Prawda

Sobota, 4 maja 2024 - 15:37

« Poprzedni Następny »


Opatrywanie wielkich dzieł sztuki ostrzeżeniami dla wrażliwych jest brakiem zrozumienia istoty sztuki


Jonathan S. Tobin 2021-09-08


Przez zebranie sześciu arcydzieł namalowanych na przestrzeni lat w połowie XVI wieku przez Tiziano Vecellio (1488-1576) — znanego współczesnym jako Tycjan – Muzeum Isabelli Stewart Gardner w Bostonie dokonało jednego z największych wyczynów w amerykańskiej kulturze w ostatnich latach.  


Tycjan namalował dla króla Filipa II Habsburga (lepiej znanego z wysłania Hiszpańskiej Armady na Anglię mniej więcej 25 lat po tym, jak obrazy zostały ukończone), sześć wspaniałych płócien opartych na epickim poemacie Owidiusza, Metamorfozy i pierwotnie zawieszono je w Alcazar w Madrycie. Później zostały jednak rozdzielone. Muzeum w Bostonie, które 125 lat temu kupiło “Porwanie Europy – obraz namalowany jako ostatni z tych sześciu, ściągnęło je wszystkie razem i po raz pierwszy można je oglądać w Stanach Zjednoczonych.


Prace należą do najlepszych przykładów tego, co historycy sztuki nazywają poesie — malowana poezja — gdzie teksty literatury klasycznej są reinterpretowane poprzez złożone, wizualne przedstawienie mitów i idei, wypełnione pięknymi postaciami ludzi i wspaniałymi krajobrazami. Należą do największych dzieł zachodniej cywilizacji i Bostończycy oraz ci, którzy odwiedzają to miasto, mają szczęście, że mogą podziwiać je w całej ich wspaniałości, tak jak mogli to robić bywalcy hiszpańskiego dworu, kiedy urodzony w Wenecji Tycjan stworzył je dla najpotężniejszego wówczas na świecie człowieka.  

 

Ostrzeżenia dla wrażliwych


Jednak w 2021 roku w Ameryce nie można po prostu podziwiać sztuki, nawet tak wspaniałej uczty jakiej dostarczyło muzeum Gardner, bez dostarczenia przekazu od tych sił w naszej kulturze, które najbardziej interesuje krytykowanie zachodniej cywilizacji przez pryzmat lewicowości XXI wieku. Nie dziwi więc, że muzeum nie tylko wystawia Tycjana z przeprosinami i towarzyszącymi eksponatami, których celem jest deprecjonowanie obrazów, ani że wystawa skłoniła znanych krytyków do pytania: “Czy kiedykolwiek możemy znowu patrzeć na obrazy Tycjana w ten sam sposób?”

 

Problem z Tycjanem polega na tym, że sceny z poematu Owidiusza dotyczą zachowania, które nie jest dziś uważane za akceptowalne w dobrym towarzystwie XXI wieku. Najbardziej skandalicznie, „Porwanie Europy” przedstawia historię tego, jak Zeus, król greckich bogów, przeobraził się w białego byka i zwabił piękną kobietę, by narzucić jej swoje niemoralne chęci. “Danae”, obraz, który pokazuje Zeusa wchodzącego do zamkniętej komnaty innej pięknej i skąpo odzianej kobiety w jeszcze innym, kreatywnym przebraniu (złotego deszczu) jest równie problematyczny. Pozostałe obrazy budzą niepokój krytyków z tych samych powodów.  


Dlatego muzeum uznało, że musi odpowiedzieć na pytanie, czy wolno pokazywać seksualną przemoc lub molestowanie – nawet jeśli kwestionowane obiekty są XVI-wiecznymi obrazami starożytnych mitów – na wystawie w muzeum. Organizatorzy wystawy w pełnej udręki odpowiedzi na swojej witrynie internetowej próbują grać na dwóch fortepianach. Chcą, byśmy podziwiali obrazy, ale także cmokali z oburzeniem na renesansowy patriarchat i przyznawali, że dzisiejsza ciemiężąca męskość nie jest lepsza.


Pokazywanie zła nie oznacza popierania go


To prawda, że Europa jest ofiarą silnego męskiego drapieżnika, który jest równie obrzydliwy jak Harvey Weinstein. Stwierdzenie jednak, że Zeus jest czarnym charakterem, nie jest oryginalnym odkryciem XXI wieku. Jego zachowanie nie byłoby bardziej społecznie akceptowane w Rzymie Augusta, kiedy po raz pierwszy opublikowano poemat Owidiusza ani w Hiszpanii Filipa niż jest w dzisiejszym Bostonie, mimo że tolerancja dla gwałtu i mizoginii była znacznie bardziej powszechna w przeszłości.


Poza pracami religijnymi wielka poezja i sztuka nigdy nie były katalogiem ludzkich cnót. To było coś, co – przy wszystkich swoich problematycznych postawach – prawdopodobnie rozumieli mieszkańcy dworu Filipa.


Dzisiejsza publiczność oglądająca sztukę, nie jest jednak tak wyrobiona jak ci XVI-wieczni hiszpańscy arystokraci. Zamiast widzieć poesie Tycjana takimi, jakie są – piękną prezentacją fantastycznych opowieści dotyczących całej palety ludzkich pragnień i wad – bez traktowania ich jako materiał instruktażowy, jak ludzie mają żyć, współcześni Amerykanie najwyraźniej potrzebują przypomnienia, że nie należy próbować w domu tego, co oglądają w muzeum.  


Tak więc muzeum dostarczyło forum na odpowiedź Tycjanowi w postaci wystawy o “języku ciała” i filmu, w którym Europa zamienia się w tryskającą limerykami feministkę, która nie ma żadnych zahamowań w pokazywaniu nam swoich funkcji fizjologicznych. Ten wkład wraz z ostrzeżeniami dla wrażliwych – które obejmują wymagane – “zasoby dla ocalałych i zwolenników” – są próbą zarówno uratowania sumienia kuratorów muzeum jak i  zapobieżenia anulowaniu przez krytyków, którzy są dumni z wyeliminowania z szkolnych programów epickich poematów Homera i innych klasycznych dzieł za podobne błędy, jakie znajdują się u Tycjana.


Anulująca zgraja zabiera się za sztukę


W tym wypadku załamywanie rak nie ograniczało się do muzeum. Naczelny krytyk sztuki z redakcji “New York Timesa” dołożył własną długą próbą usprawiedliwienia faktu, że nadal uważa, iż obrazy Tycjana są „wielką” sztuką, mimo że wie, że powinien mieć w ich sprawie potępiające uczucia. 

 

Esej Hollanda Cottera o wystawie w muzeum Gardner jest klasykiem sam w sobie, pokazuje bowiem, że nawet obdarzeni najwyższym prestiżem autorzy muszą dzisiaj czołgać się, by uniknąć czystki dokonywanej przez młodzieżowych cenzorów wśród redakcyjnego personelu. Cotter chciałby wybuchnąć czystą radością z powodu możliwości oglądania obrazów Tycjana, ale wie, że mu nie wolno, więc żąda, byśmy wszyscy patrzyli inaczej na obrazy w epoce „Me Too”.


Szydzenie z wicia się tego autora oraz z wielosłowia kuratorów muzeum nie oznacza akceptowania seksualnej przemocy ani też dylematów, przed jakimi stoją miłośnicy sztuki w zetknięciu z „przebudzoną” zgrają. Zgraje “przebudzonych” są teraz czujne w wielu dziedzinach, także w dziennikarstwie. Cotter niewątpliwie wie, że to, co zdarzyło się redaktorowi działu opinii w jego gazecie – kiedy popełnił niewybaczalne wykroczenie przez opublikowanie artykułu Senatora Toma Cottona o potrzebie zatrzymania pełnych przemocy rozruchów Black Lives Matter – może równie łatwo zdarzyć się i jemu.  


Świat sztuki jest jednak szczególnie nietolerancyjny. W zeszłym roku szanowany historyk sztuki i kurator w nowojorskim Metropolitan Museum of Art został poddany sesji poniżenia w stylu Rewolucji Kulturalnej za dokonanie zawoalowanego (choć całkowicie trafnego) porównania między zgrają zbirów, którzy obalali pomniki na publicznych placach Ameryki, a tymi z rewolucji francuskiej. Istotnie, to nowe, grupowe myślenie jest tak nietolerancyjne, że zarówno reporterka ds. kultury “New York Timesa”, Robin Pogrebin jak i jej redaktorzy uznali za ryzykowne włączenie choćby jednego głosu niezgody o tym spektaklu w jej sprawozdaniu z tego, co się wydarzyło.

 

Jeśli potrzebujemy takiego kontekstu, jaki muzeum w Bostonie uważa za niezbędny dla pokazania wielkiej sztuki, by uczynić ją do strawienia dla dzisiejszej publiczności, można dostać dreszczy na myśl, że oni uważają, iż to samo dotyczy całej klasycznej literatury, historii i religii, a także Biblii. Wiemy już jednak, że ci sami ludzie są chętni do rozbicia podstaw zachodniej cywilizacji i próżnym wysiłku dokonania czystki tego, co uważają za złe myśli i zachowanie.


Muzeum Gardner i “New York Times” chcą powstrzymać anulowanie Tycjana i jego niesfornego obiektu, Zeusa. Intelektualne środowisko jednak, w którym sztukę mierzy się jedynie jej podporządkowaniem nietolerancyjnej ideologii, nie jest tak bardzo odległe od tyrańskiej mentalności jak chcieliby wierzyć autorzy z „New York Timesa”.


Putting Trigger Warnings On Great Masterpieces Misses The Point Of Art

The Federalist, 2 września 2021

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jonathan S. Tobin

Amerykański dziennikarz, redaktor naczelny JNS.org, (Jewish News Syndicate). Komentuje również na łamach National Review, New York Post, The Federalist, w prasie izraelskiej m. in. na łamach Haaretz


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj




Komentarze
1. Oburzenie i wstyd są kwestią czasów Marek Eyal 2021-09-08


Notatki

Znalezionych 2597 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Bliski Wschód jest jak 1000 Hiroszim   Charbel   2016-06-18
Bojkot, osiedla i piękna niewinność   Tsalic   2016-03-12
Co kogo rani i jak mocno?   Koraszewski   2019-02-02
Co się dzieje w gabinecie Putina?   Koraszewski   2022-04-01
Co trzeba wiedzieć o obecnym trudnym położeniu Izraela    Flatow   2018-02-03
Cywilizacja zniszczona przez obojętność Zachodu?   Meotti   2017-11-25
Cywilizacja śmierci czy cywilizacja życia?   Koraszewska   2016-07-26
Czarny sierżant policji pozywa Obamę i Black Lives Matter przed sąd   Greenfield   2016-10-01
Czego chcą Palestyńczycy? Widziane z Malezji   Lau   2017-12-31
Czego lub kogo mamy się bać?   Koraszewski   2017-09-05
Cztery dekady irańskiej nienawiści     2017-11-10
Czy będzie rewolucja w nauczaniu islamu?     2016-08-31
Czy dobry Bóg może latać z kałachem?   Koraszewski   2016-01-08
Czy kobiety rzeczywiście są ofiarami? Cztery kobiety dorzucają swoje zdanie      2017-12-15
Czy można przywrócić pokój w Iraku?   Fernandez   2016-09-23
Czy ONZ ułatwia zbrodnie przeciwko ludzkości?   Frantzman   2016-09-02
Czy Oxfam popiera terror?    Clarfield   2018-01-28
Czy Rashida Tlaib jest winna bigoterii?    Dershowitz   2019-01-22
Czy Waszyngton zakochał się w Hezbollahu?     2014-03-24
Czym zajmuje się WHO?   Ridley   2014-11-09
Demokratyczna republika Somalilandu    Clarfield   2018-08-16
Dlaczego dobre wiadomości to oksymoron   Gardner   2015-02-24
Do czego wzywa imam w New Jersey?     2017-12-22
Dwadzieścia lat po obaleniu Saddama przez Amerykę Irakijczycy są pod butem islamistycznego Iranu   Abdul-Hussain   2023-04-29
Dyskryminacja z miłości i dobrego serca   Koraszewski   2022-07-29
Elegia z Rakki dla Państwa Islamskiego pokazuje zarówno słabość, jak siłę   Fernandez   2017-06-25
Europa: Muzułmańskie zbrodnie przeciwko kobietom? Nie szkodzi.   Bulut   2017-06-01
Fake news czyli partyjna “Prawda”   Koraszewski   2017-03-29
Fałszywi sojusznicy Ameryki w Zatoce    Bekdil   2018-08-31
Harvard zaprasza głównego palestyńskiego negacjonistę    Lipman   2020-09-04
Holenderscy łowcy Żydów, którzy udzielili olbrzymiej pomocy nazistom   Gerstenfeld   2018-02-07
Irańczycy przeciwko irańskiemu reżimowi      2018-01-03
Islamscy terroryści tworzą klęski głodowe, żeby czerpać korzyści z pomocy zagranicznejWalka z terrorystami nie powoduje klęsk głodowych; pomoc humanitarna dla terrorystów powoduje klęski głodowe.   Greenfield   2024-02-01
Izraelskie osiedla nie są nielegalneOdpowiedź Nathanielowi Bermanowi   Kontorovich   2023-08-18
Jak belgijscy sceptycy popełniali masowe samobójstwo   Bonneux   2014-10-04
Jak Izrael, Diaspora i Polska mogą opanować debatę o Holocauście   Frantzman   2018-03-01
Karykatura sprawiedliwości w Międzynarodowym Trybunale Karnym?Prokuratorka Bensouda powinna zostać zdyskwalifikowana.   Calvo   2020-06-22
Kiedy amerykańska administracja spała, inni spiskowali   Fernandez   2016-12-28
Kogo rzeczywiście obchodzi, gdzie trafia pomoc zagraniczna?   Roth   2016-08-21
Koronawirus: dyrektor WHO ma długą historię tuszowania faktów    Kern   2020-04-21
Kto się boi czarnego luda?   Koraszewski   2016-08-08
Ku politycznemu wymarciu   Carmon   2018-05-11
Kultura arabskapodwójnie zdewaluowała życie ludzkie   Al-Swailem   2014-04-27
Lewica i konflikt izraelsko-palestyński: droga do wzniosłej nienawiści    Palmer   2017-08-13
Lewica podeptała swoje wartości   Koraszewski   2017-03-20
Libańska nienawiść do Izraela objawem choroby kraju   Maroun   2016-10-16
Ludowe diabły i panika moralna   Koraszewski   2017-02-09
Małorolny agent wpływu   Koraszewski   2016-08-18
Milczenie feministycznych owiec: ani słowa o horrorach HamasuZwolennicy #MeToo milczeli.   Chesler   2024-02-22
Mord na Wzgórzu Świątynnym i kanonizacja zbirów     2017-07-22
Mowa obronna na rzecz kurdyjskiej niepodległości    Dershowitz   2017-10-09
Nowa cenzura, czyli powrót Policji Myśli?   Chesler   2018-12-18
Nowy, irański porządek świata     2017-12-21
Obietnica i zagrożenia porozumienia pokojowego z Dżuba    Fernandez   2020-09-04
Obnażenie palestyńskich kłamstw    Blum   2020-09-19
Obozy Hamasjugend, Gaza 2017     2017-08-14
Omar i Mohammed mają wspólny cel    Koraszewski   2017-06-20
ONZ adoptowała palestyńskie kłamstwa, mity i morderczy terror wobec Izraela    Hirsch   2020-07-17
Orwellowskie doniesienie z procesu Franza K.   Koraszewski   2016-08-16
Oxfam, NGO i efekt aureoli    Steinberg   2018-03-04
Oświecenie: Rozum jest niezbywalny    Pinker   2018-02-15
Palestyńczycy oskarżają Izraelo gromadzenie zapasów Żydów     2014-06-04
Palestyńczycy: Nie zaakceptujemy żydowskiego Izraela   Toameh   2016-05-01
Palestyńska kleptokracja i jej zachodni sojusznicy   Roth   2016-05-31
Pandy trzymają się mocno   Lomborg   2017-01-23
Państwo, naród, społeczeństwo   Koraszewski   2019-08-15
Pomieszanie z poplątaniem   Tsalic   2014-09-30
Powrót aborcji domowym sposobem    Koraszewski   2016-03-14
Pośladkowy poród IV Rzeczpospolitej   Koraszewski   2015-05-22
Prawdziwe ludobójstwa, które świat ignorujeZamiast przeciwstawić się prawdziwym zbrodniom przeciw ludzkości, społeczność międzynarodowa obrzuca Izrael krwawymi oszczerstwami.   Bryen   2024-01-29
Problem uchodźców w prasie arabskiej     2015-09-27
Problem z wodą w kranach i w propagandzie    Roth   2015-04-05
Przestańcie “rozumieć” Palestyńczyków    Yemini   2018-01-19
Przypowieść o dobrym muzułmaninie   Koraszewski   2017-08-30
Purytańska świątobliwość Putina i ideologiczna wojna z Zachodem   Meotti   2016-10-18
Rada Bezpieczeństwa żąda, by Izrael przestał być tak cholernie moralny     2014-02-04
Rekord Guinessa w pluciu na demokrację   Koraszewski   2015-03-21
Rozwiązanie w postaci 50 państw   Koraszewski   2017-01-13
Rzecz o etyce w szkole i poza szkołą    Koraszewski   2021-11-25
Rząd USA odmawia ujawnienia antyizraelskiego podżegania w palestyńskich podręcznikach szkolnych   Bedein   2019-01-20
Sam-Wiesz-Kto wraca   Koraszewski   2016-10-22
Sport - czyli szlachetna rywalizacja   Koraszewski   2015-06-01
Stu francuskich intelektualistów ostrzega przed islamskim totalitaryzmem      Fitzgerald   2018-03-23
Sułtan kontra Car: Runda XXI wieku – zderzenia ambicji imperialnych o hegemonię regionalną     2015-12-14
Syria: Wojna, która nie ma końca    Taheri   2023-02-16
Szczepienie dzieci przeciwko liberalizmowi i sekularyzmowi   Kharrazi   2016-12-19
Terytorialne apetyty Turcji   Bekdil   2016-10-25
Testament palestyńskiego nożownika, Katiby Zahrana     2017-09-19
Tragedia dzieci-uchodźców w Syrii   Raphaeli   2013-12-29
Trzy konflikty żydowsko-arabskie   Rosenthal   2017-07-24
Turcja: kraj meczetów, więzień i niedouczonych   Bekdil   2016-10-05
Udręczona granica Turcji z Syrią   Bekdil   2016-02-18
Urojenie dwóch państw jest największą przeszkodą dla pokoju    i Bruce Abramson   2018-01-24
W co wierzy lewica (w sprawie islamu i Izraela)   Davidson   2013-12-21
W krzyżowym ogniu  – na Bliskim Wschodzie i na Zachodzie   Fernandez   2016-12-14
W poszukiwaniu mądrego…   Koraszewski   2019-01-22
Wesołych Świąt!   Dawkins   2013-12-26
Widmo złego rozpoznania końca świata   Koraszewski   2016-09-26
Widziane z Indonezji: Ameryka i rzeczywistość   Lato   2017-05-23
Więzień sumienia   Koraszewski   2014-09-25

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk