Prawda

Sobota, 16 listopada 2019 - 03:31

« Poprzedni Następny »


Jesus and Mo oraz dosłowność i umiarkowani muzułmanie


Jerry Coyne 2014-10-11

Jak wiemy, Koran jest podobno bezpośrednim i niezmienionym słowem Allaha, tak jak archanioł Gabriel dyktował je Mahometowi. Metaforyczne interpretacje Koranu nie są nawet w przybliżeniu tak akceptowalne, jak są na przykład akceptowane interpretacje Biblii.

Autor Jezus i Mo przypomina nam o tym i o szaleństwie „nieomylnych ksiąg”. Wraz z informacją o nowym komiksie autor przesłał następujący komentarz:


Żaden myślący dorosły nie powinien czcić “świętej księgi”. Oddawanie jej czci jest całkowitym zrzeczeniem się odpowiedzialności intelektualnej. Wykrętem. Oszustwem równie jawnym i bezwstydnym, jak ściąganie przez ucznia pracy z Internetu jako pracy domowej. Nic tego nie usprawiedliwia.



Ten komiks skojarzył mi się z artykułem, Alego A. Rivzi, byłego muzułmanina i lekarza kanadyjskiego, który napisał artykuł w PuffHo pod tytułem “An Open Letter to Moderate Muslims”. Autor pisze w nim, że umiarkowani muzułmanie ułatwiają drogę swoim bardziej ekstremistycznym i bestialsko dżihadystycznym współwyznawcom, ale nie dlatego, że umiarkowani odmawiają występowania z protestami. Wielu protestuje, przynajmniej przeciwko brutalności ISIS. Nie, jest tak, ponieważ umiarkowani nadal przysięgają wierność Koranowi, rzekomo nieomylnej księdze, ale potem próbują analizować go tak, by wydawał się mniej brutalny i ciemiężący niż jest. Rivzi uważa, że to zachowanie odstrasza ludzi Zachodu. (Pamiętajcie, że zwraca się on do muzułmanów):

Podobnie jak inni umiarkowani, Reza Aslan często lamentuje nad tymi, którzy czytają Koran „dosłownie”. Co ciekawe, w pewnym sensie zgadzamy się tutaj: myśl o Koranie czytanym „dosłownie” – czyli dokładnie tak, jak przekazał go Allah – niepokoi mnie równie mocno jak niepokoi Rezę.


Bardzo to wymowne, a Reza nie jest w tym sam. Wielu z was nalega na alternatywne interpretacje, jakiś rodzaj czytania metaforycznego – cokolwiek, byle uniknąć czytania tej księgi świętej w sposób, w jaki została napisana. Jak myślicie, jaką daje to informację? Ludziom z zewnątrz sugeruje to, że czegoś brakuje w tym, co twierdzicie, że jest doskonałym słowem Boga. W pewien sposób mówicie słuchaczowi, by cenił wyżej wasze wyjaśnienie tych słów niż sam święty tekst. Oczywiście, nie stanowi to przekonującego argumentu na rzecz bożego autorstwa. W połączeniu z twierdzeniami, że książka jest powszechnie źle rozumiana czyni autora albo nieumiejącego się wysłowić, albo niekompetentnego. Wiem, że nie taką informację chcielibyście przekazać – byłem kiedyś na waszym miejscu. Ważne jest jednak zrozumienie, dlaczego wielu nie-muzułmanów tak to odbiera.


Jeśli jakikolwiek rodzaj literatury ma być interpretowany “metaforycznie”, to musi przynajmniej przedstawiać oryginalną myśl. Metafory mają na celu ilustrowanie i wyjaśnianie myśli, a nie przekręcanie i zaciemnianie ich. Kiedy słowa mówią o nagiej przemocy, ale twierdzi się, że tak naprawdę znaczą pokój i jedność, nie jesteśmy już na obszarze interpretacji i metafor; zmierzamy na terytorium wypaczeń i błędnych interpretacji. Gdyby ta niezgodność była ograniczona do jednego lub dwóch wersetów, rozważyłbym wasz argument. Gdyby wasza interpretacja była akceptowana przez wszystkich muzułmanów na świecie, też rozważyłbym wasz argument. Niestety, tak nie jest ani w jednym, ani w drugim wypadku.


. . . Niestety, to właśnie podważa waszą wiarygodność. To czyni, że skądinąd racjonalni, umiarkowani muzułmanie wyglądają na wyjątkowo niekonsekwentnych. Mimo waszych najlepszych intencji zachęcacie także antymuzułmańskich bigotów – choć nieświadomie – przez zmniejszanie różnic między wami i fundamentalistami. Potępiacie wszelkiego rodzaju straszliwe czyny dokonywane w imię waszej religii, ale kiedy te same czyny pojawiają się jako wersety w waszej księdze, bronicie ich ze wszystkich sił. Wygląda to albo na zaprzeczanie, albo na nieszczerość, a obie te rzeczy uniemożliwiają uczciwą dyskusję.

Jakie jest więc rozwiązanie? Zrezygnować z koncepcji, że Koran jest nieomylny, co eliminuje pokrętną i dręczącą apologetykę islamską:

Stanowi to oczywisty dylemat. Wiara, że Koran jest niekwestionowanym słowem Boga, jest fundamentalna dla islamu i wyznaje ją olbrzymia większość muzułmanów na całym świecie, tak fundamentalistów i muzułmanów postępowych. Wielu z was wierzy, że rezygnacja z tego jest na dobrą sprawę określeniem siebie jako nie-muzułmanina. Rozumiem to. Ale czy tak musi być?


Dorastając w muzułmańskiej rodzinie i mieszkając w kilku krajach o muzułmańskiej większości, od kiedy pamiętam słyszałem dyskusje o reformacji islamskiej. Ostatecznie doszedłem do wniosku, że pierwszym krokiem dla jakiejkolwiek znaczącej reformacji jest poważne rozważenie koncepcji nieomylności pisma świętego.

No cóż, to wszystko brzmi dobrze i Rivzi ma najlepsze intencje, ale nie sądzę, że to zadziała. Jego model jest sposobem, w jaki żydzi (i chrześcijanie) traktują Stary Testament, który, wzięty dosłownie, jest jak Koran: pełen przemocy, wezwań do ludobójstwa i niedających się obronić nakazów moralnych. Jak żydzi i chrześcijanie radzą sobie z, powiedzmy, nakazem zabijania cudzołożników, zabijania dzieci nieposłusznych rodzicom i ludzi, którzy pracują w szabat? Po prostu ignorują to wszystko i wybierają dobre wersety. A przecież jest to właśnie to, co zdaniem Rivziego nie działa w islamie i to nie dlatego, że muzułmanie nie chcą tego robić – ale ponieważ przez to muzułmanie wyglądają na niekonsekwentnych w oczach ludzi Zachodu.


Nie pojmuję tego. Jeśli ten rodzaj metaforycznego przekręcania wersetów jest de rigueur dla liberalnych chrześcijan i żydów, którzy są do tego przyzwyczajeni, dlaczego muzułmanie nie mogliby robić tego samego? Tak, inni muzułmanie mówią, że jest to niemożliwe: Koran musi być czytany dosłownie. Ale Rivzi mówi o tym, jak ludzie Zachodu postrzegają „umiarkowanych” muzułmanów, nie zaś o tym, co myślą inni, bardziej ekstremistyczni muzułmanie. Ilu ludzi Zachodu w ogóle wie, że Koran tradycyjnie uważany jest za nieomylny – czy też nawet, że Allah miał go przekazywać Mahometowi przez wiele lat?


Rivzi pisze – “Kiedy słowa mówią o nagiej przemocy, ale twierdzi się, że tak naprawdę znaczą pokój i jedność, nie jesteśmy już na obszarze interpretacji i metafor; zmierzamy na terytorium wypaczeń i błędnych interpretacji” – jest to równie prawdziwe w stosunku do tych dwóch innych wiar Abrahamowych, jak do islamu.


Nie ma istotnej różnicy między uważaniem księgi za nieomylną, ale interpretowaniem pewnych „nieomylnych” wersetów jako alegorie, a akceptowaniem księgi świętej jako omylnej i po prostu ignorowaniem wersetów, które ci się nie podobają. Ostatecznie, nawet chrześcijańscy „literaliści”, za wyjątkiem ludzi takich jak William Lane Craig, tuszują okropne wersety z Biblii, żeby złagodzić swoją wiarę. I nie tracą przy tym wiarygodności w oczach swoich współwyznawców: tracą wiarygodność tylko w oczach ludzi racjonalnych, którzy uważają wybieranie najlepszych kąsków zarówno za hipokryzję, jak i za świadectwo tego, że moralność jest niezależna od Boga.


Ale w rzeczywistości: jak łatwo będzie przekonać muzułmanów, którzy otaczają Koran czcią (Rivzi daje wiele przykładów tych zachowań w swoim dość długim artykule), żeby zaczęli uważać go za omylny – nie za słowo Boga, ale słowo człowieka? Tradycja nie metaforycznej interpretacji słowa Boga jest znacznie bardziej dominująca w islamie niż jest w judaizmie i chrześcijaństwie.


Obawiam się, że Rivzi oczekuje czegoś niemożliwego. Mógłby równie dobrze poprosić umiarkowanych muzułmanów o to, czego chce wielu ateistów: by całkowicie zrezygnowali z islamu.


Jesus ‘n’ Mo ‘n’ Literalism ‘n’ “moderate” Muslims

Why Evolution Is True, 8 października 2014

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska

 



Jerry A. Coyne

Profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.

Skomentuj     Wyślij artykuł do znajomego:     Wydrukuj




Komentarze
5. wojny rozrodcze Mieczysławski 2014-10-13
4. Ortodoksyjni żydzi w Izraelu - Panu Mieczysławskiemu i Redakcji Marek C (Negev) 2014-10-13
3. żydzi ortodoksyjni w Izraelu Mieczysławski 2014-10-12
2. Ignorowanie starożytnych praw przez żydów. Marek C (Negev) 2014-10-12
1. gdzie byli umiarkowani muzułmanie? Mieczysławski 2014-10-11


Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 581 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Dewocja to pobożność? Czyli wizyta u starszej pobożnej pani.   Ferus   2019-11-10
Biskupa czerep rubaszny   Koraszewski   2019-11-08
Sen mara, Bóg wiara, nieśmiały głos podświadomości, czy bezsensowne rojenia senne?   Ferus   2019-11-03
Refleksje sprzed lat: „Proporcje krzyku i smaku”   Ferus   2019-10-27
Trudne początki mitu   Ferus   2019-10-20
Jak Bóg ogarnia swoje dzieło   Ferus   2019-10-13
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców (V)   Ferus   2019-10-06
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców IV   Ferus   2019-09-29
Katolicka Afryka i jej niepokoje   Igwe   2019-09-27
Turcja: ucieczka od religii?   Bulut   2019-09-25
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców (III)   Ferus   2019-09-22
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców (II)   Ferus   2019-09-15
Uduchowiony erotyzm bogów i wyznawców   Ferus   2019-09-08
Zlecenie walki z szatanem   Koraszewski   2019-09-02
Mrówki i ludzie. Czyli niepokojące podobieństwo „korony stworzenia” do bezrozumnych owadów.   Ferus   2019-09-01
Jabłko, które jabłkiem nie było   Ferus   2019-08-25
Ta miłość zaczęła się od strachu   Koraszewski   2019-08-24
Problem „ukrywającego się Boga”.   Ferus   2019-08-18
Hipoteza Boga kontra nauka (IV)   Ferus   2019-08-11
Na początku był jakiś Jezus   Koraszewski   2019-08-05
Hipoteza Boga kontra nauka (III)   Ferus   2019-08-04
Hipoteza Boga kontra nauka (II)   Ferus   2019-07-28
Hipoteza Boga kontra nauka   Ferus   2019-07-21
Apostołowie Nowego Ładu (II)   Ferus   2019-07-14
Bóg bez państwa i państwo bez Boga   Koraszewski   2019-07-12
Apostołowie Nowego Ładu. Czyli ludzie pogodzeni z nieubłaganymi prawami natury.   Ferus   2019-07-07
Pamięć i odrzucona tożsamość   Koraszewski   2019-06-27
O znaczeniu świeckich usług medycznych   Igwe   2019-06-22
Bezlitosne Miłosierdzie Boże   Ferus   2019-06-16
Dziecko i jego I Komunia Święta   Ferus   2019-06-09
Tajemnica zawodowa duchownych   Ferus   2019-06-02
Rozmyślając nad sensem życia (VIII)   Ferus   2019-05-26
Rozmyślając nad sensem życia (VII)   Ferus   2019-05-19
Rozmyślając nad sensem życia (VI)   Ferus   2019-05-12
De non existentia Dei   Koraszewski   2019-05-06
Rozmyślając nad sensem życia (V)   Ferus   2019-05-05
Nieszczęsny ateizm. List do przyjaciela   Koraszewska   2019-05-04
Ewangelia według pana Jeża   Koraszewski   2019-05-02
Biły się dwa bogi   Koraszewski   2019-04-29
Rozmyślając nad sensem życia IV.   Ferus   2019-04-28
Ani nie manifest, ani nie tak nowego ateizmu   Koraszewski   2019-04-26
Wzrastająca obecność boga   Koraszewski   2019-04-22
Rozmyślając nad sensem życia (III)   Ferus   2019-04-21
Dziękujmy Panu, korona cierniowa ocalona   Koraszewski   2019-04-19
Czary, zagrożenie bezpieczeństwa i prawo szariatu   Igwe   2019-04-16
Rozmyślając nad sensem życia (II).   Ferus   2019-04-14
Dlaczego ateiści walczą o prawo wyjścia z cienia w Afryce i nie tylko w Afryce?   Igwe   2019-04-10
Rozmyślając nad sensem życia   Ferus   2019-04-07
Krzywdy wyrządzone ludzkości przez naukę   Ferus   2019-04-01
Zdobywca nagrody Templetona i jego nonsensy w „Scientific American”   Coyne   2019-03-28
Mały Traktat o duszy dziecka poczętego tak lub inaczej   Koraszewski   2019-03-26
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia? (II)   Ferus   2019-03-24
Zwalczanie oszukańczych kapłanów i komercjalizacji religii w Republice Południowej Afryki   Igwe   2019-03-23
Dlaczego musiałem zostać ateistą   Ferus   2019-03-17
Eks-ateistka obnaża nędzę ateizmu   Koraszewski   2019-03-07
Ego kontra Świadomość. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-03-03
Trzy dni, które nie wstrząsną Kościołem   Koraszewski   2019-02-25
Ego kontra Świadomość II. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-02-24
Kiedy największa na świecie sunnicka instytucja religijne potępi swój kolonializm?    Shoaaib   2019-02-24
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Ego kontra Świadomość. Czyli lepiej żyć złudzeniami czy prawdą o rzeczywistości?   Ferus   2019-02-17
Papież ucałował notorycznego islamistycznego antysemitę   Meotti   2019-02-12
Czy religijne prawdy są zbyt trudne do zrozumienia?   Ferus   2019-02-10
Płaska Ziemia: kwestia wiedzy czy wiary? (II)   Ferus   2019-01-27
Płaska Ziemia: czyli kwestia wiedzy czy wiary?   Ferus   2019-01-20
Zachodni apologeci ekstremizmu   Rafizadeh   2019-01-19
Refleksje po lekturze „Ateisty”   Ferus   2019-01-13
Czy Afryce potrzebna jest religijna reformacja?   Igwe   2019-01-08
Eksperci od „prawdziwej” wolności i grzechu   Ferus   2019-01-06
Ośmioletnia panna młoda   Rafizadeh   2019-01-02
Intrygujące pytanie papieża Franciszka   Ferus   2018-12-30
Tak, jest wojna między nauką a religią   Coyne   2018-12-29
Jasełkowo-teologiczne refleksje dziadka „Maryi panienki”.   Ferus   2018-12-23
Pogodzenie nauki i religii?   Coyne   2018-12-21
Adwokat diabła II.Czyli religijna wersja ludzkich umiejętności „poszukiwania wyjścia”.   Ferus   2018-12-16
Adwokat diabła. Czyli religijne racje zastępujące prawdę.   Ferus   2018-12-09
Duchowni wypaczają religię i mordują kobiety   Reza   2018-12-03
Niechciany dar Boga. Czyli trudności z akceptacją nieuniknionego.   Ferus   2018-12-02
W Nigerii porzucenia religii jest ryzykownym przedsięwzięciem   Igwe   2018-11-29
Człowiek musi w coś wierzyć. Podsumowanie.   Ferus   2018-11-25
 “Islam przeżywa ostre starcie z nowoczesnością i wymaga reform”     2018-11-22
Człowiek musi w coś wierzyć. Schizma arcybiskupa Lefebvre'a   Ferus   2018-11-18
Człowiek musi w coś wierzyć. Mariawici.   Ferus   2018-11-11
Boski niebyt, nauka i patriotyzm   Koraszewski   2018-11-07
Człowiek musi w coś wierzyć. Raskolnicy, Swedenborg.   Ferus   2018-11-04
Człowiek musi w coś wierzyć. Savonarola, Luter i inni   Ferus   2018-10-28
Allah stworzył kobiety, żeby były w domach     2018-10-25
Prawdziwy opór przeciw fanatyzmowi   Chesler   2018-10-24
Człowiek musi w coś wierzyć. Kontynuacja.   Ferus   2018-10-21
List Einsteina kwestionujący religię, biblię i ideę Boga jest znowu na sprzedaż   Coyne   2018-10-19
Jak ekstremistyczny rząd traktuje dziewczynki i kobiety   Bulut   2018-10-19
Szatan pierwszej klasy   Kruk   2018-10-15
Przemyślana odmowa przymusowej relokacji uchodźców   Ferus   2018-10-14
Kiedy rzeczywistość zaprzecza religijnej fikcji. Czyli refleksje nad listem papieża Franciszka do ludu Bożego.   Ferus   2018-10-07
Rozum uskrzydlony wiarą (III)   Ferus   2018-09-30
Rozum uskrzydlony wiarą (II)   Ferus   2018-09-23
Rozum uskrzydlony wiarą   Ferus   2018-09-16
Zbrodnie Boga czy zbrodnie ludzi w imieniu Boga?   Ferus   2018-09-09
Kiedy stworzenie czuje się lepsze od Stwórcy.   Ferus   2018-09-02
Na skrzydłach Nauki i Wiary (III)   Ferus   2018-08-26

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Schadenfreude



Pseudonaukowa histeria...


Panstwo etc



Biły się dwa bogi


 Forma przejściowa


Wstęga Möbiusa


Przemysł produkcji kłamstw


Jesteś tym, co czytasz,



Radykalne poglądy polityczne


Einstein



Socjologia



Allah stworzyl



Uprzednie doświadczenie



Żydowski exodus



PRL Chrystusem narodów



Odrastające głowy hydry nazizmu



Homeopatia, wibracje i oszustwo


Żołnierz IDF



Prawo powrotu



Mózg i kodowanie predyktywne



Nocna rozmowa



WSzyscy wiedza



Nieustający marsz



Oświecenie Pinker



Alternatywna medycyna zabija



Kobiety ofiarami



Prometeusz



modyfikowana pszenica



Arabowie



Roboty będą uprawiać ziemię



Sumienie, czyli moralność bez smyczy



Skomplikowana ewolucja



Argument neuroróżnorodności



Nowe badanie pamięci długotrwałej


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Malgorzata, Andrzej, Marcin, Henryk