Prawda

Sobota, 4 maja 2024 - 04:00

« Poprzedni Następny »


Jak “New York Times” pomógł ukryć masowe morderstwo Stalina na Ukrainie


Izabella Tabarovsky 2020-11-04

James Norton w “Obywatel Jones”, z Samuel Goldwyn Films

James Norton w “Obywatel Jones”, z Samuel Goldwyn Films



Dziennikarstwo nie musi ukrywać prawdy w służbie modnych idei i osobistego narcyzmu. To jest wybór.


Zaraz na początku filmu Obywatel Jones polskiej reżyserki, Agnieszki Holland, bohater, Gareth Jones, który przyjechał do Moskwy, by dowiedzieć się o radzieckiej kolektywizacji, mówi, że nie ma żadnego innego celu poza dotarciem do prawdy. Jest rok 1933 i dwie totalitarne siły spuszczają ze smyczy swoje rywalizujące wizje świata na euroazjatycki kontynent. Rozmówczyni Jonesa, Ada Brooks, zagraniczna reporterka w Moskwie, pyta Jonesa z niemałą dozą cynizmu, czyją prawdę stara się odkryć. Jones mówi, że szuka „prawdy. Istnieje tylko jeden rodzaj”.


Kwestia prawdy leży u sedna historii, którą zajmuje się Holland – koszmarnej klęski głodowej zorganizowanej przez reżim Stalina, która ogarnęła Ukrainę, Powołże, północno kaukaskie regiony Kubania i Donu oraz Kazachstan zimą 1932-1933. Na samej Ukrainie, gdzie jest znana pod ukraińską nazwą Hołodomor i często określana jako Wielki Głód, pochłonęła, jak się szacuje, 4 miliony ofiar. Na tę niezwykle żyzną ziemię Stalin narzucił żądania produkcyjne, odbierając całe dostępne ziarno i inwentarz żywy, i używając głodu, by złamać kark chłopstwu, którego opór wobec kolektywizacji groził podważeniem wysiłku industrializacji.  


Zbrodnia Stalina była jednak tylko jednym obliczem tej historii. Drugim obliczem było niezwykłe milczenie ze strony świata, który nie poinformował o tym i nie przyznał faktów. Wielu było wspólników tego przemilczenia, ale rola gwiazdorów niewątpliwie należy do stacjonujących w Moskwie zachodnich dziennikarzy, którzy informowali błędnie, umniejszali lub w ogóle nie donosili o tym, co wyraźnie działo się tuż przed ich oczyma. Walter Duranty, wysłannik “New York Timesa” w Moskwie, zwyczajnie kłamał o wydarzeniach, świadomie wprowadzając w błąd swoich czytelników. W 1932 roku otrzymał nagrodę Pulitzera za swoje reportaże z Rosji. Zgłębianie przez Holland kwestii wspólnictwa prasy w jednej z największych zbrodni Józefa Stalina, nadaje filmowi nieoczekiwanej istotności dla naszego obecnego czasu, kiedy rola i cel mediów i samego dziennikarstwa wydają się być atakowane – zarówno ze strony chętnych kandydatów na dyktatorów, jak i ludzi, dla których cnota jest arbitrem prawdy.


Kiedy po raz pierwszy spotykamy 27-letniego Jonesa, jest on doradcą ds. polityki zagranicznej brytyjskiego premiera, Davida Lloyd George’a i trochę pisze w wolnym czasie. Udała mu się wielka sprawa – wywiad z Hitlerem – i teraz ma nadzieję na wywiad ze Stalinem. Słuchając audycji radzieckiego radia próbuje rozwiązać zagadkę: jak może Kreml, o którym zakłada, że jest na skraju bankructwa, planować szaleństwo wydatków na industrializację? Liczby nie chcą się sumować. Zwolniony z pracy – jest Wielka Depresja i cięcia budżetowe – postanawia wybrać się do Związku Radzieckiego w poszukiwaniu odpowiedzi.  


Przybywa do Moskwy na początku marca, robi obchód zagranicznych dziennikarzy i szybko dowiaduje się, że nie wolno mu podróżować poza stolicę. Słyszy także, że tym, co płaci za stalinowską industrializację, jest ziarno – “złoto Stalina”. Kiedy jednak pyta o Ukrainę - “spichlerz Europy” i przypuszczalnie źródło tego złota – dają mu do zrozumienia, że zbyt wiele pytań na ten temat może prowadzić do przedwczesnej śmierci: tuż przed przyjazdem Jonesa do Moskwy znaleziono zagranicznego reportera koło hotelu Metropole z czterema kulami w plecach. Jego nowa znajoma, Ada Brooks, mówi mu, że ten reporter pracował nad sprawą Ukrainy i bał się o tym mówić. Jones pakuje nieco żywności i wsiada do jadącego na południe pociągu, żeby zbadać sprawę.



Holland korzysta z artystycznej swobody, by udramatyzować opowieść: morderstwo, tajemnica i milczenie wzmacnia narrację. W prawdziwym życiu jednak nie było poprzedzającego przybycie Jonesa morderstwa dziennikarza i nie było w ogóle żadnej tajemnicy w sprawie głodu na Ukrainie, także wśród korpusu zagranicznych dziennikarzy w Moskwie. Głód “był wielkim tematem we wszystkich naszych rozmowach w Moskwie. …Każdy, z kim mówiłeś, wiedział, że trwa straszliwa klęska głodowa” –powiedział w wywiadzie wiele lat później Malcolm Muggeridge, wówczas reporter „Manchester Guardian”. Nawet radziecka prasa przyznawała, że ludzie jedzą „ziarno siewne i bydło”. Nie trzeba było być geniuszem, powiedział Muggeridge, żeby zrozumieć, że ludzie w regionie głodowali, ani żeby zobaczyć, że „wszyscy korespondenci w Moskwie wypaczali” tę sprawę.  


Dla reportera z odrobiną odwagi i z ciekawością zakaz podróży służył raczej jako wyzwanie niż niemożliwa do przebicia się przeszkoda, a Muggeridge był właśnie takim reporterem. Pytania o głód dręczyły go przez długi czas. Przybył do Moskwy jesienią 1932 roku jako przekonany komunista, który wżenił się w rodzinę znanej brytyjskiej socjalistki i socjolożki, Beatrice Webb (to ona ukuła zwrot układy zbiorowe), planował rezygnację z brytyjskiego obywatelstwa, zostanie radzieckim obywatelem i dołączenie do galwanizującego wysiłku zbudowania pierwszego państwa robotników. Kiedy jednak zaczął wysuwać nos poza ciasny krąg siedzących w Moskwie zagraniczników, żeby zobaczyć, jak wygląda życie zwykłych Rosjan – planował przecież żyć wśród nich – spotkał się z rzeczywistością, która zmusiła go do rewizji swoich założeń.  


W zbeletryzowanej relacji, A Winter in Moscow, Muggeridge opisał spotkanie z chłopem na jednym z targów Moskwy. Chłop tak rzucił się na kawałek kiełbasy, który właśnie kupił aż zaczął się „dławić”. Na jego twarzy Muggeridge zobaczył coś „zwierzęcego, zdesperowanego, strasznego”. To był moment, w którym zaczął się zastanawiać. „Ten człowiek głoduje, pomyślał. Czy inni też głodują? Czy w ich oczach jest to samo spojrzenie?” Nagle „zobaczył głód wszędzie” – w “bladych, zbolałych  twarzach” wokół niego, w “cierpliwych kolejkach” czekających na podstawowe produkty żywnościowe i w pustych sklepach, gdzie nie było niczego poza kamiennymi popiersiami Marksa, Lenina i Stalina. Podczas obiadu ugotowanego z produktów, które jego żona kupiła w dobrze zaopatrzonym sklepie, gdzie kupowało się za zagraniczną walutę a wstęp mieli jedynie cudzoziemcy, zapytał siebie, jak to możliwe, że “Dyktatura Proletariatu serwuje taki doskonały posiłek jemu, cudzoziemcowi, podczas gdy miejscowa ludność głoduje”.


Muggeridge postanowił pójść za swoim dziennikarskim instynktem. „Bez jakichkolwiek planów i bez prośby o pozwolenie” kupił bilet kolejowy do Kijowa i Rostowa. „Radziecka służba bezpieczeństwa nie jest tak dobra, jak ludzie sądzą – opowiadał później. – Jeśli raz uda ci się jej umknąć, możesz zajechać całkiem daleko. A przynajmniej mogłeś w tamtych dniach”. I w ten sposób dotarł do Kaukazu Północnego i na Ukrainę (prawdopodobnie tuż przed przyjazdem Jonesa do Moskwy) podróżując w wygodnym wagonie Pullmana, pojony niekończącymi się ilościami herbaty i cieszący się wszystkimi wygodami należnymi jego zachodniej pensji i zachodnim przywilejom.  


Widok, jaki powitał go po przybyciu na miejsce, był miażdżący i na dobre zakończył jego romans z socjalizmem. “Społeczeństwo głoduje – pisał w jednej z trzech depesz dla “Guardiana” po tej podróży. – Głód był słowem, które słyszałem najczęściej. … Bydło i konie są martwe; pola porzucone… całe wyprodukowane ziarno zabrane przez rząd; teraz w ogóle nie ma chleba, żadnego chleba nigdzie, nie ma też wszystkiego innego; rozpacz i bezgraniczne zagubienie”. Opisał małe miasta i wsie “po prostu odrętwiałe a ludzie w zbyt rozpaczliwym stanie, by choćby czynnie mieć za złe to, co się stało”, z ciałami często spuchniętymi z głodu. Zauważył, że “tylko wojsko i G.P.U. [tajna policja] są dobrze odżywieni, reszta społeczeństwa głoduje, jest wyraźnie sterroryzowana”.  


Kiedy zobaczył, że zadaniem żołnierzy i tajnej policji jest powstrzymanie ludzi przed opuszczeniem regionu, Muggeridge doszedł do wniosku, że klęska głodowa “została zorganizowana” i porównał to do “wojskowej okupacji; gorzej, do czynnej wojny”. Później nazywał cały plan “diabelskim”. Wizyta w niemieckiej prywatnej firmie rolniczej, która w odróżnieniu od otaczającego ją obszaru miała dobre zbiory, a zarówno zwierzęta, jak ludzie byli dobrze odżywieni, tylko potwierdziła jego wniosek.   


Po powrocie do Moskwy Muggeridge zrelacjonował to, co widział w brytyjskiej ambasadzie i poprosił o przeszmuglowanie jego depesz w poczcie dyplomatycznej. 25 marca, 27 marca i 28 marca “Guardian” opublikował je, ale bez podania nazwiska autora (możliwe po to, by zapobiec wydaleniu Muggeridge’a z Moskwy). Muggeridge uważał, że zostały “okaleczone” i rozwodnione przez redakcję. Niemniej, nawet w tej okrojonej postaci wywołały poruszenie.  


Jones, z kolei, rozpoczął podróż na Ukrainę 10 marca, właśnie kiedy Muggeridge kończył swoją. Żaden z nich nie wiedział o podróżach tego drugiego zanim obaj nie powrócili. Podróżowali różnymi drogami i odwiedzali różne miejsca, ale doszli do tych samych wniosków. W odróżnieniu od Muggeridge’a, wyprawa Jonesa nie była zabroniona: dla władz radzieckich nie był on dziennikarzem i dzięki związkowi z Lloydem Georgem udało mu się otrzymać oficjalne pozwolenie na podróż do Charkowa, ówczesnej stolicy Ukrainy. Zamiast jednak pojechać do stacji końcowej i swojego nominalnego celu podróży, Jones wysiadł z pociągu 65 kilometrów wcześniej i przeszedł piechotą resztę drogi.


Podczas marszu przez wiejskie tereny Ukrainy Jones odwiedził 22 wsie, prowadził wywiady z rolnikami, którzy głodowali i umierali. Rozmawiał z setkami chłopów, w cztery oczy, po rosyjsku, starannie zapisując rozmowy. Rozmawiał także z chłopami, którzy w poszukiwaniu żywności przenieśli się do miast. („Chłopi z najbogatszych części Rosji przybywali do miast po chleb!! – pisał później z osłupieniem.) Po powrocie do Moskwy przeprowadził wywiady z 20 do 30 członkami zagranicznego korpusu dyplomatycznego. Podobnie jak Muggeridge, odkrył, że narzucona przez rząd klęska głodowa była otwartą tajemnicą. Jones wyjechał z ZSRR pod koniec marca i w drodze powrotnej, 29 marca – w dzień po opublikowaniu przez „Guardiana” ostatniej relacji  Muggeridge’a – zorganizował w Berlinie konferencję prasową. Rozmaite gazety opublikowały jego opowieść. Po raz pierwszy doniesienia o klęsce głodowej można było przypisać konkretnemu człowiekowi, który widział to na własne oczy.


Depesza Waltera Duranty’ego z Moskwy w piątek, 31 marca 1933 r. „New York Times”
Depesza Waltera Duranty’ego z Moskwy w piątek, 31 marca 1933 r. „New York Times”

Podwójne uderzenie relacji Muggeridge-Jones było nie do zniesienia dla Radzieckiego Biura Prasowego. Biuro zaczęło naciskać zachodnich reporterów, by temu zaprzeczyli. I czy było to działanie w zmowie, jak twierdził później jeden z dziennikarzy, czy nie, głośne zaprzeczenie istotnie pojawiło się – autorstwa tak znanej postaci jak Walter Duranty, wychwalany laureat nagrody Pulitzera, korespondent „New York Timesa” w Moskwie i najwyższy zachodni, popularny autorytet we wszystkich sprawach dotyczących bolszewików. 31 marca “New York Times” opublikował obecnie uważany za haniebny artykuł: Russians Hungry but Not Starving, w którym zaprzeczał klęsce głodowej – faktowi, o którym wiedział, że jest prawdą i często o nim mówił w prywatnych rozmowach.


Tak, był głód, napisał Duranty, ale zgony były spowodowane chorobami związanymi z niedożywieniem, nie zaś klęską głodową. Istotnie występują braki, ale większe miasta mają żywność. “Nowość” kolektywnego rolnictwa po prostu “dokonała zamieszania w produkcji żywności”.  


Aby dobitnie przedstawić swoją tezę, Duranty posłużył się zwrotem, który już wtedy był jego znakiem firmowym: “Nie można zrobić omletu bez rozbicia jajek” – prawdopodobnie oparł to na rosyjskim odpowiedniku: “Gdzie drwa rąbią, tam wióry lecą”. To powiedzenie było szeroko używane w kraju w owym czasie, by zbywać niepokój o wstrząsy i ekscesy rewolucji. (Podobno sam Stalin to powtarzał.) Nabrało to złowieszczego tonu w kraju i na zawsze kojarzone jest z milionami istnień ludzkich poświęconych na ołtarzu rewolucji. Dla publiczności Duranty’ego jednak ten zwrot był dowodem jego geniuszu, zdobywając dla niego wiele punktów od wielbicieli sowieckiego eksperymentu.


Zadanie Duranty’ego nie zakończyło się jednak na zaprzeczeniu klęsce głodowej; koniecznie trzeba było zdyskredytować posłańca. Duranty przedstawiał Jonesa jako młodzieńca o wybujałej wyobraźni, mówiąc, że jego całe doświadczenie z Rosją ogranicza się do trzytygodniowego pobytu na ukraińskiej prowincji. (To nie była prawda: Jones studiował język rosyjski w Cambridge i dwukrotnie odwiedzał ten kraj wcześniej.) Duranty wypaczał i błędnie przedstawiał argumenty Jonesa.


W końcu Jones stał sam przeciwko “wielkiemu Duranty’emu” i szanowanej gazecie. Media wzgardziły jego reportażami. Lloyd George zdystansował się od niego. Dla wielu zaakceptowanie prawdy doniesień jego i Muggeridge’a było tym trudniejsze, że właśnie wtedy Hitler używał wielkiego głodu na Ukrainie w swojej propagandzie i atakował niemieckich socjaldemokratów twierdząc, że “marksiści” na całym świecie są odpowiedzialni za zbrodnie Stalina. Stało się “kontrowersyjne zauważanie, że w ogóle istnieje klęska głodowa” - napisał historyk Timothy Snyder.


Tak wychłostanemu Jonesowi nie pozostawało nic innego jak wrócić do domu. Tam został  reporterem dla “Western Mail” i “South Wales News”. W kolejnych miesiącach skupił swoją reporterską działalność na nazistowskich Niemczech. Podróżując tam w maju mógł zobaczyć, że jego wcześniejsze proroctwo o Niemczech „idących pełną parą” ku faszystowskiej dyktaturze, spełniło się. Był przerażony “śmiertelnym ciosem”, jaki Hitler zadał niemieckiej demokracji. Był także zaszokowany i obszernie pisał o „brutalnej” i „średniowiecznej” kampanii nienawiści do Żydów.


Także Muggeridge, który opuścił Moskwę wkrótce po podróży na Ukrainę, znalazł się w ogniu ataków. Beatrice Webb, słynna socjalistka i ukochana “ciocia Bo” jego żony, nazwała jego artykuły “histeryczną tyradą”, publicznie go odrzucając i nadając ton lewicowej opinii w tej kwestii. Już kilka tygodni wcześniej George Bernard Shaw wysłał otwarty list do “Guardiana”, podpisany przez siebie i 20 innych ludzi, by potępić to, co uznali za prawicowe oszczerstwo wobec państwa robotników. Muggeridge nadal pisał o klęsce głodowej pod własnym nazwiskiem, ale praktycznie był “anulowany”: oczerniany, bojkotowany, ignorowany i bez możliwości znalezienia zatrudnienia.


Przez kolejne dziesięciolecia ten kiedyś aspirujący do radzieckiego obywatelstwa Anglik był systematycznie zbywany jako reakcjonista, zwolennik zimnej wojny lub przeciwnik detente –zależnie od tego, jakie określenie było akurat modne. Przez resztę swojego życia Muggeridge był “zdumiony tym, że taki koszmar mógł się zdarzyć, a potem po prostu zniknąć, ignorowany przez wszystkich”.


Zaniechanie przez olbrzymią większość stacjonującego w Moskwie zagranicznego korpusu prasowego relacjonowania o okrutnej i morderczej klęsce głodowej, którą Stalin umyślnie wywołał na Ukrainie, podnosi szereg niewygodnych pytań. Dlaczego tak wielu dziennikarzy wybrało ignorowanie tak olbrzymiej sprawy, której nie mogli nie widzieć? Dlaczego okazali się tak ulegli i akceptowali ograniczenia poruszania się i relacjonowania narzucone przez władze radzieckie? Dlaczego wielu nawet nie informowało, że takie ograniczenia istnieją?  


Niewątpliwie Radzieckie Biuro Prasowe wywierało olbrzymi wpływ na zagranicznych dziennikarzy. Jego funkcjonariusze z łatwością manipulowali ich potrzebami dostępu do informacji i rozgrywali ich rywalizację. Tylko najbardziej ulegli mogli mieć nadzieję na doskonałe dojścia, które gwarantowały umieszczenie materiału na pierwszych stronach w macierzystej gazecie, a w czasie wielkiego głodu konkurująca sprawa – aresztowanie sześciu brytyjskich inżynierów pod zarzutem sabotażu – wymagała od nich nienagannego sprawowania się. Cenzura także odgrywała rolę. Zobowiązani do pokazywania każdego tekstu radzieckim cenzorom, dziennikarze szybko nauczyli się autocenzury: po co marnować czas na pisanie artykułu, który nigdy nie ujrzy światła dziennego? Poza tym niektórzy prawdopodobnie obawiali się, że mogą stracić swoje uprzywilejowane miejsce: nikt nie chciał wracać do domu i narazić się na bezrobocie podczas Wielkiej Depresji.  


Z pewnością jednak istotną rolę odgrywały także inne czynniki, włącznie z charakterem każdego konkretnego człowieka  i jego osobistymi przekonaniami. W tych czasach głębokiej polaryzacji potrzeba było ludzi o wyjątkowo niezależnym umyśle, żeby zobaczyć cały obraz – i odważyć się o nim napisać. Muggeridge i Jones widzieli głębokie niebezpieczeństwo zawarte zarówno w reżimie nazistowskim, jak radzieckim – a ten pierwszy był często chwalony przez prawicę, ale nienawidzony przez lewicę, która w dyktaturze Stalina widziała ostatnią, najlepszą nadzieję dla ludzkości.  


Z wyjątkową dalekowzrocznością Muggeridge przewidział, że państwo radzieckie nie zatrzyma się na “zniewoleniu” starej arystokracji i burżuazji – ludzi, nad którymi nikt spośród jego socjalistycznych towarzyszy nie uronił ani jednej łzy. (“Mieli swój czas, nadużywali swoich przywilejów i jest właściwe, że powinni ścinać drzewa i kopać kanały dla proletariatu”.) Problem, napisał, polega na tym, że państwo nie zatrzyma się, dopóki nie zdominuje życia „całego społeczeństwa”. Zatrzymując się w Berlinie po drodze z Moskwy, zrozumiał z oślepiającą jasnością, że naziści maszerujący po Unter den Linden nie różnili się od „komsomolców”: Byli „tymi samymi ludźmi, z tymi samymi twarzami. To jest to samo przedstawienie”.   


Także Jones widział uderzające podobieństwa między tymi dwoma opozycyjnymi wobec siebie ruchami i reżimami. Zabrało mu zaledwie kilka godzin pobytu w Niemczech, by ogarnęło go poczucie déjà vu. Gdzie doświadczył “podobnej atmosfery idealizmu połączonego ze strachem, nieograniczonej nadziei z jednej strony i szeptanej rozpaczy z drugiej”? Natychmiast uświadomił sobie  odpowiedź: to było już w radzieckiej Rosji i w faszystowskich Włoszech. Doszedł do wniosku, że “metody nazistów i faszystów są takie same jak metody bolszewików, niezależnie od tego, jak bardzo mogą różnić się ich cele”.


W filmie Agnieszka Holland zastanawia się nad wagą próby dostrzeżenia całej prawdy w przejmującym dialogu między Jonesem a Brooks. Brooks mieszkała w Berlinie zanim została skierowana do Moskwy i widziała nazistów niszczących wszystko, co było jej drogie, widziała aresztowanie swoich komunistycznych przyjaciół i uważa się za część antynazistowskiego ruchu oporu. Jest w Związku Radzieckim, by dołączyć do ruchu, który jest większy od niej. Radziecki rząd dba o ludzi – “prawdziwych ludzi, robotników”, mówi Jonesowi. Nie mogąc uwierzyć w to, co słyszy, Jones pyta ją, jak może wierzyć w reżim, który wystrzelił cztery kule w plecy jej przyjaciela, odrzucając go jak rozbite jajko lub wiór drewna.


A co z Walterem Durantym, człowiekiem, który zaprzeczał klęsce głodowej w najważniejszej i najbardziej szanowanej gazecie Ameryki? Może to być zaskakujące lub nie, ale jedyną sprawą, jakiej Duranty był prawdziwie oddany, był on sam. Zwolennik elityzmu z natury, a prawdopodobnie w niemałej mierze narcyz, lubił być w centrum uwagi. Jego stosunek do radzieckiego reżimu zapewnił mu status znakomitości w kulturalnych i społecznych elitach Paryża i Nowego Jorku, a to się dla niego naprawdę liczyło. Właśnie wtedy starał się ustawić jako główny pośrednik nadchodzącego dyplomatycznego uznania Związku Radzieckiego przez Amerykę i nie zamierzał tolerować jakiegoś młodego pętaka, który zrujnowałby mu wystawne przyjęcie. W 1941 roku na chwilę przyznał, że nie docenił rozmiarów klęski głodowej, a nawet posunął się do tego, by nazwać ją sztucznie wywołaną przez człowieka klęską, ale bardzo szybko zmienił ponownie kurs.


Niemniej, choć Duranty był niewątpliwie głównym winnym utkania “narzuty milczenia” nad klęską głodową, niewielu innych z “moskiewskiej kolonii” było “chętnych do relacjonowania tej sprawy”. Prawdopodobnie jako komentarz do tego Holland powierza najbardziej idealistyczne słowa o dziennikarstwie Jonesowi – młodemu wolnemu strzelcowi i outsiderowi – zamiast akredytowanemu członkowi korpusu prasowego: „Dziennikarstwo jest najszlachetniejszym zawodem – mówi Jones do Brooks. – Idziesz za faktami tam, dokąd one prowadzą. Nie stajesz po żadnej stronie”.


Właśnie te rozważania o roli i misji dziennikarstwa nadają filmowi Obywatel Jones takie wrażenie współczesności. Tandetny “pierwszy brudnopis historii”, jaki Duranty i jego koledzy reporterzy pozostawili za sobą, wpłynął na rozumienie przez świat Wielkiego Głodu i całości zbrodni Stalina przez dziesięciolecia. Jaki rodzaj brudnopisów historii jest pisany dzisiaj i jak znane media i poszczególni dziennikarze zajmują pozycje na barykadach w naszych spolaryzowanych czasach? Licząca 90 lat historia klęski głodowej Stalina oferuje niezwykle trafny przypadek do badania tych pytań.  


This story originally appeared in English in Tablet Magazine, at tabletmag.com, and is reprinted with permission.

 

Link do oryginału: https://www.tabletmag.com/sections/arts-letters/articles/walter-duranty-ukraine-new-york-times-mr-jones-agnieszka-holland 

Tablet, 23 października 2020

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Izabella Tabarovsky 

Studiowała historię na Uniwersytecie Harvarda, zajmuje się badaniem historii i ekonomii Rosji i Europy Wschodniej. Obecnie kieruje rosyjskim wydziałem w Kennan Institute.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Straszne dzieje Jan Grabiński 2020-11-04


Notatki

Znalezionych 2596 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Bliski Wschód jest jak 1000 Hiroszim   Charbel   2016-06-18
Bojkot, osiedla i piękna niewinność   Tsalic   2016-03-12
Co kogo rani i jak mocno?   Koraszewski   2019-02-02
Co się dzieje w gabinecie Putina?   Koraszewski   2022-04-01
Co trzeba wiedzieć o obecnym trudnym położeniu Izraela    Flatow   2018-02-03
Cywilizacja zniszczona przez obojętność Zachodu?   Meotti   2017-11-25
Cywilizacja śmierci czy cywilizacja życia?   Koraszewska   2016-07-26
Czarny sierżant policji pozywa Obamę i Black Lives Matter przed sąd   Greenfield   2016-10-01
Czego chcą Palestyńczycy? Widziane z Malezji   Lau   2017-12-31
Czego lub kogo mamy się bać?   Koraszewski   2017-09-05
Cztery dekady irańskiej nienawiści     2017-11-10
Czy będzie rewolucja w nauczaniu islamu?     2016-08-31
Czy dobry Bóg może latać z kałachem?   Koraszewski   2016-01-08
Czy kobiety rzeczywiście są ofiarami? Cztery kobiety dorzucają swoje zdanie      2017-12-15
Czy można przywrócić pokój w Iraku?   Fernandez   2016-09-23
Czy ONZ ułatwia zbrodnie przeciwko ludzkości?   Frantzman   2016-09-02
Czy Oxfam popiera terror?    Clarfield   2018-01-28
Czy Rashida Tlaib jest winna bigoterii?    Dershowitz   2019-01-22
Czy Waszyngton zakochał się w Hezbollahu?     2014-03-24
Czym zajmuje się WHO?   Ridley   2014-11-09
Demokratyczna republika Somalilandu    Clarfield   2018-08-16
Dlaczego dobre wiadomości to oksymoron   Gardner   2015-02-24
Do czego wzywa imam w New Jersey?     2017-12-22
Dwadzieścia lat po obaleniu Saddama przez Amerykę Irakijczycy są pod butem islamistycznego Iranu   Abdul-Hussain   2023-04-29
Dyskryminacja z miłości i dobrego serca   Koraszewski   2022-07-29
Elegia z Rakki dla Państwa Islamskiego pokazuje zarówno słabość, jak siłę   Fernandez   2017-06-25
Europa: Muzułmańskie zbrodnie przeciwko kobietom? Nie szkodzi.   Bulut   2017-06-01
Fake news czyli partyjna “Prawda”   Koraszewski   2017-03-29
Fałszywi sojusznicy Ameryki w Zatoce    Bekdil   2018-08-31
Harvard zaprasza głównego palestyńskiego negacjonistę    Lipman   2020-09-04
Holenderscy łowcy Żydów, którzy udzielili olbrzymiej pomocy nazistom   Gerstenfeld   2018-02-07
Irańczycy przeciwko irańskiemu reżimowi      2018-01-03
Islamscy terroryści tworzą klęski głodowe, żeby czerpać korzyści z pomocy zagranicznejWalka z terrorystami nie powoduje klęsk głodowych; pomoc humanitarna dla terrorystów powoduje klęski głodowe.   Greenfield   2024-02-01
Izraelskie osiedla nie są nielegalneOdpowiedź Nathanielowi Bermanowi   Kontorovich   2023-08-18
Jak belgijscy sceptycy popełniali masowe samobójstwo   Bonneux   2014-10-04
Jak Izrael, Diaspora i Polska mogą opanować debatę o Holocauście   Frantzman   2018-03-01
Karykatura sprawiedliwości w Międzynarodowym Trybunale Karnym?Prokuratorka Bensouda powinna zostać zdyskwalifikowana.   Calvo   2020-06-22
Kiedy amerykańska administracja spała, inni spiskowali   Fernandez   2016-12-28
Kogo rzeczywiście obchodzi, gdzie trafia pomoc zagraniczna?   Roth   2016-08-21
Koronawirus: dyrektor WHO ma długą historię tuszowania faktów    Kern   2020-04-21
Kto się boi czarnego luda?   Koraszewski   2016-08-08
Ku politycznemu wymarciu   Carmon   2018-05-11
Kultura arabskapodwójnie zdewaluowała życie ludzkie   Al-Swailem   2014-04-27
Lewica i konflikt izraelsko-palestyński: droga do wzniosłej nienawiści    Palmer   2017-08-13
Lewica podeptała swoje wartości   Koraszewski   2017-03-20
Libańska nienawiść do Izraela objawem choroby kraju   Maroun   2016-10-16
Ludowe diabły i panika moralna   Koraszewski   2017-02-09
Małorolny agent wpływu   Koraszewski   2016-08-18
Milczenie feministycznych owiec: ani słowa o horrorach HamasuZwolennicy #MeToo milczeli.   Chesler   2024-02-22
Mord na Wzgórzu Świątynnym i kanonizacja zbirów     2017-07-22
Mowa obronna na rzecz kurdyjskiej niepodległości    Dershowitz   2017-10-09
Nowa cenzura, czyli powrót Policji Myśli?   Chesler   2018-12-18
Nowy, irański porządek świata     2017-12-21
Obietnica i zagrożenia porozumienia pokojowego z Dżuba    Fernandez   2020-09-04
Obnażenie palestyńskich kłamstw    Blum   2020-09-19
Obozy Hamasjugend, Gaza 2017     2017-08-14
Omar i Mohammed mają wspólny cel    Koraszewski   2017-06-20
ONZ adoptowała palestyńskie kłamstwa, mity i morderczy terror wobec Izraela    Hirsch   2020-07-17
Orwellowskie doniesienie z procesu Franza K.   Koraszewski   2016-08-16
Oxfam, NGO i efekt aureoli    Steinberg   2018-03-04
Oświecenie: Rozum jest niezbywalny    Pinker   2018-02-15
Palestyńczycy oskarżają Izraelo gromadzenie zapasów Żydów     2014-06-04
Palestyńczycy: Nie zaakceptujemy żydowskiego Izraela   Toameh   2016-05-01
Palestyńska kleptokracja i jej zachodni sojusznicy   Roth   2016-05-31
Pandy trzymają się mocno   Lomborg   2017-01-23
Państwo, naród, społeczeństwo   Koraszewski   2019-08-15
Pomieszanie z poplątaniem   Tsalic   2014-09-30
Powrót aborcji domowym sposobem    Koraszewski   2016-03-14
Pośladkowy poród IV Rzeczpospolitej   Koraszewski   2015-05-22
Prawdziwe ludobójstwa, które świat ignorujeZamiast przeciwstawić się prawdziwym zbrodniom przeciw ludzkości, społeczność międzynarodowa obrzuca Izrael krwawymi oszczerstwami.   Bryen   2024-01-29
Problem uchodźców w prasie arabskiej     2015-09-27
Problem z wodą w kranach i w propagandzie    Roth   2015-04-05
Przestańcie “rozumieć” Palestyńczyków    Yemini   2018-01-19
Przypowieść o dobrym muzułmaninie   Koraszewski   2017-08-30
Purytańska świątobliwość Putina i ideologiczna wojna z Zachodem   Meotti   2016-10-18
Rada Bezpieczeństwa żąda, by Izrael przestał być tak cholernie moralny     2014-02-04
Rekord Guinessa w pluciu na demokrację   Koraszewski   2015-03-21
Rozwiązanie w postaci 50 państw   Koraszewski   2017-01-13
Rzecz o etyce w szkole i poza szkołą    Koraszewski   2021-11-25
Rząd USA odmawia ujawnienia antyizraelskiego podżegania w palestyńskich podręcznikach szkolnych   Bedein   2019-01-20
Sam-Wiesz-Kto wraca   Koraszewski   2016-10-22
Sport - czyli szlachetna rywalizacja   Koraszewski   2015-06-01
Stu francuskich intelektualistów ostrzega przed islamskim totalitaryzmem      Fitzgerald   2018-03-23
Sułtan kontra Car: Runda XXI wieku – zderzenia ambicji imperialnych o hegemonię regionalną     2015-12-14
Syria: Wojna, która nie ma końca    Taheri   2023-02-16
Szczepienie dzieci przeciwko liberalizmowi i sekularyzmowi   Kharrazi   2016-12-19
Terytorialne apetyty Turcji   Bekdil   2016-10-25
Testament palestyńskiego nożownika, Katiby Zahrana     2017-09-19
Tragedia dzieci-uchodźców w Syrii   Raphaeli   2013-12-29
Trzy konflikty żydowsko-arabskie   Rosenthal   2017-07-24
Turcja: kraj meczetów, więzień i niedouczonych   Bekdil   2016-10-05
Udręczona granica Turcji z Syrią   Bekdil   2016-02-18
Urojenie dwóch państw jest największą przeszkodą dla pokoju    i Bruce Abramson   2018-01-24
W co wierzy lewica (w sprawie islamu i Izraela)   Davidson   2013-12-21
W krzyżowym ogniu  – na Bliskim Wschodzie i na Zachodzie   Fernandez   2016-12-14
W poszukiwaniu mądrego…   Koraszewski   2019-01-22
Wesołych Świąt!   Dawkins   2013-12-26
Widmo złego rozpoznania końca świata   Koraszewski   2016-09-26
Widziane z Indonezji: Ameryka i rzeczywistość   Lato   2017-05-23
Więzień sumienia   Koraszewski   2014-09-25

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk