Prawda

Sobota, 21 czerwca 2025 - 11:17

« Poprzedni Następny »


Nieznośna lekkość oporu: Granice nieposłuszeństwa obywatelskiego w cieniu antysyjonizmu i antysemityzmu


Patrycja Walter 2025-06-21


Współczesny dyskurs na temat antysyjonizmu, antysemityzmu oraz odpowiedzialności cywilnej ujawnia głębokie napięcia między prawem do protestu a moralnymi i prawnymi granicami demokratycznego sporu. Coraz częściej akty sprzeciwu przybierają radykalne formy, a język solidarności wykorzystywany jest do usprawiedliwiania przemocy zarówno symbolicznej, jak i fizycznej. W tym kontekście rodzi się pytanie, kiedy protest przestaje być obywatelskim wyrazem sprzeciwu, a staje się aktem wykluczenia, nienawiści lub napaści? Na ile krytyka państwa Izrael stanowi wyraz uprawnionego politycznego zaangażowania, a na ile staje się zasłoną dymną dla odradzającego się antysemityzmu?

Zagadnienie to nabiera szczególnego znaczenia w świetle dwóch równolegle opublikowanych raportów Uniwersytetu Harvarda z 2025 roku – jednego poświęconego antysemityzmowi, drugiego uprzedzeniom wobec muzułmanów, Arabów i Palestyńczyków. Zestawienie obu dokumentów unaocznia napięcia ideowe i metodologiczne. Raport o antysemityzmie jednoznacznie zaleca przyjęcie definicji Międzynarodowego Sojuszu na rzecz Pamięci o Holokauście, natomiast drugi dokument ją kwestionuje, wskazując na zagrożenia dla wolności słowa i prawa do krytyki izraelskiej polityki. Była profesor Harvardu, Ruth Wisse, jak relacjonuje Maya Sulkin w tekście Denounced, Cursed, and Ghosted: What Harvard’s Antisemitism Report Found, skomentowała jednoczesną publikację obu raportów jako próbę relatywizacji antysemityzmu. Wcześniej w artykule Harvard’s Tragic Journey: How the ousting of Lawrence Summers led to the disgrace of Claudine Gay, Wisse zwracała uwagę, że uczelnia nie traktuje antysemityzmu jako realnego i pilnego zagrożenia. Dodatkowo same raporty formułują sprzeczne rekomendacje: dokument dotyczący antysemityzmu wzywa do większej kontroli nad treściami akademickimi, podczas gdy raport o islamofobii opowiada się za ich liberalizacją w imię wolności akademickiej.

Kiedy po ataku Hamasu na Izrael 7 października 2023 rozlały się protesty na uniwersytetach przeciwko działaniom odwetowym Izraela, protestujący określający siebie jako obrońcy praw człowieka, wznosili hasła wspierające Hamas oraz na jednym wydechu oskarżali Izrael o zbrodnie ludobójcze, kolonializm i apartheid. Pascal Bruckner w eseju A Palestine of the Mind. For the radical Left, the Palestinian is the last natural savage—innocent even when killing and slaughtering zwraca uwagę między innymi na fakt, że współczesna lewica projektuje na Palestyńczyka figurę naturalnego dzikusa – niewinnego z definicji, nawet wtedy, gdy sięga po niewyobrażalną przemoc. Jego czyny, pisze filozof, tłumaczone są rozpaczą, a on sam wynoszony jest do rangi mesjańskiego symbolu cierpienia i oporu. Ta sakralizacja, podkreśla, trwająca już od dekad, w istocie nie jest wyrazem rzeczywistego współczucia, lecz funkcją głęboko zakorzenionej nienawiści wobec Izraela i Żydów. Palestyńczycy w mitologii rewolucyjnej lewicy stali się romantycznymi bohaterami. Tak też w warstwie retorycznej owe protesty przybierają formę skandowania haseł, które w odczuciu uczestników są empatyczne i etyczne, lecz w rzeczywistości odzwierciedlają głęboko zakorzenione narracje ukształtowane przez dekady antyizraelskiej propagandy, m.in. sowieckiej. Przypomnijmy analizę tego dziedzictwa przedstawiła Izabella Tabarovsky między innymi w artykułach: Demonization Blueprints: Soviet Conspiracist Antizionism in Contemporary Left-Wing Discourse, Zombie Anti-Zionism, oraz Soviet Anti-Zionism and Contemporary Left Antisemitism,wskazując na trwałość konspiracyjnych schematów myślenia, które nadal oddziałują na współczesną lewicę.


Tymczasem Pierre-André Taguieff w The New Judeophobia (2004) dowodzi, że antysyjonizm stanowi dziś dominującą formę antysemityzmu, szczególnie w lewicowym dyskursie, gdzie pod hasłami praw człowieka kryją się antyżydowskie uprzedzenia. Izrael, jako państwo żydowskie, staje się Żydem wśród narodów, innymi słowy obiektem nienawiści, poddawanym ostracyzmowi. Alain Finkielkraut w The Unhappy Identity (2013) rozpoznaje podobne mechanizmy w retoryce antyimperialistycznej. Deborah Lipstadt ostrzega w Antisemitism: Here and Now (2019) przed normalizacją antysemickich stereotypów w świecie akademickim, gdzie antysyjonizm często maskuje się jako troska o sprawiedliwość. Szczególną uwagę zwraca autorka na banalizację i normalizację antysemickich stereotypów. W The Genius of Judaism (2017) Bernard-Henri Lévy twierdzi, że współczesny antysyjonizm to akceptowalna forma antysemityzmu, szczególnie wśród elit intelektualnych. Stanowi on, według autora, odrzucenie etycznego i intelektualnego dziedzictwa judaizmu, który opiera się na odpowiedzialności i dialogu. Z kolei Pascal Bruckner The Tyranny of Guilt: An Essay on Western Masochism (2010) diagnozuje europejski kompleks winy jako czynnik sprzyjający relatywizacji nienawiści wobec Izraela, która staje się rytuałem politycznej tożsamości.


Przyglądając się poczynaniom grup protestujących z perspektywy klasycznych teorii nieposłuszeństwa obywatelskiego – od Civil Disobedience (1849) Henry'ego Davida Thoreau, przez A Theory of Justice (1971), Political Liberalism (1993) i Justice as Fairness: A Restatement (2001) Johna Rawlsa, po On Revolution (1963) i Civil Disobedience (1970) Hanny Arendt – można zauważyć, że moralna legitymizacja sprzeciwu wobec niesprawiedliwości opiera się na trzech filarach: jawności, pokojowym charakterze działania oraz gotowości do poniesienia konsekwencji. W tym duchu Michael Walzer w Obligations: Essays on Disobedience, War, and Citizenship (1970) akcentuje odpowiedzialność obywatela wobec wspólnoty politycznej, wskazując, że nieposłuszeństwo obywatelskie może być moralnie uzasadnione tylko wówczas, gdy ma charakter publiczny, bezprzemocowy i zostaje podjęte z pełną świadomością ewentualnych konsekwencji prawnych. Podobne stanowisko zajmuje Kimberley Brownlee w Conscience and Conviction: The Case for Civil Disobedience (2012), podkreślając, że u podstaw obywatelskiego sprzeciwu powinna leżeć głęboka moralna spójność jednostki oraz wewnętrzne przekonanie o konieczności działania w obronie wartości, nawet jeśli miałoby to oznaczać osobiste poświęcenie. Thoreau podkreślał, że obywatel ma nie tylko prawo, ale i moralny obowiązek sprzeciwić się niesprawiedliwemu prawu, nawet jeśli oznacza to jego złamanie, pod warunkiem świadomego przyjęcia kary. Rawls widział w obywatelskim nieposłuszeństwie publiczny akt, który choć łamie prawo, odbywa się w duchu szacunku dla porządku konstytucyjnego i dąży do jego korekty poprzez apel do sumienia większości. Arendt z kolei, analizując amerykańską i francuską rewolucję w On Revolution, a później odnosząc się do protestów lat 60. w Civil Disobedience, wskazywała na polityczne znaczenie wolności działania i konieczność uznania obywatelskiego oporu jako wyrazu odpowiedzialności za wspólnotę polityczną. W tym świetle zasadne staje się pytanie, na ile współczesne formy protestu aktywistów pro-palestyńskich – spektakularne, nastawione na viralowy efekt i wywołanie medialnego szumu, a nie na dialog – zachowują etos odpowiedzialności, który stanowił fundament klasycznie rozumianego nieposłuszeństwa obywatelskiego? Coraz częściej sprawiają wrażenie performatywnego buntu, w którym działania na granicy legalności lub ją przekraczając służą budowaniu politycznego spektaklu. To z kolei rodzi poważne wątpliwości co do ich moralnej legitymizacji i rzeczywistej wartości w ramach demokratycznego porządku. Wykrzykiwanie haseł pochwalających intifadę i jej globalizację wskazuje na potrzebę analizy, czy mamy do czynienia z nieświadomością ich historycznego i przemocowego charakteru, czy też z ideologicznym przyzwoleniem na przemoc jako formę działania politycznego? Jeśli protestujący nie rozumieją znaczenia tych słów, czy można wymagać od nich poniesienia odpowiedzialności? Zgodnie z zasadą ignorantia iuris nocet, brak świadomości nie zwalnia z odpowiedzialności, zwłaszcza gdy słowa mogą być odczytane jako wezwanie do nienawiści i przemocy. (Co się zresztą stało: zabójstwa dwojga pracowników ambasady Izraela, czy atak na manifestację pro-izraelską w Kolorado).


W porównaniu do protestów pro-palestyńskich, opozycjoniści w państwach autorytarnych, takich jak choćby: Iran, Białoruś, czy Rosja, wykazują pełną świadomość konsekwencji swoich czynów. W tych krajach walka z reżimami opresyjnymi i autorytarnymi, mimo dużego ryzyka represji, jest świadomym wyborem, w którym uczestnicy protestów rozumieją, że ich działania mogą wiązać się z aresztowaniami, torturami, a nawet długoterminowym więzieniem. Tego rodzaju opór jest wyrazem moralnej odpowiedzialności, gdzie gotowość na karę jest traktowana jako integralna część walki o demokratyczne zasady i wolność jednostki w społeczeństwie. W Iranie, gdzie protesty kobiet przeciwko reżimowi religijnemu i obowiązkowi noszenia hidżabu z kulminacją po śmierci Mahsy Amini w 2022 roku, niosą pewność brutalnych represji, uczestnicy wiedzą, że ich walka ma sens moralny, mimo konsekwencji. Na Białorusi ruchy protestu po sfałszowanych wyborach w 2020 roku (np. inicjatywa Swiatłany Cichanouskiej) bazowały na pokojowych formach sprzeciwu, tj. marszach, strajkach, kampaniach medialnych, mimo brutalnych represji. W Rosji działania Aleksieja Nawalnego, polegające na demaskowaniu korupcji i mobilizowaniu społeczeństwa w warunkach niemal całkowitej cenzury, czy występów Pussy Riot (np. występ w Soborze Chrystusa Zbawiciela w 2012 roku), to przykłady nieposłuszeństwa performatywnego odwołującego się do symboliki i prowokacji jako narzędzia mającego przebudzić świadomość. Uczestnicy tych protestów w pełni rozumieli konsekwencje. W kontrze do tej determinacji, powtórzmy, uczestnicy protestów pro-palestyńskich wykazują się brakiem świadomości dotyczącej moralnej wagi odpowiedzialności. Dla wielu z nich, złamanie prawa jest wyłącznie gestem, a nie działaniem, które wiąże się z konkretnymi konsekwencjami w państwie prawa. Dodatkowo, protesty pro-palestyńskie w dużej mierze wydają się być przedstawieniami, koncentrującymi się na byciu częścią grupy, uczestniczeniu w medialnych spektaklach, manifestowaniu siebie i swojej wyjątkowości, bez gotowości do ponoszenia odpowiedzialności za swoje działania. Często są one postrzegane nie tyle jako forma obywatelskiego nieposłuszeństwa, co raczej jako ekspresja wszelkiej tożsamości uczestników owych protestów, a celem jest przede wszystkim widoczność w przestrzeni publicznej. Wystarczy wspomnieć o protestach na uniwersytetach, gdzie okupacje kampusów niekiedy przyjmują formę festiwalowego zlotu lub zamieniają się w akty czystego wandalizmu (UvA w Amsterdamie, czy Uniwersytet Columbia).


Autentyczne nieposłuszeństwo obywatelskie wymaga nie tylko sprzeciwu wobec niesprawiedliwości, lecz również zaangażowania i odpowiedzialności wobec norm demokratycznego współistnienia. Brak tej gotowości, przejawiający się w dominacji gestów symbolicznych, eskapizmie od konsekwencji oraz niechęci do rzeczywistego dialogu prowadzi do erozji sensu obywatelskiego nieposłuszeństwa. W takich przypadkach protesty stają się spektaklami, których etyczny aspekt bywa wątpliwy, zwłaszcza gdy towarzyszy im agresja, wandalizm i mowa nienawiści.


Owym wydarzeniom zdaje się towarzyszyć nieznośna lekkość bytu - ekspresja tożsamości bez gotowości ponoszenia konsekwencji, opartej na świadomym wyborze ciężaru odpowiedzialności. Milan Kundera pyta, czy życie bez konsekwencji jest wolne, czy może po prostu pozbawione sensu? Analogicznie: czy protest, który nie pociąga za sobą odpowiedzialności, może być traktowany jako autentyczny? W tej perspektywie można postawić tezę, że owe współczesne protesty to inscenizacja buntu, która więcej mówi o protestującym (narcyzm) niż o idei. Ciężar niesie konsekwencje bolesne, a i często nieodwracalne. Zatem, czy dzisiejsze protesty aktywistów anty-izraelskich są gotowe na taki ciężar, czy raczej celebrują swoją lekkość? Kundera ostrzegał, że każdy, którego celem jest coś wielkiego , powinien spodziewać się zawrotów i bólu głowy.


Bibliografia

  1. Arendt, Hannah. Crises of the Republic. Harcourt Brace Jovanovich, 1972.
    —. On Revolution. Viking Press, 1963.
  2. Brownlee, Kimberley. Conscience and Conviction: The Case for Civil Disobedience. Oxford University Press, 2012.
  3. Bruckner, Pascal. The Tyranny of Guilt: An Essay on Western Masochism. Translated by Steven Rendall, Princeton University Press, 2010.
  4. Finkielkraut, Alain. The Unhappy Identity. Translated by Steven Rendall, Columbia University Press, 2013.
  5. Kundera, Milan. Nieznośna lekkość bytu. Przeł. Agnieszka Holland. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1985.
  6. Lévy, Bernard-Henri. The Genius of Judaism. Translated by Steven B. Kennedy, Random House, 2017.
  7. Lipstadt, Deborah E. Antisemitism: Here and Now. Schocken Books, 2019.
  8. Rawls, John. A Theory of Justice. Harvard University Press, 1971.
    —. Justice as Fairness: A Restatement. Edited by Erin Kelly, Harvard University Press, 2001.
    —. Political Liberalism. Columbia University Press, 1993.
  9. Sulkin, Maya. "Denounced, Cursed, and Ghosted: What Harvard’s Antisemitism Report Found." The Free Press, https://www.thefp.com/p/harvard-antisemitism-report . Accessed 8 May 2025.
  10. Tabarovsky, Izabella. "Demonization Blueprints: Soviet Conspiracist Antizionism in Contemporary Left-Wing Discourse." Journal of Contemporary Antisemitism, vol. 5, no. 1, 2022, https://www.degruyterbrill.com/document/doi/10.26613/jca/5.1.97/html . Accessed 8 May 2025.
    —. "Soviet Anti-Zionism and Contemporary Left Antisemitism." Fathom Journal, https://fathomjournal.org/soviet-anti-zionism-and-contemporary-left-antisemitism/ . Accessed 8 May 2025.
  11. Taguieff, Pierre-André. The New Judeophobia. Translated by Patrick Camiller, Telos Press Publishing, 2004.
  12. Thoreau, Henry David. Civil Disobedience. 1849. Dover Publications, 1993.
  13. Walzer, M. Obligations; essays on disobedience, war, and citizenship. Harvard University Press, 1970.
  14. Wisse, Ruth R. "Harvard’s Tragic Journey. How the Ousting of Lawrence Summers Led to the Disgrace of Claudine Gay." Commentary Magazine, https://www.commentary.org/articles/ruth-wisse/harvard-lawrence-summers-claudine-gay/. Accessed 8 May 2025.
  15. Pascal Bruckner, A Palestine of the Mind. For the radical Left, the Palestinian is the last natural savage—innocent even when killing and slaughtering. https://www.city-journal.org/article/a-palestine-of-the-mind .

Skomentuj Tipsa en vn Wydrukuj






Notatki

Znalezionych 2963 artykuły.

Tytuł   Autor   Opublikowany

Nieznośna lekkość oporu: Granice nieposłuszeństwa obywatelskiego w cieniu antysyjonizmu i antysemityzmu   Walter   2025-06-21
Większość podstawowych elementów do przeprowadzenia rewolucji na Zachodzie już obecnie istnieje, ale jakiej rewolucji?   Fernandez   2025-06-21
Komiczny upadek kultu kefiji   O'Neill   2025-06-18
Izrael wykonuje brudną robotę za innych     2025-06-16
Logika i uprzedzenia: od starożytności do BBC   Tsalic   2025-06-13
Dlaczego administracja Trumpa sprzedaje broń państwom, które przodują w sponsorowaniu terroryzmu?   Williams   2025-06-13
Gaza – Palestyna - kalifat   Koraszewski   2025-06-12
Krzyż na drogę jachtowi głupków płynących z Gretą do Gazy   O'Neill   2025-06-11
Nikt ich nie przekona, że białe jest białe, a czarne jest czarne   Koraszewski   2025-06-07
Antyizraelska prawica łączy się z proirańską lewicą   Smith   2025-06-07
To Amerykanie zmienią stanowisko, a nie Iran     2025-06-06
Antysemityzm należy badać jako poważną chorobę psychiczną   Hoffman   2025-06-05
Krytyka Izraela przez ONZ w sprawie pomocy dla Gazy dowodzi, że dobrze wiedzieli, iż Izrael nie okupował Gazy     2025-06-04
Krwawe oszczerstwo dociera do kolejki po chleb: fabrykowanie masakry w Rafah   Oz   2025-06-03
Wzniosłe zasady i sentymenty   Taheri   2025-06-01
Wywiad z Alanem Dershowitzem   Ruda   2025-05-31
List z Wydziału Praw Obywatelskich Departamentu Sprawiedliwości USA do Franceski Albanese   Terrell   2025-05-30
Najnowsza zbrodnia Izraela? Karmienie mieszkańców Gazy   O'Neill   2025-05-29
List otwarty do prezydenta Trumpa wzywający go do zapobieżenia irańskiemu arsenałowi nuklearnemu   I Andrew Stein   2025-05-28
„Nakba” nie jest naszym problemem   Cohen   2025-05-27
Gaza to więzienie na świeżym powietrzu. Jak śmiesz proponować komukolwiek, żeby wyjechał! (Z satyrycznej strony PreOccupied Territory)     2025-05-26
Iran używa strategii Korei Północnej — a USA znów dają się na to nabrać   Rafizadeh   2025-05-25
Human Rights Watch @HRW jest niemoralny     2025-05-25
Anglia, którą kiedyś szanowaliśmy   Haug   2025-05-24
List otwarty do dziennikarskiej braci   Koraszewski   2025-05-24
Wielką ironią jest to, że Stany Zjednoczone rezygnują z miękkiej siły, jednocześnie przyjmując prezenty od Kataru     2025-05-22
Achillesowa pięta inteligenta   Koraszewski   2025-05-20
Jak rozprzestrzenia się antysemicka nauka: wadliwa metodologia liczenia ofiar śmiertelnych w Strefie Gazy jest promowana przez @TheEconomist     2025-05-19
Samer Berany: Nadszedł czas na przywrócenie Druzom autonomii – państwa, którego Turcy zawsze się bali   Oz   2025-05-17
Czy Unia Europejska rzeczywiście oczekuje, że radykalni islamiści mogą się zreformować?   Haug   2025-05-17
Turcja: masowe aresztowania, tortury, cenzura   Bulut   2025-05-16
Tętent galopujących wiadomości   Koraszewski   2025-05-15
Kącik Miłośników Językoznawstwa, czyli: co znaczy słowo "antysemityzm"?      Kerner   2025-05-15
Benjamin Netanjahu kontra Edward Said: globalna wojna o idee przebudzone   Taub   2025-05-14
Nielegalne przejmowanie ziemi przez Europę   Rhea   2025-05-12
Siedem największych kłamstw na temat działań Izraela i Sił Obronnych Izraela w Gazie   i Arsen Ostrovsky   2025-05-09
Krótka historia antysemityzmu jako sygnalizacji cnoty     2025-05-07
Sąd Najwyższy Wielkiej Brytanii potwierdza, że kobiety istnieją   Greenfield   2025-05-07
Malowane papugi na plafonie jak długi   Koraszewski   2025-05-05
Koszmarne dziedzictwo kolonializmu   Koraszewski   2025-05-02
Departament Sprawiedliwości stwierdza, że UNRWA może zostać pozwana przed amerykańskim sądem   Fitzgerald   2025-05-02
„Guardian” przedstawia antysemityzm na kampusach jako wytwór naszej wyobraźni   Levick   2025-04-29
Zachód znów wpada w pułapkę Iranu   Rafizadeh   2025-04-28
Jak ekstremizm maszeruje bez przeszkód   Bryen   2025-04-28
Vermont, Mohsem Mahdawi i tabun użytecznych idiotów   Collier   2025-04-25
Azerbejdżan: rozszerzenie Porozumień Abrahamowych   Sherman   2025-04-24
Dwa pełne lata piekła w Sudanie   Fernandez   2025-04-23
Szalona kampania mająca na celu dekryminalizację Hamasu   O'Neill   2025-04-21
Najnowsza próba podważenia Izraela? Wykorzystywanie palestyńskich chrześcijan   Bard   2025-04-20
Sytuacja kryzysowa kanadyjskich Żydów   Hecht   2025-04-19
Sahel: rodzące się centrum globalnego islamizmu   Haug   2025-04-19
Drodzy uprzejmi Żydzi i inni o mentalności „Nie chcę się do tego mieszać”:To nie działa.   Finlayson   2025-04-17
Żydowska ambiwalencja w walce z antysemityzmem   Bard   2025-04-17
Biesy napadają raz jeszcze   Koraszewski   2025-04-16
Zapomniana wojna w Sudanie ujawnia nieludzkość izraelofobii   O'Neill   2025-04-16
Zastosowanie żydowskiej perspektywy etycznej do zidentyfikowania i ujawnienia stronniczości mediów (znowu @NYTimes)     2025-04-15
Żydowska etyka polityczna: projekt dla sprawiedliwych     2025-04-14
Realistyczne spojrzenie na kolonializm osadniczy   Finlayson   2025-04-14
Ramy uniwersalnej etyki żydowskiej     2025-04-13
Trump i pułapka Najwyższego Przywódcy   Taheri   2025-04-13
Antyglobalista w Białym Domku   Koraszewski   2025-04-12
Etyka żydowska: wróg każdej wadliwej filozofii     2025-04-11
Udawanie rozbrajania Hezbollahu nic nie pomoże   Abdul-Hussain   2025-04-10
Wojna ONZ z sukcesem Żydów     2025-04-10
Ludobójcza krucjata Iranu     2025-04-09
Trzydzieści lat temu Izrael deportował przywódców Hamasu. Świat zmusił Izrael do przyjęcia ich z powrotem   Greenfield   2025-04-09
Turcja idzie w ślady demokracji z tradycjami   Koraszewski   2025-04-08
Nazistowski supersesjonizm: unicestwienie żydowskiej „antyrasy”     2025-04-08
Wojna socjalizmu z Żydami – od Marksa do dzisiaj     2025-04-07
Zbrodnia to niesłychana   Koraszewski   2025-04-06
Czy rząd USA ma prawo stawiać warunki finansując uniwersytety?   Dershowitz   2025-04-05
Palestyńscy mężczyźni dopuszczają się przemocy wobec kobiet, ale winą obarcza się Izrael   Levick   2025-04-05
Turcja: moment neoosmański   Fernandez   2025-04-04
Jak świecki progresywizm stał się moralnie regresywny     2025-04-04
Samą istotą palestynizmu jest supersesjonizm     2025-04-03
Zawsze przyczyna, nigdy skutek   Malicki   2025-04-02
Tożsamość w czasach zarazy   Koraszewski   2025-04-01
Sprawiedliwość społeczna i supersesjonizm     2025-04-01
Gaza, Trump, prawda i… „transfer”   Sherman   2025-03-31
Nie ma różnicy między “politykami” Hamasu a jego terrorystami   Toameh   2025-03-30
UE musi przestać podważać starania o uratowanie jej samej   Rafizadeh   2025-03-29
Rządy terroru w Bangladeszu: w stronę kolejnego islamistycznego centrum w Azji Południowej?   Bulut   2025-03-28
Jednolita teoria pola antysemityzmu     2025-03-27
Irak: Nieustające ataki na Jazydów   Bulut   2025-03-26
Dają nam słowo Hamasu, że piszą prawdę i tylko prawdę   Koraszewski   2025-03-26
Nie licz na to, że Arabowie odbudują Gazę lub pomogą Palestyńczykom   Toameh   2025-03-25
Jedna wojna ale w różnych odsłonach   Bryen   2025-03-23
Sieć kłamstw Hamasu i współudział mediów (w tym @NYTimes)     2025-03-22
Najwyższy czas usunąć biurokrację ONZ sprzyjającą Hamasowi   Cohen   2025-03-21
Palestyńczycy: “Giniemy z powodu Hamasu”   Toameh   2025-03-21
Dziwaczne zainteresowanie Mahmoudem Khalilem   Fitzgerald   2025-03-20
Kolejne kłamstwa ONZ na temat Izraela   O'Neill   2025-03-18
„Negocjator” USA w sprawie zakładników mówi, że Hamas chce pokoju, oferuje „15-letni rozejm” i odbudowę Gazy przez USA   Greenfield   2025-03-17
MKCK nie jest neutralny w żadnym sensie. Jest pro-Hamas     2025-03-16
Biden obiecał, że pomoc nie trafi do Hamasu. Działania USAID, które miały zapewnić realizacje tej obietnicy, były kiepskim żartem     2025-03-13
Wysokie notowania kryptoracjonalizmu   Koraszewski   2025-03-12
Przeczytajcie konstytucję Iranu i obalcie reżim   i Bill Siegel   2025-03-11
Jak Hamas uzyskał zawieszenie broni w Ramadanie bez uwolnienia zakładników   Frantzman   2025-03-11
Przywłaszczanie słów Goldy Meir   Oz   2025-03-10
Papież Franciszek ignoruje dżihadystyczną masakrę w kościele   Greenfield   2025-03-09

« Poprzednia strona  Następna strona »
Polecane
artykuły

Hamasowscy mordercy


Stawianie czoła


 Dyplomaci, pokerzyści i matematycy


Dlaczego BIden


Nie do naprawy


Brednie


Rafizadeh


Demokracje powinny opuścić


Zarażenie i uzależnienie


Nic złego się nie dzieje


Chłopiec w kefiji


Czerwone skarby


Gdy­by nie Ży­dzi


Lekarze bez Granic


Wojna w Ukrainie


Krytycy Izraela


Walka z malarią


Przedwyborcza kampania


Nowy ateizm


Rzeczywiste łamanie


Jest lepiej


Aburd


Rasy - konstrukt


Zielone energie


Zmiana klimatu


Pogrzebać złudzenia Oslo


Kilka poważnych...


Przeciwko autentyczności


Nowy ateizm


Lomborg


„Choroba” przywrócona przez Putina


„Przebudzeni”


Pod sztandarem


Wielki przekret


Łamanie praw człowieka


Jason Hill

Listy z naszego sadu
Redaktor naczelny:   Hili
Webmaster:   Andrzej Koraszewski
Współpracownicy:   Jacek, , Małgorzata, Andrzej, Henryk