Prawda

Czwartek, 2 maja 2024 - 12:30

« Poprzedni Następny »


Chroniona droga do nuklearnego Iranu


Yigal Carmon i A. Savyon 2017-08-24

Prezydent Iranu Hassan Rouhani z przewodniczącym Najwyższego Zgromadzenia Ludowego Korei Północnej Kim Yong-Namem. (Zdjęcie:KCNA/ REUTERS)
Prezydent Iranu Hassan Rouhani z przewodniczącym Najwyższego Zgromadzenia Ludowego Korei Północnej Kim Yong-Namem. (Zdjęcie:KCNA/ REUTERS)

Media amerykańskie debatują o przyszłości JCPOA na marginesie doniesień, że prezydent Trump żąda, by jego zespół bezpieczeństwa narodowego dostarczył do października 2017 r. dowodów łamania przez Iran porozumienia[1].


Jednak dostarczenie dowodów, że Iran łamie JCPOA nie będzie możliwe ani w październiku, ani w żadnym innym czasie – nawet jeśli USA mają dane wywiadowcze, które dowodzą, że tak jest. Powodem jest to, że procedura inspekcji zaprojektowana przez administrację prezydenta Obamy wyklucza rzeczywistą inspekcję – w instalacjach wojskowych Iranu i w każdym innym podejrzanym miejscu z wyjątkiem zadeklarowanych przez Iran instalacji nuklearnych.  


Zatem żądanie, by informacje wywiadu o irańskich pogwałceniach porozumienia zostały przedstawione jako warunek do podjęcia kroków przeciwko JCPOA, opiera się na niedostatecznej wiedzy o tym, co właściwie stanowi JCPOA. Według porozumienia bowiem, zdobycie takich informacji wywiadowczych jest tylko początkiem szczegółowego i wiążącego procesu, który opóźnia, a w rzeczywistości nie pozwala na inspekcję podejrzanego miejsca. Zamiast tego, by inspekcja miejsca odbyła się natychmiast po uzyskaniu takiej informacji, JCPOA wymaga serii kroków wstępnych przed udzieleniem pozwolenia na taką inspekcję – jeśli w ogóle zostanie ono udzielone. Tak więc, zgodnie z JCPOA, USA muszą:


a) Przekazać Iranowi całą informację (wraz z informacją o jej źródłach), w celu wyjaśnienia “obaw”, zarówno w dyskusjach między Międzynarodową Agencją Energii Atomowej (MAEA) a Iranem, jak w dyskusjach między Komisją Wspólną JCPOA – która w dodatku do USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec i MAEA obejmuje Iran, Rosję i Chiny – w celu wyjaśnienia obaw alternatywnymi sposobami, które nie wymagają inspekcji podejrzanego miejsca. Żądanie ujawnienia informacji i jej źródeł Iranowi, Rosji i Chinom jest absurdalne i USA nie mogą się na to zgodzić; a ponieważ takie są warunki JCPOA, żadna dalsza akcja nie jest możliwa.  


b) Jeśli nie można osiągnąć porozumienia w sprawie alternatywnych sposobów bez inspekcji podejrzanego miejsca, będzie dodatkowa dyskusja w Komisji Wspólnej, gdzie decyzja w tej sprawie zapada większością głosów w ciągu siedmiu dni. Iran musi dostosować się do tej decyzji w ciągu kolejnych trzech dni.


Ta absurdalna procedura inspekcji w sposób oczywisty nie daje żadnej możliwości rzeczywistej inspekcji militarnej działalności nuklearnej Iranu, nawet jeśli jest o tym informacja wywiadu. Ta sytuacja jest bezpośrednio sprzeczna ze zobowiązaniem prezydenta Obamy, który mówił po ogłoszeniu JCPOA 14 lipca 2015 r.: "Inspektorzy będą także mieli dostęp do każdej podejrzanej lokalizacji. Mówiąc wprost, MAEA, organizacja odpowiedzialna za inspekcje, będzie miała dostęp tam, gdzie to konieczne, kiedy będzie konieczne"[2].


Należy wyjaśnić, że sednem JCPOA jest zniesienie sankcji nuklearnych na Iran w zamian za tymczasowe i określone zawieszenie części aktywności nuklearnej. Procedura inspekcji nie była sednem porozumienia; ta procedura jest działem JCPOA, którego celem jest zapewnienie, że warunki JCPOA są spełnione. Dodatkowo należy także wspomnieć, że Iran i MAEA zawarli porozumienie w lipcu 2015 r. o „mapie drogowej”, by rozwiązać problem militarnych aspektów programu nuklearnego Iranu – treść tego porozumienia jest tajna[3]. Zatem każde żądanie administracji USA, by zmienić procedurę inspekcji, jeśli takie żądanie zostanie wysunięte, nie będzie stanowić żądania zmiany sedna samego JCPOA – w rzeczywistości nawet wzmocni JCPOA przez wzmocnienie procedury inspekcji. Jednak bez żadnej zmiany samej procedury inspekcji Iran będzie w stanie potajemnie rozwijać swój militarny program nuklearny i nie będzie żadnego realnego sposobu na sprawdzenie tego. Nawet jeśli wywiad zdobędzie informację poza procedurą inspekcji, postanowienia JCPOA uczynią ją bezwartościową (patrz Aneks).


Reżim irański: Nigdy nie pozwolimy inspektorom MAEA na dostęp do instalacji militarnych


Natychmiast po ogłoszeniu JCPOA 14 lipca 2015 r. przedstawiciele Iranu z najwyższym przywódcą, ajatollahem Alim Chameneim i najwyższymi dowódcami Korpusu Gwardii Rewolucji Islamskiej (IRGC) na czele, podkreślili, że inspektorzy MAEA nie otrzymają dostępu do militarnych instalacji Iranu dla celów inspekcji.   


Chamenei, 25 lipca 2015: "[Cudzoziemcom] w ogóle nie powinno się pozwolić na penetrację granic bezpieczeństwa i obrony kraju pod pretekstem nadzoru i zabrania się dowództwu wojskowemu kraju [udzielać] pozwolenia cudzoziemcom, by przekroczyli te granice lub zatrzymali defensywny rozwój kraju pod pretekstem nadzoru i inspekcji"[4].


Minister Spraw Zagranicznych, Dżavad Zarif, 22 lipca 2015: Inspekcje tego rodzaju przekraczają “czerwone linie” i w negocjacjach [JCPOA] Iranowi “udało się całkowicie zapewnić”, że porozumienie nie pozwoli na takie inspekcje[5].


Główny doradca Chameneiego ds. zagranicznych, Ali Akbar Velajati, lipiec 2015 r., dla arabskiej telewizji Al-Dżazira: "Dostęp inspektorów z MAEA lub jakiegokolwiek innego organu do ośrodków militarnych Iranu jest zabroniony"[6].

 

Ostatnio, dowódca Sił Powietrznych IRGC, Amir Ali Hadżizadeh, 7 sierpnia 2017: "W kwestii życzenia Zachodu, by przeprowadzić inspekcję naszych ośrodków militarnych, odpowiedź jest wyraźna. Nie pozwolimy im na zrobienie czegoś takiego"[7].


Zastępca dowódcy IRGC, Hossein Salami, 12 sierpnia 2017: "Mówię do ukochanego narodu irańskiego, do Ameryki i do całego świata: Jeśli w całej historii i na całym świecie byłaby tylko jedna prośba, której nie spełnimy i udzielimy negatywnej odpowiedzi, to jest to ta prośba. I jeśli istnieje jedno życzenie, które byłoby pochowane wraz z tymi, którzy sobie tego życzą, to jest to wizyta w naszych ośrodkach militarnych"[8].

 

Aneks: Co mówi JCPOA o procedurze inspekcji


Dział JCPOA "Q. Access", paragrafy 74-78, dotyczące procedury inspekcji
:


Porozumienie przewiduje, że prośba o dostęp dla inspekcji “nie będzie miała na celu ingerowania w działalność armii irańskiej bądź inną działalność [dotyczącą] bezpieczeństwa narodowego”. Ponadto, jeśli MAEA zdobędzie tajne informacje wywiadowcze, “dostarczy Iranowi podstaw takich obaw i prośbę o wyjaśnienie”.


Dalej: "Jeśli wyjaśnienia Iranu nie rozwieją obaw MAEA, Agencja może poprosić o dostęp do takich miejsc wyłącznie dla weryfikacji nieobecności niezadeklarowanego materiału nuklearnego i działań niezgodnych z JCPOA w takim miejscu. MAEA dostarczy Iranowi powody [prośby o] dostęp pisemnie i udostępni odpowiednie informacje”.  


W ciągu dalszym: "Iran może zaproponować MAEA alternatywne sposoby rozwiania obaw MAEA, które umożliwią MAEA zweryfikowanie nieobecności niezadeklarowanego materiału nuklearnego i działań niezgodnych z JCPOA w miejscu, o które chodzi, co powinno być poddane właściwej i szybkiej rozwadze.


Jeśli nieobecność niezadeklarowanego materiału nuklearnego lub działalności niezgodnej z JCPOA nie mogą być zweryfikowane po zastosowaniu alternatywnych środków uzgodnionych przez Iran i MAEA lub jeśli te dwie strony nie mogą dojść do zadowalającego sposobu zweryfikowania niezadeklarowanego materiału nuklearnego lub działalności niezgodnej z JCPOA w danym miejscu w ciągu 14 dni od pierwszej prośby MAEA o dostęp, Iran, w konsultacji z członkami Komisji Wspólnej, rozwieje obawy MAEA niezbędnymi środkami uzgodnionymi miedzy Iranem a MAEA. Przy braku porozumienia członkowie Komisji Wspólnej doradzą niezbędne środki dla rozwiania obaw MAEA. Proces konsultacji i jakiejkolwiek akcji Komisji Wspólnej nie przekroczy 7 dni, a Iran wdroży niezbędne środki w ciągu dodatkowych 3 dni"[9].

 

*Y. Carmon jest prezesem MEMRI; A. Savyon jest dyrektorką MEMRI Iran Studies Project.

 


[1] Październik 2017 jest nieprzekraczalną datą dla administracji USA na poinformowanie Kongresu czy Iran spełnia JCPOA, czy nie.

[2] Oświadczenie prezydenta Iranu, 14 lipca 2015,
Obamawhitehouse.archives.gov/the-press-office/2015/07/14/statement-president-iran.

[3] Patrz MEMRI Specjalny komunikat Nr 6113, http://www2.memri.org/polish/szef-organizacji-energii-atomowej-iranu-ali-akbar-salehi-dotarlismy-do-porozumienia-w-maea-w-sprawie-pmd-obecnie-istnieje-poparcie-polityczne-i-rezultaty-beda-bardzo-pozytywne/3608, 22 lipca 2015.

[4] English.farsnews.com, July 25, 2015. See also MEMRI Daily Brief No. 57, What Iran Is Permitted To Do Under The JCPOA, 17 września 2015.

[5] Latimes.com, 22 lipca 2015. Patrz także MEMRI Daily Brief No. 57, What Iran Is Permitted To Do Under The JCPOA, 17 września 2015.

[6] English.farsnews.com, 25 lipca i 1 sierpnia 2015.

[7] Tasnim (Iran), 7 sierpnia 2017.

[8] Asr-e Iran (Iran), 13 sierpnia 2017.

[9] Apps.washingtonpost.com/g/documents/world/full-text-of-the-iran-nuclear-deal/1651.

 

MEMRI: Badania i Analizy Nr 1325, 18 sierpnia 2017

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska                                                                      


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2596 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Wstydliwa (dla UNESCO) sprawa uchodźców   Julius   2014-06-23
“New York Times” i Izrael   Ini   2014-06-25
Pora przestać infantylizować Palestyńczyków   Johnson   2014-06-27
Chiny zwalczają terror; świat krytykuje Izrael     2014-06-29
Imieniny Semantyki   Kruk   2014-07-05
Amerykanie odchodzą z Afganistanu, kto przychodzi?   Pant   2014-07-06
Potępienie zamordowania Mohammeda Abu Khdeira     2014-07-07
Moralność jest poza dyskusją   Bellerose   2014-07-08
Dlaczego znowu walczymy z Gazą?   Horovitz   2014-07-10
ONZ dodaje ISIS do Rady Praw Człowieka     2014-07-11
BBC i bezstronność   Ridley   2014-07-13
Europa przybliża się do eliminacji burki   Chesler   2014-07-14
Zamiana ról Dawida i Goliata     2014-07-16
Co robi izraelski pilot nad Gazą?   Nirenstein   2014-07-17
Zawsze nazywajcie zabitych “niewinnymi cywilami”     2014-07-18
Świat arabski traci cierpliwość     2014-07-19
Dlaczego?   Smuga-Otto   2014-07-19
Pociski izraelskie i schrony w Gazie   Al-Mulhim   2014-07-20
Ambasador Izraela mówi w ONZ   Prosor   2014-07-21
Fakty o bitwie w Shejaiya   Levick   2014-07-24
Na równiach pochyłych   Ridley   2014-07-25
Cierpienie palestyńskie   Karsh   2014-07-29
Izrael, Bliski Wschód i dysonans poznawczy   Harris   2014-08-02
Powody, by obawiać się Eboli   Ridley   2014-08-15
Komu nie sprzeda broni Wielka Brytania?   Greenfield   2014-08-19
Ognisko   Kruk   2014-08-21
Powody do radości   Ridley   2014-08-22
Chcesz zmniejszyć zanieczyszczeniewalcz z biedą   Lomborg   2014-08-24
Zdobywanie wyżyn moralnych jest zabawą przegranych   Greenfield   2014-08-25
Killer app w Jerozolimie   Boteach   2014-08-26
Pieniądze ONZ płyną do terrorystów   Ehrenfeld   2014-08-27
Listek figowy na łonie okonia   Koraszewski   2014-08-29
Chów wsobny elit   Azad   2014-09-02
Stan globalnej wioski   Koraszewski   2014-09-03
Spróbujcie wolnej przedsiębiorczości w Europie   Ridley   2014-09-04
Człowieczeństwo okaleczone   Valdary   2014-09-06
Muzułmańskie gwałty pod parasolem politycznej poprawności   Lindenberg   2014-09-07
Śmiercionośny dom izraelski uderza ponownie   Greenfield   2014-09-08
Dlaczego myślimy to, co myślimy?   Koraszewski   2014-09-12
Stare antypatie nie giną   Honig   2014-09-15
Turecka “hakawati” w Lewancie   Bekdil   2014-09-17
Ekonomia, głupcze? Owszem, ale jaka?   Koraszewski   2014-09-17
Amerykański negocjator i duże pieniądze z Kataru   Smith   2014-09-22
Więzień sumienia   Koraszewski   2014-09-25
Jazydzi i chrześcijanie obwiniają Obamę   Charbel   2014-09-27
Chodząc wśród duchów Hiroszimy   Boteach   2014-09-28
Pomieszanie z poplątaniem   Tsalic   2014-09-30
Kim są niewidzialne kobiety, które przystępują do ISIS?   Ahmed   2014-10-02
Nigeryjski książę o imieniu Islam   Greenfield   2014-10-04
Jak belgijscy sceptycy popełniali masowe samobójstwo   Bonneux   2014-10-04
Mordowanie więźniów politycznych Iranu   Paveh   2014-10-05
Komu w którym uchu dzwoni?   Koraszewski   2014-10-07
Skąd my to znamy?   Koraszewski   2014-10-09
Akuszerka i powrót do pytania o dobro i zło   Koraszewski   2014-10-11
Usuńcie Izrael z tej mapy!   Toameh   2014-10-13
Mój dziadek nie chciał być palestyńskim uchodźcą   Deek   2014-10-15
Czy można uratować liberalizm przed nim samym?   Harris   2014-10-15
Malala – nagroda Nobla, która przeraża talibów   Nirenstein   2014-10-16
O mechanizmie zniesławiania   Harris   2014-10-16
Czy Turcja powinna być w NATO?   Dershowitz   2014-10-18
Pszczoły i pestycydy   Ridley   2014-10-21
O Krymie, prawie międzynarodowym i Zachodnim Brzegu   Kontorovich   2014-10-22
Pokój, ale kiedy?   Landes   2014-10-23
Hashtag Nikab   Chesler   2014-10-24
Ebola – w poszukiwaniu strategii   Ridley   2014-10-27
Żyć z sensem   Kruk   2014-10-29
Nieoczekiwane konsekwencje pobożnych życzeń   Kemp   2014-11-01
Tańsza ropa to dobra wiadomość   Ridley   2014-11-01
Stop dziecięcej intifadzie!   Toameh   2014-11-03
Ewolucja duszy człowieka   Kruk   2014-11-06
Czym zajmuje się WHO?   Ridley   2014-11-09
Wojna Egiptu z terroryzmem: podwójne standardy świata   Toameh   2014-11-10
Nieznośna lekkość feminizmu   Greenfield   2014-11-14
Najlepsza inwestycja w czynienie dobra na świecie   Lomborg   2014-11-17
Dlaczego Gaza nie jest zdalnie okupowana   Kontorovich   2014-11-22
Uwagi o dyskuterach i kaczkach dziennikarskich   Koraszewski   2014-11-28
Opowieść o dwóch Zielonych Liniach   Kontorovich   2014-11-30
Kolumb nie odkrył Ameryki   Al-Mulhim   2014-12-06
Dobra wola Romson nie pomaga biednym   Lomborg   2014-12-07
Dumni Palestyńczycy muszą prowadzić walkę o zreformowanie UNRWA   Eid   2014-12-08
Czy Putin spotka się z kalifem w Jałcie?   Koraszewski   2014-12-09
Reguły? W walce na noże?!     2014-12-11
Legalność izraelskiego projektu ustawy o państwie narodowym   Kontorovich   2014-12-13
Organizacja Narodów Zjednoczonych potrzebuje strategii   Lomborg   2014-12-14
Listy z naszego sadu - rok w sieci   Koraszewski   2014-12-15
O historii, mitach i narracjach   Corwin   2014-12-16
Mruczanych świąt   Hili   2014-12-24
Pięć łamigłówek o okupacji i osiedlach   Kontorovich   2014-12-27
Poligamia napędza przemoc   Ridley   2014-12-28
Jestem amerykańskim gejem...   Boteach   2014-12-30
Turcja i UE: Kodak Moment   Bekdil   2015-01-01
Czy walczyć z wiatrakami?   Koraszewski   2015-01-02
Rewidowanie rewizjonistycznej historii   Tsalic   2015-01-06
Islamski Deng Xiaoping?   Koraszewski   2015-01-07
Nie ma sprawiedliwości, nie ma pokoju   Lumish   2015-01-12
Rozpoczynają się cyfrowe rządy   Ridley   2015-01-16
10 lat klepto-dyktatury Mahmouda Abbasa   Boteach   2015-01-20
Oznakować żywności, która zawiera… DNA!   Coyne   2015-01-21
Izrael, Palestyna i Międzynarodowy Trybunał Karny   Kontorovich   2015-01-22
Uprawy GMO: spór naukowy rozstrzygnięty   Ridley   2015-01-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk