Prawda

Piątek, 17 maja 2024 - 18:00

« Poprzedni Następny »


Tydzień walki z apartheidem

Niewolnictwo nadal istnieje


Andrzej Koraszewski 2014-03-05

Z dyskryminacją ze względu na kolor skóry, płeć lub wyznanie spotykamy się nadal w wielu krajach. Apartheid jako państwowy ustrój polityczny był jednak po zakończeniu drugiej wojny światowej czymś wyjątkowym i istniał tylko w RPA, zaś zastosowanie tego pojęcia do innych (prawdziwych lub wyimaginowanych) form dyskryminacji jest nadużyciem. 


Gorszy od apartheidu był system niewolniczy, otwarcie sankcjonujący posiadanie drugiego człowieka jak przedmiotu. Formalnie niewolnictwo zostało zniesione na całym  świecie, w praktyce w wielu krajach istnieje nadal.


System apartheidu oznaczał usankcjonowaną prawem dyskryminację ze względu na pochodzenie rasowe. Termin ukuty w RPA w latach 30. ubiegłego stulecia, pod koniec lat 40. stał się nazwą systemu politycznego, który panował w tym kraju do połowy lat 90. Czarni i tzw. kolorowi nie mogli mieszkać w tych samych dzielnicach, chodzić do tych samych szkół, korzystać z tych samych autobusów lub wagonów kolejowych, leczyć się w tych samych szpitalach, siadać w parku na tych samych ławkach, pić wody z tych samych kranów.


Otwarta, brutalna i usankcjonowana prawem dyskryminacja rasowa była dobrze znana w przeszłości, jednak w drugiej połowie XX wieku, przestała być akceptowana i RPA jako państwo apartheidu spotkało się ze zmasowanym naciskiem międzynarodowej opinii publicznej.


Z dyskryminacją ze względu na kolor skóry, płeć lub wyznanie spotykamy się nadal w wielu krajach. Apartheid jako państwowy ustrój polityczny był jednak po zakończeniu drugiej wojny światowej czymś wyjątkowym i istniał tylko w RPA, zaś zastosowanie tego pojęcia do innych (prawdziwych lub wyimaginowanych) form dyskryminacji jest nadużyciem. 


Gorszy od apartheidu był system niewolniczy, otwarcie sankcjonujący posiadanie drugiego człowieka jak przedmiotu. Formalnie niewolnictwo zostało zniesione na całym  świecie, w praktyce w wielu krajach istnieje nadal.


Według opublikowanego w październiku ubiegłego roku Global Slavery Index 2013, współcześnie prawie 30 milionów ludzi żyje nadal w niewoli. Ukryte niewolnictwo w Indiach szacuje się na 14 milionów, w Islamskiej Republice Mauretańskiej ponad cztery procent populacji to niewolnicy (według innych szacunków niewolnicy mogą stanowić powyżej 10 procent społeczeństwa).   


Między 140 a 160 tysięcy mieszkańców Mauretanii żyje w niewoli.  W raporcie czytamy m. in.:


„Mauretania ma najwyższy odsetek na świecie ludzi w niewoli. […] Niewolnicy w Mauretanii, dorośli i dzieci, są pełną własnością swoich panów, do których należą i oni, i ich potomstwo. Status niewolnika dziedziczy się z pokolenia na pokolenie, poczynając od ludzi schwytanych pierwotnie w najazdach historycznych poławiaczy niewolników. Niewolników można kupić i sprzedać, wypożyczyć i podarować.”


Trzykrotnie większa od Polski Mauretania ma około trzy i pół miliona mieszkańców. Kraj leżący nad oceanem, w północnozachodniej Afryce, w XI wieku podbity został przez Arabów. W czasach handlu czarnymi niewolnikami był jednym z głównych dostawców czarnych niewolników dla białych handlarzy. Władza zmienia się tu często, ale nieodmiennie sprawuje ją kasta białych Maurów, stanowiąca około 30 procent społeczeństwa. Dalsze 40 procent stanowią mulaci, a pozostałe 30 procent to grupy rdzennie afrykańskie.


Aczkolwiek Mauretania podpisała konwencję o eliminacji wszelkich form dyskryminacji, zastrzegła się, że stosowane w praktyce mogą być tylko te artykuły, które nie są sprzeczne z prawem szariatu. Według kodeksu rodzinnego (zmodyfikowanego w 2001 roku), kobiety przez całe życie pozostają na statusie analogicznym do niepełnoletnich, zaś kobieta, która jest ofiarą gwałtu może być postawiona przed sądem za cudzołóstwo.     


Trwające do dziś w Mauretanii niewolnictwo wywołuje protesty opinii publicznej (po publikacji wspomnianego wyżej raportu w listopadzie 2013 roku, Komisja Praw Człowieka ONZ oderwała się na chwilę od problemu Izraela i wezwała Mauretanię do zniesienia niewolnictwa.)    


W marcu 2013 r. prezydent Mauretanii ustanowił nowy urząd do zwalczania niewolnictwa - Narodową Agencję do Walki z Resztkami Niewolnictwa, o Integrację i Walkę Przeciwko Biedzie.


Publikacja wspomnianego wyżej raportu skłoniła również dziennikarza „New York Timesa”, Adama Nossitera, do opublikowania   w listopadzie 2013 roku artykułu pod tytułem Mauritania confronts long legacy of slavery. Amerykański dziennikarz wyraża opinię, że w kraju, w którym kolejne rządy tak długo odmawiały uznania, że istnieje jakiś problem, sam fakt użycia słowa „niewolnictwo” w nazwie państwowego urzędu jest, jeśli nie rewolucją, to punktem zwrotnym.


Dziennikarz przywołuje opinię, Zekerii Denna, eksperta z uniwersytetu w Nouakchott, który opowiedział mu o zawiłej sieci stosunków niewolniczych w Mauretanii i podkreślał, że dynamika stosunku pan-niewolnik jest bardzo zróżnicowana w Mauretanii, ale że zazwyczaj najsilniejszym elementem przymusu jest skrajna nędza lub przekonanie, że islam zabrania wyłamania się z niewoli.


Adam Nossiter zdaje również sprawozdanie ze swojego spotkania z protestującymi pod komisariatem policji byłymi niewolnikami:


“Urodziłem się w niewoli – mówi Said Ould Ali, przeraźliwie chudy 15-latek. – Dorastałem w rodzinie Maurów, w której urodziła się moja matka i moja babka”.


M’Barka Mint Essetim powiedziała, że kobieta z rodziny Maurów zabrała ją od matki, kiedy miała 5 lat, początkowo tylko do przynoszenia rzeczy ze sklepu. W miarę jak dorastała w domu „bardzo wysoko postawionej i ustosunkowanej rodziny” w stolicy,  jej obowiązki rozszerzały się: wyprowadzanie kóz do buszu, zbieranie drewna na opał, sprzątanie gotowanie.


“To było nieszczęśliwe życie” - powiedziała M’Barka, obecnie mająca około 25 lat.


Jeśli wierzyć wyszukiwarce Google, po tym artykule "New York Times" nie powracał już do problemu niewolnictwa w Mauretanii.


W samym raporcie przyczyną utrzymującego się w tym kraju niewolnictwa jest:


„Indoktrynacja, mająca na celu zapewnienie, że niewolnicy akceptują swoją sytuację bycia własnością, jest główną cechą niewolnictwa w Mauretanii. Używa sie tu argumentów rasowych, klasowych i religijnych dla uzasadnienia niewolnictwa. Bez dostępu do edukacji lub innych możliwości zarobienia na egzystencję, wielu wierzy, że jest wolą Boga, by byli niewolnikami.”


Inną przyczyną może być całkowita obojętność reszty świata.  


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2606 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Kto, kogo i dlaczego?   Koraszewski   2015-01-25
Kanada wybrała wrażliwość kulturową zamiast zachodniej medycyny   Coyne   2015-01-25
Otwarty list do kosmitów   Ferus   2015-01-26
Rodzina zabija młodą parę   Chesler   2015-01-26
Pochwała cudów   Koraszewski   2015-02-02
Cztery księżniczki i prezydent Obama   Chesler   2015-02-04
Zmieniająca się moralność i Friendship Nine   Coyne   2015-02-04
Kiedy strona przegrana dyktuje warunki   Draiman   2015-02-06
Dlaczego wolność słowa jest fundamentalna     2015-02-06
Islam, lewica i sprawa polska   Mencel   2015-02-07
Alarmująca sprawa klimatycznego panikarstwa   Lomborg   2015-02-17
Brakujący przedmiot nauczania   Ferus   2015-02-18
Prześladowani chrześcijanie organizują się przeciwko ISIS   Chesler   2015-02-18
Którędy do miasta?   Koraszewski   2015-02-22
Dlaczego dobre wiadomości to oksymoron   Gardner   2015-02-24
Czy Biały Dom walczy z terroryzmem?     2015-02-27
Wielka Brytania nadal potrzebuje gazu łupkowego   Ridley   2015-03-02
Wzlot i upadek Baracka Obamy   Frantzman   2015-03-06
Śmierć, która wstrząsnęła Turcją     2015-03-07
Susan Rice i polityzacja ludobójstwa   Boteach   2015-03-09
Kantata o pokoju i inne melodie   Koraszewski   2015-03-10
Kto ma się przystosować w imię tolerancji?   Chesler   2015-03-13
Powrót imperiów - perskie marzenia     2015-03-14
Ponury obraz iluzji Zachodu   Blum   2015-03-16
Badanie australijskie: homeopatia jest bezwartościowa   Coyne   2015-03-18
Więcej żywności z mniejszego areału   Ridley   2015-03-20
Bliźni w świadomości bliźniego   Koraszewski   2015-03-20
Rekord Guinessa w pluciu na demokrację   Koraszewski   2015-03-21
Wywiad z Davidem Keyesem   Harris   2015-03-23
Kiedy słowa zabijają?   Koraszewski   2015-03-25
Pełzający podbój Iraku przez Iran   Al-Rashed   2015-03-27
Dlaczego jestem propalestyński   Bellerose   2015-03-29
Mordowanie ateistów w Bangladeszu   Koraszewski   2015-04-02
ONZ walczy o prawa człowieka     2015-04-03
Czy ktokolwiek chce dyskutować o nagich faktach?   Koraszewski   2015-04-04
Problem z wodą w kranach i w propagandzie    Roth   2015-04-05
BBC jako pomocnik antysemickiego terroryzmu   Johnson   2015-04-06
Ktoś w Białym Domu jest zagubiony   Yemini   2015-04-08
Akademia Sukcesu czyli szkoła, która uczy   Koraszewski   2015-04-11
Reformowanie języka zamiast reformowania społeczeństwa   Coyne   2015-04-13
Nie tyle umowa ramowa, co oszustwo   Shargai   2015-04-13
Żydowski antysyjonizm: honorowe zabijanie per procura   Landes   2015-04-14
Wojna (modlitw) na kampusach     2015-04-18
Życie w sumie jest piękne     2015-04-20
Gaza: Egipt utrudnia dostawy broni   Toameh   2015-04-20
Heroiczna walka Kurdów przeciwko ISIS     2015-04-22
Problem uchodźców arabskich opisany w 1967 r.     2015-04-25
Szukanie wiary z ludzką twarzą   Koraszewski   2015-04-29
Tylko innowacje mogą nas uratować   Ridley   2015-05-01
San Remo: Zapomniany kamień milowy   Benzimra   2015-05-02
145 pisarzy podpisało list protestujący przeciwko nagrodzie PEN dla Charlie Hebdo   Coyne   2015-05-04
Elektryczność dla Afryki   Ridley   2015-05-06
Zuchwałość oszustwa: porozumienie z Iranem   Tsalic   2015-05-06
Poliekran: Nepal, Israel   Collins   2015-05-11
Pocztówka z globalnej wioski   Koraszewski   2015-05-15
Pora zaprzestać subsydiowania paliw kopalnych   Lomborg   2015-05-16
Małe, piękne, ignorowane   Koraszewski   2015-05-19
Pośladkowy poród IV Rzeczpospolitej   Koraszewski   2015-05-22
Kolorowi też mogą być rasistami   Owolade   2015-05-25
Illinois uchwala historyczną ustawę przeciwko BDS, a Kongres rozważa podobne posunięcie   Kontorovich   2015-05-26
Prawa człowieka, które budzą zgrozę   Pearson   2015-05-27
Świętoszkowata świętość Stolicy Apostolskiej   Honig   2015-06-01
Sport - czyli szlachetna rywalizacja   Koraszewski   2015-06-01
Święta Semantyka daje prezenty   Kruk   2015-06-03
Biznes z terytoriami okupowanymi, Orange telecom i francuskie podejście do prawa międzynarodowego   Kontorovich   2015-06-08
Konflikt w Gazie oceniany przez wojskowych     2015-06-14
Gdy ISIS brutalnie traktuje kobiety, panuje żałosne milczenie feministek   Chesler   2015-06-16
Zaszczyt bycia obiektem ataku cenzorów   Lomborg   2015-06-19
Fikcja etnograficzna Jordanii?   Salim Mansur   2015-06-22
Raport Departamentu Stanu o terrorze   Roth   2015-06-23
Miły facet na Bliskim Wschodzie   Rosenthal   2015-06-25
FIFA i inne udzielne księstwa   Ridley   2015-06-25
Odwaga i handel – co zrobiło więcej dla wzbogacenia ludzkości   Ridley   2015-06-29
Cierpliwość, niejasność i kryzysy   Frantzman   2015-06-30
Jazydzi nie są tylko ofiarami. Są naszymi partnerami i potrzebują pomocy   Clarfield   2015-07-02
Rasizm niektórych antyrasistów   Owolade   2015-07-04
Turcja woli ISIS od Kurdów   Totten   2015-07-06
Prawne ramy obrony Izraela   Dershowitz   2015-07-08
Technika, konsumeryzm i papież   Ridley   2015-07-08
Gdyby amerykański morderca, Roof, był islamistą, byłby “wojownikiem”   Frantzman   2015-07-10
Irańskie urojenie: elementarz dla skonsternowanych   Totten   2015-07-14
O racji w kwestii dobra i zła   Michael Shermer   2015-07-20
Opowieść o dwóch porozumieniach: co Grecja i Iran mają wspólnego?   Tsalic   2015-07-21
Zdewaluuj, restrukturyzuj i decyduj sam   Ridley   2015-08-05
Paryski szczyt klimatyczny   Ridley   2015-08-08
Strategia równowagi według prezydenta Obamy   Alberto M. Fernandez   2015-08-09
Mniejsza liczba celów rozwojowych znacznie bardziej pomoże Indiom   Lomborg   2015-08-11
Przemilczana czystka etniczna Palestyńczyków   Toameh   2015-08-19
Z głową w piachu   Friedman   2015-08-21
Problem zielonych strachów   Ridley   2015-08-25
Co Palestyńczycy robią z pieniędzmi z USA?   Toameh   2015-08-28
Czy i jak możemy pomóc uchodźcom?   Koraszewski   2015-09-03
Życie czarnych liczy się – poza życiem Birama Daha Oulda Obeida   Brown   2015-09-04
Jeszcze raz w sprawie cenzury   Miś   2015-09-04
Wyobraź sobie... Gazę   Tsalic   2015-09-05
Dejudaizacja Jerozolimy w 1948 roku   Carlson   2015-09-07
Wyzwanie dla Europy: jak zapobiec wpuszczeniu ekstremistów islamskich razem z ich ofiarami   Horovitz   2015-09-10
Egipt z Piotrem Ibrahimem Kalwasem   Koraszewski   2015-09-12
Uchodźcy: punkt, z którego nie ma powrotu   Tsalic   2015-09-15
Jordania: Nie chcemy Palestyńczyków   Toameh   2015-09-16

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk