Wtorek, 25 lipca 2017 - 00:34

Najnowsze filmy
Najczęściej oglądane
youtube - ikona

Wielka rozbieżność w afrykańskich genomach

Matt Ridley 2017-07-15

Mija półtora roku od odkrycia noewgo gatunku homininów nazywanego Homo naledi, czaszka znaleziona w Rising Star Cave nieopodal  Johannesburga.

Wiadomości zdominowane są przez nagłe wydarzenia – bomby, pożary, wyniki wyborów – a więc dla wiadomości rozwijających się stopniowo często brakuje miejsca. W ostatnim miesiącu były trzy odkrycia w Afryce, które radykalnie zmieniły nasze rozumienie kluczowej fazy ewolucji człowieka. Dla tych, którzy interesują się wspólną historią całej ludzkości, to naprawdę powinno być największą wiadomością roku.

Pierwsze z tych odkryć jest genetyczne. Naukowcy szwedzcy i południowoafrykańscy pokazali, że nasze (współczesnych istot ludzkich) pochodzenie jest jeszcze bardziej zadziwiająco stopniowym zjawiskiem niż sądziliśmy. Oto, co odkryli.Szkielet chłopca, który zmarł 2000 lat temu w miejscu o nazwie Ballito Bay dał dobrą próbkę zachowanego DNA. Należał on do ludu Khoisan, to jest rdzennych tubylców południowej Afryki, którzy kiedyś byli nazywani „buszmenami” i którzy nadal żyją na pustyni Kalahari.

W odróżnieniu jednak od dzisiejszych członków Khoisan nie miał on żadnego DNA czarnych Afrykańczyków ani białych Europejczyków. Ani jedni, ani drudzy nie dotarli jeszcze do południowej Afryki. Porównanie DNA chłopca z Ballito do DNA wszystkich współczesnych ludzi umożliwiło wyliczenie, kiedy mieliśmy ostatniego wspólnego z nim przodka.

Ta data była wielką niespodzianką: ponad 260 tysięcy lat temu. To znaczy, 2600 stuleci, dziesięć razy dłużej niż wymarcie neandertalczyków w Europie i w połowie czasu od rozejścia się między ludźmi i przodkami neandertalczyków. Zaskakująca jest informacja, że lud chłopca z Ballito Bay miał, jak się wydaje, bardzo niewielki lub żaden kontakt genetyczny z innymi ludami afrykańskimi do około 2000 lat temu, ale od tego czasu było znaczne mieszanie genów.

Tak więc, do czasów niedawnej hybrydyzacji, lud Khoisan z południowej Afryki, był znacznie bardziej odlegle spokrewniony z nami niż sądziliśmy. Niemniej są ludźmi. Nikt nie może określić ich jako „pod-ludzi”, intelektualnie, lingwistycznie, adaptacyjnie. Po prostu są ludźmi.

Wysadza to w powietrze wszystkie nasze koncepcje o “rewolucji człowieka”. Do niedawna antropolodzy mówili o “wielkim skoku naprzód” w ewolucji człowieka około 50 do 100 tysięcy lat temu, kiedy narzędzia stały się nagle bardziej wyrafinowane i były spekulacje, że to był moment krystalizacji języka lub świadomości. Od pewnego czasu było jasne, że jest to zbyt europocentryczne; zestaw narzędzi afrykańskich zaczął zmieniać się znacznie wcześniej w tajemniczej technologii znanej jako środkowa epoka kamienia (mezolit).

Inne odkrycie,
także ogłoszone w tym miesiącu, wydaje się potwierdzać, że wczesne istoty ludzkie, żyjące w Maroku około 300 tysięcy lat temu, wykazywały anatomiczną „modernizację” znacznie wcześniej niż myśleliśmy. Jedną możliwością jest więc to, że ludzie w całej Afryce zmieniali się paralelnie, zamiast by jedno małe plemię stało się „nowoczesnymi istotami ludzkimi” i przejęło cały kontynent, a później świat, jak to zakładano. Zestaw te dwa odkrycia razem, a możesz wyciągnąć wniosek, że w tak odległych miejscach jak południowa Afryka i Maroko ludzie przeżywali zarówno rozwój kultury, jak i mieli bardziej nowoczesną anatomię.

Z pewnością jest możliwe, że kultura była koniem, a genetyka wozem, a nie odwrotnie. To znaczy, kiedy istoty ludzkie osiągnęły pewien poziom kultury, tworzyły się naciski selekcyjne na geny, by ułatwić takie rzeczy jak rozwój języka i wyobraźni. Mogło się to więc zdarzać paralelnie w różnych liniach rodowych. To zjawisko znane jest jako „ko-ewolucja geny-kultura” lub „konstrukcja nisz”.

Nawiasem mówiąc, te odkrycia wzmacniają mój pogląd, że różnice genetyczne inteligencji między dzisiejszymi rasami ludzkimi w rzeczywistości nie liczą się. Cywilizacja ludzka jest wspólnym osiągnięciem, nie zaś produktem indywidualnej inteligencji lub wrodzonej zdolności. Wyłoniła się, ponieważ połączyliśmy w sieć nasze mózgi, nie dlatego, że ulepszyliśmy je. Żyliśmy bardzo prymitywnym życiem przez ćwierć miliona lat, mimo że mieliśmy nowoczesne IQ. Może być tu lekcja dla sztucznej inteligencji.

Historia może jednak nie całkiem być taka prosta. Inne dowody genetyczne sugerują, że efektywna wielkość populacji ludzi współczesnych w Afryce była mała, co nie jest zgodne z dużą populacją zamieszkującą większość kontynentu. „Duchy genów” u współczesnych Afrykańczyków świadczą o hybrydyzacji z wymarłymi obecnie rodzajami afrykańskich hominidów – podobnie do tego, co zdarzyło się między Afrykańczykami a neandertalczykami (jak również hominidami azjatyckimi zwanymi Denisowianami), kiedy ci pierwsi wyszli z Afryki do Eurazji w tym samym mniej więcej czasie. Jak mówi mi antropolog John Hawks z University of Wisconsin, te populacje „duchów” musiały gdzieś żyć.

Hawks i jego koledzy dokonali kolejnego zaskakującego odkrycia. Niedawno w jaskini południowoafrykańskiej odkryto skamieniałości znacznie dalej spokrewnionego gatunku hominidów o nazwie Homo naledi, który zachował mały mózg i przypominającą szympansią żuchwę. Zamiast jednak liczyć sobie miliony lat te skamieniałości datowano teraz – jeszcze jedno oznajmienie tej wiosny – na między (zgadliście) 236 a 335 tysięcy lat.

Kiedy więc przesuwamy do tyłu datę współczesnych istot ludzkich, przybliżamy datę wymarcia innych rodzajów hominidów. Kiedy już byliśmy kulturowo zaawansowani, dzieliliśmy sawannę afrykańską z małpo-człowiekiem o małym mózgu, który był znacznie bliżej spokrewniony z nami niż są spokrewnione szympansy, ale był zupełnie innym gatunkiem.

Kto więc zrobił narzędzia z mezolitu, które znajdujemy na całym kontynencie, ale które różnią się z regionu na region? Niemal z pewnością wkład dały różne archaiczne linie rodowe, jak również określony gatunek lub rasa, która była w trakcie zamieniania się w ludzi współczesnych. Być może także Homo naledi zrobił niektóre z nim.

Prawda leży przypuszczalnie gdzieś między tymi dwiema skrajnościami, z których jedna ma odrębny gatunek wczesnych ludzi żyjących w całej Afryce, nie krzyżujących się zbyt dużo i tylko z jedną drogą do nowoczesności; druga ma częstą hybrydyzację między populacjami w różnych częściach kontynentu, zarówno genetyczną, jak kulturową.

Tak czy inaczej coś działo się w Afryce, co doprowadziło do iPhonów i broni jądrowej, Bethovena i Beatlesów. I działo się to znacznie wcześniej niż sądziliśmy, niemal jedną trzecią miliona lat temu. Trudno pojąć, jak bardzo stopniowe było wyłanianie się współczesnych istot ludzkich. Mówimy o 10 tysiącach pokoleń. No, to jest długo.

Pierwsza publikacja w the Times.

The deep divergence in Africa genoms

Rational Optimist, 5 lipca 2017

Brytyjski pisarz popularnonaukowy, sympatyk filozofii libertariańskiej. Współzałożyciel i b. prezes International Centre for Life, "parku naukowego” w Newcastle. Zrobił doktorat z zoologii (Uniwersytet Oksfordzki). Przez wiele lat był korespondentem naukowym w "The Economist". Autor książek: The Red Queen: Sex and the Evolution of Human Nature (1994; pol. wyd. Czerwona królowa, 2001, tłum. J.J. Bujarski, A. Milos), The Origins Of Virtue (1997, wyd. pol. O pochodzeniu cnoty, 2000, tłum. M. Koraszewska), Genome (1999; wyd. pol. Genom, 2001, tłum. M. Koraszewska), Nature Via Nurture: Genes, Experience, and What Makes us Human (także jako: The Agile Gene: How Nature Turns on Nurture, 2003), Rational Optimist 2010.

Wybuchy epidemii odry w Europie: zapowiedź tego, co przyjdzie do USA?     2017-07-24
Bliskie spotkania z baronem MünchausenemPaulina Łopatniuk     2017-07-22
Ciepło, zimno i śmierć w oczach mediów   Lomborg   2017-07-21
Naukowcy walczą z głodem przez złamanie genetycznego kodu pszenicy   Gelber   2017-07-20
Potrzeba pewności i myślenie konspiracyjne   Novella   2017-07-17
Wielka rozbieżność w afrykańskich genomach   Ridley   2017-07-15
Okablowanie mózgu   Novella   2017-07-12
Opera mydlana z życia łysek amerykańskich, część II   Lyon   2017-07-10
Postmodernizm i prawda   Dennett   2017-07-09
Palestyńska intersekcjonalność z nazistami   Frantzman   2017-07-08
Genesis po raz szósty: spowodowana przez człowieka masowa specjacja   Ridley   2017-07-07
Korzyści zdrowotne papierosów! Dziwuszki ogrodowe wkładają niedopałki do gniazd, by odpędzić kleszcze   Coyne   2017-07-05
Akupunktura na pogotowiu też nie działa   Novella   2017-07-04
Łyski amerykańskie i ich obyczaje   Lyon   2017-07-02
Umiesz paradygmować, kolego?   Stenger   2017-07-01
Gigantyczne “paleonory” wykopane przez wymarłe ssaki   Coyne   2017-06-29
Biodynamiczne rolnictwo i inne nonsensy   Novella   2017-06-28
Pochodzenie i migracja kotów domowych: badanie genetyczne   Coyne   2017-06-27
Masz szczątkowe mięśnie, które poruszały wąsy twoich przodków   Coyne   2017-06-25
Najwcześniejsi ludzie współcześni   Novella   2017-06-23
Głupota pomylonej godności   Pinker   2017-06-21
Mój potworniak ma raka, czyli gdzie z tą tarczycą, poczwaro   Łopatniuk   2017-06-17
Rozszyfrowanie tego, jak mózg naczelnych identyfikuje twarze ludzkie   Coyne   2017-06-16
W naukę się  nie wierzy, naukę się uprawia   Koraszewski   2017-06-15
Ryzyko niewarte podejmowania: list otwarty do moich kolegów w świecie akademickim   Boutwell   2017-06-14
Intersekcjonalny feminizm kwantowy   Coyne   2017-06-13
Antynaukowe przesłanie „Frankensteina” zawsze było głupie   Ridley   2017-06-12
Superantybiotyki na supermikroba   Novella   2017-06-10
Jeden bit różnicy, czyli cyberjasyr od powicia   Maszkowski   2017-06-08
Dobór sztuczny w działaniu: więcej słoni rodzi się bez ciosów   Coyne   2017-06-06
Rolnictwo organiczne nie służy środowisku   Novella   2017-06-04
Nikt nie wie jak najlepiej zwalczać otyłość   Ridley   2017-06-02
Akupunktura kontra nauka, wersja lingwistyczna     2017-06-01
Więcej antyszczepionkowej pseudonauki   Novella   2017-05-30
Podróże po Meddle Earth   Naskręcki   2017-05-28
Badacz: Ludzki zmysł węchu jest lepszy niż wszyscy myślą; może rywalizować z psim!   Coyne   2017-05-27
Wiatr jest czymś nieistotnym dla debaty o klimacie i energii   Ridley   2017-05-25
Nowa mistyfikacja akademicka: sfingowany artykuł o “penisie konceptualnym” opublikowało “wysokiej jakości, recenzowane przez specjalistów” pismo nauk społecznych   Coyne   2017-05-22
Badanie zaszczepionych i nieszczepionych   Novella   2017-05-20
Nie rzuciło mi się w oczy   Łopatniuk   2017-05-18
Biolog ewolucyjny błądzi pisząc o doborze płciowym na łamach “New York Times”   Coyne   2017-05-17
Wielka Brytania powinna przyjąć Zasadę Innowacyjności   Ridley   2017-05-15
Nowa książka o CRISPR, edytowaniu genów i ich etycznych implikacjach   Coyne   2017-05-13
Szarlatan handlujący fałszywą nadzieją     2017-05-12
Czy kiedykolwiek lepiej jest nie wiedzieć?   i Jonny Anomaly   2017-05-10
Czy przestaniemy być mięsożerni?   Ridley   2017-05-09
Nietoperze używają sonaru, by zlokalizować kwiaty kaktusa   Coyne   2017-05-06
Brazylia liczy na technologię izraelską, by rozwiązać śmierdzący problem   Leichman   2017-05-04
Komisja Europejska ukrywa naukę o pszczołach   Ridley   2017-05-03
Dlaczego ryby jaskiniowe ewoluują tak, by oślepnąć?   Coyne   2017-05-02
Artykuł w “Nature” sugeruje, że ludzie żyli w Ameryce Północnej 130 tysięcy lat temu   Mayer   2017-04-29
Rzekł antyszczepionkowiec: Szczepionki powodują autyzm u psów!     2017-04-28
Nowe badanie pamięci długotrwałej   Novella   2017-04-26
Kapryśne mody żywnościowe ukrywają prawdziwy problem żywieniowy   Ridley   2017-04-24
Jakie ładne pakieciki, czyli kto mieszka w żołądku   Łopatniuk   2017-04-22
Epigenetyka stała się niebezpiecznie modna   JC Barnes   2017-04-20
Definiowanie gatunku: nowe, ale problematyczne, pojęcie gatunku   Coyne   2017-04-17
Jak “ludzkie pszczoły”, biotechnolodzy i Gates Foundation ratują afrykański maniok   Ongu   2017-04-15
Opowieść o dwóch krzywych dzwonowych   Ben Winegard   2017-04-12
Skąd bóbr? To są szczuroskoczki, a nie wiewiórki!   Coyne   2017-04-11
Dwie matki jednego albatrosa   Zimmer   2017-04-07
Kiedy ideologia przebija biologię   Coyne   2017-04-04
Możliwe życie znalezione w osadach liczących między 3,8 a 4,3 miliardów lat   Coyne   2017-03-28
Nanocząstki: nowy, jedyny, prawdziwy powód wszystkich chorób?     2017-03-24
Od egzekucji do średniowiecznych tortur: "irański Mandela", Ajatollah Boroujerdi   Rafizadeh   2017-03-23
Dlaczego pandy wielkie mają takie ubarwienie? Odpowiedź: to skomplikowane   Coyne   2017-03-22
Stagnacja socjologii i jej przyczyny   Boutwell   2017-03-21
Przez szyjkę do serca   Łopatniuk   2017-03-18
Możliwości, jakie otwiera edytowanie genów   Ridley   2017-03-17
Michio Kaku całkowicie myli ewolucję człowieka w programie The Big Think   Coyne   2017-03-15
Kolejne przypomnienie, nie ma epidemii autyzmu     2017-03-13
Zbrodnia to niesłychana, ryba zabija pana   Łopatniuk   2017-03-11
Społeczne obyczaje pasówek na kampusie   Lyon   2017-03-08
Pomysłowa nowa hipoteza o mimikrze owadów   Coyne   2017-03-07
Palestyńczycy: Dlaczego "regionalny proces pokojowy" poniesie porażkę   Toameh   2017-03-05
Skandal za kulisami zakazu neonikotynoidów   Ridley   2017-03-04
Okropne informowanie o nauce w “Guardianie”: mamut włochaty” na progu wskrzeszenia? Watpię, a Matthew prostuje błędy   Coyne   2017-03-03
Który naukowiec uratował najwięcej istnień ludzkich?   Coyne   2017-03-01
Nowy rząd owadów znaleziony w bursztynie z kredy   Coyne   2017-02-08
Alfred Sturtevant: bohater genetyki   Coyne   2017-02-06
Mój ptaszyńcu, czyli rzecz o kurzym wampirze   Łopatniuk   2017-02-04
Sceptyczne pytania, które każdy powinien zadawać   Novella   2017-02-02
Tajemnica pasków zebry rozwiązana – a przynajmniej tak mówią naukowcy   Coyne   2017-01-31
Nasze cętkowane mózgi   Zimmer   2017-01-30
Historia porostów i człowieka, który ją skorygował   Coyne   2017-01-26
Krzykliwa reklama kukrumy a rzeczywistość   Novella   2017-01-25
Niezwykłe pasikoniki naśladujące liście, u których samce i samice są różnych kolorów   Coyne   2017-01-24
Ile komórek ma twoje ciało?   Zimmer   2017-01-20

Miłość teoretycznie przyzwoitych

Psy nie idą do Nieba

Problem zielonych strachów

Antysemiccy Żydzi

Nowy gatunek homininów na czołówkach gazet.