Prawda

Środa, 15 maja 2024 - 12:38

« Poprzedni Następny »


Chora poprawność polityczna: śnieżynki żądają zniszczenia obrazu o Emmetcie Tillu


Jerry A. Coyne 2017-04-21

Emmett Till na rok przed tym, jak został zamordowany
Emmett Till na rok przed tym, jak został zamordowany

Jeśli znacie historię walki o prawa obywatelskie w USA, znacie również historię Emmetta Tilla. Afro-Amerykański chłopiec z Chicago, Till, w wieku 14 lat, pojechał w 1955 r. z wizytą do krewnych w Mississippi. Tam oskarżono go fałszywie o gwizdanie i flirtowanie z białą kobietą. (Niedawno wyszło na jaw, że historia była całkowicie sfabrykowana.) Z powodu tego “przestępstwa” mąż kobiety i jego brat przyrodni torturowali i zabili Tilla.

Obaj mężczyźni zostali aresztowani i stanęli przed sądem pod zarzutem porwania i zamordowania Tilla, ale – co wtedy było normą – ława przysięgłych składająca się wyłącznie z białych uniewinniła ich, chociaż oskarżeni później przyznali się do tego czynu. ( Prawo o powtórnym pociąganiu do odpowiedzialności za to samo przestępstwo nie pozwoliło na kolejny proces.)


Kiedy ciało Tilla zwrócono do Chicago, z twarzą posiniaczona i pokiereszowaną, jego matka nalegała na pogrzeb z otwartą trumną, żeby ludzie mogli zobaczyć, co zrobiono jej synowi. Nie zamieszczę zdjęcia, ale można je zobaczyć tutaj; opublikowała je gazeta czarnych, “Chicago Defender”, a następnie przedrukowywano je w wielu mediach, wprawiając w przerażenie zarówno czarnych, jak białych Amerykanów. Śmierć Tilla i pogrzeb z otwartą trumną miały galwanizujący efekt na ruch praw obywatelskich, prawdopodobnie podsycając bojkot autobusowy w Montgomery (Alabama) pod koniec 1955 r.


Teraz jednak obraz namalowany w oparciu o zdjęcie otwartej trumny, wywołał wielką kontrowersję – ponieważ namalowała go biała kobieta, malarka Dana Schutz.



(Z “Guardiana”): Zdjęcie: Alina Heineke/AP


“Guardian” donosi
:

W centrum walki o zawłaszczenie kulturowe jest ekspresjonistyczny obraz malarki Dany Schutz, Open Casket (2016), makabryczny portret Emmetta Tilla, zlinczowanego w Mississippi w 1955 r.


Obraz wystawiony na wystawie Whitney Biennial, ściągnął od początku silne potępienie ze strony krytyków, którzy twierdzili, że Schutz, która jest biała, wykorzystuje kluczowy moment historii afro-amerykańskiej.


Artysta afro-amerykański, Parker Bright, stał przed obrazem z napisem Black Death Spectacle na koszulce, a młoda artystka brytyjska, Hannah Black, oskarżyła Schutz o to, że nie ma “niczego do powiedzenia czarnej społeczności o czarnej traumie” i żądała, by obraz został “zniszczony i nie dostał się na żaden rynek ani do muzeum”.

Hasło o Schutz w Wikipedii  podaje więcej szczegółów o oskarżeniu o zawłaszczenie kulturowe:


Artystka i absolwentka Whitney ISP, Hannah Black rozpoczęła petycję o usunięcie obrazu, pisząc:  

… nie jest do przyjęcia, by biała osoba zamieniała Czarne cierpienie w zyski i zabawę, chociaż ta praktyka jest znormalizowana od długiego czasu. Chociaż intencją Schutz może być pokazanie białej hańby, ta hańba “nie jest poprawnie reprezentowana przez obraz martwego Czarnego chłopca namalowany przez białą artystkę – ci nie-Czarni artyści, którzy szczerze pragną naświetlić haniebną naturę białej przemocy, powinni najpierw przestać traktować Czarny ból jako surowiec. Ten temat nie należy do Schutz; biała wolność słowa i biała wolność twórcza opierają się na ograniczeniach na innych i nie są prawami naturalnymi. Ten obraz musi zniknąć”.

Schutz odpowiedziała: “Nie wiem, jak to jest być czarnym w Ameryce, ale wiem, co to znaczy być matką. Emmett był jedynym synem Mamie Till. Myśl, że cokolwiek dzieje się twojemu dziecku jest poza zdolnością pojmowania. [...] Artyście łatwo jest stosować autocenzurę. Przekonać siebie, by czegoś nie zrobić, zanim nawet spróbujesz. Jest wiele powodów, dla których nie mogłabym, nie powinna namalować tego obrazu… (ale) sztuka może być przestrzenią empatii, wehikułem łączenia”.  


Josephine Livingstone i Lovia Gyarkye z “New Republic” argumentowały, że Open Casket jest rodzajem zawłaszczenia kulturowego, bez szacunku dla intencji Mobley wobec wizerunków jej syna. [JAC: patrz artykuł tutaj.] Opisując, jak obraz podważa fotografię, napisały: “Mobley chciała, by te fotografie dawały świadectwo rasistowskiej brutalności wobec jej syna; zamiast tego Schutz okazała brak szacunku temu aktowi godności przez zeszpecenie go własnym, kreatywnym sposobem widzenia”. Christina Sharpe, jedna z 34 innych sygnatariuszy listu Black, argumentowała za zniszczeniem obrazu tak, by ani artystka, ani przyszli właściciel obrazu nie mogli czerpać z niego zysków. Praca Schutz podobno ma iść na aukcji za 482,5 tysiąca dolarów.


Tutaj jest Parker Bright protestujący przeciwko obrazowi:



Art News” opublikowała otwarty list Hannah Black do Whitney, żądający usunięcia obrazu. Poza fragmentem przytoczonym powyżej Black napisała:  

Jak wiecie, ten obraz przedstawia martwe ciało 14-letniego Emmetta Tilla w otwartej trumnie, którą wybrała jego matka, mówiąc: “Niech ludzie zobaczą to, co ja widziałam”. To, że nawet zniekształcone zwłoki dziecka nie wystarczają, by odwrócić biały wzrok od jego zwyczajowych, zimnych kalkulacji, jest ewidentne codziennie i na niezliczone sposoby, także przez fakt, że ten obraz w ogóle istnieje. W skrócie: ten obraz nie powinien być do przyjęcia przez nikogo, kto dba, lub udaje, że dba, o Czarnych ludzi, ponieważ nie jest do przyjęcia, by biała osoba zamieniała Czarne cierpienie w zyski i zabawę, chociaż ta praktyka jest znormalizowana od długiego czasu.


... Dzięki odwadze jego matki Till stał się dostępny dla ludzi Czarnych jako inspiracja i ostrzeżenie. Nie-Czarni muszą zaakceptować, że nigdy nie przedstawią ani nie zrozumieją tego gestu: dowodem ich kolektywnego braku zrozumienia jest to, że Czarni ludzie nadal umierają z rąk zwolenników białej supremacji, że Czarne społeczności nadal żyją w rozpaczliwej nędzy niedaleko od muzeum, gdzie wisi ten cenny obraz, że Czarnym dzieciom nadal odmawia się dzieciństwa. Nawet jeśli Schutz nie otrzymała daru prawdziwej wrażliwości na historię, jeśli Czarni ludzie mówią jej, że ten obraz spowodował niepotrzebny ból, ona i wy musicie zaakceptować tę prawdę. Obraz musi zniknąć”.

Do Parkera Brighta, Hannah Black i innych krytyków tego obrazu mówię:


Całkowicie odrzucam waszą krytykę. Skoro tylko malarze o właściwym pochodzeniu etnicznym mogą przedstawiać przemoc wobec ich grupy, to tylko pisarze o właściwym pochodzeniu etnicznym mogą pisać o tych samych sprawach. A to, co dotyczy pochodzenia etnicznego lub rasy, dotyczy płci: mężczyźni nie mogą pisać o cierpieniu kobiet, ani kobiety o cierpieniu mężczyzn. Geje nie mogą pisać o ludziach heteroseksualnych i odwrotnie.


Faktem jest, że wszyscy jesteśmy ludźmi i wszyscy jesteśmy zdolni do podzielania, jak też przedstawiania, bólu i cierpienia innych. Nie pozwolę wam rozbijać sztuki i literatury w sposób, w jaki rozbiliście politykę. Tak, straszliwe niesprawiedliwości dotknęły grupy mniejszościowe, kobiety, gejów i inne marginalizowane grupy ludzi, ale pozwolić na to, by te niesprawiedliwości były pokazywane tylko przez „artystów o właściwej przynależności rasowej i płciowej” oznacza odmawianie nam naszego wspólnego człowieczeństwa i pozbawienie nas solidarności emocjonalnej. Żadna grupa, jakakolwiek jest pigmentacja jej skóry lub budowa chromosomalna, nie ma wyłącznego prawa do tworzenia sztuki i literatury o własnej podgrupie. Odmowa tego prawa innym oznacza ocenzurowanie ich.


Tym, którzy mówią, że ten obraz spowodował im “niepotrzebny ból”, ponieważ namalowała go biała artystka, mówię: “Wasz ból w sprawie tego obrazu jest całkowicie nieuzasadniony; nie traktuję go poważnie. Jest to płacz rozpieszczonego dziecka, które po prostu chce zwrócić na siebie uwagę innych”.


Jeśli chodzi o oskarżenie, że ten obraz został namalowany dla “zysku i zabawy”, to jest to stwierdzenie odrażające i naganne. Nie możemy pozwolić Kulturze Obrażania Się na rządzenie Kulturą Sztuki. Jeśli sztuka ma rozkwitać w wolnym społeczeństwie, to może być krytykowana, ale nigdy nie może być cenzorowana.


Emmett Till był czarny, ale jego historia należy do nas wszystkich.


Insane political correctness – snowflakes urge destruction of Emmett Till painting

Why Evolution Is True, 4 kwietnia 2017

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

 

Od Redakcji

Jak czytamy w innym artykule na ten temat, wśród czworga dziadków Hannah Black troje jest białymi Brytyjczykami lub Niemcami i jedno jest czarnym Jamajczykiem.



Jerry Coyne

Profesor (emeritus) na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Alt Left 84 MEF 2017-04-21


Notatki

Znalezionych 2605 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Wstydliwa (dla UNESCO) sprawa uchodźców   Julius   2014-06-23
“New York Times” i Izrael   Ini   2014-06-25
Pora przestać infantylizować Palestyńczyków   Johnson   2014-06-27
Chiny zwalczają terror; świat krytykuje Izrael     2014-06-29
Imieniny Semantyki   Kruk   2014-07-05
Amerykanie odchodzą z Afganistanu, kto przychodzi?   Pant   2014-07-06
Potępienie zamordowania Mohammeda Abu Khdeira     2014-07-07
Moralność jest poza dyskusją   Bellerose   2014-07-08
Dlaczego znowu walczymy z Gazą?   Horovitz   2014-07-10
ONZ dodaje ISIS do Rady Praw Człowieka     2014-07-11
BBC i bezstronność   Ridley   2014-07-13
Europa przybliża się do eliminacji burki   Chesler   2014-07-14
Zamiana ról Dawida i Goliata     2014-07-16
Co robi izraelski pilot nad Gazą?   Nirenstein   2014-07-17
Zawsze nazywajcie zabitych “niewinnymi cywilami”     2014-07-18
Świat arabski traci cierpliwość     2014-07-19
Dlaczego?   Smuga-Otto   2014-07-19
Pociski izraelskie i schrony w Gazie   Al-Mulhim   2014-07-20
Ambasador Izraela mówi w ONZ   Prosor   2014-07-21
Fakty o bitwie w Shejaiya   Levick   2014-07-24
Na równiach pochyłych   Ridley   2014-07-25
Cierpienie palestyńskie   Karsh   2014-07-29
Izrael, Bliski Wschód i dysonans poznawczy   Harris   2014-08-02
Powody, by obawiać się Eboli   Ridley   2014-08-15
Komu nie sprzeda broni Wielka Brytania?   Greenfield   2014-08-19
Ognisko   Kruk   2014-08-21
Powody do radości   Ridley   2014-08-22
Chcesz zmniejszyć zanieczyszczeniewalcz z biedą   Lomborg   2014-08-24
Zdobywanie wyżyn moralnych jest zabawą przegranych   Greenfield   2014-08-25
Killer app w Jerozolimie   Boteach   2014-08-26
Pieniądze ONZ płyną do terrorystów   Ehrenfeld   2014-08-27
Listek figowy na łonie okonia   Koraszewski   2014-08-29
Chów wsobny elit   Azad   2014-09-02
Stan globalnej wioski   Koraszewski   2014-09-03
Spróbujcie wolnej przedsiębiorczości w Europie   Ridley   2014-09-04
Człowieczeństwo okaleczone   Valdary   2014-09-06
Muzułmańskie gwałty pod parasolem politycznej poprawności   Lindenberg   2014-09-07
Śmiercionośny dom izraelski uderza ponownie   Greenfield   2014-09-08
Dlaczego myślimy to, co myślimy?   Koraszewski   2014-09-12
Stare antypatie nie giną   Honig   2014-09-15
Turecka “hakawati” w Lewancie   Bekdil   2014-09-17
Ekonomia, głupcze? Owszem, ale jaka?   Koraszewski   2014-09-17
Amerykański negocjator i duże pieniądze z Kataru   Smith   2014-09-22
Więzień sumienia   Koraszewski   2014-09-25
Jazydzi i chrześcijanie obwiniają Obamę   Charbel   2014-09-27
Chodząc wśród duchów Hiroszimy   Boteach   2014-09-28
Pomieszanie z poplątaniem   Tsalic   2014-09-30
Kim są niewidzialne kobiety, które przystępują do ISIS?   Ahmed   2014-10-02
Nigeryjski książę o imieniu Islam   Greenfield   2014-10-04
Jak belgijscy sceptycy popełniali masowe samobójstwo   Bonneux   2014-10-04
Mordowanie więźniów politycznych Iranu   Paveh   2014-10-05
Komu w którym uchu dzwoni?   Koraszewski   2014-10-07
Skąd my to znamy?   Koraszewski   2014-10-09
Akuszerka i powrót do pytania o dobro i zło   Koraszewski   2014-10-11
Usuńcie Izrael z tej mapy!   Toameh   2014-10-13
Mój dziadek nie chciał być palestyńskim uchodźcą   Deek   2014-10-15
Czy można uratować liberalizm przed nim samym?   Harris   2014-10-15
Malala – nagroda Nobla, która przeraża talibów   Nirenstein   2014-10-16
O mechanizmie zniesławiania   Harris   2014-10-16
Czy Turcja powinna być w NATO?   Dershowitz   2014-10-18
Pszczoły i pestycydy   Ridley   2014-10-21
O Krymie, prawie międzynarodowym i Zachodnim Brzegu   Kontorovich   2014-10-22
Pokój, ale kiedy?   Landes   2014-10-23
Hashtag Nikab   Chesler   2014-10-24
Ebola – w poszukiwaniu strategii   Ridley   2014-10-27
Żyć z sensem   Kruk   2014-10-29
Nieoczekiwane konsekwencje pobożnych życzeń   Kemp   2014-11-01
Tańsza ropa to dobra wiadomość   Ridley   2014-11-01
Stop dziecięcej intifadzie!   Toameh   2014-11-03
Ewolucja duszy człowieka   Kruk   2014-11-06
Czym zajmuje się WHO?   Ridley   2014-11-09
Wojna Egiptu z terroryzmem: podwójne standardy świata   Toameh   2014-11-10
Nieznośna lekkość feminizmu   Greenfield   2014-11-14
Najlepsza inwestycja w czynienie dobra na świecie   Lomborg   2014-11-17
Dlaczego Gaza nie jest zdalnie okupowana   Kontorovich   2014-11-22
Uwagi o dyskuterach i kaczkach dziennikarskich   Koraszewski   2014-11-28
Opowieść o dwóch Zielonych Liniach   Kontorovich   2014-11-30
Kolumb nie odkrył Ameryki   Al-Mulhim   2014-12-06
Dobra wola Romson nie pomaga biednym   Lomborg   2014-12-07
Dumni Palestyńczycy muszą prowadzić walkę o zreformowanie UNRWA   Eid   2014-12-08
Czy Putin spotka się z kalifem w Jałcie?   Koraszewski   2014-12-09
Reguły? W walce na noże?!     2014-12-11
Legalność izraelskiego projektu ustawy o państwie narodowym   Kontorovich   2014-12-13
Organizacja Narodów Zjednoczonych potrzebuje strategii   Lomborg   2014-12-14
Listy z naszego sadu - rok w sieci   Koraszewski   2014-12-15
O historii, mitach i narracjach   Corwin   2014-12-16
Mruczanych świąt   Hili   2014-12-24
Pięć łamigłówek o okupacji i osiedlach   Kontorovich   2014-12-27
Poligamia napędza przemoc   Ridley   2014-12-28
Jestem amerykańskim gejem...   Boteach   2014-12-30
Turcja i UE: Kodak Moment   Bekdil   2015-01-01
Czy walczyć z wiatrakami?   Koraszewski   2015-01-02
Rewidowanie rewizjonistycznej historii   Tsalic   2015-01-06
Islamski Deng Xiaoping?   Koraszewski   2015-01-07
Nie ma sprawiedliwości, nie ma pokoju   Lumish   2015-01-12
Rozpoczynają się cyfrowe rządy   Ridley   2015-01-16
10 lat klepto-dyktatury Mahmouda Abbasa   Boteach   2015-01-20
Oznakować żywności, która zawiera… DNA!   Coyne   2015-01-21
Izrael, Palestyna i Międzynarodowy Trybunał Karny   Kontorovich   2015-01-22
Uprawy GMO: spór naukowy rozstrzygnięty   Ridley   2015-01-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk