Chora poprawność polityczna: śnieżynki żądają zniszczenia obrazu o Emmetcie Tillu
Kiedy ciało Tilla zwrócono do Chicago, z twarzą posiniaczona i pokiereszowaną, jego matka nalegała na pogrzeb z otwartą trumną, żeby ludzie mogli zobaczyć, co zrobiono jej synowi. Nie zamieszczę zdjęcia, ale można je zobaczyć tutaj; opublikowała je gazeta czarnych, “Chicago Defender”, a następnie przedrukowywano je w wielu mediach, wprawiając w przerażenie zarówno czarnych, jak białych Amerykanów. Śmierć Tilla i pogrzeb z otwartą trumną miały galwanizujący efekt na ruch praw obywatelskich, prawdopodobnie podsycając bojkot autobusowy w Montgomery (Alabama) pod koniec 1955 r.
Teraz jednak obraz namalowany w oparciu o zdjęcie otwartej trumny, wywołał wielką kontrowersję – ponieważ namalowała go biała kobieta, malarka Dana Schutz.
(Z “Guardiana”): Zdjęcie: Alina Heineke/AP
W centrum walki o zawłaszczenie kulturowe jest ekspresjonistyczny obraz malarki Dany Schutz, Open Casket (2016), makabryczny portret Emmetta Tilla, zlinczowanego w Mississippi w 1955 r.
Obraz wystawiony na wystawie Whitney Biennial, ściągnął od początku silne potępienie ze strony krytyków, którzy twierdzili, że Schutz, która jest biała, wykorzystuje kluczowy moment historii afro-amerykańskiej.
Artysta afro-amerykański, Parker Bright, stał przed obrazem z napisem Black Death Spectacle na koszulce, a młoda artystka brytyjska, Hannah Black, oskarżyła Schutz o to, że nie ma “niczego do powiedzenia czarnej społeczności o czarnej traumie” i żądała, by obraz został “zniszczony i nie dostał się na żaden rynek ani do muzeum”.
Hasło o Schutz w Wikipedii podaje więcej szczegółów o oskarżeniu o zawłaszczenie kulturowe:
Artystka i absolwentka Whitney ISP, Hannah Black rozpoczęła petycję o usunięcie obrazu, pisząc:
… nie jest do przyjęcia, by biała osoba zamieniała Czarne cierpienie w zyski i zabawę, chociaż ta praktyka jest znormalizowana od długiego czasu. Chociaż intencją Schutz może być pokazanie białej hańby, ta hańba “nie jest poprawnie reprezentowana przez obraz martwego Czarnego chłopca namalowany przez białą artystkę – ci nie-Czarni artyści, którzy szczerze pragną naświetlić haniebną naturę białej przemocy, powinni najpierw przestać traktować Czarny ból jako surowiec. Ten temat nie należy do Schutz; biała wolność słowa i biała wolność twórcza opierają się na ograniczeniach na innych i nie są prawami naturalnymi. Ten obraz musi zniknąć”.
Schutz odpowiedziała: “Nie wiem, jak to jest być czarnym w Ameryce, ale wiem, co to znaczy być matką. Emmett był jedynym synem Mamie Till. Myśl, że cokolwiek dzieje się twojemu dziecku jest poza zdolnością pojmowania. [...] Artyście łatwo jest stosować autocenzurę. Przekonać siebie, by czegoś nie zrobić, zanim nawet spróbujesz. Jest wiele powodów, dla których nie mogłabym, nie powinna namalować tego obrazu… (ale) sztuka może być przestrzenią empatii, wehikułem łączenia”.
Josephine Livingstone i Lovia Gyarkye z “New Republic” argumentowały, że Open Casket jest rodzajem zawłaszczenia kulturowego, bez szacunku dla intencji Mobley wobec wizerunków jej syna. [JAC: patrz artykuł tutaj.] Opisując, jak obraz podważa fotografię, napisały: “Mobley chciała, by te fotografie dawały świadectwo rasistowskiej brutalności wobec jej syna; zamiast tego Schutz okazała brak szacunku temu aktowi godności przez zeszpecenie go własnym, kreatywnym sposobem widzenia”. Christina Sharpe, jedna z 34 innych sygnatariuszy listu Black, argumentowała za zniszczeniem obrazu tak, by ani artystka, ani przyszli właściciel obrazu nie mogli czerpać z niego zysków. Praca Schutz podobno ma iść na aukcji za 482,5 tysiąca dolarów.
Tutaj jest Parker Bright protestujący przeciwko obrazowi:
„Art News” opublikowała otwarty list Hannah Black do Whitney, żądający usunięcia obrazu. Poza fragmentem przytoczonym powyżej Black napisała:
Jak wiecie, ten obraz przedstawia martwe ciało 14-letniego Emmetta Tilla w otwartej trumnie, którą wybrała jego matka, mówiąc: “Niech ludzie zobaczą to, co ja widziałam”. To, że nawet zniekształcone zwłoki dziecka nie wystarczają, by odwrócić biały wzrok od jego zwyczajowych, zimnych kalkulacji, jest ewidentne codziennie i na niezliczone sposoby, także przez fakt, że ten obraz w ogóle istnieje. W skrócie: ten obraz nie powinien być do przyjęcia przez nikogo, kto dba, lub udaje, że dba, o Czarnych ludzi, ponieważ nie jest do przyjęcia, by biała osoba zamieniała Czarne cierpienie w zyski i zabawę, chociaż ta praktyka jest znormalizowana od długiego czasu.
... Dzięki odwadze jego matki Till stał się dostępny dla ludzi Czarnych jako inspiracja i ostrzeżenie. Nie-Czarni muszą zaakceptować, że nigdy nie przedstawią ani nie zrozumieją tego gestu: dowodem ich kolektywnego braku zrozumienia jest to, że Czarni ludzie nadal umierają z rąk zwolenników białej supremacji, że Czarne społeczności nadal żyją w rozpaczliwej nędzy niedaleko od muzeum, gdzie wisi ten cenny obraz, że Czarnym dzieciom nadal odmawia się dzieciństwa. Nawet jeśli Schutz nie otrzymała daru prawdziwej wrażliwości na historię, jeśli Czarni ludzie mówią jej, że ten obraz spowodował niepotrzebny ból, ona i wy musicie zaakceptować tę prawdę. Obraz musi zniknąć”.
Do Parkera Brighta, Hannah Black i innych krytyków tego obrazu mówię:
Całkowicie odrzucam waszą krytykę. Skoro tylko malarze o właściwym pochodzeniu etnicznym mogą przedstawiać przemoc wobec ich grupy, to tylko pisarze o właściwym pochodzeniu etnicznym mogą pisać o tych samych sprawach. A to, co dotyczy pochodzenia etnicznego lub rasy, dotyczy płci: mężczyźni nie mogą pisać o cierpieniu kobiet, ani kobiety o cierpieniu mężczyzn. Geje nie mogą pisać o ludziach heteroseksualnych i odwrotnie.
Faktem jest, że wszyscy jesteśmy ludźmi i wszyscy jesteśmy zdolni do podzielania, jak też przedstawiania, bólu i cierpienia innych. Nie pozwolę wam rozbijać sztuki i literatury w sposób, w jaki rozbiliście politykę. Tak, straszliwe niesprawiedliwości dotknęły grupy mniejszościowe, kobiety, gejów i inne marginalizowane grupy ludzi, ale pozwolić na to, by te niesprawiedliwości były pokazywane tylko przez „artystów o właściwej przynależności rasowej i płciowej” oznacza odmawianie nam naszego wspólnego człowieczeństwa i pozbawienie nas solidarności emocjonalnej. Żadna grupa, jakakolwiek jest pigmentacja jej skóry lub budowa chromosomalna, nie ma wyłącznego prawa do tworzenia sztuki i literatury o własnej podgrupie. Odmowa tego prawa innym oznacza ocenzurowanie ich.
Tym, którzy mówią, że ten obraz spowodował im “niepotrzebny ból”, ponieważ namalowała go biała artystka, mówię: “Wasz ból w sprawie tego obrazu jest całkowicie nieuzasadniony; nie traktuję go poważnie. Jest to płacz rozpieszczonego dziecka, które po prostu chce zwrócić na siebie uwagę innych”.
Jeśli chodzi o oskarżenie, że ten obraz został namalowany dla “zysku i zabawy”, to jest to stwierdzenie odrażające i naganne. Nie możemy pozwolić Kulturze Obrażania Się na rządzenie Kulturą Sztuki. Jeśli sztuka ma rozkwitać w wolnym społeczeństwie, to może być krytykowana, ale nigdy nie może być cenzorowana.
Emmett Till był czarny, ale jego historia należy do nas wszystkich.
Insane political correctness – snowflakes urge destruction of Emmett Till painting
Why Evolution Is True, 4 kwietnia 2017
Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska
Od Redakcji
Jak czytamy w innym artykule na ten temat, wśród czworga dziadków Hannah Black troje jest białymi Brytyjczykami lub Niemcami i jedno jest czarnym Jamajczykiem.
Profesor (emeritus) na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji. Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków. Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.