Prawda

Niedziela, 28 kwietnia 2024 - 19:12

« Poprzedni Następny »


Nie wiedzieliście? Bóg jest pytaniem, nie zaś odpowiedzią!


Jerry A. Coyne 2016-04-23


Nie jestem pewien, kto kieruje “The Stone”, działem o filozofii w “New York Times”, ale ta osoba nie wykonuje najlepiej swojej pracy. Gdyby tak nasi najwięksi żyjący filozofowie publikowali tam o rozmaitych sprawach: o etyce, o prawach zwierząt, aborcji, uderzeniach dronów i tak dalej. Ale aż zbyt często są tam artykuły o Bogu; to znaczy, że mamy tam Wielkie Umysły, które rozwodzą się o nieistniejących bytach. Wśród wszystkich gatunków filozofii filozofia religii jest najbardziej zubożała intelektualnie. To jest strata czasu.

I tak jest też z artykułem Williama Irwina z 26 marca, co widać już po tytule: “God is a question, not an answer” [Bóg jest pytaniem, nie odpowiedzią]. Co to znaczy? Założę się, że możecie zgadnąć.


Najpierw, kto to jest William Irwin? No cóż, ma wystarczające kwalifikacje: jest profesorem katedry Herve A. Leblanc i dziekanem Wydziału Filozofii w King’s College w Wilkes-Barre, Pennsylvania. Napisał The Free Market Existentialist: Capitalism Without Consumerismi jest redaktorem naczelnym Blackwell Philosophy and Pop Culture SeriesMa poczucie humoru, o czym świadczy jego “Jeopardy Dream Board” na witrynie internetowej uniwersytetu. Ale, oj, jakże jest zawiły w kwestii Boga!


Irwin zaczyna od Camusa, który w powieści Obcy pokazał bohatera odrzucającego Boga, kiedy ksiądz odwiedza go tuż przed egzekucją. Następnie szybko przechodzi do powieści Kamela Daouda z 2013 r., której bohater oświadcza, że „Bóg jest pytaniem”, nie zaś odpowiedzią. I tym samym jest dla Irwina:  

[To] oświadczenie odpowiada mi jako nauczycielowi i badaczowi filozofii. Pytanie jest permanentne; odpowiedzi są tymczasowe. Ja żyję w pytaniu.


Każdy uczciwy ateista musi przyznać, że ma wątpliwości, że czasami myśli, że może się mylić, że jednak Bóg może istnieć – jeśli nie Bóg z tradycji judeochrześcijańskiej, to jakiś Bóg. Nathaniel Hawthorne powiedział o Hermanie Melville’u: “Nie potrafi on ani wierzyć, ani dobrze czuć się z niewiarą; jest zbyt uczciwy i odważny, by nie próbować jednego albo drugiego”. Stan wątpliwości, niepewności i otwartości w kwestii istnienia Boga oznacza uczciwe podejście do tej kwestii.

To nie jest prawda. Każdy uczciwy człowiek musi także przyznać, że mogą istnieć duszki, Święty Mikołaj albo dowolna liczna zmyślonych iluzji, dla których nie istnieją żadne dowody. Powiedzenie, że nie ma na coś dowodów, nie jest tym samym, co powiedzenie, że istnieje przyzwoite prawdopodobieństwo, że coś może istnieć. Nie widzę żadnych dowodów na porwania przez UFO, ale oczywiście, nie można ich wykluczyć z absolutną pewnością. Założyłbym się jednak o oszczędności całego życia, że żadnego nie było. Podobnie z czyniącymi cuda krasnalami. Dlaczego więc nie widzimy Irwina piszącego artykuł, że „Krasnale są pytaniem, nie odpowiedzią”?


Zaraz potem Irwin popełnia jeden z najczęstszych błędów Wyrafinowanych Teologów™: myli logiczne możliwości z prawdopodobieństwem. Pisze:

Podobnie, każdy, kto nie niepokoi się czasami, że myli się co do istnienia lub nieistnienia Boga, najprawdopodobniej ma fałszywą wiarę. Niepokój może uczynić wiarę lub niewiarę autentyczną, ale nie może uczynić jej poprawną.


Niepokoją mnie ludzie, którzy twierdzą, że mają pewność co do Boga, zarówno ci, którzy wierzą, jak i ci, którzy nie wierzą. Nie słuchają naprawdę drugiej strony i są zbyt gotowi narzucać innym swoje poglądy. Jest niemożliwe mieć pewność co do Boga.

Zgoda. Jest także niemożliwe mieć absolutną pewność co do nieistnienia potwora z Loch Ness, Bigfoota, Xenu i jego tetanów oraz Złotych Tablic Josepha Smitha. Czy znaczy to, że mamy im dać choćby cień wiarygodności? Nie sądzę. Obowiązkiem spoczywającym na tych, którzy twierdzą, że Bóg istnieje, jest dostarczenie przynajmniej cienia wiarygodnego dowodu. Nie ma go: tak samo jak dla Nessie lub krasnali. Niemniej Irwin chce, byśmy myśleli, że powinniśmy traktować istnienie Boga – przepraszam, pytanie o Boga – poważniej niż te inne fikcje. Dlaczego? Tylko dlatego, że więcej ludzi podziela urojenie Boga niż urojenie krasnali.


Problem polega na tym, że większość ateistów nie twierdzi, że wiedzą z absolutną pewnością, że Bóg nie istnieje. Wielu teistów twierdzi jednak coś odwrotnego – ze znacznie większą pewnością. Odkładając to jednak na bok, jak właściwie mogliby ateiści „narzucić innym swoją niewiarę”? Czy Irwin uważa, że nie powinniśmy zachować Pierwszej Poprawki? Że powinniśmy pozwolić na modlitwy w szkołach publicznych? To nie ateiści narzucają innym swoje poglądy, ale religianci, którzy myślą, że ich obowiązkiem jest zamiana ich kodeksu moralnego w prawo cywilne. My próbujemy tylko przekonać innych, że jesteśmy rozsądniejsi niż oni, jak też powstrzymać ich przed narzucaniem ich wiary religijnej nam wszystkim.


Irwin kontynuuje, ale nie mówi naprawdę nic więcej niż to: że zarówno ateiści, jak wierzący powinni mieć wątpliwości. A potem całość degeneruje się w festiwal miłości pt. „dlaczego nie moglibyśmy wszyscy pogodzić się”:

Tym, co jest ważne, jest wspólny grunt pytania, nie zaś odpowiedź. Z pewnością możemy respektować każdego, kto uczciwie i z otwartym umysłem podchodzi do pytania. Religijny dialog ekumeniczny i międzywyznaniowy znacznie nasilił się w naszych czasach. Możemy i powinniśmy rozszerzyć ten dialog, by obejmował ateistów i agnostyków, by rozpoznać nasze wspólne człowieczeństwo i przestać widzieć się wzajemnie jako wrogich wojowników w wojnie duchowej lub intelektualnej. Zamiast szukania bezpieczeństwa w odpowiedzi, może powinniśmy razem celebrować niepewność pytania.

Czy Irwin nie widzi, że istotnie jesteśmy wojownikami – wojownikami w wojnie racjonalności przeciwko zabobonowi? I nie jest to także walka wyłącznie intelektualna: idzie o życie i dobrostan. Ale Irwin oczywiście odmawia postawienia ostatniego kroku i zobaczenia, że istnieją realne konsekwencje realizacji pewności religiantów w sferze publicznej. Chce tchórzliwego kompromisu, który ignoruje rzeczywistość wiary.


Wreszcie, jeśli Bóg jest pytaniem, a nie odpowiedzią, to patroszy to solidnie konwencjonalne religie – a przynajmniej praktykę religijną. Jak modlisz się do pytania? Co z pewnikami przejawiającymi się w takich praktykach jak komunia święta lub noszenie „magicznej bielizny” jak u mormonów? Czy zatrzymujemy te praktyki? Podejrzewam, że Irwin odpowiedziałby: „Tak, ale powinniśmy mieć więcej wątpliwości”. No cóż, świetnie. Nie widzę jednak wielu wątpliwości u tych, którzy powinni mieć ich najwięcej: tych, którzy zapewniają o istnieniu Boga i nakładają magiczną bieliznę zanim pójdą do Świątyni.


W ostatecznym rachunku Irwin nie mówi niczego nowego. Ile jednak nowego można powiedzieć o praktyce, dla której nigdy nie było żadnych dowodów? Irwin z pewnością nie jest pierwszym filozofem religii, który mówi, że „powinniśmy być mniej pewni”.


Czytelnik Enrico, który przysłał mi link do artykułu Irwina, przysłał mi także drugi link oraz uwagę:

Ja trzymam się Sarah Silverman (fragment o religii z jej nagrodzonego programu „We Are Miracles”):



Didn't you-know? God's a question not an answer/

Why Evolution Is True, 10 kwietnia 2016        

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne


Profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 906 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nie będziesz brał imienia żadnego Pana Boga nadaremno   Koraszewski   2014-09-21
Religia doskonała   Ferus   2014-09-25
Gdyby bóg ISIS był moim bogiem, czy miałbym robić to, co nakazuje?   Coyne   2014-09-27
Abraham aresztowany po próbie złożenia ofiary z syna   Swidler   2014-09-29
Wspólnota (niektórych) wierzących i (niektórych) ateistów   Koraszewski   2014-10-01
Moje stanowisko wobec NOMA: stara recenzja   Coyne   2014-10-03
Allah mi kazał   Greenfield   2014-10-08
Ateistyczny Kościół powszechny?   Ferus   2014-10-08
Chusta wreszcie wolna; Turcja wręcz przeciwnie   Bekdil   2014-10-10
Jesus and Mo oraz dosłowność i umiarkowani muzułmanie   Coyne   2014-10-11
Bóg pierwszego kontaktu   Kruk   2014-10-14
Nowy pogląd na piekło: “warunkowa nieśmiertelność”   Coyne   2014-10-18
Mój dojrzały ateizm   Ferus   2014-10-20
Obrona islamu przez kłamstwao obrzezaniu dziewczynek   Hastie   2014-10-20
Teologia wyzwolenia diabłów                  Kruk   2014-10-24
List do Pana Boga   Ferus   2014-10-25
Taktyka pokrętnej prezentacji faktów   Hastie   2014-10-27
Czy ateizm jest irracjonalny? Filozof mówi “tak”   Coyne   2014-10-28
Mój dojrzały ateizm,Część II   Ferus   2014-11-02
Ukarane, bo zostały zgwałcone   Chesler   2014-11-06
Test na człowieczeństwo   Ferus   2014-11-07
Papież akceptuje ewolucję z boskim napędem   Coyne   2014-11-08
Święte strzyżenie   Ferus   2014-11-11
Święte strzyżenie Część II   Ferus   2014-11-16
Uzdrawianie wiarą zabija dzieci   Coyne   2014-11-19
Mój dojrzały ateizm Część III   Ferus   2014-11-23
Spis powszechny niewierzących   Koraszewski   2014-11-24
Mój dojrzały ateizm Część IVLucjan Ferus   Ferus   2014-11-29
Deklaracja poddaństwa   Ferus   2014-12-08
Pies urojony, czyli objawienie Franciszka   Coyne   2014-12-12
Mój dojrzały ateizm Część V   Ferus   2014-12-17
Konflikt palestyński   Spyer   2014-12-19
Boże, zbaw nas od religii!   Farhi   2014-12-19
DCLXVI Krucjata   Ferus   2014-12-20
Sumerowie patrzą z osłupieniem jak Bóg tworzy świat     2014-12-23
Mój dojrzały ateizm. Część VI   Ferus   2014-12-27
Ateizm w społecznościach czarnych   Igwe   2014-12-29
Bóg odkrywa modlitwy ludzkości w spamie     2015-01-01
Czym jest wszechświat wobec chodzenia po wodzie?   Ferus   2015-01-03
Bezbożny Olimp   Koraszewski   2015-01-04
Jak można być ateistą?   Kruk   2015-01-05
Dzięki dobroci!   Dennett   2015-01-07
Mój dojrzały ateizm.Część VII   Ferus   2015-01-09
Cyrograf   Ferus   2015-01-17
Mój dojrzały ateizm, Część VIII   Ferus   2015-01-20
Umysł Boga jak umysł wyrostka   Kruk   2015-01-22
W co wierzy prof. Marek Abramowicz   Kalbarczyk   2015-02-03
Mój dojrzały ateizmCzęść IX   Ferus   2015-02-07
Zgodność między nauką i religią? Wolne żarty.   Coyne   2015-02-09
Tożsamość i rozum   Kruk   2015-02-10
Mój dojrzały ateizm. Część X   Ferus   2015-02-14
Ab ovo   Kruk   2015-02-15
Czego Żydzi nauczyli Koptyjkę     2015-02-20
Najlepszy sposób walki z tzw. przemysłem islamofobii   Bekdil   2015-02-21
Mój dojrzały ateizm. Część XI   Ferus   2015-02-21
Proces przeciwko szatanowi   Ferus   2015-02-25
Kampania przeciwko penalizacji bluźnierstwa   Igwe   2015-02-26
Mój dojrzały ateizm. Część XII   Ferus   2015-02-28
Mój dojrzały ateizm. Część XIII   Ferus   2015-03-07
Ken Ham vs. Dawkins: O naturze nauki i praw fizycznych   Coyne   2015-03-08
Niebezpieczne iluzje   Ferus   2015-03-11
Pod sztandarem Niebios   Foster   2015-03-15
Krytyka religii nie jest rasizmem   Hagberg   2015-03-19
Doradztwo religijne i religioznawcze Część VIII   Ferus   2015-03-21
Chcę sprzedać moją córkę, co ksiądz o tym sądzi?   Söderberg   2015-03-26
Koran i mowa nienawiści   Rizvi   2015-03-28
Sumienny ojciec chrzestny   Ferus   2015-03-29
Doradztwo religijne i religioznawcze IX   Ferus   2015-04-05
Zbiorowe zmartwychwstanie, czyli jednak Halloween   Kruk   2015-04-09
Doradztwo religijne i religioznawcze X   Ferus   2015-04-12
Australijka, Świadek Jehowy (i jej płód) umierają, bo odmówiła transfuzji krwi   Coyne   2015-04-16
Doradztwo religijne i religioznawcze XI   Ferus   2015-04-19
Doradztwo religijne i religioznawcze XII   Ferus   2015-04-26
Cztery słowa i 1280 poszkodowanych…   Bekdil   2015-04-26
Niewidzialni ateiści arabskiego świata   Koraszewski   2015-05-02
Człowiek staje przed Bogiem?   Ferus   2015-05-03
Ewolucja pomogła im pozbyć się religii   Coyne   2015-05-07
Matura z religii   Ferus   2015-05-10
O rozwoju duszy w człowieku   Kruk   2015-05-11
Komunijna opowieść   Ferus   2015-05-17
Religia – nauka, odwieczna wojna   Coyne   2015-05-23
Doradztwo religijne i religioznawcze XIII   Ferus   2015-05-24
Ludzkość poniosła tragiczną klęskę   Koraszewski   2015-05-29
Doradztwo religijne i religioznawcze XIV   Ferus   2015-05-31
Dobro i Zło   Ferus   2015-06-07
Absolwent teologii mówi o naszej rzekomej potrzebie dalszych studiów teologicznych zanim zaczniemy krytykować religię   Coyne   2015-06-12
Doradztwo religijne i religioznawcze XV   Ferus   2015-06-14
Deislamizacja jest jedynym sposobem walki z ISIS   Greenfield   2015-06-21
Myślowe szlaki   Ferus   2015-06-21
Moc Chrystusa zmusza cię: Opuść Meksyk!   Hastie   2015-06-26
Doradztwo religijne i religioznawcze XVI   Ferus   2015-06-28
Było sobie kłamstwo   Ferus   2015-07-05
Doradztwo religijne i religioznawcze XVII   Ferus   2015-07-12
Józef Flawiusz – ważny dowód na istnienie Jezusa?   Seidensticker   2015-07-18
Doradztwo religijne i religioznawcze XVIII   Ferus   2015-07-19
Kicz sakralny i diabeł sralny   Kruk   2015-07-24
Perełki infantylizmu   Ferus   2015-07-26
Chrześcijanie przestawiają bramki, kiedy nie mogą wygrać uczciwie   Seidensticker   2015-07-27
Ojcowie (nie)ŚwięciCzyli dlaczego papież Franciszek wydaje się być postępowy i nowoczesny?   Ferus   2015-08-02
Ojcowie (nie)ŚwięciCzęść II   Ferus   2015-08-09

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk