Prawda

Piątek, 29 marca 2024 - 03:00

« Poprzedni Następny »


Kampania przeciwko penalizacji bluźnierstwa


Leo Igwe 2015-02-26


30 stycznia  2015 r. Międzynarodowa Unia Humanistyczna i Etyczna (IHEU) rozpoczęła kampanię na rzecz uchylenia na całym świecie „praw o bluźnierstwie”. Kampania nabiera rozmachu w całej Europie i poza Europą. Nadal jednak nie ma liczących się grup poparcia w Afryce. Tymczasem Afryka jest kontynentem, na którym ta kampania jest szczególnie potrzebna. Kampania ma na celu doprowadzenie do świadomości polityków, że prawa o bluźnierstwie nie dają się pogodzić z prawami człowieka i z wartościami demokratycznymi w XXI wieku. Organizatorzy kampanii chcą zainicjować debatę o konieczności uchylenia ustawodawstwa, które penalizuje „obrazę religii”, ranienie uczuć religijnych lub wszelkich praw, które ograniczają kwestionowanie, krytykę lub ośmieszanie religii i pojęć religijnych. Prawa o bluźnierstwie istnieją w wielu państwach Afryki. Używane są jako narzędzia ucisku i dyskryminacji wobec mniejszości religijnych i dysydentów.

Niestety, wielu ludzi w Afryce może uważać tę kampanię za sprawę Zachodu, która nie ma żadnego znaczenia społecznego lub kulturalnego dla ich regionu. Tak jednak nie jest. Zniesienie praw o bluźnierstwie leży w interesie Afryki i jest ważne dla emancypacji afrykańskiej. Kampania przyniesie olbrzymią korzyść sprawie afrykańskiej odnowy. W rzeczywistości, ta kampania mogłaby stać się jednym z kluczowych momentów przebudzenia i odrodzenia intelektualnego, jeśli tylko humaniści afrykańscy i grupy praw człowieka potrafią wykorzystać tę okazję.


Mówię to, ponieważ jeśli istnieje kontynent, którego państwa i organizacje powinny udzielić szczególnego poparcia kampanii przeciwko prawom o bluźnierstwie, to jest nim Afryka. To w tym regionie ludzie cierpieli i nadal straszliwie cierpią z rąk teokratów, dżihadystów i innych wojowniczych religiantów. To w Afryce podstępny charakter praw o bluźnierstwie jest tak ewidentny. Od sposobu, w jaki te prawa są formułowane, do sposobu, w jaki są egzekwowane, ich ciemiężąca i dyskryminująca natura nie ulega wątpliwości. Te prawa zostały stworzone z myślą o obronie obcych na tym kontynencie religii – islamu i chrześcijaństwa.  Kiedy więc mówią „obraza dla religii”, mają na myśli coś, co interpretują jako obrazę chrześcijaństwa lub islamu, a szczególnie islamu. W ostatecznym rachunku prawa o bluźnierstwie są wykorzystywane do uzasadniania przywilejów religijnych, nie zaś wolności religijnej. Używa się ich do podważenia wolności wyznania, wolności prasy i wolności słowa.

Afrykanie muszą to przemyśleć. Zarówno chrześcijaństwo, jak i islam, są obcymi religiami wprowadzonymi przez tych, którzy korzystali ze swojej wolności religii i słowa: chrześcijańskich misjonarzy i muzułmańskich duchownych, którzy kwestionowali, krytykowali i wyszydzali rdzenne religie afrykańskie. Duchowni chrześcijańscy i islamscy w swoich kościołach i meczetach drwili z tradycyjnych religii afrykańskich. W kazaniach i naukach wyśmiewali rdzenne wiary. Te religie propagują nauczanie i doktryny, które można interpretować jako obelgę dla rdzennych wyznań afrykańskich lub jako obraźliwe dla tradycyjnych afrykańskich uczuć religijnych. Nikt jednak nie wzywa do wniesienia oskarżenia przeciwko kaznodziejom chrześcijańskim i muzułmańskim, którzy „zniesławiają” rdzenne religie afrykańskie. Tak więc, zarówno chrześcijaństwo, jak islam, zaczęły się jako bluźnierstwa, jako idee religijne, które szkalowały tradycyjne afrykańskie uczucia religijne. Zarówno chrześcijaństwo, jak islam zawdzięczają swoje rozprzestrzenienie się i dominację w regionie bluźnierczej misji przeciwko tradycyjnym wierzeniom afrykańskim. Gdyby przed nastaniem tych wiar istniały prawa o bluźnierstwie, prawdopodobnie w Afryce nie byłoby ani chrześcijaństwa, ani islamu, lub te dwie wiary nie byłyby tak dominujące i rozprzestrzenione, jak są dzisiaj. Gdyby wyszydzanie każdej religii było przestępstwem, to większość duchownych chrześcijańskich i muzułmańskich byłaby w więzieniu. Zniesienie praw o bluźnierstwie nie leży tylko w interesie ludzi niereligijnych i wolnomyślicieli, ale także w interesie ludzi wierzących. Wyśmiewanie religii jest prawem człowieka, nie zaś czynem przestępczym. Prawo, które penalizuje krytykę, kwestionowanie i ośmieszanie pojęć religijnych – tradycyjnych afrykańskich, chrześcijańskich i islamskich – musi zostać zniesione.

Wzywam wszystkie społeczności religijne i świeckie, oddane sprawie reformacji religijnej, odrodzenia i Oświecenia, wszystkich humanistów i grupy praw człowieka i innych orędowników wolności sumienia i słowa w Afryce do partnerstwa z IHEU w tej historycznej kampanii zniesienia praw o bluźnierstwie.

Połączmy ręce i skończmy z prawami o bluźnierstwie w Afryce i w każdym  innym miejscu na świecie – TERAZ!

Why Africans Should Support End Blasphemy Laws Campaign?

Ghana Web, 4 lutego 2015

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Leo Igwe

Sekretarz Nigeryjskiego Ruchu Humanistycznego, działacz Center for Inquiry w Nigerii, członek IHEU i Atheist Alliance International. Jest redaktorem "Humanist Inquirer" i autorem wielu artykułów wolnomyślicielskich. Większość swojego czasu poświęca ratowaniu dzieci oskarżanych o czary.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 900 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Serce nie sadysta, kiedyś przestanie bić   Koraszewski   2024-03-27
Geneza i paradoksy teizmu   Ferus   2024-03-24
Logika świadectwem prawdy       Ferus   2024-03-17
Niektóre obawy dotyczące islamu są całkowicie racjonalne   Dawkins   2024-03-12
Cena świętego spokoju.Czyli religijny raj dla oportunistów albo też azyl ignorancji (wg Spinozy).   Ferus   2024-03-10
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (III)   Ferus   2024-03-03
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (II)   Ferus   2024-02-25
Bogom/Bogu nic nie jesteśmy winniCzyli „prawda” religii versus prawda rozumu   Ferus   2024-02-18
Droga Saladyna kończy się w Rafah   Pandavar   2024-02-17
Zatrute ziarnoCzyli wkład chrześcijaństwa w cywilizację europejską.   Ferus   2024-02-11
Epigoni: inna wersja upadku człowieka w raju   Ferus   2024-02-04
Mój racjonalny ateizm.Czyli w czym upatruję siłę areligijnych poglądów.   Ferus   2024-01-28
Moja racjonalna wiara (III)   Ferus   2024-01-14
Nowe książki Lucjana Ferusa   Koraszewski   2024-01-12
Moja racjonalna wiara (II)   Ferus   2024-01-07
Ayyan Hirsi Ali porzuciła ateizm dla chrześcijaństwa   Koraszewski   2024-01-01
Moja racjonalna wiara. Czyli idea bogów/Boga dla bardziej wymagających.   Ferus   2023-12-31
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Niewiarygodna idea bogów/Boga (IV)   Ferus   2023-12-17
Niewiarygodna idea bogów/Boga III.   Ferus   2023-12-10
Niewiarygodna idea bogów/Boga II.   Ferus   2023-12-03
Niewiarygodna idea bogów/Boga   Ferus   2023-11-26
Nieudane autodafe. Czyli: kiedy ateizm był zbrodnią.    Ferus   2023-11-19
  Egzorcyści kontra Zły (II). Czyli pozorna walka „dobra ze złem”.   Ferus   2023-11-12
Egzorcyści kontra Zły. Czyli pozorna walka „dobra” ze „złem”.   Ferus   2023-11-05
Tanatos, czyli refleksja eschatologiczna   Ferus   2023-10-29
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (III)   Ferus   2023-10-22
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy (II)   Ferus   2023-10-08
Trudna sztuka zrozumienia istoty rzeczy   Ferus   2023-10-01
Błądzenie - ludzka rzecz II   Ferus   2023-09-24
Błądzenie - ludzka rzecz   Ferus   2023-09-17
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga II   Ferus   2023-09-10
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Sztuczna inteligencja i sen   Ferus   2023-08-27
Ogromna transformacja Indii i Bliskiego Wschodu   Bulut   2023-08-22
Najlepszy ze światów - Ziemia? III.   Ferus   2023-08-20
Najlepszy ze światów - Ziemia? (II)   Ferus   2023-08-13
Bogowie, przesądy i fizjologia   Koraszewski   2023-08-13
Pakistan: “Oko za oko” – reperkusje palenia Koranu w Szwecji dla chrześcijan   Saeed   2023-08-12
Nowy ateizm i żądanie dogmatów   Johnson   2023-08-07
Najlepszy ze światów – Ziemia? Czyli najlepsza z możliwych marności nad marnościami.   Ferus   2023-08-06
Palenie pism świętych i innych śmieci   Koraszewski   2023-08-05
Wieżo z gierkowskiej cegły…   Kruk   2023-07-31
Kiedy prowadzą nas ślepi przewodnicy (II)   Ferus   2023-07-30
Ślepi przewodnicy   Ferus   2023-07-23
Czy sztuczna inteligencja rozumie o czym mówi?   Ferus   2023-07-16
Credo sceptyka. Część XII.   Ferus   2023-07-09
Credo sceptyka. Część  XI.   Ferus   2023-07-02
Objawienie Maurycego Kazimierza Hieronima Ćwiercikowskiego   Kruk   2023-06-26
Credo sceptyka. Część X.   Ferus   2023-06-25
Credo sceptyka. Część IX.   Ferus   2023-06-18
Boży ludzie w Afryce i w Polsce   Koraszewski   2023-06-15
Credo sceptyka. Część VIII   Ferus   2023-06-11
Marzenie o religii z ludzką twarzą   Koraszewski   2023-06-10
Credo sceptyka. Część VII.   Ferus   2023-06-04
Credo sceptyka. Część VI   Ferus   2023-05-28
Credo sceptyka. Część V.   Ferus   2023-05-21
Credo sceptyka, Część  IV.   Ferus   2023-05-14
Credo sceptyka. Część III   Ferus   2023-05-07
Credo sceptyka. Część II.   Ferus   2023-04-30
Credo sceptyka. Część I.   Ferus   2023-04-23
Odłożone w czasie zbawienie (IV)   Ferus   2023-04-16
Dorastać we wszechświecie   Koraszewski   2023-04-15
Odłożone w czasie zbawienie (III)   Ferus   2023-04-09
Odłożone w czasie zbawienie (II)   Ferus   2023-04-02
“New York Times” głosi fałszywą przyjaźń między nauką i religią   Coyne   2023-03-30
Odłożone w czasie zbawienie   Ferus   2023-03-26
Nawróć się, wyjdź za mnie lub giń: Chrześcijanki w muzułmańskim Pakistanie   Ibrahim   2023-03-21
Credo Ateisty (XIII)   Ferus   2023-03-19
Galopujący wzrost dyskrepancji między słowem i jego desygnatem   Koraszewski   2023-03-13
Credo ateisty (XII)   Ferus   2023-03-12
Turcja: seks islamistów z dziećmi jest w porządku; potępienie tego to przestępstwo   Bekdil   2023-03-10
Skandal wokół Jezusa niefrasobliwego   Kruk   2023-03-08
Zbliżają się dni religijnej zemsty   Carmon   2023-03-06
Credo ateisty (XI)   Ferus   2023-03-05
Czy antysemityzm, szalejący w niektórych częściach świata muzułmańskiego, naprawdę opiera się na błędnej interpretacji islamu?   Spencer   2023-02-27
Credo ateisty (X)   Ferus   2023-02-26
Credo ateisty (IX)   Ferus   2023-02-19
Credo ateisty (VIII)   Ferus   2023-02-12
Credo ateisty (VII)   Ferus   2023-02-05
“Hańba Pakistanu”: oskarżenia o bluźnierstwo   Saeed   2023-02-03
Watykan przeciw Izraelowi   Koraszewski   2023-02-02
Credo ateisty (VI)   Ferus   2023-01-29
Skąd Jezus wziął swoje DNA? Spór między katolikami a ewangelikami   Coyne   2023-01-25
Credo ateisty (V)   Ferus   2023-01-22
Credo ateisty (IV)   Ferus   2023-01-15
Credo ateisty (III)   Ferus   2023-01-08
Credo ateisty (II)   Ferus   2023-01-01
Credo ateisty    Ferus   2022-12-25
Przekleństwo nieskończonych możliwości (II)   Ferus   2022-12-18
Przekleństwo nieskończonych możliwości   Ferus   2022-12-11
Nasza lepsza połowa (III)   Ferus   2022-12-04
Nasza lepsza połowa (II)   Ferus   2022-11-27
Nasza lepsza połowa   Ferus   2022-11-20
List do chrześcijan i nie tylko   Koraszewski   2022-11-19
Błędna droga rozwoju ludzkości (II)   Ferus   2022-11-13
Błędna droga rozwoju ludzkości   Ferus   2022-11-06
Zbłąkane dzieci Matki Natury (VI)   Ferus   2022-10-30
Zbłąkane dzieci Matki Natury (V)   Ferus   2022-10-23
Czy jakiś proboszcz popełnił kardynalny błąd?   Koraszewski   2022-10-17

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk