Prawda

Sobota, 4 maja 2024 - 18:01

« Poprzedni Następny »


Trzeba przestać milczeć


Qanta Ahmed 2014-04-15


Dla milionów kobiet na całym świecie możliwości rzeczywistego przeżycia seksualnego są brutalnie wycięte, często przed osiągnięciem wieku dojrzewania, przez okaleczanie genitaliów kobiecych, koszmarny akt, który dotyka rocznie 125 milionów kobiet.

Obraz seksualnie wyzwolonej kobiety Zachodu w kulturze popularnej jest równie mityczny, jak dosłowny. Nawet nasze udawane orgazmy zostają kanonizowane – kto nie pamięta, jak Sally elektryzuje Harry’ego w słynnej scenie obiadowej?  Ale dla milionów kobiet na całym świecie możliwości rzeczywistego przeżycia seksualnego są brutalnie wycięte, często przed osiągnięciem wieku dojrzewania, przez okaleczanie genitaliów kobiecych, koszmarny akt, który dotyka rocznie 125 milionów kobiet.


Światowa Organizacja Zdrowia podaje cztery kategorie okaleczania/cięcia genitaliów kobiecych (FGM/C) – klitoridektomię; wycięcie (zmiennej ilości kobiecej tkanki narządów rodnych); infibulację (wycięcie łechtaczki i warg sromowych oraz zszycie krawędzi sromu, by nie dopuścić do stosunku seksualnego) i wreszcie okaleczenie wychodzące jeszcze dalej poza tę klasyfikację.


Wbrew zakorzenionym przekonaniom nie ma żadnych korzyści zdrowotnych tych procedur. Są one wykonywane z przyczyn kulturowych, często w imię islamu, chociaż Koran nie zawiera takiego nakazu, a zdrowa seksualność jest wręcz sławiona w islamie.


Fahima Haszim
Fahima Haszim

Nowy film dokumentalny Honor Diaries analizuje okaleczanie genitaliów kobiecych w kontekście przemocy skierowanej przeciwko kobietom w imię honoru. Widzowie dowiadują się o działalności Fahimy Haszim z Sudanu, która chroni potencjalne ofiary FGM/C. Widzimy, jak prowadzi negocjacje z rodzicami, którzy - bez wsparcia - żądaliby okaleczenia córek dla zachowania honoru rodziny, z powodu źle pojętych wartości czystości oraz szans na zamążpójście ich córek i innych kobiecych krewnych.


Nie dziwi, że Honor Diaries już uderzył w czułe miejsce, wywołując w niektórych wypadkach fałszywe zarzuty islamofobii. W Stanach Zjednoczonych pewne grupy muzułmańskie spowodowały zakazanie pokazu tego filmu na trzech uniwersytetach. Choć takie akcje mogą mieć motywy polityczne, przemoc w imię honoru, a szczególnie FGM/C, wywołują ostro odczuwany, kolektywny wstyd. Ta praktyka jest tak haniebna, że my, jako społeczeństwo, czy to muzułmańska większość, czy muzułmańska diaspora, czy nie-muzułmańscy ludzie Zachodu, całkiem dosłownie nie potrafimy zaakceptować prawdy.


Praktykuję medycynę od 23 lat, dwukrotnie w społeczeństwach muzułmańskich. Leczyłam pacjentów w Rijadh w Arabii Saudyjskiej, muzułmańskiej teokracji, i Whitechapel we wschodnim Londynie, domu największej populacji muzułmanów bengalskich poza Bangladeszem. W obu tych społecznościach leczyłam muzułmanów trzymających się odmian najbardziej ortodoksyjnego islamu w czasach dzisiejszych, których cechą charakterystyczną jest głęboko nie-islamskie ujarzmienie kobiet. Centralne dla tego ujarzmienia jest ciało kobiece, które było – zarówno w Londynie, jak w Rijadzie – nośnikiem honoru rodziny.


Niemniej, choć byłam już doświadczonym lekarzem, kiedy pracowałam w Rijadzie, jeszcze nie spotkałam kobiety z FGM/C. Pewnego dnia, właśnie gdy kończyłam przyjmowanie pacjentki na oddział intensywnej opieki, podeszła do mnie jedna z pielęgniarek, Mary, wyniszczona słońcem Afrykanerka z Johannesburga.


 “Ona była wycięta”.


Patrzyłam na nią tępo, nie rozumiejąc.


“Właśnie założyłam jej cewnik. Jest wycięta – tam na dole”.


Wreszcie zrozumiałam: moja pacjentka była ofiarą FGM/C. Pytając mnie, czy chcę potwierdzić jej spostrzeżenie, Mary zaproponowała, bym zbadała genitalia pacjentki. Wzdrygnęłam się z instynktowną awersją i nie byłam w stanie zmusić się do obejrzenia jej blizn.


Teraz, z większą dojrzałością i większą praktyką medyczną, rozumiem, jak bardzo powodował mną wstyd. Jako lekarz nie byłam zdolna do spojrzenia na jej okaleczenie. W mojej ponad dwudziestoletniej praktyce nie pamiętam, żebym kiedykolwiek odmówiła zobaczenia ran i blizn jakiegokolwiek innego pacjenta. Na ciałach moich pacjentów badałam i zapisywałam blizny po torturach, po zabójstwach, wypadkach drogowych, katastrofalnych oparzeniach, świadomych samookaleczaniach. Mogłam patrzeć na to wszystko, ale nie mogłam patrzeć na FGM/C.


FGM/C najczęściej spotyka się w grupach etnicznych z ponad 28 narodów afrykańskich. Dane z 2008 r. pokazują, że dziewięć kobiet na dziesięć z Dżibuti, Egiptu, Gwinei, Mali, Północnego Sudanu, Sierra Leone i Somali zostało poddane FGM/C. Moja saudyjska pacjentka była jedną z wielu kobiet na Bliskim Wschodzie i w Azji, które są zmuszane do FGM/C.


Wszyscy, lekarze i wszyscy  inni, muszą zrozumieć, że FGM/C jest odebraniem dziewczynce lub kobiecie jest przyszłości jako istoty seksualnej. Kilkoma brutalnymi cięciami wymazuje się jej seksualną tożsamość. Nigdy już nie będzie cała. Choć wiele kobiecych reakcji seksualnych jest psychologicznej natury, gdzie reakcje emocjonalnie są przetwarzane przez  złożone neuroprzekaźniki, bez nienaruszonej łechtaczki niemal cała seksualna satysfakcja kobieca jest nieobecna. Z pewnością może nadal występować orgazm pochwowy, służący pochwyceniu penisa podczas stosunku i nakierowaniu spermy do czekającego jajeczka, ale przy braku warg sromowych, nie może nastąpić śluzówkowe obrzmienie (które zarówno zachęca do penetracji, jak stanowi bodziec kobiecego pożądania).


Przy najbardziej skrajnych formach FGM/C, kiedy zaszywa się otwór pochwowy, menstruacja, penetracja i poród są bolesne i zagrożone poważnymi komplikacjami. Kobiety często nie kontrolują czynności fizjologicznych i mogą dostać upokarzających przetok, łączących jelita z układem moczopłciowym – kał i mocz mogą wydostawać się przez pochwę, co daje kobiecie nieustanne poczucie nieczystości i bardzo rzeczywiste infekcje.


FGM/C jest wycięciem trzonu tożsamości kobiety, pozostawiając zaledwie część jej potencjalnej osobowości. Kobieta lub dziewczyna zostają de facto uprzedmiotowione, zamienione w pojemnik dla męskiej satysfakcji. Kobiecość staje się tylko instrumentem prokreacji.


W miarę, jak migracje stają się coraz powszechniejsze, społeczności w diasporze, które przybywają do krajów zachodnich, kontynuują tę praktykę. Wzrasta więc częstość występowania FGM/C wśród imigrantów w Norwegii, Australii, Kanadzie, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. Rodziny imigrantów, często podróżujące podczas wakacji letnich do krajów ojczystych wraz ze swoimi małymi córkami, dokonują tam tej procedury z wielkim zagrożeniem zakażenia, wykrwawienia i śmierci, kiedy nie jest to dokonywane przez lekarzy. Szkolne wakacje stają się „sezonem cięć”.


Prawo jest najsilniejszym środkiem odstraszającym od FGM/C. Pierwszym krajem, który ustanowił prawo zabraniające FGM/C, była Szwecja, penalizując tę praktykę w 1982 r. Inne kraje zachodnie poszły w ślady Szwecji. Jest to rzecz niesłychanie istotna; ustawodawstwo dostarcza okazji do podnoszenia świadomości i wzmacnia pozycję kobiet, które są w społeczeństwie zabraniającym tej praktyki i odmawiającej jej rzekomej normalności. Wynikiem ustawodawstwa europejskiego było pociągnięcie do odpowiedzialności karnej w ponad 45 wypadkach, i niemal we wszystkich był wyrok skazujący. Dzięki tym prawom i naszej odmowie, jako społeczeństw Zachodu, normalizowania FGM/C , dziewczynki i kobiety otrzymały wreszcie możliwość pozostania fizycznie i seksualnie w całości.


Kobiety Zachodu i nasi oddani męscy zwolennicy żyjący w demokracji, gdzie prawa człowieka są chronione, są w wyjątkowej pozycji, by wywrzeć wpływ na integralność seksualną setek milionów kobiet i dziewcząt. Spoczywa na nas odpowiedzialność i musimy działać niezwłocznie. Możemy położyć kres „sezonowi cięć”.


Aby to zrobić, musimy dawać świadectwo ich cierpieniu, musimy stać się ich głosem i musimy chronić ich córki i wnuczki, jak gdyby były naszymi własnymi. Honor Diaries, film, który powinna zobaczyć każda kobieta i dziewczyna, jest ważnym narzędziem w naszej zbrojowni, kiedy stajemy do walki z „sezonem cięć”. Nasz film i ruch nim zainspirowany służą prawdziwemu honorowi tych kobiet i dziewczynek i mogą pomóc w przywróceniu przyszłych pokoleń do pełnej godności nienaruszonej kobiecości i inspirować każdą dziewczynkę. Dołącz do ruchu Honor Diaries, by wygnać FGM/C. Pora wyciąć tę praktykę  - nie tylko z naszego społeczeństwa, ale z całego świata. Choć początkowo wiele  spośród nas, tak jak ja, może bać się spotkania z bolesną rzeczywistością, w jakiś sposób musimy znaleźć odwagę i – jak pokazała Meg Ryan we wspomnianej w pierwszym akapicie scenie obiadowej  – jeśli potrafimy czasem udawać orgazm, razem możemy go również ocalić.


Female genital mutilation as the cutting season approaches end the silence

Independent, 10 kwietnia 2014

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Qanta Ahmed


Profesor medycyny, zatrudniona w State University of New York (Stony Brook). Autorka słynnej książki 'In the Land of Invisible Women' (Sourcebooks 2008), przez kilka lat pracowała w Arabii Saudyjskiej, od 2009 roku prowadzi swój blog przy Huffington Post gdzie zajmuje się głównie politycznym islamem, Bliskim Wschodem i terroryzmem. Jest i pierwszym lekarzem, i pierwszą Muzułmanką, która została zaproszona do programu Fundacji Templetona dla dziennikarzy. Pochodzi z Pakistanu.  

 


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 906 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Afrykański eksport starego chrześcijańskiego barbarzyństwa   Igwe   2014-09-16
Allah mi kazał   Greenfield   2014-10-08
Allah stworzył kobiety, żeby były w domach     2018-10-25
Alternatywa dla idei zbawienia   Ferus   2020-10-04
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Alternatywna koncepcja zbawienia   Ferus   2022-04-17
Alternatywna koncepcja zbawienia (II)   Ferus   2022-04-18
Apostołowie Nowego Ładu (II)   Ferus   2019-07-14
Apostołowie Nowego Ładu. Czyli ludzie pogodzeni z nieubłaganymi prawami natury.   Ferus   2019-07-07
Archipelag islam, czy mamy się bać?   Koraszewski   2018-02-08
Artykuł ateistki w “New York Times” zachwala prawdziwe cuda dokonane przez początkujących świętych   Coyne   2016-09-16
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Atak ateizmu na ludzki rozum? (III)   Ferus   2021-10-24
Atak ateizmu na ludzki rozum? II.   Ferus   2021-10-17
Atak ateizmu na ludzki rozum?!   Ferus   2021-10-10
Ateista i „zatroskany głos rozsądku”   Ferus   2021-05-16
Ateistom ma być ciężko   Coyne   2014-01-31
Ateistyczny Kościół powszechny?   Ferus   2014-10-08
Ateizm i religijna nienawiść w Zambii   Igwe   2018-03-15
Ateizm luk   Coyne   2014-04-30
Ateizm w Etiopii   Igwe   2016-07-06
Ateizm w Nigerii Północnej   Igwe   2018-05-15
Ateizm w społecznościach czarnych   Igwe   2014-12-29
Ateizm zakwefiony   Coyne   2014-06-07
Ateiści nie pomagają, pewnie źle patrzyłeś   Koraszewski   2017-06-03
Australijka, Świadek Jehowy (i jej płód) umierają, bo odmówiła transfuzji krwi   Coyne   2015-04-16
Australijski arcybiskup odmawia informowania o pedofilii księży i ich ofiarach   Coyne   2018-04-12
Autor urojony i jego frustracje   Ferus   2017-04-02
Ayyan Hirsi Ali porzuciła ateizm dla chrześcijaństwa   Koraszewski   2024-01-01
Azyl ignorancji, Część II   Ferus   2016-11-06
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
Azyl ignorancji.   Ferus   2016-10-23
Azyl ignorancji. Część III.   Ferus   2016-11-20
Azyl ignorancji. Część IV.   Ferus   2016-12-04
Azyl ignorancji. Część V.   Ferus   2016-12-18
Azyl ignorancji. Część VI.   Ferus   2017-01-29
Azyl ignorancji. Część VII.   Ferus   2017-02-19
Azyl ignorancji. Część VIII.   Ferus   2017-03-12
Azyl ignorancji. Część X.   Ferus   2017-04-30
Bóg bez państwa i państwo bez Boga   Koraszewski   2019-07-12
Bóg jako lokomotywa   Koraszewski   2014-03-21
Bóg odkrywa modlitwy ludzkości w spamie     2015-01-01
Bóg pierwszego kontaktu   Kruk   2014-10-14
Bóg się rodzi i inne troski   Koraszewski   2017-12-24
Bóg się rodzi i islmofobia w kafkowskim świecie   Koraszewski   2021-12-26
Bóg ześle naukę i technikę     2016-08-30
Bóg, moralność i geografia   Coyne   2014-03-28
Bóg, ojczyzna, nędza i zniewolenie   Koraszewski   2021-01-14
Bajka o „zagubionej owcy” i cwanych „pasterzach duchowych”   Ferus   2021-07-11
Bajka-nie bajka o powstaniu religii   Ferus   2019-12-01
Bajkowe dziedzictwo religii. Czyli wspaniała, ale też przerażająca potęga wyobraźni.   Ferus   2021-01-17
Bandycki ramadan   Bekdil   2016-07-15
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga II   Ferus   2023-09-10
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Baśnie wywołujące waśnie   Ferus   2015-11-29
Beczka dziegciu i łyżka miodu   Ferus   2020-09-27
Będzie zadowoleni (po śmierci)!   Ferus   2022-03-06
Bezbożne „Ranczo” (II)   Ferus   2021-05-23
Bezbożny Olimp   Koraszewski   2015-01-04
Bezlitosne Miłosierdzie Boże   Ferus   2019-06-16
Biblia, kobiety i Bóg? (II)   Ferus   2021-07-04
Biblia, kobiety i Bóg? (III)   Ferus   2021-08-08
Biblia, kobiety i Bóg? Czyli co takiego Bóg chce powiedzieć czytelnikom Pisma Świętego?   Ferus   2021-06-06
Biskupa czerep rubaszny   Koraszewski   2019-11-08
Biły się dwa bogi   Koraszewski   2019-04-29
Bogom/Bogu nic nie jesteśmy winniCzyli „prawda” religii versus prawda rozumu   Ferus   2024-02-18
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby   Ferus   2018-06-10
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (II)   Ferus   2018-06-17
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (III)   Ferus   2018-06-24
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (IV)   Ferus   2018-07-01
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (V)   Ferus   2018-07-08
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (VI)   Ferus   2018-07-15
Bogowie, przesądy i fizjologia   Koraszewski   2023-08-13
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (II)   Ferus   2024-02-25
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (III)   Ferus   2024-03-03
Bohaterscy imamowie, o których nic nie słychać   Khan   2017-08-03
Bonobo i pogromca ateistów   Coyne   2014-08-12
Bonobo i pogromca ateistów. Część II   Coyne   2014-08-13
Boże, zbaw nas od religii!   Farhi   2014-12-19
Bożonarodzeniowa koniunkcja planet. Czyli coroczna „koniunkcja” religii z nauką.   Ferus   2020-12-27
Boży ludzie w Afryce i w Polsce   Koraszewski   2023-06-15
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Brudny czyściec i diabelnie skuteczny strach przed piekłem   Ferus   2020-11-22
Byli ateiści, obecnie wierzący   Ferus   2019-11-17
Było sobie kłamstwo   Ferus   2015-07-05
Bądźmy uczniami Chrystusa?   Ferus   2022-04-03
Bądźmy uczniami Chrystusa? (II)   Ferus   2022-04-10
Błędna analogia o wybaczaniu   Ferus   2022-02-13
Błędna droga rozwoju ludzkości   Ferus   2022-11-06
Błędna droga rozwoju ludzkości (II)   Ferus   2022-11-13
Błądzenie - ludzka rzecz   Ferus   2023-09-17
Błądzenie - ludzka rzecz II   Ferus   2023-09-24
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Chcę sprzedać moją córkę, co ksiądz o tym sądzi?   Söderberg   2015-03-26
Chcecie zamknąć mi usta? Idźcie na koniec kolejki!   Raza   2017-10-16
Chora koncepcja Boga/bogów   Ferus   2021-08-22
Chrześcijanie przestawiają bramki, kiedy nie mogą wygrać uczciwie   Seidensticker   2015-07-27
Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17
Chrześcijaństwo, Zagłada i syjonizm   Koraszewski   2019-12-02

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk