Prawda

Poniedziałek, 6 maja 2024 - 05:40

« Poprzedni Następny »


Słowa Lindy Sarsour, „Jezus był Palestyńczykiem”, ignorują żydowską historię


Seth J. Frantzman 2019-07-10

Linda Sarsour przemawia podczas Marszu Kobiet w Waszyngtonie 21 stycznia 2017. (Zdjęcie: THEO WARGO/GETTY IMAGES/AFP)
Linda Sarsour przemawia podczas Marszu Kobiet w Waszyngtonie 21 stycznia 2017. (Zdjęcie: THEO WARGO/GETTY IMAGES/AFP)

Aktywistka Linda Sarsour stwierdziła, że „Jezus był Palestyńczykiem z Nazaretu” i że „jest opisany w Koranie z brązowo-miedzianą skórą i wełnistymi włosami”. Ostro ją krytykowano za ten tweet i za jej dalsze próby obrony tego twierdzenia. Krytycy głównie wskazywali na to, że Jezus urodził się w Judei i był Żydem.    


Nie jest to pierwsza kontrowersja wokół ”Jezus był Palestyńczykiem”. W kwietniu Kongresmenka Ilhan Omar gorąco propagowała artykuł zawierający to samo twierdzenie.


Ta najnowsza próba lansowania idei, że „Jezus był Palestyńczykiem”, nie jest tak niewinna, jak mogłoby się zdawać. Jest to negowanie żydowskiej historii i nowoczesna teologia zastąpienia: zastąpienie historycznych związków żydowskich z tą ziemią dwa tysiące lat temu i tworzenie wyimaginowanej historii Palestyńczyków w miejsce Żydów.

 

Uczciwsze przekazanie historii zaczęłoby się od wspomnienia żydowskich korzeni Jezusa i żydowskich terenów, po których podróżował, a następnie wskazanie, że miejsca takie jak Nazaret i Betlejem są dzisiaj miastami palestyńskimi lub arabskimi – i że dla palestyńskich chrześcijan Jezus jest nie tylko postacią religijną, ale może być także postacią historyczną o narodowym znaczeniu.

 

Tweet Sarsour był odpowiedzią biskupowi Talbertowi Swanowi i stanowił część wymiany zdań o rasie, narodowości i historycznych postaciach, takich jak Mussolini, Mojżesz i Jezus. Sarsour powołała się na Jezusa w Koranie, nie zaś w Nowym Testamencie. Następnie powiedziała, że „dla nas, muzułmanów, Koran jest po arabsku i Jezus jest wymawiany ‘Eesa’ z naciskiem na pierwszą literę”. W rzeczywistości imię Jezusa jest częściej podawane jako „Isa”.

 

Sarsour tweetowała dalej na ten temat w sobotę, pisząc, że ”Betlejem jest w Palestynie… Jezus urodził się w Betlejem, które jest w Palestynie. Przestańcie”. Kwestionowała także nazwę Betlejem, twierdząc, że jest napisana po arabsku, jak gdyby wykluczało to wcześniejszą historię. „Naprawdę, skąd to zdenerwowanie? – tweetowała. – Jezus urodził się w Betlejem znanym po arabsku jako Beit Lahm. Betlejem jest w Palestynie. Obecnie jest okupowane przez Izrael”.  

 

Sarsour zaczęła zmieniać ton w niedzielę, tweetując ponownie, że Jezus był „palestyńskim Żydem” i podając w innym komentarzu, że „był także Żydem”.

 

Nie jest zaskakujące, że dla niektórych palestyńskich aktywistów myśl, że Jezus stanowi część narodowego panteonu, jest czymś naturalnym. Palestyńczycy, podobnie jak wiele grup, chcą czuć się związani z długim i starożytnym dziedzictwem kraju, więc postaci historyczne, które istniały przed obecnym palestyńskim ruchem nacjonalistycznym, są przedstawiane jako jego bohaterowie. Inne kraje robią to podobnie, jak Włochy adoptując Rzymian lub Uzbekistan z olbrzymim posągiem Timura w Shahrisabz.

 

Próba Sarsour przejęcia Jezusa dla palestyńskiego nacjonalizmu jest częścią szerszego działania na rzecz kulturowego zawłaszczenia historii Jezusa, wykorzenienia go z jego żydowskiego kontekstu i przepakowania go dla własnych, nacjonalistycznych potrzeb. Powiedzenie, że Jezus urodził się w żydowskiej religii, ale był członkiem narodu palestyńskiego, nie jest tylko kwestią religii. Narody i państwa, takie jak Irak lub Liban – a także Izrael i palestyńskie terytoria – są nowoczesnymi tworami.

 

Saladyn (Salah ad-Din) nie jest bardziej Irakijczykiem niż Jezus jest Palestyńczykiem, ani Majmonides Hiszpanem. To nie znaczy, że nie można widzieć Majmonidesa jako części historii Hiszpanii lub że ludzie w Iraku nie powinni uważać Saladyna za ważną postać historyczną. Nikt jednak nie może przemianować bizantyjskiego cesarza Justyniana na tureckiego nacjonalistę: nie jest to logiczne i jest ahistoryczne. Jest tak ahistoryczne, jak twierdzenie, że prorok Mahomet był Saudyjczykiem tylko dlatego, że pochodzi z okolicy, która stała się częścią nowoczesnego królestwa Arabii Saudyjskiej. Mojżesz nie był też Egipcjaninem: udawanie, że był głównie Egipcjaninem w odróżnieniu od Żyda, byłoby wymazaniem jego tożsamości.   

 

To doprowadza nas ponownie do twierdzenia, że ”Jezus był Palestyńczykiem”. Jest ono głoszone wyłącznie po to, by wymazać żydowską historię z Ziemi Izraela. Jest częścią większego sporu o religijną historię Bliskiego Wschodu, który toczy się głównie na Zachodzie. Na przykład, grupy na Zachodzie, które popierają Palestyńczyków, podkreślają palestyńską historię dla zanegowania roszczeń Izraela. Przeciwstawiają się także temu, co uważają za próby ewangelikańskich chrześcijan i chrześcijańskich syjonistów zakorzenienia historii chrześcijaństwa w jego żydowskich początkach.   

 

Jest to konflikt, który równocześnie toczy się o religię, etniczność, historię i nowoczesny status narodowy. Jest złożony, ponieważ miesza obraz społeczności, takich jak nowoczesne narody, z pragnieniem znalezienia głębokich związków „krwi i ziemi” z historycznymi postaciami. Kiedy konflikt dochodzi do religii, miesza teologię z nacjonalizmem. To jest niezdrowa mieszanka, którą wielu powinno znać z tragedii nacjonalistycznej historii europejskiej. Niestety, w gorliwości bycia propalestyńskimi, pichci się tę niezdrową, toksyczną mieszankę.

 

Nie ma powodu przerabiać Jezusa na Palestyńczyka. Może być historyczną postacią z Betlejem lub Nazaretu bez bycia „Palestyńczykiem”. Próba Sarsour powołania się na Koran jest interesująca, ponieważ nie wspomina ona innych aspektów tego, jak opisuje Jezusa islamska teologia. Na przykład, widziany jest jako posłaniec „Dzieci Izraela” i wyznawca praw Mojżesza. Jest związany z linią Abrahama, Izaaka, Jakuba i z Plemionami Izraela, jak również królami Dawidem i Salomonem. Czasami jest to tuszowane lub zapominane w dyskusjach o Jezusie w islamie. Na przykład, niektóre strony internetowe, które omawiają Jezusa w Koranie, takie jak Vox, nie wspominają o żydowskim aspekcie koranicznych wzmianek o nim.

 

Ważne jest, by ten nowy, nacjonalistyczny Jezus nie był używany przeciwko Żydom lub Izraelowi. Może temu zapobiec niewielka zmiana terminologii. Jezus nie był Palestyńczykiem – ale Jezus urodził się w Betlejem, które obecnie jest częścią Autonomii Palestyńskiej. Jezusa można widzieć jako część historii ziemi, do której Palestyńczycy zgłaszają dzisiaj roszczenia. Ale ignorowanie jego żydowskich korzeni – które są częścią żydowskiej historii tego terenu – jest próbą wykorzenienia Żydów z jego historii i ignorowania żydowskiej historii.  


Linda Sarsour’s ’Jesus was Palestinian’ ignores Jewish history

Jerusalem Post, 7 lipca 2019

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Seth J. Frantzman


Publicysta “Jerusalem Post”. Zajmował się badaniami nad historią ziemi świętej, historią Beduinów i arabskich chrześcijan, historią Jerozolimy, prowadził również wykłady w zakresie kultury amerykańskiej. Urodzony w Stanach Zjednoczonych w rodzinie farmerskiej, studiował w USA i we Włoszech, zajmował się handlem nieruchomościami, doktoryzował się na  Hebrew University w Jerozolimie. 
 

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
2. ps. baszarteg 2019-07-10
1. Konkrety baszarteg 2019-07-10


Notatki

Znalezionych 2597 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Wstydliwa (dla UNESCO) sprawa uchodźców   Julius   2014-06-23
“New York Times” i Izrael   Ini   2014-06-25
Pora przestać infantylizować Palestyńczyków   Johnson   2014-06-27
Chiny zwalczają terror; świat krytykuje Izrael     2014-06-29
Imieniny Semantyki   Kruk   2014-07-05
Amerykanie odchodzą z Afganistanu, kto przychodzi?   Pant   2014-07-06
Potępienie zamordowania Mohammeda Abu Khdeira     2014-07-07
Moralność jest poza dyskusją   Bellerose   2014-07-08
Dlaczego znowu walczymy z Gazą?   Horovitz   2014-07-10
ONZ dodaje ISIS do Rady Praw Człowieka     2014-07-11
BBC i bezstronność   Ridley   2014-07-13
Europa przybliża się do eliminacji burki   Chesler   2014-07-14
Zamiana ról Dawida i Goliata     2014-07-16
Co robi izraelski pilot nad Gazą?   Nirenstein   2014-07-17
Zawsze nazywajcie zabitych “niewinnymi cywilami”     2014-07-18
Świat arabski traci cierpliwość     2014-07-19
Dlaczego?   Smuga-Otto   2014-07-19
Pociski izraelskie i schrony w Gazie   Al-Mulhim   2014-07-20
Ambasador Izraela mówi w ONZ   Prosor   2014-07-21
Fakty o bitwie w Shejaiya   Levick   2014-07-24
Na równiach pochyłych   Ridley   2014-07-25
Cierpienie palestyńskie   Karsh   2014-07-29
Izrael, Bliski Wschód i dysonans poznawczy   Harris   2014-08-02
Powody, by obawiać się Eboli   Ridley   2014-08-15
Komu nie sprzeda broni Wielka Brytania?   Greenfield   2014-08-19
Ognisko   Kruk   2014-08-21
Powody do radości   Ridley   2014-08-22
Chcesz zmniejszyć zanieczyszczeniewalcz z biedą   Lomborg   2014-08-24
Zdobywanie wyżyn moralnych jest zabawą przegranych   Greenfield   2014-08-25
Killer app w Jerozolimie   Boteach   2014-08-26
Pieniądze ONZ płyną do terrorystów   Ehrenfeld   2014-08-27
Listek figowy na łonie okonia   Koraszewski   2014-08-29
Chów wsobny elit   Azad   2014-09-02
Stan globalnej wioski   Koraszewski   2014-09-03
Spróbujcie wolnej przedsiębiorczości w Europie   Ridley   2014-09-04
Człowieczeństwo okaleczone   Valdary   2014-09-06
Muzułmańskie gwałty pod parasolem politycznej poprawności   Lindenberg   2014-09-07
Śmiercionośny dom izraelski uderza ponownie   Greenfield   2014-09-08
Dlaczego myślimy to, co myślimy?   Koraszewski   2014-09-12
Stare antypatie nie giną   Honig   2014-09-15
Turecka “hakawati” w Lewancie   Bekdil   2014-09-17
Ekonomia, głupcze? Owszem, ale jaka?   Koraszewski   2014-09-17
Amerykański negocjator i duże pieniądze z Kataru   Smith   2014-09-22
Więzień sumienia   Koraszewski   2014-09-25
Jazydzi i chrześcijanie obwiniają Obamę   Charbel   2014-09-27
Chodząc wśród duchów Hiroszimy   Boteach   2014-09-28
Pomieszanie z poplątaniem   Tsalic   2014-09-30
Kim są niewidzialne kobiety, które przystępują do ISIS?   Ahmed   2014-10-02
Nigeryjski książę o imieniu Islam   Greenfield   2014-10-04
Jak belgijscy sceptycy popełniali masowe samobójstwo   Bonneux   2014-10-04
Mordowanie więźniów politycznych Iranu   Paveh   2014-10-05
Komu w którym uchu dzwoni?   Koraszewski   2014-10-07
Skąd my to znamy?   Koraszewski   2014-10-09
Akuszerka i powrót do pytania o dobro i zło   Koraszewski   2014-10-11
Usuńcie Izrael z tej mapy!   Toameh   2014-10-13
Mój dziadek nie chciał być palestyńskim uchodźcą   Deek   2014-10-15
Czy można uratować liberalizm przed nim samym?   Harris   2014-10-15
Malala – nagroda Nobla, która przeraża talibów   Nirenstein   2014-10-16
O mechanizmie zniesławiania   Harris   2014-10-16
Czy Turcja powinna być w NATO?   Dershowitz   2014-10-18
Pszczoły i pestycydy   Ridley   2014-10-21
O Krymie, prawie międzynarodowym i Zachodnim Brzegu   Kontorovich   2014-10-22
Pokój, ale kiedy?   Landes   2014-10-23
Hashtag Nikab   Chesler   2014-10-24
Ebola – w poszukiwaniu strategii   Ridley   2014-10-27
Żyć z sensem   Kruk   2014-10-29
Nieoczekiwane konsekwencje pobożnych życzeń   Kemp   2014-11-01
Tańsza ropa to dobra wiadomość   Ridley   2014-11-01
Stop dziecięcej intifadzie!   Toameh   2014-11-03
Ewolucja duszy człowieka   Kruk   2014-11-06
Czym zajmuje się WHO?   Ridley   2014-11-09
Wojna Egiptu z terroryzmem: podwójne standardy świata   Toameh   2014-11-10
Nieznośna lekkość feminizmu   Greenfield   2014-11-14
Najlepsza inwestycja w czynienie dobra na świecie   Lomborg   2014-11-17
Dlaczego Gaza nie jest zdalnie okupowana   Kontorovich   2014-11-22
Uwagi o dyskuterach i kaczkach dziennikarskich   Koraszewski   2014-11-28
Opowieść o dwóch Zielonych Liniach   Kontorovich   2014-11-30
Kolumb nie odkrył Ameryki   Al-Mulhim   2014-12-06
Dobra wola Romson nie pomaga biednym   Lomborg   2014-12-07
Dumni Palestyńczycy muszą prowadzić walkę o zreformowanie UNRWA   Eid   2014-12-08
Czy Putin spotka się z kalifem w Jałcie?   Koraszewski   2014-12-09
Reguły? W walce na noże?!     2014-12-11
Legalność izraelskiego projektu ustawy o państwie narodowym   Kontorovich   2014-12-13
Organizacja Narodów Zjednoczonych potrzebuje strategii   Lomborg   2014-12-14
Listy z naszego sadu - rok w sieci   Koraszewski   2014-12-15
O historii, mitach i narracjach   Corwin   2014-12-16
Mruczanych świąt   Hili   2014-12-24
Pięć łamigłówek o okupacji i osiedlach   Kontorovich   2014-12-27
Poligamia napędza przemoc   Ridley   2014-12-28
Jestem amerykańskim gejem...   Boteach   2014-12-30
Turcja i UE: Kodak Moment   Bekdil   2015-01-01
Czy walczyć z wiatrakami?   Koraszewski   2015-01-02
Rewidowanie rewizjonistycznej historii   Tsalic   2015-01-06
Islamski Deng Xiaoping?   Koraszewski   2015-01-07
Nie ma sprawiedliwości, nie ma pokoju   Lumish   2015-01-12
Rozpoczynają się cyfrowe rządy   Ridley   2015-01-16
10 lat klepto-dyktatury Mahmouda Abbasa   Boteach   2015-01-20
Oznakować żywności, która zawiera… DNA!   Coyne   2015-01-21
Izrael, Palestyna i Międzynarodowy Trybunał Karny   Kontorovich   2015-01-22
Uprawy GMO: spór naukowy rozstrzygnięty   Ridley   2015-01-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk