Prawda

Poniedziałek, 20 maja 2024 - 00:45

« Poprzedni Następny »


Opowieść o dwóch wystąpieniach: wolność słowa w USA


Douglas Murray 2017-02-20

Kiedy konserwatywny działacz i pisarz, Milo Yiannopoulos, miał wystąpić 1 lutego na University of California, w Berkeley, tłuszcza 150 ludzi szalała, rozbijała i podpalała kampus, powodując szkody na ponad 100 tysięcy dolarów. (RT zrzut z ekranu)
Kiedy konserwatywny działacz i pisarz, Milo Yiannopoulos, miał wystąpić 1 lutego na University of California, w Berkeley, tłuszcza 150 ludzi szalała, rozbijała i podpalała kampus, powodując szkody na ponad 100 tysięcy dolarów. (RT zrzut z ekranu)

Czasami charakter epoki można dostrzec przez porównanie dwóch wydarzeń: jednego wywołującego furię, a drugiego głęboką ciszę.  


Pod tym względem miesiąc luty jest w dzisiejszej Ameryce niezmiernie pouczający. Pierwszego dnia tego miesiąca konserwatywny działacz i pisarz, Milo Yiannopoulos, miał wystąpić na University of California, w Berkeley. Nikogo nie zdziwiło, że oddziały nowej armii sprzeciwu wobec wolności słowa próbowały nie dopuścić do jego wystąpienia. Ale ku zdziwieniu mediów, tym razem grupy, które chcą przeszkodzić mówieniu przez kogokolwiek poza nimi samymi, posunęły się dalej niż robiły to dotąd. Zanim spotkanie mogło się zacząć, Yiannopoulos, ze względu na osobiste bezpieczeństwo, został ewakuowany przez ochroniarzy. Tłuszcza około 150 ludzi szalała, rozbijała i podpalała co mogła na kampusie, powodując szkody za ponad 100 tysięcy dolarów i demonstrowała własną, zmodyfikowaną wersję przypisywanej Wolterowi maksymy: „Mogę się nie zgadzać z tym co mówisz, ale do twojej śmierci będę bronić mojego prawa zamknięcia ci ust”. 


Zamieszki w Berkeley wywołały nagłówki w mediach krajowych i międzynarodowych. Media głównego nurtu, w tym “Newsweek”, próbowały także dodać do tego wydarzenia coś, co normalnie wyśmiewałyby jako „fałszywe wiadomości”. Po fragmencie z CNN “Newsweek” zamieścił tekst Roberta Reicha, profesora polityki społecznej z Berkeley i byłego pracownika administracji Clinton, który twierdził, że "Yiannopoulos i Brietbart [sic] byli w zmowie z agitatorami, żeby wykonać prace przygotowawcze do rozprawienia się z uniwersytetami przez Trumpa i odebrania im finansowania z funduszy federalnych”. Ta teoria spiskowa wymaga, by Yiannopoulos zorganizował 150 zamaskowanych fanatyków, którzy nie tylko porozbijają kampus na jego rozkaz, ale będą w tej sprawie milczeć jak grób.


Reich napisał w “Newsweeku”: “Nie chcę dorzucać do spiskowych teorii niczego o tej bardzo spiskowej administracji, ale uderza mnie, że może dzieje się tu coś bardzo niepokojącego. Nie założyłbym się, że tak nie jest”. Tak więc profesor uniwersytetu przedstawił mętne i nie poparte żadnymi dowodami twierdzenie, że jego przeciwnicy polityczni nie tylko ściągają na siebie przemoc, ale faktycznie sami ją organizują przeciwko sobie.


Cała ta przemoc i wszystkie te twierdzenia zdarzyły się w lutym w następstwie zapowiedzi wystąpienia, które ostatecznie się nie odbyło. Spójrzmy jednak na to, jak niewiele powiedziano i zrobiono o wystąpieniu, które odbyło się zaledwie tydzień później na innym uniwersytecie amerykańskim – był to wykład zatrudnionego tam nauczyciela akademickiego, nie zaś zaproszonego gościa.


7 lutego na University of Georgetown, Jonathan A.C. Brown, dyrektor rzekomo całkowicie bezstronnego Alwaleed bin Talal Center for Muslim-Christian Understanding at Georgetown, wygłosił 90-minutowy wykład zatytułowany "Islam a problem niewolnictwa”. Tyle tylko, że ten biały konwertyta na islam, Jonathan Brown, nie uważa, by był jakiś szczególny problem z niewolnictwem – a przynajmniej nie wtedy, kiedy przychodzi w islamskim opakowaniu. Podczas wykładu (który Brown sam następnie zamieścił na YouTube) wykładowca potępił niewolnictwo, jakie było w Ameryce, Wielkiej Brytanii i innych krajach zachodnich, ale chwalił praktykę niewolnictwa w społeczeństwach muzułmańskich. Brown wyjaśnił, że niewolnicy muzułmanów mieli „całkiem dobre życie” pod opieką „szariatu” i twierdził, że nie jest „niemoralne dla jednego człowieka posiadanie innego człowieka”. W dręczącej sprawie, czy jest słuszne, czy niesłuszne mieć stosunki seksualne z własnymi niewolnikami Brown Powiedział, że "zgoda nie jest niezbędna dla legalnego seksu" i że gwałt w małżeństwie nie jest prawomocną koncepcją w Islamie. Pojęcia takie jak „autonomia” i „zgoda” okazują się być, według dyrektora Alwaleed Center w Georgetown, zachodnią "obsesją".


Oczywiście poglądy Jonathana Browna na islam w żadnym razie nie są unikalne. Można z łatwością pokazać, że są wręcz powszechne wśród specjalistów prawoznawstwa islamskiego. Wśród takich ludzi dyskusje o tym, czy i kiedy możesz posiadać niewolników i co możesz, a czego nie możesz z nimi robić, zdarzają się coraz częściej, chociaż wydają się przypominać średniowiecze, a nie czasy współczesne.


Do chwili obecnej jednak nie było żadnych protestów. Pod niejakim naciskiem ze strony autorów kilku stron internetowych Brown próbował wyjaśnić, a nawet wykręcić swoje poglądy. Ale żaden tłum sprzeciwiający się szariatowi nie poszedł do Georgetown, nie wyrywał słupów telefonicznych, nie podpalał niczego ani nie rozbijał kampusu, jak zrobił to tłum awanturników w Berekeley.


A jest tu jeszcze coś dziwniejszego. Nic, z tego co Yiannopoulos kiedykolwiek powiedział do jakiejkolwiek sali pełnej ludzi, nie było w jednej setnej tak sprzeczne z naszymi wartościami  jak to, co powiedział Brown normalnej grupie studentów podczas regularnego wykładu. Yiannopoulos nigdy nie twierdził, że zachodni system niewolnictwa był dobrotliwy i cenny, i że niewolnicy w Ameryce mieli „całkiem dobre życie”. Z pewnością głośno zaprzeczał twierdzeniu, że na uniwersytetach amerykańskich panuje „kultura gwałtu”. Nigdy jednak nie kwestionował tego, że zgoda jest ważną zasadą w relacjach seksualnych. Gdyby to robił, zamieszki w Berkeley byłyby niewątpliwie jeszcze gorsze niż były i jeszcze więcej firm medialnych i profesorów próbowałoby twierdzić, że Yiannopoulos „ściągnął na siebie przemoc” lub wręcz zorganizował ją sam.


Bliskość tych dwóch wydarzeń, różnica między argumentami i olbrzymia przepaść między oburzeniem i przemocą z jednej strony, a wielką ciszą i współudziałem z drugiej, mówi nam wiele o tym, co musimy wiedzieć o stanie wolności słowa – i uniwersytetów – w Ameryce.


A Tale od Two Talks: Free speech in the U.S.

Gatestone Institute, 14 lutego 2017

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Douglas Kear Murray

Brytyjski autor, dziennikarz i komentator telewizyjny. Występuje często w brytyjskich i amerykańskich mediach, jest autorem książek: Neoconservatism: Why We Need It (2005) and Bloody Sunday: Truths, Lies and the Saville Inquiry (2011).


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2607 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Wstydliwa (dla UNESCO) sprawa uchodźców   Julius   2014-06-23
“New York Times” i Izrael   Ini   2014-06-25
Pora przestać infantylizować Palestyńczyków   Johnson   2014-06-27
Chiny zwalczają terror; świat krytykuje Izrael     2014-06-29
Imieniny Semantyki   Kruk   2014-07-05
Amerykanie odchodzą z Afganistanu, kto przychodzi?   Pant   2014-07-06
Potępienie zamordowania Mohammeda Abu Khdeira     2014-07-07
Moralność jest poza dyskusją   Bellerose   2014-07-08
Dlaczego znowu walczymy z Gazą?   Horovitz   2014-07-10
ONZ dodaje ISIS do Rady Praw Człowieka     2014-07-11
BBC i bezstronność   Ridley   2014-07-13
Europa przybliża się do eliminacji burki   Chesler   2014-07-14
Zamiana ról Dawida i Goliata     2014-07-16
Co robi izraelski pilot nad Gazą?   Nirenstein   2014-07-17
Zawsze nazywajcie zabitych “niewinnymi cywilami”     2014-07-18
Świat arabski traci cierpliwość     2014-07-19
Dlaczego?   Smuga-Otto   2014-07-19
Pociski izraelskie i schrony w Gazie   Al-Mulhim   2014-07-20
Ambasador Izraela mówi w ONZ   Prosor   2014-07-21
Fakty o bitwie w Shejaiya   Levick   2014-07-24
Na równiach pochyłych   Ridley   2014-07-25
Cierpienie palestyńskie   Karsh   2014-07-29
Izrael, Bliski Wschód i dysonans poznawczy   Harris   2014-08-02
Powody, by obawiać się Eboli   Ridley   2014-08-15
Komu nie sprzeda broni Wielka Brytania?   Greenfield   2014-08-19
Ognisko   Kruk   2014-08-21
Powody do radości   Ridley   2014-08-22
Chcesz zmniejszyć zanieczyszczeniewalcz z biedą   Lomborg   2014-08-24
Zdobywanie wyżyn moralnych jest zabawą przegranych   Greenfield   2014-08-25
Killer app w Jerozolimie   Boteach   2014-08-26
Pieniądze ONZ płyną do terrorystów   Ehrenfeld   2014-08-27
Listek figowy na łonie okonia   Koraszewski   2014-08-29
Chów wsobny elit   Azad   2014-09-02
Stan globalnej wioski   Koraszewski   2014-09-03
Spróbujcie wolnej przedsiębiorczości w Europie   Ridley   2014-09-04
Człowieczeństwo okaleczone   Valdary   2014-09-06
Muzułmańskie gwałty pod parasolem politycznej poprawności   Lindenberg   2014-09-07
Śmiercionośny dom izraelski uderza ponownie   Greenfield   2014-09-08
Dlaczego myślimy to, co myślimy?   Koraszewski   2014-09-12
Stare antypatie nie giną   Honig   2014-09-15
Turecka “hakawati” w Lewancie   Bekdil   2014-09-17
Ekonomia, głupcze? Owszem, ale jaka?   Koraszewski   2014-09-17
Amerykański negocjator i duże pieniądze z Kataru   Smith   2014-09-22
Więzień sumienia   Koraszewski   2014-09-25
Jazydzi i chrześcijanie obwiniają Obamę   Charbel   2014-09-27
Chodząc wśród duchów Hiroszimy   Boteach   2014-09-28
Pomieszanie z poplątaniem   Tsalic   2014-09-30
Kim są niewidzialne kobiety, które przystępują do ISIS?   Ahmed   2014-10-02
Nigeryjski książę o imieniu Islam   Greenfield   2014-10-04
Jak belgijscy sceptycy popełniali masowe samobójstwo   Bonneux   2014-10-04
Mordowanie więźniów politycznych Iranu   Paveh   2014-10-05
Komu w którym uchu dzwoni?   Koraszewski   2014-10-07
Skąd my to znamy?   Koraszewski   2014-10-09
Akuszerka i powrót do pytania o dobro i zło   Koraszewski   2014-10-11
Usuńcie Izrael z tej mapy!   Toameh   2014-10-13
Mój dziadek nie chciał być palestyńskim uchodźcą   Deek   2014-10-15
Czy można uratować liberalizm przed nim samym?   Harris   2014-10-15
Malala – nagroda Nobla, która przeraża talibów   Nirenstein   2014-10-16
O mechanizmie zniesławiania   Harris   2014-10-16
Czy Turcja powinna być w NATO?   Dershowitz   2014-10-18
Pszczoły i pestycydy   Ridley   2014-10-21
O Krymie, prawie międzynarodowym i Zachodnim Brzegu   Kontorovich   2014-10-22
Pokój, ale kiedy?   Landes   2014-10-23
Hashtag Nikab   Chesler   2014-10-24
Ebola – w poszukiwaniu strategii   Ridley   2014-10-27
Żyć z sensem   Kruk   2014-10-29
Nieoczekiwane konsekwencje pobożnych życzeń   Kemp   2014-11-01
Tańsza ropa to dobra wiadomość   Ridley   2014-11-01
Stop dziecięcej intifadzie!   Toameh   2014-11-03
Ewolucja duszy człowieka   Kruk   2014-11-06
Czym zajmuje się WHO?   Ridley   2014-11-09
Wojna Egiptu z terroryzmem: podwójne standardy świata   Toameh   2014-11-10
Nieznośna lekkość feminizmu   Greenfield   2014-11-14
Najlepsza inwestycja w czynienie dobra na świecie   Lomborg   2014-11-17
Dlaczego Gaza nie jest zdalnie okupowana   Kontorovich   2014-11-22
Uwagi o dyskuterach i kaczkach dziennikarskich   Koraszewski   2014-11-28
Opowieść o dwóch Zielonych Liniach   Kontorovich   2014-11-30
Kolumb nie odkrył Ameryki   Al-Mulhim   2014-12-06
Dobra wola Romson nie pomaga biednym   Lomborg   2014-12-07
Dumni Palestyńczycy muszą prowadzić walkę o zreformowanie UNRWA   Eid   2014-12-08
Czy Putin spotka się z kalifem w Jałcie?   Koraszewski   2014-12-09
Reguły? W walce na noże?!     2014-12-11
Legalność izraelskiego projektu ustawy o państwie narodowym   Kontorovich   2014-12-13
Organizacja Narodów Zjednoczonych potrzebuje strategii   Lomborg   2014-12-14
Listy z naszego sadu - rok w sieci   Koraszewski   2014-12-15
O historii, mitach i narracjach   Corwin   2014-12-16
Mruczanych świąt   Hili   2014-12-24
Pięć łamigłówek o okupacji i osiedlach   Kontorovich   2014-12-27
Poligamia napędza przemoc   Ridley   2014-12-28
Jestem amerykańskim gejem...   Boteach   2014-12-30
Turcja i UE: Kodak Moment   Bekdil   2015-01-01
Czy walczyć z wiatrakami?   Koraszewski   2015-01-02
Rewidowanie rewizjonistycznej historii   Tsalic   2015-01-06
Islamski Deng Xiaoping?   Koraszewski   2015-01-07
Nie ma sprawiedliwości, nie ma pokoju   Lumish   2015-01-12
Rozpoczynają się cyfrowe rządy   Ridley   2015-01-16
10 lat klepto-dyktatury Mahmouda Abbasa   Boteach   2015-01-20
Oznakować żywności, która zawiera… DNA!   Coyne   2015-01-21
Izrael, Palestyna i Międzynarodowy Trybunał Karny   Kontorovich   2015-01-22
Uprawy GMO: spór naukowy rozstrzygnięty   Ridley   2015-01-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk