Prawda

Niedziela, 12 maja 2024 - 08:07

« Poprzedni Następny »


Dlaczego mówienie o „żydowskim geniuszu” jest kontrowersyjne


Jonathan S. Tobin 2020-01-11


W naszym „przebudzonym” świecie mówienie o żydowskich osiągnięciach może prowadzić do oskarżeń o rasizm. Takie kontrowersje mówią nam także wiele o upartym trwaniu antysemityzmu.

 

Każdy, kto tak jak ja, spędził swoje zawodowe życie dziennikarza na relacjonowaniu z świata żydowskiego, prawdopodobnie nie spędza zbyt wiele czasu na zastanawianiu się, dlaczego Żydzi są bystrzy. Nie sądzę, że „geniusz” jest najlepszym słowem na opisanie ludzi  w zorganizowanym świecie żydowskim lub na to, jak większość Żydów kontaktuje się z tym światem, nie mówiąc już o obronie ich interesów. Z mojego punktu obserwacyjnego Żydzi, zarówno kolektywnie, jak indywidualnie, równie często wierzą we wszelkiego rodzaju idiotyczne koncepcje, jak każda inna grupa etniczna lub religijna.


Niemniej istnieje tablica wyników, na którą lubimy wskazywać, z nieproporcjonalnie wysoką liczbą Nagród Nobla (Żydzi zdobyli ponad 20 procent wszystkich Nobli, jakie zostały przyznane) i niepodważalny fakt, że mimo ich maleńkiej liczebności, Żydzi wznieśli się na szczyty każdej właściwie dziedziny poza tymi, z których byli wykluczeni. 


Jak napisał publicysta „New York Timesa”, Bret Stephens, nieuchronnie stajemy przed następującym pytaniem: „Jak to jest możliwe, że naród, który nigdy nie dochodził do jednej trzeciej jednego procenta populacji świata, dał tak doniosły wkład w tak wiele najbardziej przełomowych idei i innowacji?”

 

Jak jednak Stephens szybko odkrył, w dzisiejszym „przebudzonym” świecie, w którym każda dyskusja o osiągnięciach jednej grupy (a szczególnie Żydów), jest zabroniona, nawet zadanie tego pytania oznacza ściągnięcie na siebie lawiny obelg.


Punktem wyjścia jego rozważań na ten temat była nowa książka zatytułowana Genius and Anxiety: How Jews Changed the World, 1847-1947 brytyjskiego, żydowskiego historyka i krytyka, Normana Lebrechta. Książka skupia się na tym, jak wyjątkowi żydowscy myśliciele wpłynęli na poglądy na nauką, politykę, filozofię, literaturę i muzykę. Bez nich historia XX wieku i świata byłaby niewyobrażalna.


Żydowski “geniusz”, jaki okazali ci niezwykli ludzie, polegał na ponownym przemyśleniu istniejących paradygmatów i przedstawieniu nowych, oryginalnych koncepcji. Tak było, kiedy żydowski monoteizm wszedł w konflikt ze światem pogańskim, i tak było, kiedy Albert Einstein i Sigmund Freud przeorganizowali zrozumienie zarówno wszechświata, jak naszych umysłów.


Żadna z teorii, jakie przedstawiano, by odpowiedzieć na pytanie Stephensa – które omawiają wpływ prześladowań lub niezmiernie wysoką wartość, jaką żydowska wiara i kultura przypisuje edukacji i krytycznemu myśleniu – nie jest definitywna. Takie dyskusje prowadzą także często do uproszczeń bez solidnych dowodów. Stephens lekceważy takie wyjaśnienia, równocześnie poprawnie zauważając, że specjalna natura żydowskich osiągnięć spowodowała także, że ta mniejszość stała się obiektem nienawiści bigotów każdej odmiany religijnej i ideologicznej.   


Jednak przytoczenie akademickiego badania z 2005 roku, w którym analizowano, dlaczego „aszkenazyjscy Żydzi mają najwyższy przeciętny IQ, na co istnieją wiarygodne dane”, wystarczyło, by na Stephensa posypały się oskarżenia o popieranie eugeniki i o rasistowskie poglądy.


Rzekomym powodem tego osobliwego oburzenia było to, że jeden z trzech autorów cytowanego badania przedstawił teorie o powodach postępów ludzkiej cywilizacji, które przyjęli zwolennicy białej supremacji. To spowodowało, że redaktorzy „New York Timesa” opublikowali przeproszenie za to, że wspomniano to badanie, mimo że autor nie wyrażał aprobaty dla wniosków badania ani dla poglądów jego autorów. Nota od redakcji następnie zawiera zdanie, że artykuł Stephensa pozostawił „wrażenie u wielu czytelników, że pan Stephens argumentował, iż Żydzi są genetycznie lepsi” (którego to twierdzenia w artykule nie ma i nic nie upoważnia do takiej interpretacji jego artykułu).  


Robiąc to, ”New York Times” do konserwatywnego autora (choć takiego, który sprzeciwia się prezydentowi Donaldowi Trumpowi) i jedynego obrońcy Izraela wśród swoich regularnych publicystów zastosował standard jakiego nie stosuje do innych swoich autorów, którzy podpierają liberalne skrzywienia swoich czytelników artykułami systematycznie obrażającymi logikę, a nawet popierają antysemickie plany BDS.  


Tym, co jest szczególnie interesujące w tej kontrowersji, jest fakt, że każda dyskusja o żydowskich osiągnięciach powoduje głębokie zażenowanie wielu ludzi (włącznie z wieloma Żydami). Wnioskiem, jaki można wyciągnąć z tej debaty, jest to, że jedynym akceptowalnym podejściem jest „nie dotykaj tego tematu”, żeby uniknąć obrażenia wrażliwości tych, którzy wierzą, że powiedzenie, iż niektórzy ludzie dokonali nadzwyczajnych rzeczy, jest obrazą wszystkich innych. Istotnie, wielu Żydów boi się, że każde wspomnienie o ich osiągnięciach zostanie użyte do uzasadnienia antysemickich teorii spiskowych lub nikczemnych koncepcji rasistowskich o rzekomej podrzędności innych.


Nikt poza ludźmi, którzy jak nieżyjący już paleontolog Stephen Gould, myślą, że nie ma niczego takiego jak dający się zmierzyć IQ, nie neguje faktu, że aszkenazyjscy Żydzi mają wysoki przeciętny IQ, nie mówiąc już o tym, że Żydzi jako grupa etniczna mają osiągnięcia nieproporcjonalne do ich małej populacji. Niemniej eksplozja złorzeczeń wobec Stephensa na Twitterze za „dotknięcie tego” wiele mówi o sposobie, w jaki „przebudzona” kultura i strach przed obrażeniem innych dławi intelektualne dyskusje.


Jeszcze ważniejsze jest to, że szczególna wrażliwość na dyskusję o żydowskich osiągnięciach pomaga nam zrozumieć, dlaczego wirus antysemityzmu jest tak uparty i odnosi sukcesy w zakażaniu każdej nowej ideologii lub mody intelektualnej, jaka się pojawia.


Żydzi są narodem, do którego można przystąpić i nie są rasą. I nie każdy Żyd jest bystry, nie mówiąc już o genialności.


Niemniej dla niektórych jest coś głęboko niepokojącego w tym, że Żydzi nie tylko odmówili pozwolenia na wymazanie ich z powierzchni ziemi (jak starało się zrobić wielu ich wrogów), ale że robiąc to, dokonali równocześnie niezwykłych rzeczy, które zmieniły świat na lepsze. W jakikolwiek sposób to się stało, nie jest to funkcją „białego przywileju” ani niczym, co Żydzi powinni ignorować lub czemu powinni zaprzeczać, lub za co powinni się wstydzić.  


Zamiast wyzywać od rasistów tych, którzy widzą tę rzeczywistość wydawania przez  żydowską cywilizację dużej liczby genialnych jednostek, ci dla których jest to nieznośne, powinni zadać pytanie, co ich tak gniewa w fakcie, że Żydzi odnoszą sukcesy?  


Why talking about ‘Jewish genius’ is controversial

JSV.Org, 31 grudnia 2019

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jonathan S. Tobin

Amerykański dziennikarz, redaktor naczelny JNS.org, (Jewish News Syndicate). Komentuje również na łamach National Review, New York Post, The Federalist, w prasie izraelskiej m. in. na łamach Haaretz.


Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2602 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Kto, kogo i dlaczego?   Koraszewski   2015-01-25
Kanada wybrała wrażliwość kulturową zamiast zachodniej medycyny   Coyne   2015-01-25
Otwarty list do kosmitów   Ferus   2015-01-26
Rodzina zabija młodą parę   Chesler   2015-01-26
Pochwała cudów   Koraszewski   2015-02-02
Cztery księżniczki i prezydent Obama   Chesler   2015-02-04
Zmieniająca się moralność i Friendship Nine   Coyne   2015-02-04
Kiedy strona przegrana dyktuje warunki   Draiman   2015-02-06
Dlaczego wolność słowa jest fundamentalna     2015-02-06
Islam, lewica i sprawa polska   Mencel   2015-02-07
Alarmująca sprawa klimatycznego panikarstwa   Lomborg   2015-02-17
Brakujący przedmiot nauczania   Ferus   2015-02-18
Prześladowani chrześcijanie organizują się przeciwko ISIS   Chesler   2015-02-18
Którędy do miasta?   Koraszewski   2015-02-22
Dlaczego dobre wiadomości to oksymoron   Gardner   2015-02-24
Czy Biały Dom walczy z terroryzmem?     2015-02-27
Wielka Brytania nadal potrzebuje gazu łupkowego   Ridley   2015-03-02
Wzlot i upadek Baracka Obamy   Frantzman   2015-03-06
Śmierć, która wstrząsnęła Turcją     2015-03-07
Susan Rice i polityzacja ludobójstwa   Boteach   2015-03-09
Kantata o pokoju i inne melodie   Koraszewski   2015-03-10
Kto ma się przystosować w imię tolerancji?   Chesler   2015-03-13
Powrót imperiów - perskie marzenia     2015-03-14
Ponury obraz iluzji Zachodu   Blum   2015-03-16
Badanie australijskie: homeopatia jest bezwartościowa   Coyne   2015-03-18
Więcej żywności z mniejszego areału   Ridley   2015-03-20
Bliźni w świadomości bliźniego   Koraszewski   2015-03-20
Rekord Guinessa w pluciu na demokrację   Koraszewski   2015-03-21
Wywiad z Davidem Keyesem   Harris   2015-03-23
Kiedy słowa zabijają?   Koraszewski   2015-03-25
Pełzający podbój Iraku przez Iran   Al-Rashed   2015-03-27
Dlaczego jestem propalestyński   Bellerose   2015-03-29
Mordowanie ateistów w Bangladeszu   Koraszewski   2015-04-02
ONZ walczy o prawa człowieka     2015-04-03
Czy ktokolwiek chce dyskutować o nagich faktach?   Koraszewski   2015-04-04
Problem z wodą w kranach i w propagandzie    Roth   2015-04-05
BBC jako pomocnik antysemickiego terroryzmu   Johnson   2015-04-06
Ktoś w Białym Domu jest zagubiony   Yemini   2015-04-08
Akademia Sukcesu czyli szkoła, która uczy   Koraszewski   2015-04-11
Reformowanie języka zamiast reformowania społeczeństwa   Coyne   2015-04-13
Nie tyle umowa ramowa, co oszustwo   Shargai   2015-04-13
Żydowski antysyjonizm: honorowe zabijanie per procura   Landes   2015-04-14
Wojna (modlitw) na kampusach     2015-04-18
Życie w sumie jest piękne     2015-04-20
Gaza: Egipt utrudnia dostawy broni   Toameh   2015-04-20
Heroiczna walka Kurdów przeciwko ISIS     2015-04-22
Problem uchodźców arabskich opisany w 1967 r.     2015-04-25
Szukanie wiary z ludzką twarzą   Koraszewski   2015-04-29
Tylko innowacje mogą nas uratować   Ridley   2015-05-01
San Remo: Zapomniany kamień milowy   Benzimra   2015-05-02
145 pisarzy podpisało list protestujący przeciwko nagrodzie PEN dla Charlie Hebdo   Coyne   2015-05-04
Elektryczność dla Afryki   Ridley   2015-05-06
Zuchwałość oszustwa: porozumienie z Iranem   Tsalic   2015-05-06
Poliekran: Nepal, Israel   Collins   2015-05-11
Pocztówka z globalnej wioski   Koraszewski   2015-05-15
Pora zaprzestać subsydiowania paliw kopalnych   Lomborg   2015-05-16
Małe, piękne, ignorowane   Koraszewski   2015-05-19
Pośladkowy poród IV Rzeczpospolitej   Koraszewski   2015-05-22
Kolorowi też mogą być rasistami   Owolade   2015-05-25
Illinois uchwala historyczną ustawę przeciwko BDS, a Kongres rozważa podobne posunięcie   Kontorovich   2015-05-26
Prawa człowieka, które budzą zgrozę   Pearson   2015-05-27
Świętoszkowata świętość Stolicy Apostolskiej   Honig   2015-06-01
Sport - czyli szlachetna rywalizacja   Koraszewski   2015-06-01
Święta Semantyka daje prezenty   Kruk   2015-06-03
Biznes z terytoriami okupowanymi, Orange telecom i francuskie podejście do prawa międzynarodowego   Kontorovich   2015-06-08
Konflikt w Gazie oceniany przez wojskowych     2015-06-14
Gdy ISIS brutalnie traktuje kobiety, panuje żałosne milczenie feministek   Chesler   2015-06-16
Zaszczyt bycia obiektem ataku cenzorów   Lomborg   2015-06-19
Fikcja etnograficzna Jordanii?   Salim Mansur   2015-06-22
Raport Departamentu Stanu o terrorze   Roth   2015-06-23
Miły facet na Bliskim Wschodzie   Rosenthal   2015-06-25
FIFA i inne udzielne księstwa   Ridley   2015-06-25
Odwaga i handel – co zrobiło więcej dla wzbogacenia ludzkości   Ridley   2015-06-29
Cierpliwość, niejasność i kryzysy   Frantzman   2015-06-30
Jazydzi nie są tylko ofiarami. Są naszymi partnerami i potrzebują pomocy   Clarfield   2015-07-02
Rasizm niektórych antyrasistów   Owolade   2015-07-04
Turcja woli ISIS od Kurdów   Totten   2015-07-06
Prawne ramy obrony Izraela   Dershowitz   2015-07-08
Technika, konsumeryzm i papież   Ridley   2015-07-08
Gdyby amerykański morderca, Roof, był islamistą, byłby “wojownikiem”   Frantzman   2015-07-10
Irańskie urojenie: elementarz dla skonsternowanych   Totten   2015-07-14
O racji w kwestii dobra i zła   Michael Shermer   2015-07-20
Opowieść o dwóch porozumieniach: co Grecja i Iran mają wspólnego?   Tsalic   2015-07-21
Zdewaluuj, restrukturyzuj i decyduj sam   Ridley   2015-08-05
Paryski szczyt klimatyczny   Ridley   2015-08-08
Strategia równowagi według prezydenta Obamy   Alberto M. Fernandez   2015-08-09
Mniejsza liczba celów rozwojowych znacznie bardziej pomoże Indiom   Lomborg   2015-08-11
Przemilczana czystka etniczna Palestyńczyków   Toameh   2015-08-19
Z głową w piachu   Friedman   2015-08-21
Problem zielonych strachów   Ridley   2015-08-25
Co Palestyńczycy robią z pieniędzmi z USA?   Toameh   2015-08-28
Czy i jak możemy pomóc uchodźcom?   Koraszewski   2015-09-03
Życie czarnych liczy się – poza życiem Birama Daha Oulda Obeida   Brown   2015-09-04
Jeszcze raz w sprawie cenzury   Miś   2015-09-04
Wyobraź sobie... Gazę   Tsalic   2015-09-05
Dejudaizacja Jerozolimy w 1948 roku   Carlson   2015-09-07
Wyzwanie dla Europy: jak zapobiec wpuszczeniu ekstremistów islamskich razem z ich ofiarami   Horovitz   2015-09-10
Egipt z Piotrem Ibrahimem Kalwasem   Koraszewski   2015-09-12
Uchodźcy: punkt, z którego nie ma powrotu   Tsalic   2015-09-15
Jordania: Nie chcemy Palestyńczyków   Toameh   2015-09-16

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk