledwie połowy sumy należnej mężczyznom jest jak najbardziej uzasadnione, biorąc pod uwagę to, że mężczyzna w islamie jest odpowiedzialny za finanse rodziny, w tym utrzymanie sióstr, żony i dzieci. Warto przytoczyć również trzeci argument, zgodnie z którym kobiety otrzymują od mężczyzny w ramach ślubu posag (tzw. mahr), w związku z czym nie muszą wydawać własnych środków na utrzymanie rodziny.


Według mnie z łatwością można obalić twierdzenie, że prawo dziedziczenia oparte na szariacie nie jest dyskryminujące. Wystarczy przyjrzeć się instrukcjom The Law Society, żeby odkryć ich prawdziwy sens. Jak napisała Hellen Parra Florez, studentka prawa i laureatka ubiegłorocznego konkursu wyróżniającego najlepsze publikacje poświęcone prawu szariatu, „nie trzeba szczególnie tęgiej głowy, aby zrozumieć, że szariat dyskryminuje kobiety”.


Twierdzenie, że islam przyznał kobietom większe prawa od tych, którymi cieszyły się w przedislamskiej przeszłości, również pozostaje kwestią dyskusyjną. Nawet jeśli w VII w. muzułmańskie kobiety rzeczywiście otrzymały nowe prawa, to dziś żyjemy już w wieku XXI. Czy to naprawdę zbyt wiele – oczekiwać, by w XXI wieku stosowano standardy równości z XXI, a nie z VII stulecia?


Argument zakładający, że mężczyzna powinien otrzymywać większy spadek od kobiety, ze względu na swoje zobowiązania, z pozoru może wydawać się nie tylko praktyczny, ale również etyczny. Wystarczy jednak odrobina wysiłku i dociekliwości (na które większość komentatorów nie może lub nie chce się zdobyć), aby zrozumieć, że i ta interpretacja nie jest trafna. Należy zadać sobie pytanie: właściwie dlaczego to mężczyzna musi przejmować odpowiedzialność za całą rodzinę? Dlaczego musi być finansowo odpowiedzialny za swoje rodzeństwo? Dlaczego odpowiedzialność nie może leżeć po stronie kobiety? Co sprawia, że mężczyzna jest dużo bardziej godny tej roli niż, dajmy na to, jego siostra?


Biorąc pod uwagę powyższą kwestię, wpadamy w błędne koło: to mężczyzna powinien być głową rodziny i w związku z tym kobiecie należy się jedynie połowa jego udziału w spadku; kobiecie należy się tylko połowa spadku, ponieważ to na mężczyźnie spoczywa finansowa odpowiedzialność za rodzinę.


Jak zauważył Matt Rowland Hill na łamach „The Independent”, The Law Society nie zdaje sobie sprawy z tego, że publikując ostatnie wskazówki nie tylko wkroczyło na pole minowe skonfliktowanych ze sobą interpretacji teologicznych, ale że jednocześnie zdecydowało się stanąć po stronie najbardziej regresywnej interpretacji islamu. Ciekawe, czy brytyjskie stowarzyszenie odpowie na list jednej z muzułmańskich kobiet, która przy podpisie pod petycją umieściła następujące słowa: „Przyjęliście najbardziej konserwatywne interpretacje „prawa islamskiego” i zaimportowaliście je – bez dyskusji, bez wzięcia pod uwagę opinii tych, których dotyczą koraniczne definicje – na grunt prawa brytyjskiego… Jak śmiecie podejmować decyzje za kobiety z muzułmańskich społeczności?”


The Law Society nie może wplątywać się w teologiczne debaty, ponieważ nie jest ekspertem w dziedzinie szariatu. Cóż więc może zrobić? To proste: wystarczy, że wycofa swoje instrukcje. Natychmiast. Zanim jeszcze bardziej się skompromituje.

 

Tłumaczenie: Bohun, na podst. Sharia this and sharia that

W tekście polskim dokonano skrótów redakcyjnych.

Pierwsza publikacja polskiego tłumaczenia na portalu Euroislam

 

——————————-
Sadikur Rahman jest prawnikiem w Londynie, członkiem Lawyers Secular Society   (Świeckiego Stowarzyszenia Prawników)


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2598 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Wstydliwa (dla UNESCO) sprawa uchodźców   Julius   2014-06-23
“New York Times” i Izrael   Ini   2014-06-25
Pora przestać infantylizować Palestyńczyków   Johnson   2014-06-27
Chiny zwalczają terror; świat krytykuje Izrael     2014-06-29
Imieniny Semantyki   Kruk   2014-07-05
Amerykanie odchodzą z Afganistanu, kto przychodzi?   Pant   2014-07-06
Potępienie zamordowania Mohammeda Abu Khdeira     2014-07-07
Moralność jest poza dyskusją   Bellerose   2014-07-08
Dlaczego znowu walczymy z Gazą?   Horovitz   2014-07-10
ONZ dodaje ISIS do Rady Praw Człowieka     2014-07-11
BBC i bezstronność   Ridley   2014-07-13
Europa przybliża się do eliminacji burki   Chesler   2014-07-14
Zamiana ról Dawida i Goliata     2014-07-16
Co robi izraelski pilot nad Gazą?   Nirenstein   2014-07-17
Zawsze nazywajcie zabitych “niewinnymi cywilami”     2014-07-18
Świat arabski traci cierpliwość     2014-07-19
Dlaczego?   Smuga-Otto   2014-07-19
Pociski izraelskie i schrony w Gazie   Al-Mulhim   2014-07-20
Ambasador Izraela mówi w ONZ   Prosor   2014-07-21
Fakty o bitwie w Shejaiya   Levick   2014-07-24
Na równiach pochyłych   Ridley   2014-07-25
Cierpienie palestyńskie   Karsh   2014-07-29
Izrael, Bliski Wschód i dysonans poznawczy   Harris   2014-08-02
Powody, by obawiać się Eboli   Ridley   2014-08-15
Komu nie sprzeda broni Wielka Brytania?   Greenfield   2014-08-19
Ognisko   Kruk   2014-08-21
Powody do radości   Ridley   2014-08-22
Chcesz zmniejszyć zanieczyszczeniewalcz z biedą   Lomborg   2014-08-24
Zdobywanie wyżyn moralnych jest zabawą przegranych   Greenfield   2014-08-25
Killer app w Jerozolimie   Boteach   2014-08-26
Pieniądze ONZ płyną do terrorystów   Ehrenfeld   2014-08-27
Listek figowy na łonie okonia   Koraszewski   2014-08-29
Chów wsobny elit   Azad   2014-09-02
Stan globalnej wioski   Koraszewski   2014-09-03
Spróbujcie wolnej przedsiębiorczości w Europie   Ridley   2014-09-04
Człowieczeństwo okaleczone   Valdary   2014-09-06
Muzułmańskie gwałty pod parasolem politycznej poprawności   Lindenberg   2014-09-07
Śmiercionośny dom izraelski uderza ponownie   Greenfield   2014-09-08
Dlaczego myślimy to, co myślimy?   Koraszewski   2014-09-12
Stare antypatie nie giną   Honig   2014-09-15
Turecka “hakawati” w Lewancie   Bekdil   2014-09-17
Ekonomia, głupcze? Owszem, ale jaka?   Koraszewski   2014-09-17
Amerykański negocjator i duże pieniądze z Kataru   Smith   2014-09-22
Więzień sumienia   Koraszewski   2014-09-25
Jazydzi i chrześcijanie obwiniają Obamę   Charbel   2014-09-27
Chodząc wśród duchów Hiroszimy   Boteach   2014-09-28
Pomieszanie z poplątaniem   Tsalic   2014-09-30
Kim są niewidzialne kobiety, które przystępują do ISIS?   Ahmed   2014-10-02
Nigeryjski książę o imieniu Islam   Greenfield   2014-10-04
Jak belgijscy sceptycy popełniali masowe samobójstwo   Bonneux   2014-10-04
Mordowanie więźniów politycznych Iranu   Paveh   2014-10-05
Komu w którym uchu dzwoni?   Koraszewski   2014-10-07
Skąd my to znamy?   Koraszewski   2014-10-09
Akuszerka i powrót do pytania o dobro i zło   Koraszewski   2014-10-11
Usuńcie Izrael z tej mapy!   Toameh   2014-10-13
Mój dziadek nie chciał być palestyńskim uchodźcą   Deek   2014-10-15
Czy można uratować liberalizm przed nim samym?   Harris   2014-10-15
Malala – nagroda Nobla, która przeraża talibów   Nirenstein   2014-10-16
O mechanizmie zniesławiania   Harris   2014-10-16
Czy Turcja powinna być w NATO?   Dershowitz   2014-10-18
Pszczoły i pestycydy   Ridley   2014-10-21
O Krymie, prawie międzynarodowym i Zachodnim Brzegu   Kontorovich   2014-10-22
Pokój, ale kiedy?   Landes   2014-10-23
Hashtag Nikab   Chesler   2014-10-24
Ebola – w poszukiwaniu strategii   Ridley   2014-10-27
Żyć z sensem   Kruk   2014-10-29
Nieoczekiwane konsekwencje pobożnych życzeń   Kemp   2014-11-01
Tańsza ropa to dobra wiadomość   Ridley   2014-11-01
Stop dziecięcej intifadzie!   Toameh   2014-11-03
Ewolucja duszy człowieka   Kruk   2014-11-06
Czym zajmuje się WHO?   Ridley   2014-11-09
Wojna Egiptu z terroryzmem: podwójne standardy świata   Toameh   2014-11-10
Nieznośna lekkość feminizmu   Greenfield   2014-11-14
Najlepsza inwestycja w czynienie dobra na świecie   Lomborg   2014-11-17
Dlaczego Gaza nie jest zdalnie okupowana   Kontorovich   2014-11-22
Uwagi o dyskuterach i kaczkach dziennikarskich   Koraszewski   2014-11-28
Opowieść o dwóch Zielonych Liniach   Kontorovich   2014-11-30
Kolumb nie odkrył Ameryki   Al-Mulhim   2014-12-06
Dobra wola Romson nie pomaga biednym   Lomborg   2014-12-07
Dumni Palestyńczycy muszą prowadzić walkę o zreformowanie UNRWA   Eid   2014-12-08
Czy Putin spotka się z kalifem w Jałcie?   Koraszewski   2014-12-09
Reguły? W walce na noże?!     2014-12-11
Legalność izraelskiego projektu ustawy o państwie narodowym   Kontorovich   2014-12-13
Organizacja Narodów Zjednoczonych potrzebuje strategii   Lomborg   2014-12-14
Listy z naszego sadu - rok w sieci   Koraszewski   2014-12-15
O historii, mitach i narracjach   Corwin   2014-12-16
Mruczanych świąt   Hili   2014-12-24
Pięć łamigłówek o okupacji i osiedlach   Kontorovich   2014-12-27
Poligamia napędza przemoc   Ridley   2014-12-28
Jestem amerykańskim gejem...   Boteach   2014-12-30
Turcja i UE: Kodak Moment   Bekdil   2015-01-01
Czy walczyć z wiatrakami?   Koraszewski   2015-01-02
Rewidowanie rewizjonistycznej historii   Tsalic   2015-01-06
Islamski Deng Xiaoping?   Koraszewski   2015-01-07
Nie ma sprawiedliwości, nie ma pokoju   Lumish   2015-01-12
Rozpoczynają się cyfrowe rządy   Ridley   2015-01-16
10 lat klepto-dyktatury Mahmouda Abbasa   Boteach   2015-01-20
Oznakować żywności, która zawiera… DNA!   Coyne   2015-01-21
Izrael, Palestyna i Międzynarodowy Trybunał Karny   Kontorovich   2015-01-22
Uprawy GMO: spór naukowy rozstrzygnięty   Ridley   2015-01-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk