Prawda

Sobota, 27 kwietnia 2024 - 22:28

« Poprzedni Następny »


Niewolą, gwałcą, ale to wina Zachodu


Jerry A. Coyne 2015-08-31


Jesteśmy przyzwyczajeni do lewicowych apologetów zwalających na Zachód winę za wszystko, co robią terroryści islamscy, nie zaś na ich wiarę religijną. Oczywiście, jest to rodzaj apologetyki, który równocześnie uniewinnia religię, satysfakcjonuje masochistyczną nienawiść do Zachodu, jaką żywi wielu na lewicy i traktuje protekcjonalnie muzułmanów – ponieważ są słabi, więc ich zachowanie nie może zależeć od nich, ale od ich gwiazd – to jest od nas.

Oczywiście, problem z tezą o “winie kolonializmu” polega na tym, że większość przemocy muzułmańskiej skierowana jest na innych muzułmanów (np. sunnici kontra szyici) lub przeciwko grupom takim jak Jazydzi, którzy w żaden sposób nie są odpowiedzialni za „kolonializm”. Ponadto, jeśli przeczytasz wspaniałą książkę Lawrence Wrighta Looming Tower: Al-Qaeda and the Road to 9/11 (zdobywca nagrody Pulitzera), zobaczysz przekonujące argumenty, że początki Bractwa Muzułmańskiego, a więc i kolejnych organizacji terrorystycznych nie leżały w kolonializmie, ale w czystej nienawiści do „niemoralności” i nowoczesności Zachodu.


Niemniej ci, którzy prowadzą nagonkę na Zachód i uprawiają apologetykę muzułmańską, upierają się. A teraz mamy najnowszy rekord, bo artykuł w „PuffHo” nie tylko twierdzi, że wszechobecne niewolnictwo seksualne i gwałty przez członków ISIS nie mają nic wspólnego z islamem, ale że w rzeczywistości jest to efekt perfidii Zachodu.


Autorką jest Kecia Ali, profesor religioznawstwa w Boston University, a jej artykuł nosi tytuł “The truth about Islam and sex slavery history is more complicated than you think.” [Prawda o islamie i historia niewolnictwa seksualnego jest bardziej skomplikowana niż sądzisz] (Kiedy widzisz słowa ”bardziej skomplikowana niż sądzisz”, wiesz, że czeka cię apologetyka.) Ten artykuł jest najwyraźniej reakcją na niedawny artykuł w „New York Times” o „teologii gwałtu” ISIS  napisanego przez Rukmini Callimachi, o którym pisałem. Artykuł Callimachi jest lekturą obowiązkową.


Argumenty Ali w skrócie: owszem, ISIS praktykuje niewolnictwo seksualne, ale ta praktyka nie jest nieodłączna od islamu, ponieważ są muzułmanie, którzy tego nie aprobują. Ponadto, inne społeczeństwa miały niewolników, więc niewolnictwo nie jest unikatowe dla islamu. (Ha! Czy jakiekolwiek nikczemne zachowanie jest ograniczone tylko do jednej religii?) Ponadto, media zachodnie nagłaśniają seksualne niewolnictwo ISIS tylko dlatego, że pasuje to do naszej pożądanej narracji o islamskim “barbarzyństwie”. Wreszcie, przestępstwa seksualne są wszystkie naszą winą: najechaliśmy na Irak, a konstytucja USA dopuszcza niewolnictwo (!!!).  


Krótko mówiąc, argumenty Ali są tak wadliwe, że, jak podobno powiedział Wolfgang Pauli o niechlujnym myśleniu w fizyce: “nie są nawet fałszywe.


Jej argumenty:


1.  Wielu muzułmanów nie aprobuje niewolnictwa i niewolnictwa seksualnego, więc stanowisko ISIS nie jest powszechne; ergo nie jest ono oparte na religii.
Ali pisze:

Chociaż żołnierze ISIS przypisują wartość religijną braniu do niewoli jazydzkich dziewcząt i kobiet, wielu innych muzułmanów, jak ci, których ISIS krytykuje w swojej propagandzie, sprzeciwiają się ich czynom i kategorycznie odrzucają możliwość współczesnego niewolnictwa. Callimachi sugeruje, że „uczeni w teologii islamskiej mają rozbieżne zdania… w sprawie spornej kwestii sankcjonowania niewolnictwa przez islam”. Cytuje mnie, kiedy wyrażałam stanowisko, że „stosunki seksualne z niewolnymi kobietami” były „rozpowszechnione” w siódmym wieku i nie były „szczególną instytucją religijną”. Nie zgadza się z tym badacz teologii z Princeton, Cole Bunzel. Wskazuje on, słusznie, że istnieją wielokrotne odnośniki w pismach świętych i prawoznawstwie do trzymania niewolników (co obejmuje pozwolenie na seks z „tymi, które posiada twoja prawa ręka”). Choć pisze, że „można argumentować, iż nie jest to już dłużej istotne i zostało zawieszone, ISIS mogłoby argumentować, że te instytucje trzeba ożywić”. Jest to poprawne przedstawienie stanowiska ISIS. Niemniej nie znaczy to, jak chcieliby krytycy islamu, że stanowisko Państwa Islamskiego w sprawie legalności posiadania niewolnic – i uprawiania seksu z nimi – jest nie do zakwestionowania. (Dla muzułmańskich prawników z okresu przed nowoczesnością, jak również dla marginalnych postaci, które wierzą, że pozwolenie nadal jest ważne, kategoria „gwałt” nie stosuje się tutaj: posiadanie na własność czyni seks legalnym; zgoda jest nieistotna.)

Tak, istnieje w tej sprawie różnica zdań wśród muzułmanów, ale tylko dlatego, że niewolnictwo jest obecnie traktowane przez niektórych jako niemoralne. Nie jest tak jednak w Koranie ani w Biblii. Jak Ali przyznaje, sam Mahomet posiadał niewolników, włącznie z kobietami, które zapłodnił. Chrześcijanie odstąpili od aprobowanego w Starym Testamencie niewolnictwa, ale ISIS nie przypomina nowoczesnego chrześcijaństwa. ISIS jest grupą, która chce powrotu do “fundamentów” islamu i przywrócenia pierwotnego kalifatu – który, oczywiście, dozwalał niewolnictwo seksualne. Ali dodaje:

Inni uczeni wskazują, że tylko to, iż Koran uznaje niewolnictwo i wcześni muzułmanie, włącznie z Prorokiem, praktykowali je, nie znaczy, że muzułmanie zawsze muszą to robić; istotnie, fakt, że niewolnictwo jest nielegalne i nie praktykowane dłużej w niemal wszystkich społeczeństwach z muzułmańską większością, wydaje się rozstrzygać tę sprawę. Czym innym jest twierdzenie zaangażowanych myślicieli religijnych, że pismo święte musi zawsze i wszędzie być stosowane dosłownie, ale jest absurdalne, kiedy robią to obiektywni podobno uczeni. Każdy, kto oparłby argument na niewolnictwie biblijnym, zostałby wyśmiany.

Istotnie, ale pamiętajmy, że Koran jest traktowany znacznie bardziej dosłownie jako “pismo święte” przez muzułmanów wszystkich odcieni, niż Biblia jest traktowana przez chrześcijan.   Ali argumentuje tutaj, że ponieważ niektórzy muzułmanie nie akceptują niewolnictwa, to niewolnictwo seksualne nie pochodzi z religii i że jest błędem wywodzenie go z religii. Jest to równie głupie jak twierdzenie, że ponieważ żydzi ortodoksyjni i konserwatywni skrupulatnie przestrzegają szabatu, podczas gdy większość żydów reformowanych tego nie robi, to przestrzeganie szabatu nie pochodzi z religii.


W istocie, ISIS jest prawdopodobnie najprawdziwszym wyznawcą oryginalnej formy islamu, podczas gdy muzułmanie, którzy sprzeciwiają się niewolnictwu seksualnemu, odchodzą od korzeni swojej wiary.


2. Ponieważ robiły to także inne społeczeństwa, niewolnictwo nie jest szczególnie islamskie.
Ali:

Niemniej, wczesne niewolnictwo muzułmańskie (podobnie jak wczesne małżeństwo muzułmańskie) nie było jakąś szczególnie religijną instytucją i koncepcje prawników o wyższości człowieka wolnego nad niewolnikiem (i mężczyzny nad kobietą) były powszechnie wyznawane w różnych religiach.


. . . Przez ponad tysiąc lat, kiedy muzułmanie i nie-muzułmanie, włącznie z chrześcijanami, aktywnie uprawiali niewolnictwo, współpracowali i konkurowali, biorąc do niewoli i zostając niewolnikami, kupując, sprzedając i uwalniając. Ta złożona historia, która zaowocowała setkami publikacji tylko w językach europejskich o muzułmanach i niewolnictwie, nie może być zredukowana do prostackiej  proklamacji doktryny religijnej.  

I wreszcie, ponieważ inni tyrani na Bliskim Wschodzie promują wykorzystywanie seksualne dla celów ideologicznych, nie może to być kwestia religijna:

Przez skupianie się na doktrynie religijnej jako wyjaśnieniu gwałtów Amerykanie ignorują istnienie wykorzystywania seksualnego i tortur w Iraku Saddama Husajna i w Syrii Assada przez te reżimy i przez inne frakcje w ich bestialskiej, długotrwałej wojnie.

Jest to argument, że jeśli jakichś ohydnych czynów dokonują różne społeczeństwa z różnych powodów, to religia jest uniewinniona. To jak powiedzenie, że ponieważ żydzi obcinają napletki swoich męskich niemowląt, a to samo robią muzułmanie, to nie jest to w ogóle oparte na religii. Przygnębia mnie, ale nie dziwi, że uczona taka jak Ali może przedstawić taki argument – argument, który uniewinnia islam jako motywację jakiegokolwiek zła. Jednak przyzwyczailiśmy się oczekiwać właśnie tego od lewicowych akademików; i mówię ze smutkiem, że moja ukochana lewica praktykuje obecnie takie szalbierstwo.


3. Zachód przesadza rozmiary problemu.
Pojmijcie to:

Nic z tego nie zaprzecza koszmarowi systematycznych gwałtów, o których informuje Callimachi ani odrażającej naturze teologii, jaką opisuje. Chodzi o wskazanie, że istnieją powody, dla których historia Jazydów w niewoli dostała się na pierwszą stronę „New York Times”: pasuje do znajomej narracji o muzułmańskim barbarzyństwie.

To dopiero jest walenie w Zachód podniesione do rangi wysokiej sztuki! Chociaż „New York Times” jest liberalny, historia Jazydów (która była wstrząsająca) jest tylko jedną w szeregu akcji ISIS i była tam nie po to, by demonizować muzułmanów, ale żeby podnieść alarm wobec horrorów dziejących się na Bliskim Wschodzie, horrorów, które wszyscy musimy zrozumieć i zająć się nimi.


4. Na koniec: to i tak jest wina Zachodu.
Ostatni akapit Ali zdradza wszystko:

Przez skupianie się na obecnych gwałtach na Bliskim Wschodzie dokonywanych przez tych, którzy przywdziewają szatę islamu, Amerykanie – których Konstytucja nadal pozwala na zniewolenie jako karę za przestępstwo – odwracają uwagę od częściowej odpowiedzialności USA za obecny kryzys w Iraku. Sankcje, po których nastąpiła inwazja militarna i jej brutalne następstwa, przygotowały grunt do sytuacji opisanej przez Callimachi. Mała jest podaż wyższości moralnej. Główną ideą, leżącą u podstaw niewolnictwa jest to, że życie jednych znaczy mniej niż innych. Jak wie każdy Amerykanin, który zwraca na to uwagę, ta idea nie zniknęła z powierzchni ziemi.

Proszę, dr Ali, czy mogłaby pani nam powiedzieć: biorąc pod uwagę cel ISIS - restaurowania kalifatu i mordowanie innych muzułmanów i nie-kolonialnych Jazydów, w jaki sposób nasza inwazja, choć bardzo głupia, „przygotowała grunt do sytuacji opisanej przez Callimachi”? Czy nasza inwazja na Irak jest moralnym ekwiwalentem, jak pani sugeruje, gwałtów, tortur i zniewolenia tysięcy jazydzkich kobiet i zamordowania ich mężów i synów? Czy mamy ponosić odpowiedzialność za każdy akt tortur i brutalności popełniony przez terrorystów na Bliskim Wschodzie?


Odrzucam to twierdzenie i proponuję jego odwrotność: Ali próbuje uwolnić od winy nie tylko islam, ale także uwolnić muzułmanów od odpowiedzialności za popełnione przez nich czyny, obwiniając za nie nas. Jest to fałszywe i protekcjonalne, jak również nienaukowe i nieszczere.


Jeśli chodzi o Konstytucję pozwalająca na zniewolenie, no cóż, kliknij na link dostarczony przez Ali, a zobaczysz 13. Poprawkę do Konstytucji:

§1. Nie będzie w Stanach Zjednoczonych lub jakimkolwiek miejscu podległym ich władzy ani niewolnictwa, ani przymusowych robót, chyba że jako kara za przestępstwo, którego sprawca został prawidłowo skazany.

§2. Kongres ma prawo zabezpieczyć wykonanie niniejszego artykułu przez odpowiednie ustawodawstwo.


Wyeliminowało to niewolnictwo i przymusową pracę za długi w USA, a decyzję tę wzmocniła Ustawa o Pracy za Długi z 1867 r., która zabraniała niedobrowolnego odpracowywania długu. Jeśli zniewolenie i przymusowa praca pozostają, to jest to kara za przestępstwo, która polega na tym, ze więzień musi pracować jak to postanowiono w wyroku sądowym. (Bardziej uciążliwa forma tego, jak skazańcy pracujący skuci łańcuchami już nie istnieje. Więźniowie wyrabiają obecnie tablice samochodowe, pracują w warsztatach lub doglądają ogrodów.) Mimo tego jednak, co sugeruje Ali, praca jako kara nie jest równoznaczna z tym, co ISIS robi kobietom jazydzkim. Przytoczenie przez nią bardzo ścisłej 13. Poprawki, która w zasadzie zabroniła wszelkiego niewolnictwa, ma na celu odwrócenie uwagi od niewolnictwa seksualnego ISIS.


Muszę powiedzieć, że dla mnie argumenty Ali są prawdziwie odrażające – nie tylko dlatego, że są intelektualnie słabe i w rzeczywistości oszukańcze, ale ponieważ deprecjonują całą dziedzinę nauki uniwersyteckiej, której jestem członkiem. Kiedy widzę teksty takie jak ten – kiepską apologetykę, która ma od początku wzmocnić już istniejące przekonanie – dziękuję Kotu Sufitowemu, że moją dziedziną są nauki ścisłe: jestem członkiem cechu, w którym używanie wiedzy dla wzmocnienia emocjonalnego zaangażowania jest uważane za grzech.


At last it happens: a professor blames ISIS’s sex slavery on the West

Why Evolution Is True, 23 sierpnia 2015

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry A. Coyne

Profesor na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nowy ateizm i krytyka religii

Znalezionych 905 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Allah mi kazał   Greenfield   2014-10-08
Allah stworzył kobiety, żeby były w domach     2018-10-25
Alternatywa dla idei zbawienia   Ferus   2020-10-04
Alternatywna forma ateizmu   Ferus   2023-12-24
Alternatywna koncepcja zbawienia   Ferus   2022-04-17
Alternatywna koncepcja zbawienia (II)   Ferus   2022-04-18
Apostołowie Nowego Ładu (II)   Ferus   2019-07-14
Apostołowie Nowego Ładu. Czyli ludzie pogodzeni z nieubłaganymi prawami natury.   Ferus   2019-07-07
Archipelag islam, czy mamy się bać?   Koraszewski   2018-02-08
Artykuł ateistki w “New York Times” zachwala prawdziwe cuda dokonane przez początkujących świętych   Coyne   2016-09-16
Artykuł w ”New York Times”: Nauka może uczyć się od religii   Coyne   2019-02-20
Atak ateizmu na ludzki rozum? (III)   Ferus   2021-10-24
Atak ateizmu na ludzki rozum? II.   Ferus   2021-10-17
Atak ateizmu na ludzki rozum?!   Ferus   2021-10-10
Ateista i „zatroskany głos rozsądku”   Ferus   2021-05-16
Ateistom ma być ciężko   Coyne   2014-01-31
Ateistyczny Kościół powszechny?   Ferus   2014-10-08
Ateizm i religijna nienawiść w Zambii   Igwe   2018-03-15
Ateizm luk   Coyne   2014-04-30
Ateizm w Etiopii   Igwe   2016-07-06
Ateizm w Nigerii Północnej   Igwe   2018-05-15
Ateizm w społecznościach czarnych   Igwe   2014-12-29
Ateizm zakwefiony   Coyne   2014-06-07
Ateiści nie pomagają, pewnie źle patrzyłeś   Koraszewski   2017-06-03
Australijka, Świadek Jehowy (i jej płód) umierają, bo odmówiła transfuzji krwi   Coyne   2015-04-16
Australijski arcybiskup odmawia informowania o pedofilii księży i ich ofiarach   Coyne   2018-04-12
Autor urojony i jego frustracje   Ferus   2017-04-02
Ayyan Hirsi Ali porzuciła ateizm dla chrześcijaństwa   Koraszewski   2024-01-01
Azyl ignorancji, Część II   Ferus   2016-11-06
Azyl ignorancji, Część IX.   Ferus   2017-03-26
Azyl ignorancji.   Ferus   2016-10-23
Azyl ignorancji. Część III.   Ferus   2016-11-20
Azyl ignorancji. Część IV.   Ferus   2016-12-04
Azyl ignorancji. Część V.   Ferus   2016-12-18
Azyl ignorancji. Część VI.   Ferus   2017-01-29
Azyl ignorancji. Część VII.   Ferus   2017-02-19
Azyl ignorancji. Część VIII.   Ferus   2017-03-12
Azyl ignorancji. Część X.   Ferus   2017-04-30
Bóg bez państwa i państwo bez Boga   Koraszewski   2019-07-12
Bóg jako lokomotywa   Koraszewski   2014-03-21
Bóg odkrywa modlitwy ludzkości w spamie     2015-01-01
Bóg pierwszego kontaktu   Kruk   2014-10-14
Bóg się rodzi i inne troski   Koraszewski   2017-12-24
Bóg się rodzi i islmofobia w kafkowskim świecie   Koraszewski   2021-12-26
Bóg ześle naukę i technikę     2016-08-30
Bóg, moralność i geografia   Coyne   2014-03-28
Bóg, ojczyzna, nędza i zniewolenie   Koraszewski   2021-01-14
Bajka o „zagubionej owcy” i cwanych „pasterzach duchowych”   Ferus   2021-07-11
Bajka-nie bajka o powstaniu religii   Ferus   2019-12-01
Bajkowe dziedzictwo religii. Czyli wspaniała, ale też przerażająca potęga wyobraźni.   Ferus   2021-01-17
Bandycki ramadan   Bekdil   2016-07-15
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga II   Ferus   2023-09-10
Bardzo nieelegancka hipoteza Boga. Czyli mocno niedoskonałe wyobrażenia absolutnej doskonałości   Ferus   2023-09-03
Baśnie wywołujące waśnie   Ferus   2015-11-29
Beczka dziegciu i łyżka miodu   Ferus   2020-09-27
Będzie zadowoleni (po śmierci)!   Ferus   2022-03-06
Bezbożne „Ranczo” (II)   Ferus   2021-05-23
Bezbożny Olimp   Koraszewski   2015-01-04
Bezlitosne Miłosierdzie Boże   Ferus   2019-06-16
Biblia, kobiety i Bóg? (II)   Ferus   2021-07-04
Biblia, kobiety i Bóg? (III)   Ferus   2021-08-08
Biblia, kobiety i Bóg? Czyli co takiego Bóg chce powiedzieć czytelnikom Pisma Świętego?   Ferus   2021-06-06
Biskupa czerep rubaszny   Koraszewski   2019-11-08
Biły się dwa bogi   Koraszewski   2019-04-29
Bogom/Bogu nic nie jesteśmy winniCzyli „prawda” religii versus prawda rozumu   Ferus   2024-02-18
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby   Ferus   2018-06-10
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (II)   Ferus   2018-06-17
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (III)   Ferus   2018-06-24
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (IV)   Ferus   2018-07-01
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (V)   Ferus   2018-07-08
Bogowie jak ludzie: bogowie na niby (VI)   Ferus   2018-07-15
Bogowie, przesądy i fizjologia   Koraszewski   2023-08-13
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (II)   Ferus   2024-02-25
Bogu/bogom nic nie jesteśmy winni (III)   Ferus   2024-03-03
Bohaterscy imamowie, o których nic nie słychać   Khan   2017-08-03
Bonobo i pogromca ateistów   Coyne   2014-08-12
Bonobo i pogromca ateistów. Część II   Coyne   2014-08-13
Boże, zbaw nas od religii!   Farhi   2014-12-19
Bożonarodzeniowa koniunkcja planet. Czyli coroczna „koniunkcja” religii z nauką.   Ferus   2020-12-27
Boży ludzie w Afryce i w Polsce   Koraszewski   2023-06-15
Brat Tayler o Reza Aslanie   Coyne   2016-06-06
Brawo dla Ariana Fostera: pierwszego, czynnego, zawodowego sportowca w USA, który przyznaje, że jest ateistą   Coyne   2015-08-14
Brudny czyściec i diabelnie skuteczny strach przed piekłem   Ferus   2020-11-22
Byli ateiści, obecnie wierzący   Ferus   2019-11-17
Było sobie kłamstwo   Ferus   2015-07-05
Bądźmy uczniami Chrystusa?   Ferus   2022-04-03
Bądźmy uczniami Chrystusa? (II)   Ferus   2022-04-10
Błędna analogia o wybaczaniu   Ferus   2022-02-13
Błędna droga rozwoju ludzkości   Ferus   2022-11-06
Błędna droga rozwoju ludzkości (II)   Ferus   2022-11-13
Błądzenie - ludzka rzecz   Ferus   2023-09-17
Błądzenie - ludzka rzecz II   Ferus   2023-09-24
Całun Turyński: Dlaczego religia jest pseudonauką   Coyne   2014-02-24
Chcę sprzedać moją córkę, co ksiądz o tym sądzi?   Söderberg   2015-03-26
Chcecie zamknąć mi usta? Idźcie na koniec kolejki!   Raza   2017-10-16
Chora koncepcja Boga/bogów   Ferus   2021-08-22
Chrześcijanie przestawiają bramki, kiedy nie mogą wygrać uczciwie   Seidensticker   2015-07-27
Chrześcijańskie stanowisko wobec rozdziału Kościoła i państwa   Koraszewski   2021-07-17
Chrześcijaństwo, Zagłada i syjonizm   Koraszewski   2019-12-02
Chusta wreszcie wolna; Turcja wręcz przeciwnie   Bekdil   2014-10-10

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk