Prawda

Sobota, 27 kwietnia 2024 - 12:25

« Poprzedni Następny »


Narzucanie ideologii naturze: Kew Garden celebruje „rośliny queer”


Jerry A. Coyne 2023-07-24


Jakie to smutne, że londyński Kew Garden, uginając się pod ideologicznymi wiatrami czasów, zorganizował wystawę „Queer Nature”, której celem jest pokazanie, że tak, rośliny są „queer”. Czyniąc to, najwyraźniej ma nadzieję pokazać queerowym ludziom, że „queerowość” występuje również w roślinach. I to ma wzmocnić queerowych ludzi.

Na końcu artykułu Skeptical Inquirer, który napisałem z Luaną Maroją, wyjaśniliśmy jeden wielki powód ideologicznego zniekształcenia biologii:

Wszystkie biologiczne błędne wyobrażenia, o których mówiliśmy, polegają na narzucaniu naturze z góry przyjętych przekonań. To odwraca stary błąd w nowy, który nazywamy odwrotnym odwołaniem się do natury. Zamiast zakładać, że to, co naturalne, musi być dobre, ten błąd głosi, że „to, co dobre, musi być naturalne”. Wymaga to spojrzenia na świat przyrody przez pryzmat ideologii. Jeśli jesteś aktywistką płci, musisz widzieć więcej niż dwie płcie biologiczne. Jeśli jesteś surowym egalitarystą, wszystkie grupy muszą być behawioralnie identyczne, a ich sposoby poznawania równie ważne. A jeśli głosisz brak dziedziczenia – jesteś zwolennikiem tabula rasa i uważasz, że badanie różnic genetycznych promują eugenikę i rasizm – musisz twierdzić, że geny mogą mieć jedynie błahy i nieistotny wpływ na zachowanie grup i jednostek. Tego rodzaju uprzedzenia naruszają najważniejszą zasadę nauki, wyrażoną przez Richarda Feynmana: „Pierwszą zasadą jest to, że nie wolno ci oszukiwać samego siebie – a osobą, którą najłatwiej ci oszukać, jesteś ty sam”.

I niestety, jedną z instytucji, która uległa „błędowi odwrotnego naturalizmu”, jest czcigodny Kew Gardens w Londynie, miejsce wielu słynnych badań botanicznych, w tym prac Darwina, który prosił zarząd Kew o materiały. Jak pisze Wikipedia, Kew jest domem dla

„największych i najbardziej różnorodnych kolekcji botanicznych i mykologicznych na świecie”. [1]  Założony w 1840 roku z egzotycznego ogrodu w Kew Park, jego żywe kolekcje obejmują niektóre z 27 tysięcy taksonów, których kuratorami są Królewskie Ogrody Botaniczne w Kew, podczas gdy zielnik, jeden z największych na świecie, zawiera ponad 8,5 miliona  zachowanych okazów roślin i grzybów. Biblioteka zawiera ponad 750 tysięcy tomów, a zbiór ilustracji zawiera ponad 175 tysięcy rycin i rysunków roślin. Jest to jedna z największych atrakcji turystycznych Londynu i jest wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa.

Jakie to smutne, że Kew, uginając się pod ideologicznymi wiatrami czasów, zorganizował wystawę „Queer Nature”, której celem jest pokazanie, że tak, rośliny są „queer”. Czyniąc to, najwyraźniej ma nadzieję pokazać queerowym ludziom, że „queerowość” występuje również w roślinach. I to ma wzmocnić queerowych ludzi.


Najpierw jednak, co dokładnie oznacza „queer” w tym kontekście? Jak skomentowałem czytelnikowi poniżej,

Nie mówimy o tym, czym jest „teoria queer”, ale o tym, co oznacza „queer”. Oto definicja, która wydaje się pojawiać dość często, ta występuje w dyskusji na temat tego, co oznaczają inicjały w LGBTQ2S:

Q – Queer: queer to szerokie pojęcie, które obejmuje wszystkie orientacje seksualne i tożsamości płciowe w społeczności LGBTQ2S+, w tym osoby, które nie identyfikują się z żadną inną tożsamością w LGBTQ2S+. Termin queer może być zarówno pozytywny, jak i negatywny. Historycznie rzecz biorąc, queer był używany jako zniewaga, ale został odzyskany przez społeczność LGBTQ2S + do pozytywnej samoidentyfikacji. 

Innymi słowy, wydaje się, że obejmuje wszystkie inicjały.


Ale „queerowość” jest koncepcją społeczną wymyśloną przez ludzi i nie ma nic wspólnego z roślinami. (I spieszę dodać, że nie widzę nic złego w querowości u ludzi; moim celem jest pokazanie, że Kew próbuje narzucić ludzką koncepcję naturze, co jest jednym z punktów mojego i Luany artykułu). Wystawa w Kew jest jednocześnie żenująca i protekcjonalna.


Oto tweet.


[Im więcej dowiadujemy się o przyrodzie, tym bardziej odkrywamy, jak szaleńczo jest różnorodna. Tej jesieni dołącz do nas w świętowaniu różnorodności i piękna roślin i grzybów podczas inspirującego, nowego święta, Queer Nature.]
[Im więcej dowiadujemy się o przyrodzie, tym bardziej odkrywamy, jak szaleńczo jest różnorodna. Tej jesieni dołącz do nas w świętowaniu różnorodności i piękna roślin i grzybów podczas inspirującego, nowego święta, Queer Nature.]

Kliknij na link pod zrzutem ekranu, aby przeczytać ten krótki i błędny opis z Kew, który pojawił się cztery dni temu:


Oto kilka cytatów pokazujących, o co mi chodzi:

Świat przyrody nie jest prosty.


Naukowcy nazwali ponad 350 tysięcy gatunków roślin i prawie 150 tysięcy gatunków grzybów, ale nie można znaleźć sposobu na sklasyfikowanie wszystkiego w prosty system binarny.


Weźmy na przykład kwiaty. Wiele roślin ma kwiaty zarówno z pręcikami, jak i znamionami, narządami rozrodczymi, które są czasami nazywane „męskimi” i „żeńskimi” częściami kwiatu.


Podczas gdy inne gatunki roślin mają osobniki „męskie” i „żeńskie”, które mają tylko jeden rodzaj kwiatów na jednej roślinie. Na przykład drzewo araukaria chilijska (Araucaria araucana) rośnie z szyszkami pyłkowymi lub szyszkami nasiennymi.

Po pierwsze, zauważ, że „męskie” i „żeńskie” są umieszczone w cudzysłowach. Dlaczego? Rośliny męskie i żeńskie są podobne do ssaków męskich i żeńskich: każdy osobnik jest przedstawicielem tylko jednej płci. To tak, jakby powiedzieć, że „ludzie mają dwie płcie, na które składają się osobniki ‘męskie’ i ‘żeńskie’”. Czyżby rzucanie wątpliwości co do binarności płci???


Fakt, że kwiaty są hermafrodytami, ani nie wzmacnia, ani nie pomniejsza „querness”. Są to hermafrodyty, a hermafrodyty nie są znane u ludzi w formie płodnej zarówno męskiej, jak  żeńskiej. (Mamy kilku ludzkich hermafrodytów, ale są oni niemal znikomo rzadcy i nigdy nie są płodni zarówno jako samce, jak i samice). Nie należą do trzeciej płci, ale mają fragmenty aparatu rozrodczego, które wyewoluowały w celu wytwarzania plemników i komórek jajowych. Więcej:

Ruizia mauritiana faktycznie może zmieniać płeć w zależności od temperatury otoczenia. W gorących warunkach wyrastają kwiaty męskie, w chłodniejszych – żeńskie.


Podobnie, niektóre gatunki  storczyków Cycnoches, lepiej znane jako storczyki łabędzie, wytwarzają oddzielne kwiaty męskie i żeńskie na tej samej roślinie, w zależności od ilości światła słonecznego, jakie otrzymuje roślina. 

Zależna od temperatury determinacja płci jest znana u zwierząt (przykładem są żółwie), a środowiskowa determinacja płci jest znana u innych zwierząt (słynny błazenek, u którego samce mogą stać się samicami, jeśli samica alfa umrze). Ponownie, co to znaczy dla uzasadnienia, a choćby odzwierciedlenia queerowości u ludzi? Moim zdaniem, nic. Ludzie nie mają środowiskowej determinacji płci i żadna z tych „queerowych” roślin ani zwierząt nie wykazuje społecznych ani psychologicznych cech towarzyszących queerowym ludziom. Wspominają również o grzybach, których „typy kojarzenia” mogą liczyć setki, ale jest to wyjątek wśród organizmów i biolodzy nie postrzegają ich jako „płci”. Nawet gdyby tak było, czy nazwałbyś grzyby seksualnie „queer”? Wszystkie kręgowce i rośliny naczyniowe wykazują płeć męską lub żeńską, a u roślin funkcje męskie i żeńskie czasami występują w jednym osobniku.


Oto, gdzie ideologia staje się jasna; dowiedzieliśmy się już, że użycie słowa „queer” przez Kew nie oznacza po prostu „dziwny” lub „niezwykły”:

Tej jesieni świętujemy różnorodność i piękno roślin i grzybów podczas nowego, inspirującego święta Queer Nature w Kew Gardens.


Wejdź do kultowego Temperate House w Kew, by odkryć zawieszone dzieło sztuki na dużą skalę w jego centrum.


Stworzone przez nowojorskiego artystę Jeffreya Gibsona, House of Spirits to wciągająca instalacja łącząca żywe kolory i wzory.


Misternie wykonany kolaż drukowanych tkanin zawiera ilustracje botaniczne, język i wzory oparte na poglądach Gibsona na queerowość oraz nieskończoną różnorodność roślin i przyrody.


Gibson czerpie ze swojego dziedzictwa Choctaw-Cherokee, a także z teorii queer, polityki i historii sztuki w ramach swojej multidyscyplinarnej praktyki.


. . . Łamanie binarności


W innym miejscu Temperate House odwiedzający mogą odkryć nowo zaprojektowany ogród zatytułowany Breaking the Binary, [Łamanie binarności]  stworzony przez Patricka Featherstone'a we współpracy z Kew's Youth Forum.

Przykro mi, ale rośliny nie łamią binarności dwóch płci, męskiej i żeńskiej (patrz poniżej). Ale poczekaj — to jeszcze nie wszystko!

Podnoszenie queerowych głosów


Brytyjski artysta i projektant Adam Nathaniel Furman zaprojektuje wciągającą przestrzeń, w której znajdzie się instalacja filmowa, zawierająca wywiady z kilkunastoma ogrodnikami, naukowcami, autorami, artystami i aktywistami, którzy odkrywają, czym jest dla nich Queer Nature.


. . . Rośliny queer w Temperate House


. . . Wewnątrz znajdziesz zmieniającą płeć Ruizia mauritiana, która obecnie uważana jest za wymarłą w stanie dzikim. Kew jest obecnie jedynym miejscem na świecie, w którym uprawia się tę roślinę.


Będzie także można zobaczyć gatunki Banksia, australijskich dzikich kwiatów, które zaczynają jako żeńskie, a następnie zmieniają się w czasie, aby stać się męskimi.

Tutaj mamy roślinne błazenki. Ale powtarzam, Banksia nie ma nic wspólnego z ludzkimi rolami płciowymi ani identyfikacją.


Wreszcie mamy deklarację, że cała natura jest queer:

Co sprawia, że natura jest queerowa? [JAC: Ostatnie dwa akapity zaznaczyłem kursywą, aby je podkreślić.]


Oprócz odmowy dostosowania się do społecznie konstruowanych układów binarnych, które nauka stosowała do nich przez lata, rośliny i grzyby były również na przestrzeni dziejów używane jako symbole grup LGBTQ+.


Zielony goździk stał się symbolem homoseksualizmu na początku XX wieku, za sprawą noszenia go przez Oscara Wilde'a, w czasach, gdy bycie gejem wciąż było przestępstwem.


Od połowy XX wieku  kolor lawendowy reprezentował społeczności gejowskie na całym świecie.


Spojrzenie na rośliny i grzyby przez soczewkę queer rzuca nowe światło na złożoność i nieskończone możliwości natury, podkreślając żywotne znaczenie zachowania różnorodności biologicznej i ochrony świata przyrody.


Dlatego jest to idealny czas na świętowanie Queer Nature. Dołącz do nas tej jesieni i odkryj prawdziwą różnorodność świata przyrody.

Nie identyfikuję się jako queer, ale założę się, że gdybym to robił, uznałbym to za nieskończenie protekcjonalne. Nie musisz znajdować w naturze „queerowych” roślin, które nie są nawet bliskie „queer” w ludzkim sensie, aby usprawiedliwić swoje istnienie jako queerowego człowieka i swoje żądania i prawa do moralnej i prawnej równości. To, co robi tutaj Kew, to próba powiedzenia queerowym ludziom, że nie powinni czuć się źle, bo przecież istnieją queerowe rośliny. A skoro queerowość widać w roślinach, to musi być w porządku! Jak daleko może dojść głupota i protekcjonalność? I wstyd dla Kew za tak uległą i biologicznie niepoprawną prezentację.


Na koniec podam ujęcie jednego czytelnika, botanika, który do mnie napisał (cytowane za pozwoleniem):

W Kew ględzą o „różnorodności” roślinnych systemów płciowych, jako sposób na twierdzenie, że rośliny są „queer”. W dodatku do rekwirowania słów takich jak „różnorodność” i „queer”, by znaczyły coś innego wprawia mnie w gniew i smutek. Przede wszystkim smutne jest to, że tak szanowana instytucja jak Kew idzie drogą Łysenki, dołączając do innych organizacji naukowych zajmujących się tą kwestią, o której pisałeś. Gniew, ponieważ wydaje się, że w celach politycznych fałszywie przedstawiają płeć roślin jako coś, czym nie jest.


Ich główne twierdzenie jest tutaj stosunkowo łagodne, ale całkowicie fałszywe: że płeć roślin nie jest binarna. Wynika z tego, jak przypuszczam, że botanika wspiera transpłciowość i homoseksualizm.

Tyle tylko, że płeć roślin JEST binarna.

  • Po pierwsze, wszystkie rośliny lądowe są anizogamiczne, wytwarzając dwa i tylko dwa rodzaje gamet: plemniki i komórki jajowe. Binarność.
  • Po drugie, każdy embrion roślinny wyprodukowany drogą płciową jest wynikiem fuzji jednego plemnika i jednego jaja. Binarność.
  • U roślin lądowych to pokolenie gametofitów wytwarza gamety. W roślinach nasiennych gametofity (męskie ziarna pyłku i żeńskie woreczki zarodkowe) są jednopłciowe i pozostają takie przez całe swoje krótkie życie. Binarność.
  • Oczywiście rośliny, które większość ludzi zna, róże i kapusty w ogrodzie, to sporofity, a nie gametofity. Sporofity wytwarzają zarodniki (spory), a nie gamety, a w większości roślin zarodniki są płciowe, anizospory. W roślinach nasiennych są zawsze takie, czy to męskie, czy żeńskie. Binarność.
  • Większość sporofitów roślin nasiennych wytwarza oba rodzaje zarodników. To nie czyni ich queerowymi ani niebinarnymi; są po prostu hermafrodytami — podobnie jak wiele innych żywych istot — wytwarzającymi oba typy (binarne) zarodników zamiast tylko jednego. Istnieje wiele sposobów, w jakie hermafrodyty oddzielają wytwarzanie zarodników męskich i żeńskich zarówno w przestrzeni (herkogamia), jak i w czasie (dichogamia).

 

Ostatecznie jednak to, czy płeć roślin jest binarna, czy nie, nie mówi nic o tym, co robią ludzie, a jeszcze mniej o tym, co ludzie powinni robić. Płeć obejmuje dwie gamety, ponieważ organizmy płciowe są diploidami i zwykle te gamety są zróżnicowane na męskie i żeńskie.


Link do oryginału: https://whyevolutionistrue.com/2023/07/09/imposing-your-ideology-on-nature-kew-gardens-celebrates-queer-plants/

Why Evolution Is True, 9 lipca 2023

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne

Emerytowany profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków. Jest również jednym ze znanych "nowych ateistów" i autorem (wydanej również po polsku przez wydawnictwo "Stapis") książki "Faith vs Fakt". Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nauka

Znalezionych 1475 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Skamieniałe zachowanie: termity uwięzione w tandemie   Coyne   2024-04-25
Artykuł w piśmie „Science”: rozszerzyć DEI w STEMM   Coyne   2024-04-19
Dlaczego organizacje naukowe powinny zachować neutralność polityczną?   Coyne   2024-04-11
Darwin znowu się myli! Artykuł pokazuje, że jego hipoteza o „samcach większych u ssaków” wydaje się błędna   Coyne   2024-04-06
Czasami gwoździe, koparki, straż, czasami lalki, wstążki, makijaż   Tonhasca Júnior   2024-04-03
Po raz kolejny twierdzenie, że płeć nie jest binarna, ale bez żadnych nowych argumentów   Coyne   2024-03-29
Jak małpy człekokształtne (włącznie z ludźmi) straciły swoje ogony   Coyne   2024-03-26
Ale najpierw kawa   Tonhasca Júnior   2024-03-21
Ideolodzy: dlaczego nauczanie genetyki musi mieć charakter społeczno-polityczny   Coyne   2024-03-19
Przepływ genów od neandertalczyków i denisowian do ludzi „współczesnych” i odwrotnie   Coyne   2024-03-14
Wejdź – skoro nalegasz   Tonhasca Júnior   2024-03-09
Czy “bezpłciowe” bakterie tworzą biologiczne gatunki?   Coyne   2024-03-06
Carl Zimmer o gatunkach i ochronie     2024-02-29
Kolejna błędna próba skorygowania ewolucji   Coyne   2024-02-22
Ryjący w ziemi przedsiębiorcy   Tonhasca Júnior   2024-02-15
Olbrzymie armie o niezliczonych umiejętnościach    Tonhasca Júnior   2024-02-08
Wejdź, powiedziała, dam ci schronienie przed burzą   Tonhasca Júnior   2024-01-15
Czy ludzie wyewoluowali w wodzie?   Coyne   2024-01-08
Jak upadają wielcy   Tonhasca Júnior   2024-01-04
Oczy reniferów zmieniają kolor, żeby łatwiej im było dostrzec jadalne porosty   Coyne   2023-12-30
Życzliwi przestępcy   Tonhasca Júnior   2023-12-28
Conor Friedesdorf (i Alexander Barvinok) o ideologicznym przymusie na amerykańskich uczelniach   Coyne   2023-12-26
Zdumiewający manipulatorzy   Tonhasca Júnior   2023-12-25
Nie gryzie się ręki, która cię zapyla   Tonhasca Júnior   2023-10-19
Rewolucja komunikacyjna   Hannam   2023-10-18
BBC szerzy propagandę rolnictwa organicznego, a biedni na świecie cierpią   i Kathleen Hefferon   2023-10-13
Niezwykły przypadek koewolucji i specyficzności zapylacz/storczyk   Coyne   2023-10-07
Płeć męska lub żeńska: nie ma nic pomiędzy   Elliot   2023-10-03
Myślenie intuicyjne i analityczne   Novella   2023-09-29
„Kryzys klimatyczny” to mistyfikacja   Williams   2023-09-25
Jak (i dlaczego) ośmiornica edytuje swój RNA   Lewis   2023-09-23
„Najbardziej znany zabójca ludzi”: jakie są prawdziwe początki XIV-wiecznej Czarnej Śmierci?   Lewis   2023-09-15
Do jakiego stopnia pary mają wspólne cechy?   Novella   2023-09-14
Kenia daje zielone światło 58 projektom GMO – naukowcy na całym świecie kontynuują badania w dziedzinie biotechnologii, mimo procesów sądowych i dezinformacji   Ombogo   2023-09-08
Lancet atakuje anty-przebudzenie, a czytelnik odpowiada   Coyne   2023-08-24
Więcej wyrafinowanej teologii: uczony religijny zastanawia się, czy neandertalczycy mieli nieśmiertelne dusze   Coyne   2023-08-16
Aktywiści anty-GMO w Afryce szerzą mity i strach, ale nie przedstawiają żadnych naukowych dowodów   Abutu   2023-08-14
Mało znana strona ryjkowców   Tonhasca Júnior   2023-08-11
Dlaczego nie można być osobą transrasową?   Coyne   2023-08-10
Walka z malarią za pomocą inżynierii genetycznej   Novella   2023-08-08
Jak restrykcje Unii Europejskiej podsycały głosy przeciwko GMO, jak również głód na globalnym Południu, a zwłaszcza w Afryce   Oria   2023-08-02
Nieznośni mali pomocnicy   Tonhasca Junior   2023-07-29
Macedońskie skarby   Tonhasca Júnior   2023-07-26
GMO i motyle   Novella   2023-07-25
Narzucanie ideologii naturze: Kew Garden celebruje „rośliny queer”   Coyne   2023-07-24
Smak miesiąca   Tonhasca Júnior   2023-07-20
Kłopoty na wylocie   Szczęsny   2023-07-18
Ideologiczne podważanie biologii   i Luana S. Maroja   2023-07-17
Role mężczyzn i kobiet w polowaniu, raz jeszcze   Coyne   2023-07-15
David Hillis o specjacji   Coyne   2023-07-13
Niechętni dawcy i pracowici biorcy   Tonhasca Júnior   2023-07-08
Grube problemy z jelitem   Szczęsny   2023-07-07
Badaczka z Leakey Foundation twierdzi, że kości orangutanów mówią nam, że biologiczna płeć jest spektrum, a nie binarna   Coyne   2023-06-30
Przez dziurkę od klucza   Szczęsny   2023-06-24
Nowa (nie podparta żadnymi dowodami) hipoteza, która eliminuje role płciowe w społecznościach łowców-zbieraczy   Coyne   2023-06-22
Błędne wyobrażenia o ewolucji   Coyne   2023-06-16
Influencerzy z podziemia   Tonhasca Júnior   2023-06-13
Jak wyewoluowało ubarwienie ostrzegawcze?   Coyne   2023-06-12
„San Francisco Chronicle” bardzo myli się w sprawie biologicznej płci   Coyne   2023-06-09
Kolczasty problem   Tonhasca Júnior   2023-06-06
Wpaść w amok. Empiryczna analiza szaleńczych zabójstw pokazuje, że wyłaniają się dwa różne wzorce.   King   2023-06-03
Błędna krytyka genetycznych testów na pochodzenie   Coyne   2023-06-02
Zdatny do lotu   Tonhasca Júnior   2023-06-01
‘Raniąca’ idea merytorycznych podstaw nauki    i Jerry Coyne   2023-05-29
Główny problem w filogenezie zwierząt wydaje się być rozwiązany   Coyne   2023-05-26
Americana   Tonhasca Júnior   2023-05-24
Czy uprawa jabłek odzwierciedla bigoterię?   Coyne   2023-05-18
Kenia: Musimy zająć się brakiem bezpieczeństwa żywnościowego, ale najpierw musimy położyć kres dezinformacji na temat upraw modyfikowanych genetycznie   Oria   2023-05-16
Czytanie myśli z fMRI i AI   Novella   2023-05-05
Jest lepiej niż myślisz   Lomborg   2023-05-03
Dwudziestu dziewięciunaukowców publikuje artykuł w obronie merytorycznych podstaw w nauce     2023-05-01
Niewygodna historia   Ferguson   2023-04-28
Biologia rezygnacji z działania: kiedy kontynuować, a kiedy spasować   Coyne   2023-04-26
Porywacze ciał   Tonhasca Júnior   2023-04-25
Porażka jest kluczowym składnikiem innowacji   Ridley   2023-04-22
Używanie roślin jako biofrabryk   Novella   2023-04-14
Dawno zmarli przemawiają do nas   Tonhasca Júnior   2023-04-12
Wątpliwi pomocnicy    Tonhasca Júnior   2023-04-08
Uganda: aktywiści przeciwni biotechnologii szerzą dezinformację   Wetaya   2023-04-05
Anglia pozwala na uprawy poddane edycji genów   Novella   2023-04-03
Recenzja z książki  Can “The Whole World” Be Wrong?   Rose   2023-04-01
Psychologia ewolucyjna dla początkujących   Coyne   2023-03-27
“Konwergentna” ewolucja mrówek grzybiarek Starego i Nowego świata   Coyne   2023-03-23
Gigantyczna armia małych zabójców   Tonhasca Júnior   2023-03-22
Colin Wright broni binarności płci u zwierząt   Coyne   2023-03-15
AI: gorąca randka z “Sydneyem ”   Gotefridi   2023-03-15
Zmienić język w ekologii i biologii ewolucyjnej! Przykład anemii sierpowatej   Coyne   2023-03-13
Wzrost liczby nieobecnych ojców i towarzyszące temu społeczne problemy   Geary   2023-03-11
No pasarán    Tonhasca Júnior   2023-03-04
Dezinformacja o GMO: Kenijczykom będzie trudno podejmować racjonalne decyzje i to może kosztować życie   Mykonyo   2023-02-24
Twardy kwiat do zgryzienia    Tonhasca Júnior   2023-02-22
ChatGPT niemal zdaje lekarski egzamin końcowy   Novella   2023-02-21
“Rogi” trylobitów mogły być używane jako broń w walkach między samcami   Coyne   2023-02-15
Postmodernizm obnażony   Dawkins   2023-02-14
Powody naszych wierzeń. Jak i dlaczego irracjonalność trzyma nas w swoich szponach i jak możemy z tym walczyć?   Pinker   2023-02-13
Kiedy zapada noc i ziemia jest ciemna   Tonhasca Júnior   2023-02-10
W nowej książce jest słuszna krytyka idei, że są lepsze i gorsze gatunki, ale jest także błędne twierdzenie, że gatunki nie są realne   Coyne   2023-02-06
Kolczatki wydmuchują bąbelki śluzu z nosa, żeby się ochłodzić   Coyne   2023-02-02
Mali i zręczni influencerzy   Tonhasca Júnior   2023-01-31
Dowody na ewolucję: Bezwłose zwierzęta mają martwe geny na sierść   Coyne   2023-01-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk