Prawda

Wtorek, 14 maja 2024 - 22:21

« Poprzedni Następny »


Opatrywanie wielkich dzieł sztuki ostrzeżeniami dla wrażliwych jest brakiem zrozumienia istoty sztuki


Jonathan S. Tobin 2021-09-08


Przez zebranie sześciu arcydzieł namalowanych na przestrzeni lat w połowie XVI wieku przez Tiziano Vecellio (1488-1576) — znanego współczesnym jako Tycjan – Muzeum Isabelli Stewart Gardner w Bostonie dokonało jednego z największych wyczynów w amerykańskiej kulturze w ostatnich latach.  


Tycjan namalował dla króla Filipa II Habsburga (lepiej znanego z wysłania Hiszpańskiej Armady na Anglię mniej więcej 25 lat po tym, jak obrazy zostały ukończone), sześć wspaniałych płócien opartych na epickim poemacie Owidiusza, Metamorfozy i pierwotnie zawieszono je w Alcazar w Madrycie. Później zostały jednak rozdzielone. Muzeum w Bostonie, które 125 lat temu kupiło “Porwanie Europy – obraz namalowany jako ostatni z tych sześciu, ściągnęło je wszystkie razem i po raz pierwszy można je oglądać w Stanach Zjednoczonych.


Prace należą do najlepszych przykładów tego, co historycy sztuki nazywają poesie — malowana poezja — gdzie teksty literatury klasycznej są reinterpretowane poprzez złożone, wizualne przedstawienie mitów i idei, wypełnione pięknymi postaciami ludzi i wspaniałymi krajobrazami. Należą do największych dzieł zachodniej cywilizacji i Bostończycy oraz ci, którzy odwiedzają to miasto, mają szczęście, że mogą podziwiać je w całej ich wspaniałości, tak jak mogli to robić bywalcy hiszpańskiego dworu, kiedy urodzony w Wenecji Tycjan stworzył je dla najpotężniejszego wówczas na świecie człowieka.  

 

Ostrzeżenia dla wrażliwych


Jednak w 2021 roku w Ameryce nie można po prostu podziwiać sztuki, nawet tak wspaniałej uczty jakiej dostarczyło muzeum Gardner, bez dostarczenia przekazu od tych sił w naszej kulturze, które najbardziej interesuje krytykowanie zachodniej cywilizacji przez pryzmat lewicowości XXI wieku. Nie dziwi więc, że muzeum nie tylko wystawia Tycjana z przeprosinami i towarzyszącymi eksponatami, których celem jest deprecjonowanie obrazów, ani że wystawa skłoniła znanych krytyków do pytania: “Czy kiedykolwiek możemy znowu patrzeć na obrazy Tycjana w ten sam sposób?”

 

Problem z Tycjanem polega na tym, że sceny z poematu Owidiusza dotyczą zachowania, które nie jest dziś uważane za akceptowalne w dobrym towarzystwie XXI wieku. Najbardziej skandalicznie, „Porwanie Europy” przedstawia historię tego, jak Zeus, król greckich bogów, przeobraził się w białego byka i zwabił piękną kobietę, by narzucić jej swoje niemoralne chęci. “Danae”, obraz, który pokazuje Zeusa wchodzącego do zamkniętej komnaty innej pięknej i skąpo odzianej kobiety w jeszcze innym, kreatywnym przebraniu (złotego deszczu) jest równie problematyczny. Pozostałe obrazy budzą niepokój krytyków z tych samych powodów.  


Dlatego muzeum uznało, że musi odpowiedzieć na pytanie, czy wolno pokazywać seksualną przemoc lub molestowanie – nawet jeśli kwestionowane obiekty są XVI-wiecznymi obrazami starożytnych mitów – na wystawie w muzeum. Organizatorzy wystawy w pełnej udręki odpowiedzi na swojej witrynie internetowej próbują grać na dwóch fortepianach. Chcą, byśmy podziwiali obrazy, ale także cmokali z oburzeniem na renesansowy patriarchat i przyznawali, że dzisiejsza ciemiężąca męskość nie jest lepsza.


Pokazywanie zła nie oznacza popierania go


To prawda, że Europa jest ofiarą silnego męskiego drapieżnika, który jest równie obrzydliwy jak Harvey Weinstein. Stwierdzenie jednak, że Zeus jest czarnym charakterem, nie jest oryginalnym odkryciem XXI wieku. Jego zachowanie nie byłoby bardziej społecznie akceptowane w Rzymie Augusta, kiedy po raz pierwszy opublikowano poemat Owidiusza ani w Hiszpanii Filipa niż jest w dzisiejszym Bostonie, mimo że tolerancja dla gwałtu i mizoginii była znacznie bardziej powszechna w przeszłości.


Poza pracami religijnymi wielka poezja i sztuka nigdy nie były katalogiem ludzkich cnót. To było coś, co – przy wszystkich swoich problematycznych postawach – prawdopodobnie rozumieli mieszkańcy dworu Filipa.


Dzisiejsza publiczność oglądająca sztukę, nie jest jednak tak wyrobiona jak ci XVI-wieczni hiszpańscy arystokraci. Zamiast widzieć poesie Tycjana takimi, jakie są – piękną prezentacją fantastycznych opowieści dotyczących całej palety ludzkich pragnień i wad – bez traktowania ich jako materiał instruktażowy, jak ludzie mają żyć, współcześni Amerykanie najwyraźniej potrzebują przypomnienia, że nie należy próbować w domu tego, co oglądają w muzeum.  


Tak więc muzeum dostarczyło forum na odpowiedź Tycjanowi w postaci wystawy o “języku ciała” i filmu, w którym Europa zamienia się w tryskającą limerykami feministkę, która nie ma żadnych zahamowań w pokazywaniu nam swoich funkcji fizjologicznych. Ten wkład wraz z ostrzeżeniami dla wrażliwych – które obejmują wymagane – “zasoby dla ocalałych i zwolenników” – są próbą zarówno uratowania sumienia kuratorów muzeum jak i  zapobieżenia anulowaniu przez krytyków, którzy są dumni z wyeliminowania z szkolnych programów epickich poematów Homera i innych klasycznych dzieł za podobne błędy, jakie znajdują się u Tycjana.


Anulująca zgraja zabiera się za sztukę


W tym wypadku załamywanie rak nie ograniczało się do muzeum. Naczelny krytyk sztuki z redakcji “New York Timesa” dołożył własną długą próbą usprawiedliwienia faktu, że nadal uważa, iż obrazy Tycjana są „wielką” sztuką, mimo że wie, że powinien mieć w ich sprawie potępiające uczucia. 

 

Esej Hollanda Cottera o wystawie w muzeum Gardner jest klasykiem sam w sobie, pokazuje bowiem, że nawet obdarzeni najwyższym prestiżem autorzy muszą dzisiaj czołgać się, by uniknąć czystki dokonywanej przez młodzieżowych cenzorów wśród redakcyjnego personelu. Cotter chciałby wybuchnąć czystą radością z powodu możliwości oglądania obrazów Tycjana, ale wie, że mu nie wolno, więc żąda, byśmy wszyscy patrzyli inaczej na obrazy w epoce „Me Too”.


Szydzenie z wicia się tego autora oraz z wielosłowia kuratorów muzeum nie oznacza akceptowania seksualnej przemocy ani też dylematów, przed jakimi stoją miłośnicy sztuki w zetknięciu z „przebudzoną” zgrają. Zgraje “przebudzonych” są teraz czujne w wielu dziedzinach, także w dziennikarstwie. Cotter niewątpliwie wie, że to, co zdarzyło się redaktorowi działu opinii w jego gazecie – kiedy popełnił niewybaczalne wykroczenie przez opublikowanie artykułu Senatora Toma Cottona o potrzebie zatrzymania pełnych przemocy rozruchów Black Lives Matter – może równie łatwo zdarzyć się i jemu.  


Świat sztuki jest jednak szczególnie nietolerancyjny. W zeszłym roku szanowany historyk sztuki i kurator w nowojorskim Metropolitan Museum of Art został poddany sesji poniżenia w stylu Rewolucji Kulturalnej za dokonanie zawoalowanego (choć całkowicie trafnego) porównania między zgrają zbirów, którzy obalali pomniki na publicznych placach Ameryki, a tymi z rewolucji francuskiej. Istotnie, to nowe, grupowe myślenie jest tak nietolerancyjne, że zarówno reporterka ds. kultury “New York Timesa”, Robin Pogrebin jak i jej redaktorzy uznali za ryzykowne włączenie choćby jednego głosu niezgody o tym spektaklu w jej sprawozdaniu z tego, co się wydarzyło.

 

Jeśli potrzebujemy takiego kontekstu, jaki muzeum w Bostonie uważa za niezbędny dla pokazania wielkiej sztuki, by uczynić ją do strawienia dla dzisiejszej publiczności, można dostać dreszczy na myśl, że oni uważają, iż to samo dotyczy całej klasycznej literatury, historii i religii, a także Biblii. Wiemy już jednak, że ci sami ludzie są chętni do rozbicia podstaw zachodniej cywilizacji i próżnym wysiłku dokonania czystki tego, co uważają za złe myśli i zachowanie.


Muzeum Gardner i “New York Times” chcą powstrzymać anulowanie Tycjana i jego niesfornego obiektu, Zeusa. Intelektualne środowisko jednak, w którym sztukę mierzy się jedynie jej podporządkowaniem nietolerancyjnej ideologii, nie jest tak bardzo odległe od tyrańskiej mentalności jak chcieliby wierzyć autorzy z „New York Timesa”.


Putting Trigger Warnings On Great Masterpieces Misses The Point Of Art

The Federalist, 2 września 2021

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jonathan S. Tobin

Amerykański dziennikarz, redaktor naczelny JNS.org, (Jewish News Syndicate). Komentuje również na łamach National Review, New York Post, The Federalist, w prasie izraelskiej m. in. na łamach Haaretz


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Oburzenie i wstyd są kwestią czasów Marek Eyal 2021-09-08


Notatki

Znalezionych 2604 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Kto, kogo i dlaczego?   Koraszewski   2015-01-25
Kanada wybrała wrażliwość kulturową zamiast zachodniej medycyny   Coyne   2015-01-25
Otwarty list do kosmitów   Ferus   2015-01-26
Rodzina zabija młodą parę   Chesler   2015-01-26
Pochwała cudów   Koraszewski   2015-02-02
Cztery księżniczki i prezydent Obama   Chesler   2015-02-04
Zmieniająca się moralność i Friendship Nine   Coyne   2015-02-04
Kiedy strona przegrana dyktuje warunki   Draiman   2015-02-06
Dlaczego wolność słowa jest fundamentalna     2015-02-06
Islam, lewica i sprawa polska   Mencel   2015-02-07
Alarmująca sprawa klimatycznego panikarstwa   Lomborg   2015-02-17
Brakujący przedmiot nauczania   Ferus   2015-02-18
Prześladowani chrześcijanie organizują się przeciwko ISIS   Chesler   2015-02-18
Którędy do miasta?   Koraszewski   2015-02-22
Dlaczego dobre wiadomości to oksymoron   Gardner   2015-02-24
Czy Biały Dom walczy z terroryzmem?     2015-02-27
Wielka Brytania nadal potrzebuje gazu łupkowego   Ridley   2015-03-02
Wzlot i upadek Baracka Obamy   Frantzman   2015-03-06
Śmierć, która wstrząsnęła Turcją     2015-03-07
Susan Rice i polityzacja ludobójstwa   Boteach   2015-03-09
Kantata o pokoju i inne melodie   Koraszewski   2015-03-10
Kto ma się przystosować w imię tolerancji?   Chesler   2015-03-13
Powrót imperiów - perskie marzenia     2015-03-14
Ponury obraz iluzji Zachodu   Blum   2015-03-16
Badanie australijskie: homeopatia jest bezwartościowa   Coyne   2015-03-18
Więcej żywności z mniejszego areału   Ridley   2015-03-20
Bliźni w świadomości bliźniego   Koraszewski   2015-03-20
Rekord Guinessa w pluciu na demokrację   Koraszewski   2015-03-21
Wywiad z Davidem Keyesem   Harris   2015-03-23
Kiedy słowa zabijają?   Koraszewski   2015-03-25
Pełzający podbój Iraku przez Iran   Al-Rashed   2015-03-27
Dlaczego jestem propalestyński   Bellerose   2015-03-29
Mordowanie ateistów w Bangladeszu   Koraszewski   2015-04-02
ONZ walczy o prawa człowieka     2015-04-03
Czy ktokolwiek chce dyskutować o nagich faktach?   Koraszewski   2015-04-04
Problem z wodą w kranach i w propagandzie    Roth   2015-04-05
BBC jako pomocnik antysemickiego terroryzmu   Johnson   2015-04-06
Ktoś w Białym Domu jest zagubiony   Yemini   2015-04-08
Akademia Sukcesu czyli szkoła, która uczy   Koraszewski   2015-04-11
Reformowanie języka zamiast reformowania społeczeństwa   Coyne   2015-04-13
Nie tyle umowa ramowa, co oszustwo   Shargai   2015-04-13
Żydowski antysyjonizm: honorowe zabijanie per procura   Landes   2015-04-14
Wojna (modlitw) na kampusach     2015-04-18
Życie w sumie jest piękne     2015-04-20
Gaza: Egipt utrudnia dostawy broni   Toameh   2015-04-20
Heroiczna walka Kurdów przeciwko ISIS     2015-04-22
Problem uchodźców arabskich opisany w 1967 r.     2015-04-25
Szukanie wiary z ludzką twarzą   Koraszewski   2015-04-29
Tylko innowacje mogą nas uratować   Ridley   2015-05-01
San Remo: Zapomniany kamień milowy   Benzimra   2015-05-02
145 pisarzy podpisało list protestujący przeciwko nagrodzie PEN dla Charlie Hebdo   Coyne   2015-05-04
Elektryczność dla Afryki   Ridley   2015-05-06
Zuchwałość oszustwa: porozumienie z Iranem   Tsalic   2015-05-06
Poliekran: Nepal, Israel   Collins   2015-05-11
Pocztówka z globalnej wioski   Koraszewski   2015-05-15
Pora zaprzestać subsydiowania paliw kopalnych   Lomborg   2015-05-16
Małe, piękne, ignorowane   Koraszewski   2015-05-19
Pośladkowy poród IV Rzeczpospolitej   Koraszewski   2015-05-22
Kolorowi też mogą być rasistami   Owolade   2015-05-25
Illinois uchwala historyczną ustawę przeciwko BDS, a Kongres rozważa podobne posunięcie   Kontorovich   2015-05-26
Prawa człowieka, które budzą zgrozę   Pearson   2015-05-27
Świętoszkowata świętość Stolicy Apostolskiej   Honig   2015-06-01
Sport - czyli szlachetna rywalizacja   Koraszewski   2015-06-01
Święta Semantyka daje prezenty   Kruk   2015-06-03
Biznes z terytoriami okupowanymi, Orange telecom i francuskie podejście do prawa międzynarodowego   Kontorovich   2015-06-08
Konflikt w Gazie oceniany przez wojskowych     2015-06-14
Gdy ISIS brutalnie traktuje kobiety, panuje żałosne milczenie feministek   Chesler   2015-06-16
Zaszczyt bycia obiektem ataku cenzorów   Lomborg   2015-06-19
Fikcja etnograficzna Jordanii?   Salim Mansur   2015-06-22
Raport Departamentu Stanu o terrorze   Roth   2015-06-23
Miły facet na Bliskim Wschodzie   Rosenthal   2015-06-25
FIFA i inne udzielne księstwa   Ridley   2015-06-25
Odwaga i handel – co zrobiło więcej dla wzbogacenia ludzkości   Ridley   2015-06-29
Cierpliwość, niejasność i kryzysy   Frantzman   2015-06-30
Jazydzi nie są tylko ofiarami. Są naszymi partnerami i potrzebują pomocy   Clarfield   2015-07-02
Rasizm niektórych antyrasistów   Owolade   2015-07-04
Turcja woli ISIS od Kurdów   Totten   2015-07-06
Prawne ramy obrony Izraela   Dershowitz   2015-07-08
Technika, konsumeryzm i papież   Ridley   2015-07-08
Gdyby amerykański morderca, Roof, był islamistą, byłby “wojownikiem”   Frantzman   2015-07-10
Irańskie urojenie: elementarz dla skonsternowanych   Totten   2015-07-14
O racji w kwestii dobra i zła   Michael Shermer   2015-07-20
Opowieść o dwóch porozumieniach: co Grecja i Iran mają wspólnego?   Tsalic   2015-07-21
Zdewaluuj, restrukturyzuj i decyduj sam   Ridley   2015-08-05
Paryski szczyt klimatyczny   Ridley   2015-08-08
Strategia równowagi według prezydenta Obamy   Alberto M. Fernandez   2015-08-09
Mniejsza liczba celów rozwojowych znacznie bardziej pomoże Indiom   Lomborg   2015-08-11
Przemilczana czystka etniczna Palestyńczyków   Toameh   2015-08-19
Z głową w piachu   Friedman   2015-08-21
Problem zielonych strachów   Ridley   2015-08-25
Co Palestyńczycy robią z pieniędzmi z USA?   Toameh   2015-08-28
Czy i jak możemy pomóc uchodźcom?   Koraszewski   2015-09-03
Życie czarnych liczy się – poza życiem Birama Daha Oulda Obeida   Brown   2015-09-04
Jeszcze raz w sprawie cenzury   Miś   2015-09-04
Wyobraź sobie... Gazę   Tsalic   2015-09-05
Dejudaizacja Jerozolimy w 1948 roku   Carlson   2015-09-07
Wyzwanie dla Europy: jak zapobiec wpuszczeniu ekstremistów islamskich razem z ich ofiarami   Horovitz   2015-09-10
Egipt z Piotrem Ibrahimem Kalwasem   Koraszewski   2015-09-12
Uchodźcy: punkt, z którego nie ma powrotu   Tsalic   2015-09-15
Jordania: Nie chcemy Palestyńczyków   Toameh   2015-09-16

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk