Prawda

Sobota, 18 maja 2024 - 17:09

« Poprzedni Następny »


Niewolnictwo: czy jest monopol na cierpienie?


Amir Taheri 2020-09-15

W 2016 roku Michelle Obama powiedziała, że budzi się co rano w Białym Domu myśląc, że jest to „dom zbudowany przez niewolników”. Jednak Biały Dom był gruntownie przebudowany w 1902 roku i otrzymał obecny kształt w 1950 roku, na długo po zniesieniu niewolnictwa w Stanach Zjednoczonych w 1865 roku i przyznaniu byłym niewolnikom obywatelstwa w 1869 roku. (Zdjęcie z Twittera Białego Domu)
W 2016 roku Michelle Obama powiedziała, że budzi się co rano w Białym Domu myśląc, że jest to „dom zbudowany przez niewolników”. Jednak Biały Dom był gruntownie przebudowany w 1902 roku i otrzymał obecny kształt w 1950 roku, na długo po zniesieniu niewolnictwa w Stanach Zjednoczonych w 1865 roku i przyznaniu byłym niewolnikom obywatelstwa w 1869 roku. (Zdjęcie z Twittera Białego Domu)

Czy zachodnie kraje, a szczególnie Stany Zjednoczone i Wielka Brytania, zawdzięczają swoje bogactwo czarnym niewolnikom z Afryki?


To i pokrewne pytania krążą od lat, a ostatnio nabrały nowego życia dzięki marszom protestacyjnym w USA i w Europie.


W 2009 roku na międzynarodowym seminarium w Evian, którego gospodarzem był ówczesny prezydent Francji, Nicholas Sarkozy, słuchaliśmy w zdumieniu jak amerykański pastor, Jesse Jackson, mówił, że afrykańscy niewolnicy zbudowali Amerykę jako dom, który okazał się być więzieniem.  


W 2016 roku ówczesna Pierwsza Dama USA, Michelle Obama, powiedziała publiczności telewizyjnej, że budziła się każdego ranka w Białym Domu myśląc, że jest to „dom zbudowany przez niewolników”.  


W zeszłym tygodniu burmistrz Londynu, Sadiq Khan, dorzucił swoje trzy grosze. Powiedział: „Jest smutną prawdą, że nasze bogactwo pochodzi z handlu niewolnikami”.  


Są co najmniej dwa problemy z tym dyskursem.


Pierwszym problemem jest to, że zakłada, iż olbrzymia większość ludzi, którzy nie byli niewolnikami, czerpała zyski z niewolnictwa, siedząc wygodnie i pozwalając niewolnikom na robienie wszystkiego.


Byłoby to niesprawiedliwe dla milionów nie-niewolników, którzy od czasów Imperium Rzymskiego przeciwstawiali się niewolnictwu i czasami także walczyli wraz z niewolnikami o jego zakończenie.


Drugi problem jest jednak kluczowy:


Jackson, Khan i pani Obama po prostu nie mają racji.


Zacznijmy od twierdzenia pani Obama, które najłatwiej obalić. Biały Dom, w którym mieszkała przez osiem lat, był gruntownie przebudowany w 1902 roku i otrzymał obecny kształt w 1950 roku, na długo po zniesieniu niewolnictwa w Stanach Zjednoczonych w 1865 roku i przyznaniu byłym niewolnikom obywatelstwa w 1869 roku. Wśród budowniczych mogło być kilku czarnych, zwanych później Afro-Amerykanami; nie byli oni jednak niewolnikami.


Także twierdzenie, że czarni niewolnicy zbudowali Amerykę, z sugestią, że zrobili to niemal sami, także jest wątpliwe. Przede wszystkim, nie było wystarczająco wielu czarnych niewolników, by swoją pracą mogli zamienić kraj w największą gospodarkę świata.


Trzynaście brytyjskich kolonii, które z czasem zostały Stanami Zjednoczonymi, przyjęło około 320 tysięcy afrykańskich niewolników. W czasie wojny secesyjnej, czarni niewolnicy stanowili około 3 procent populacji skoncentrowanej głównie w stanach, w których było niewolnictwo. Dopiero po wojnie secesyjnej czarny odłam populacji USA osiągnął szybki wzrost demograficzny.  


Dzisiaj czarni stanowią 12 procent populacji USA, a wielu z nich pochodzi z innych części świata, włącznie z Wyspami Karaibskimi, a więc nie mają przodków-niewolników w USA. Są wśród nich znane postaci, jak Barack Obama, Colin Powell, Susan Rice i jeden z moich ulubionych piosenkarzy, Harry Belafonte.


Amerykańska potęga ekonomiczna została zbudowana dzięki obfitości zasobów naturalnych i niekończącej się podaży imigranckich robotników, aż do lat 1970. głównie z Europy. Kluczem jednak do amerykańskiego sukcesu była wolna przedsiębiorczość, najpierw kształtowana w chaotycznym kontekście, która pozwalała na innowacje i gigantyczne projekty, które wszystkie przyszły po zniesieniu niewolnictwa. (Chińscy kulisi, na wpół niewolniczy robotnicy, odegrali wielką rolę w zbudowaniu sieci kolejowej w USA.)


We wspaniałych dziesięcioleciach amerykańskiego wzrostu gospodarczego czarni nie byli w stanie odgrywać pełnej roli w budowaniu Ameryki, częściowo dlatego, że ograniczały ich trwające uprzedzenia rasowe i brak możliwości edukacji.


Jeśli chodzi o Wielką Brytanię, wzrost gospodarczy zaczął się od ogradzania pól, co znaczyło, że ziemię można było zamienić w zastaw pod gromadzony kapitał, a działo się to w czasie, kiedy na wyspie nie było czarnych. Uchylenie praw zbożowych otworzyło drzwi dla wolnego handlu, a zamiana pirackiej floty w królewską flotę handlową umożliwiła Anglikom i Szkotom nadawanie tonu globalnemu handlowi.  


Także w tym niemal żadni czarni nie mieli udziału.


Transatlantycki handel niewolnikami i związane z tym plantacje trzciny cukrowej na Karaibach istotnie stworzyły olbrzymie bogactwo, ale tylko dla kilkudziesięciu rodzin, głównie w Londynie, Liverpoolu i Bristolu. Większość Anglików musiała to subsydiować przez podatki, by utrzymać rządy brytyjskie na morzach i kanonierkami narzucać swoje prawa.


Skorumpowane parlamenty z "kieszonkowymi miasteczkami" i "zgniłymi miasteczkami", gdzie miejsca parlamentarne można było kupić, wypaczały brytyjską demokrację na rzecz handlarzy niewolnikami.  


Nawet wówczas bogactwo tworzone przez handel niewolnikami stanowiło mniej niż trzy procent inwestycji w brytyjską gospodarkę.  


Brytyjska gospodarka nie była jedyną, na którą zło niewolnictwa wpłynęło negatywnie.


Można wręcz twierdzić, że niewolnictwo zniewalało całą globalną gospodarkę do czasu, kiedy rewolucja przemysłowa od XIX wieku otworzyła nową epokę.


W doniosłej pracy, A Manifesto for Social Progress, francuski ekonomista Marc Fleurbaey pokazał, jak zakończenie niewolnictwa uwolniło olbrzymie energie produkcyjne na całym świecie.  


W pierwszym tysiącleciu, kiedy niewolnictwo wszystkich kolorów istniało wszędzie, produkt krajowy brutto (PKB) wzrósł 15-krotnie, co znaczy, że podwajał się co 66 lat. Po zniesieniu niewolnictwa globalny PKB podwajał się co 15 lat. Pierwszy globalny skok gospodarczy rozpoczął się w 1892 roku wraz z rewolucją przemysłową. Drugi  jednak i ważniejszy, zaczął się w 1945 roku, po drugiej wojnie światowej. Między 1950 a 2008 rokiem rozmiar gospodarki brytyjskiej potroił się.


Ten okres, nazywany “złota erą”, uwolnił w większym stopniu twórcze energie kapitalizmu niż kiedykolwiek wcześniej.


Kapitalizm jest z natury przeciw niewolnictwu, ponieważ stara się zmaksymalizować ruchliwość środków produkcji: ziemi, pracy i kapitału. Jeśli skrawek ziemi może w inny sposób produkować większe zyski, zostanie wycofany z obecnego użytku. Jeśli twoja inwestycja może dać większy zwrot gdzie indziej, nie będziesz trzymał inwestycyjnego kapitału tam, gdzie jest teraz. Niewolnictwo we wszystkich postaciach, włącznie z pańszczyzną, pracą kulisów, przypisanymi kastami i tak dalej, wyklucza ruchliwość. Nie jest więc do zaakceptowania przez kapitalistę, których chce zatrudniać ludzi, kiedy ich potrzebuje, i zwalniać, kiedy ich nie potrzebuje.


Inne kraje także odniosły korzyści z zakończenia niewolnictwa.  


Rosja rozpoczęła industrializację, kiedy wydostała się z systemu opisanego przez Gogola w Martwych duszach i osiągnęła stopy wzrostu wynoszące ponad 10 procent rocznie w drugiej części XIX wieku. Indiom poszło jeszcze lepiej i ich gospodarka powiększyła się pięciokrotnie w 60 lat od potrząśnięcia swoim systemem kastowym, (który jest rodzajem niewolnictwa). W Iranie zniesiono handel niewolnikami w 1895 roku, ale niewolników uwolniono i przyznano im obywatelstwo dopiero w 1929 roku, co oznaczało odrodzenie się Iranu jako modernizującego się państwa narodowego.


Niewolnictwo było złem, które hamowało postęp ludzkości i w ten sposób szkodziło wszystkim.  


Niewolnicy, którymi przez większość historii byli biali, nie zaś czarni, nie byli jedynymi ofiarami. Także ludzie, którzy ani nie byli niewolnikami, ani właścicielami niewolników, płacili wysoką cenę w spowolnionym rozwoju ekonomicznym i w biedzie. Jeśli chodzi o niewolnictwo, nikt nie ma monopolu na cierpienie.


Slavery: Is there a Monopoly of Suffering?

Gatestone Institute, 28 czerwca 2020

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Amir Taheri

Pochodzący z Iranu dziennikarz amerykański, znany publicysta, którego artykuły publikowane są często w ”International Herald Tribune”, ”New York Times”, ”Washington Post”, komentuje w CNN, wielokrotnie  przeprowadzał wywiady z głowami państw (Nixon, Frod, Clinton, Gorbaczow, Sadat, Kohl i inni)  jest również  prezesem Gatestone Institute).


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2606 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Kto, kogo i dlaczego?   Koraszewski   2015-01-25
Kanada wybrała wrażliwość kulturową zamiast zachodniej medycyny   Coyne   2015-01-25
Otwarty list do kosmitów   Ferus   2015-01-26
Rodzina zabija młodą parę   Chesler   2015-01-26
Pochwała cudów   Koraszewski   2015-02-02
Cztery księżniczki i prezydent Obama   Chesler   2015-02-04
Zmieniająca się moralność i Friendship Nine   Coyne   2015-02-04
Kiedy strona przegrana dyktuje warunki   Draiman   2015-02-06
Dlaczego wolność słowa jest fundamentalna     2015-02-06
Islam, lewica i sprawa polska   Mencel   2015-02-07
Alarmująca sprawa klimatycznego panikarstwa   Lomborg   2015-02-17
Brakujący przedmiot nauczania   Ferus   2015-02-18
Prześladowani chrześcijanie organizują się przeciwko ISIS   Chesler   2015-02-18
Którędy do miasta?   Koraszewski   2015-02-22
Dlaczego dobre wiadomości to oksymoron   Gardner   2015-02-24
Czy Biały Dom walczy z terroryzmem?     2015-02-27
Wielka Brytania nadal potrzebuje gazu łupkowego   Ridley   2015-03-02
Wzlot i upadek Baracka Obamy   Frantzman   2015-03-06
Śmierć, która wstrząsnęła Turcją     2015-03-07
Susan Rice i polityzacja ludobójstwa   Boteach   2015-03-09
Kantata o pokoju i inne melodie   Koraszewski   2015-03-10
Kto ma się przystosować w imię tolerancji?   Chesler   2015-03-13
Powrót imperiów - perskie marzenia     2015-03-14
Ponury obraz iluzji Zachodu   Blum   2015-03-16
Badanie australijskie: homeopatia jest bezwartościowa   Coyne   2015-03-18
Więcej żywności z mniejszego areału   Ridley   2015-03-20
Bliźni w świadomości bliźniego   Koraszewski   2015-03-20
Rekord Guinessa w pluciu na demokrację   Koraszewski   2015-03-21
Wywiad z Davidem Keyesem   Harris   2015-03-23
Kiedy słowa zabijają?   Koraszewski   2015-03-25
Pełzający podbój Iraku przez Iran   Al-Rashed   2015-03-27
Dlaczego jestem propalestyński   Bellerose   2015-03-29
Mordowanie ateistów w Bangladeszu   Koraszewski   2015-04-02
ONZ walczy o prawa człowieka     2015-04-03
Czy ktokolwiek chce dyskutować o nagich faktach?   Koraszewski   2015-04-04
Problem z wodą w kranach i w propagandzie    Roth   2015-04-05
BBC jako pomocnik antysemickiego terroryzmu   Johnson   2015-04-06
Ktoś w Białym Domu jest zagubiony   Yemini   2015-04-08
Akademia Sukcesu czyli szkoła, która uczy   Koraszewski   2015-04-11
Reformowanie języka zamiast reformowania społeczeństwa   Coyne   2015-04-13
Nie tyle umowa ramowa, co oszustwo   Shargai   2015-04-13
Żydowski antysyjonizm: honorowe zabijanie per procura   Landes   2015-04-14
Wojna (modlitw) na kampusach     2015-04-18
Życie w sumie jest piękne     2015-04-20
Gaza: Egipt utrudnia dostawy broni   Toameh   2015-04-20
Heroiczna walka Kurdów przeciwko ISIS     2015-04-22
Problem uchodźców arabskich opisany w 1967 r.     2015-04-25
Szukanie wiary z ludzką twarzą   Koraszewski   2015-04-29
Tylko innowacje mogą nas uratować   Ridley   2015-05-01
San Remo: Zapomniany kamień milowy   Benzimra   2015-05-02
145 pisarzy podpisało list protestujący przeciwko nagrodzie PEN dla Charlie Hebdo   Coyne   2015-05-04
Elektryczność dla Afryki   Ridley   2015-05-06
Zuchwałość oszustwa: porozumienie z Iranem   Tsalic   2015-05-06
Poliekran: Nepal, Israel   Collins   2015-05-11
Pocztówka z globalnej wioski   Koraszewski   2015-05-15
Pora zaprzestać subsydiowania paliw kopalnych   Lomborg   2015-05-16
Małe, piękne, ignorowane   Koraszewski   2015-05-19
Pośladkowy poród IV Rzeczpospolitej   Koraszewski   2015-05-22
Kolorowi też mogą być rasistami   Owolade   2015-05-25
Illinois uchwala historyczną ustawę przeciwko BDS, a Kongres rozważa podobne posunięcie   Kontorovich   2015-05-26
Prawa człowieka, które budzą zgrozę   Pearson   2015-05-27
Świętoszkowata świętość Stolicy Apostolskiej   Honig   2015-06-01
Sport - czyli szlachetna rywalizacja   Koraszewski   2015-06-01
Święta Semantyka daje prezenty   Kruk   2015-06-03
Biznes z terytoriami okupowanymi, Orange telecom i francuskie podejście do prawa międzynarodowego   Kontorovich   2015-06-08
Konflikt w Gazie oceniany przez wojskowych     2015-06-14
Gdy ISIS brutalnie traktuje kobiety, panuje żałosne milczenie feministek   Chesler   2015-06-16
Zaszczyt bycia obiektem ataku cenzorów   Lomborg   2015-06-19
Fikcja etnograficzna Jordanii?   Salim Mansur   2015-06-22
Raport Departamentu Stanu o terrorze   Roth   2015-06-23
Miły facet na Bliskim Wschodzie   Rosenthal   2015-06-25
FIFA i inne udzielne księstwa   Ridley   2015-06-25
Odwaga i handel – co zrobiło więcej dla wzbogacenia ludzkości   Ridley   2015-06-29
Cierpliwość, niejasność i kryzysy   Frantzman   2015-06-30
Jazydzi nie są tylko ofiarami. Są naszymi partnerami i potrzebują pomocy   Clarfield   2015-07-02
Rasizm niektórych antyrasistów   Owolade   2015-07-04
Turcja woli ISIS od Kurdów   Totten   2015-07-06
Prawne ramy obrony Izraela   Dershowitz   2015-07-08
Technika, konsumeryzm i papież   Ridley   2015-07-08
Gdyby amerykański morderca, Roof, był islamistą, byłby “wojownikiem”   Frantzman   2015-07-10
Irańskie urojenie: elementarz dla skonsternowanych   Totten   2015-07-14
O racji w kwestii dobra i zła   Michael Shermer   2015-07-20
Opowieść o dwóch porozumieniach: co Grecja i Iran mają wspólnego?   Tsalic   2015-07-21
Zdewaluuj, restrukturyzuj i decyduj sam   Ridley   2015-08-05
Paryski szczyt klimatyczny   Ridley   2015-08-08
Strategia równowagi według prezydenta Obamy   Alberto M. Fernandez   2015-08-09
Mniejsza liczba celów rozwojowych znacznie bardziej pomoże Indiom   Lomborg   2015-08-11
Przemilczana czystka etniczna Palestyńczyków   Toameh   2015-08-19
Z głową w piachu   Friedman   2015-08-21
Problem zielonych strachów   Ridley   2015-08-25
Co Palestyńczycy robią z pieniędzmi z USA?   Toameh   2015-08-28
Czy i jak możemy pomóc uchodźcom?   Koraszewski   2015-09-03
Życie czarnych liczy się – poza życiem Birama Daha Oulda Obeida   Brown   2015-09-04
Jeszcze raz w sprawie cenzury   Miś   2015-09-04
Wyobraź sobie... Gazę   Tsalic   2015-09-05
Dejudaizacja Jerozolimy w 1948 roku   Carlson   2015-09-07
Wyzwanie dla Europy: jak zapobiec wpuszczeniu ekstremistów islamskich razem z ich ofiarami   Horovitz   2015-09-10
Egipt z Piotrem Ibrahimem Kalwasem   Koraszewski   2015-09-12
Uchodźcy: punkt, z którego nie ma powrotu   Tsalic   2015-09-15
Jordania: Nie chcemy Palestyńczyków   Toameh   2015-09-16

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk