Prawda

Niedziela, 4 maja 2025 - 08:50

« Poprzedni Następny »


Długi cień Malthusa


Matt Ridley 2016-01-01


Traktowanie ewolucji jako przepisu, a nie opisu, było głupie i okrutne

Od ponad 200 lat w historii Zachodu przewija się niepokojąco brutalny wątek oparty na biologii i uzasadnianiu okrucieństwa na niewyobrażalną wręcz skalę. Koncentruje się on na pytaniu, jak kontrolować wzrost populacji i odpowiada na to pytanie, że musimy być okrutni, by czynić dobro, że cel uświęca środki. Problem nadal jest z nami dzisiaj; i jest w najwyższym stopniu błędnie sformułowany. Jest kontynuacją praktyki nadużywania teorii Malthusa.


Według epitafium w Bath Abbey, wielebny Thomas Robert Malthus, autor Prawa ludności(1798), był znany ze „słodyczy charakteru, wytwornych manier i miękkości serca, dobrotliwości i pobożności”. Niemniej to jego koncepcjami uzasadniano największe zbrodnie w historii. Przez powiedzenie, że jeśli nie przekona się ludzi do opóźniania małżeństw, będziemy zmuszeni do wywoływania klęsk głodowych i „zrezygnowania z środków zaradczych na pustoszące choroby”, niechcący dał początek serii bezdusznych działań – prawom ubogich, stosunkowi rządu brytyjskiego do klęski głodu w Irlandii i w Indiach, społecznemu darwinizmowi, eugenice, Holocaustowi, przymusowej sterylizacji w Indiach i polityce jednego dziecka w Chinach. Wszystko to – mniej lub bardziej bezpośrednio - czerpało podstawę logiczną z nieporządnej lektury Malthusa.


Do dziś, jeśli piszesz lub mówisz o malejącej śmiertelności dzieci w Afryce, możesz być pewien, że otrzymasz następującą reakcję maltuzjańską: ale przecież jest złą rzeczą zapobieganie śmierci dzieci biedaków? Lepiej być okrutnym, by być dobrym. W rzeczywistości jednak wiemy, że ten argument jest błędny. Skutecznym sposobem na spowolnienie wzrostu populacji jest właśnie utrzymywanie dzieci przy życiu, a wtedy ludzie planują mniejsze rodziny. Kiedy wzrasta zamożność, dostarczasz opieki zdrowotnej i edukacji dla wszystkich, maleje przyrost naturalny.


Brytyjskie Prawo Ubogich z 1834 r., które próbowało zapewnić, żeby bardzo biedni nie otrzymywali pomocy poza przytułkami, i żeby warunki w przytułkach nie były lepsze niż najgorsze w kraju, było oparte explicite na koncepcjach maltuzjańskich i założeniu, że zbyt dużo dobroczynności wyłącznie zachęca do rozmnażanie się, szczególnie pozamałżeńskiego, czyli produkowania „bękartów”. Przesądy maltuzjańskie, podzielane przez polityków brytyjskich u władzy, nieskończenie pogorszyły irlandzki głód z lat 1840. Motywacją premiera, Lorda Johna Russela, był, zdaniem jego biografa, „maltuzjański strach przed długofalowymi skutkami pomocy”. Podsekretarz Skarbu, Charles Trevelyan, był uczniem Malthusa w East India Company College: uważał, że klęska głodowa była “skutecznym mechanizmem redukowania nadwyżki populacji” i “bezpośrednim działaniem wszechmądrej i wszechmiłosiernej Opatrzności” w celu dania nauczki “samolubnym, zboczonym i buntowniczym” Irlandczykom. Trevelyan dodał: „Najwyższa Mądrość wywiodła trwałe dobro z przejściowego zła”.   


W Indiach w 1877 r. głód zabił dziesięć milionów ludzi. Wicekról, Lord Lytton, cytował niemal bezpośrednio Malthusa, wyjaśniając, że zatrzymał prywatne próby przyjścia z pomocą głodującym: „Populacja Indii ma tendencję szybszego rośnięcia niż żywność rośnie z ziemi”. Jego polityka polegała na gromadzeniu głodujących w obozach, gdzie dostawali głodowe – dosłownie - racje. Lytton uważał, że jest okrutny, by być dobry.


Także Charles Darwin uległ temu na krótko. W wyraźnie maltuzjańskim akapicie w książce z 1871 r., O pochodzeniu człowieka, zanotował, że „niedorozwiniętych umysłowo, kaleki i chorych” ratują zakłady opiekuńcze i lekarze; słabych trzymają przy życiu szczepionki. „Dzięki temu słabi członkowie cywilizowanych społeczeństw mają możność pozostawienia po sobie potomstwa”, a każdy hodowca bydła wie, że jest to „wysoce szkodliwe dla rodzaju ludzkiego”. Była to wskazówka entuzjastycznie przyjęta przez kilku orędowników Darwina, a szczególnie jego kuzyna, Francisa Galtona i jego tłumacza Ernsta Haeckla. Galton chciał, by ludzie staranniej wybierali partnerów do małżeństwa, tak by przystosowani rozmnażali się, a nieprzystosowani pozostawali bezpotomni.


Zwolennicy Galtona prześcigali się wkrótce wzajemnie w pędzie do nacjonalizowania małżeństwa, dawania licencji na posiadanie potomstwa i sterylizowania niezdatnych. Wielu z najbardziej entuzjastycznych eugeników, tacy jak Sidney i Beatrice Webb, George Bernard Shaw, Havelock Ellis i H.G. Wells, byli socjalistami, którzy uważali, że siła państwa będzie niezbędna, by zrealizować ten program selektywnego hodowania ludzi. Wśród elit Wielkiej Brytanii, Francji i Stanów Zjednoczonych stało się politycznie niepoprawne wstrzymywanie się od propagowania eugeniki. Być przeciwko eugenice oznaczało niedbanie o przyszłość rasy ludzkiej.


Nawiasem mówiąc, “darwinizm społeczny” to doktryna, która mówi, że powinniśmy zachęcać ewolucję biologiczną, by wspomóc postęp społeczny: że powinniśmy ordynować  dobór naturalny wśród ludzi przez licencjonowanie małżeństw i sterylizowanie lub zabijanie „niedostosowanych” ludzi. Trudno o coś odleglejszego od nowoczesnych teorii ewolucji kulturowej, za którą opowiadam się w mojej nowej książce The Evolution of Everything (Fourth Estate, £20), a której główną tezą jest to, że same idee ewoluują drogą prób i błędów: że idee mogą umrzeć, żeby nie musieli umierać ludzie.


W Niemczech, Haeckel użył zwrotu wziętego bezpośrednio z Malthusa w pamiętnym wykładzie w Altenburg w 1892 r.: “Szczególnie Darwin trzydzieści trzy lata temu otworzył nam oczy swoją doktryną walki o byt i teorią doboru na tym opartą”. W 1905 r. czterech zwolenników Haeckla założyło Niemieckie Towarzystwo Higieny Rasowej, krok, który całkiem bezpośrednio prowadził do praw norymberskich, konferencji Wannsee i komór gazowych. Nie chodzi o obwinianie niewinnego duchownego i matematyka o grzechy nazistów. Nie ma nic moralnie złego w opisaniu walki o byt jako cechy populacji ludzkiej. Złem jest przepisywanie tego jako polityki.


Leonard Darwin, syn Charlesa, nie ukrywał przejścia od opisu do przepisu w swoim przemówieniu inauguracyjnym do Pierwszego Międzynarodowego Kongresu Eugeniki w Londynie w 1912 r.: „Jako czynnik postępu świadomy dobór musi zastąpić ślepe siły doboru naturalnego”. Ameryka, z Kalifornią na czele, zrozumiała aluzję. Do czasu, kiedy prawa eugeniczne zostały anulowane na początku lat 1970., około 63 tysięcy Amerykanów zostało przymusowo wysterylizowanych, a wielu innych przekonano do dobrowolnej sterylizacji. Do 1933 r. Kalifornia przymusowo wysterylizowała więcej ludzi niż wszystkie pozostałe stany razem wzięte.


W Kalifornii też Ernst Rudin z Niemieckiego Towarzystwa Higieny Rasowej szukał porad, kiedy został mianowany Reichskommissar eugeniki przez rząd nazistowski. Do 1934 r. Niemcy sterylizowały ponad 5 tysięcy ludzi miesięcznie i wkrótce przeszły do zabijania ich zamiast sterylizowania. Kalifornijski działacz na rzecz ochrony przyrody, Charles Goethe, wrócił z wizyty w Niemczech pełen radości, że przykład Kalifornii „skłonił do działania wielki rząd 60 milionów ludzi”.


Po II wojnie światowej i ujawnieniu koszmarnych rezultatów tej polityki, doprowadzonych do apogeum w Auschwitz, eugenika wyszła z mody. Ale czy na pewno? Dokładnie te same argumenty pojawiły się w ruchu na rzecz kontrolowania populacji świata. W bestsellerze z 1948 r., Road to Survival, amerykański biolog, William Vogt, chwalił „przenikliwego duchownego” Malthusa i lamentował, że rządy brytyjskie w Indiach przyczyniły się do braku skutecznych klęsk głodowych, co było wielką szkodą, bo doprowadziło Hindusów do „mnożenia się z nieodpowiedzialnością dorszy”.


Ten związek był równie wyraźny po drugiej stronie Atlantyku. W 1952 r. Sir Charles Galton Darwin, siostrzeniec Leonarda i wnuk Charlesa, opublikował pesymistyczną książkę pod tytułem The Next Million Years, w której napisał: „Ci, którzy najbardziej niepokoją się maltuzjańskim zagrożeniem, argumentują, że zmniejszenie populacji przez zamożność jest rozwiązaniem problemu populacyjnego. Nie są świadomi degeneracji rasy powodowanej przez taki warunek, albo może są skłonni zaakceptować ją jako mniejsze zło”. Zalecał sterylizację i obawiał się, że będzie przeciwko temu „żarliwy protest”.


Sir Julian Huxley, pierwszy szef UNESCO i wczesny adwokat kontroli populacji, jeszcze w 1962 r. lamentował, że „obecnie społeczeństwo z pewnością nie będzie tolerowało przymusowej eugeniki lub sterylizacji, ale jeśli zacznie się kilka eksperymentów, włącznie z dobrowolnymi, i zobaczy, że działają i jeśli dokona się masowej próby wyedukowania ludzi i spowodowania, że zrozumieją, jaka jest stawka, można będzie, w ciągu pokolenia, wpłynąć na ogólną populację”.


Paul Ehrlich, który zyskał sławę w 1968 r. ponuro maltuzjańską książką The Population Bomb, chciał, by prezydent Johnson jako warunek pomocy żywnościowej dla Indii zażądał przymusowej sterylizacji wszystkich, którzy mają troje lub więcej dzieci: „przymus w dobrej sprawie”, jak to nazywał. Fakt, że powiązanie przez Johnsona pomocy dla Indii z kontrolą populacji, wywołało krytykę w kraju, napełnił Ehrlicha „zdumieniem”.


Nie jest tak, że te poglądy pozostawały niekwestionowane. Dyplomata brazylijski, Josué de Castro, pisał w książce Geopolitics of Hunger: „Droga do przetrwania nie wiedzie więc przez neomaltuzjańskie recepty eliminacji nadwyżki ludzi, ani przez kontrolę narodzin, ale przez wysiłki, by uczynić każdego człowieka na ziemi produktywnym”. Ekonomista Julian Simon atakował pesymizm populacyjny Ehrlicha twierdząc, że jest coś bardzo niesłusznego w tezie, że narodziny dziecka są złem, ale narodziny cielaka dobrem.


Chińska polityka jednego dziecka także wypływa bezpośrednio z prac neomaltuzjan. Jak opisuje antropolog z Harvardu, Susan Greenhalgh, w książce Just One Child, w 1978 r. Song Jian, projektant samosterujących pocisków, uczestniczył w konferencji technicznej w Helsinkach. Usłyszał tam o dwóch książkach neomaltuzjańskich panikarzy związanych z podejrzaną grupą środowiskowców o nazwie Klub Rzymski, którzy wydali książki: Granice wzrostu i A Blueprint for Survival. W Granicach wzrostu zastosowano teorię systemów kontroli tego rodzaju, w jakich Song był ekspertem, ale nie do trajektorii pocisków tylko do trajektorii populacji i użycia zasobów. A Blueprint for Survival, napisany przez wujka Zaca Goldsmitha, Teddy’ego, ale podpisany przez śmietankę establishmentu naukowego, włącznie z Sir Julianem Huxley’em, Sir Peterem Medawarem i Sir Peterem Scottem, powtarzał Malthusa: “Zakładanie, że będzie wzrost produkcji rolnej adekwatny dla zaspokojenia przewidywanego zapotrzebowania na żywność, jest nierealistyczne”.


Po powrocie do Chin Song opublikował pod własnym nazwiskiem główne tezy obu książek i zdobył sławę w kręgach reżimu. Generał Qian Xing Shong stanął na czele polityki jednego dziecka. Nakazał sterylizację wszystkich kobiet z dwojgiem lub więcej dziećmi, wstawienie wkładki domacicznej wszystkim kobietom z jednym dzieckiem (której usunięcie było przestępstwem), zakazał porodów kobiet poniżej 23 lat i obowiązkową aborcję wszystkich nieautoryzowanych ciąż do ósmego miesiąca.


Jaka była reakcja międzynarodowa? Sekretarz Generalny Narodów Zjednoczonych przyznał generałowi Qian nagrodę w 1983 r. i zanotował swoje „głębokie uznanie” dla sposobu, w jaki rząd chiński „zebrał zasoby niezbędne dla wprowadzenia polityki populacyjnej na tak olbrzymią skalę”. Osiem lat później, mimo że koszmar tej polityki stawał się coraz wyraźniejszy, przewodniczący Agencji Planowania Rodziny Narodów Zjednoczonych powiedział, że „Chiny mają wszystkie powody do dumy ze swojego nadzwyczajnego osiągnięcia” w dziedzinie kontroli populacji, a następnie zaoferował Chinom pomoc przy nauczaniu innych krajów jak to robić. Przyjazny pogląd na tę totalitarną potworność trwa do dnia dzisiejszego. Magnat medialny Ted Turner powiedział w wywiadzie gazetowym w 2010 r., że inne kraje powinny naśladować Chiny i wprowadzić politykę jednego dziecka, by z czasem zredukować globalną populację.


Wiemy teraz, że maltuzjańska mizantropia – koncepcja, że powinieneś utwardzić swoje serce, aprobować klęski głodowe i choroby, wstydzić się litości i współczucia, dla dobra rasy ludzkiej – była zła zarówno pragmatycznie, jak moralnie. Słuszną postawą wobec ubogich, głodnych i płodnych ludzi zawsze było i nadal jest danie im nadziei, możliwości, wolności, edukacji, żywności i medycyny, włącznie, oczywiście, z dobrowolną antykoncepcją, bo nie tylko będą szczęśliwsi, ale będą mieli mniejsze rodziny.

 

Artykuł pierwotnie ukazał się na łamach Standpoint magazine. Jest to nieco zmieniony fragment z  mojej nowej książki The Evolution of Everything. Interesujące, że jakimś cudem John Gray w recenzji z tej książki oskarżył mnie o społeczny darwinizm, mimo, że musiał czytać ten rozdział!

 

The Long Shadow of Malthus

Rational Optimist, 27 grudnia 2015

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Matt Ridley


Brytyjski pisarz popularnonaukowy, sympatyk filozofii libertariańskiej. Współzałożyciel i b. prezes International Centre for Life, "parku naukowego” w Newcastle. Zrobił doktorat z zoologii (Uniwersytet Oksfordzki). Przez wiele lat był korespondentem naukowym w "The Economist". Autor książek: The Red Queen: Sex and the Evolution of Human Nature (1994; pol. wyd. Czerwona królowa, 2001, tłum. J.J. Bujarski, A. Milos), The Origins Of Virtue (1997, wyd. pol. O pochodzeniu cnoty, 2000, tłum. M. Koraszewska), Genome (1999; wyd. pol. Genom, 2001, tłum. M. Koraszewska), Nature Via Nurture: Genes, Experience, and What Makes us Human (także jako: The Agile Gene: How Nature Turns on Nurture, 2003), Rational Optimist 2010.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
2. Re: 1. stabilizacja populacji w bogatych społeczeństwach Efef 2016-01-02
1. stabilizacja populacji w bogatych społeczeństwach mieczysławski 2016-01-01


Nauka

Znalezionych 1510 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Rządy prawa: Między literą a duchem prawa   Walter   2025-04-27
Chytra manipulacja płci   Tonhasca Júnior   2025-04-20
Colin Wright przedstawia historię gametycznej definicji biologicznej płci   Coyne   2025-04-11
Granice władzy państwa, granice wolności: Hayek i liberalna tradycja myślenia o władzy   Walter   2025-03-23
Król i jego muchy   Tonhasca Júnior   2025-03-16
Niezależna i wielokrotna ewolucja płci binarnej   Coyne   2025-03-01
Barbarzyńcy u bram   Tonhasca Júnior   2025-02-02
Przeleciało z wiatrem   Tonhasca Júnior   2025-01-12
Biologia nie jest bigoterią   Coyne   2025-01-05
Jeszcze więcej cenzurowania nauki przez poprawność polityczną: małżeństwo kuzynów jest tematem tabu w Wielkiej Brytanii   Coyne   2024-12-22
Cobb o Cricku: “Centralny Dogmat”   Coyne   2024-12-15
Najbardziej bzdurny artykuł roku   Coyne   2024-12-08
Errare humanum est   Koraszewski   2024-12-03
Trzepoczące dusze   Tonhasca Júnior   2024-11-10
Katastrofy mieszkaniowe   Tonhasca Júnior   2024-10-30
Oparta na ideologii i wprowadzająca w błąd krytyka sposobu nauczania współczesnej genetyki   Coyne   2024-10-22
Ignorowanie przez świat głodu w Sudanie dowodzi, że rasizm i antysemityzm to dwie strony tej samej monety     2024-09-25
Zarażenie i uzależnienie: metafory antysemityzmu   Garrard   2024-08-19
„Wyżeraj ich czaszki”: przyjemności antysemityzmu ponownie rozpatrzone po 7 października   Garrard   2024-08-18
Dumania o “Ewolucja jest faktem”   Coyne   2024-08-15
Imperializm i irredentyzm islamski i arabski napędzają konflikt między rzeką a morzem   Landes   2024-08-11
Zombi antysyjonizm    Tabarovsky   2024-08-08
Nowe odkrycia o „ostatnim uniwersalnym wspólnym przodku” Stworzenie, które dało początek wszystkim żywym istotom - istniało znacznie wcześniej niż dotychczas sądzono   Coyne   2024-08-06
Dowody na to, że ludzie współcześni opuścili Afrykę znacznie wcześniej niż nam się wydawało   Coyne   2024-07-25
Nowe odkrycia o denisowianach   Coyne   2024-07-18
Gdzie jest dziś Ameryka?   Koraszewski   2024-07-17
Pierwszy dowód na to, że owady przekraczają ocean   Coyne   2024-07-11
Podejrzenia i dowody   Tonhasca Júnior   2024-07-06
Tajemnica ewolucji ryb flądrokształtnych: częściowo rozwiązana    Coyne   2024-07-03
Starożytne kości ofiar ludzkich składanych przez Majów wykazują pokrewieństwo między zabitymi (i nie tylko to)   Coyne   2024-06-27
Nature” pisze o semantyce płci, a nie o nauce   Coyne   2024-06-18
Czerwone skarby   Tonhasca Júnior   2024-05-16
“Lancet” wychwala tradycyjną wiedzę rdzennych ludów   Coyne   2024-05-10
Więcej ludzi, więcej dobrobytu: wskaźnik obfitości SimonaWedług Simon Abundance Index 2024 zasoby Ziemi są o 509% większe niż w 1980 roku.   Tupy   2024-05-08
Rdzenna matematyka: zasłona dymna   Coyne   2024-05-02
Skamieniałe zachowanie: termity uwięzione w tandemie   Coyne   2024-04-25
Artykuł w piśmie „Science”: rozszerzyć DEI w STEMM   Coyne   2024-04-19
Dlaczego organizacje naukowe powinny zachować neutralność polityczną?   Coyne   2024-04-11
Darwin znowu się myli! Artykuł pokazuje, że jego hipoteza o „samcach większych u ssaków” wydaje się błędna   Coyne   2024-04-06
Czasami gwoździe, koparki, straż, czasami lalki, wstążki, makijaż   Tonhasca Júnior   2024-04-03
Po raz kolejny twierdzenie, że płeć nie jest binarna, ale bez żadnych nowych argumentów   Coyne   2024-03-29
Jak małpy człekokształtne (włącznie z ludźmi) straciły swoje ogony   Coyne   2024-03-26
Ale najpierw kawa   Tonhasca Júnior   2024-03-21
Ideolodzy: dlaczego nauczanie genetyki musi mieć charakter społeczno-polityczny   Coyne   2024-03-19
Przepływ genów od neandertalczyków i denisowian do ludzi „współczesnych” i odwrotnie   Coyne   2024-03-14
Wejdź – skoro nalegasz   Tonhasca Júnior   2024-03-09
Czy “bezpłciowe” bakterie tworzą biologiczne gatunki?   Coyne   2024-03-06
Carl Zimmer o gatunkach i ochronie     2024-02-29
Kolejna błędna próba skorygowania ewolucji   Coyne   2024-02-22
Ryjący w ziemi przedsiębiorcy   Tonhasca Júnior   2024-02-15
Olbrzymie armie o niezliczonych umiejętnościach    Tonhasca Júnior   2024-02-08
Wejdź, powiedziała, dam ci schronienie przed burzą   Tonhasca Júnior   2024-01-15
Czy ludzie wyewoluowali w wodzie?   Coyne   2024-01-08
Jak upadają wielcy   Tonhasca Júnior   2024-01-04
Oczy reniferów zmieniają kolor, żeby łatwiej im było dostrzec jadalne porosty   Coyne   2023-12-30
Życzliwi przestępcy   Tonhasca Júnior   2023-12-28
Conor Friedesdorf (i Alexander Barvinok) o ideologicznym przymusie na amerykańskich uczelniach   Coyne   2023-12-26
Zdumiewający manipulatorzy   Tonhasca Júnior   2023-12-25
Nie gryzie się ręki, która cię zapyla   Tonhasca Júnior   2023-10-19
Rewolucja komunikacyjna   Hannam   2023-10-18
BBC szerzy propagandę rolnictwa organicznego, a biedni na świecie cierpią   i Kathleen Hefferon   2023-10-13
Niezwykły przypadek koewolucji i specyficzności zapylacz/storczyk   Coyne   2023-10-07
Płeć męska lub żeńska: nie ma nic pomiędzy   Elliot   2023-10-03
Myślenie intuicyjne i analityczne   Novella   2023-09-29
„Kryzys klimatyczny” to mistyfikacja   Williams   2023-09-25
Jak (i dlaczego) ośmiornica edytuje swój RNA   Lewis   2023-09-23
„Najbardziej znany zabójca ludzi”: jakie są prawdziwe początki XIV-wiecznej Czarnej Śmierci?   Lewis   2023-09-15
Do jakiego stopnia pary mają wspólne cechy?   Novella   2023-09-14
Kenia daje zielone światło 58 projektom GMO – naukowcy na całym świecie kontynuują badania w dziedzinie biotechnologii, mimo procesów sądowych i dezinformacji   Ombogo   2023-09-08
Lancet atakuje anty-przebudzenie, a czytelnik odpowiada   Coyne   2023-08-24
Więcej wyrafinowanej teologii: uczony religijny zastanawia się, czy neandertalczycy mieli nieśmiertelne dusze   Coyne   2023-08-16
Aktywiści anty-GMO w Afryce szerzą mity i strach, ale nie przedstawiają żadnych naukowych dowodów   Abutu   2023-08-14
Mało znana strona ryjkowców   Tonhasca Júnior   2023-08-11
Dlaczego nie można być osobą transrasową?   Coyne   2023-08-10
Walka z malarią za pomocą inżynierii genetycznej   Novella   2023-08-08
Jak restrykcje Unii Europejskiej podsycały głosy przeciwko GMO, jak również głód na globalnym Południu, a zwłaszcza w Afryce   Oria   2023-08-02
Nieznośni mali pomocnicy   Tonhasca Junior   2023-07-29
Macedońskie skarby   Tonhasca Júnior   2023-07-26
GMO i motyle   Novella   2023-07-25
Narzucanie ideologii naturze: Kew Garden celebruje „rośliny queer”   Coyne   2023-07-24
Smak miesiąca   Tonhasca Júnior   2023-07-20
Kłopoty na wylocie   Szczęsny   2023-07-18
Ideologiczne podważanie biologii   i Luana S. Maroja   2023-07-17
Role mężczyzn i kobiet w polowaniu, raz jeszcze   Coyne   2023-07-15
David Hillis o specjacji   Coyne   2023-07-13
Niechętni dawcy i pracowici biorcy   Tonhasca Júnior   2023-07-08
Grube problemy z jelitem   Szczęsny   2023-07-07
Badaczka z Leakey Foundation twierdzi, że kości orangutanów mówią nam, że biologiczna płeć jest spektrum, a nie binarna   Coyne   2023-06-30
Przez dziurkę od klucza   Szczęsny   2023-06-24
Nowa (nie podparta żadnymi dowodami) hipoteza, która eliminuje role płciowe w społecznościach łowców-zbieraczy   Coyne   2023-06-22
Błędne wyobrażenia o ewolucji   Coyne   2023-06-16
Influencerzy z podziemia   Tonhasca Júnior   2023-06-13
Jak wyewoluowało ubarwienie ostrzegawcze?   Coyne   2023-06-12
„San Francisco Chronicle” bardzo myli się w sprawie biologicznej płci   Coyne   2023-06-09
Kolczasty problem   Tonhasca Júnior   2023-06-06
Wpaść w amok. Empiryczna analiza szaleńczych zabójstw pokazuje, że wyłaniają się dwa różne wzorce.   King   2023-06-03
Błędna krytyka genetycznych testów na pochodzenie   Coyne   2023-06-02
Zdatny do lotu   Tonhasca Júnior   2023-06-01
‘Raniąca’ idea merytorycznych podstaw nauki    i Jerry Coyne   2023-05-29
Główny problem w filogenezie zwierząt wydaje się być rozwiązany   Coyne   2023-05-26

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Hamasowscy mordercy


Stawianie czoła


 Dyplomaci, pokerzyści i matematycy


Dlaczego BIden


Nie do naprawy


Brednie


Rafizadeh


Demokracje powinny opuścić


Zarażenie i uzależnienie


Nic złego się nie dzieje


Chłopiec w kefiji


Czerwone skarby


Gdy­by nie Ży­dzi


Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill

Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk