Prawda

Poniedziałek, 20 maja 2024 - 21:47

« Poprzedni Następny »


Nauka on-line jest skuteczna


Steven Novella 2020-04-23


Kiedy wszyscy zamykamy się w domach, szczególnie kiedy tygodnie wloką się zbyt powoli, wielu ludzi szuka czegoś konstruktywnego do robienia. Oczywiście, niektórzy z nas mogą pracować z domu, inni mają kluczowe zadania i nadal chodzą do pracy, ale także wówczas spędzamy resztę czasu w domu zamiast gdzieś wyjść. To jest dobre dla mediów strumieniowych, ale zmieniło postrzeganie pewnych czynności on-line, włącznie z telezdrowiem, konferencjami on-line i nauką on-line. Ponieważ zasadniczo jesteśmy do tego zmuszeni, niektórzy ludzie, uprzednio oporni wobec tego kontaktu, odkrywają, że nie jest to takie złe. Zastanawiam się jak długo potrwa ten efekt. Czy będzie to krótkotrwały etap i szybko wrócimy do poprzednich postaw i standardów, czy też trwale zmieni to świat? Dowiemy się za kilka lat.

Tymczasem dobrze jest sprawdzać empirycznie, czy nauka on-line, na przykład, jest równie skuteczna jak nauka z osobistym kontaktem. Było to już przedmiotem wielu badań, a niedawne badanie dokłada się do tej listy. Metaanaliza z 2010 roku takich badań pokazała, że nauka on-line jest lepsza pod względem rezultatów niż tradycyjna nauka z osobistym kontaktem. Te wnioski były jednak krytykowane, ponieważ  badania skupiały się na dobrze przygotowanych studentach uniwersyteckich i nie można tego uogólniać na ludzi mniej uprzywilejowanych lub na całą populację. Ogólnie te badania wskazują, że nauka on-line jest co najmniej równa nauce z osobistym kontaktem, a w niektórych wypadkach może być lepsza.

 

To niedawne badanie zgadza się z ogólnym trendem obserwowanym w innych badaniach. Oto, co zrobili:

Eksperyment obejmował 325 studentów drugiego roku inżynierii z uniwersytetów o ograniczonych środkach. Studenci uczestniczyli w dwóch kursach prowadzonych na platformie Open Education. Przed rozpoczęciem kursu zostali losowo przydzieleni do trzech grup. Pierwsza grupa studiowała z osobistym kontaktem z wykładowcą ze swojego uniwersytetu, druga grupa oglądała wykłady on-line i uczestniczyła w dyskusjach, gdzie studenci byli osobiście obecni (tj. nauczanie mieszane), a trzecia grupa miała cały kurs on-line i komunikowała się z wykładowcą na forum kursu. 

Stwierdzili, że wszystkie trzy grupy otrzymały tę samą wiedzę mierzoną testami. Jednak grupa on-line miała nieco wyższe stopnie, ale nieco niższy poziom ogólnego zadowolenia. Niższe zadowolenie było związane z nieznajomością uczenia się on-line i pewnymi trudnościami w samodzielnym zarządzaniu czasem. To sugeruje, że studenci on-line potrzebują pewnej struktury organizacyjnej i wsparcia.  


Jest to więc mniej więcej zgodne z istniejącymi badaniami – nauka on-line jest równie dobra jak tradycyjna nauka z osobistym kontaktem, ale nie można tego zrobić bez systemu wsparcia. Ekonomiczne konsekwencje są jednak bardziej znaczące. W badaniu stwierdzono, że mieszane podejście kosztuje o 15-19% mniej na studenta, podczas gdy pełen kurs on-line kosztuje 79-81% mniej. Przy absurdalnie wysokich kosztach uniwersytetów i uczelni 80% redukcja kosztów dla osiągnięcia dokładnie tego samego wyniku w kategoria nauczenia się, brzmi wspaniale.  


Oczywiście traci się ”doświadczenie uniwersytetu”, które trudno jest ocenić ilościowo. Jednak, jak wszystkie nowe technologie, początkowo jest to wprowadzone po prostu jako zastępstwo istniejących technologii. Pierwsze samochody były zmotoryzowanymi pojazdami końskimi. Dopiero później zoptymalizowano je jako samochody. Podobnie, nauka on-line jest głównie dodatkiem do istniejącej infrastruktury wyższego wykształcenia. Wiem, że istnieją pełne uniwersytety on-line i wiele hybrydowych programów (moja żona zrobiła doktorat na hybrydowym programie) i idą one w kierunku optymalizowania wyższego nauczania przy użyciu zasobów on-line. W celu pełnego zrealizowania potencjału on-line to jest kierunek, w jakim musimy iść.  


Po pierwsze – programy on-line i hybrydowe powinny zostać uznane za równie pełnoprawne i skuteczne jak tradycyjne nauczanie. Badania potwierdzają to w wystarczającym stopniu, by akademicy starej szkoły nie mogli już dłużej patrzeć z góry na naukę on-line. Tradycyjne uniwersytety i uczelnie powinny w pełni przyjąć naukę on-line, zamiast zwalczać ją, oraz badać sposoby jej optymalizacji. To będzie wymagać kreatywnego myślenia i nowej infrastruktury. Potrzeba solidnego wsparcia technicznego. I trzeba przemyśleć, jaki jest najlepszy sposób rekompensowania tego, czego brakuje edukacji on-line.


Na przykład – można organizować lokalne lub regionalne spotkania z osobistym uczestnictwem studentów. Lub po prostu spotkania on-line. Pomocne byłyby bezpośrednie rozmowy on-line z profesorami poza wykładami i seminariami. Wydaje się, że potrzebne jest wsparcie dla tych studentów, którzy potrzebują struktury i pomocy w zarządzaniu czasem. Nawet niedopracowana nauka on-line, jaką mamy teraz, jest co najmniej równie skuteczna, jak tradycyjna nauka i znacznie tańsza, a także pod wieloma względami wygodniejsza. W pełni dopracowany program nauki on-line będzie prawdopodobnie znacznie lepszy. A może optymalnym systemem będzie jakiś rodzaj hybrydy.   


Dlaczego, na przykład, chodzić na wykład kompetentnego, ale miernego profesora na twojej lokalnej uczelni, skoro możesz obejrzeć ten sam wykład uznanego na całym świecie eksperta? Potem możesz dyskutować o treści ze swoim profesorem z uczelni. Szczegóły będą musiały zostać dopracowane metodą prób i błędów, ale pewnie wyłącznie ulegną poprawie.  


Prawdopodobnie będą także nieprzewidziane zmiany społeczne, jakie wynikną z szerokiej akceptacji i używania nauki on-line. Jeśli uczelnia będzie znacznie tańsza i można w większości uczyć się wirtualnie, otwiera to wiele możliwości, jak ustawić swoje życie wokół studiów. Możemy także spodziewać się powstawania wirtualnych uniwersytetów. Nie chodzi mi tylko o uniwersytety on-line – chodzi mi o wirtualne uniwersytety, których nauczanie może pochodzić z wielu miejsc. Taki wirtualny program mógłby zbierać najlepsze treści z wielu źródeł i splatać je w program prowadzący do dyplomu. Istota uniwersytetów może zmienić się fundamentalnie na zbiornice ekspertyzy, treści i wirtualne infrastruktury całkowicie niezależnych od jakiejkolwiek fizycznej lokalizacji.  


Być może to, za co studenci w przyszłości naprawdę będą płacić, jest obsługa dyplomów – osoba lub instytucja, która potrafi znaleźć i ściągnąć najlepsze dla nich treści, opakować je w  zestaw niezbędny dla uzyskania danego dyplomu i pomóc im przejść przez cały proces.


Po prostu zgaduję, nic takiego nie musi się zdarzyć. Za 100 lat możemy nadal mieć głównie uniwersytety w murach, które po prostu włączyły więcej rodzajów mediów i sposobów docierania do wiedzy. To jest jedna z tych rzeczy, które trudno przewidzieć – musimy próbować wszystkiego i zobaczyć, co będzie. Sądzę jednak, że COVID-19 ma skutek uboczny przełamywania lodów wobec wielu czynności on-line, włącznie z nauką on-line. Nawet jeśli nie będzie niczego innego, jest wielu profesorów, którzy nigdy przedtem nie prowadzili zajęć on-line, a teraz muszą nauczyć się, jak to robić. Niektórzy z nich mogą dlatego być bardziej skłonni do powtarzania tego w przyszłości.

 

Online Learning Works

NeuroLogica Blog, 9 kwietnia 2020

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Steven Novella 

Neurolog, wykładowca na Yale University School of Medicine. Przewodniczący i współzałożyciel New England Skeptical Society. Twórca popularnych (cotygodniowych) podkastów o nauce The Skeptics’ Guide to the Universe. Jest również dyrektorem Science-Based Medicine będącej częścią James Randi Educational Foundation (JREF), członek Committee for Skeptical Inquiry (CSI) oraz członek założyciel Institute for Science in Medicine. Prowadzi blog Neurologica.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nauka

Znalezionych 1479 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

David Hillis o specjacji   Coyne   2023-07-13
Dawkins pisze tweeta   Coyne   2020-02-24
Dawno zmarli przemawiają do nas   Tonhasca Júnior   2023-04-12
Definiowanie gatunku: nowe, ale problematyczne, pojęcie gatunku   Coyne   2017-04-17
Dekolonizacja ewolucji (i Darwina) była nieunikniona   Coyne   2020-07-15
Delfiny umyślnie narkotyzują się truciznami rozdymków   Coyne   2014-01-04
Depresja inbredowa u człowieka   Mayer   2015-07-15
Dezinformacja o GMO: Kenijczykom będzie trudno podejmować racjonalne decyzje i to może kosztować życie   Mykonyo   2023-02-24
Dieta mieszana misiów i innych   Júnior   2022-07-14
Dlaczego dynie i kabaczki nie wymarły   Yong   2015-11-25
Dlaczego egzaptacja jest niepotrzebnym terminem   Mayer   2016-01-13
Dlaczego eugenika nie wróci   Ridley   2016-05-24
Dlaczego ideologii nie należy mieszać z nauką   Coyne   2021-06-30
Dlaczego jedne sowy mają kępki piór na uszach, a inne nie?   Lyon   2018-08-30
Dlaczego jesteśmy świadomi   Novella   2017-07-26
Dlaczego kocie języki są kolczaste?   Coyne   2018-12-01
Dlaczego kocimiętka i matatabi doprowadzają koty do szaleństwa? Grupa badaczy mówi, że te rośliny mogą chronić je przed komarami   Coyne   2021-02-02
Dlaczego kod genetyczny nie jest uniwersalny   Cobb   2014-10-06
Dlaczego leniwce wypróżniają się na ziemi?   Bruce Lyon   2014-02-02
Dlaczego ludzie sprzeciwiają się technologiom, które zmniejszają szkody?   Ridley   2019-05-24
Dlaczego małe ptaki wybierają życie w mieście   Yong   2016-04-22
Dlaczego małpki morskie kochają sól: baśń o kosztach symbiozy   Yong   2015-10-02
Dlaczego nie będzie doboru na inteligentne niemowlęta   Ridley   2018-01-05
Dlaczego nie ma pokoju na Bliskim Wschodzie   Salzman   2017-10-25
Dlaczego nie można być osobą transrasową?   Coyne   2023-08-10
Dlaczego nie żyjemy w epoce post-prawdy   Pinker   2019-11-11
Dlaczego organizacje naukowe powinny zachować neutralność polityczną?   Coyne   2024-04-11
Dlaczego pandy wielkie mają takie ubarwienie? Odpowiedź: to skomplikowane   Coyne   2017-03-22
Dlaczego poligamia zanika?   Ridley   2014-01-26
Dlaczego powinny nas fascynować liczące 100 tysięcy lat ludzkie zęby z Chin?   Cobb   2015-10-30
Dlaczego różne gatunki zwierząt mają źrenice o tak różnym kształcie?   Coyne   2015-08-21
Dlaczego ramiona ośmiornicy nie plączą się   Yong   2014-05-24
Dlaczego rośnie liczba wilków, maleje lwów, a tygrysy trzymają się na tym samym poziomie?   Ridley   2016-11-18
Dlaczego ryby jaskiniowe ewoluują tak, by oślepnąć?   Coyne   2017-05-02
Dlaczego seks? Eksperymenty na muszkach owocowych sugerują, że wyewoluował, by opierać się infekcji   Coyne   2015-08-28
Dlaczego smoki z Komodo są jak cała kocia rodzina   Yong   2016-03-25
Dlaczego szarlatani nie powinni nadzorować sami siebie     2019-05-08
Dlaczego szczepionki mRNA mogą zrewolucjonizować medycynę?   Ridley   2021-01-02
Dlaczego tak wiele nowych wirusów pochodzi od nietoperzy?   Ridley   2020-02-29
Dlaczego te dziwaczne owady sygnalizują ostrzeżenie po ataku?   Yong   2014-12-31
Dlaczego ten wirus inaczej dotyka pokolenia?   Ridley   2020-03-30
Dlaczego ustonogi wysyłają tajne informacje przy użyciu Twisted Light   Yong   2015-11-18
Dlaczego wyjaśnianie problemów przez biały przywilej jest niesłuszne   Rob Henderson   2019-11-25
Dlaczego zebry mają paski Podpowiedź: nie dla kamuflażu   Coyne   2016-02-04
Dlaczego środowiskowcy stanowią większą przeszkodę dla skutecznej polityki klimatycznej niż negacjoniści?   Boudry   2022-02-21
Dlaczego świecące rekiny świecą   Yong   2015-08-04
DNA i Loch Ness   Novella   2019-09-11
DNA Karola Wielkiego i nasza uniwersalna godność królewska   Zimmer   2016-06-17
DNA: zoptymalizowany kod źródłowy?   Cobb   2015-11-30
Do jakiego stopnia pary mają wspólne cechy?   Novella   2023-09-14
Dobór krewniaczy pozostaje wartościowym narzędziem   Coyne   2015-04-06
Dobór naturalny w naszym gatunku na przestrzeni ostatnich dwóch tysiącleci   Coyne   2016-10-22
Dobór płciowy versus dobór naturalny: na przykładzie chrząszczy   Coyne   2021-10-08
Dobór sztuczny w działaniu: więcej słoni rodzi się bez ciosów   Coyne   2017-06-06
Dokonane w Afryce badanie genomu fasolnika egipskiego oznacza krok naprzód w dywersyfikacji światowego zaopatrzenia w żywność   Karavolias   2022-08-01
Dokopywanie nauce przez dwóch naukowców i filozofa   Coyne   2019-02-01
Dominujący indyk i jego popisy   Lyon   2018-12-04
Dowody ewolucji: wideo i nieco dłuższy wywód   Coyne   2014-10-22
Dowody na ewolucję: Bezwłose zwierzęta mają martwe geny na sierść   Coyne   2023-01-23
Dowody, że ptaki drapieżne szerzą pożary leśne, by wypłoszyć zdobycz   Coyne   2018-01-20
Dramatyczny wzrost cen paliw kopalnych jest bolesny, ale daje niewielkie korzyści w walce z globalnym ociepleniem   Lomborg   2022-06-25
Drozd z Okinawy i zasady zoogeografii   Mayer   2016-03-17
Druga zasada termodynamiki   Pinker   2017-01-10
Drzewo zapachów   Zimmer   2014-09-02
Dunning Kruger a opozycja wobec GMO   Novella   2019-01-23
Dwa gatunki dały zdolną do życia hybrydę, mimo że rozeszły się 150 milionów lat temu   Coyne   2020-07-23
Dwa kilo prostaty poproszę   Łopatniuk   2018-03-31
Dwie matki jednego albatrosa   Zimmer   2017-04-07
Dwudziestu dziewięciunaukowców publikuje artykuł w obronie merytorycznych podstaw w nauce     2023-05-01
Dychotomiczne myślenie, niepewność i zaprzeczanie nauce     2020-01-01
Dymorfizm płciowy i ideologia   Coyne   2014-12-01
Dysonansy poznawcze: czekolada a muszki, wino a osy   Júnior   2022-08-29
Dzieci Drakuli   Zimmer   2016-07-27
Dzień był krótszy 70 milionów lat temu   Novella   2020-03-20
Dziennik z Mozambiku: Sybilla     2014-03-01
Dziennik z Mozambiku: Pardalota   Naskręcki   2014-02-23
Dziennikarski „statek upiorów” Greg Mayer   Mayer   2014-01-31
Dziennikarze  nie rozumieją nowego raportu USA o klimacie   Lomborg   2018-12-12
Dzisiaj przechodzę na emeryturę   Coyne   2015-10-01
Dziwaczne życie seksualne żabnicy   Coyne   2018-04-04
Dziwaczny genom niesporczaków (Tardigrada): ponad jedna szósta jest podwędzona odlegle spokrewnionym gatunkom   Coyne   2015-12-07
Dziwaczny rodzaj rasistowskiego patriarchatu   Arora   2020-12-31
Dziwaczny skrzydłoszpon rogaty   Coyne   2017-11-18
Dziwne zawiłości procesu dziedziczenia   Coyne   2018-06-13
Dławiący problem   Łopatniuk   2018-10-27
Długi cień anglosfery   Ridley   2014-01-05
Długi cień Malthusa   Ridley   2016-01-01
Ebola przenoszona drogą kropelkową?   Zimmer   2015-03-17
Echinacea nie działa na przeziębienie   Novella   2018-11-15
Edytowanie genów kluczem do ulepszenia podstawowych upraw w Afryce   Abugu   2021-10-01
Efekt grupy – paskudny błąd poznawczy   Novella   2022-06-22
Efekt Krugera-Dunninga, antyszczepionkowcy i arogancja ignorancji     2018-08-09
Efekt przechodnia   Novella   2019-07-11
Ekomodernizm i zrównoważona intensyfikacja     2015-06-17
Energia odnawialna nie działa   Ridley   2014-08-07
Epidemiologia   Feldman   2015-01-13
Epigenetyka - Neil deGrasse Tyson wszystko pomylił   Coyne   2016-06-02
Epigenetyka stała się niebezpiecznie modna   JC Barnes   2017-04-20
Epigenetyka: powrót Lamarcka? Nie tak szybko!   Coyne   2018-09-05
Erotyczna doniosłość bioder walenia   Zimmer   2014-09-11

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk