Prawda

Poniedziałek, 29 kwietnia 2024 - 02:37

« Poprzedni Następny »


Nowa mistyfikacja akademicka: sfingowany artykuł o “penisie konceptualnym” opublikowało “wysokiej jakości, recenzowane przez specjalistów” pismo nauk społecznych


Jerry A. Coyne 2017-05-22


Minęło 21 lat od kiedy fizyk Alan Sokal wysłał sfingowany artykuł do pisma studiów kulturowych “Social Text”. W artykule: Transgressing the Boundaries: Towards a Transformative Hermeneutics of Quantum Gravity [Transgresja granic: ku transformatywnej hermeneutyce grawitacji]  utrzymywał, że grawitacja kwantowa jest konstruktem społecznym i używał na poparcie swojej tezy dziwacznych cytatów postmodernistycznych uczonych. Niemal natychmiast po opublikowaniu artykułu Sokal w piśmie „Lingua Franca” ujawnił, że była to mistyfikacja.

“Sprawa Sokala”zainspirowała wiele debat, jak również wywołała oskarżenia, że sam Sokal postąpił nieetycznie przedstawiając swój tekst do publikacji, ale uważam, że znakomicie udowodnił swoją tezę: wiele w naukach społecznych i “studiach kulturowych” jest intelektualnego bezsensu – jest to składnica głupich myśli sformułowanych w złym żargonie.


Teraz mamy kolejną mistyfikację: artykuł o “penisie konceptualnym” opublikowany przez pismo “Cogent Social Sciences”, którego redakcja prezentuje się jako “międzydyscyplinarne pismo o otwartym dostępie, oferujące wysokiej jakości prace recenzowane przez specjalistów z różnych dziedzin nauk społecznych: od prawa do socjologii, polityki, geografii, sportu aż do badań nad komunikacją. Połącz swoje badania z globalną publicznością dla maksymalnej liczby czytelników i wpływu”.


Tutaj jest artykuł; kliknij na link pod zdjęciem, żeby zobaczyć go w piśmie (chociaż prawdopodobnie zostanie bardzo szybko usunięty!) Sam artykuł został jednak zarchiwizowany i można go zobaczyć tutaj.



https://www.cogentoa.com/article/10.1080/23311886.2017.1330439.pdf


Podobnie jak artykuł Sokala dotyczy on konstruktów społecznych, ale tym razem konstruktem jest “penis konceptualny”: transformacja męskich genitaliów w mem społeczny, który jest ze wszech miar szkodliwy. Warto przeczytać całość, żeby zobaczyć, jak niski jest standard niektórych pism nauk humanistycznych (ten artykuł, w odróżnieniu od artykułu Sokala, był oceniany przez dwóch uczonych). Oto kilka wybranych fragmentów:

Niemniej, także jako konstrukt społeczny, penis konceptualny jest beznadziejnie zdominowany przez krnąbrne konstrukcje społeczne, które faworyzują hipermęskie interpretacje penisa jako pojęcie niesłusznie kojarzone z wysoką wartością męską  (Schwalbe & Wolkomir, 2001). Na przykład, wielu cisseksualnych, hipermęskich mężczyzn wydaje się identyfikować te aspekty swojej męskości, które w sposób najbardziej oczywisty zależą od koncepcji, że noszą swoje penisy jako symbole męskiej siły, dominacji, panowania, zdolności, atrakcyjności i agresji (National Coalition of Men „zestawiła listę synonimów dla słowa penis”, a wśród nich są określenia „bicz na bobry”, „oś szczelin”, „wyrzutnia budyniu”, „sztylet”, „termolokacyjny pocisk wilgotny”, „strzelający majonezem pistolet z hotdoga” i „karabin jogurtowy” [2011]). Opierając się na pokaźnym zbiorze tekstów literatury feministycznej, ta niepokojąca identyfikacja skutkuje efektywnym izomorfizmem wiążącym penis konceptualny z toksyczną hipermęskością.

I jeszcze trochę!

Nigdzie nie prezentuje się ta problematyczna konstrukcja bardziej niż w “hegemonicznej męskości i konstrukcji kulturowej” przedstawionej w “istocie wzwodu” (Potts, 2000). Potts (2000) ilustruje, że funkcjonowanie (lub brak) penisa [konceptualnego] “demonstruje wyryty na indywidualnych ciałach męskich imperatyw koitalny: powierzchnia ciała męskiego zlewa się z kulturą, by dać ‘fikcję’ dysfunkcjonalnej, niepenetrującej męskiej (hetero)seksualności”. Jest to wyraźne przeorientowanie dynamiki władzy dla złagodzenia wewnętrznej walki psychologicznej poprzez hipermęskość i istotowy strach przed słabością, który charakteryzuje samą hipermęskość. Dlatego zgadzamy się z Pottsem, że „przez zrzeczenie się pozycji wykonawczej penisa w seksie ciała męskie mogłyby stać się inaczej wyryte i zakodowane na rozmaite przyjemności poza fallusem/penisem” oraz twierdzimy, że zrozumienie celu izomorficznego mapowani między fallusem a penisem (konceptualnym) jest niezbędnym elementem dyskursyjnym dla zmiany panującego penisowego paradygmatu społecznego. Skonstruowana intersekcja penisa anatomicznego i performacyjnego penisa konceptualnego definiuje problematyczny stosunek męskości obecnej w ciałach mężczyzn i ich wpływu na kobiety w naszych pre-post-patriarchalnych społeczeństwach.

A to jest mój ulubiony fragment:

2.2. Zmiana klimatyczna i penis konceptualny


Nigdzie konsekwencje identyfikacji hipermęskiej, izomorficznej, pełnej fanfaronady samczej siły z penisem konceptualnym nie są bardziej problematyczne niż w kwestii zmiany klimatycznej. Nic nie napędza zmiany klimatycznej bardziej niż pewne niszczące wątki w hipermęskości, które najlepiej można zrozumieć poprzez dominujące, pazerne podejście do ekologii klimatu, dające się zidentyfikować z penisem konceptualnym. Nasza planeta szybko zbliża się do progu klimatycznego 2°C, przed którym tak nas ostrzegają, a z powodu patriarchalnej dynamiki władzy, która zachowuje obecne struktury kapitalistyczne, szczególnie względem przemysłu paliw kopalnych, związek między hipermęską dominacją dyskursów naukowego, politycznego i ekonomicznego a nienaprawialnymi szkodami dla naszego ekosystemu jest jasny.


Destruktywne, niezrównoważenie hegemoniczne męskie podejście do naglącej polityki środowiskowej oraz jego działania są przewidywalnym wynikiem gwałcącej natury mentalności zdominowanej przez męskość. Tę mentalność najlepiej chwyta rozpoznanie roli, jaką penis konceptualny odgrywa w psychice męskiej. W zastosowaniu do naszego środowiska naturalnego, szczególnie środowisk dziewiczych, które można tanio splądrować dla ich zasobów materialnych i pozostawić w zniszczeniu i umniejszeniu, kiedy nasze patriarchalne podejście do zysku ekonomicznego ukradło ich wewnętrzną wartość, wyraźna staje się ekstrapolacja kultury gwałtu, nieodłączna od penisa konceptualnego. W najlepszym wypadku zmiana klimatyczna jest autentycznie przykładem hiper-patriarchalnego społeczeństwa metaforycznie manspreading na globalny ekosystem.

Ujawnienie. Kim są łajdacy, którzy dokonali tej mistyfikacji? No cóż, “Peter Boyle” to ni mniej ni więcej tylko filozof Peter Boghossian, a “Jamie Lindsay” to współpracownik Petera, James Lindsay. I, podobnie jak Sokal, ujawnili i wyjaśnili swoją mistyfikację w artykule w Skeptic Magazine pod tytułem ‘The Conceptual Penis as a Social Construct’: A Sokal-style Hoax on Gender Studies“. Oto jak Peter i James zaczynają ten artykuł:

“Androcentryczny dowód naukowy i metanaukowy, że penis jest męskim narządem rozrodczym, jest przeważająco i na ogół uważany za niekontrowersyjny”.


Tak zaczęliśmy. Użyliśmy tego groteskowego zdania na początek „artykułu” składającego się z 3 tysięcy słów całkowitego nonsensu udającego uczoną pracę akademicką. Potem pismo akademickie recenzowane przez specjalistów w dziedzinie nauk społecznych przyjęło go i opublikowało.


Ten artykuł nigdy nie powinien był być opublikowany. W artykule zatytułowanym The Conceptual Penis as a Social Construct “argumentujemy”, że “Penis vis-à-vis męskość jest konstruktem niespójnym. Twierdzimy, że lepiej jest rozumieć penis konceptualny nie jako narząd anatomiczny, ale jako gender-performacyjny, wysoce płynny konstrukt społeczny”. Jak gdyby w celu udowodnienia twierdzenia Davida Hume’a, że istnieje głęboka przepaść między tym, co jest, a tym, co powinno być, nasz artykuł, który nigdy nie powinien zostać opublikowany został opublikowany w piśmie o otwartym dostępie i recenzowanym przez specjalistów Cogent Social Sciences.


Przyjmując pseudonimy “Jamie Lindsay” i “Peter Boyle” oraz powołując się narzekomą współpracę z fikcyjną  “Southeast Independent Social Research Group”, napisaliśmy absurdalny artykuł skomponowany w stylu dyskursywnej teorii gender. Artykuł był groteskowo śmieszny z założenia, zasadniczo argumentujący, że o penisach nie powinno myśleć się jako o męskich narządach rozrodczych, ale jako o niszczących konstrukcjach społecznych. Nie uczyniliśmy żadnej próby, żeby dowiedzieć się, co właściwie znaczy „post-strukturalistyczna, dyskursywna teoria gender”. Założyliśmy, że jeśli tylko przedstawimy wyraźnie nasze wnioski moralne, że męskość jest wewnętrznie zła i że penis w jakiś sposób jest tego zła filarem, uda nam się opublikować artykuł w szanowanym piśmie.


Ten już obciążający opis naszej mistyfikacji powiększa o kilka rzędów brak kwalifikacji naszego artykułu do publikacji akademickiej. Nie próbowaliśmy pisać naszego artykułu składnie; zamiast tego wypchaliśmy go żargonem (jak „dyskursywny” i „izomorfizm”), nonsensem (jak twierdzeniem, ze hipermęscy mężczyźni są równocześnie wewnątrz i poza pewnymi dyskursami); zwrotami jak czerwone flagi („pre-post-patriarchalne społeczeństwo”); obleśnymi odwołaniami do slangowych określeń penisa; obraźliwymi zwrotami o mężczyznach (włącznie z mówieniem o mężczyznach, którzy decydują się na nieposiadanie dzieci jako „niezdolni do przymuszenia partnerki”) i aluzjami do gwałtu (napisaliśmy, że „manspreading”, zarzut wobec mężczyzn, że siedzą z szeroko rozstawionymi nogami, jest „podobny do gwałcenia pustej przestrzeni wokół nich”). Po zakończeniu pisania przeczytaliśmy go starannie, żeby upewnić się, że nie powiedzieliśmy niczego sensownego, a ponieważ żaden z nas nie mógł ustalić, o czym artykuł właściwie traktuje, uznaliśmy to za sukces.

Ostatnie zdanie jest perełką i jest tak prawdziwe dla tej dziedziny! Co mówi to o tych dwóch recenzentach, którzy dali się na to nabrać? Jeśli autorzy nie rozumieli tego, co napisali, to jak mogli to zrozumieć recenzenci? Recenzenci nie sprawdzili nawet odnośników, z których jedna czwarta była fałszywkami: odnośnikami do nieistniejących pism i artykułów. Jeden z recenzentów nawet powiedział, że odnośniki są „solidne”! Na koniec ich powody; dlaczego Boghossian i Lindsay zrobili to?

Sokal ujawnił zauroczenie akademickim bełkotem, który charakteryzuje cały postmodernizm akademicki. Nasz cel był skromniejszy, choć bardziej uszczypliwy. Zamierzaliśmy sprawdzić hipotezę, że pochlebstwo wobec moralnej architektury  lewicy akademickiej w ogólności, a ortodoksji moralnej w badaniach gender w szczególności, jest dominującym kryterium dla publikacji w piśmie akademickim w tej dziedzinie. To jest, staraliśmy się pokazać, że pragnienie potwierdzenia pewnego światopoglądu moralnego może przeważyć nad krytyczną oceną wymaganą w rzeczywistej nauce. Podejrzewaliśmy szczególnie, że badania gender są akademicko okaleczone przez nadrzędne, niemal religijne przekonanie, że męskość jest źródłem wszelkiego zła. Na podstawie tego dowodu nasze podejrzenie okazało się uzasadnione.

No cóż, możecie sami przeczytać resztę wyjaśnienia Petera i Jamesa. Czy takie nabranie pisma było etyczne? Tak uważam – szczególnie, jeśli pismo wycofa ten artykuł. Ponadto mówi to coś znacznie ważniejszego niż jakikolwiek artykuł w tym piśmie: pokazuje, że przez minione 21 lat od mistyfikacji Sokala nauki społeczne nadal pełne są obskuranckiego nonsensu – akademickich miazmatów. Oczywiście, nie wszyscy ludzie lub dziedziny w naukach społecznych i humanistycznych są pełne takiego nonsensu, ale studia kulturowe, włącznie z badaniami gender, są szczególnie skłonne do toksycznego połączenia żargonu i ideologii, co tworzy taką koszmarną „naukę”.


Tak, minęło 21 lat i nadal jest równie źle – lub gorzej. Niezmiernie cieszę się, że zająłem się naukami przyrodniczymi, gdzie nie tak łatwo wcisnąć takie szaleństwa – a mistyfikacje lub sfałszowane dane zostają wykryte w sposób nieunikniony.


A new academic hoax: a bogus paper on “the conceptual penis” gets published in a “high quality peer reviewed” social science journal

Why Evolution Is True, 19 maja 2017

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska



Jerry Coyne

Profesor (emeritus) na wydziale ekologii i ewolucji University of Chicago, jego książka "Why Evolution is True" (Polskie wydanie: "Ewolucja jest faktem", Prószyński i Ska, 2009r.) została przełożona na kilkanaście języków, a przez Richarda Dawkinsa jest oceniana jako najlepsza książka o ewolucji.  Jerry Coyne jest jednym z najlepszych na świecie specjalistów od specjacji, rozdzielania się gatunków.  Jest wielkim miłośnikiem kotów i osobistym przyjacielem redaktor naczelnej.

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Nauka

Znalezionych 1475 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Skamieniałe zachowanie: termity uwięzione w tandemie   Coyne   2024-04-25
Artykuł w piśmie „Science”: rozszerzyć DEI w STEMM   Coyne   2024-04-19
Dlaczego organizacje naukowe powinny zachować neutralność polityczną?   Coyne   2024-04-11
Darwin znowu się myli! Artykuł pokazuje, że jego hipoteza o „samcach większych u ssaków” wydaje się błędna   Coyne   2024-04-06
Czasami gwoździe, koparki, straż, czasami lalki, wstążki, makijaż   Tonhasca Júnior   2024-04-03
Po raz kolejny twierdzenie, że płeć nie jest binarna, ale bez żadnych nowych argumentów   Coyne   2024-03-29
Jak małpy człekokształtne (włącznie z ludźmi) straciły swoje ogony   Coyne   2024-03-26
Ale najpierw kawa   Tonhasca Júnior   2024-03-21
Ideolodzy: dlaczego nauczanie genetyki musi mieć charakter społeczno-polityczny   Coyne   2024-03-19
Przepływ genów od neandertalczyków i denisowian do ludzi „współczesnych” i odwrotnie   Coyne   2024-03-14
Wejdź – skoro nalegasz   Tonhasca Júnior   2024-03-09
Czy “bezpłciowe” bakterie tworzą biologiczne gatunki?   Coyne   2024-03-06
Carl Zimmer o gatunkach i ochronie     2024-02-29
Kolejna błędna próba skorygowania ewolucji   Coyne   2024-02-22
Ryjący w ziemi przedsiębiorcy   Tonhasca Júnior   2024-02-15
Olbrzymie armie o niezliczonych umiejętnościach    Tonhasca Júnior   2024-02-08
Wejdź, powiedziała, dam ci schronienie przed burzą   Tonhasca Júnior   2024-01-15
Czy ludzie wyewoluowali w wodzie?   Coyne   2024-01-08
Jak upadają wielcy   Tonhasca Júnior   2024-01-04
Oczy reniferów zmieniają kolor, żeby łatwiej im było dostrzec jadalne porosty   Coyne   2023-12-30
Życzliwi przestępcy   Tonhasca Júnior   2023-12-28
Conor Friedesdorf (i Alexander Barvinok) o ideologicznym przymusie na amerykańskich uczelniach   Coyne   2023-12-26
Zdumiewający manipulatorzy   Tonhasca Júnior   2023-12-25
Nie gryzie się ręki, która cię zapyla   Tonhasca Júnior   2023-10-19
Rewolucja komunikacyjna   Hannam   2023-10-18
BBC szerzy propagandę rolnictwa organicznego, a biedni na świecie cierpią   i Kathleen Hefferon   2023-10-13
Niezwykły przypadek koewolucji i specyficzności zapylacz/storczyk   Coyne   2023-10-07
Płeć męska lub żeńska: nie ma nic pomiędzy   Elliot   2023-10-03
Myślenie intuicyjne i analityczne   Novella   2023-09-29
„Kryzys klimatyczny” to mistyfikacja   Williams   2023-09-25
Jak (i dlaczego) ośmiornica edytuje swój RNA   Lewis   2023-09-23
„Najbardziej znany zabójca ludzi”: jakie są prawdziwe początki XIV-wiecznej Czarnej Śmierci?   Lewis   2023-09-15
Do jakiego stopnia pary mają wspólne cechy?   Novella   2023-09-14
Kenia daje zielone światło 58 projektom GMO – naukowcy na całym świecie kontynuują badania w dziedzinie biotechnologii, mimo procesów sądowych i dezinformacji   Ombogo   2023-09-08
Lancet atakuje anty-przebudzenie, a czytelnik odpowiada   Coyne   2023-08-24
Więcej wyrafinowanej teologii: uczony religijny zastanawia się, czy neandertalczycy mieli nieśmiertelne dusze   Coyne   2023-08-16
Aktywiści anty-GMO w Afryce szerzą mity i strach, ale nie przedstawiają żadnych naukowych dowodów   Abutu   2023-08-14
Mało znana strona ryjkowców   Tonhasca Júnior   2023-08-11
Dlaczego nie można być osobą transrasową?   Coyne   2023-08-10
Walka z malarią za pomocą inżynierii genetycznej   Novella   2023-08-08
Jak restrykcje Unii Europejskiej podsycały głosy przeciwko GMO, jak również głód na globalnym Południu, a zwłaszcza w Afryce   Oria   2023-08-02
Nieznośni mali pomocnicy   Tonhasca Junior   2023-07-29
Macedońskie skarby   Tonhasca Júnior   2023-07-26
GMO i motyle   Novella   2023-07-25
Narzucanie ideologii naturze: Kew Garden celebruje „rośliny queer”   Coyne   2023-07-24
Smak miesiąca   Tonhasca Júnior   2023-07-20
Kłopoty na wylocie   Szczęsny   2023-07-18
Ideologiczne podważanie biologii   i Luana S. Maroja   2023-07-17
Role mężczyzn i kobiet w polowaniu, raz jeszcze   Coyne   2023-07-15
David Hillis o specjacji   Coyne   2023-07-13
Niechętni dawcy i pracowici biorcy   Tonhasca Júnior   2023-07-08
Grube problemy z jelitem   Szczęsny   2023-07-07
Badaczka z Leakey Foundation twierdzi, że kości orangutanów mówią nam, że biologiczna płeć jest spektrum, a nie binarna   Coyne   2023-06-30
Przez dziurkę od klucza   Szczęsny   2023-06-24
Nowa (nie podparta żadnymi dowodami) hipoteza, która eliminuje role płciowe w społecznościach łowców-zbieraczy   Coyne   2023-06-22
Błędne wyobrażenia o ewolucji   Coyne   2023-06-16
Influencerzy z podziemia   Tonhasca Júnior   2023-06-13
Jak wyewoluowało ubarwienie ostrzegawcze?   Coyne   2023-06-12
„San Francisco Chronicle” bardzo myli się w sprawie biologicznej płci   Coyne   2023-06-09
Kolczasty problem   Tonhasca Júnior   2023-06-06
Wpaść w amok. Empiryczna analiza szaleńczych zabójstw pokazuje, że wyłaniają się dwa różne wzorce.   King   2023-06-03
Błędna krytyka genetycznych testów na pochodzenie   Coyne   2023-06-02
Zdatny do lotu   Tonhasca Júnior   2023-06-01
‘Raniąca’ idea merytorycznych podstaw nauki    i Jerry Coyne   2023-05-29
Główny problem w filogenezie zwierząt wydaje się być rozwiązany   Coyne   2023-05-26
Americana   Tonhasca Júnior   2023-05-24
Czy uprawa jabłek odzwierciedla bigoterię?   Coyne   2023-05-18
Kenia: Musimy zająć się brakiem bezpieczeństwa żywnościowego, ale najpierw musimy położyć kres dezinformacji na temat upraw modyfikowanych genetycznie   Oria   2023-05-16
Czytanie myśli z fMRI i AI   Novella   2023-05-05
Jest lepiej niż myślisz   Lomborg   2023-05-03
Dwudziestu dziewięciunaukowców publikuje artykuł w obronie merytorycznych podstaw w nauce     2023-05-01
Niewygodna historia   Ferguson   2023-04-28
Biologia rezygnacji z działania: kiedy kontynuować, a kiedy spasować   Coyne   2023-04-26
Porywacze ciał   Tonhasca Júnior   2023-04-25
Porażka jest kluczowym składnikiem innowacji   Ridley   2023-04-22
Używanie roślin jako biofrabryk   Novella   2023-04-14
Dawno zmarli przemawiają do nas   Tonhasca Júnior   2023-04-12
Wątpliwi pomocnicy    Tonhasca Júnior   2023-04-08
Uganda: aktywiści przeciwni biotechnologii szerzą dezinformację   Wetaya   2023-04-05
Anglia pozwala na uprawy poddane edycji genów   Novella   2023-04-03
Recenzja z książki  Can “The Whole World” Be Wrong?   Rose   2023-04-01
Psychologia ewolucyjna dla początkujących   Coyne   2023-03-27
“Konwergentna” ewolucja mrówek grzybiarek Starego i Nowego świata   Coyne   2023-03-23
Gigantyczna armia małych zabójców   Tonhasca Júnior   2023-03-22
Colin Wright broni binarności płci u zwierząt   Coyne   2023-03-15
AI: gorąca randka z “Sydneyem ”   Gotefridi   2023-03-15
Zmienić język w ekologii i biologii ewolucyjnej! Przykład anemii sierpowatej   Coyne   2023-03-13
Wzrost liczby nieobecnych ojców i towarzyszące temu społeczne problemy   Geary   2023-03-11
No pasarán    Tonhasca Júnior   2023-03-04
Dezinformacja o GMO: Kenijczykom będzie trudno podejmować racjonalne decyzje i to może kosztować życie   Mykonyo   2023-02-24
Twardy kwiat do zgryzienia    Tonhasca Júnior   2023-02-22
ChatGPT niemal zdaje lekarski egzamin końcowy   Novella   2023-02-21
“Rogi” trylobitów mogły być używane jako broń w walkach między samcami   Coyne   2023-02-15
Postmodernizm obnażony   Dawkins   2023-02-14
Powody naszych wierzeń. Jak i dlaczego irracjonalność trzyma nas w swoich szponach i jak możemy z tym walczyć?   Pinker   2023-02-13
Kiedy zapada noc i ziemia jest ciemna   Tonhasca Júnior   2023-02-10
W nowej książce jest słuszna krytyka idei, że są lepsze i gorsze gatunki, ale jest także błędne twierdzenie, że gatunki nie są realne   Coyne   2023-02-06
Kolczatki wydmuchują bąbelki śluzu z nosa, żeby się ochłodzić   Coyne   2023-02-02
Mali i zręczni influencerzy   Tonhasca Júnior   2023-01-31
Dowody na ewolucję: Bezwłose zwierzęta mają martwe geny na sierść   Coyne   2023-01-23

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill


Dlaczego BIden


Korzenie kryzysu energetycznego



Obietnica



Pytanie bez odpowiedzi



Bohaterzy chińskiego narodu



Naukowcy Unii Europejskiej



Teoria Rasy



Przekupieni



Heretycki impuls



Nie klanial



Cervantes



Wojaki Chrystusa


Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk