Prawda

Sobota, 18 maja 2024 - 22:33

« Poprzedni Następny »


Jak Richard Dawkins rasistą został


Andrzej Koraszewski 2018-07-23



Twitter to chyba nie jest najlepszy wynalazek. Prawdopodobnie najbardziej szkodzi politykom, ale i inni miewają czasem problemy z powodu jakiejś myśli przekazanej za pośrednictwem tego medium. Nie ma dnia bez burzy wokół jakiegoś tweeta, lawiny ataków, tłumaczeń i wyjaśnień. Kto wie, może potrzebna jest specjalna aplikacja z większą ilością znaków, pozwalająca na prostowanie tweetów źle zrozumianych. I bez Twittera mamy nieporozumień pod dostatkiem, a w miarę postępów multilogiki będzie zapewne coraz gorzej. Rzadko obserwuję te twitterowe burze, ale muszę przyznać, że ciekaw jestem, jak się dalej będzie rozwijać awantura o tweet Dawkinsa, w którym stwierdził, że woli dzwony katedry od wołania muezina.   

Dawkins opublikował swoje zdjęcie, jak siedzi na ławce przed katedrą, nad którym napisał: „Słuchając uroczych dzwonów Winchesteru, jednej z naszych wspaniałych średniowiecznych katedr. O ileż to przyjemniejsze od agresywnie brzmiącego ‘Allahu Akbar’. Czy też jest to efekt tego, że wychowano mnie w danej kulturze?”


Jak łatwo było się spodziewać, dostał za swoje. Dowiedział się zatem Richard Dawkins, że jest rasistą, islamofobem, człowiekiem nietolerancyjnym i ignorantem. Ten zarzut rasizmu był szczególnie urzekający, bo zarzut islamofobii jest o tyle udokumentowany, że jako ateista, Dawkins nie zostawia suchej nitki na religiach, a co gorsza mówi wprost, że islam jest dziś religią jeszcze bardziej nieludzką niż wszystkie inne. Oczywiście zawsze podkreśla, że jego krytyka religii nie oznacza niechęci do wszystkich jej poszczególnych wyznawców (a tych,  których krytykuje, krytykuje zazwyczaj z imienia i nazwiska oraz z wyszczególnieniem zarzutów) ale kto zwracałby uwagę na takie zastrzeżenia.  


Na tweet o słuchaniu dzwonów z wielu stron napływały reakcje takie jak ta;


„Wyłazi z ciebie zwyczajny rasizm, nic więcej nic mniej” - informował jakiś C.J. wraz z setkami innych, głęboko przekonanych, że to wrażenie agresji w głosie muezina musi mieć coś wspólnego z jasnym kolorem skóry (chyba dając do zrozumienia, że nie ma białych muzułmanów, ale pewności nie mam).


Czy warto zatem przypominać, co Richard Dawkins pisał i mówił o rasach ludzkich? Ano, powtarzał wiele razy, że dziś jest tylko jedna ludzka  rasa, że inne rasy, jak neandertalczycy wyginęły, że wszyscy pochodzimy z Afryki. Kolor skóry jest efektem ewolucyjnego przystosowania do lokalnych warunków, które również pociągnęły za sobą inne, mniej widoczne genetyczne różnice, mogące mieć znaczenie na przykład w medycynie, jednak rasizm, ten rasizm skłaniający do odmiennego i pogardliwego traktowania ludzi o odmiennym kolorze skóry, ma charakter kulturowy i odwołuje się do złej biologii.


Mam wrażenie, że Dawkins stosunkowo najwięcej pisał na ten temat w „Ancestors’ tale”, ale wracał do tej kwestii wielokrotnie i w wielu miejscach. Jak sądzę, zarzucanie mu rasizmu może być spowodowane wyłącznie faktem, że on sam jest białym ateistą, czyli rasistą z mocy jakiejś poronionej definicji. Twitter do informowania o tym, co Richard Dawkins pisał i mówił o rasach i rasizmie, raczej się nie nadaje, chociaż pozwala na przypomnienie o poziomie czytelnictwa w kulturze muzułmańskiej (który jest znacznie niższy niż w kulturze polskiej, co nie daje nam jednak powodów do dumy).


Oczywiście możemy się zastanawiać jak wychowanie w różnych kulturach może dawać odmienne postrzeganie tego, co brzmi agresywnie lub łagodnie. Sam Dawkins wyjaśnia, że chodzi mu o intonację i nasilenie głosu i że wyobraża sobie to muzułmańskie wezwanie do modlitwy wygłaszane nieco ciszej i łagodniejszym tonem. Skądinąd wiemy, że kościelne dzwony z potężnym nagłośnieniem i nadawane o barbarzyńskich porach, mogą wprowadzać w odmienny nastrój niż łagodny dźwięk naturalnych dzwonów katedry i zupełnie nie przypominać dobiegających z daleka cichych dźwięków dzwonu wiejskiego, drewnianego kościoła. Niechęć mieszkańców miast do meganagłośnienia kościelnych dzwonów też czasem uznawana jest za brak tolerancji i spiskowanie z szatanem, ale przynajmniej zarzut rasizmu chwilowo nie pada.


Jest w tych islamskich wezwaniach do modlitwy, oprócz głośności i tonu, jeszcze jeden element, który może wywoływać wrażenie agresywności. Allahu Akbar (Allah jest większy) to bardziej dosadna forma powiedzenia „nie będziesz miał cudzych bogów przede mną” i nie tylko w dalekiej przeszłości, ale w naszych czasach również jest wezwaniem do religijnego podboju. Te słowa były na czarnych flagach Państwa Islamskiego, są wykrzykiwane podczas zamachów terrorystycznych, są powtarzane przez imamów, kiedy wzywają do dżihadu z bronią w ręku. Tak, są muzułmanie odżegnujący się od tej wojowniczej interpretacji słów „Allah jest większy”, ale w chwili obecnej, to nie oni dominują wśród religijnych i politycznych przywódców świata islamu.


Trudno powiedzieć jaki jest skład społeczny zarzucających Richardowi Dawkinsonowi rasizm z powodu odczuwania przyjemności, kiedy słucha dzwonów katedry, przeglądając jednak komentarze pod licznymi artykułami wokół tego tweeta, odniosłem wrażenie jakby te zarzuty słabiej były skorelowane z kolorem skóry czy wyznaniem, a raczej z czymś, co Włodzimierz Lenin nazywał dziecięcą chorobą lewicowości.                       


Ta dziecięca choroba lewicowości, każe upatrywać w muzułmanach biedny kolorowy lud uciskany przez brzydką białą rasę, która wysysa jej ropę z żył i pogardza jej wspaniałą kulturą. Ta dziecięca choroba lewicowości zabrania zauważania historii islamskiego imperializmu, sekciarskich wojen prowadzących do milionów ofiar wśród muzułmanów, niewolnictwa, zniewolenia kobiet, pogardy dla praw człowieka i innych rzeczy, które w zachodniej cywilizacji są grzechami, a w muzułmańskiej niewinną częścią wspaniałej i okrutnie prześladowanej przez rasistów kultury.


Dziennikarz brytyjskiego „Independenta”, Benjamin Fearnow pisze, że Dawkins, który napisał wiele głośnych książek wyszydzających religię, jest oskarżany o rasizm. Ale – jak stwierdza w zakończeniu swojego artykułu Fearnow, niewybredne kopanie religii przez Dawkinsa nie zostało dobrze przyjęte przez tysiące użytkowników Twittera. Na dowód przywołuje tweet kanadyjskiego psychologa ewolucyjnego, urodzonego w Libanie profesora Gada Saada, który tweetował:

„Drogi Richard,

Arabski jest moim językiem ojczystym. Kiedy dokładnie tłumaczymy ‘Allahu Akbar’ oznacza to „Kochamy wszystkich ludzi, ale szczególnie Żydów, kobiety i gejów’ Nie przejmuj się, to jest przesłanie miłości, tolerancji i liberalizmu”.

Fearnow wyraźnie wyczuł, że jest tu jakiś sarkazm, chociaż wydaje się, że mu się wydawało, iż jest to sarkazm skierowany przeciw Dawkinsonowi. Tymczasem urodzony w Libanie kanadyjski psycholog ewolucyjny, żarty sobie robił, puszczając perskie oko ateisty do drugiego ateisty. Nawiasem mówiąc,  jako Żyd z Libanu  Gad Saad może wiedzieć więcej niż my o tym, ile agresji ukrywa czasem wezwanie do modłów.


Wygląda na to, że chociaż Dawkins okazał się strasznym rasistą, to jednak nadal możemy go lubić i to nie tylko za niechęć do agresji.        

 

 

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Chrześcijaństwo na emeryturze MEF 2018-07-23


Notatki

Znalezionych 2606 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Kto, kogo i dlaczego?   Koraszewski   2015-01-25
Kanada wybrała wrażliwość kulturową zamiast zachodniej medycyny   Coyne   2015-01-25
Otwarty list do kosmitów   Ferus   2015-01-26
Rodzina zabija młodą parę   Chesler   2015-01-26
Pochwała cudów   Koraszewski   2015-02-02
Cztery księżniczki i prezydent Obama   Chesler   2015-02-04
Zmieniająca się moralność i Friendship Nine   Coyne   2015-02-04
Kiedy strona przegrana dyktuje warunki   Draiman   2015-02-06
Dlaczego wolność słowa jest fundamentalna     2015-02-06
Islam, lewica i sprawa polska   Mencel   2015-02-07
Alarmująca sprawa klimatycznego panikarstwa   Lomborg   2015-02-17
Brakujący przedmiot nauczania   Ferus   2015-02-18
Prześladowani chrześcijanie organizują się przeciwko ISIS   Chesler   2015-02-18
Którędy do miasta?   Koraszewski   2015-02-22
Dlaczego dobre wiadomości to oksymoron   Gardner   2015-02-24
Czy Biały Dom walczy z terroryzmem?     2015-02-27
Wielka Brytania nadal potrzebuje gazu łupkowego   Ridley   2015-03-02
Wzlot i upadek Baracka Obamy   Frantzman   2015-03-06
Śmierć, która wstrząsnęła Turcją     2015-03-07
Susan Rice i polityzacja ludobójstwa   Boteach   2015-03-09
Kantata o pokoju i inne melodie   Koraszewski   2015-03-10
Kto ma się przystosować w imię tolerancji?   Chesler   2015-03-13
Powrót imperiów - perskie marzenia     2015-03-14
Ponury obraz iluzji Zachodu   Blum   2015-03-16
Badanie australijskie: homeopatia jest bezwartościowa   Coyne   2015-03-18
Więcej żywności z mniejszego areału   Ridley   2015-03-20
Bliźni w świadomości bliźniego   Koraszewski   2015-03-20
Rekord Guinessa w pluciu na demokrację   Koraszewski   2015-03-21
Wywiad z Davidem Keyesem   Harris   2015-03-23
Kiedy słowa zabijają?   Koraszewski   2015-03-25
Pełzający podbój Iraku przez Iran   Al-Rashed   2015-03-27
Dlaczego jestem propalestyński   Bellerose   2015-03-29
Mordowanie ateistów w Bangladeszu   Koraszewski   2015-04-02
ONZ walczy o prawa człowieka     2015-04-03
Czy ktokolwiek chce dyskutować o nagich faktach?   Koraszewski   2015-04-04
Problem z wodą w kranach i w propagandzie    Roth   2015-04-05
BBC jako pomocnik antysemickiego terroryzmu   Johnson   2015-04-06
Ktoś w Białym Domu jest zagubiony   Yemini   2015-04-08
Akademia Sukcesu czyli szkoła, która uczy   Koraszewski   2015-04-11
Reformowanie języka zamiast reformowania społeczeństwa   Coyne   2015-04-13
Nie tyle umowa ramowa, co oszustwo   Shargai   2015-04-13
Żydowski antysyjonizm: honorowe zabijanie per procura   Landes   2015-04-14
Wojna (modlitw) na kampusach     2015-04-18
Życie w sumie jest piękne     2015-04-20
Gaza: Egipt utrudnia dostawy broni   Toameh   2015-04-20
Heroiczna walka Kurdów przeciwko ISIS     2015-04-22
Problem uchodźców arabskich opisany w 1967 r.     2015-04-25
Szukanie wiary z ludzką twarzą   Koraszewski   2015-04-29
Tylko innowacje mogą nas uratować   Ridley   2015-05-01
San Remo: Zapomniany kamień milowy   Benzimra   2015-05-02
145 pisarzy podpisało list protestujący przeciwko nagrodzie PEN dla Charlie Hebdo   Coyne   2015-05-04
Elektryczność dla Afryki   Ridley   2015-05-06
Zuchwałość oszustwa: porozumienie z Iranem   Tsalic   2015-05-06
Poliekran: Nepal, Israel   Collins   2015-05-11
Pocztówka z globalnej wioski   Koraszewski   2015-05-15
Pora zaprzestać subsydiowania paliw kopalnych   Lomborg   2015-05-16
Małe, piękne, ignorowane   Koraszewski   2015-05-19
Pośladkowy poród IV Rzeczpospolitej   Koraszewski   2015-05-22
Kolorowi też mogą być rasistami   Owolade   2015-05-25
Illinois uchwala historyczną ustawę przeciwko BDS, a Kongres rozważa podobne posunięcie   Kontorovich   2015-05-26
Prawa człowieka, które budzą zgrozę   Pearson   2015-05-27
Świętoszkowata świętość Stolicy Apostolskiej   Honig   2015-06-01
Sport - czyli szlachetna rywalizacja   Koraszewski   2015-06-01
Święta Semantyka daje prezenty   Kruk   2015-06-03
Biznes z terytoriami okupowanymi, Orange telecom i francuskie podejście do prawa międzynarodowego   Kontorovich   2015-06-08
Konflikt w Gazie oceniany przez wojskowych     2015-06-14
Gdy ISIS brutalnie traktuje kobiety, panuje żałosne milczenie feministek   Chesler   2015-06-16
Zaszczyt bycia obiektem ataku cenzorów   Lomborg   2015-06-19
Fikcja etnograficzna Jordanii?   Salim Mansur   2015-06-22
Raport Departamentu Stanu o terrorze   Roth   2015-06-23
Miły facet na Bliskim Wschodzie   Rosenthal   2015-06-25
FIFA i inne udzielne księstwa   Ridley   2015-06-25
Odwaga i handel – co zrobiło więcej dla wzbogacenia ludzkości   Ridley   2015-06-29
Cierpliwość, niejasność i kryzysy   Frantzman   2015-06-30
Jazydzi nie są tylko ofiarami. Są naszymi partnerami i potrzebują pomocy   Clarfield   2015-07-02
Rasizm niektórych antyrasistów   Owolade   2015-07-04
Turcja woli ISIS od Kurdów   Totten   2015-07-06
Prawne ramy obrony Izraela   Dershowitz   2015-07-08
Technika, konsumeryzm i papież   Ridley   2015-07-08
Gdyby amerykański morderca, Roof, był islamistą, byłby “wojownikiem”   Frantzman   2015-07-10
Irańskie urojenie: elementarz dla skonsternowanych   Totten   2015-07-14
O racji w kwestii dobra i zła   Michael Shermer   2015-07-20
Opowieść o dwóch porozumieniach: co Grecja i Iran mają wspólnego?   Tsalic   2015-07-21
Zdewaluuj, restrukturyzuj i decyduj sam   Ridley   2015-08-05
Paryski szczyt klimatyczny   Ridley   2015-08-08
Strategia równowagi według prezydenta Obamy   Alberto M. Fernandez   2015-08-09
Mniejsza liczba celów rozwojowych znacznie bardziej pomoże Indiom   Lomborg   2015-08-11
Przemilczana czystka etniczna Palestyńczyków   Toameh   2015-08-19
Z głową w piachu   Friedman   2015-08-21
Problem zielonych strachów   Ridley   2015-08-25
Co Palestyńczycy robią z pieniędzmi z USA?   Toameh   2015-08-28
Czy i jak możemy pomóc uchodźcom?   Koraszewski   2015-09-03
Życie czarnych liczy się – poza życiem Birama Daha Oulda Obeida   Brown   2015-09-04
Jeszcze raz w sprawie cenzury   Miś   2015-09-04
Wyobraź sobie... Gazę   Tsalic   2015-09-05
Dejudaizacja Jerozolimy w 1948 roku   Carlson   2015-09-07
Wyzwanie dla Europy: jak zapobiec wpuszczeniu ekstremistów islamskich razem z ich ofiarami   Horovitz   2015-09-10
Egipt z Piotrem Ibrahimem Kalwasem   Koraszewski   2015-09-12
Uchodźcy: punkt, z którego nie ma powrotu   Tsalic   2015-09-15
Jordania: Nie chcemy Palestyńczyków   Toameh   2015-09-16

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk